Redigerat av Unregistered1413, 13 augusti 2013 - 17:18.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 augusti 2013 - 17:17
Postad 13 augusti 2013 - 17:32
Postad 13 augusti 2013 - 17:33

Ja, det är för just det att när det är lite ströbelysning i rummet så tycker jag zt60 är helt överlägsen. Har aldrig Batcave när jag kollar på film. Gillar inte ens o kolla på film i totalt mörker så därför är zt60 min champion.
Hur tycker du den står sig i dagsljus? Det är väl främst där skillnaderna mellan den och VT60 märks? Var det därför du valde ZT60? Normalt är det ju lätt att "köpa det bästa" men då skulle ju ZT60:n helst varit iaf lika stor som VT60:n
Postad 13 augusti 2013 - 18:40
Lite sen reply, sorry för det
Ja, det är för just det att när det är lite ströbelysning i rummet så tycker jag zt60 är helt överlägsen. Har aldrig Batcave när jag kollar på film. Gillar inte ens o kolla på film i totalt mörker så därför är zt60 min champion.
Låter precis som jag själv resonerar, och varför jag skulle köpa en ZT60 isf en VT60, även om jag fortfarande är irriterade på att vi inte får 65" i Sverige. Ska nu testa en Samsung F8500 som ju inte riktigt har samma svärta men å andra sidan klart högre ljusstyrka, som väl i praktiken borde hjälpa till att lura ögat att svärtan är bättre än den är. Har själv sett ZT60 i ljusa miljöer ett par gånger och tycker den är klart bättre än VT60 i de förhållanderna, speciellt förmågan att behålla svärtan. Därmed inte sagt att VT60 skulle vara en dålig TV, men det finns så klart ett skäl till att en 60" ZT60 är dyrare än en 65" VT60

Redigerat av Unregistered1413, 13 augusti 2013 - 18:43.
Postad 14 augusti 2013 - 12:45
Någon fler än mig som de senaste dagarna beställt 50ST60Y från Siba och som fått sin order restnoterad även fast den fortfarande anges som lagervara?
Skit, jag som suttit och velat i tre dagar och äntligen fattat beslut, så är den slut i webblager. Damnit.
Chattat med Sibas kundtjänst, fler kommer in i slutet av veckan.
Postad 14 augusti 2013 - 12:48
Skit, jag som suttit och velat i tre dagar och äntligen fattat beslut, så är den slut i webblager. Damnit.
Måste du köpa hos siba?
Postad 14 augusti 2013 - 12:53
Måste du köpa hos siba?
Nej.
Men man får ju med en potent Blurayspelare för samma pris.
http://www.siba.se/p...lu-ray-spelare-
Postad 14 augusti 2013 - 12:59
Låter precis som jag själv resonerar, och varför jag skulle köpa en ZT60 isf en VT60, även om jag fortfarande är irriterade på att vi inte får 65" i Sverige. Ska nu testa en Samsung F8500 som ju inte riktigt har samma svärta men å andra sidan klart högre ljusstyrka, som väl i praktiken borde hjälpa till att lura ögat att svärtan är bättre än den är. Har själv sett ZT60 i ljusa miljöer ett par gånger och tycker den är klart bättre än VT60 i de förhållanderna, speciellt förmågan att behålla svärtan. Därmed inte sagt att VT60 skulle vara en dålig TV, men det finns så klart ett skäl till att en 60" ZT60 är dyrare än en 65" VT60
Du får återkomma med intryck på sammyn sen. Funderar kring 65VT60 alternativ 64F8505. Lite lockande med Sammy då man kan köpa sig en ny oppo också för samma peng som VT60.
Redigerat av Crabban, 14 augusti 2013 - 13:10.
Postad 14 augusti 2013 - 13:44
Min blev "restnoterad" för att de beställde efter en från centrallagret, så var bara dåligt ordval i deras orderstatus.

Postad 14 augusti 2013 - 14:15
Angående kampanjen med bluerayspelaren så går den kampanjen ut idag, tyvärr :/
Annars var det ett kap att beställa från SIBA. Fri hemleverans samt en bluerayspelare värd ~ 1900.
Får hoppas att dem förlänger kampanjen om de får in ett nytt parti.
Postad 14 augusti 2013 - 16:21
Jag har en P55ST60Y med standardfjärrkontrollen som går under modellnamnet:
"N2QAYB000829".
Jag är nu sugen på att köpa fjärren som ingår till VT-serien enbart för att få bakgrundsbelysningen, den har modellnamn:
"N2QAYB000863".
Fråga är således, kommer detta fungera? I min värld borde det inte vara några som helst problem.
Är det någon som rentav testat detta och kan bekräfta?
Tack på förhand!
Postad 14 augusti 2013 - 17:16
Fjärrkontrollfråga:
Jag har en P55ST60Y med standardfjärrkontrollen som går under modellnamnet:
"N2QAYB000829".
Jag är nu sugen på att köpa fjärren som ingår till VT-serien enbart för att få bakgrundsbelysningen, den har modellnamn:
"N2QAYB000863".
Fråga är således, kommer detta fungera? I min värld borde det inte vara några som helst problem.
Är det någon som rentav testat detta och kan bekräfta?
Tack på förhand!
Den kommer med största sannolikhet funka, ev. om det är nån specialfunktion som finns på VT som inte ST har så kommer den knappen såklart inte funka. Jag har testat kontroller från äldre serier på nyare och det har funkat också så det ska inte vara några problem.
Postad 14 augusti 2013 - 17:42
Vilka glasögon passar till denna maskin?
Är det bara Panasonics egna eller finns det billigare, man vill ju gärna ha 4-5 stycken. Är det ngn som testat eBay-varianterna som finns?
Dessa rekommenderar Siba som tillbehör, Bluetooth står det, är det dessa som gäller?
Redigerat av Raskus, 14 augusti 2013 - 17:44.
Postad 14 augusti 2013 - 17:59
Nu har jag reserverat en ST60Y på Siba i Sundsvall, 18 mil enkel, men vad gör man inte?
Vilka glasögon passar till denna maskin?
Är det bara Panasonics egna eller finns det billigare, man vill ju gärna ha 4-5 stycken. Är det ngn som testat eBay-varianterna som finns?
Dessa rekommenderar Siba som tillbehör, Bluetooth står det, är det dessa som gäller?
Jag skulle hålla mig till Panasonics egna för bäst bild och ja det är de där. Kom aldrig några 2013 års bluetooth.
Postad 14 augusti 2013 - 18:09
Finns inga generella regler. Förutom regeln att det är väldigt lätt att själv prova vilket som ger bäst resultat.
Ja, naturligtvis.

Postad 14 augusti 2013 - 18:50
Jag vill byta från LED till Plasma och tänkte kolla med er om det är verkligen en bra ide.
Idag äger jag en Samsung UE46D8005 som jag har varit nöjd med men som lider ganska mycket av clouding. Jag vill byta ut den mot en Panasonic Viera TX-P50ST60Y. Jag vill använda tv:n mest för filmer, serier, sport och lite tv-spel. Nu till mina frågor och hoppas att ni kan svara.
1. Hur är smart-tv delen om man jämför den mot Samsungs?
2. Hur är det med att streama filmer, funkar det bra? Vad kör man för program?
3. Hur är det med buzzing, låter det mycket? Även om man sitter o kollar på film eller spelar?
Tack på förhand!
Postad 14 augusti 2013 - 20:37
Du får återkomma med intryck på sammyn sen. Funderar kring 65VT60 alternativ 64F8505. Lite lockande med Sammy då man kan köpa sig en ny oppo också för samma peng som VT60.
Efter någon dag, utan annat än mindre justeringar är jag klart imponerad af 64F8505. Alla fördelarna hos plasma, en svärta som är minst lika bra (antagligen bättre) som VT50 (som var bäst i hela världen förra året) även om svärtan hos VT60/ZT60 nog är marginellt bättre under optimala förutsättningar. Inga störande fläktar, buzzingen är så pass låg att jag bara kan höra den bakom TV:n (kan ev förändras när väggmonteringen är avklarad).
Men framför allt, en ljusstyrka och skärpa som jag tidigare bara sett på LCD/LED apparater. Vet att många säkert inte håller med mig, men jag personligen aldrig sett en Panasonicplasma där jag varit helt nöjd med ljusstyrka och förmågan att visa vitt som vitt. Jag är HTPC ägare sen många år brukar av och till köra typ en riktig webbläsare (inget Smart TV tjafs) och märker att jag för det mesta glömmer bort att det faktiskt är en plasma jag kör på, det ser i stort sett ut som när jga kör på min vanliga dator.
Eg skulle man nog kunna beskriva den som en Samsung F8005 (LCD) fast med mkt bättre svärta och utan problem med tittvinklar (horisontellt iaf)
Postad 15 augusti 2013 - 00:46
Har som sagt lagt undan prylarna, men bäst man dubbelkollar innan man åker ned och hämtar dem så man inte åker 40 mil i onödan.
http://www.siba.se/p...lu-ray-spelare-
Postad 15 augusti 2013 - 08:38
Just nu har komplett en drive på 42st60. diskussionerna i tråden handlar mest om de större apparaterna, har någon sett denna 42 irl? Nyfiken på om den är exakt som storebror med paneler o funktioner osv eller om det är några skillnader?!
Alla synpunkter välkomnas!
Postad 15 augusti 2013 - 09:38
Är också intresserad av samma svarHallå allihop.
Just nu har komplett en drive på 42st60. diskussionerna i tråden handlar mest om de större apparaterna, har någon sett denna 42 irl? Nyfiken på om den är exakt som storebror med paneler o funktioner osv eller om det är några skillnader?!
Postad 15 augusti 2013 - 10:19
Postad 15 augusti 2013 - 10:23
Efter någon dag, utan annat än mindre justeringar är jag klart imponerad af 64F8505. Alla fördelarna hos plasma, en svärta som är minst lika bra (antagligen bättre) som VT50 (som var bäst i hela världen förra året) även om svärtan hos VT60/ZT60 nog är marginellt bättre under optimala förutsättningar. Inga störande fläktar, buzzingen är så pass låg att jag bara kan höra den bakom TV:n (kan ev förändras när väggmonteringen är avklarad).
Men framför allt, en ljusstyrka och skärpa som jag tidigare bara sett på LCD/LED apparater. Vet att många säkert inte håller med mig, men jag personligen aldrig sett en Panasonicplasma där jag varit helt nöjd med ljusstyrka och förmågan att visa vitt som vitt. Jag är HTPC ägare sen många år brukar av och till köra typ en riktig webbläsare (inget Smart TV tjafs) och märker att jag för det mesta glömmer bort att det faktiskt är en plasma jag kör på, det ser i stort sett ut som när jga kör på min vanliga dator.
Eg skulle man nog kunna beskriva den som en Samsung F8005 (LCD) fast med mkt bättre svärta och utan problem med tittvinklar (horisontellt iaf)
Efter mycket om och men så blev det alltså en tv ;-) , den lär passa dig alldeles utmärkt då den påminner om en hybrid mellan plasma och LCD.
Sen kan man diskutera ifall svärtan är bättre än på panna 2012 en snabbtitt på HDTV test gjorde att den antingen är sämre på en full black screen men bättre på ansi mätning eller tvärtom... Knappt märkbart ens om dom står jämte varandra.
http://www.hdtvtest....01207041899.htm
http://www.hdtvtest....01305012945.htm
Postad 15 augusti 2013 - 10:42

Postad 15 augusti 2013 - 11:16
Efter mycket om och men så blev det alltså en tv ;-) , den lär passa dig alldeles utmärkt då den påminner om en hybrid mellan plasma och LCD.
Sen kan man diskutera ifall svärtan är bättre än på panna 2012 en snabbtitt på HDTV test gjorde att den antingen är sämre på en full black screen men bättre på ansi mätning eller tvärtom... Knappt märkbart ens om dom står jämte varandra.
http://www.hdtvtest....01207041899.htm
http://www.hdtvtest....01305012945.htm
Jag hade ju faktiskt köpt en TV (en Fullarray Sony HX923) som jag fortfarande var den absolut bästa för mina behov men tyvärr lyckades ju Sony aldrig ordna en utan problem eller lyckades laga den och sen försvann den från marknaden (iaf i Sverige). Samsunf F8500 är dock precis som du säger antagligen bästa alternativet på marknaden idag vad jag vet om man vill (måste) ha ljusstyrka men ändå är kräsen ang svärta , och i fleraavseenden är den (och VT60/ZT60) även bättre en vad Sonyn var.
Ang jämförelsen med VT50 så verkar den generella uppfattningen på AVSForum osv vara att den har bättre svärta än VT50, jag brukar inte själv sitta hukad över kalibreringsdiagram och annat då det verkar kunna vara en hel del variation beroende på vem som mäter, hur de mäter och under vilka förutsättningar. Full black screen är väl mer av ett labbtest än ett verklighetsbaserat sådant. Det är väl iof ANSI testet ockås, vissa verkar ju hellre titta på en vit ruta i 2 timmar än en bra film

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2013 - 11:20.
Postad 15 augusti 2013 - 13:25
La precis en beställning på en 55VT60 från reference, jag hoppas inte jag kommer få ett samtal från norr om någon vecka för detta
Får den levererad ikväll, snabb service får man säga. Hade förutspått att den skulle dyka upp på måndag för då har jag tid med den men det blir väl att inviga den med Jönssonligan ikväll kl.21 med dålig SD från 7an.

Postad 15 augusti 2013 - 14:17
Ska jag absolut göra, men då i Samsung tråden (så vida det inte handlar om något som kan vara relevant till Panasonicmodelerna). Men eg tror jag efter min research, som främst är baserat på vad andra tycker om respektive apparat och varför dom köpte dem, att det är rätt givet. Alla apparater är väl eg lika bra (ja, förutom att ZT60:n då är bättre än VT60 sett till bilden) tycker jag men dom har olika styrkor och svagheter beroende på personliga preferenser och förutsättningar i rummet där man ska ha TV:n.
Hade ZT60:n funnits i 65" kunde jag mkt väl köpt en sådan, trots att den är väsentligt dyrare redan i 60", då jag tycker den har det i särklass bästa filtret på marknaden. Har dock själv inte kunnat se den sida vid sida med F8505 så jag kan avgöra hur filtret på ZT60 står sig mot den högre ljusstyrkan på F8505, men medparten av de recenssioner jag läst (och det är många) tycks anse att F8505 är att föredra i ljusare rum men ZT60 är absolut bättre i mörka rum. VT60 går bort för mig då jag tycker att svärtan blir för dålig när ljuset faller på, vilket inte minst bevisas av storebror ZT60, som på imponerande sätt håller svärtan även i riktigt ljusa rum. Därmed inte på något sätt sagt att VT60 skulle vara en dålig TV, men det vet ni ju redan

Redigerat av Unregistered1413, 15 augusti 2013 - 14:18.
Postad 15 augusti 2013 - 15:03
Hallå allihop.
Tack för tipset. Farsan har precis beställt en 42a nu, precis vad han var ute efter men den var ju inte så prisvärd innan kontra 50 tummaren.
Postad 15 augusti 2013 - 15:43
Vet även att folk stört sig på att de placerat strömuttaget mitt bakom TV:n vilket medför att man inte kan ha för slimmade väggfästen (alternativt att man skaffar en vinklad apparatkabel och ersätter den som följer med). Inget någon reflekterat över?
Ge mig kampanj på 65ST60Y igen tack! *längtar*
Postad 15 augusti 2013 - 15:59
Klapp klapp klapp +1000 på det.Ge mig kampanj på 65ST60Y igen tack! *längtar*

Postad 15 augusti 2013 - 19:40
Lite synd att det inte finns WiDi/Miracast men gissar på att det kommer komma billiga donglar för det framöver.
Vet även att folk stört sig på att de placerat strömuttaget mitt bakom TV:n vilket medför att man inte kan ha för slimmade väggfästen (alternativt att man skaffar en vinklad apparatkabel och ersätter den som följer med). Inget någon reflekterat över?
Den som följer med ÄR vinklad, bygger ändå ut 25-27 mm. Trist!
Postad 16 augusti 2013 - 07:58
Lite synd att det inte finns WiDi/Miracast men gissar på att det kommer komma billiga donglar för det framöver.
Jag väntar också på en kampanj på den modellen. Kom igen nu, sänk priset!

Postad 16 augusti 2013 - 08:18
Den som följer med ÄR vinklad, bygger ändå ut 25-27 mm. Trist!
Men väggfästet är lika djup så det spelar ingen roll.
Starta min vt60 igår kväll för första gången, det första den gjorde var att den envisades med att jag skulle ställa in kanalerna men jag kör ju HD-box via HDMI och det gick inte att hoppa över

Sen blev det THX-läget och Jönssonligan så mer har jag inte hunnit med

Postad 16 augusti 2013 - 08:23
Starta min vt60 igår kväll för första gången, det första den gjorde var att den envisades med att jag skulle ställa in kanalerna men jag kör ju HD-box via HDMI och det gick inte att hoppa över
Det går genom att när man kommer till guiden för kanalsökning så kan man bocka ur de olika mottagarna som finns i TV:n som man inte vill söka på, bockar man ur alla så slipper man söka kanaler =)
Redigerat av hugeman, 16 augusti 2013 - 08:24.
Postad 16 augusti 2013 - 09:03
Postad 16 augusti 2013 - 09:55
Finns det någon som kontaktat Panasonic för en så kallad "foam fix"? Den ska tydligen vara en fix för att dämpa fläktljudet. Länken nedan visar att jänkarna fått en lösning.
http://www.avsforum....duction-numbers
Verkar det lösa problemen för någon? Har inte följt det hela så mkt men det verkar lite si och så hur väl lösningen eg fungerar av de tidiga rapporter jag sett, men förhoppningsvis är det inte så.
Sen blir iaf jag lite undrande hur ingen på Panasonic märkte detta problem redan från början innan man skickat ut de första enheterna, måste ju kosta enorma summor om man ska åka hem till varje kund och fixa med detta (gissar att även de som inte stör sig på fläktljudet idag kommmer begära fixen när de får höra att den finns).
Hur upplever ni som har VT60/ZT60 problemet? Frågade tidigare men nu har säket fler hunnit köpa apparaterna.
Redigerat av Unregistered1413, 16 augusti 2013 - 09:57.
Postad 16 augusti 2013 - 10:34
Att Pansonic har bättre svärta än Samsung är allmänt känt, men samtidigt verkar skillnaderna i praktiken vara rätt små, speciellt med "riktigt" innehåll på skärmen (Panasonic verkar inte ha lika stabil svärta med ljusare bildinnehåll som Samsung enligt Ytterbergs test). T.ex. sett till resultatet från HDTV Shooutout så har jag för mig att det är typ 2-5% baserat på betygen från publiken/experterna gällande svärta så det känns orimligt att förvänta sig några enorma skillnader även om de kanske ändå är märkbara. Eller?
En bidragande orsak kan vara att jag tidigare, som vissa säkert minns, hade marknadens bästa local dimming TV (Sony HX9) där svarta fält som t.ex. black bars verkligen vara SVARTA (0,00%) och har man väl sett true black så kanske man blir extra känslig. Sen bör det återigen påpekas att den hade en hel del andra problem relaterade till svärta, även medan den fungerade som den skulle, så jag nämnder det här mest som en referens än som ett påstående att det skulle vara en bättre TV, så låt oss inte fastna där igen.
Redigerat av Unregistered1413, 16 augusti 2013 - 10:36.
Postad 16 augusti 2013 - 11:00
Verkar det lösa problemen för någon? Har inte följt det hela så mkt men det verkar lite si och så hur väl lösningen eg fungerar av de tidiga rapporter jag sett, men förhoppningsvis är det inte så.
Sen blir iaf jag lite undrande hur ingen på Panasonic märkte detta problem redan från början innan man skickat ut de första enheterna, måste ju kosta enorma summor om man ska åka hem till varje kund och fixa med detta (gissar att även de som inte stör sig på fläktljudet idag kommmer begära fixen när de får höra att den finns).
Hur upplever ni som har VT60/ZT60 problemet? Frågade tidigare men nu har säket fler hunnit köpa apparaterna.
Jag hör ett svagt hummande ljud när jag sitter i soffan ca 4m ifrån. Hörs endast vid svagt ljud, dvs tysta partier. Egentligen inte något problem, men som du säger, när det finns en fix undrar man ju om den kan bli ändå tystare?
Postad 16 augusti 2013 - 11:11
Jag hör ett svagt hummande ljud när jag sitter i soffan ca 4m ifrån. Hörs endast vid svagt ljud, dvs tysta partier. Egentligen inte något problem, men som du säger, när det finns en fix undrar man ju om den kan bli ändå tystare?
OK, är fläktljudet konstant är det ju ingen större fara skulle jag tro om man inte är väldigt känslig
Postad 16 augusti 2013 - 12:14
Det går genom att när man kommer till guiden för kanalsökning så kan man bocka ur de olika mottagarna som finns i TV:n som man inte vill söka på, bockar man ur alla så slipper man söka kanaler =)
Det uppfattade jag inte att man kunde göra, ansåg att man var tvungen att välja en av kopplingarna men jag hade väl bara bråttom att få den att lyssna på HDMI

Postad 16 augusti 2013 - 12:31
Det uppfattade jag inte att man kunde göra, ansåg att man var tvungen att välja en av kopplingarna men jag hade väl bara bråttom att få den att lyssna på HDMI
Så gjorde jag med första gången jag och en kompis installalerade hans VT60, men sedan fastnade den i en loop som gjorde att vi fick fabriksåterställa den och det var inte förrens andra gången jag upptäckte att man kunde bocka ur mottagarna =)
Postad 16 augusti 2013 - 19:10
Undrar om det medför några kostnader?
Postad 16 augusti 2013 - 19:53
Postad 17 augusti 2013 - 09:20
Verkar som man måste betala med kortet så antar att det rör sig om tecknande av visa eller dylikt?
Det stämmer att man måste skaffa deras kort, om man inte redan har det. Dock så går det ju utmärkt att avsluta kortet efter att man betalat räkningen på kortet. Jag kommer iallafall att åka dit, skaffa deras MasterCard och köpa ST60 för ca 7000 kr. Sen när räkningen kommer, betala hela beloppet räntefritt. Därefter kommer jag avsluta kortet hos Resurs Bank.
Om man inte har något emot att ha ett extra kreditkort i plånboken, så kostar det inget år 1 att ha kortet. Det ger rätt bra förmåner om man tänker köpa något mer framöver på SIBA.
Edit: menar 7400 kr

Redigerat av Salle, 17 augusti 2013 - 12:37.
Postad 17 augusti 2013 - 09:50
OBS står i det finstilta att det endast gäller lagervaror !Det stämmer att man måste skaffa deras kort, om man inte redan har det. Dock så går det ju utmärkt att avsluta kortet efter att man betalat räkningen på kortet. Jag kommer iallafall att åka dit, skaffa deras MasterCard och köpa ST60 för ca 7000 kr. Sen när räkningen kommer, betala hela beloppet räntefritt. Därefter kommer jag avsluta kortet hos Resurs Bank.
Om man inte har något emot att ha ett extra kreditkort i plånboken, så kostar det inget år 1 att ha kortet. Det ger rätt bra förmåner om man tänker köpa något mer framöver på SIBA.
Postad 17 augusti 2013 - 12:38
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar