Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG:s PG6000 plasma

2138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 januari 2009 - 02:51

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Är ingen fena på sådant här, men jag trodde att scart kontakterna på TVn var ingångar. Om scart är en utgång så följer det naturligtvis med ljud ... gör det det på en ingång?

SCART-kontakter kan ha både ljud in och ut. Se http://en.wikipedia.org/wiki/SCART (pin 1,3 och 4).
Jag har inte testat hur PG6000's SCART:ar fungerar, så prova själv.

Mina tidigare TV-apparater har i.a.f. matat ut ljudet för den TV-kanal jag för närvarande har inställd, och matat ut detta ljud på båda scart-kontakterna. Jag *tror* dock att de *inte* matade vidare ljud från t.ex. en video inkopplad på AV1 ut på AV2, utan AV2 skickade fortfarande ut den kanal som tunern var inställd på (eller om den inte matade ut något alls).
Kanske matar PG6000 bara ut ljud om man använder den inbyggda tunern? Jag vet inte. Jag använder extern tuner och extern förstärkare (har aldrig ens använt TVns egen högtalare).

Postad 06 januari 2009 - 17:42

godissugen
  • godissugen
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
någon som vet hur man slipper skruva ner på tv när man dra igång dvd+sorundsystemet? får 2 ljudkällor nämligen, lite jobbigt att alltid skruva ner.

Postad 07 januari 2009 - 22:41

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

någon som vet hur man slipper skruva ner på tv när man dra igång dvd+sorundsystemet? får 2 ljudkällor nämligen, lite jobbigt att alltid skruva ner.

Enklaste lösningen är väl att aldrig använda TVns högtalare utan alltid använda surroundsystemet? :-)
Så gör jag - mitt system utklassar TVns högtalare.

Postad 08 januari 2009 - 02:07

godissugen
  • godissugen
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Enklaste lösningen är väl att aldrig använda TVns högtalare utan alltid använda surroundsystemet? :-)
Så gör jag - mitt system utklassar TVns högtalare.

visst är det enkelt men det ska inte vara så, känner ingen annan som får detta fenomen på sin tv.
tvn ska känna av om sorundsystemet (läs annan ljudkälla) går på.

ljudet är tillräckligt bra på tvn vid vanligt tv-tittande utan ha ytterligare en apparat på.

Postad 08 januari 2009 - 13:41

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

visst är det enkelt men det ska inte vara så, känner ingen annan som får detta fenomen på sin tv.
tvn ska känna av om sorundsystemet (läs annan ljudkälla) går på.

ljudet är tillräckligt bra på tvn vid vanligt tv-tittande utan ha ytterligare en apparat på.

Om du inte hittar nån annan lösning kan du alltid fixa det med en programmerbar fjärkontroll.
En Harmony 555 skulle jag i så fall koda att ha två actions:
- TV
- TV med surround
...där det senare alternativet startar TVn, startar förstärkaren, ställer in rätt input på förstärkaren och mutear TVn (eller drar ner volymen till noll)

Att kunna känna av om surroundanläggningen är på, och då automatiskt stänga av TVns ljud har jag aldrig hört talas om.

Postad 08 januari 2009 - 13:54

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Detta har inte så mycket med TVn att göra, men:

Jag har just kollat på dokumentären "Earth" i 1080p (Earth.2007.1080p.BlueRay.x264-hV) och är helt förstummad.
VILKEN MAFFIG FILM!!! Otroligt välgjord, vacker, fantastisk, intressant och en massa andra positiva adjektiv jag inte kommer på just nu. :-)

Med den filmen fick jag verkligen se vad min 50PG6000 (som "bara" är HD-ready) klarar av -- och det var extremt bra bild och fina detaljer. DD-ljudet var förresten lika bra det...

Filmen rekommenderas verkligen.

(vid ett enda tillfälle i filmen orkade inte min Popcorn Hour A100 med den höga bitraten - det var ungefär mitt i filmen, med en scen innehållandes miljontals fåglar, som både bild och ljud hackade under ca 10 sekunder. Måste ha varit över 45 Mbps (spelade upp mkv:n från en intern IDE-hårddisk))

(i övrigt småhackade stora snabba panoreringar lite - något jag kunde se när jag letade efter det, men inte min bror trots att jag stod framme vid TVn och pekade. Det är för mig oklart exakt var dessa småhack finns eller när/hur de uppstår. Kan det vara så att mkv-filen med sina 23 fps inte kan visa mjukare panoreringar? ...eller är det nåt frekvensstrul mellan PCHn och min TV (PCHn inställd på 23.9 Hz och TVn säger att den kör på HDMI1 1080p 24 Hz)?)

Hehe den sekvensen är den värsta som finns. Finns nog ingen dator som klarar av att spela upp det utan att det hackar :)

Postad 08 januari 2009 - 21:30

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Tryck in mute knappen så går den ner i tystläge det står dämpa sen blir det tyst helt enkelt när du sen ska kolla tv så trycker du in samma knapp och ljudet kommer tillbaka till samma nivå!

Postad 10 januari 2009 - 18:52

DrSodomon
  • DrSodomon
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Hej alla.

Efter att ha dragit om sladdarna och pga detta varit tvungen att dra ur strömsladden till min LG50PG6000 så har alla inställningar för BILD försvunnit och nu är det lögn i helsike att jag lyckas få till det igen. Är det någon som sitter på "facit" eller åtminstone kan dela med sig av de inställningar som ni har på era skärmar. Vore otroligt tacksam för detta då jag snart bli tokig!

Vi pratar bildmenyn och följande (samtliga) inställningar;

- Bildläge
- Kontrast
- Ljusstyrka
-Skärpa
- Färg
- Färgton

samt under Avancerad kontroll;

- Färgtemperatur
- EX kontrast
- EX Färg
- Beusreducering
- Gamma
- Svart nivå

Snälla hjälp mig. Mår illa av att se på skiten just nu...

Vad använder du för ingång (SCART ... HDMI ...)?

Postad 11 januari 2009 - 16:13

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Hej alla.

Efter att ha dragit om sladdarna och pga detta varit tvungen att dra ur strömsladden till min LG50PG6000 så har alla inställningar för BILD försvunnit och nu är det lögn i helsike att jag lyckas få till det igen. Är det någon som sitter på "facit" eller åtminstone kan dela med sig av de inställningar som ni har på era skärmar. Vore otroligt tacksam för detta då jag snart bli tokig!

Vi pratar bildmenyn och följande (samtliga) inställningar;

- Bildläge
- Kontrast
- Ljusstyrka
-Skärpa
- Färg
- Färgton

samt under Avancerad kontroll;

- Färgtemperatur
- EX kontrast
- EX Färg
- Beusreducering
- Gamma
- Svart nivå

Snälla hjälp mig. Mår illa av att se på skiten just nu...

Här är det "göttaste" jag plockat ut från denna tråd sedan jag började läsa den.
Med dessa värden kanske du kan hitta de som passar din TV bäst.

---

1. Justera Brightness/Ljusstyrka till rätt svartpunkt med DVE. Innan man har kört DVE är man mer eller mindre vilse!
2. Kontrollera att du matchar video-/datorsvärta (verkar vara reglaget "Svartnivå" om jag tolkar info i inläggen ovan)
3. Stäng av alla former av "Black stretch", vilket kan vara det som kallas "EX kontrast" ovan. Sådant brukar klippa svartnivåerna för att ge intrycket av maffigare svärta.

Nu vet jag inte hur gammakurvan ser ut hos LG:n, men det är väldigt vanligt med extremt s-formade gammakurvor när TV:n står i dynamisk-läget och även i standard-läget. S-kurvor ger också problem med genomlysningen av skuggdetaljer.

Prövade mig på en kalibrering med DVE nu kom och fram till följande värdet. Hade dock lite problem med kontrasten samt med att ställa in den gröna färgen ( som tydligen ska vara väldigt svårt ).
Men här är iaf värden som klart gav ett bättre tryck i bilden än tidigare , ska försöka ställa in igen imorn och se om jag får bättre värden. Kalibreringen gjordes i 16:9 i Expert läget och energisparläge 0.
Kontrast 62
Ljusttyrka 52
Skärpa 20
Färg 44
Färgton 0
Ex kontrast Låg
Brus AV
Gamma Mellan
Svartnivå Låg
Vitbalands Kall
Röd kontrast 42
Grön kontrast 44
Blå kontrast 46
Röd,Grön,Blå ljustryrka 0
Röd + Blå Färg 0
Grön färg 5
Alla färg toner 0
Cyan,Magneta färg 0

Jag kalibrerade via HDMI ingången i Expert läget.
(om man kopplar in en dator (med dator-upplösning) kan man inte ändra på alla inställningar.
Om man tvingar datorns upplösning att bli en TV-upplösning går det bra.)

---

Jag testade dina settings och efter att jag drog ned "Färg" en bra bit blev det kanonbra, med Färg på 44 såg det inte klokt ut på min TV.

---

Bildläge: Expert 1

Kontrast: 70
Ljusstyrka: 52
Skärpa: 50
Färg: 40
Färgton: 0

Expertkontroll:

EX kontast: Låg
Brusreducering: Låg
Gamma: Mellan
Svart nivå: Auto (eftersom jag kör via analog antenn, går ej att ändra)
Film läge: Av
Färg standard: SD (går ej att ändra via analog antenn)

Vit balans: Mellan

Övrigt på: 0

---

Problem med dynamisk kontrast?
På sidan 73 i min manual står det om "EX kontrast" och när jag slog av det helt så blev det mycket bättre! Har inte hunnit kolla så mycket än, men det som tidigare var väldigt tydligt är i alla fall inte alls lika tydligt längre

---

Kalibreringen gjordes i 16:9 i Expert läget och energisparläge 0.
Kontrast 62
Ljusttyrka 52
Skärpa 20
Färg 44
Färgton 0
Ex kontrast Låg
Brus AV
Gamma Mellan
Svartnivå Låg
Vitbalands Kall
Röd kontrast 42
Grön kontrast 44
Blå kontrast 46
Röd,Grön,Blå ljustryrka 0
Röd + Blå Färg 0
Grön färg 5
Alla färg toner 0
Cyan,Magneta färg 0

---

Om du inte redan testat dessa kan du göra det.
expert 1
kontast 62
ljus 52
färg 45

svart nivå låg
gamma mellan
lågt eller av på xd kontrast
brus låg eller av
det passar för mig den enda nackdelen som jag ser är att tex på mörkt hår ser man inte detaljerna så väl som på ljust hår när det gäller sd sändning blu ray är en annan sak smile.gif
Att ändra gamma på min 42 tums tv gjorde en extremt stor skillnad från lcd blå i svärtan till Plasma svart i svärtan....

Sen finns fredrik hls kalibrerings inställningar i tråden testa dem och dra ner på färg en del har för mig dem går att hitta på sidan 15 och 35 bla, jag drog av xd kontast och ner på färg från hans inställningar.

---
Mina inställningar är tagna från fredrik- HL egna kallibrering omgjorda lite lätt enligt eget tycke.
kontrast 65
ljus 52
skärpa 30
färg 40
gamma mellan
svartnivå låg
xd kontrast av
vitbalans kall
brus låg
röd grön blå kontrast 40
grön färg 3
---

så där svart får inte jag iaf på min, så det flyter ihop med ramen. sad.gif
Om du inte redan har satt gamma på mellan och svartnivå -låg testa! det gjorde stor skillnad på min tv.

---

Servicemeny:
håll inne meny-knappen på fjärrkontrollen och TV:n samtidigt
efter cirka 5 sec kommer det upp en ruta där man ska skriva in ett lösenord
lösen: 0000 (har du knappat in fel så prova med 7777)
Följande meny dyker upp:

EZ ADJUST
0. Model Option
1. ADC Calibration
2. White Balance
3. Test Pattern
4. OAD
5. EDID D/L

IN START
Model Name: 50PG6000-ZA
S/W Version: V03.08.00
MICOM Version: V3.04
UTT: 0
PQ Version: V00.10.10
PQ Model: 50PG6000
UI Res. Version: V03.04
MPEBin Version: V03.02
Auto Store Mode: Auto_Home
1. Model Option
2. MSP 4458
3. POWER OFF STATUS
4. ADC Calibration
5. System
6. Tunning Parameter
7. Model Option D/L
8. Panel Control
9. Test Option
10. Pattern Selection
11. External ADC
(12. Touch Sensitivity)

Postad 18 januari 2009 - 23:19

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

jag köpte en 50pg6000 i slutet av december och har efter 147timmars tittande fått en inbränning av kanal5's logga i hörnet. Jag är inte någon tv expert och hade ingen aning om att man skulle köra in tvn på lågt kontrast innan jag hittade denna tråden. läste igen manualen och där stod det ingenting om att sänka kontrastet, bara att man inte skulle ha en frusen bild på förlänge plus att försäljaren sa att det skulle krävas cirka 60timmar med samma bild för att få en permanent inbränning och så har jag aldrig haft igång tvn i sträck och absolut inte kanal5.

Är detta normalt? tittar inte specielt mycket på kanal 5 och brukar zappa friskt mellan kanalerna.

Postad 18 januari 2009 - 23:52

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Om du kör med livfull läget byt till film eller användare och mindre kontrast 70 räcker gott och väl. Ser du gosting när det är svart bakgrund eller när det är tv sändning? Ett annat tips är att köra myrornas krig om du kollat mycket film elelr tv då jämnas skärmen ut igen 3 min räcker.

Postad 19 januari 2009 - 17:35

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
nej livfull r aldeles för mkt för mina ögon och har kört på 70-75 i kontrast och sänkta färger. ghosting blir det rätt lätt men försvinner fort också. provat myrornaskrig och kolla på film m.m men loggan försvinner inte så nu ska tvn packas ner och skickas tillbaka.

tråkigt när man haft tvn i tre veckor att skicka iväg den i 2-4 veckor :D luktar kompensation :)

Postad 19 januari 2009 - 19:09

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

nej livfull r aldeles för mkt för mina ögon och har kört på 70-75 i kontrast och sänkta färger. ghosting blir det rätt lätt men försvinner fort också. provat myrornaskrig och kolla på film m.m men loggan försvinner inte så nu ska tvn packas ner och skickas tillbaka.

tråkigt när man haft tvn i tre veckor att skicka iväg den i 2-4 veckor :D luktar kompensation :)

Tag kontakt med LG, kolla upp telenummer på deras hemsida. Vet att dom i några fall skickat hem en reparatör som kikar på TV:n & tar den med om den behöver repas/bytas ut. Klart enklare än att frakta till en butik själv & där förklara problemet för en säljare.

LG är förmodligen mkt medvetna om ghostingproblemen med PG6000, själv så byter jag snart ut min 42:a som jag är såååå less på... Har dock inga permanenta inbränningar.

75 i kontrast på min skulle ge en sån ghosting så att jag skulle beteckna apparaten som oanvändbar, orkar inte processa med LG då jag sett alltför många 42:or med exakt samma fenomen. Däremot så kanske (?) 50:an är lite lugnare.

Postad 19 januari 2009 - 21:05

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Kalibrerade tv lite bättre med lägre kontrast, ghostingen är mycket bätre men jag kan fortfarande se loggan om jag letar i vissa färger, särskilt i rosa/lila som mediaspelaren i ps3an har. Annars kan man inte se den direkt och rör sig bilden kan man inte se den.

Är det lönt att gå vidare med det eller kommer dom bara skita i att göra vid den/byta ut den?

Postad 19 januari 2009 - 21:12

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Kalibrerade tv lite bättre med lägre kontrast, ghostingen är mycket bätre men jag kan fortfarande se loggan om jag letar i vissa färger, särskilt i rosa/lila som mediaspelaren i ps3an har. Annars kan man inte se den direkt och rör sig bilden kan man inte se den.

Är det lönt att gå vidare med det eller kommer dom bara skita i att göra vid den/byta ut den?

Som sagt, ring LG direkt. Finns en kille som jag tror skrev i denna tråd som fick panelen i tv:n utbytt pga ghosting. Tror dock tyvärr inte att det blev bättre.

Nu säger du ju dock att du har en permanent inbränning & då måste något vara mycket fel...

Postad 19 januari 2009 - 21:23

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
okej. ska prova ringa den nissen och se vad dom säger. Det är ju bättre än att packa ner och ta med till affären.

Tack för den snabba hjälpen och jag återkommer med svar om hur det blir ifall att andra åker ut för samma problem.

mvh/ Emil

Postad 20 januari 2009 - 17:34

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ringde LG support idag och pratade med dom om mina inbränningar och fick svaret att det var normalt och att om den skulle skickas på reparation skulle det antagligen komma ett kostnads förslag eftersom att man kunde skapa inbränningar så ingår inte det i deras garanti.

ska prata med försäljaren i butiken och se vad dom har att säga.

Postad 20 januari 2009 - 19:26

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Ringde LG support idag och pratade med dom om mina inbränningar och fick svaret att det var normalt och att om den skulle skickas på reparation skulle det antagligen komma ett kostnads förslag eftersom att man kunde skapa inbränningar så ingår inte det i deras garanti.

ska prata med försäljaren i butiken och se vad dom har att säga.

Om det är kanal 5:s kanallogga som bränts in så är det ju absurbt att dom inte ska ersätta den, såvida du inte ALLTID ser på den kanalen förstås, dygnet om...

Ge dig inte!

Postad 20 januari 2009 - 22:35

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jo jag tycker med att det verkar konstigt, kanal5 har ju reklam efter ca 10 minuter och så fort ska inte en inbränning inträffa. Här ju en del på forumet som somnat med dvdmenyer och testbilder igång utan att få permanenta inbränningar

Pratade med försäljaren och han sa att det verkade konstigt att dom nekade och att dom skulle ta tillbaka den och byta ut den. När jag körde white washen som finns på tvn hittade jag många fler inbränningar efter nästan alla kanaler jag tittat på och alla spel jag spelat.

När jag får en ny så ska jag köra med orbiter och låååågt kontrast i början och förhoppningsvis slipper jag inbränningar igen.

Synd att det blev såhär, är supernöjd med tv annars.

Postad 24 januari 2009 - 10:05

DrSodomon
  • DrSodomon
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jo jag tycker med att det verkar konstigt, kanal5 har ju reklam efter ca 10 minuter och så fort ska inte en inbränning inträffa. Här ju en del på forumet som somnat med dvdmenyer och testbilder igång utan att få permanenta inbränningar

Pratade med försäljaren och han sa att det verkade konstigt att dom nekade och att dom skulle ta tillbaka den och byta ut den. När jag körde white washen som finns på tvn hittade jag många fler inbränningar efter nästan alla kanaler jag tittat på och alla spel jag spelat.

När jag får en ny så ska jag köra med orbiter och låååågt kontrast i början och förhoppningsvis slipper jag inbränningar igen.

Synd att det blev såhär, är supernöjd med tv annars.

Har du provat att köra myrornas krig i stället för white wash. Jag tycker att det har fungerat bättre när något har fastnat. Det var bl a jag som somnade ifrån min media spelare :)

Postad 25 januari 2009 - 23:03

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
ja de har jag provat, får inte bort det så tvn ska bytas

Postad 27 januari 2009 - 17:29

peter.mor
  • peter.mor
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Har äntligen blivit av med denna ghosting burk, har nu köpt mig en samsung LE-46A676 och hoppas nu att jag ska bli nöjd, alldrig mer en plasma, eller så är LG dåliga på att göra plasma, fick ju ghosting på allt textremsor menyer, fick bytt panelen, samma skit med den. rosa fläckar i whitwashen som även sågs i hockey, slalom.
Men får ju vänta två veckor innan jag får samsungen slut överallt.

Redigerat av peter.mor, 27 januari 2009 - 17:32.

Postad 28 januari 2009 - 00:04

DrSodomon
  • DrSodomon
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

ja de har jag provat, får inte bort det så tvn ska bytas

Så LG har gått med på att byta ut den?

Postad 29 januari 2009 - 18:38

schnajk
  • schnajk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
nej lg ville inte men butik skulle byta den

Postad 16 februari 2009 - 19:48

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Någon som har en schysst utgångsintställning för Humsx PVR 1000 hd box för Comhem?

Postad 17 februari 2009 - 22:56

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Jaha, då har man fått något fel på denna TV (50PG6000). Köpt i Juni 2008.
Det sprakar och brusar från högtalarna trots volymen är på noll eller man tom valt att stänga av högtalarna.

Någon som råkat ut för liknande fel?

Extremt irriterande, ÄVEN om man lyssnar på ljud via 5.1 systemet ... i passage med låg volym så hörs bruset ...

Postad 20 februari 2009 - 17:53

Tobbeanton
  • Tobbeanton
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Idag ringde servicekillen tillbaka. Han hade mailat frågeställningen till Lg som sa att dom var medvetna om problemet som tydligen låg i mjukvaran.
Han kommer att kontakta mig när det kommer en ny firmware. Det är nog ingen idé att vänta vid telefonen med tanke på hur fort ärendet skötts hitintills. :(

//Korpen1

Hur gick det med firmware som skulle fixa dolby digital via HDMI problemet? Har precis skaffat en lapptop som jag ska ha som mediacenter. Problemet är att min förstärkare inte har någon HDMI ingång och att datorn bara skickar ut SPDIF ljud via HDMI. Till min stora förvåning så fungerade det inte att tunla dolby digital ljudet via 50PG6000 tv->optisk ut->förstärkaren...
/tobbeanton

Postad 26 februari 2009 - 18:20

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Fick min PG6000 idag, och än sålänge märker jag inte av denna ghostning som man talar om.

Det jag skulle vilja ha lite tips på är om någon fått till en "bra bildinställning".. antar att man kan justera egna inställningar under Expert Mode. Just nu kör jag med Standard. De fabriksinställda lägena som Film,sport etc känns inte aktuella för min del då jag upplevde bilden sunkig.

Någon som har fått till en bra inställning av Kontrast, skärpa etc..

Postad 26 februari 2009 - 20:54

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Fick min PG6000 idag, och än sålänge märker jag inte av denna ghostning som man talar om.

Det jag skulle vilja ha lite tips på är om någon fått till en "bra bildinställning".. antar att man kan justera egna inställningar under Expert Mode. Just nu kör jag med Standard. De fabriksinställda lägena som Film,sport etc känns inte aktuella för min del då jag upplevde bilden sunkig.

Någon som har fått till en bra inställning av Kontrast, skärpa etc..

film/användare
För digital tv :
Kontrast 65-75
ljusstyrka 52
skärpa 30
färg 50

gamma mellan
svartnivå hög
varm färgtemp (Är bra läge om man vänjer sig ett par veckor och sen testar de andra lägerna)

Blu ray/dvd
Playstation 3
kontrast 75
och svartnivå låg
annars hyffsat lika digital tv men i expert läget.
Det kan skilja en hel del mellan dvd spelare och digital boxar så det är väll mest som en grund att utgå från då jag tagit delar från tidningar som skrivit ut inställningar som de tycker passar för olika material.

Grattis till en bra tv har följt den andra tråden och hoppas själv på att dena tv pajjar om något år så man kan reklamera och få 2010 års modell och dess fördelar :lol: De som har mest problem med gosting är de som inte äger denna tv...värt att tänka på.Sen finns det självklart en del som har haft jätte problem med pg6000 också men en liten mängd ägare med stora problem.

Postad 26 februari 2009 - 21:02

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

film/användare
För digital tv :
Kontrast 65-75
ljusstyrka 52
skärpa 30
färg 50

gamma mellan
svartnivå hög
varm färgtemp (Är bra läge om man vänjer sig ett par veckor och sen testar de andra lägerna)

Blu ray/dvd
Playstation 3
kontrast 75
och svartnivå låg
annars hyffsat lika digital tv men i expert läget.
Det kan skilja en hel del mellan dvd spelare och digital boxar så det är väll mest som en grund att utgå från då jag tagit delar från tidningar som skrivit ut inställningar som de tycker passar för olika material.

Grattis till en bra tv har följt den andra tråden och hoppas själv på att dena tv pajjar om något år så man kan reklamera och få 2010 års modell och dess fördelar :lol: De som har mest problem med gosting är de som inte äger denna tv...värt att tänka på.Sen finns det självklart en del som har haft jätte problem med pg6000 också men en liten mängd ägare med stora problem.

Oki.. Jag har just nu en scart mellan digitalboxen och tvn. men planerar att köra även den på HDMI som DVD.

Men det har ingen betydelse vilken användare jag väljer då? Du skrev expert läget för DVD etc. Skall jag kanske ta expert2 för digital tvn? Eller vad är skillnaden?

Postad 26 februari 2009 - 22:14

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Jag var lite otydlig ser jag. Jag kör antingen film alt standard läget för digital tv och expert läget för ps3 an där dvd och bluray spelas expert läget mest pga att jag tog inställningarna från Hemmabio tidningen och där hade de ändrat det mesta i expert läget och just för ps3 vilekt passade mig ypperligt :lol:

Kollar du några sidor bakåt i tråden hittar du mer ingående vilka inställningar som jag gjort i expert läget.

edit: resten av som xd kontrast och färg samt brusreducering.

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 26 februari 2009 - 22:17.

Postad 26 februari 2009 - 22:49

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Jag var lite otydlig ser jag. Jag kör antingen film alt standard läget för digital tv och expert läget för ps3 an där dvd och bluray spelas expert läget mest pga att jag tog inställningarna från Hemmabio tidningen och där hade de ändrat det mesta i expert läget och just för ps3 vilekt passade mig ypperligt :lol:

Kollar du några sidor bakåt i tråden hittar du mer ingående vilka inställningar som jag gjort i expert läget.

edit: resten av som xd kontrast och färg samt brusreducering.

jag testade fippla lite, och valde expert1.. såg ingen direkt skillnad på expert1 och 2.. förutom att kontrasten var på 90 på 2an.

Sänkte kontrasten till 75, sänkte färgen till 55, skärpan till 55, svart nivån låg.. satte allt annat på av som Xkontrast etc. Blev nöjd med bilden!!

Men å andra sidan är jag nöjd helt över lag, då denna modell är betydligt bättre än min f.d!

Digital Tvn valde jag standard och drog ner kontrasten bara från 90 till 75.. fin fin bild.
Samt inget spår av ghostning heller.. har satt ism metod på orbiter? (stavat fel kanske)

En undran dock.. har du energi sparläget på "0"? eller står den på något? Min står på 3.. inte ändrat där..

Postad 26 februari 2009 - 23:12

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Energi spar läge 0 hade jag visst jag har faktiskt aldrig pillat på den innan förens nu, jag satte på 3 och det gör ju att bilden blir lite mörkare i kontrast och ljusstyrkan så det krävs mer på kontrast reglaget ju högre energi spar läge man använder.

edit: Hittade inställningarna som ajg är mest nöjd med till ps3 för dvd/bluray.

De här inställningarna kör jag med en ps3 till min 42" är lat och har inte kalibrerat själv utan det är taget ur en tidning.i expert läge gäller vänster alternativen.

Förhållande: Hel Bild
Bildläge: Expert
Kontrast: 75
Skärpa: 26
Färg: 54
Ex kontrast/färg: Av
Brusreducering: Av
Svartnivå: Låg
Vitbalans: Varm (Expertläget RK:0 GK:0 BK:-9, RL:2 GL:-3 BL:8
Färghantering: Endast expertläget: Röd färg 8,Röd ton -10, Magenta Färg 5,Magenta Ton 7, Övriga 0

görs med fördel i expert läget.

och jag är nöjd, jag körde "in" i 200 timmar på runt 55 på kontrast 50 ljus och 40 skärpa.Kan du så använd den interna boxen den är bättre än de man får på köpet boxen, själv kör jag scart ansluten digital box.

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 27 februari 2009 - 21:17.

Postad 27 februari 2009 - 23:05

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Energi spar läge 0 hade jag visst jag har faktiskt aldrig pillat på den innan förens nu, jag satte på 3 och det gör ju att bilden blir lite mörkare i kontrast och ljusstyrkan så det krävs mer på kontrast reglaget ju högre energi spar läge man använder.

edit: Hittade inställningarna som ajg är mest nöjd med till ps3 för dvd/bluray.

De här inställningarna kör jag med en ps3 till min 42" är lat och har inte kalibrerat själv utan det är taget ur en tidning.i expert läge gäller vänster alternativen.

Förhållande: Hel Bild
Bildläge: Expert
Kontrast: 75
Skärpa: 26
Färg: 54
Ex kontrast/färg: Av
Brusreducering: Av
Svartnivå: Låg
Vitbalans: Varm (Expertläget RK:0 GK:0 BK:-9, RL:2 GL:-3 BL:8
Färghantering: Endast expertläget: Röd färg 8,Röd ton -10, Magenta Färg 5,Magenta Ton 7, Övriga 0

görs med fördel i expert läget.

och jag är nöjd, jag körde "in" i 200 timmar på runt 55 på kontrast 50 ljus och 40 skärpa.Kan du så använd den interna boxen den är bättre än de man får på köpet boxen, själv kör jag scart ansluten digital box.

För att klargöra alltså:

Dessa inställningar kör du med på HDMI från din PS3 för visning av DVD/Bluray?

Frågan blir : Har det någon betydelse om man kör på 16:9 istället för Hel bild?
Samt, vitbalansen skall vara på varm, plus att man skall ändra BK etc?

Jag skall testa dessa inställningar imorgon. Har dock ingen PS3 utan en vanlig DVD med uppscalning till 1080P så får se hur det blir.

Har du något energi läge aktiverat också med dessa inställningar?

Redigerat av Mushunt, 27 februari 2009 - 23:05.

Postad 27 februari 2009 - 23:14

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
[quote name='Mushunt' date='Feb 27 2009, 23:05 ' post='2337421']
För att klargöra alltså:

Dessa inställningar kör du med på HDMI från din PS3 för visning av DVD/Bluray?

Frågan blir : Har det någon betydelse om man kör på 16:9 istället för Hel bild?
Samt, vitbalansen skall vara på varm, plus att man skall ändra BK etc?

Jag skall testa dessa inställningar imorgon. Har dock ingen PS3 utan en vanlig DVD med uppscalning till 1080P så får se hur det blir.

Har du något energi läge aktiverat också med dessa inställningar?
[/quote/
Korrekt hdmi till tv-n ,0 på energispar läge och 16:9 har ingen betydelse.
Vitbalansen är satt på varm och hela kittet är ändrat i grön,blå ,röd ,magneta osv både i ljusstyrka ,ton och färg i expert läget.
Problemet är att det kan passa hur bra som helst till en ps3 medans till en ????? dvd kan det vara helt annan bild med dessa inställningar, värt att tänka på.

Postad 28 februari 2009 - 11:33

mrqs
  • mrqs
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har lite funderingar..

Först ska jag säga att jag har comhem, kopplar direkt ifrån "tre hål i väggen" alltså ingen digitalbox eller så. bara kabel rakt in i väggen.

Nu till mitt "problem": När jag kollar på tex. 4an så blir det en svart kant uppe och nere i 16:9 läget. väljer jag istället läget "original" så stretchas bilden ut så att de svarta kanterna försvinner och gubbarna på TVn får rätt proportioner. Dock funkar det inte alltid att använda sig av "original"-mode. vissa program ser det lika dant ut i 16:9 som i original, väljer jag original så är det fortfarande en svart ram i över och i underkanten. Ska det vara såhär? vad gör jag för fel? Likadant när jag kollar på dvd. När det står på fodralet att DVDn visas i 16:9 så borde jag väl inte få någon svart ram uppe och nere? Jag förstår mig inte riktigt på det här, skulle behöva en ordentlig förklaring. :)

Kanske lite luddigt beskrivet, hoppas ni förstår, annars får ni klaga!

MVH
Marcus

Postad 28 februari 2009 - 13:59

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Hejsan!

Först ska jag säga att jag har comhem, kopplar direkt ifrån "tre hål i väggen" alltså ingen digitalbox eller så. bara kabel rakt in i väggen.

Nu till mitt "problem": När jag kollar på tex. 4an så blir det en svart kant uppe och nere i 16:9 läget. väljer jag istället läget "original" så stretchas bilden ut så att de svarta kanterna försvinner och gubbarna på TVn får rätt proportioner. Dock funkar det inte alltid att använda sig av "original"-mode. vissa program ser det lika dant ut i 16:9 som i original, väljer jag original så är det fortfarande en svart ram i över och i underkanten. Ska det vara såhär? vad gör jag för fel? Likadant när jag kollar på dvd. När det står på fodralet att DVDn visas i 16:9 så borde jag väl inte få någon svart ram uppe och nere? Jag förstår mig inte riktigt på det här, skulle behöva en ordentlig förklaring. :P

MVH
Marcus

http://sv.wikipedia....ldformat_(film) .. Olika format på filmer samt sändningar.

Postad 28 februari 2009 - 18:31

Unregistered8dc172eb
  • Unregistered8dc172eb
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag ställer en fråga rent ut, eftersom jag inte orkar leta igenom forumet efter detta spörsmål:
Nu till frågan:

Ibland när jag skiftar ingång på TV´n (exempelvis från scart till HDMI1), så står det att det "Ingen signal" fast boxen är på. Jag måste stänga av TV´n och slå på den igen för att bilden skall komma fram. Har inte kontaktat LG´s support ännu, utan ville kolla här först.
Någon som vet?

:P

Postad 01 mars 2009 - 18:40

FelterSkelter
  • FelterSkelter
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har ni koll på vilka firmware-versioner ni kör? Jag har en 50PG6010, som är i det närmaste identisk med 50PG6000, sånär som på en rödton i nederkant.

Min skärm av S/W-version 3.08 (står på förstasidan i servicemenyn). Kikar jag runt lite ser jag betydligt senare versioner, och t.o.m. en nedladdningsbar firmwareuppdatering.
Kika här: http://www.hifi-foru...141-923-15.html

Två frågor således, vad har ni för version och är det någon som vågat ladda ner en uppdatering?

Redigerat av FelterSkelter, 01 mars 2009 - 18:45.

Postad 02 mars 2009 - 18:37

DaveS
  • DaveS
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej1

Jag har en LG Pg6000 och har kopplat en optiskt från ljudutgången på TV:n in i färstärkaren men får inte Dolby Digital ljud?? Självklart har jag konstaterat att just det programmet jag testade vid tillfället sändes i DD.

Tyckte jag läste ngt om ngn firmware?? Kan man uppdatera TV:n själv?

Någon mer som har haft problem med den digitala ljudutgången?

Mvh David

Postad 02 mars 2009 - 19:08

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Hej1

Jag har en LG Pg6000 och har kopplat en optiskt från ljudutgången på TV:n in i färstärkaren men får inte Dolby Digital ljud?? Självklart har jag konstaterat att just det programmet jag testade vid tillfället sändes i DD.

Tyckte jag läste ngt om ngn firmware?? Kan man uppdatera TV:n själv?

Någon mer som har haft problem med den digitala ljudutgången?

Mvh David

Har du aktiverat utgången?

Postad 02 mars 2009 - 19:35

DaveS
  • DaveS
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Alltså det kommer ljud, men bara Pro Logic...Aktivera?

Postad 02 mars 2009 - 20:58

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Alltså det kommer ljud, men bara Pro Logic...Aktivera?

Pro Logic är digitalt ljud. Beror nog på utsändningen av kanal.

Postad 02 mars 2009 - 21:12

DaveS
  • DaveS
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Till exempel i eftermiddags tittade jag på reprisen av melodifestivalen som sändes i DD, pratade samtidigt med en kompis som sin tur fick ut DD i sin förstärkare på samma program? Så det är ngt som spökar med utgången.

Har ju en ikon på förstärkaren som skall lysa upp vid DD signal, DVD fungerar DD på men inte TV:n.

Postad 03 mars 2009 - 14:52

Pudd_ols
  • Pudd_ols
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
tjoohej! har på senare tid märkt med våran pg6000 42" att när jag startar upp mitt 360 så blir det som svarta små prickar i den gröna färgen i startmenyn! grymt störande, och jag har börjat se det på andra färger nu också, någon som vet vad detta beror på ? vad kan man göra? Tack / Patrik

Postad 03 mars 2009 - 16:48

mrqs
  • mrqs
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Hejsan!

Nu till mitt "problem": När jag kollar på tex. 4an så blir det en svart kant uppe och nere i 16:9 läget. väljer jag istället läget "original" så stretchas bilden ut så att de svarta kanterna försvinner och gubbarna på TVn får rätt proportioner. Dock funkar det inte alltid att använda sig av "original"-mode. vissa program ser det lika dant ut i 16:9 som i original, väljer jag original så är det fortfarande en svart ram i över och i underkanten. Ska det vara såhär? vad gör jag för fel? Likadant när jag kollar på dvd. När det står på fodralet att DVDn visas i 16:9 så borde jag väl inte få någon svart ram uppe och nere? Jag förstår mig inte riktigt på det här, skulle behöva en ordentlig förklaring. :)

MVH
Marcus

http://sv.wikipedia....ldformat_(film) .. Olika format på filmer samt sändningar.

Det där hjälpte mig föga. NÅgon som kan förklara lite mer vad det är som gör att det blir svarta kanter? och kan förklara hur jag ska göra för att slippa dem. Meningen med en widescreen-tv är väl att man ska slippa svarta kanter på sändningar i 16:9?

Postad 03 mars 2009 - 18:03

kristoffer.edhborg
  • kristoffer.edhborg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt mig en LG PG 6000. Men jag tycker den har ett irriterande surr från tvn. Det påverkas inte av om man ändrar ljudnivån så det kommer ine från högtalarna. Det kommer bakifrån. Jag har varit i kontakt med LGs support och dem kunde inte hjälpga mig.

Detta är min första plasma tv och jag har hört att det ska finnas ett litet surr, men hur högt bör det vara?

Tittar jag på tv med normal ljud hör jag surret. Min flickvän säger att jag letar efter fel men jag tycker att ljudiet är irriterande. Hur högt brukar en plasma låta?

Tacksam för svar

Postad 03 mars 2009 - 18:50

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Har nyligen köpt mig en LG PG 6000. Men jag tycker den har ett irriterande surr från tvn. Det påverkas inte av om man ändrar ljudnivån så det kommer ine från högtalarna. Det kommer bakifrån. Jag har varit i kontakt med LGs support och dem kunde inte hjälpga mig.

Detta är min första plasma tv och jag har hört att det ska finnas ett litet surr, men hur högt bör det vara?

Tittar jag på tv med normal ljud hör jag surret. Min flickvän säger att jag letar efter fel men jag tycker att ljudiet är irriterande. Hur högt brukar en plasma låta?

Tacksam för svar

Hade samma problem med min förra tv. LG42PC3RA, den surra, man blev galen, men med tiden tänkte man inte på det. Så testa din flickväns tips och "dissa bort det".. inget farligt för tvn. Förmodligen är det din nätdel som surrar, Var det på min gammla iaf.

Har nu en ny LG 42 PG6000 men den surrar inte.. så kanske är några enstaka modeller som råkar ut för detta. Även läst om denna modell, att det skulle vara mkt Ghostning.. men inte märkt av mycket.. inget som stör iaf.

Postad 04 mars 2009 - 23:29

Pudd_ols
  • Pudd_ols
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Angående surret hade vi en annan LG innan vi bytte till PG6000, och den surra något grymt vi fick byta den. Våran 42" pg6000 hör du absolut inget ifrån, och jag är väldigt känslig för pip och surr ljud :blink:

Postad 04 mars 2009 - 23:39

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0

Tacksam för svar

Om den surrar mer vid ljus bild, tex vitrengöring så är det det klassiska buzzet som du hör vilket är synnerligen ovanligt på PG6000 och tyvärr inget man kan fixa själv.Jag har det hörbart vid vitrengöring annars är min tyst och snäll.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.