Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 16 April 2008 - 11:56

Said
  • Said
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har också D-links G122 och DI-524, och ansluter den till tvixen 6500 v2 enligt instruktionen, det går fortfarande ej att välja WiFi. Har firmware ver 1.1.44. Någon som har lyckats få igång trådlös nätverk med d-link?

Postad 16 April 2008 - 12:08

Walt
  • Walt
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej, jag har lite problem med trådlöst nätverk på Tvixen tillsammans med ett D-Link DWL-G122 (HW ver. C1).
Kör med dold SSID i routerns inställningar.

För att kunna ansluta till det trådlösa nätverket, så måste SSID i routern vara synligt. När jag har anslutit Tvixen till nätverket och återigen döljer SSID, så fungerar det ända tills jag startar om Tvixen. Därefter måste jag göra SSID synligt igen och söka nätverk på nytt.

(Om jag kör med synligt SSID hela tiden, så fungerar det även efter omstart av Tvixen.)

Har inte hittat någon info ang. detta. Någon som vet om det skall vara så?

Postad 16 April 2008 - 14:45

Henke_s
  • Henke_s
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

>Henke_s, ang Lacie

Min Tvix ansluter via SMB direkt till Lacie'n dvs över nätverket, inte USB.

/Peter

Det är exakt så jag vill ha, men får inte till det.
Kan du förklara hur du har gjort? Vilka inställningar i TviXen och i Lacien?
Skulle vara trevligt att få det att funka. :)
Försökte någon timme igår utan resultat :)

Postad 16 April 2008 - 17:04

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
När jag skall connecta till tvixen som ftp, vad är då mitt lösenord, hittar inte det någonstans i setup menyn?

Postad 16 April 2008 - 17:06

stevooooo
  • stevooooo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Setup / Network...... Där står det login och PW

Postad 16 April 2008 - 17:07

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Setup / Network...... Där står det login och PW

Inte hos mig :) när jag försöker ta starta om ftp server hänger sig allt eller så tar det sjukt lång tid? :)

Postad 16 April 2008 - 17:10

Webban
  • Webban
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
*EFTERLYSNING*

Någon nätverks/TviX expert man kan muta i Göteborsområdet för att få "på plats" hjälpa med att få ordning på nätverkskopplingen till TviXen?! Jag får f*n inte till det och har pillat en bra stund nu...

Förutom det så är jag jäkligt nöjd med den lilla maskinen så här långt :-)

Redigerat av Webban, 16 April 2008 - 17:10.

Postad 16 April 2008 - 17:34

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Nu fick jag ftpn till att fungera :) dock går det lite segt att föra över c:a 30min för 8gb fast det kanske är normalt? :)

Postad 16 April 2008 - 18:23

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nu fick jag ftpn till att fungera ;) dock går det lite segt att föra över c:a 30min för 8gb fast det kanske är normalt? :)

Det är därför man tar och bär in TViX:en till datorn och ansluter via datorn och drämmer över all film betydligt snabbare. Inte lika coolt, men ack så mycket snabbare. :)

Postad 16 April 2008 - 18:25

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
raderat inlägg.

/S

Redigerat av SonnyF, 16 April 2008 - 18:26.

Postad 16 April 2008 - 18:38

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Det är därför man tar och bär in TViX:en till datorn och ansluter via datorn och drämmer över all film betydligt snabbare. Inte lika coolt, men ack så mycket snabbare. :)

Men man måste koppla in strömkabeln då med va? Då är det ju lite jobbigt hade varit okej om man bara kunde köra usb-usb inget annat :)

Postad 16 April 2008 - 20:03

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0

.mov-filer fungerar bra för mig, kanske har att göra med betan att det inte funkar för dig. Jag kör med FW 1.1.44.

Har nu testat min Wipeout HD -trailer och den fungerar inte. :)
Det är en .mov kodad i h264 format.

Kan hittas här: Fz:s filarkiv
Om någon annan vill testa och undrar vad det är för nått skumt jag försöker köra.

Sist måste jag omigen nämna fläkten eller driften av densamma har idag tittat på lite serier, och efteråt så lät fläkten omigen precis som jag tidigare beskrivet, den försöker varva upp men kan inte riktigt, om och om igen...
?? Jag har ändå nu haft fläktläget på "normal", dvs 1 steg högre än tidigare. Det är inte särskilt varmt i "hyllan" där den står, men tvixen blir "varm" på ovansidan, men är sval i övrigt.

Redigerat av Dudemeister, 16 April 2008 - 20:04.

Postad 16 April 2008 - 20:09

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Svar på Lacie-frågor, Henke och Prc...

Jag kör EXT3 på min Lacie, lär inte spela någon roll för Tvixen, det är bara för att den ska klara filer >4GB.

Under "shares" skapar ni ett med t ex namn "film" och ser till att bocka i rutorna "windows" "http" och "ftp", sen skapar ni en användare med namn tvixhd1 och ger denna behörighet till sharet. Tittar ni på sharet ska det stå "assigned permissions" och åtminstone tvixhd1 i rutan bredvid. Står det bara tvixhd1 i översta rutan "available users" så har Tvixen ingen behörighet till sharet. Se också till att det står "enabled" på sharet under "shares".

Under "status" ska windows fileserver, ftp fileserver och http fileserver vara aktiva om ni kört enl ovan.

På Tvixen är det sen bara att skriva in Lacies IP-adress (minns inte riktigt vad det står i menyerna nu) och namnet på sharet, sen är det klart. Slow network drive eller vad nu SMB hette där, inte NFS åtminstone. Hoppas det löser sig.

/Peter

Postad 16 April 2008 - 20:11

daim
  • daim
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som vet eller fått Tvixen att fungera med (någon variant av) WPA i nätverket?
Vilken typ och hur gjorde ni i så fall?
(om det går att överhuvudtaget att använda wpa ihop med Tvix?)

edit: stavfel och ihopblanding p g a trötthet...

Redigerat av daim, 16 April 2008 - 21:57.

Postad 16 April 2008 - 20:35

Henke_s
  • Henke_s
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag kör EXT3 på min Lacie, lär inte spela någon roll för Tvixen, det är bara för att den ska klara filer >4GB.

Under "shares" skapar ni ett med t ex namn "film" och ser till att bocka i rutorna "windows" "http" och "ftp", sen skapar ni en användare med namn tvixhd1 och ger denna behörighet till sharet. Tittar ni på sharet ska det stå "assigned permissions" och åtminstone tvixhd1 i rutan bredvid. Står det bara tvixhd1 i översta rutan "available users" så har Tvixen ingen behörighet till sharet. Se också till att det står "enabled" på sharet under "shares".

Under "status" ska windows fileserver, ftp fileserver och http fileserver vara aktiva om ni kört enl ovan.

På Tvixen är det sen bara att skriva in Lacies IP-adress (minns inte riktigt vad det står i menyerna nu) och namnet på sharet, sen är det klart. Slow network drive eller vad nu SMB hette där, inte NFS åtminstone. Hoppas det löser sig.

/Peter

Tack!
Funkar kalas nu! :)

Postad 16 April 2008 - 21:38

prcrumb
  • prcrumb
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

/Peter

ah, kalas, tack för besväret!
den lilla lådan hamnar helt klart i ett annan dager nu. :)

Postad 17 April 2008 - 07:53

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag skickar in min Tvix till Canman i morgon tisdag 15/4 på morgonen.
Återkommer hur lång tid det tog.
Jag skickar in rubbet, kablar,fjärr manualer skivor orginalkartong etc.

Edit: stavade fel...

Tvixen har nu kommit till Posten här i Örebro.
Så leveransen från Canman får betyget MVG.
15/4 - 17/4 är klockrent.

Postad 17 April 2008 - 08:51

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Det låter ju lovande.
Om jag får min fraktsedel innan helgen så kommer jag skicka den på måndag.
Bara att hoppas att det går lika snabbt för mig så jag får tillbaka den under veckan.
Hoppas bara att inte Canman har slut på nya Tvixar.

Postad 17 April 2008 - 09:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Då ser det ju ut som att du kommer bli nöjd till slut om nu inspelningar fungerar som du vill, vilket du tydligen har konstaterat att de gör. Det gläder mig mycket. :P

Men tänk vad mycket tid och frustration jag hade sparat om någon kunnig individ i ett tidigare skede hade kunnat berätta för mig att 4100 är för slö för att kunna hantera fragmenterade diskar vid inspelning från SVT HD. Jag har kämpat med detta sedan hösten 2007. Den säljare jag pratade med på Webhallen i måndags öppnade med att säga att SVT HD hade för hög bitrate för 4100 så uppenbarligen finns det personer som känner till detta.

Om jag bara känt till orsaken hade jag förmodligen kunnat organisera om disken. Genom att partitionera disken hade jag ju kunnat spela in från tunern till första partitionen och lagt sådant material som ändras (egna familjefilmer och JPEG-filer) i den andra partitionen. Om jag sedan alltid sett till att radera sist inspelat material först hade jag antagligen helt kunnat undvika trubbel.

Jag hade dessutom sluppit att vara av med min TVIX i över en månad.

OK - det är förmodligen historia nu!

/Göran

Postad 17 April 2008 - 11:00

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Har nu testat min Wipeout HD -trailer och den fungerar inte. :P

Om någon annan vill testa och undrar vad det är för nått skumt jag försöker köra.

Sist måste jag omigen nämna fläkten eller driften av densamma har idag tittat på lite serier, och efteråt så lät fläkten omigen precis som jag tidigare beskrivet, den försöker varva upp men kan inte riktigt, om och om igen...
?? Jag har ändå nu haft fläktläget på "normal", dvs 1 steg högre än tidigare. Det är inte särskilt varmt i "hyllan" där den står, men tvixen blir "varm" på ovansidan, men är sval i övrigt.

Jag ska prova denna fil ikväll. Men självklart är det inte säkert att alla .mov filer fungerar, beroende på hur de är kodade. Men alla jag tidigare har testat har faktiskt fungerat, däremot har jag märkt att vissa filer inte fungerar att köra över nätverk, men de funkar när dom ligger på den inbyggda disken.

Postad 17 April 2008 - 11:52

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0

Jag ska prova denna fil ikväll. Men självklart är det inte säkert att alla .mov filer fungerar, beroende på hur de är kodade. Men alla jag tidigare har testat har faktiskt fungerat, däremot har jag märkt att vissa filer inte fungerar att köra över nätverk, men de funkar när dom ligger på den inbyggda disken.

Väntar med spänning.
Som notering kan sägas att jag kör med fw 1.1.44 och har lagt in filen på den interna hårddisken.

/D

Postad 17 April 2008 - 14:04

Unregistered1200
  • Unregistered1200
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
kopierad från Canman forum:

Har problem med icon bilder som är skapade i tvix gui builder, när jag skapat icon.tvix och lagt in bilder på filmerna och ställt tvixen på att visa "icon mode" visas de perfekt men om man använder fler än 30st så blir alla efter den 29:e samma som den 29:e. Allstå visar samma icon som den 29:e.

Antar att det är tvixen som har problem då allt ser bra ut i datorn. eller om man tar bort några st, då visas de som fick samma bild alltså efter 30:e iconen rätt om man drar ner antalet till under 29st.

Har samma problem, har någon en lösning på detta?

Postad 17 April 2008 - 15:44

flugfiskarn
  • flugfiskarn
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Gjorde samma sak.Fast i Göteborg. En otroligt bra kundservice. Är såå nöjd.
Tackar alla inblandade.

Postad 17 April 2008 - 15:53

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Har nu testat min Wipeout HD -trailer och den fungerar inte. :P

Funkar inte för mig heller, kör intern HDD. De flesta andra .mov-filer jag testat har funkat dock, så det är nog nåt skumt med denna....

Kör FW: 1.44

Redigerat av flizzy, 17 April 2008 - 19:04.

Postad 17 April 2008 - 17:25

Jetwash
  • Jetwash
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Alla 1080p trailers från Apple's hemsida funkar klockrent. Dock så måste man ha analogt ljud inställt vilket är synd.

Har hittat ett klipp i 1080p av Iron Man "Run before you can walk" som den får fel med ljudsynkningen:
http://www.apple.com...amount/ironman/

Mycket kommer säkerligen att fixas i framtida firmwares.

Postad 17 April 2008 - 17:42

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
tack flizzy för testet.
Nu vet jag att det är filmen som är problemet.

Postad 17 April 2008 - 19:07

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Ska man köra in beta tvix_M-6x00_1.2.13.zip eller vänta???

Postad 17 April 2008 - 19:52

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

Har nu testat min Wipeout HD -trailer och den fungerar inte. :(

beror förmodligen på att den inte är kodad i h.264, iaf inte enligt mediainfo:

Video #0
Codec : Sorenson 3
Codec/Info : Sorenson Media Video 3 (Apple QuickTime 5)

svq3 är tydligen nån sorts fulhack av h.264, som inte verkar vara helt kompatibelt.

Postad 17 April 2008 - 19:58

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Accessa TViX från datorn:
Nu har jag sökt men ej funnit, så jag ställer frågan här.

Har någon lyckats mappa upp TViXen som en Network Drive i datorn i Vista (Ultimate)?
Jag har inget problem åt andra hållet med Netshare, det funkar fint men när jag försöker ansluta åt andra hållet går det inte. Sitter nu och kör FTP mot TViXen och det fungerar men det går långsamt tror jag (250 KB/s står det i ftp-klienten).

Jag vet att man kan köra USB och det funkar men jag har mina filmer i datorn i en annan del av huset och skulle helst vilja packa upp dem direkt på TViXen.

/Tack på förhand

Postad 17 April 2008 - 20:17

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Läste att man kunde synka text med bild, går inte att göra med ljud, lr? sen kunde det vara skoj om någon här på forumet med lite för mycket fritid som kan tvixen väl gör en liten lista med komandon på fjärkontrollen...
tex: vad man trycker för att justera synk i text?
Bara en tanke... E nog många funktioner som man missar....

Postad 17 April 2008 - 20:23

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Verkar lite konstigt att det går så långsamt för dig via ftp?
Jag kör själv med FTP mot Tvixen och enligt ftp-klienten så går det mellan 40-50mb/s.
Jag kör Gigabit i nätverket hemma. Vad har du själv för koppling mellan tvix och dator?

/D

Har någon lyckats mappa upp TViXen som en Network Drive i datorn i Vista (Ultimate)?
Jag har inget problem åt andra hållet med Netshare, det funkar fint men när jag försöker ansluta åt andra hållet går det inte. Sitter nu och kör FTP mot TViXen och det fungerar men det går långsamt tror jag (250 KB/s står det i ftp-klienten).

Jag vet att man kan köra USB och det funkar men jag har mina filmer i datorn i en annan del av huset och skulle helst vilja packa upp dem direkt på TViXen.

/Tack på förhand

Postad 17 April 2008 - 20:28

User_66
  • User_66
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

/Tack på förhand

Det är tydligen så att SAMBA inte stöds av Vista och det säjer ju Dvico också i en av deras manualer (minns inte var jag läste det). Du kan ju prova att följa denna instruktion på http://www.builderau...htm?p=339270746. Har inte provat själv ännu, men det fungerade på jobbet. Prova gärna och meddela hur det gick.

Postad 17 April 2008 - 20:40

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Verkar lite konstigt att det går så långsamt för dig via ftp?
Jag kör själv med FTP mot Tvixen och enligt ftp-klienten så går det mellan 40-50mb/s.
Jag kör Gigabit i nätverket hemma. Vad har du själv för koppling mellan tvix och dator?

/D

Jag har en DIR-655 mellan och vanlig cat5 kabel

Det är tydligen så att SAMBA inte stöds av Vista och det säjer ju Dvico också i en av deras manualer (minns inte var jag läste det). Du kan ju prova att följa denna instruktion på http://www.builderau...htm?p=339270746. Har inte provat själv ännu, men det fungerade på jobbet. Prova gärna och meddela hur det gick.

Jag tror man måste ha sp1 för att köra det där, och jag kör svensk ultimate. Jag har försökt iallafall men ingen skillnad.

Måste man på nåt sätt dela ut disken i tvixen? Det har jag ju inte gjort. Isåfall hur?

Postad 17 April 2008 - 22:20

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

På den här siten http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18 finns också en beskrivning. Efter att ha tittat som hastigast tror jag att det i grunden är samma beskrivning.

/Göran

Postad 17 April 2008 - 22:52

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
det är väl inga problem för TViX att spela upp filformatet .mp4?

Postad 18 April 2008 - 01:19

Unregistered1200
  • Unregistered1200
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Ska man köra in beta tvix_M-6x00_1.2.13.zip eller vänta???

jag testade den, funkar klockrent :(

Postad 18 April 2008 - 08:38

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Igår hämtade jag ut min Tvix från Canman som varit på "utbyte". öppnade kartongen och fick direkt se att jag fått en Twix....chokladbit =)

Därefter öppnade jag kartongen och kunde konstatera att det var min orginalkartong med mina prylar som jag några dagar innan skickat in tillsammans med min tvix, däremot var själva huvudenheten utbytt till en "ny".
Stoppade in min hårdisk och körde igång den för att se om fläkten skulle varva upp/ner och se om jag kunde märka några andra skillnader.
För det första funkar klockan perfekt nu.
För det andra så hör jag inte tvixen längre...min plasma tv hör jag däremot (att spänningen är på samt vissa ljud från tv komponenterna) men tvixen är direkt ljudlös, jag kör med en greenpowerdisk på 500Gb och lägger jag örat mot tvixen samtidigt som jag slår igång en 1080 film så kan jag höra hur den jobbar på disken men utöver det inget ljud.
har inte testat att ställa upp fläkten då jag är hur nöjd som helst.

kollade både 1080 film och en dvd rulle igår kväll, spolade etc inte något att anmärka på.

Än en gång Canman tack för chokladen och tack för en bra service mot oss kunder.

Postad 18 April 2008 - 10:56

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Ang. SMB i Vista så fick jag göra en inställning för att det skulle fungera med min gamla NAS. Kan det vara samma problem som du har?

Se http://www.linux-wat...4434907782.html

Postad 18 April 2008 - 12:13

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Jag kör själv med just en DIR-655, har iofs CAT-6-kabel mellan den och tvixen och till datorn. Men det borde inte göra sådan enorm skillnad?

Jag har inte gjort några särskilda inställningar i övrigt, mer än satt fasta ip-nr till de olika devicerna via DIR-655.

Nån annan som har några tips att komma med?

Jag har en DIR-655 mellan och vanlig cat5 kabel

....

Redigerat av Dudemeister, 18 April 2008 - 12:14.

Postad 18 April 2008 - 13:15

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Angående hastighet, när jag kör FileZilla FTP mot tvixen står det att hastigheten är ca 4MB(med cat5 kabel och DIR-655).
Är det normalt?

Angående SAMBA/Vista
Men måste man på nåt sätt tala om i tvixen att disken/foldrarna är delade för att smb skall fungera?
Jag formatterade disken genom USB anslutning till TViXen och skapade manuellt foldrarna VIDEO, PHOTO och AUDIO
I värsta fall går jag tillbaka till XP för att lösa detta, även om det är jobbigt med all ominstallation av program.

Kan man köra NFS mot TViXen också? Hur gör man isåfall? Måste man installera SUA och en massa grejer eller finns det nåt enklare sätt?

Redigerat av IronStove, 18 April 2008 - 13:18.

Postad 18 April 2008 - 13:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

det är väl inga problem för TViX att spela upp filformatet .mp4?

Det finns annat än bara ändelsen i filnamnet.
Olika profiler m.m. kan vara skillnaden mellan fungerande och inte fungerande filer.

Postad 18 April 2008 - 15:07

Webban
  • Webban
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag får följande fel i loggen när jag försker föra över filer via FTP till TviXen:

Status: Kataloglistningen lyckades
Status: Ansluter till 192.168.0.11:21...
Status: Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande...
Fel: Tidsgränsen för anslutningen överstegs
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Kör FileZilla och passivt läge, någon som har en idé om vad det kan bero på?

Postad 18 April 2008 - 16:19

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har testat med bildspel i 6500 och upplever att det går ungefär lika långsamt som i 4100.
Däremot lyckades jag se JPEG-filer i 6500 som inte funkade i FW 1.3.15 i 4100.
Sedan har jag också skalat om bilderna till 1080 på höjden och då flöt de i mina ögon på riktigt bra.

HDTV-inspelningar fungerar mycket bättre i 6500. En del panoreringar i 1080P fungerar något bättre i 6500 men fortfarande inte klockrent. Kör man 720-material så tror jag att det funkar lika bra i 4100 som i 6500. Om de bara löser problemen med ISO-filer i 4100 så tror jag att de flesta lika gärna kan behälla 4100 i stället för att uppgradera till 6500.

/Göran

Redigerat av Goeran, 18 April 2008 - 16:26.

Postad 18 April 2008 - 16:22

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

kopierad från Canman forum:

Har problem med icon bilder som är skapade i tvix gui builder, när jag skapat icon.tvix och lagt in bilder på filmerna och ställt tvixen på att visa "icon mode" visas de perfekt men om man använder fler än 30st så blir alla efter den 29:e samma som den 29:e. Allstå visar samma icon som den 29:e.

Antar att det är tvixen som har problem då allt ser bra ut i datorn. eller om man tar bort några st, då visas de som fick samma bild alltså efter 30:e iconen rätt om man drar ner antalet till under 29st.

Har samma problem, har någon en lösning på detta?

Det är den sk Icon Mode-buggen. Många, även jag, har den buggen. Går man in i en katalog för att sedan gå tillbaka så försvinner buggen (tills det jag browsat förbi ytterliggare 30 ikoner).
Än så länge finns ingen riktig lösning på problemet. Vi får vänta tills det kommer en fw-fix.

/S

Redigerat av SonnyF, 18 April 2008 - 16:22.

Postad 18 April 2008 - 16:28

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

jag testade den, funkar klockrent :)

Vad är det för skillnad?

Postad 18 April 2008 - 17:26

Unregistered1200
  • Unregistered1200
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad?

Min TViX brukade hänga sig ibland när jag spolade fram, eller när man ändrade undertexterna (srt) till filmerna,har inte detta problemet nu. :)

Postad 18 April 2008 - 20:20

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har fått min utbytt till nya versionen.
När man stänger av den,så går fläkten en bra stund efter att har stannat,display släckt,stoar knappen slocknat,är det någon annans maskin söm gör samma sak.

Postad 18 April 2008 - 20:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har fått min utbytt till nya versionen.
När man stänger av den,så går fläkten en bra stund efter att har stannat,display släckt,stoar knappen slocknat,är det någon annans maskin söm gör samma sak.

Japp. :)

Postad 19 April 2008 - 08:38

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Det finns visst en ny beta ute, i denna verkar det som DViCo skippat Sigmas SDK och valt att utvecka egen kod från grunden istället, detta ska visst ska innebära att det ska vara lättare att lösa kompabilitetsproblem m.m.

För mer info se här:
Info hos mpcclub

Verkar ju lovande...

/Jocke

Redigerat av JockeBlg, 19 April 2008 - 08:47.

Postad 19 April 2008 - 09:16

TheHulk
  • TheHulk
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Det finns visst en ny beta ute, i denna verkar det som DViCo skippat Sigmas SDK och valt att utvecka egen kod från grunden istället, detta ska visst ska innebära att det ska vara lättare att lösa kompabilitetsproblem m.m.

För mer info se här:
Info hos mpcclub

Verkar ju lovande...

/Jocke

Den tar vi :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.