PVR-box, Samsung DCB-P850Z
2769 svar till detta ämne
Postad 23 mars 2008 - 18:24
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Det kan ju knappast vara nya boxar dom säljer för det priset... Möjligtvis bättre begagnade som dom har fixat. Jag skulle nog akta mig från att köpa en box som jag inte vet med 100% säkerhet att den är helt ny med tanke på hur strulig den här boxen har varit tidigare med hårdvaran, läs igenom alla 68 sidorna i tråden så får du en uppfattning om vad jag menar.
/kosso
Nej dom är inte nya. Jag har också förstått att den varit strulig, det är en av anledningarna till att jag inte vill binda upp mig på ett abonnemang. Det låter ju rimligt att man skall få uppgradera mjukvaran, men kolla garantisedeln för där står att man inte får. /Johan
Jag ser vad som står men det måste ju vara någon standardtext som dyker upp på deras kvitton och som gäller andra produkter. Fast bra att du påpekade det, jag tar det säkra före det osäkra och ber dom ta bort texten från mitt kvitto. Hur verkar boxen annars? Du har inte märkt något negativt med att den är beggad?
Postad 24 mars 2008 - 07:46
sopis
-
sopis
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag ser vad som står men det måste ju vara någon standardtext som dyker upp på deras kvitton och som gäller andra produkter. Fast bra att du påpekade det, jag tar det säkra före det osäkra och ber dom ta bort texten från mitt kvitto. Hur verkar boxen annars? Du har inte märkt något negativt med att den är beggad?
Jag har inte sett/märkt något som visar att den är begagnad, Håller fortfarande på att lära mig boxen så jag kan ju ha missat något. /Johan
Postad 24 mars 2008 - 09:02
kosso
-
kosso
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har inte sett/märkt något som visar att den är begagnad, Håller fortfarande på att lära mig boxen så jag kan ju ha missat något.
/Johan
Märkligt att dom inte följer konsumentköplagen vad det gäller garantierna. Konsumentköplag (1990:932)23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparenmärkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren. Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom. http://www.riksdagen...mp;bet=1990:932Eller i lite mera lätt läst form.Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. http://www.konsument...CategoryID=1674Men peppar peppar nog gnatat om det i från mig. /Kosso
Postad 24 mars 2008 - 19:13
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej!
Har för mig att det nu (med nya mjukvaran) ska gå att radera flera filer samtidigt från hårddisken.
Men jag hittar inte hur.
Några tips??
Blir vansinnig när jag skall rensa och gallra bort saker på hårddisken, man skall väl inte behöva att radera filerna en och en..??
/Makusi
Postad 24 mars 2008 - 20:05
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
någon som vill slänga upp lite bilder på hur menyer, info och favorit listor ser ut med denna box? vore kanon isf 
Jodå. (Förlåt att de breder ut sig så mycket, kan man krympa dem till tumnaglar i själva inlägget?) Inforuta
info.jpg 103,17K
5 Antal nerladdningarGuide
guide.jpg 98,23K
4 Antal nerladdningarKanallista
kanallista.jpg 96,72K
4 Antal nerladdningarMenyer
menyer.jpg 98,69K
4 Antal nerladdningarBibliotek
bibliotek.jpg 98,2K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Zacabeb, 24 mars 2008 - 20:08.
Postad 24 mars 2008 - 21:39
aegero
-
aegero
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej!
Har för mig att det nu (med nya mjukvaran) ska gå att radera flera filer samtidigt från hårddisken. Men jag hittar inte hur. Några tips?? Blir vansinnig när jag skall rensa och gallra bort saker på hårddisken, man skall väl inte behöva att radera filerna en och en..??
/Makusi
Markera första inspelningen du vill radera. Tryck grön knapp Redigera. Välj Radera. Första inspelningen blir gulmarkerad. Flytta markören till nästa du vill radera och tryck OK. Även denna blir gulmarkerad. Fortsätt så och tryck sedan på gul knapp, radera. Svara ja på frågan om du vill radera alla markerade.
Postad 24 mars 2008 - 22:19
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Kanon Zacabeb, tackar så mycket för bilderna Finns det någon snabb knapp på fjärren så att man kommer åt sin/sina favorit listor på engång?
Postad 24 mars 2008 - 22:37
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Ja, det finns en snabbknapp för att stega mellan standardlistan och de favoritlistor som innnehåller kanaler. Från huvudmenyn kan man också välja en viss favoritlista direkt. Boxen kommer ihåg vilken lista som valdes senast. Dock nollställs de efter mjukvaruuppgraderingar, eller om man gör en fabriksåterställning av boxen.
Eftersom det går att skapa stora favoritlistor kan man fylla en med samtliga kanaler man har tillgång till och numrera dem fritt, vilket jag har gjort i exemplet ovan. Det är lite bökigt, men kan vara värt besväret. Man behöver alltså inte begränsa den till en snabblista med en handfull kanaler.
Totalt finns fem stycken listor som också kan namnges.
Postad 25 mars 2008 - 02:17
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Märkligt att dom inte följer konsumentköplagen vad det gäller garantierna. :blink:
Konsumentköplagen reglerar inget om garanti, det stycke du refererar till reglerar reklamationsrätt. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida och kan utformas och begränsas som säljaren själv anser lämpligt.
Postad 25 mars 2008 - 13:57
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
En snabbis är aldrig fel, så här kommer en
Kan man koppla in en dvd inspelare och på den vägen "spela in på dvd från boxen?"
Postad 25 mars 2008 - 17:54
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
En snabbis är aldrig fel, så här kommer en 
Kan man koppla in en dvd inspelare och på den vägen "spela in på dvd från boxen?"
Går alldeles utmärkt.
Postad 25 mars 2008 - 18:00
kosso
-
kosso
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Märkligt att dom inte följer konsumentköplagen vad det gäller garantierna.  Konsumentköplagen reglerar inget om garanti, det stycke du refererar till reglerar reklamationsrätt. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida och kan utformas och begränsas som säljaren själv anser lämpligt.
Du har så rätt, var bara tvungen att läsa på mig lite innan jag erkände min nederlag..
Postad 29 mars 2008 - 07:22
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Nu har jag använt denna box ca 4h efter inköpet (bytte bort en Humax HDTV-box)...
Jag stör mig på:
Att om jag väljer in en favoritlista, så vill jag att det är den som gäller, både när jag stegar kanal med "ch" och attbara dom kanalerna visas i Guide! Nu kan jag öppna favoritlistan och välja kanal, men för allt annat måste jag ändå stå ut med att se alla kanaler jag inte vill se.
Bilden hade jag hoppats skulle vara lite bättre (men ok), men jag har dock en fråga på signalstyrka/signalkvalitet:
Min tidigare Humax HDTV-box visade 60%signalstyrka och 100%kvalitet, denna box indikerar 40%signalstyrka och 89%kvalitet!??
Sedan är jag givetvis nöjd med att ha en PVR.....även om dom fega stackarna gjort så att det inte går att lyfta ur filmer till en hårddisk
Redigerat av Life, 29 mars 2008 - 07:23.
Postad 29 mars 2008 - 10:45
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej!
Jag skulle vilja kunna få ut en del som jag har sparat på ComHem PVR'en till en annan hårddisk eller DVD.
Ett sätt är ju då att köra över till min HDD/DVD-inspelare (Pioneer LX-60D).
MEN finns det något sätt att lägga en lista och spela upp typ ALLA avsnitt av en serie som jag vill ha ut??
Typ så att jag kan sätta igång kopieringen över natten.
...Helt enkelt göra en "lista" och spela upp dom efter varandra och låta HDD/DVD-inspelaren spela in alla avsnitt som jag nu har sparade i ComHem-boxen.
Något tips i detta mottages tacksamt. :-)
/Makusi
Postad 29 mars 2008 - 11:34
kosso
-
kosso
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nu har jag använt denna box ca 4h efter inköpet (bytte bort en Humax HDTV-box)... Jag stör mig på: Att om jag väljer in en favoritlista, så vill jag att det är den som gäller, både när jag stegar kanal med "ch" och attbara dom kanalerna visas i Guide! Nu kan jag öppna favoritlistan och välja kanal, men för allt annat måste jag ändå stå ut med att se alla kanaler jag inte vill se. Bilden hade jag hoppats skulle vara lite bättre (men ok), men jag har dock en fråga på signalstyrka/signalkvalitet: Min tidigare Humax HDTV-box visade 60%signalstyrka och 100%kvalitet, denna box indikerar 40%signalstyrka och 89%kvalitet!??
Sedan är jag givetvis nöjd med att ha en PVR.....även om dom fega stackarna gjort så att det inte går att lyfta ur filmer till en hårddisk 
Eh har du verkligen skapat en egen favoritlista ? Jag har inga problem med att bara se kanalerna jag vill se i min favoritlista eller i guiden. /Kosso
Redigerat av kosso, 29 mars 2008 - 11:34.
Postad 29 mars 2008 - 11:40
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Nu har jag använt denna box ca 4h efter inköpet (bytte bort en Humax HDTV-box)... Jag stör mig på: Att om jag väljer in en favoritlista, så vill jag att det är den som gäller, både när jag stegar kanal med "ch" och attbara dom kanalerna visas i Guide! Nu kan jag öppna favoritlistan och välja kanal, men för allt annat måste jag ändå stå ut med att se alla kanaler jag inte vill se.
Om du går in i programguiden och trycker på "FAV CH", blir det bättre då?
Postad 29 mars 2008 - 11:55
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Life hur upplever du skillnaden mellan denna box och humaxen ?
Postad 29 mars 2008 - 12:08
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Nu har jag använt denna box ca 4h efter inköpet (bytte bort en Humax HDTV-box)... Jag stör mig på: Att om jag väljer in en favoritlista, så vill jag att det är den som gäller, både när jag stegar kanal med "ch" och attbara dom kanalerna visas i Guide! Nu kan jag öppna favoritlistan och välja kanal, men för allt annat måste jag ändå stå ut med att se alla kanaler jag inte vill se. Bilden hade jag hoppats skulle vara lite bättre (men ok), men jag har dock en fråga på signalstyrka/signalkvalitet: Min tidigare Humax HDTV-box visade 60%signalstyrka och 100%kvalitet, denna box indikerar 40%signalstyrka och 89%kvalitet!??
Sedan är jag givetvis nöjd med att ha en PVR.....även om dom fega stackarna gjort så att det inte går att lyfta ur filmer till en hårddisk  Eh har du verkligen skapat en egen favoritlista ? Jag har inga problem med att bara se kanalerna jag vill se i min favoritlista eller i guiden.
/Kosso
Jo, dom ligger i favoritlista 1.... Nu har jag använt denna box ca 4h efter inköpet (bytte bort en Humax HDTV-box)... Jag stör mig på: Att om jag väljer in en favoritlista, så vill jag att det är den som gäller, både när jag stegar kanal med "ch" och attbara dom kanalerna visas i Guide! Nu kan jag öppna favoritlistan och välja kanal, men för allt annat måste jag ändå stå ut med att se alla kanaler jag inte vill se.
Om du går in i programguiden och trycker på "FAV CH", blir det bättre då?
Ja, där ser jag mina kanaler, men så fort jag väljer "guide" så visar den "full list" Ska prova lite mer... Life hur upplever du skillnaden mellan denna box och humaxen ?
jag står och väger....nu kör jag scart på samsungen (ska skaffa scart-komponent för att jämföra) och jag är inte överväldigad. Ska prova annan scartkabel oxå! Den finns CB och BC i samsungen oxå, vilket får mig återigen att fundera på att byta tv för att prova något annat (men det blir lite för dyrt bara för att testa  ) Som jag ser det så är det faktiskt dött lopp i SD just nu, båda bjuder på olika osmakheter! Tyvärr! Fast jag tycker om PVR
Redigerat av Life, 29 mars 2008 - 12:08.
Postad 29 mars 2008 - 12:17
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Jasså, ok. tack för dina synpunkter life. Känns som att det blir inget byte från humax till sammy pvr iaf. MEN byte till nästa hd-pvr utan kostnad måste det bli iaf. hoppas nästa FW löser suddigheten bla. Nu finns ju iaf Sport-HD
Postad 29 mars 2008 - 13:38
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
jag står och väger....nu kör jag scart på samsungen (ska skaffa scart-komponent för att jämföra) och jag är inte överväldigad. Ska prova annan scartkabel oxå! Den finns CB och BC i samsungen oxå, vilket får mig återigen att fundera på att byta tv för att prova något annat (men det blir lite för dyrt bara för att testa ) Som jag ser det så är det faktiskt dött lopp i SD just nu, båda bjuder på olika osmakheter! Tyvärr! Fast jag tycker om PVR 
Vad har du för tv? Sopis>>> Kom din box med senaste mjukvaran installerad eller är det någon gammal? Verkar ju finnas en hel del att vinna på att uppgradera..
Redigerat av Tobyponken, 29 mars 2008 - 13:44.
Postad 29 mars 2008 - 23:11
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
jag står och väger....nu kör jag scart på samsungen (ska skaffa scart-komponent för att jämföra) och jag är inte överväldigad. Ska prova annan scartkabel oxå! Den finns CB och BC i samsungen oxå, vilket får mig återigen att fundera på att byta tv för att prova något annat (men det blir lite för dyrt bara för att testa ) Som jag ser det så är det faktiskt dött lopp i SD just nu, båda bjuder på olika osmakheter! Tyvärr! Fast jag tycker om PVR  Vad har du för tv?
Sopis>>> Kom din box med senaste mjukvaran installerad eller är det någon gammal? Verkar ju finnas en hel del att vinna på att uppgradera..
Just nu harjag en LG LCD från 2005 (LX2)... skulle vara intressant att höra vad andra har för signalstyrka och signalkvalitet....väntade mig inte riktigt att inte ha 100% signalkvalitet! Hade tekniker hemma för min gamla box som mätte signalen och sa att den var helt ok, ingen packetloss etc.
Postad 30 mars 2008 - 14:51
Cirkus
-
Cirkus
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
På informationssidan om senaste uppdateringen ( http://www.comhem.se...omhem/tv_nyhet3) står bl.a. följande: • Bildformat. Nu finns det fler bildformat att välja mellan, för att framförallt kunder med widescreen-tv ska ha större valmöjlighet.Någon som har en box och som kan kolla vad det är för nya inställningsmöjligheter? Finns t.ex. det som Humax kallar "Pillar Box"? Cirkus
Postad 30 mars 2008 - 17:51
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Det finns både pelarlåda där boxen skalar om 4:3-sändningar själv och fullformat där TV:n får slå om bildformat. I alla fall med RGB, S-video eller komposit valt som utsignal indikeras det utgående bildformatet både i själva bildsignalen via WSS-puls och på stift 8 i SCART-kontakten. Där beter sig boxen numer exemplariskt.
Nackdelen med pelarlådealternativet är dock att boxen inte har någon funktion för att skala upp brevlådematerial, utan då ger "fönsterlåda" med svarta kanter runt om.
Postad 30 mars 2008 - 17:57
Cirkus
-
Cirkus
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Det finns både pelarlåda där boxen skalar om 4:3-sändningar själv och fullformat där TV:n får slå om bildformat. I alla fall med RGB, S-video eller komposit valt som utsignal indikeras det utgående bildformatet både i själva bildsignalen via WSS-puls och på stift 8 i SCART-kontakten. Där beter sig boxen numer exemplariskt.
Nackdelen med pelarlådealternativet är dock att boxen inte har någon funktion för att skala upp brevlådematerial, utan då ger "fönsterlåda" med svarta kanter runt om.
Tack för svaret. Pelarlådelalternativet (kallas det så i menyn?) är det jag helst vill använda eftersom min TV inte kan växla format själv mha WSS. Finns det någon snabbknapp på fjärren för att byta bildformat så att man t.ex. enkelt kan byta till "vanligt" 4:3-format och låta TV skala upp brevlådematerial till 16:9? Cirkus
Postad 30 mars 2008 - 19:23
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Nej, det finns ingen snabbknapp för bildformat. Dock så är menysystemet relativt snabbt och smidigt att använda, även om inställningen för bildformat ligger ett par nivåer ned i menyerna.
Postad 31 mars 2008 - 19:14
Unregisteredb5634fe6
-
Unregisteredb5634fe6
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Var det bara min apparat som fick ett spel när den gick över till sommartid? Själva klockan ställde om sig fint, men alla mina förprogrammerade dagliga inspelningar blev flyttade en timme framåt... Märkte det när jag hade slumrat lite på soffan nu på tidiga kvällen, och vaknade 19.45. Undrade varför den inte spelade in som den skall göra mellan 19.30 och 20.00. Kollade listan över planerade inspelningar, och där stod det att den skulle spela in mellan 20.30 och 21.00. Samma med övriga inspelningar, flyttade en timme.
Jag har ju problem med flashminnet och kör bara mjukvaruversion 11, så detta kanske bara hände mig. Är lite nyfiken på hur det var hos er som har korrekt mjukvara.
Lena
Postad 31 mars 2008 - 19:46
Neond13
-
Neond13
-
Användare
-
-
220 inlägg
Var det bara min apparat som fick ett spel när den gick över till sommartid? Själva klockan ställde om sig fint, men alla mina förprogrammerade dagliga inspelningar blev flyttade en timme framåt... Märkte det när jag hade slumrat lite på soffan nu på tidiga kvällen, och vaknade 19.45. Undrade varför den inte spelade in som den skall göra mellan 19.30 och 20.00. Kollade listan över planerade inspelningar, och där stod det att den skulle spela in mellan 20.30 och 21.00. Samma med övriga inspelningar, flyttade en timme.
Jag har ju problem med flashminnet och kör bara mjukvaruversion 11, så detta kanske bara hände mig. Är lite nyfiken på hur det var hos er som har korrekt mjukvara.
Lena
Nej det här hände inte mig a alla fall, har dock senaste firmwaren och med den så funkade med de programerade inspelningarna fint idag. Spelar b.l.a. in Larry King varje dag och det funkade i dag som vanligt, rätt tid.
Postad 01 april 2008 - 08:12
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej Alla !
Jag sitter idag med ComHem´s HDTV box Humax CXHD-1000c vilken skrivits spaltmeter om på forumet. JAG är missnöjd och funderar på att byta den mot Samsung PVR boxen, undrar därav om någon av er haft samma box som jag och bytt mot PVR boxen. Du som har bytt boxen berätta gärna hur du upplever,upplevde skilnnaden med den nya boxen. Känns som att köpa grisen i säcken utan någon info vad gäller bildkvaltet. Jag köpte min hdtv box för att genom HDMi kunna få en så bra som möjligt på SDTV på min Samsung 50" q97 vilken jag LÅNGT ifrån fått med humax boxen.
Please help me out
// Skoter
Postad 02 april 2008 - 10:36
replicant
-
replicant
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hej Alla !
Jag sitter idag med ComHem´s HDTV box Humax CXHD-1000c vilken skrivits spaltmeter om på forumet. JAG är missnöjd och funderar på att byta den mot Samsung PVR boxen, undrar därav om någon av er haft samma box som jag och bytt mot PVR boxen. Du som har bytt boxen berätta gärna hur du upplever,upplevde skilnnaden med den nya boxen. Känns som att köpa grisen i säcken utan någon info vad gäller bildkvaltet. Jag köpte min hdtv box för att genom HDMi kunna få en så bra som möjligt på SDTV på min Samsung 50" q97 vilken jag LÅNGT ifrån fått med humax boxen.
Please help me out 
// Skoter
Jag har iofs en 32" Sony, men eftersom så mycket program ändå sänds i SD så böt jag till Samsung PVR'n efter att ha försökt få till det med Humax boxen och jag ångrar mig inte en sekund. Känns som att PVR'en har allt det jag behövde och den funkar som jag vill. Fast det beror ju på om du tycker att SD på en 50" är vad du vill ha. Jag kan inte se någon större skillnad på SD sändningarna mellan Samsungen och Humax'en, och det känns som att det som skulle göra bilden bättre är nog mer åtgärder hos den som sänder kanalen än vad jag sitter med för box, t.ex. så är bilden på 5'an när dom sänder CSI Miami riktigt bra, men vissa andra kanaler kommer inte alls upp i samma kvalitet. Det som irriterar mig lite bara är att ljudet inte synkar till 100%, men jag tyckte aldrig det lirade med Humax'en heller, även om man har möjlighet att ställa in ljud/bild synken på den.
Postad 02 april 2008 - 21:25
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Lena
Det hände mig också, fick gå igenom alla programmerade inspelningar. Har nyaste versionen, (11/39) tror jag, den hittar ingen ny iaf.
Redigerat av Unregistered26aaf6be, 02 april 2008 - 21:26.
Postad 02 april 2008 - 21:42
chicothechef
-
chicothechef
-
Rookie
-
7 inlägg
Kort fråga. Vad är att föredra (till denna box och generellt)? En redig scart kabel eller en scart->komponent ifrån box till TV.
Postad 02 april 2008 - 21:45
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Kort fråga. Vad är att föredra (till denna box och generellt)? En redig scart kabel eller en scart->komponent ifrån box till TV.

Jag bytte ut min gamla scart till en supra scart->komponent och det blev grymt stor skillnad. Dum som man är tog man ingen före och efterbild så man kunde visa. Lite varför jag köpte just komponent var för att jag kopplat in den i min onkyo NR905.
Postad 02 april 2008 - 21:48
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg

Denna fråga har ställts många, många gånger i denna tråd. Det handlar mest om tycke och smak, men också om vilka prylar man har. Jag föredrar Scart-Komponent, med en bättre kabel än Kjell och Kompanis...
Postad 02 april 2008 - 22:00
Unregistered62144f89
-
Unregistered62144f89
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag har läst tråden ett tag men äntligen fått ur tummen att införskaffa boxen. Tänkte på en sak dock. Jag har fått sagt till mig att man räknar 2gb på varje timme. Detta borde leda till att man får ut ca 80timmar (säg, som bäst!). Men har samtidigt sett lite här och var att man endast får ut lite över 50 timmar. Stämmer detta? Hur många timmar står det att era boxar klarar av? Och stämmer utrymmet som man kan kolla upp, eller har nån lyckats kräma ur mera genom att låta boxen stå på inspelning trots att disken är full enligt mätaren
Postad 03 april 2008 - 09:46
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Lena Det hände mig också, fick gå igenom alla programmerade inspelningar. Har nyaste versionen, (11/39) tror jag, den hittar ingen ny iaf.
Det hände mig med och jag har senaste versionen av programvara. Detta måste vara en bug. /LG
Redigerat av theelk, 03 april 2008 - 09:47.
Postad 03 april 2008 - 13:36
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Det hände mig med och jag har senaste versionen av programvara. Detta måste vara en bug.
Japp, det är en bugg. Samma sak hände för mina två schemalagda inspelningar (manuallt inknappade, inte via EPGn)
Postad 03 april 2008 - 15:17
sopis
-
sopis
-
Rookie
-
5 inlägg
Sopis>>> Kom din box med senaste mjukvaran installerad eller är det någon gammal? Verkar ju finnas en hel del att vinna på att uppgradera..
Den kom med den senaste mjukvaran. /Johan
Postad 03 april 2008 - 17:02
Neond13
-
Neond13
-
Användare
-
-
220 inlägg
Det hände mig med och jag har senaste versionen av programvara. Detta måste vara en bug.
Japp, det är en bugg. Samma sak hände för mina två schemalagda inspelningar (manuallt inknappade, inte via EPGn)
Ok då fattar jag, men varför knappar man in saker manuellt, gör folk det fortfarande? känns lite 90-tal.
Postad 03 april 2008 - 18:01
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Ok då fattar jag, men varför knappar man in saker manuellt, gör folk det fortfarande? känns lite 90-tal.
Min schemalagda inspelning var dock gjord via EPG så det spelar nog ingen roll /LG
Postad 03 april 2008 - 22:54
Unregistereda5463e9c
-
Unregistereda5463e9c
-
Användare
-
-
125 inlägg
Mina intryck efter att ha sett på boxen under två kvällar är att den är bra men långt ifrån perfekt. Jag hade hoppats att den skullle eliminera långsamma kanalbyten och CB - men icke! Men det är nog också det enda jag för tillfället är missnöjd över. Ja det skulle förstås vara att det inte går att få RGB ut från båda scartkontakterna men man kanske inte kan få allt. I vart fall inte för 1495:-
jag gillar skarpt att DVD Directs box är svart eftersom jag inte har någon annan eletronik i silver. Bildvisaren är för övrigt en PX70. Signalstyrkan ca 90%
Summa summarum är den ett kliv uppåt från min gamla Sagembox men jag trodde kanske att utvecklingen skulle ha gått lite fortare när det gäller digitalboxar. Hur länge ska vi behöva dras med CB egentligen? I dagsläget har väl Comhem ingen box som är fri från CB - eller?
Redigerat av Unregistereda5463e9c, 03 april 2008 - 22:55.
Postad 04 april 2008 - 19:17
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Den ena inspelningen: Två avsnitt i rad spelas in varje vardag --> 10 filer i filsystemet varje vecka. Då de ändå låg i rad gjorde jag om det till en lång inspelning --> bara 5 filer. Dessutom slipper man då byta fil eftel halva tittandet. Den andra inspelningen: För att den alltid startar 3 minuter senare än angivet i EPG:n ...och för att sätta mitt eget namn på den. Annars använder jag EPN:n för engångsinspelningar.
Postad 04 april 2008 - 21:54
Unregistered62144f89
-
Unregistered62144f89
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Någon som har märkt släpningar i undertexten på Canal+ kanalerna? Upplevde det aldrig med min gamla Sagem nämligen. Hmm.
Postad 05 april 2008 - 08:24
Fin1
-
Fin1
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Mina intryck efter att ha sett på boxen under två kvällar är att den är bra men långt ifrån perfekt. Jag hade hoppats att den skullle eliminera långsamma kanalbyten och CB - men icke! Men det är nog också det enda jag för tillfället är missnöjd över. Ja det skulle förstås vara att det inte går att få RGB ut från båda scartkontakterna men man kanske inte kan få allt. I vart fall inte för 1495:- jag gillar skarpt att DVD Directs box är svart eftersom jag inte har någon annan eletronik i silver. Bildvisaren är för övrigt en PX70. Signalstyrkan ca 90%
Summa summarum är den ett kliv uppåt från min gamla Sagembox men jag trodde kanske att utvecklingen skulle ha gått lite fortare när det gäller digitalboxar. Hur länge ska vi behöva dras med CB egentligen? I dagsläget har väl Comhem ingen box som är fri från CB - eller?
Vad är CB????
Postad 05 april 2008 - 09:38
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Vad är CB????
Color Banding. Något som diskuteras mycket i tråden för comhems HD-box från Humax.
Postad 05 april 2008 - 19:23
Unregistered62144f89
-
Unregistered62144f89
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ny fråga.
Min stapel för ljudvolymen gör squat. Fungerar inte öht, och jag måste använda TVn's fjärrkontroll. Har andra märkt av detta problem? Har någon påtalat detta för kundtjänst? Om fler upplever detta, låt mig omformulera. Fungerar det problemfritt för någon?
Var det här något som kom med senaste uppdateringen?
Postad 05 april 2008 - 19:35
Cirkus
-
Cirkus
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Jag hade i princip bestämt mig för att köpa en annan box, Dreambox 600C eller Topfield TF5100PVRc, när jag idag såg att jag kan köpa Samsungs PVR-box för 1 kr om jag tecknar mig för Digital-TV Medium i 24 mån.
Det är ju väldigt lockande, särskilt som boxen nu verkar har blivit av med de värsta barnsjukdomarna. Är det någon som vet hur Samsung DCB-P850Z är i jämförelse med Dreambox och Topfield vad gäller bildkvalitet, buggar etc? Jag är medveten om att det inte går att få ut inspelningar ur Samsung-boxen på annat sätt än analogt och det är förstås en nackdel för arkivering.
Jag misstänker att comhem kommer med en HD-PVR-box snart eftersom de erbjuder Samsung-boxen så billigt. Men jag har ingen HD-TV och kommer inte att skaffa det förrän tidigast om 2.5 år då garantin på min tjock-TV går ut. Och dessutom kommer säkert en ny PVR-box att ha en massa buggar i början.
Är Samsung DCB-P850Z tillräckligt buggfri nuförtiden för att den skall vara intressant jämfört med Dreambox och Topfield?
/Cirkus
Postad 05 april 2008 - 19:58
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ny fråga.
Min stapel för ljudvolymen gör squat. Fungerar inte öht, och jag måste använda TVn's fjärrkontroll. Har andra märkt av detta problem? Har någon påtalat detta för kundtjänst? Om fler upplever detta, låt mig omformulera. Fungerar det problemfritt för någon?
Var det här något som kom med senaste uppdateringen?
Du har nog kopplat in ljudet med optisk kabel till en receiver. Korrekt? Då spelar det ingen roll vad du ställer in för volym på boxen. Se mitt inlägg angående detta för massor av sidor sedan. Mitt tips är att ställa in boxens volym på ca 95 och sedan aldrig ändra den - det är ju inte meningen att man ska ändra volymen i källan, det vore som om man kan ställa in volymen i videon eller i DVD-spelaren.
Postad 05 april 2008 - 20:02
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag hade i princip bestämt mig för att köpa en annan box, Dreambox 600C eller Topfield TF5100PVRc, när jag idag såg att jag kan köpa Samsungs PVR-box för 1 kr om jag tecknar mig för Digital-TV Medium i 24 mån.
Det är ju väldigt lockande, särskilt som boxen nu verkar har blivit av med de värsta barnsjukdomarna. Är det någon som vet hur Samsung DCB-P850Z är i jämförelse med Dreambox och Topfield vad gäller bildkvalitet, buggar etc? Jag är medveten om att det inte går att få ut inspelningar ur Samsung-boxen på annat sätt än analogt och det är förstås en nackdel för arkivering.
Jag misstänker att comhem kommer med en HD-PVR-box snart eftersom de erbjuder Samsung-boxen så billigt. Men jag har ingen HD-TV och kommer inte att skaffa det förrän tidigast om 2.5 år då garantin på min tjock-TV går ut. Och dessutom kommer säkert en ny PVR-box att ha en massa buggar i början.
Är Samsung DCB-P850Z tillräckligt buggfri nuförtiden för att den skall vara intressant jämfört med Dreambox och Topfield?
/Cirkus
Se min mastodont-lista med buggar och förbättringsförslag för nån vecka sen. Där listas de dumheter som denna box fortfarande dras med. Inga av dem är någon "show stopper", utan bara småirriterande när man stöter på dem. Jag har själv inte ägt nån dreambox, så jag kan tyvärr inte ge nån jämförelse.
Postad 05 april 2008 - 20:33
Cirkus
-
Cirkus
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Se min mastodont-lista med buggar och förbättringsförslag för nån vecka sen. Där listas de dumheter som denna box fortfarande dras med. Inga av dem är någon "show stopper", utan bara småirriterande när man stöter på dem.
Jag har själv inte ägt nån dreambox, så jag kan tyvärr inte ge nån jämförelse.
Tack för svaret. Jag har läst igenom listan nu och precis som du säger är det inte någon direkta showstoppers. Ja förutom då att det inte går att få ut inspelningarna digitalt ur boxen, men det är just det som jag är beredd att kompromissa med nu eftersom priset är såpass lågt. Jag kommer nog att skaffa en DVD-recorder eller TV-kort med kompositvideoingång till datorn för att åtminstone på något sätt kunna arkivera inspelningar. En bugg som jag iofs misstänker kommer att irritera är att det saknas varning när man går ur time-shift-mode! Men det bör finnas hopp om att detta är fixas vid nästa uppdatering av mjukvaran. Var boxen väldigt mycket mer buggig innan senaste uppdateringen eftersom den har fått så dåliga recensioner tidigare? Fungerar annars grundläggande funktioner bra nu: Att det går hyfsat snabbt att byta kanal? Time-shift-funktionen, ej problem med bildfrysningar osv? Att boxen är tillräckligt tyst och ej alltför varm? /Cirkus
Postad 05 april 2008 - 21:07
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Tack för svaret. Jag har läst igenom listan nu och precis som du säger är det inte någon direkta showstoppers. Ja förutom då att det inte går att få ut inspelningarna digitalt ur boxen, men det är just det som jag är beredd att kompromissa med nu eftersom priset är såpass lågt. Jag kommer nog att skaffa en DVD-recorder eller TV-kort med kompositvideoingång till datorn för att åtminstone på något sätt kunna arkivera inspelningar.
En bugg som jag iofs misstänker kommer att irritera är att det saknas varning när man går ur time-shift-mode! Men det bör finnas hopp om att detta är fixas vid nästa uppdatering av mjukvaran.
Var boxen väldigt mycket mer buggig innan senaste uppdateringen eftersom den har fått så dåliga recensioner tidigare?
Fungerar annars grundläggande funktioner bra nu: Att det går hyfsat snabbt att byta kanal? Time-shift-funktionen, ej problem med bildfrysningar osv? Att boxen är tillräckligt tyst och ej alltför varm?
Jag har faktiskt aldrig lyckats hoppa ur time-shift av misstag en enda gång än så länge (ta i trä). Ja, boxen var inte alls lika värd att köpa innan den senaste uppdateringen. Det går inte snabbt att byta kanal, men det är precis under smärttröskeln, dvs man står ut. Inga bildfrysningar i time-shift. Om man pausar/spolar så kan det dock ta några sekunder innan ljudet kommer tillbaka. Min är väldigt tyst och inte varm. Står i ett stängt TV-skåp på mjuka möbeltassar.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|