Någon som har den nya felfria tvixen 6500 som canman fixat till.
Jag skulle vilja veta hur bildhanteringen är i den. När man visar bilder.
Om det är långsamt i bildspelet och om det är det, hur seepdar man upp det? Jag är tacksam för alla tips
/Mats
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
Startad av
Squeezemaster
, Oct 24 2007 20:48
7525 svar till detta ämne
54 relaterade trådar
Postad 19 April 2008 - 09:32
Hej,
Någon som har den nya felfria tvixen 6500 som canman fixat till. Jag skulle vilja veta hur bildhanteringen är i den. När man visar bilder. Om det är långsamt i bildspelet och om det är det, hur seepdar man upp det? Jag är tacksam för alla tips /Mats Postad 19 April 2008 - 09:53 Hej! De nya fixade TViX:arna skiljer sig inte i det hänseendet. Bildvisningen är en mjukvarustyrd funktion genom firmwaren som i och för sig delvis har med hårdvaran att göra (chippet från SigmaTel som kodar av bilderna genom hårdvaran), men i det här fallet är det samma chip. De fixade TViX:arna som cirkulerar nu i M-6500-serien är alltså inte "bättre" på något än de som har skickats in för felaktigheter med klockan som nollställer sig eller motsvarande. Det är samma produkt, men utan de felaktigheter som har hittats. Du kan i dagsläget "speeda" upp bildvisningen genom att "batcha" alla de bilder du vill kunna titta på i din TViX så det går blixtsnabbt. Genom att göra om bilderna så de blir glasklara i upplösning men ändå lagom stora (för har du en bild i 3072 x 2304 pixlar, så kan TViX:en ändå inte visa den upplösningen på TV:n. Gör hellre bilden i "mindre" (lagom) upplösning så laddas den grymt mycket snabbare. Batchfunktioner finns i bland annat Photoshop men även i ett par andra bildprogram. Det är bara att googla. Orkar du inte det, så får du helt enkelt vänta på eller prova nya firmwares allt eftersom. Postad 19 April 2008 - 17:11
Jag har en utbytt 6500 som jag har lite problem med osynk med.
Detta gäller både vid ISO-filer och VOB. Ljudet ligger före bilden ca 3-5 ms. (skulle jag gissa) Jag spelar upp allt från en Tvix6500a med Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB orginal HDMI-kabel till Samsung LE-46M86BD. Firmware: FW 1.2.20 Någon som vet ngn bra fix till detta?? Postad 19 April 2008 - 18:05
Sean:
Jag vet inte vem som började skriva fel... men det är Sigmadesign som gör våra trevlia chip till Mediaspelarna... Ingen aning om vad SigmaTel gör... telefåner??.. nej, men Sigmadesign ska det vara! Sigmadesign om 8630-serien Postad 19 April 2008 - 18:48 Du har helt rätt Kanelbullen. Jag tror jag var "på kanelen" i min iver att svara. Tack för rättelsen. Postad 19 April 2008 - 19:00
Nya Beta FWn, snabbspoling klockrent, å ä ö i inbäddade texter i mkv filer.
Kan man säga annat än att TViXen är marknadens bästa Postad 19 April 2008 - 19:58 Nej, jag tycker inte man kan säga annat än att DViCO är fantastiska på att göra ett sju helsikes jobb. Postad 19 April 2008 - 21:19
HAHA!!!! "telefåner" det var fanimej dagens bästa! High Five!!! //BC Postad 20 April 2008 - 00:43 Ingen annan som har osynk? Tror ni det är Tvixen eller TV:n som behöver en behandling av Dr. Mengele? Postad 20 April 2008 - 01:16
Jag har problem med ljud syncen på en del mkv filer, ibland börjar det efter halva filmen och ibland kommer det och går. Eller så är det felsyncat hela filmen. Riktigt störande enligt mig.....
Vad beror det på? Har nyasta firmware. Postad 20 April 2008 - 02:32
Prova att stänga av bild"förbättrings"funktionerna på TV'n. Dels så brukar bilden bli bättre utan och TV'n behöver inte processa bilden lika länge, men det hjälper i bästa fall bara om det är en konstant osynk. EDIT: Kunde kanske missuppfattas, så jag preciserade lite /EDIT. Redigerat av Unregistered2b81a10f, 20 April 2008 - 13:47. Postad 20 April 2008 - 08:31
Hur pass snabb dator behöver man för att kunna streama .mkv filmer? Vill byta ut min gamla xbox mot någonting annat men vill ogärna behöva köpa en ny dator för det. Ska man köpa med eller utan hdd? Ska man föra över .mkv genom att ta den till datorn som är i ett annat rum? Vilket är smidigast enligt er? Kommer mest att se film, tacksam för svar.
Redigerat av soulmat, 20 April 2008 - 10:22. Postad 20 April 2008 - 13:03
Vad trycker man för att kunna justera storlek, placering o sync på text?
Postad 20 April 2008 - 13:52
Datorn behöver inte vara speciellt snabb, men det bör vara 100Mbit's nätverk. Smidigast är också att skicka filerna till intern hårddisk via nätverk, men det går snabbare att plugga in den i datorn och överföra via USB. Ska man radera/flytta/editera filerna på hårddisken så är det säkrare via USB. Om man tänker streama film så funkar det med 720p medan 1080p kan vara lite mer osäkert. Teoretiskt ska det fungera även med 1080p men... Du behöver hur som helst inte byta dator. Postad 20 April 2008 - 14:02
Jag kör med en HDD i min TVIX. Flyttar boxen till datorn så för jag över filmer och serier via USB. Funkar grymt smidigt. Om jag för över via FTP ligger man på ca 4,5MB/sek vilket gör att det tar en evighet att få över en 1080p-film. Postad 20 April 2008 - 15:06
Min kollektion av prylar har nu närmat sig 7 kontroller börjar bli lite stökigt på mitt bord.
Är det någon som använder sig av en multifjärrkontroll? Tips på någon bra kontroll som funkar till Tvixen som också har en rimlig prisnivå? Postad 20 April 2008 - 15:40
lät lite jobbigt att börja flytta den till datorn för att föra över filmer/serier, hmmz, Någon som testat köra en hdd externt och bara kopplar lös den och tar till datorn? för antar att det är en massa kablar bakom Tvix som måste kopplas ur för att få lös den :-)
Postad 20 April 2008 - 16:20
Kan detta med felsynkat ljud bero på att jag får ljud genom tv:n genom hdmi kabeln? Postad 20 April 2008 - 16:49 Jag använder en liten 2.5 tums disk som jag flyttar mellan datorn och TVIX. Det funkar bra om man spelar filmen direkt från externa disken. Däremot ska man vara medveten om att det går långsamt att kopiera filer mellan den interna disken och den externa. Hastigheten då ligger på lite över 2 MB/s i 6500. /Göran Postad 20 April 2008 - 17:19
kanske skulle ha som man kan streama till en början, få se hur det fungerar. Vill helst komma åt filmerna på en gång, utan att behöva flytta över dom till extern hdd. Jaja men nu vet jag lite mer iaf, är lite sugen på en Tvix M-6500A, läst lite om popcorn men den verkar vara lite mer buggig.
Postad 20 April 2008 - 22:01 Jag kör med Logitechs Harmony 895 och den funkar klockrent. Jag kör dessa 9 maskiner nu med den fjärren.
Aktivitetsfunktionen som man kan köra med fjärren är verkligen en höjdare dessutom. Postad 20 April 2008 - 22:13
är det någon mer än jag som har problem med att flytta över filer som innehåller åäö till tvixen?
Postad 21 April 2008 - 07:18
Via USB, SAMBA eller FTP? //BC Postad 21 April 2008 - 08:36
Det där är en bug som du lär hitta ganska långt tillbaka i denna tråd. För du över filerna via Windows fildelning så försvinner dom om dom innehåller å,ä,ö. Men om du istället använder FTP så fungerar det utan problem. Är det någaon som vet om det finns med på Dvico's bugfix-lista? Postad 21 April 2008 - 11:45
Nån mer än jag som haft problem med att TVIXen låser sig till att skicka ut en väldigt ljus bild? Igår satt jag och tittade på några avsnitt av en TV-serie när bilden blev väldigt ljus precis när ett nytt avsnitt skulle börja (det som tidigare var svart blev nu grått) och nu kan jag inte ställa tillbaka det.
Har provat ändra ljusinställningarna i menyn men ingen inställning blir bra, jag har kollat igenom inställningarna på min TV men det är inget som har ändrats där. Nån som upplevt samma sak som kan ge mig tips? Det är jäkligt tråkigt att slå på TVIXen och märka att menyn och det man tittar på är extremt grådassigt. Postad 21 April 2008 - 11:47
Missa inte denna fjärrkontroll (Logitech Harmony One) som hos Webhallen säljs för 1390:-. Jag har den själv och använder den bl.a. till Tvix 6500 - kanonbra. På dess display kan man lägga in TV-kanal-loggor som kan hämtas här. Och ihop med denna "fjärrkontrollförlängare" kan man även styra tex. Nexa radiostyrda strömbrytare. Redigerat av Klasseman, 21 April 2008 - 12:37. Postad 21 April 2008 - 13:06
Gör en reset (tryck på stop och setup samtidigt) -Då laddas fabriksinställningarna. Det har förmodligen att göra med vilken range du använder; 0-255 eller 16-235) //BC Redigerat av Unregistered2431065f, 21 April 2008 - 13:09. Postad 21 April 2008 - 14:18
Ja då har man skickat iväg Tvixen till Canman för utbyte.
Hoppas att det går hyfsat fort. Sedan undrar jag om det verkligen stämmer det som står i instruktionsboken att det följde med en USB-kabel ? Jag kan inte minnas det och kunde inte hitta den. Postad 21 April 2008 - 14:52
Till min följde det med en USB-kabel i transparent pvc. Postad 21 April 2008 - 14:56 Ok...ajdå då måste jag ha lagt min i kabelhögen någonstans. Det var ju synd men jag får väl tillbaka en Tvix då utan USB-kabeln istället hoppas jag. Postad 21 April 2008 - 15:04
Det ska du få Postad 21 April 2008 - 15:09 Nu har jag ju tyvärr redan skickat Tvixen utan USB-kabeln men det ordnar sig väl ändå. Postad 21 April 2008 - 15:54
Lugnt. Jag menar när du fått tillbaka din maskin från oss och du fortfarande inte hittat din USB kabel. Behöver du en sådan är det bara att höra av dig till oss så trollar vi fram en. Postad 21 April 2008 - 16:24 Jaha ok...nä det är inga problem. Hittar jag den inte så löser det sig ändå. En USB-kabel kostar inte så mycket men tack ändå för erbjudandet. Postad 21 April 2008 - 19:23
Hur ändrar man en bild med upplösning tex.3072x2304 till 1280x720 så att den passar bra till tvixen. prog ex photoshop,när det någon som är bra på det?
Postad 21 April 2008 - 19:56
Gör ett makro och droplet så slänger du in alla bilder i en mapp, sen droppar du mappen på dropletten och den kör allting automatiskt. Allt du behöver göra är att vänta (eller chilla och göra nåt annat Postad 21 April 2008 - 22:06
Tjena, jag har själv en tvix 6500 vilken fungerar utmärkt sett ifrån hur och vad jag använder den till ... Men nu e de så här att jag har en polare som också är intresserad av att köpa produkten, men han behöver lite hjälp med några frågor som ngn kanske kan svara bättre på än jag, har nämligen inte kommit i kontakt med följande :
"1. Kan man koppla en extern HD via USB porten och köra filmerna direkt från denna eller de måste ligga på den installerade HD’n? 2. Kan jag kopiera över de DVD filmer jag innan köpt till HD’n och kolla filmerna här ifrån? (klarar den fullt DVD filformat)? eller kan jag köra direkt från ISO filen? 3. Finns det inspelningsfunktion på denna maskin? (så man kan spela in TV program direkt på HD:n)? 4. Jag tyckte det fungerade bra i butiken men jag var lite besviken på att det inte visades en liten tumbnail för varje foto, film och musikalbum. Jag fick i alla fall inte fram detta. Går det att ställa in? 5. Kan man lägga upp nya mappar direkt via fjärren eller måste man göra detta från datorn? " //sleepin_tiger Redigerat av sleepin_tiger, 21 April 2008 - 22:10. Postad 21 April 2008 - 22:24
Klarar Tvixarna att spela upp innehållet i .rar-filer?
*edit* Efter lite googlade så kom jag fram till att dom inte gör det. Redigerat av Krux, 21 April 2008 - 22:26. Postad 21 April 2008 - 22:30
Jag skickar min TviX i morgon, dock inte med alla tillbehör.
Så vi får se hur lång tid det tar innan jag får tillbaka en Postad 22 April 2008 - 06:58
Hej. Jag tror jag fick ett mail av din vän igår. Svarade honom följande: 1. Svar ja, du kan utan problem koppla in en extern HDD via USB kontakterna på TViX och spela upp material från den. TViX har 2st USB anslutningar, 2. Svar ja. Du skapar enkelt en .iso fil av dina DVD filmer på din dator med ett program som heter DVD Decrypter. Detta program är gratis och finns att ladda ner på Internet. 3. Svar ja, men du måste då använda DVB-T Digital TV Tunern, som finns att köpa som ett separat tillbehör. Mer info om den här - http://canman.se/pro...-T/default.aspx 4. Detta finns just nu inte i den officiella versionen av gränssnittet. Men det finns ett program som heter TViX Gui som du kan använda för detta, mer info om programmet här - http://indigokuo.hom..._Builder_PC.zip 5.Nej det går inte. Man kan dock radera filer och mappar direkt i spelaren.
Nej, TViX klarar inte det...än... Redigerat av Canman Distribution AB, 22 April 2008 - 07:25. Postad 22 April 2008 - 09:03
Hejsan
Igår så kom min efterlängtade TViX 6500. Jag kör den mot en projektor i 720P läge via komponent kabel. FW 1.1.44 När jag kör DVD via min DVD spelare så får jag en mycket bra bild med klara fina färger, nyanser både i svart och vitt. Igår så testade jag att köra en HD film i 720P läge på TViX'en och upplösning gör väldigt stor skillnad Men svärtan är grådaskig och det vita "bränner ut". Finns det några inställningar att göra i TViX'n när det gäller svärta / vitt? Kan det vara komponent signalen som gör detta? Vilken signal använder ni på forumet som har dålig svärta? Såg att det finns en inställning i Audio (auto, 0-255 och 16-235) vad är det? I övrigt en kanonprodukt, riktigt kul att se HD Postad 22 April 2008 - 09:08
Tryck på Setup-knappen när du spelar upp en film så kan du justera ljus,kontrast,färgmättnad mm. Postad 22 April 2008 - 10:53
Har du HDMI på projektorn ska du absolut byta till det. Det är grymt stor skillnad på bilden om man jämför. Svart blir svartare och färgerna är enormt mycket bättre än komponent. //BC Postad 22 April 2008 - 12:19
Hej
Har äntligen uppdaterat min gamla 5000 till en 6500. Jag har problem med inbäddade undertexter samt externa undertexter, ÅÄÖ visas som kinesiska tecken (kan vara andra tecken). Jag är döv på ena örat samt har nersatt på andra örat så undertexter är viktigt för mig. Undertexterna fungerar som de skall i iso-filer. Finns det något man kan göra? Sen allt snack om klockan, skall den visas i displayen? min klocka fungerar i menyn men jag vet inte hur jag får den till displayen. Kan också meddela att jag kör en Logitech 895 som fungerar mer än väl till Tvixen. Tack för en mycket bra tråd. /Tobias Postad 22 April 2008 - 12:23
Okey, låter som jag måste göra ett prov med HDMI.
Jag återkommer efter jag testat med resultatet. Det blir nog så att jag får köra med både HDMI och Component till Projektorn, jag vill ju kunna titta på DVD och TV, dom båda måsta jag köra med Component. Hoppas jag har plats kvar i kabelkanalen Postad 22 April 2008 - 12:35
Angående å,ä,ö i undertexterna så ska det fungera med senaste betafirmware så vitt jag vet, men jag har inte testat. Det låter väldigt underligt att inte klockan visas i displayen på fronten, för det finns ingen iställning för att stänga av den funktionen. Vad har du för Firmware? Redigerat av No_Jah, 22 April 2008 - 12:38. Postad 22 April 2008 - 12:39 Det som är lite kul är att den till och med fungerar bättre än Tvixens egna fjärrkontroll. Den som följer med Tvixen är väldigt riktningskänslig men med Harmony 895 kan jag till och med sitta i ett annat rum och styra Tvixen. Antagligen reflekteras signalen för mig på något sätt men hur som helst så behöver man inte rikta 895:an mot Tvixen för att den ska fungera. Postad 22 April 2008 - 12:45
Har testat både med 1.1.44 samt den senaste betaversionen. Bryr mig inte speciellt mycket om klockan, men att det kommer upp konstiga tecken varje gång åäö skall komma upp börjar bli störande. Ser på Canmans forum att frågan har tagits upp där innan utan några svar. /Tobias 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |