* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 10 december 2007 - 08:00
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Vad är det för fel på 60 Hz VGA? Funkar klockrent för mig. Pixelmappar 1360x768 hur bra som helst.
Du kanske märker att PAL innehåll (50Hz) hackar lite samt att windows skrivbord flimrar rejält. Slå om till 50 Hz så blir det mkt bättre, nackdelen då är att du inte kan köra 1360x768 samt att HD-DVD hackar på ett störande sätt.
MVH Henrik
...och det här läser jag nu. Jag som har felanmält TVn till Samsung för att jag trodde det var något fel på den! Det enda Samsung support säger är att de supporterar 1360*768 via VGA. De hade ju kunnat upplysa mig om att det "ska" flimra i den upplösningen...
Jag kör ju ALL film via HTPCn (Vista med Nvidia GeForce 7800GTX), så det här känns inte alls kul  Bilden är ju väldigt bra och knivskarp, men flimret får man ju huvudvärk av 
Bara för att bli säker att jag inte har något annat fel. Upplever du flimret i 60Hz som en gammal CRT-skärm som körs i 60Hz? Jag märker flimret mest på vita partier, t ex i en film med ett snölandskap eller i Windows om man öppnar tex Notepad.
Precis som du skriver så blir bilden stabil om jag sänker upplösningen och kör 1280*720@50Hz, men då kör jag ju inte i native-upplösning och bilden blir ju därmed inte pixelmappad!
Har någon testat Powerstrip eller något annat program och matat TVn med 1360*768@50Hz?
Japp 60 Hz är rent skräp på denna TV:n dessvärre. Upplevet det både på Wii och min AppleTV när jag kört i 60 Hz =(
Postad 10 december 2007 - 08:06
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Det är mycket möjligt att det står om det i denna gigantiska 71 sidor långa tråd men hitta i den så jag ställer en fråga.
Jag har ett färgflimmer, till största delen grönt som far över skärmen. I någon tråd läste jag att man på en annan Samsung kunde kallibrera bort det till stor del. Men jag lyckas inte hur jag än gör. Det är ganska störande för jag har det precis hela tiden i princip, speciellt i mörka scener med vita inslag. Stod ändå och kollade i affären på en oinställd och såg det kanske nån gång på typ 1,5 timma.
Pratat med Samsung nu, troligtvis fel på min TV
Redigerat av hugeman, 10 december 2007 - 09:18.
Postad 10 december 2007 - 10:17
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Japp 60 Hz är rent skräp på denna TV:n dessvärre. Upplevet det både på Wii och min AppleTV när jag kört i 60 Hz =(
Jag undrar om detta inte är något som de flesta plasma-tvs har. Jag kóllade på ganska många plasma innan jag bestämde mig och alla visade detta i mycket högre utsträckning än LCD-tvs. Det är lite mellan pest o kolera. - 50 Hz Funkar finfint med tv, och dvd och vista skrivbordet Skräp med HD-DVD rycker till var 3-e sekund - 60 Hz Funkar väl sisådär med tv och dvd, juddrar en del. Dock slipper man rycket i HD-DVD utan då juddar det inte alls och är faktiskt ganska trivsamt. Flimrar i windows skrivbord!!!!! Samt Vista Media Center. I min värld borde 50 Hz flimre mer än 60Hz... Nån som har lust att kontanta Samsung gällade detta? Samsung stödjer 1360x760 i 60Hz endast. Vid 50Hz får du "ingen signal". Jag har testat. Dock funkar det riktigt bra att köra 1280x720p Jag har ett färgflimmer, till största delen grönt som far över skärmen. I någon tråd läste jag att man på en annan Samsung kunde kallibrera bort det till stor del. Men jag lyckas inte hur jag än gör. Det är ganska störande för jag har det precis hela tiden i princip, speciellt i mörka scener med vita inslag. Stod ändå och kollade i affären på en oinställd och såg det kanske nån gång på typ 1,5 timma.
Jag har också ett grönt myrornas krig som främst syns i mörka scener och i rök o dimma och dylikt. Ser ut som gröna pixlar som lever ett myrornas krig. Som jag har förstått det hela så ska detta vara en gittereffekt för att minska på banding... Intressant att du säger att det är ett fel på tvn. Det syns väldigt tydligt för mej som kör vista media cente roch ansluter via HDMI. Hur kan man kalibrera bort detta? Hur gärna av Dej och berätta vad Samsung support säger. /Henrik - C96 50"
Postad 10 december 2007 - 11:03
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Jag har också ett grönt myrornas krig som främst syns i mörka scener och i rök o dimma och dylikt. Ser ut som gröna pixlar som lever ett myrornas krig. Som jag har förstått det hela så ska detta vara en gittereffekt för att minska på banding... Intressant att du säger att det är ett fel på tvn. Det syns väldigt tydligt för mej som kör vista media cente roch ansluter via HDMI.
Hur kan man kalibrera bort detta? Hur gärna av Dej och berätta vad Samsung support säger.
/Henrik - C96 50"
Jag har inte ett myrornas krig, hade det bara varit det hade jag varit överlycklig =) Nee problemet jag har är att det flimmrar över bilden likt regnbågseffekten på en DLP-projektor.
Postad 10 december 2007 - 13:10
jsturess
-
jsturess
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Det är mycket möjligt att det står om det i denna gigantiska 71 sidor långa tråd men hitta i den så jag ställer en fråga.
Jag har ett färgflimmer, till största delen grönt som far över skärmen. I någon tråd läste jag att man på en annan Samsung kunde kallibrera bort det till stor del. Men jag lyckas inte hur jag än gör. Det är ganska störande för jag har det precis hela tiden i princip, speciellt i mörka scener med vita inslag. Stod ändå och kollade i affären på en oinställd och såg det kanske nån gång på typ 1,5 timma.
Pratat med Samsung nu, troligtvis fel på min TV
Jag upplever också detta (50q96 1 vecka gammal) speciellt i mörka scener och med inbyggd digitalmottagaren, detta minnimeras dock när jag kör DVD(1080p7) uppskalat 720P. Kan tänka mig att detta är beroende på vilken källa tv:n matas med. Bättre källa mindre brus, detta är iallafall min uppfattning. Fel på tv:n?? Vad säger ni andra om detta?
Postad 10 december 2007 - 13:20
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Jag upplever också detta (50q96 1 vecka gammal) speciellt i mörka scener och med inbyggd digitalmottagaren, detta minnimeras dock när jag kör DVD(1080p7) uppskalat 720P. Kan tänka mig att detta är beroende på vilken källa tv:n matas med. Bättre källa mindre brus, detta är iallafall min uppfattning. Fel på tv:n?? Vad säger ni andra om detta?
Mitt spelar ingen roll på källa, jag kan ta en ingång som inte har någon signal och sedan har jag ett DLP-flimmer runt tex texten med att den inte har någon in-signal. Jag har som sagt var inget brus utan jag har ett regnbågsfilimmer, men det kanske är det du menar!?
Postad 10 december 2007 - 15:45
-Erik-
-
-Erik-
-
Användare
-
-
158 inlägg
Lite grönt flimmer ser jag med om man kollar nära på skärmen, men det kanske ska vara så, märks inte från rätt avstånd. Sen är det rätt svårt att få rätt färg på ansikten tycker jag, vissa program gå bra sen blir det sämre på andra, till exempel svensson svsnsson blir rätt mycket rött eller vad man ska säga.
Nu kör jag film läge.
kontrast 68
Ljusstyrka 48
Skärpa 40
Färg 48
Sen allt avstängt, dynamisk kontrast avstängd nu. Har det på ibland vet inte riktigt vad som är bäst.
Sen har jag inte rört mycket annat, drog ner rött till 12 istället för 15.
Postad 10 december 2007 - 15:58
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Lite grönt flimmer ser jag med om man kollar nära på skärmen, men det kanske ska vara så, märks inte från rätt avstånd. Sen är det rätt svårt att få rätt färg på ansikten tycker jag, vissa program gå bra sen blir det sämre på andra, till exempel svensson svsnsson blir rätt mycket rött eller vad man ska säga.
Nu kör jag film läge.
kontrast 68 Ljusstyrka 48 Skärpa 40 Färg 48
Sen allt avstängt, dynamisk kontrast avstängd nu. Har det på ibland vet inte riktigt vad som är bäst. Sen har jag inte rört mycket annat, drog ner rött till 12 istället för 15.
Har inga som helst problem att se flimmret ifrån ca 3 meters avstånd, det bara väller in  Får väl se hur det ser ut när jag ska ner till butiken om nån timma!
Postad 10 december 2007 - 17:07
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Någon som har synpunkter på TestFaktas resultat av plasma mot LCD?
Tydligen så suger alla plasmas utom Pio bredvid LCD's. Sammyn är sämst i detta vetenskapliga tester och knappast köpvärd.
Vad är era synpunkter på artikeln?
/Sreffo https://www.minhembi...s...178605&st=0Dom kalibrerade inte apparaterna innan testet. Sen så vägde inbränningsrisken lika tungt som bildkvaliteten.
Postad 10 december 2007 - 19:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
tjena! har bestämt mig nu efter att läst massa trådar här inne att jag köper en samsung q97 50" .. har varit på expert i karlstad och har förhandlat lite om priset är och det slutate med att jag fick den för 16000kr bra pris???
har funderat lite på avståndet mellan soffan och tv:n ,, avståndet är ca 4 meter mellan väggarna, foffan på ena väggen och tv:n på andra väggen,, blr det för nära för en 50" tv?
är det några kablar som man måste köpa till för att få optimal bild?
sen hur blir bilden när man spelar playstation 3??
/Andreas
Postad 10 december 2007 - 22:01
pell0
-
pell0
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Vad är det för fel på 60 Hz VGA? Funkar klockrent för mig. Pixelmappar 1360x768 hur bra som helst.
Du kanske märker att PAL innehåll (50Hz) hackar lite samt att windows skrivbord flimrar rejält. Slå om till 50 Hz så blir det mkt bättre, nackdelen då är att du inte kan köra 1360x768 samt att HD-DVD hackar på ett störande sätt.
MVH Henrik
...och det här läser jag nu. Jag som har felanmält TVn till Samsung för att jag trodde det var något fel på den! Det enda Samsung support säger är att de supporterar 1360*768 via VGA. De hade ju kunnat upplysa mig om att det "ska" flimra i den upplösningen...
Jag kör ju ALL film via HTPCn (Vista med Nvidia GeForce 7800GTX), så det här känns inte alls kul  Bilden är ju väldigt bra och knivskarp, men flimret får man ju huvudvärk av 
Bara för att bli säker att jag inte har något annat fel. Upplever du flimret i 60Hz som en gammal CRT-skärm som körs i 60Hz? Jag märker flimret mest på vita partier, t ex i en film med ett snölandskap eller i Windows om man öppnar tex Notepad.
Precis som du skriver så blir bilden stabil om jag sänker upplösningen och kör 1280*720@50Hz, men då kör jag ju inte i native-upplösning och bilden blir ju därmed inte pixelmappad!
Har någon testat Powerstrip eller något annat program och matat TVn med 1360*768@50Hz?
Upplevde precis samma problem när jag matade TV:n med 50/60Hz från HTPC. Flimret i vita partier gav huvudvärk. Lösningen för mig blev att ansluta datorn via DVI->HDMI istället och köra 1280*720 upplösning. Tyvärr försvinner den fina skärpan som pixelmappad 1360*768 via VGA medför, men det fungerar bra att läsa text och surfa på TV:n iaf. Flimret blir kraftigt reducerat, knappt störande alls. Jag har inte lyckats få den att pixelmappa via HDMI, har heller inte lyckats läsa mig till att det går. Denna sidan listar alla modeller där det har bekräftats att de fixar pixelmappning, på Sammyn står det bara "?" via digitalt gränssnitt: http://pixelmapping....com/Samsung TVs Mvh, /Björn
Postad 10 december 2007 - 22:08
Stenlund
-
Stenlund
-
Användare
-
-
191 inlägg
[quote name='andreassofus' post='1676538' date='Dec 10 2007, 19:51 ']tjena! har bestämt mig nu efter att läst massa trådar här inne att jag köper en samsung q97 50" .. har varit på expert i karlstad och har förhandlat lite om priset är och det slutate med att jag fick den för 16000kr bra pris??? Tycker det är bra pris, gav 18500kr för min. har funderat lite på avståndet mellan soffan och tv:n ,, avståndet är ca 4 meter mellan väggarna, foffan på ena väggen och tv:n på andra väggen,, blr det för nära för en 50" tv? Nej det blir absolut inte för nära, har också ungefär 4m vägg/vägg... är det några kablar som man måste köpa till för att få optimal bild? Supras kablar är bra och prisvärda sen hur blir bilden när man spelar playstation 3?? Kanon ! /Stenlund
Redigerat av Stenlund, 10 december 2007 - 22:09.
Postad 10 december 2007 - 22:29
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
tackar så mycket för svaret, skönt att höra att avståndet funkar. längtar massor,, ska bli skönt att få bort sin gamla 32" sony tv.
Postad 10 december 2007 - 22:51
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
tjena! har bestämt mig nu efter att läst massa trådar här inne att jag köper en samsung q97 50" .. har varit på expert i karlstad och har förhandlat lite om priset är och det slutate med att jag fick den för 16000kr bra pris???
har funderat lite på avståndet mellan soffan och tv:n ,, avståndet är ca 4 meter mellan väggarna, foffan på ena väggen och tv:n på andra väggen,, blr det för nära för en 50" tv?
/Andreas
Är nog ett bra pris, ca 1000kr billigare än på nätet. Men jag fick min för 15000 på expert. Jag har 4-4.5 meter vägg till vägg och jag tycker att 50" funkar bra. Upplevde precis samma problem när jag matade TV:n med 50/60Hz från HTPC. Flimret i vita partier gav huvudvärk. Lösningen för mig blev att ansluta datorn via DVI->HDMI istället och köra 1280*720 upplösning. Tyvärr försvinner den fina skärpan som pixelmappad 1360*768 via VGA medför, men det fungerar bra att läsa text och surfa på TV:n iaf. Flimret blir kraftigt reducerat, knappt störande alls. Jag har inte lyckats få den att pixelmappa via HDMI, har heller inte lyckats läsa mig till att det går.
Mvh, /Björn
Jag märker inget flimmer och jag kör 1366x768 @ 60. Jag brukar vara känslig för det.
Postad 11 december 2007 - 07:18
jsturess
-
jsturess
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Mitt spelar ingen roll på källa, jag kan ta en ingång som inte har någon signal och sedan har jag ett DLP-flimmer runt tex texten med att den inte har någon in-signal. Jag har som sagt var inget brus utan jag har ett regnbågsfilimmer, men det kanske är det du menar!?
Nej inget regnbågsflimmer, mer som stora pixlar, dålig upplösning. Om man ska jämföra med något är det som om man bara skulle köra med 256 färger på datorn alltså dålig skala. svammel svammel, det är säkert någon som förstår. Jag tror iallafall detta beror på insingalen.
Postad 11 december 2007 - 07:26
Kriztjan
-
Kriztjan
-
Rookie
-
5 inlägg
/Andreas
Är nog ett bra pris, ca 1000kr billigare än på nätet. Men jag fick min för 15000 på expert.
Jag har 4-4.5 meter vägg till vägg och jag tycker att 50" funkar bra.
Upplevde precis samma problem när jag matade TV:n med 50/60Hz från HTPC. Flimret i vita partier gav huvudvärk. Lösningen för mig blev att ansluta datorn via DVI->HDMI istället och köra 1280*720 upplösning. Tyvärr försvinner den fina skärpan som pixelmappad 1360*768 via VGA medför, men det fungerar bra att läsa text och surfa på TV:n iaf. Flimret blir kraftigt reducerat, knappt störande alls. Jag har inte lyckats få den att pixelmappa via HDMI, har heller inte lyckats läsa mig till att det går.
Mvh, /Björn
Jag märker inget flimmer och jag kör 1366x768 @ 60. Jag brukar vara känslig för det.
Det låter ju konstigt (eller jäkligt bra om det stämmer) :-) Kör du verkligen 136 6x768 @ 60 Hz? Hur får du isf ut det? Min drivrutin tillåter bara 1360x768 @ 59&60Hz, Jag kommer i vilket fall att ringa Samsung idag och fråga om det verkligen är meningen att skärmen ska flimra så mycket att man får huvudvärk när man kopplar in en PC i Tvn med deras rekommenderade upplösning. Lite surt om man skickar iväg TVn och blir av med den under julhelgen och det enda man får till svar är: "Det ska vara så". Sen lär man väl få en faktura på minst 500kr för undersökningsavgift....suck! Återkommer i frågan!
Postad 11 december 2007 - 08:53
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Det låter ju konstigt (eller jäkligt bra om det stämmer) :-) Kör du verkligen 1366x768 @ 60 Hz? Hur får du isf ut det? Min drivrutin tillåter bara 1360x768 @ 59&60Hz,
Jag kommer i vilket fall att ringa Samsung idag och fråga om det verkligen är meningen att skärmen ska flimra så mycket att man får huvudvärk när man kopplar in en PC i Tvn med deras rekommenderade upplösning. Lite surt om man skickar iväg TVn och blir av med den under julhelgen och det enda man får till svar är: "Det ska vara så". Sen lär man väl få en faktura på minst 500kr för undersökningsavgift....suck!
Återkommer i frågan!
Det jag är mest intresserad är att veta varför det flimrar mer i 60Hz än i 50Hz. Nackdelen med att köra 50 är att Hd-DVD hackar. Annars är det ju 50hz man ska köra vid PAL. Men flimret märks ju inte när man kör TV eller DVD. Bara när man kör windows skrivbord. Då får jag nästan kisa med ögonen, för det är riktigt besvärande. /Henrik
Postad 11 december 2007 - 20:31
Kriztjan
-
Kriztjan
-
Rookie
-
5 inlägg
N har jag pratat med Samsungs support igen. Killen jag pratade med denna gång säger att den upplösning och svepfrekvens de supporterar är 1366*768 @ 60 Hz (via VGA).
Jag tror det är B-S. Vilket normalt grafikkort (eller drivrutin) klarar av att leverera den upplösningen?
Finns det ingen representant från Samsung (med lite datorkunskap och som läser detta forum) som kan ge lite klarhet?! Just nu känner jag mig rätt lurad av att ha köpt en Samsung plasma för 19.000kr till min HTPC!!
Postad 11 december 2007 - 20:47
blastoise
-
blastoise
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jaha, då har det dykt upp ännu en grej på min Q97 (42")... eller egentligen flera!
Fick ju programvaran uppdaterad till 1011 för någon månad sedan och det löste problemet med audio cut-outs. Nu händer det ny saker.
Det verkar som TV:n återställer sig i Bildmenyn. Jag kör normalt 16:9 & 16:9, egna inställningar på bilden och så har jag Movieplus avstängd. Den lilla enerverande lampan under on-knappen (vid Samsungloggan) har aldrig lyst sedan TV:n köptes (det såg jag till ganska omgående).
Vad händer då?!? Jo... TV:n ställer bilden i "Dynamiskt" och ändrar blidläget till "Autowide" & 4:3, sätter på Movieplus och tänder den förbannade lampan. Återställer man, så tar det cirka 20 min innan det är dags igen. Skitirriterande! Även energisparläget ställer sig i "Av". Det har säkert hänt fler saker (känner mig verkligen optimistisk), men får ta och kolla den efter att frugan gått och lagt sig.
Skall ringa till Samsung och leva rövare i morgon och kanske ta kontakt med butiken. Det skulle i så fall bli den 3:e ggn TV:n skall i väg på service/reparation. Det kanske den ska, men den kommer INTE in i vårt hem en gång till, utan det blir en ny TV i så fall.
Är det ngn som har upplevt samma fenomen och eventuellt har ngn lösning på problemet?!?
Postad 11 december 2007 - 21:44
Kriztjan
-
Kriztjan
-
Rookie
-
5 inlägg
Jaha, då har det dykt upp ännu en grej på min Q97 (42")... eller egentligen flera!
Fick ju programvaran uppdaterad till 1011 för någon månad sedan och det löste problemet med audio cut-outs. Nu händer det ny saker.
Det verkar som TV:n återställer sig i Bildmenyn. Jag kör normalt 16:9 & 16:9, egna inställningar på bilden och så har jag Movieplus avstängd. Den lilla enerverande lampan under on-knappen (vid Samsungloggan) har aldrig lyst sedan TV:n köptes (det såg jag till ganska omgående).
Vad händer då?!? Jo... TV:n ställer bilden i "Dynamiskt" och ändrar blidläget till "Autowide" & 4:3, sätter på Movieplus och tänder den förbannade lampan. Återställer man, så tar det cirka 20 min innan det är dags igen. Skitirriterande! Även energisparläget ställer sig i "Av". Det har säkert hänt fler saker (känner mig verkligen optimistisk), men får ta och kolla den efter att frugan gått och lagt sig.
Skall ringa till Samsung och leva rövare i morgon och kanske ta kontakt med butiken. Det skulle i så fall bli den 3:e ggn TV:n skall i väg på service/reparation. Det kanske den ska, men den kommer INTE in i vårt hem en gång till, utan det blir en ny TV i så fall.
Är det ngn som har upplevt samma fenomen och eventuellt har ngn lösning på problemet?!?
TVn är i någon form av "butiks-släge". När man startade TVn första gången så fick man ett sådant val. Har sett fler som har gjort samma misstag. Står förmodigen i manualen hur du återställer ;-) Inget fel på TVn mao (förutom att den med största sannolikhet flimrar om du vll köra nativeupplösning från PCn) ;-)
Postad 12 december 2007 - 00:01
blastoise
-
blastoise
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
TVn är i någon form av "butiks-släge". När man startade TVn första gången så fick man ett sådant val. Har sett fler som har gjort samma misstag. Står förmodigen i manualen hur du återställer ;-)
Inget fel på TVn mao (förutom att den med största sannolikhet flimrar om du vll köra nativeupplösning från PCn) ;-)
Testade tricket med att trycka in "Menu" + en volymknapp på sidan i 5 sekunder. Nu hoppar den inte till dynamiskt läge efter uppstart. Skall testa mer undet morgondagen. Det lustiga är (om det har varit shopmode som är problemet), hur i h-e har TV:n hamnat i Shopmode?!?
Postad 12 december 2007 - 07:41
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
TVn är i någon form av "butiks-släge". När man startade TVn första gången så fick man ett sådant val. Har sett fler som har gjort samma misstag. Står förmodigen i manualen hur du återställer ;-)
Inget fel på TVn mao (förutom att den med största sannolikhet flimrar om du vll köra nativeupplösning från PCn) ;-)
Har för mig att det står i manualen att man ska göra en ny Plug ´n Play installation så får du välje läge igen.
Postad 12 december 2007 - 11:01
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Har för mig att det står i manualen att man ska göra en ny Plug ´n Play installation så får du välje läge igen.
Det stämmer. Gör en reset så får du välja läge igen. N har jag pratat med Samsungs support igen. Killen jag pratade med denna gång säger att den upplösning och svepfrekvens de supporterar är 1366*768 @ 60 Hz (via VGA).
Jag tror det är B-S. Vilket normalt grafikkort (eller drivrutin) klarar av att leverera den upplösningen?
Förmodligen menar han 1360x768@60Hz vilket är det jag kör hemma. Alternativ upplösning är 1280x720@50hz om man endast kör DVD och PAL tv. Jag kör mkt HD-DVD och då funkar 60Hz bäst. Men flimmret får vi nog leva med i 60Hz. Jag är dock väldigt nyfiken på varför det flimar mkt me ri 60Hz än i 50Hz? Nån som kan svara på det? /henrik
Postad 12 december 2007 - 13:02
reiman
-
reiman
-
Amatör
-
-
70 inlägg
nyss köpt en 42" q97 och ska köra lite 720p klipp från laptop med nvidia 7900GS kort i. några frågor:
1.vilken upplösning och hz är optimalt att köra med?
2.vilka kablar ska jag ha? (har dvi från laptop)
tack.
Postad 12 december 2007 - 14:55
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det stämmer. Gör en reset så får du välja läge igen.
N har jag pratat med Samsungs support igen. Killen jag pratade med denna gång säger att den upplösning och svepfrekvens de supporterar är 1366*768 @ 60 Hz (via VGA).
Förmodligen menar han 1360x768@60Hz vilket är det jag kör hemma. Alternativ upplösning är 1280x720@50hz om man endast kör DVD och PAL tv. Jag kör mkt HD-DVD och då funkar 60Hz bäst.
Men flimmret får vi nog leva med i 60Hz. Jag är dock väldigt nyfiken på varför det flimar mkt me ri 60Hz än i 50Hz? Nån som kan svara på det?
/henrik
Nej jag menar 1366x768. Under "Manage custom resolutions" i Nvidias kontroll panel så kan man skapa egna upplösningar. Jag kör med "163.71_forceware_winxp_32bit_english_whql" (drivrutiner)
Postad 12 december 2007 - 21:09
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Nej jag menar 1366x768. Under "Manage custom resolutions" i Nvidias kontroll panel så kan man skapa egna upplösningar. Jag kör med "163.71_forceware_winxp_32bit_english_whql" (drivrutiner)
Varför vill man skapa egna upplösningar när 1360 funkar utmärkt och pixelmappat? Du förlorar 3 pixlar på varje sida vilket inte är märkbart. Stödjer tvn verkligen 1366? Det är ju inte delbart med 8. Låter mysko. nyss köpt en 42" q97 och ska köra lite 720p klipp från laptop med nvidia 7900GS kort i. några frågor: 1.vilken upplösning och hz är optimalt att köra med? 2.vilka kablar ska jag ha? (har dvi från laptop)
Då det är en 42" så pixelmappar den väl mot 1024x768 fast med rektangulära pixlar i windows, testa det först med uppdateringen 60Hz. När det gäller kablar så kör en HDMI->DVI. Alternatlivt en gammal hederlig vga-kabel om du har nån liggandes och vill testa. MVH Henrik
Postad 12 december 2007 - 23:05
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Varför vill man skapa egna upplösningar när 1360 funkar utmärkt och pixelmappat? Du förlorar 3 pixlar på varje sida vilket inte är märkbart. Stödjer tvn verkligen 1366? Det är ju inte delbart med 8. Låter mysko.
MVH Henrik
Hur tänker du nu? Varför skulle man vilja ha två svarta rader på varje sida när man inte behöver de, kan verkligen inte se anledningen till det? Det är inte 3 pixlar man förlorar på varje sida det är 2304x2. Det är en 1366x768 panel varför skulle den inte klara att ta emot 1366x768. När man pratar om att det ska vara delbart med 8 så är det väl grafikkorten som brukar ha svårt med det och inte TV apparaterna.
Postad 12 december 2007 - 23:39
tmp
-
tmp
-
Rookie
-
2 inlägg
Aspect Ratio/16:9/4:3/WSS Om någon av er till skillnad från mig har lyckats få skärmen att switcha 4:3/16:9 korrekt med den interna DVB-avkodaren vore jag tacksam för tips!
Hej, Detta fungerar med en LE-32S67 och sw-version T-BDXPDEU00-1006 och Picture/Size = "Auto Wide" (=välj automatiskt bildformat) Picture/Screen Mode = "4:3" (=4:3-content ska visas som "4:3" Detta är förövrigt default-inställningen. Detta ger pillar-box (svarta kanter höger/vänster) för 4:3 och korrekt visning av 16:9, dvs bevarad bildkvot. Med samma LCD och T-BDXPDEU00-1009 fungerar det dock EJ utan den verkar tro att allt content från DVB-avkodaren är 4:3 (eller snarare, den visar det enligt vad du har satt Picture/Screen Mode till). Detta har jag testat med tre LE-32S67 där den som fungerade körde T-BDXPDEU00-1006 och de två som inte fungerade hade T-BDXPDEU00-1009. Jag har påtalat detta för samsung-support men de verkar vara helt ointresserade och säger att TV:n inte ska klara av att switcha mellan 4:3/16:9 utan de föreslår att man ska ha Picture/Size = "Auto Wide" Picture/Screen Mode = "16:9" vilket dock resulterar i att allt som mottas visas som 16:9 (horibelt!!!) Jag tror att supports test-tv har felaktig sw-version och när kunder har ringt in och klagar på att allt som visas på skärmen har svarta fält på höger och vänster sida (vilket den felaktiva programvarn+defaultinställningen ger) så gör denna inställning att de fälten försvinner. Att bildkvoten blir helt fel bryr sig kanske inte medelsvensson om och så slipper de den kunden. Är det någon som har någon koll på buggar som är fixade i olika programvaruversioner? Kan man få tag på nya versioner och uppgradera själv?
Postad 12 december 2007 - 23:54
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Sätt den översta på autowide och den under på bredzoom.
Då visas det som sänds i wide riktig och resten sträcks ut.
Postad 13 december 2007 - 10:03
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Hur tänker du nu? Varför skulle man vilja ha två svarta rader på varje sida när man inte behöver de, kan verkligen inte se anledningen till det? Det är inte 3 pixlar man förlorar på varje sida det är 2304x2. Det är en 1366x768 panel varför skulle den inte klara att ta emot 1366x768. När man pratar om att det ska vara delbart med 8 så är det väl grafikkorten som brukar ha svårt med det och inte TV apparaterna.
Jo jag tänker som så att det inte finns många grafikkort som på ett bra sätt kan skicka ut 1366x768. Detta är panelens maximala upplösning. Du får skilja på panelens fyska uppbyggnad, dvs hur många pixlar/celler den är uppbyggd av, samt hur signalbehandligen fungerar dvs hur många pixkar den kan fylla/rita upp. Det är där man tappar 3 st på varje sida då den klarar av att pixelmappa 1360x768 ut från datorn. Ja det är grafikkorten som har svårigheter med detta men hur har du tänkt att koppla datorn till tvn utan ett grafikkort? Alla delar i kedjan måste ju vara samspelta Det jag menade var att du tappar 3 pixlar i bredden, vilket inte är märkbart. Kontrollera gärna på www.pixelmappat.nu om du har lyckats få en pixelmappad bild. Det får du med 1360x768 Att försöka krångla med en icke standard upplösning som 1366x768 är bara onödigt och leder ingen vart alls. /Henrik
Postad 14 december 2007 - 01:42
VaktBleppe
-
VaktBleppe
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hejsan var och köpte en Q96 idag (igår) grymt bra bild föresten stog och jämförde c96 och q96 och tog Q utan tvekan trots att den kostade typ 3000kr mer eller något. kopplade upp tvn och var tvärnöjd. sen så gjorde jag lite annat och stängde av tvn. och knäppte på den för ett tag sedan och tycker den surrar väldigt mycket med volym på (på alla program) tar jag mute så upplever jag surrandet som kraftfullt. sitter ca 3-4,5m ifrån tvn i soffan. även när jag sitter vid datorn som står ca 5m ifrån i rummet brevid så surrar det och då har jag en ganska ljudligt gamedator med 5 fläktar. uppmärksammade inte något surr när jag knäppte igång tvn första gången.
Är detta något som minskar med tiden eller tycker ni att jag ska kontakta ÅF så snart som möjligt och beklaga mig?
Skulle uppskatta en snabbt svar
Postad 14 december 2007 - 02:36
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ta tillbaks den! Min var fullkomligt tyst första månaden, sen efter att den var typ inkörd så surrar den lite grann vid ljusa bilder, men det är inte extremt på nåt sätt. Just det att den blir lite surrigare efter ett tag har observerats av fler i officiella tråden. Det du beskriver låter inte helt ok.
Postad 14 december 2007 - 08:43
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Ta tillbaks den! Min var fullkomligt tyst första månaden, sen efter att den var typ inkörd så surrar den lite grann vid ljusa bilder, men det är inte extremt på nåt sätt. Just det att den blir lite surrigare efter ett tag har observerats av fler i officiella tråden. Det du beskriver låter inte helt ok.
Min har gått i en vecka idag och är helt knäppis. Enda surret jag hör är bakom TV:n. Å ändra sidan har jag en Canal Digital HDD-box som står och gör sitt bästa för att överrösta TV-ljudet
Postad 14 december 2007 - 14:58
VaktBleppe
-
VaktBleppe
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
ÅF var på besök idag och lyssnade på tvn dom var lite tveksamma men tyckte att den kanske lät lite väl. dom skulle jämföra med visnings exet i butiken om den lät mycket. om den låter mycket ska jag höra om jag får ta någon annan tv apparat. eftersom man måste ha ganska hög volym för att inte höra surr och man är ju inte halvdöv precis och alla program gör sig inte bra att ha hög volym på.
Annars om jag får en likadan. vad kör ni med exakt för inställningar som ni tycker fungerar bäst med panoreringar och färger och ljus osv
Postad 14 december 2007 - 18:16
tarkan
-
tarkan
-
Rookie
-
2 inlägg
Har ett litet problem med min Q97.
Bilden speglar sig i inneramen så det blir svarta streck längst med kanterna.. Någon annan som har märkt av detta?
Redigerat av tarkan, 14 december 2007 - 18:21.
Postad 15 december 2007 - 16:43
ole99
-
ole99
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har just lagt till info i http://pixelmapping....com/Samsung TVsAngående 50 " q92 att den pixelmappar via hdmi 1360 x768 i 60 hz När man fått tv att ta denna upplösning perfekt så kan man gå in i menu och där får man ett nytt val där sedan står htpc eller media center pc heller något sådant. Slå på den. Verkar som den ändra till pc colour istälet för video colour samt att när den inte är på slagen har jag en massa kryp i bilden, altså krypen försvinner när den är i läget på. Förstår inte varför samsung själv inte har det dokumenterat i sin manual att denna TV stödjer den upplösningen via hdmi också och inte enbart via VGA Denna tv har för övrigt värdelös igenjäning av aspecten, helt otroligt dåligt för en tv tillverkat 2007, så dåligt att det borde gå att reklmera hela tv som obrukbar. mtv tv4 och tv4 plus tror den att 16 x9 bild är 4 x3 och zooma bilden samt drar ut den på något skumt sätt, alla andra kanaler klarad den av att 16 x9 på riktigt sätt ( detta via analoga mottagaren) Vill man att tv automatiskt skall känna av alla foramt och t.ex köra 4:3 med grå sidor( och sedan ändra till 16 x9 här det är så ) så finns det inget lägge den fixar det på. Kanske nyare tillverkning av denna tv fixar det men min är köppt i juli och fixar det inte. Kör man med en pc heller en yttre digital mottage är det ju inget problem för dom skall ju bilden som den skall men verkar som dom satt idiot teamet på att programera dom olika aspect lägena. samt alla zoomning den gör är värdelös bilden blir grymnt sudig, mer än det borde vara. Vilket borde tyda på att scalaren som skall sköta allt detta är kort sakt skäp.
Redigerat av ole99, 15 december 2007 - 19:05.
Postad 15 december 2007 - 16:51
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Tråkigt att så många verkar ha problem med tvn i denna tråden. Jag blev ännu nöjdare med mitt köp nu när jag kopplade in min HD dvd-spelare och såg matrix. Kan inte bli bättre:D
Postad 15 december 2007 - 17:27
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Jag är också nöjd. Det som prioriterades vid inköp var dvd-bild och den kan inte bli mycket bättre, när man kör med uppskalning via HDMI. Det ser faktiskt spektakulärt bra ut. Den inbyggda digitamotagaren som verkar vara upphovet till de flesta problem har jag inte testat.
Postad 15 december 2007 - 19:08
ole99
-
ole99
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
också nöjd men finns fortfarande fel. Onödiga fel om man säger så.
Och bra kan altid bli bättre!!
Postad 17 december 2007 - 00:15
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jo jag tänker som så att det inte finns många grafikkort som på ett bra sätt kan skicka ut 1366x768. Detta är panelens maximala upplösning. Du får skilja på panelens fyska uppbyggnad, dvs hur många pixlar/celler den är uppbyggd av, samt hur signalbehandligen fungerar dvs hur många pixkar den kan fylla/rita upp. Det är där man tappar 3 st på varje sida då den klarar av att pixelmappa 1360x768 ut från datorn.
Så du menar att den inte kan pixelmappa 1366x768 men den klarar det på 1360x768? Vad menar du med att grafikkortet inte kan skicka 1366x768 på ett bra sätt, antingen klarar den det eller inte. Ja det är grafikkorten som har svårigheter med detta men hur har du tänkt att koppla datorn till tvn utan ett grafikkort? Alla delar i kedjan måste ju vara samspelta
Om grafikkortet klarar det så kan det ju inte finnas någon anledning att inte köra så. Det jag menade var att du tappar 3 pixlar i bredden, vilket inte är märkbart.
Kontrollera gärna på www.pixelmappat.nu om du har lyckats få en pixelmappad bild. Det får du med 1360x768 Att försöka krångla med en icke standard upplösning som 1366x768 är bara onödigt och leder ingen vart alls.
/Henrik
Man tappar 3 pixelrader på varje sida inte 3 pixlar. Det tar 2 min att fixa en egen upplösning, de kan väl knappast klassat som jobbigt och onödigt. Onödigt är däremot att inte utnyttja hela bilden och kör man 1360 så kommer ju panelen att slitas olika. Bilderna på pixelmappat ser likadana ut i 1366 som 1360.
Postad 17 december 2007 - 10:37
aleckan
-
aleckan
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har en 42" q97. Provade igår att koppa in min laptop via hdmi till tv'n med vilken jag kan ställa in att skicka 720p, 576p eller 480p via hdmi porten. Oavsett vilken signal jag väljer så visas inte hela bilden på min tv. Det är som att den skalar upp alla signalerna till 1366*768pixlar och endast visar de 1024*768pixlar som är i mitten av bilden. Det blir alltså samam sak i både 720p och 480p fast 480p egentligen har en lägre upplösning än tvn. Kopplar jag in via vga utgången på laptopen och väljer 1024*768 blir det dock korrekt.
Är det nått jag missuppfattat här eller ska den inte skala om 720p signalen så hela bilden syns. Hur ställer jag in tv'n så detta funkar som det ska?
Redigerat av aleckan, 17 december 2007 - 10:38.
Postad 17 december 2007 - 13:46
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Så du menar att den inte kan pixelmappa 1366x768 men den klarar det på 1360x768? Vad menar du med att grafikkortet inte kan skicka 1366x768 på ett bra sätt, antingen klarar den det eller inte.
Det jag menar är att grafikkorten oftast har problem att skicka upplösningar som är jämt delbara med 8. Man tappar 3 pixelrader på varje sida inte 3 pixlar. Det tar 2 min att fixa en egen upplösning, de kan väl knappast klassat som jobbigt och onödigt. Onödigt är däremot att inte utnyttja hela bilden och kör man 1360 så kommer ju panelen att slitas olika. Bilderna på pixelmappat ser likadana ut i 1366 som 1360.
Du måste vara en hejare på Powerstrip som får det att funka på 2 minuter  Nåväl funkar det för dej så är det väl bara att lyfta på hatten och gratulera. Själv mister jag hellre 6 pixlars bredd än att köra ett extraprogram. Kan tillägga att min HTPC används av sambon, och dottern samt hennes kompisar dagligen så jag är mån om att den funkar så krångelfritt som möjligt... Samt utan att använda mus+tgb i daglig användning. Det enda extraprogram jag har installerat på den är powerdvd (för blu-ray) samt mce standby tool (för korrekt standby och wake up). Olika användarfall... olika sätt att lösa problemet  /Henrik
Postad 17 december 2007 - 14:50
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Du måste vara en hejare på Powerstrip som får det att funka på 2 minuter Nåväl funkar det för dej så är det väl bara att lyfta på hatten och gratulera. Själv mister jag hellre 6 pixlars bredd än att köra ett extraprogram. Kan tillägga att min HTPC används av sambon, och dottern samt hennes kompisar dagligen så jag är mån om att den funkar så krångelfritt som möjligt... Samt utan att använda mus+tgb i daglig användning. Det enda extraprogram jag har installerat på den är powerdvd (för blu-ray) samt mce standby tool (för korrekt standby och wake up). Olika användarfall... olika sätt att lösa problemet 
/Henrik
citerar in mig själv från tråden. Man behöver inte Powerstrip. Nej jag menar 1366x768. Under "Manage custom resolutions" i Nvidias kontroll panel så kan man skapa egna upplösningar. Jag kör med "163.71_forceware_winxp_32bit_english_whql" (drivrutiner)
Postad 17 december 2007 - 18:38
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Kan inte söka i tråden, vet inte om det ligger under alternativ? Men jag får inte upp den menyn när jag kör mac os. Är det någon mer än jag som inte har något ljud på HDMI-källor när man bläddrar till dem och dem redan är på?
Postad 17 december 2007 - 21:49
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Kan inte söka i tråden, vet inte om det ligger under alternativ?
Nere till vänster på varje sida i tråden
Postad 17 december 2007 - 22:13
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Kan inte söka i tråden, vet inte om det ligger under alternativ? Nere till vänster på varje sida i tråden 
Hehe, det första man blir blind på är ögonen. Dessvärre kunde jag inte hitta något när jag sökte i tråden. Lite irreterande att ljudet försvinner. Antingen får man byta kanal på de apparater som går eller så får man stänga av och på den vilket inte är det lättaste med t.ex. en Apple TV
Postad 18 december 2007 - 01:18
VaktBleppe
-
VaktBleppe
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Fick en utbytes TV igår. var inte hemma när dom bytte ut den. tycker inte att surrandet är acceptabelt. när det är en ljus scen så kan man tro att tvn ska flyga i luften eller nå  man hör alltid surrande ljud från ca 4m håll men mindre när det är en mörk sen  känns fruktansvärt tråkigt att betala nästan 19000kr för något som låter väldigt illa. sen så är nästan alla skuggor gröna och endel andra mörka saker ( har testat sänka gröna färgen max utan framgång)?  och väldigt ofta så flyter inte bilden bra på boxer  . ska fråga om jag får ta någon annan tv. DVD fungerar det skapligt på men eftersom den används största delen med boxer så känns det lite tråkigt.
Redigerat av VaktBleppe, 18 december 2007 - 01:48.
Postad 18 december 2007 - 02:28
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
visst är det tråkigt när man lägger så mycket på en tv och det är så många saker som man iriterar sig på, tror jag med ska byta ut min, troligen en av panasonic modellerna. Är det inte fler som har problem med tillfälliga inbränningar speciellt efter tex-tv tittande, har även hänt att kanal loggan synts efter man bytt kanal. Visst det försvinner efter ett tag men jag upplever det väldig irriterande.
Postad 18 december 2007 - 09:58
VaktBleppe
-
VaktBleppe
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jo det är väldigt tråkigt faktiskt. visst är är ju väldigt bra bild men ett kraftigt surrande hela tiden i bakrunden stör man sig ganska mycket på och måste tillägga att jag har lite lätt nedsatt hörsel, satt och gluttade igår natt när jag kom hem från jobbet, verkar som det är mest canal+ som har problem med att bilden inte hänger med sig? någon mer som har problem med canal+? men det gröna kan jag nog se på vilken signal jag än har, har åtminstonde sett det på boxer och dvd, pillade och hade mig enormt med inställningar igår utan framgång.
I början på filmen Codename the cleaner när han ligger i sängen så får man se en närbild på Cedric the Entertainer, under hakan och halsen är han grön ögonbrynen och närliggande område är grön och även hans t-shirt man ser lite av är grön sen finns det lite mer diverse ställen med gröna inslag.
Någon som har något snabbt tips på hur man kan testa ställa in detta?
Postad 18 december 2007 - 09:58
aleckan
-
aleckan
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har en 42" q97. Provade igår att koppa in min laptop via hdmi till tv'n med vilken jag kan ställa in att skicka 720p, 576p eller 480p via hdmi porten. Oavsett vilken signal jag väljer så visas inte hela bilden på min tv. Det är som att den skalar upp alla signalerna till 1366*768pixlar och endast visar de 1024*768pixlar som är i mitten av bilden. Det blir alltså samam sak i både 720p och 480p fast 480p egentligen har en lägre upplösning än tvn. Kopplar jag in via vga utgången på laptopen och väljer 1024*768 blir det dock korrekt.
Är det nått jag missuppfattat här eller ska den inte skala om 720p signalen så hela bilden syns. Hur ställer jag in tv'n så detta funkar som det ska?
ingen som kan hjälpa mig? =(
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|