ps3an har inga som helst problem att fixa 1080p på netflix... men judder kan det bli eftersom den kör 60hz på allt material från netflix.
nVidia Shield Pro Android TV 500GB
(Mediaspelare)
|
5
|
(11)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 500GB (2017)
(Mediaspelare)
|
2
|
(6)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017)
(Mediaspelare)
|
7
|
(38)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV 16GB (2017) (Remote Only)
(Mediaspelare)
Rapporterad
|
5
|
(15)
|
Inga priser | |
nVidia Shield TV Pro 16GB (2019)
(Mediaspelare)
|
3
|
(94)
|
2 390:- |
Postad 01 February 2017 - 09:48
Okej det var ju konstigt. Jag har den första tjocka versionen av ps3, kanske den slimmade är bättre. Och så är det olika från dag till dag hur ofta den laggar till, alltså att bilden stannar helt men ljudet finns kvar och sen åtteruptas bilden igen på det stället filmen är just då oftast nån sekund senare.ps3an har inga som helst problem att fixa 1080p på netflix... men judder kan det bli eftersom den kör 60hz på allt material från netflix.
Redigerat av axion84, 01 February 2017 - 09:49.
Postad 01 February 2017 - 12:43
Okej det var ju konstigt. Jag har den första tjocka versionen av ps3, kanske den slimmade är bättre. Och så är det olika från dag till dag hur ofta den laggar till, alltså att bilden stannar helt men ljudet finns kvar och sen åtteruptas bilden igen på det stället filmen är just då oftast nån sekund senare.
Ja då är det ju inte judder du ser...
Aldrig betet sig så på några av våra ps3or med netflix... testa installera om netflix då... ![]()
Postad 02 February 2017 - 14:07
För er som kör retrospect måste man nu uppgradera till kodi v17 för att viafreekanelerna ska fungera. Nytt ssl-certifikat.
Postad 02 February 2017 - 16:28
Postad 02 February 2017 - 17:15
Kom senaste uppgraderingen slutade min handkontroll fungera. Provat massa olika saker men inget funkar. Fler som har/haft detta problem?
Har du gen 1 enheten?
Har du trådlöst nätverk eller kabel?
Flera som råkat ut för detta med nyaste uppdateringen den stänger av direct wifi som kontrollen kommunicerar med.
Postad 02 February 2017 - 22:09
Kabel via accesspunkt. Gen 1
Testa att ansluta via wifi istället så kommer nog kontrollerna igång är visst något med att den stänger av all wifi när man ansluter med kabel dom tänkte väl inte på att de gamla kontrollerna anslöt med det.
Postad 03 February 2017 - 09:03
Hej
Jag har en Shield som ja har använt sporadiskt. Använder den mer och mer och kör Netflix, Viaplay mm från den.
Jag har en Philips tv som är 4 k kompatibel. Tidigare har jag kört Shield med HDMI till min Marantz receiver och sedan vidare till tvn, precis som alla andra enheter jag har kopplat. Dock så kan man inte köra 4k igenom Marantzen även om jag väljer throughput.
Jag fick tummarna loss och testade att koppla Shielden direkt till tv:n och sedan tog jag en optisk kabel från tv till Marantzen för att få ut ljudet.
Nu till mina problem (ilandsproblem visserligen men ändå. J )
Bilden blir riktigt nice med 4k, ser skillnad gör man. (uppgraderade mitt Netflix till 4k streaming).
Nu lyckas jag inte få Dolby digital ljud till receivern. Mitt andra problem är att Marantzen dessutom kör allt som OSD så jag kan inte se vilket ljud jag har valt. (Dolby Digital/auto/Stereo, Moviedolby och vad de ”presets” heter).
Missade att Shielden inte har en Digital optisk kabel ut utan jag får köra vida tvn. Finns det ett sätt att få till ljudet till receivern (Dolby digital)? Är det nån sorts kopieringsskydd eller liknande som inte skickar vidare signalen? Eller kan man köra analoga ljudkablar istället? Tips tas tacksamt emot på en lösning.
Postad 03 February 2017 - 09:36
Testa att ansluta via wifi istället så kommer nog kontrollerna igång är visst något med att den stänger av all wifi när man ansluter med kabel dom tänkte väl inte på att de gamla kontrollerna anslöt med det.
Kom igång efter flera omstarter. Tack för hjälpen.
Postad 03 February 2017 - 09:42
Ser att det fixat sig.....
Redigerat av Nattsvart, 03 February 2017 - 09:43.
Postad 03 February 2017 - 11:02
Hej
Jag har en Shield som ja har använt sporadiskt. Använder den mer och mer och kör Netflix, Viaplay mm från den.
Jag har en Philips tv som är 4 k kompatibel. Tidigare har jag kört Shield med HDMI till min Marantz receiver och sedan vidare till tvn, precis som alla andra enheter jag har kopplat. Dock så kan man inte köra 4k igenom Marantzen även om jag väljer throughput.
Jag fick tummarna loss och testade att koppla Shielden direkt till tv:n och sedan tog jag en optisk kabel från tv till Marantzen för att få ut ljudet.
Nu till mina problem (ilandsproblem visserligen men ändå. J )
Bilden blir riktigt nice med 4k, ser skillnad gör man. (uppgraderade mitt Netflix till 4k streaming).
Nu lyckas jag inte få Dolby digital ljud till receivern. Mitt andra problem är att Marantzen dessutom kör allt som OSD så jag kan inte se vilket ljud jag har valt. (Dolby Digital/auto/Stereo, Moviedolby och vad de ”presets” heter).
Missade att Shielden inte har en Digital optisk kabel ut utan jag får köra vida tvn. Finns det ett sätt att få till ljudet till receivern (Dolby digital)? Är det nån sorts kopieringsskydd eller liknande som inte skickar vidare signalen? Eller kan man köra analoga ljudkablar istället? Tips tas tacksamt emot på en lösning.
Det finns i allmänhet två sätt att plocka ut ljud från TV:n, optisk eller via ARC (HDMI).
Bägge skall klara av DD 5.1 men inte mer.
Kanske finns det någon inställning i TV:n som sätter vad den skickar ut för ljud.
Har också en gammal receiver så det är nog dags att titta efter en uppgradering.
Det viktiga är att den klarar av HDCP 2.2 vilket är ett måste för Netflix 4k m.fl.
Är ju ett problem att det kommer nya HDMI standarder senare i år och då kanske man vill vänta in så man får en som klara dessa också.
Postad 03 February 2017 - 11:07
Det finns i allmänhet två sätt att plocka ut ljud från TV:n, optisk eller via ARC (HDMI).
Kanske finns det någon inställning i TV:n som sätter vad den skickar ut för ljud.
Har också en gammal receiver så det är nog dags att titta efter en uppgradering.
Det viktiga är att den klarar av HDCP 2.2 vilket är ett måste för Netflix 4k m.fl.
Är ju ett problem att det kommer nya HDMI standarder senare i år och då kanske man vill vänta in så man får en som klara dessa också.
Vad är det för nya standarder... igen? ![]()
Postad 03 February 2017 - 11:18
Hm, undrar hur jag ställer in Arc i så fall för att få de ljud ner till receivern. När shield inte är kopplad till sa mamma hdmi. Gått igenom tv inställningarna för ljud ut.Det finns i allmänhet två sätt att plocka ut ljud från TV:n, optisk eller via ARC (HDMI).
Hittar om den ska skicka stereo (okomprimerat står det, eller mixar tror jag det stod) och en annan för auto, pcm eller en annan inställning jag inte minns.
Räcker med 5.1dd för mig på Netflix. Men skulle vilja få ut det...
Postad 03 February 2017 - 19:27
Bulldog76:
Brukar bara vara en HDMI port på TV:n som har ARC. Så det är denna som skall kopplas till recievern.
Sedan brukar den hänga ihop med CEC, easylink tror jag Philips kallar den, så den måste antagligen slås på.
Är inte helt säker på att man kan få ut DD 5.1 om det kommer in via HDMI till TV.n.
Kan vara nåt kopierings skydd som sätter stop.
Postad 03 February 2017 - 22:35
Då måste man ha en sån tv som har hdmi 2.1 uttag också för att kunnat utnyttja dom nya funktionerna?HDMI 2.1 är på gång.
4/8/10 K i 120 Hz.
eARC med Dolby Atmos m.m.
Postad 04 February 2017 - 15:45
Någon som har testat Plex-appen?
Jag är sjukt trött på min A-400 som får för sig att sluta fungera med jämna mellanrum. Nu senast bestämde den sig för att inte spela .mp4 längre.. Från en dag till en annan.
Shielden kör Plex med passthrough för DTS/HD osv?
Postad 05 February 2017 - 18:39
Någon som har testat Plex-appen?
Jag är sjukt trött på min A-400 som får för sig att sluta fungera med jämna mellanrum. Nu senast bestämde den sig för att inte spela .mp4 längre.. Från en dag till en annan.
Shielden kör Plex med passthrough för DTS/HD osv?
Plex-spelaren funkar bra med 4K och alla HDljud-formaten. Jämfört med Mac, Samsung och ATV4-klienterna för Plex som jag också kör så är Shielden bättre. Det enda tveksamma hittills är oklart stöd för HDR (oklart om det är Plex-servern eller klienten som brister) samt att burken spontant bootar om någon gång per kväll. Nvidia verkar dock ganska på hugget när det gäller uppgraderingar så det kan nog lösa sig framöver...
Postad 05 February 2017 - 18:43
Plex-spelaren funkar bra med 4K och alla HDljud-formaten. Jämfört med Mac, Samsung och ATV4-klienterna för Plex som jag också kör så är Shielden bättre. Det enda tveksamma hittills är oklart stöd för HDR (oklart om det är Plex-servern eller klienten som brister) samt att burken spontant bootar om någon gång per kväll. Nvidia verkar dock ganska på hugget när det gäller uppgraderingar så det kan nog lösa sig framöver...
Tackar!
Postad 05 February 2017 - 19:09
Då måste man ha en sån tv som har hdmi 2.1 uttag också för att kunnat utnyttja dom nya funktionerna?
Givetvis måste man det. Så det är nog lika bra att skaffa en ny receiver.
Redigerat av prelatur, 06 February 2017 - 02:19.
Postad 05 February 2017 - 21:08
Oavsett bilduppdateringsinställningar så tycker jag att ljudet blir dåligt ljud på netflix. Ungefär som att filmen spelas upp i fel hastighet och ljudet liksom vill kompensera för det (ungefär sådär som det låter när försöker spela upp musik snabbare utan att öka tonhöjden).
Kan det trots allt ha med bildfrekvensen att göra eller är det min stereo (Denon 1911) som inte klarar DD+ ljudet på rätt sätt?
Postad 06 February 2017 - 02:28
Hm, undrar hur jag ställer in Arc i så fall för att få de ljud ner till receivern. När shield inte är kopplad till sa mamma hdmi. Gått igenom tv inställningarna för ljud ut.
Hittar om den ska skicka stereo (okomprimerat står det, eller mixar tror jag det stod) och en annan för auto, pcm eller en annan inställning jag inte minns.
Räcker med 5.1dd för mig på Netflix. Men skulle vilja få ut det...
Går tyvärr inte att få ut DD 5.1ljud från Netflix via ARC eller Optiskt.
Netflix använder DD+ och detta går inte skicka över ARC/Optisk.
Sheilden kan inte heller göra om DD+ till DD eftersom den inte har någon DD+ dekoder.
Postad 06 February 2017 - 14:23
Går tyvärr inte att få ut DD 5.1ljud från Netflix via ARC eller Optiskt.
Netflix använder DD+ och detta går inte skicka över ARC/Optisk.
Sheilden kan inte heller göra om DD+ till DD eftersom den inte har någon DD+ dekoder.
Ok,
Så antingen får jag välja mellan bättre bild eller bättre ljud....Får se om jag går tillbaka till abonnemang med enbart HD istället för 4k.
Postad 06 February 2017 - 16:23
Testade shielden igår igen, strular fortfarande ofta med filmer med DTS... ![]()
Sen i kodi och spmc, går det ändra att man pausar med ett tryck istället för hålla inne mittenknappen(spmc) eller trycka 2 ggr(spmc och kodi)?
Jobbigt ibland när man ska starta efter paus tycker jag, får trycka bakåtknappen en gång för att infon ska försvinna, ibland råkar vi bläddra bakåt ur filmen/serien...
Vill ha ett enkelt knapptryck i kodi/spmc, på datorn är det ju space som gäller, och space för att starta... så hade vart gött om man kunde ändra knapptryckingarna från att hålla inne till ett enkeltryck, och hålla inne för att få upp menyn.
Redigerat av Garrett, 06 February 2017 - 16:28.
Postad 06 February 2017 - 16:28
KODI 17?Testade shielden igår igen, strular fortfarande ofta med filmer med DTS...
Sen i kodi och spmc, går det ändra att man pausar med ett tryck istället för hålla inne mittenknappen(spmc) eller trycka 2 ggr(spmc och kodi)?
Jobbigt ibland när man ska starta efter paus tycker jag, får trycka bakåtknappen en gång för att infon ska försvinna, ibland råkar vi bläddra bakåt ur filmen/serien...
Vill ha ett enkelt knapptryck i kodi/spmc, på datorn är det ju space som gäller, och space för att starta...
Redigerat av lobo, 06 February 2017 - 16:29.
Postad 06 February 2017 - 16:32
Testade shielden igår igen, strular fortfarande ofta med filmer med DTS...
Vill ha ett enkelt knapptryck i kodi/spmc, på datorn är det ju space som gäller, och space för att starta... så hade vart gött om man kunde ändra knapptryckingarna från att hålla inne till ett enkeltryck, och hålla inne för att få upp menyn.
vad är det som strular med DTS? vilka filer, över nätet eller via hårddisk direkt kopplat?
Postad 06 February 2017 - 16:35
KODI 17?
Ja, kodi 17.
Eller menar du dts... att ljudet inte funkar ibland, då är det både kodi och spmc... är dts genom nätverket... blir inget ljud ibland.
Annars börjar det likna nåt mer och mer, helst nu när man får rätt hz OCH rätt färgrymd automagiskt!
Kan man stänga av förresten så att inte den där volumetouchknappen är igång?
Redigerat av Garrett, 06 February 2017 - 16:39.
Postad 06 February 2017 - 16:44
dts genom nätverket, är det 1080p eller 4K?
förresten, måste man uppgradera kodi 16.2 till 17 om man inte vill i Shielden?
Postad 06 February 2017 - 16:47
dts genom nätverket, är det 1080p eller 4K?
förresten, måste man uppgradera kodi 16.2 till 17 om man inte vill i Shielden?
1080p.
Och nu låste sig kodi när jag skulle testa lite mer dts filmer... alltså... kan det inte bara flyta på... vill att den ska va familjevänlig med, så ungarna och sambon ska kunna använda den utan att behöva går ur, starta om etc när jag inte är hemma... ![]()
Postad 06 February 2017 - 16:49
SPMC har betett sig märkligt sedan firmwareuppdateringen sist. Speciellt att DTS-ljuden inte gick på när man startade en film. Fungerade att switcha mellan audio passthrough när väl filmen var på. Men så igår så när jag skulle se film så var det lite fördröjning på ljudspåret på alla filmer genom SPMC. Provade då KODI v 17 som fungerade bra. Jag kör filmer på usb-disk.
Hoppas de ordnar allt snart, skölden fungerade ju så bra innan
.
Redigerat av genstruktur, 06 February 2017 - 16:53.
Postad 06 February 2017 - 16:53
nu hänger jag inte med här, är det kodi 17 som strular (dts) eller är det uppdateringen 5.02 som strular?
Strular även dts ljudet när man kör hårddisk direkt in?
Redigerat av hundrakg, 06 February 2017 - 16:54.
Postad 06 February 2017 - 16:55
nu hänger jag inte med här, är det kodi 17 som strular (dts) eller är det uppdateringen 5.02 som strular?
Strular även dts ljudet när man kör hårddisk direkt in?
Jag vet inte vad exakt det är som strular. Men sedan 5.02 har det varit problem med DTS i SPMC för mig.
På fråga 2, ja för mig är det så i alla fall
.
Redigerat av genstruktur, 06 February 2017 - 16:56.
Postad 06 February 2017 - 16:57
ok, men innebär 5.02 automatiskt kodi 17?
Nä, du får uppdatera Kodi från versionen innan för att få det.
Postad 06 February 2017 - 17:05
Ok,
Så antingen får jag välja mellan bättre bild eller bättre ljud....Får se om jag går tillbaka till abonnemang med enbart HD istället för 4k.
Finns en möjlighet som jag inte har prövat.
Det finns boxar som gör om HDMI 2.0/HDCP 2.2 till HDMI 1.4.
Med sådan borde man kunna koppla Shielden till förstärkaren och få ut 4K.
De 4K@30Hz som 1.4 klarar borde räcka för Netflix, är ju HDCP 2.2 som är problemet.
Postad 06 February 2017 - 17:16
har provat nu, Shield gen1, 5.02, Kodi 16.1 och SPCM (kodi16.4). Startat 5 olika dts hd master filer, alla funkar perfekt i både Kodi och SPCM, även provat 2 olika True hd filer, allt funkar, har inga problem med dts ljud alls verkar de som. Nu har jag inte kollat nån längre stund, men allt startar som de ska, ljudet kommer direkt, bra synk, inga problem av något slag vad jag kan se.
Nu kör jag usb sticka direkt in i Shielden.
Redigerat av hundrakg, 06 February 2017 - 17:17.
Postad 06 February 2017 - 17:43
Ok,
I ditt ställe skulle jag köpa en ny förstärkare med fullt stöd för 4K HDR och alla ljudformaten...En Yamaha RX-A660 t ex kostar 5000:- och då får du allt du saknar idag...
Postad 07 February 2017 - 16:29
I ditt ställe skulle jag köpa en ny förstärkare med fullt stöd för 4K HDR och alla ljudformaten...En Yamaha RX-A660 t ex kostar 5000:- och då får du allt du saknar idag...
Nja, det får bli en annan gång. inte riktig läge för det. Skulle välja annat än Yamaha, gillar oftast inte ljudet.
Oavsett vilken receiver jag har så ska den ha Pre out så att jag kan koppla fronthögtalarna till min Primare i22.
Även om en ny receiver skulle klara 4k, kan det inte vara så att det finns riska att det på grund av något jäkla kopieringsskydd eller liknande så går inte 4k eller ljudet igenom som det ska i alla fall?
Postad 07 February 2017 - 17:44
Nja, det får bli en annan gång. inte riktig läge för det. Skulle välja annat än Yamaha, gillar oftast inte ljudet.
Oavsett vilken receiver jag har så ska den ha Pre out så att jag kan koppla fronthögtalarna till min Primare i22.
Även om en ny receiver skulle klara 4k, kan det inte vara så att det finns riska att det på grund av något jäkla kopieringsskydd eller liknande så går inte 4k eller ljudet igenom som det ska i alla fall?
Den här kan ju vara något för dig https://www.hdfury.e...444-600mhz.html
Postad 08 February 2017 - 00:31
Har den bara HDCP 2.2, och klarar DD+ förstås, så skall det inte vara något problem.
Postad 09 February 2017 - 11:23
Efter att ha velat mellan denna shield och zappiti så har jag nu beställt! ![]()
Tur det finns öppet köp då jag har en del jag ska "utsätta" den för i filväg ![]()
Postad 09 February 2017 - 11:39
Har spelat allt från 1GB 720p .mkv till HEVC 4K HDR 50GB filer och den har spelat upp allt ![]()
Kör med SPMC för HDR och Atmos osv ... för mig funkar den klockrent ![]()
Redigerat av mikee, 09 February 2017 - 11:39.
Postad 10 February 2017 - 20:55
Inte haft tid mer än att koppla in den, skummat igenom inställningarna (uppdaterat den) samt installerat Kodi, vilket jag aldrig använt innan)
Lite snabba frågor:
Har en del Blu-rays på fil, (alla ligger i sina mappar, inkl. bdmw etc.) men kan inte "spela" upp dom utan får bara en lång lista på filer från stream mappen =oanvändbart!
Ljudet, PCM? lyckas inte få till true HD o alla de andra formaten!
När jag lägger till från NAS och vill skapa bibliotek så får jag ingen överblick mm.
Är ny på detta med mediaspelare, har enbart kört typ powerdvd direkt från datorn innan! så jag har nog en tröskel jag ska över misstänker jag!
Postad 10 February 2017 - 21:28
Alla olicensierade BD-spelare saknar menystöd. Det betyder att man själv måste välja rätt playlist. Varje BD är uppbyggd genom s.k. playlist-struktur, vilket är en spellista som länkar till en eller flera m2ts-filer.
Har du tur så är det bara en playlist som länkar till huvudfilmen och det brukar normalt vara t.ex. 800 men kan vara vad som helst egentligen.
Kodi klarar av att hitta rätt playlist genom att jämföra längden på alla och tar den längsta.
Klicka på index eller vad filen nu heter (har det inte i minnet) om den är uppackad alternativt välj playstlist i playlistmappen.... inte stream
Alla Lionsgate-BD använder dock screenpass-teknik vilka skapar flera playlist med samma längder och kastar om segmenten. Detta gör det omöjligt att hitta rätt playlist utan att analysera innehållet. Anydvd kan ta fram rätt playlist genom deras databas förutsatt att du har krypterad skiva/iso kvar. Är filmen redan dekrypterad eller du inte har anydvd måste man analysera filmen genom t.ex. processmonitor samtidigt som man kör en licenserad spelare (PowerDVD). Det finns dock en del fallgropar här ifall de använder falska playlist i cache.
Så vad göra? De som inte vill ha en BD rakt av gör en mkv via makemkv. Playlist-problematiken är dock densamma eftersom utgivarna försöker göra livet surt för alla betalande kunder. Du kommer se massa playlist frågor om du går in på anydvd eller makemkvs forum så förstår du att du inte är ensam.
Redigerat av Unregistered577c6879, 10 February 2017 - 21:43.
Postad 10 February 2017 - 21:47
Edit: Ghostlink editerade visst sin post medan jag skrev
Redigerat av lobo, 10 February 2017 - 21:48.
Postad 10 February 2017 - 22:09
Då fortsätter vi med ljudet.
Endast SPMC och Kodi V17 har stöd för passthrough (bitstreaming). Detta aktiveras under System->Audio.
Välj expert så får du fram alla inställningar.
Annat fall så avkodas allt PCM default.
gällande indexering/bibliotek så heter det scrape eller scraping
och finns säkert beskrivet i någon fyndig youtubevideo
https://www.youtube....h?v=mSAMY7qH4DQ
Postad 10 February 2017 - 22:16
Postad 10 February 2017 - 22:26
Inte haft tid mer än att koppla in den, skummat igenom inställningarna (uppdaterat den) samt installerat Kodi, vilket jag aldrig använt innan)
Lite snabba frågor:
Har en del Blu-rays på fil, (alla ligger i sina mappar, inkl. bdmw etc.) men kan inte "spela" upp dom utan får bara en lång lista på filer från stream mappen =oanvändbart!
Ljudet, PCM? lyckas inte få till true HD o alla de andra formaten!
När jag lägger till från NAS och vill skapa bibliotek så får jag ingen överblick mm.
Är ny på detta med mediaspelare, har enbart kört typ powerdvd direkt från datorn innan! så jag har nog en tröskel jag ska över misstänker jag!
Under settings ->Video ->filelists-> default select action välj default action till play så kommer du inte se stream mappen utan Titles .. välj main titles så spelas filmen upp. Funkar för mig med BDMV struktur på filmerna.
Har inte testat kodiV17 på Shielden utan jag kör med SPMC ( samma sak mer eller mindre ) och där funkar passthrough galant.
Glöm inte at ta fram expert inställnings läget så du får mer val.
Under system- Audio settings-Passthrouh (bocka i Passthrought och välj android raw passthrough ) under den inställningen får du fram olika ljudformat ,Välj de din stärkare klarar av tex.. DD DTS DD True HD och DTS HD osv.
Skriver detta från minnet men om du inte får det att funka så pma så kan vi gå igenom när jag är hemma och kommer åt shielden.
Mikee
Redigerat av mikee, 10 February 2017 - 22:36.
Postad 10 February 2017 - 22:31
play är väl alltid default i kodi? Han har väl gått in i files och sedan vandrat in i mappen. Du pratar väl om att man redan scrapat filmen?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm.
5 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?