Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 April 2008 - 21:26

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Ny fråga.

Min stapel för ljudvolymen gör squat. Fungerar inte öht, och jag måste använda TVn's fjärrkontroll. Har andra märkt av detta problem? Har någon påtalat detta för kundtjänst? Om fler upplever detta, låt mig omformulera. Fungerar det problemfritt för någon?

Var det här något som kom med senaste uppdateringen?

Du har nog kopplat in ljudet med optisk kabel till en receiver. Korrekt? Då spelar det ingen roll vad du ställer in för volym på boxen.

Se mitt inlägg angående detta för massor av sidor sedan. Mitt tips är att ställa in boxens volym på ca 95 och sedan aldrig ändra den - det är ju inte meningen att man ska ändra volymen i källan, det vore som om man kan ställa in volymen i videon eller i DVD-spelaren.

Har ljudet kopplat till TV via scart så optisk kabel är inte med i min koppling. Jo, i guess. Men vill undvika en hög kontroller i knät när jag kollar på TV :) . Upplever du samma problem med ljudet?

Redigerat av Unregistered62144f89, 05 April 2008 - 21:26.

Postad 07 April 2008 - 11:26

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1138 inlägg
  • 0

Har ljudet kopplat till TV via scart så optisk kabel är inte med i min koppling. Jo, i guess. Men vill undvika en hög kontroller i knät när jag kollar på TV :) . Upplever du samma problem med ljudet?

Jag har inga högtalare på min TV så jag kan inte testa.
Förut när jag körde scart till tjock-TVn minns jag att det fungerade dock, jag kunde minska volymen till TVn med PVR:ens volym.
(men som sagt, det rekommenderas inte, för om man sätter låg volym på PVR:en och någon annan familjemedlem istället ökar upp TVns volym, då kommer det DÅNA i högtalarna när man kopplar över till en annan källa, t.ex. en Xbox eller den inbyggda tunern.)

Postad 07 April 2008 - 19:23

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Låter som om du kanske hade lite bråttom att koppla in scart-kabeln till utgång AV2 (EXT) istf AV1 (TV) på boxens baksida. Ger exakt de symptom du beskriver! (Gjorde själv samma misstag när jag först kopplade in min...)

Flytta kabeln till den nedre scart-utgången och problemet bör vara löst.

Postad 07 April 2008 - 19:56

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag har inga högtalare på min TV så jag kan inte testa.
Förut när jag körde scart till tjock-TVn minns jag att det fungerade dock, jag kunde minska volymen till TVn med PVR:ens volym.
(men som sagt, det rekommenderas inte, för om man sätter låg volym på PVR:en och någon annan familjemedlem istället ökar upp TVns volym, då kommer det DÅNA i högtalarna när man kopplar över till en annan källa, t.ex. en Xbox eller den inbyggda tunern.)

Förstår precis vad du menar och det smarta med det om man har flera apparater man använder till TV (video etc). Sätter mig inte på tvären eller något sådan. Tänkte bara sammanställa om det nu var så att detta är ett generellt problem. Har inte hört talas om det alls sen den senaste mjukvaruuppdateringen :)

Har ljudet kopplat till TV via scart så optisk kabel är inte med i min koppling. Jo, i guess. Men vill undvika en hög kontroller i knät när jag kollar på TV :P . Upplever du samma problem med ljudet?

Låter som om du kanske hade lite bråttom att koppla in scart-kabeln till utgång AV2 (EXT) istf AV1 (TV) på boxens baksida. Ger exakt de symptom du beskriver! (Gjorde själv samma misstag när jag först kopplade in min...)

Flytta kabeln till den nedre scart-utgången och problemet bör vara löst.

Har en känsla av att du har rätt :P Måste iväg och kolla. Isåfall har jag gjort bort mig

Postad 08 April 2008 - 13:42

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Några frågor ang denna boxen:

#Hur snabb är den på att byta kanal?

#Jag har en samsung m87 40" lcd tv och jag undrar om man kan få boxen och tvn att samarbeta så jag bara behöver en dosa? vet att det finns på fjärren att välja typ "STB" och så.

#Hur mycket bättre blir bilden om man kör komponent istället för scart?

Tack på förhand!
/MVH
patrik

Postad 08 April 2008 - 17:12

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Bli inte arga nu, "Endast-denna-box-och-dess-fjärrkontroll-skall-diskuteras-här"-tyckare. Denna fråga är det många här som vill ha svar på. -Går det att föra över filmerna på något annat sätt, än med komposit-utgångarna till datorn? JA, det gör det.

...Men kostar en del gör det....

Med en Scart-Komponentkabel och ett videoredigeringskort. Med sådana ingångar på/till kortet kan man föra över inspelningarna från boxen till datorn. Jag länkar till ett redan ute på marknaden och ett kommande som jag inte vet så mycket om, mer än det som man kan läsa via länken nedan. Det första är det som jag numera äger och har testat det hela med. Det funkar.

Länkar:

Det jag har (Pro-varianten)

Kommer om några månader(???)

Nog om detta(?), annars exploderar kanske någon läsare av ilska snart...

Redigerat av Tompa123, 09 April 2008 - 23:11.

Postad 08 April 2008 - 17:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Patriklind' date='Apr 8 2008, 14:42
Några frågor ang denna boxen:

#Hur snabb är den på att byta kanal?

Långsam. Själv störs jag inte av att det segar lite. Stänger du av buffringen av kanal du ser på går kanalbyten snabbare.

#Jag har en samsung m87 40" lcd tv och jag undrar om man kan få boxen och tvn att samarbeta så jag bara behöver en dosa? vet att det finns på fjärren att välja typ "STB" och så.

Har själv en M87:a och du kan väl styra TV:ns ljud med box-fjärren, tror jag. Ett problem är däremot att TV:ns fjärr verkar störa boxen. Varje gång jag varit in i TV:ns meny slutar boxen svara på signaler från dess fjärrkontroll och måste startas om genom att göras strömlös i några minuter. Här hemma har vi en multifjärr, Logitech Harmony 525, som fungerar perfekt med både TV och box.

#Hur mycket bättre blir bilden om man kör komponent istället för scart?

De som testat har olika åsikter. Själv testade jag med en billig kabel och såg ingen skillnad. Förmodligen behöver du en riktigt bra kabel. Vi kör med en scart till hdmi-konverterare som skalar upp bilden till 720p, vilket ger en väldigt bra bild (med mina subjektiva ögon).

:)

Bli inte arga nu, "Endast-denna-box-och dess-fjärrkontroll-skall-diskuteras-här"-tyckare. Denna fråga är det många här som vill ha svar på. -Går det att föra över filmerna på något annat sätt, än med komposit-utgångarna till datorn? JA, det gör det.

...Men dyrt blir det....

Med en Scart-Komponentkabel och ett videoredigeringskort. Med sådana ingångar på/till kortet kan man föra över inspelningarna från boxen till datorn. Dessa kort är inte billiga. Jag länkar till ett redan ute på marknaden och ett kommande som jag inte vet så mycket om. Det första är det som jag numera äger och har testat det hela med. Det funkar. Dock är det bara stereo som gäller...

Länkar:

Det jag har (Pro-varianten)

Kommer om några månader(???)

Nog om detta(?), annars exploderar kanske någon läsare av ilska snart...

Med ökad risk för att uppröra någon dristar jag mig till en fråga. Går denna variant snabbare än att spela in med hjälp av dvd-inspelare? Eller är det fortfarande realtid som gäller?

Redigerat av Mange36, 08 April 2008 - 17:18.

Postad 08 April 2008 - 17:27

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Med ökad risk för att uppröra någon dristar jag mig till en fråga. Går denna variant snabbare än att spela in med hjälp av dvd-inspelare? Eller är det fortfarande realtid som gäller?

Realtid. "Capturing"...

Redigerat av Tompa123, 08 April 2008 - 21:43.

Postad 08 April 2008 - 21:50

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Boxen gått sönder pga strömavbrott?

Har någon råkat ut för att boxen bara blinkar regelbundet med tre röda lampor och i övrigt är död och omöjlig att få kontakt med? Displayen är helt svart. Detta inträffade efter att vår jordfelsbrytare slagit ifrån (jag var inte hemma själv). Vi vet varför brytaren reagerade (vattenkokaren) men inga andra apparater har påverkats.

Jag har naturligtvis testat att bryta strömmen med både strömbrytaren på baksidan och hela nätkabeln, samt räknat till 20. Jag har även tagit ut abonnemangskortet osv. Ingenting hjäper. Ska få en fraktsedel av comhem, eftersom garantin fortfarande gäller.

Men undrar bara hur det kan komma sig att boxen lägger av pga ett tillfälligt strömavbrott? :)

Postad 09 April 2008 - 06:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Realtid. "Capturing"...

Ok. Så man får det hela till datorns hårddisk istället för endast till en DVD-skiva. Vill man spara allt på hårddisk så är det ju en bra metod. :)

Postad 09 April 2008 - 06:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Har någon råkat ut för att boxen bara blinkar regelbundet med tre röda lampor och i övrigt är död och omöjlig att få kontakt med? Displayen är helt svart. Detta inträffade efter att vår jordfelsbrytare slagit ifrån (jag var inte hemma själv). Vi vet varför brytaren reagerade (vattenkokaren) men inga andra apparater har påverkats.

Jag har naturligtvis testat att bryta strömmen med både strömbrytaren på baksidan och hela nätkabeln, samt räknat till 20. Jag har även tagit ut abonnemangskortet osv. Ingenting hjäper. Ska få en fraktsedel av comhem, eftersom garantin fortfarande gäller.

Men undrar bara hur det kan komma sig att boxen lägger av pga ett tillfälligt strömavbrott? ;)

Är du säker på att det var vattenkokaren? En variant är ju att det var boxen som fick jordfelsbrytaren att slå av elen. Som du kanske sett i tråden fick somliga av oss för någon vecka sedan ett meddelande om komponentbyte. En komponent i boxen byttes för att förhindra framtida fel. Tre röda blinkande lampor var beskrivningen av symptomen på vad som skulle kunna hända om man inte bytte ut komponenten. Skönt att din box har garanti kvar. :)

Postad 09 April 2008 - 07:16

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Men undrar bara hur det kan komma sig att boxen lägger av pga ett tillfälligt strömavbrott? :)

När köpte du boxen? CH har återkallat en hel del av deras PVR boxar för utbyte av tuner. Dessa var boxar sålda i feb-april 2007. Kan bara vara intressant och veta när du köpt din

Postad 09 April 2008 - 10:56

Unregistereda5463e9c
  • Unregistereda5463e9c
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Någon som hade blockfestival under Champions League (TV6) igår? Jag undrar närmast om det var dålig utsändning överlag eller ett boxproblem. Kan inte komma ihåg att jag sett något liknande med den gamla boxen. Å andra sidan märkte jag inga problem under förra veckans matcher så man får väl hoppas att det var tillfälligt. Problemen var klart märkbara från 3m på en 42:a.

Redigerat av Unregistereda5463e9c, 09 April 2008 - 10:58.

Postad 09 April 2008 - 11:00

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0

Någon som hade blockfestival under Champions League (TV6) igår? Jag undrar närmast om det var dålig utsändning överlag eller ett boxproblem. Kan inte komma ihåg att jag sett något liknande med den gamla boxen. Å andra sidan märkte jag inga problem under förra veckans matcher så man får väl hoppas att det var tillfälligt. Problemen var klart märkbara från 3m på en 42:a.

Dålig utsändning!

Har en helt annan box kopplad till en Pioneer 5080 och det var inte grannt direkt....

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 09 April 2008 - 11:00.

Postad 09 April 2008 - 11:12

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Japp, dålig sändning, kan berätta att reprisen på viasat sport 1 var i ännu sämre skick!

Bäst bild får jag få showtime på många filmer. Som äkta DVD.

Postad 09 April 2008 - 19:36

Unregistereda5463e9c
  • Unregistereda5463e9c
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. Man blir lätt lite nojig när man nyligen bytt box. Hoppas det ser bättre ut ikväll.

Redigerat av Unregistereda5463e9c, 09 April 2008 - 19:37.

Postad 09 April 2008 - 20:21

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

När köpte du boxen? CH har återkallat en hel del av deras PVR boxar för utbyte av tuner. Dessa var boxar sålda i feb-april 2007. Kan bara vara intressant och veta när du köpt din

Jaha, där ser man. Det var i februari 2007. Men den var i Kristinehamn för reparation redan i november 2007. Då var det ständiga hängningar så fort man spolade eller pausade vid uppspelning. Och att den hackade när två inspelningar gick samtidigt.
Jag har aldrig fått någon uppmaning att skicka in den. Kanske trodde comhem att även tunern byttes i november? Nu ska jag packa in den och gå till Icabutiken. Sen får vi hoppas att de inte rensar hårddisken, som förra gången...

Postad 10 April 2008 - 17:58

thomas65
  • thomas65
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Men undrar bara hur det kan komma sig att boxen lägger av pga ett tillfälligt strömavbrott? :D

Råkade ut för samma sak för några veckor se´n! Jag har skickat in boxen tidigare när ComHem skulle byta komponent, så det bör inte ha varit det felet... Felanmälde, skickade in och fick tillbaks efter ca. 4-5 dagar (+några dagar innan jag fick adresslapp till lådan). På följesedeln stod att de hade uppdaterat mjukvaran(?). Allt inspelat kvar! Begärde och fick avdrag på räkningen för de dagar jag inte kunde använda boxen!

Postad 15 April 2008 - 21:37

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Fick hem min Samsung DCB-P850Z som jag beställt från com hem igår.

Den verkar helt ok bortsett från fläktljudet som är oacceptabelt högt vid drift. Jag funderar starkt på att lämna tillbaka boxen på grund av detta om det är möjligt och köpa en fläktlös Dreambox istället. Som alternativ funderar jag på att köpa en fläkt med varvtalsregulering för att få fläkten att snurra långsammare. Men det känns inte helt rätt då man får anta att de fläkten inte satts dit för att irritera användaren utan för att den faktiskt behövs.

Jag har dock en teori om varför fläkten låter så mycket och det är att den kanske inte är anpassad för boxar med olika komponenter. En del hårddiskar blir t.ex. väldigt varma vid drift medan den hårddisk som verkar sitta i många boxar enligt folk på forumet är en sval disk som är särskilt gjord för PVR-boxar och liknande.

Hårddisken låter lite grann också men det är mer det typiska lågfrekventa brummet/vibrationerna som vanliga 3.5" 7200 RPM-diskar alltid har i större eller mindre utsträckning. I mitt fall sprider sig vibrationerna i stereobänken och orsakar en del resonans. Jag provade att ställa boxen på lite mjuk skumplast av den typen som ofta finns i kartonger för datorgrejer och det fick ner vibrationerna till nästan noll. Men fläktsuset är kvar.

Det är helt otroligt att de har satt in en så högljudd fläkt i en såpass här dyr apparat är tänkt att användas i vardagsrummet. Jag fick även hem min nya mediacenterdator igår och den låter betydligt mindre trots att den innehåller en dualcore-processor, en hårddisk av liknande typ som i boxen, ett TV-kort m.m.

Cirkus

Postad 15 April 2008 - 22:37

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
I bänken till min gamla tjock-tv som hade 8mm tjocka härdade glashyllor förankrade i den bakre foten, så lät P850 inte speciellt mycket. I min nya TV-bänk från IKEA så fortplantar sig vibrationerna så att boxen låter som en bandsåg. Stående på ett stumt underlag så låter nog de flesta P850 inte så mycket.

En möjlighet att separera box och TV-bänk vibrationsmässigt kanske kan vara att skaffa fötter av sorbotan att sätta dit? :)

Postad 15 April 2008 - 23:05

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Det är helt otroligt att de har satt in en så högljudd fläkt i en såpass här dyr apparat är tänkt att användas i vardagsrummet.

Har dem?? Den är inte alls högljudd förresten.
Märkligt hur så många klagar på fläktljudet. Jag märker det knappt från min box och det lilla, lilla jag märker ser jag snarare som ett positvt tecken att den fungerar. Begriper inte vad det är för gnällisar här som inte verkar begripa att det måste vara en fläkt i boxen för att den ska fungera överhuvudtaget och inte bli överhettad. Många verkar ju kusligt överkänsliga. Spänn av lite va :)

Postad 15 April 2008 - 23:46

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
sportmats, jag gissar att du helt enkelt har ett rejält stabilt underlag för din box.

Vad jag har erfarit efter att ha flyttat min box mellan tre olika TV-bänkar, så har en och samma box låtit som en vindpust, en dammsugare och ett jetplan beroende på material. Står den bara på ett underlag som har lätt att vibrera så kan den få de döda att resa sig ur sina gravar.

En bänk bestående av staplade betongblock med en tvåhundra kilos skiva av solid granit ovanpå skulle nog vara bästa möjliga underlag för den här boxen. För oss som är begränsade till IKEA:s utbud av billiga möbler av ihålig spånskiva är inte lyckan sådan.

Postad 16 April 2008 - 10:02

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Det är två olika komponenter i boxen som ger upphov till två helt olika ljud: Hårddisken och fläkten.

Hårddisken ger precis som de flesta andra 7200 RPM 3.5" upphov till ett lågfrekvent brummande och ett susande ljud. Det är framförallt brummandet som kan orsaka problem eftersom det kan orsaka resonans i möbeln som boxen står i. Det verkar finnas några olika knep för att bli av med resonansen. Det billigast och enklaste är att ställa boxen på något mjukt underlag. Det är nog lämpligt att lägga en skiva på det mjuka underlaget för att skapa luftspalt mellan boxen och underlaget för att undvika värmeproblem.

Med rätt underlag/vibrationsdämpning bör det gå att isolera bort nästan all resonans från hårddisken. Detta gäller för övrigt alla apparater som har en vanlig hårddisk i sig. Det finns hårddiskar som ger upphov till mindre vibrationer men en dual tuner PVR-box ställer höga krav på prestanda på hårddisken och det finns inte så många sådana diskar att välja på.

Fläktljudet däremot går inte att åtgärda på samma enkla sätt. Min box låter väldigt mycket och om er box inte gör det kan det inte rimligen sitta samma typ av fläkt i den eller så snurrar den inte lika snabbt. Den mängd luft som min fläkt pressar ut ur boxen kommer obönhörligen att leda till ett väldigt högt susande ljud eftersom fläkten bara är 60 mm stor. Jag hade läst om högt fläktljud innan på forumet men kunde inte föreställa mig att boxen körde fläkten med så högt varvtal. Att döma av de obefintliga värmeproblemen verkar det vara overkill.

Men det kan förstås vara så att fläkten är monterad på ett ställe som gör att någon varm komponent inne i boxen inte blir ordentligt kyld om inte fläkten drar ut rejält med luft. Kanske är problemet så enkelt att det behövs en rejäl kylfläns på processorn. Kanske behövs det en heatpipe-lösning för att flytta värmen närmare fläkten. I vilket fall som helst tycker jag inte att det är acceptabelt för en box 4000 kr-klassen att fläkten skall behöva köra med så högt varvtal. Då borde de gjort boxen högre och satt in en större fläkt i stället. Att gå upp till 80 mm fläkt skulle göra oerhört mycket för ljudet då dessa fläktar kan flytta samma mängd luft med väldigt mycket lägre ljud.

Cirkus

Postad 16 April 2008 - 10:20

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har dem?? Den är inte alls högljudd förresten.
Märkligt hur så många klagar på fläktljudet. Jag märker det knappt från min box och det lilla, lilla jag märker ser jag snarare som ett positvt tecken att den fungerar. Begriper inte vad det är för gnällisar här som inte verkar begripa att det måste vara en fläkt i boxen för att den ska fungera överhuvudtaget och inte bli överhettad. Många verkar ju kusligt överkänsliga. Spänn av lite va :)

Gnällisar? Jag inbillade mig att de hade bytt fläkt på min efter att haft den ivägskickad för tunerbyte. Nä då, det handlade om önsketänkande. Efter ett tag brummade den som fan igen. Egentligen skulle du få en inspelning av fanskapet, så skulle du nog ändra uppfattning. Den dundrar så att alla tysta avsnitt blir halvt förstörda. Var glad att din box inte låter så mycket, men tro inte att ALLA är lika tysta som din.

Min box var också tämligen tyst i början...

Redigerat av Tompa123, 16 April 2008 - 12:17.

Postad 17 April 2008 - 17:46

Peison
  • Peison
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vilka är det som har fått erbjudande att köpa boxen för 1:- om man tar medium i 24 månader?
Är det bara dem som bor i ett Comhemhus som inte redan har något abonnemang?

Postad 17 April 2008 - 19:02

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Vilka är det som har fått erbjudande att köpa boxen för 1:- om man tar medium i 24 månader?
Är det bara dem som bor i ett Comhemhus som inte redan har något abonnemang?

Nej, det är snarare de som redan har ett abonnemang där bindningstiden har gått ut och väljer att uppgradera det till Medium. Jag hade Small och fick erbjudandet när jag loggade in på "Mina tjänster" på com hem. Tänk dock på att man inte får 3 månader gratis med detta erbjudande och man kan inte välja färg på boxen utan måste ta den silvriga som com hem säljer.

Jag ångrade mig innan boxen hade levererats därför att jag insåg att Medium mest är dåliga kanaler. Jag bytte till Medium 8 favoriter för att inte missa ett par kanaler jag ville ha. Då fick jag ett ännu bättre erbjudande än PVR-box för 1995 kr, 3 mån gratis och 24 mån bindningstid. Efter lite velande och prutande slutade det med att jag fick betala betydligt mindre än 1995 kr. Så det går uppenbarligen att förhandla/pruta med uppsägningsavdelningen på com hem. Antar att de har fått instruktioner att hålla kvar en som kund även om det innebär en lägre intäkt från början.

Jag kommer för övrigt att skicka tillbaka PVR-boxen till com hem. Den låter för mycket för att ha i vardagsrummet. Jag kommer att köra med den enkla Samsung-boxen från com hem tills jag skaffar någon annan PVR-box eller nöjer mig med att spela in analogt till min mediacenter-dator.

Cirkus

Redigerat av Cirkus, 17 April 2008 - 19:04.

Postad 17 April 2008 - 20:06

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Trist att ni upplever att fläkten stör. Har i ärlighetens namn inte märkt av fläkten alls. Har inte speciellt stort vardagsrum, och min gnälliga sambo har inte nämnt något om det .Vågar inte ta upp det får då går hon igång, hypokondrikern hon är. Skämt åsido. Skulle vara grymt intressant att höra ljudet ni beskriver. Någon tidigare jämförde brummandet med en stationär dator. Låter insane. Om det inte är underlaget så måste ni ju fått ett dåligt ex. :(

Postad 17 April 2008 - 20:33

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1138 inlägg
  • 0

Trist att ni upplever att fläkten stör. Har i ärlighetens namn inte märkt av fläkten alls. Har inte speciellt stort vardagsrum, och min gnälliga sambo har inte nämnt något om det .Vågar inte ta upp det får då går hon igång, hypokondrikern hon är. Skämt åsido. Skulle vara grymt intressant att höra ljudet ni beskriver. Någon tidigare jämförde brummandet med en stationär dator. Låter insane. Om det inte är underlaget så måste ni ju fått ett dåligt ex. :(

Samma här. Min box hörs inte alls från soffan. Om jag sitter framme vid TV-skåpet och micklar med sladdar eller liknande hör jag dock både lite fläktsus och hårddisk-brum.

Det verkar som om vissa har otur och får en box med extremt ljudlig fläkt.

Postad 18 April 2008 - 01:00

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

I bänken till min gamla tjock-tv som hade 8mm tjocka härdade glashyllor förankrade i den bakre foten, så lät P850 inte speciellt mycket. I min nya TV-bänk från IKEA så fortplantar sig vibrationerna så att boxen låter som en bandsåg. Stående på ett stumt underlag så låter nog de flesta P850 inte så mycket.

En möjlighet att separera box och TV-bänk vibrationsmässigt kanske kan vara att skaffa fötter av sorbotan att sätta dit? :(

Jag har en TV-bänk i trä från IKEA. Jag har boxen på den "nedre" våningen av bänken. Funkar hur bra som helst.

Postad 18 April 2008 - 11:48

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Det är onekligen mycket vibrationer som går ner i fötterna på den. Min låter heller inget när jag sitter i soffan, eller den hörs men det är inte så att det stör. När jag sitter framför den så låter den, men om jag lyfter upp den så försvinner ljudet, så i mitt fall är det vibrationerna som "låter". Fläkten är bara ett svagt sus i jämförelse.

Postad 21 April 2008 - 08:03

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Har någon råkat ut för att boxen bara blinkar regelbundet med tre röda lampor och i övrigt är död och omöjlig att få kontakt med? Displayen är helt svart.

Nej, men i förra veckan fick jag ett brev från Comhem där dom ville att jag skulle skicka in boxen för att byta några komponenter. Om felet uppstod skulle det yttra sig exakt på det sätt som du beskriver, skrev Comhem i sitt brev.
Har inte bestämt mig för om jag ska skicka in boxen ännu efterom den gått som en klocka sen den sista uppdateringen.
Dels för att man blir helt utan digital-tv under en vecka och för att det känns som att dom bara kommer att ställa till med någonting. Hade dom dock erbjudit en ersättningsbox under tiden hade jag slagit till direkt.

Redigerat av Gandolf, 21 April 2008 - 08:04.

Postad 21 April 2008 - 17:09

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Nej, men i förra veckan fick jag ett brev från Comhem där dom ville att jag skulle skicka in boxen för att byta några komponenter. Om felet uppstod skulle det yttra sig exakt på det sätt som du beskriver, skrev Comhem i sitt brev.
Har inte bestämt mig för om jag ska skicka in boxen ännu efterom den gått som en klocka sen den sista uppdateringen.
Dels för att man blir helt utan digital-tv under en vecka och för att det känns som att dom bara kommer att ställa till med någonting. Hade dom dock erbjudit en ersättningsbox under tiden hade jag slagit till direkt.

Fick också detta brev och skickade boxen förra Måndagen 14/4 och på Torsdagen den 17 så hade jag ett paket att hämta ut.

Tycker det var oväntat snabbt. Märker ingen skillnad på min box då den var OK när jag skickade den.Det enda som försvann var min kanallista.

Man måste ju passa på medan det är gratis. Går den sönder när garantin gått ut blir det värre.

Redigerat av Rolandsson, 21 April 2008 - 17:10.

Postad 23 April 2008 - 20:11

roffe99
  • roffe99
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Någon som kan upplysa mig om vilket externt tv-kort jag bör skaffa för att föra över material från boxen till datorn? Måste man ha ett tv-kort med scart-ingång (eller det kanske alla har, är inte så insatt i detta)?

/Roffe99

Postad 23 April 2008 - 22:42

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Tycker det var oväntat snabbt. Märker ingen skillnad på min box då den var OK när jag skickade den.Det enda som försvann var min kanallista.
Man måste ju passa på medan det är gratis. Går den sönder när garantin gått ut blir det värre.

Efter 12 dagar fick jag tillbaka boxen. En helt ny box. Och jag förstår nu att det inte var strömavbrottet som hade kvaddat den. Utan det var boxen själv som hade orsakat att min jordfelsbrytare slog ifrån...

Den nya verkar fungera likvärdigt med den som gick sönder. Möjligen är den en aning tystare.

Jag skulle absolut rekommendera alla att skicka in sina boxar om comhem tycker så. Då har du i alla fall chansen att titta igenom alla inspelningar innan de försvinner...

Redigerat av aegero, 23 April 2008 - 22:43.

Postad 24 April 2008 - 06:28

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Det finns inget bäst före-datum på fraktsedeln men Anovo, företaget som står för utskick och service på boxarna, har satt in extra personal för att speeda upp bytet av tunern. Om du väntar med att skicka in den till, ja säg sommaren. Så kan de ha gått tillbaka till sina vanliga rutiner (2-3 veckor).

Postad 25 April 2008 - 23:55

Håkan_s
  • Håkan_s
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
En fråga om inkoppling av 2st TV
Min gamla box skickade ut en avkodad signal via antennkabeln som jag använde på min sovrums TV. Scart till plasman.
Denna box funkar tydligen inte på det sättet utan bara okodade signaler passerar boxen via antennkabeln så jag undrar om man kan köra Scart Ext1 till plasman och Ext2 till en extender?

Hur gör ni som har samma behov?

Postad 26 April 2008 - 00:02

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Det finns inget bäst före-datum på fraktsedeln men Anovo, företaget som står för utskick och service på boxarna, har satt in extra personal för att speeda upp bytet av tunern. Om du väntar med att skicka in den till, ja säg sommaren. Så kan de ha gått tillbaka till sina vanliga rutiner (2-3 veckor).

Det gick ruskigt snabbt för mig iaf, jag skicka in min box i fredags på eftermiddagen, gick å hämta den onsdags morgon. Så som Cakanosta sa vänta inte å gör det så fort som möjligt så får du den snabbt tillbaka nu, gör du det senare så kommer det ta längre tid nur din box nu pajjar.

Postad 26 April 2008 - 07:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

En fråga om inkoppling av 2st TV
Min gamla box skickade ut en avkodad signal via antennkabeln som jag använde på min sovrums TV. Scart till plasman.
Denna box funkar tydligen inte på det sättet utan bara okodade signaler passerar boxen via antennkabeln så jag undrar om man kan köra Scart Ext1 till plasman och Ext2 till en extender?

Det borde fungera. EXT2 skickar endast ut s-video-signaler (tror jag), alltså något sämre kvalitet än EXT1, fast det kanske inte spelar någon roll. Kopplar du in mottagnings-tv:n med en scart kanske du är tvungen att ställa dess scart-ingång på s-video för att slippa få svartvit bild.

Postad 26 April 2008 - 08:59

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Någon som kan upplysa mig om vilket externt tv-kort jag bör skaffa för att föra över material från boxen till datorn? Måste man ha ett tv-kort med scart-ingång (eller det kanske alla har, är inte så insatt i detta)?

/Roffe99

Jag rekommenderar dig att skaffa ett TV-kort från Hauppauge (http://www.hauppauge.se/). De brukar få bra recensioner jämfört med t.ex. Pinnacle som verkar har enorma problem med sin mjukvara.
Bäst är att skaffa ett kort med hårdvarukodning av MPEG2 eftersom det avlastar datorns processor och minskar risken för hack i bild och ljud. Om du med externt TV-kort menar USB så rekommenderar Hauppauge WinTV-PVR-USB2. Jag har inte provat det själv men det har fått bra recensioner och om jag själv skulle köpa ett externt TV-kort skulle det nog bli detta kort.

Det finns i princip inga TV-kort som har SCART-ingång. Istället har de separat ingång för ljud (höger+vänster kanal) och bild. Bildingången är antingen kompositvideo eller S-video. Du behöver en adapter från SCART till lösa kontakter för att koppla in på TV-kortet. Ibland följer det med sådana adaptrar med TV-kortet, annars kan du köpa det billigt t.ex. på Biltema.

/Cirkus

Postad 26 April 2008 - 09:09

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Jag har lämnat tillbaka min Samsung DCB-P850Z till com hem nu och istället köpt en Dreambox 600C. Dreamboxen var inte precis plug-and-play utan jag fick ägna en hel kväll för att få den att fungera med com hem. Men nu funkar det och jag är nöjd att jag bytte box. Dreamboxen är så tyst så tyst och blir inte särskilt varm trots att den inte har någon fläkt.

Utan hårddisk i låter den inget alls och nu när jag har stoppat i en liten 2.5" hårddisk i den låter den fortfarande väldigt mycket mindre än Samsung-boxen. Trots att denna hårddisk är ganska långsam fungerar timeshift utmärkt och det går att spola fram och tillbaka i en inspelning medan man håller på och spelar in.

En annan fördel är att det går att arkivera inspelade program på datorn så man slipper hålla på och meckla med analog överföring och inspelning i realtid med TV-kort.

Dock har Dreambox 600C endast en tuner så det går inte att spela in en kanal och titta på en annan. Det finns dyrare Dreamboxar som klarar detta men de är väldigt dyra och dessutom verkar en del av dem ha problem med att det blir för varma. Istället kommer jag nog att skaffa ett DVB-C TV-kort till datorn och använda det som en andra tuner. Det skall gå att få detta att fungera utan separat cardsplitter även om det tydligen är ganska krångligt.

Cirkus

Redigerat av Cirkus, 26 April 2008 - 09:10.

Postad 29 April 2008 - 10:51

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Måste bara kontra lite och skriva att jag är väldigt nöjd med min Samsung DCB-P850Z, framför allt efter det att jag satt i en 500 GB hårddisk.

Vad gäller avtankningen så kör jag realtid mot min DVD-brännare via SCART vid behov, men med 500 GB så känns inte behovet så stort för att bränna DVD som tidigare för att skaffa utrymme.

Såg att hårddisken sitter i en ljuddämpande vagga, och med lite absorberande material på ytan som den står på så är ljudet från spelaren ej noterbart vid normal volym (för mig).

De som har problem med att man tycker att vibrationerna från hårddisken låter för mycket, skulle jag rekommendera att ni öppnar locket och släpper av lite på dom fyra skruvarna som håller hårddisken på plats. Det kan vara så att dom dragit åt dom för hårt vid monteringen och då får inte gummidämparna den effekt som är avsedd, utan dom för vibrationerna vidare till chassi't.

Postad 29 April 2008 - 10:57

grebo11
  • grebo11
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Till skillnad från många i den här extremt långa tråden är jag grymt nöjd med boxen.

Finns det någon FAQ för att hur man går tillväga för att uppgradera hårddisken?

/Grebo

Postad 29 April 2008 - 11:01

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Måste bara kontra lite och skriva att jag är väldigt nöjd med min Samsung DCB-P850Z, framför allt efter det att jag satt i en 500 GB hårddisk.

Vad gäller avtankningen så kör jag realtid mot min DVD-brännare via SCART vid behov, men med 500 GB så känns inte behovet så stort för att bränna DVD som tidigare för att skaffa utrymme.

Såg att hårddisken sitter i en ljuddämpande vagga, och med lite absorberande material på ytan som den står på så är ljudet från spelaren ej noterbart vid normal volym (för mig).

De som har problem med att man tycker att vibrationerna från hårddisken låter för mycket, skulle jag rekommendera att ni öppnar locket och släpper av lite på dom fyra skruvarna som håller hårddisken på plats. Det kan vara så att dom dragit åt dom för hårt vid monteringen och då får inte gummidämparna den effekt som är avsedd, utan dom för vibrationerna vidare till chassi't.

Nu är jag lat, borde kolla bakåt. Jag ber om ursäkt. Skall iväg. Vilket märke är det på hårddisken du satte in?

Redigerat av Tompa123, 29 April 2008 - 11:34.

Postad 29 April 2008 - 11:38

roffe99
  • roffe99
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar dig att skaffa ett TV-kort från Hauppauge (http://www.hauppauge.se/). De brukar få bra recensioner jämfört med t.ex. Pinnacle som verkar har enorma problem med sin mjukvara.
Bäst är att skaffa ett kort med hårdvarukodning av MPEG2 eftersom det avlastar datorns processor och minskar risken för hack i bild och ljud. Om du med externt TV-kort menar USB så rekommenderar Hauppauge WinTV-PVR-USB2. Jag har inte provat det själv men det har fått bra recensioner och om jag själv skulle köpa ett externt TV-kort skulle det nog bli detta kort.

Det finns i princip inga TV-kort som har SCART-ingång. Istället har de separat ingång för ljud (höger+vänster kanal) och bild. Bildingången är antingen kompositvideo eller S-video. Du behöver en adapter från SCART till lösa kontakter för att koppla in på TV-kortet. Ibland följer det med sådana adaptrar med TV-kortet, annars kan du köpa det billigt t.ex. på Biltema.

/Cirkus

Tack för svaret, mycket bra! Har beställt ett sådant kort nu så jag får rensat upp lite på disken.
Jag hör för övrigt också till de som är väldigt nöjd med boxen. Var missnöjd i början, har haft den snart två år men efter den senaste uppdateringen fungerar den kanonbra. Enda saken jag verkligen saknar är att kunna tanka över med hjälp av usb-porten som faktiskt finns på porten.

Postad 29 April 2008 - 20:44

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
jag har frågat detta innan, men jag frågar igen..

kan någon göra en jämförelse mellan denna och hdboxen... jag vill veta hur stor skillnad det är på scart och hdmi.. jag är trött på att vänta npå nya hdboxen

Postad 30 April 2008 - 08:52

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

jag har frågat detta innan, men jag frågar igen..

kan någon göra en jämförelse mellan denna och hdboxen... jag vill veta hur stor skillnad det är på scart och hdmi.. jag är trött på att vänta npå nya hdboxen

Jag gick från HD-boxen till denna, just för att jag inte orkade vänta. Jag upplever ingen större kvalitetsförlust till min Sony 32" HD Ready tv (Jag kör SCART-Component kabel till min stärkare och sen HDMI därifrån.), jämfört med Humax boxen, och om man ska vara ärlig så går ju det mesta ut som SD i alla fall, och HD sändningarna är ju mer av kul grej karaktär just nu. Om man har en Full HD TV eller projektor så kanske man upplever ett lyft med HD-boxen över HDMI?

Jag uppskattar själv mycket mer alla härliga PVR funktioner och att en himmel ser ut som en himmel över att någon gång kunna urskilja ett hårstrå i något bättre upplösning.

Postad 30 April 2008 - 09:12

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Nu är jag lat, borde kolla bakåt. Jag ber om ursäkt. Skall iväg. Vilket märke är det på hårddisken du satte in?

Jag köpte den som står omnämnd tidigare i tråden B)

(Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630A)

Jag kopierade över filerna från den gamla HDn till datorn vid IDE-USB adapter, samtidigt som jag satte i den nya i PVR'n och kollade att den fungerade. Sedan flyttade jag över filerna från datorn till den nya via samma IDE-USB2 adapter.
Tips! Flytta alla inspelningar till mappar på den gamla hårddisken innan man börjar, så är det enklare att flytta sakerna när det är kopplat till datorn.
Det var lite kinkigt på OSX, men gick förhållandevis smidigt, men det tar några timmar att flytta filerna, och skulle jag göra det igen skulle jag ha sett till att ha det i mappar från början eftersom en del av filerna är "dolda" på datorn när man tittar default.

Postad 30 April 2008 - 16:15

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Jag köpte den som står omnämnd tidigare i tråden :)

(Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630A)

Jag kopierade över filerna från den gamla HDn till datorn vid IDE-USB adapter, samtidigt som jag satte i den nya i PVR'n och kollade att den fungerade. Sedan flyttade jag över filerna från datorn till den nya via samma IDE-USB2 adapter.
Tips! Flytta alla inspelningar till mappar på den gamla hårddisken innan man börjar, så är det enklare att flytta sakerna när det är kopplat till datorn.
Det var lite kinkigt på OSX, men gick förhållandevis smidigt, men det tar några timmar att flytta filerna, och skulle jag göra det igen skulle jag ha sett till att ha det i mappar från början eftersom en del av filerna är "dolda" på datorn när man tittar default.

Man tackar så jättemycket. B)

Hehe, man kanske skulle "bräda" herrn med en 750GB:are... :lol:

/Tilf. latoxen. B)

Redigerat av Tompa123, 01 May 2008 - 00:25.

Postad 30 April 2008 - 16:28

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Jag gick från HD-boxen till denna, just för att jag inte orkade vänta. Jag upplever ingen större kvalitetsförlust till min Sony 32" HD Ready tv (Jag kör SCART-Component kabel till min stärkare och sen HDMI därifrån.), jämfört med Humax boxen, och om man ska vara ärlig så går ju det mesta ut som SD i alla fall, och HD sändningarna är ju mer av kul grej karaktär just nu. Om man har en Full HD TV eller projektor så kanske man upplever ett lyft med HD-boxen över HDMI?

Jag uppskattar själv mycket mer alla härliga PVR funktioner och att en himmel ser ut som en himmel över att någon gång kunna urskilja ett hårstrå i något bättre upplösning.

jag är precis i den situationen du var i.... jag orkar inte vänta..

sen NÄR hdboxen kommer, så har den väl 10323 fel de måste rätta till... såsom jag fattat det så finns det inga stora problem länger med den nuvarande pvr-boxen eller ?

Postad 30 April 2008 - 23:14

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

jag är precis i den situationen du var i.... jag orkar inte vänta..

sen NÄR hdboxen kommer, så har den väl 10323 fel de måste rätta till... såsom jag fattat det så finns det inga stora problem länger med den nuvarande pvr-boxen eller ?

inga större i min bok;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.