Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506

2508 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 juni 2006 - 10:56

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag följde rådet om att sköra "myrornas krig". Satte det på 3 timmars auto-avstängning vid inaktivitet & kollade i morse hur det såg ut = borta! woho... Så nu skippar jag plasman för just fotbollen..då det där svarta resultattavlan verkar bita rätt bra, trots skapligt nedtonade inställningar ( typ så mkt det går ). Kanaloggorna har inte gjort något väsen utav sig - ännu. Men de är ju transparanta - till skillnad från siffertavlorna under fotbolls-vm. Att de inte tar bort dem och låter de poppa upp var 10 min eller ngt förutom sista 10 då de kan låta det rulla.. Menar, SVT tog bort "SVT DIREKT" loggan och har bara Ettan kvar efter att jag mailade dem ..kanske var fler som gjorde det dock, men det funkade..nu behöver de bara fixa detta också ( tv4 likaså .. )

Så använder min 28" CRT till ftobollen då det blir för grav exponering nu i och med VM - på en helt ny icke inspelad Plasma..

* Konstigt var att resultattavlan som gick in på skärmen var den som TV4 kör, dvs med mindre starka färger etc än SVT ..

Suverän helt annars.

Postad 10 juni 2006 - 11:03

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Det är inte alltid lätt när man har "nolltolerans" :ph34r:

Postad 10 juni 2006 - 11:08

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Heh. Njae, inte lätt..men vad säger man. Tror jag blev lite lack och skickade ett par valda mail igår till berörda pioneeranställda..hehe..känns skönt iaf..även om det var skapligt överdrivet =p

"konstruktiv kritik" ...hehe

Annars imponerade 436'an grymt via de andra ingångarna..men antar jag får finna mig i halvtaskig bild eftersom jag har en gammal DVD. Pioneer DV-535..ingen progressiv..bara RGB..får bara 525i när jag spelar upp filmer. Ser ju ok ut, men inte mer..antar det blir bättre med en HDMI spelare som skalar upp till 720p/1080i ?

Redigerat av zerotolerance, 10 juni 2006 - 11:09.

Postad 10 juni 2006 - 11:17

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Hehe, lätt hänt. Man blir lite nojig när man pungat ut med sådana summor. :rolleyes:
Men jag hoppas du slipper sådana problem i framtiden. Majoriteten får inga inbränningar på sina skärmar, men jag har själv sett tillfälliga inbränningar i butiker. Typ sätta på text tv och när man stänger av så ser man SVT loggan sitta kvar nån minut.

Jag personligen tycker inte att det är värt att lägga för mycket pengar på en DVD spelare som skalar upp via HDMI. Jag köpte Pioneer 585 som kostar 1200 spänn just nu. Den har 12 bitars progressive scan via komponent och det är perfekt för DVD formatet.

Själv inväntar jag bara att Bluray/HD DVD skall komma, då kan Pion prestera tror jag! Då skall jag använda HDMI. :ph34r:

Redigerat av thetias, 10 juni 2006 - 11:19.

Postad 10 juni 2006 - 11:29

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Men 436'an borde väl må bra av att köra HDMI också ? ..menar t.ex Sony NS76 har ju både hdmi och komponent o går loss på 1500 pix. Verkar ju som ett najs val ? Borde kunna välja vilket som ? ..Eller har kag fått det om bakfoten att det kanske inte körs progressive via HDMI ? ..utan endast från komponent ? ( lite OT )

Hur var det man kommer in i servicemenyn och tittar hur många timmar den rullat ?

Postad 10 juni 2006 - 11:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Heh. Njae, inte lätt..men vad säger man. Tror jag blev lite lack och skickade ett par valda mail igår till berörda pioneeranställda..hehe..känns skönt iaf..även om det var skapligt överdrivet =p

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas att du skickade mail även till TV4.
Har själv haft en del loggor i högerhörnet då och då. Inget direkt störande, men de syns om man letar.

Annars imponerade 436'an grymt via de andra ingångarna..men antar jag får finna mig i halvtaskig bild eftersom jag har en gammal DVD. Pioneer DV-535..ingen progressiv..bara RGB..får bara 525i när jag spelar upp filmer. Ser ju ok ut, men inte mer..antar det blir bättre med en HDMI spelare som skalar upp till 720p/1080i ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag såg en liten positiv förändring när jag bytte till Sony's HX1010 med HDMI, men TV'n måste skala om signalen
lik förbaskat och troligen blir det inte någon jätteskillnad om du byter.
Avvakta Blu-ray och/eller HD-DVD precis som thetias säger... det är nog mitt råd också.

Postad 10 juni 2006 - 11:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Men 436'an borde väl må bra av att köra HDMI också ? ..menar t.ex Sony NS76 har ju både hdmi och komponent o går loss på 1500 pix. Verkar ju som ett najs val ? Borde kunna välja vilket som ? ..Eller har kag fått det om bakfoten att det kanske inte körs progressive via HDMI ? ..utan endast från komponent ? ( lite OT )

Hur var det man kommer in i servicemenyn och tittar hur många timmar den rullat ?

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan köra både progressiv och interlaced signal i HDMI.
Jag har fått för mig att vissa filmer bl.a. från Canal+, ser bättre ut om jag kör 1080i.

Sök i tråden på servicemeny nere till vänster på denna sidan.

Postad 10 juni 2006 - 11:38

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag såg en liten positiv förändring när jag bytte till Sony's HX1010 med HDMI, men TV'n måste skala om signalen

men oavsett vad jag väljer hdmi/komponent - måste det väl vara bättre än det jag kör nu. RGB SCART endast, utan progressive...står 525i(ntscfilm förvisso då) när jag spelar den på min 436'a ..
Måste väl bli en klar skillnade med dvd-spelare som har progressive + komponent ut alternativt HDMI ? ..
De är ju inte dyra heller.

Postad 10 juni 2006 - 12:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

men oavsett vad jag väljer hdmi/komponent - måste det väl vara bättre än det jag kör nu. RGB SCART endast, utan progressive...står 525i(ntscfilm förvisso då) när jag spelar den på min 436'a ..
Måste väl bli en klar skillnade med dvd-spelare som har progressive + komponent ut alternativt HDMI ? ..
De är ju inte dyra heller.

<{POST_SNAPBACK}>

TV'ns scaler är precis så bra som den borde vara för det priset och du måste köpa något som gör jobbet
minst lika bra som TV'n, men i slutänden så skalas bilden om i TV'n för att passa till 1024x768.
Min gamla Pioneer DV-717 såg väldigt bra ut via scart-RGB. Visserligen en gammal värsting men ändå...
Sony HX1010 slog ju Pioneers motsvarande värsting i Hemmabio's test och trots detta är skillnaden mellan scart-RGB
så pass liten som den är. TV'n gör ett bra jobb helt enkelt.
Dubbelskärmad schysst scartkabel bör räcka långt annars är det bara att köpa ny DVD och testa.

Postad 10 juni 2006 - 12:24

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

står 525i(ntscfilm förvisso då) när jag spelar den på min 436'a ..

<{POST_SNAPBACK}>

Den rutan visar bara vad det är för in-signal.
TV'n skalar om till 1024x768 i alla fall.
Prova med/utan "pure cinema" och de många andra inställningarna under "Bild".

Postad 10 juni 2006 - 17:56

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Då kan jag också säga att problemen har kommit till mig med inbränningar. Jag tittade på Sverige matchen precis och sänkte kontrasten till "10". Efter 20 minuter så hade jag resultatloggan i TV. Helt otroligt......

Nu kan man ju inte titta på VM längre, för det är inte värt detta.

Postad 10 juni 2006 - 17:58

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Tänk om man kunde ta bort loggan.

I pausen, när dom visar höjdpunkterna under matchen, då är loggan borta. Hur gör dom på SVT, spelar dom inte matchen utan logga?

Jag funderar faktiskt på att maila till studion och fråga. :ph34r:

Edit: Nu har jag mailat till studion på [email protected] Gör ni också det!

Redigerat av kotten33, 10 juni 2006 - 18:37.

Postad 10 juni 2006 - 18:37

Minitankaren3
  • Minitankaren3
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Skumt att flera verkar få inbränningar , har haft min XDE sen i Februari aldrig haft en enda tillfällig inbränning.

Dock så kör jag mest dvd , men övriga familjen kollar en del på tv.

//Tobbe

Postad 10 juni 2006 - 19:59

CharlesIngalls
  • CharlesIngalls
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

I pausen, när dom visar höjdpunkterna under matchen, då är loggan borta. Hur gör dom på SVT, spelar dom inte matchen utan logga?

Jag funderar faktiskt på att maila till studion och fråga.  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också mailat dem nu.
Det måste ju vara SVT som lägger ut resultattavlan eftersom den på TV4'a har ett annat utseende. De borde ju kunna ta in den en minut var tionde minut. För de som vill ha den hela tiden kan de väl lägga den så man får se den konstant om man väljer textning. Eller att de gör den betydligt snällare utan svart bakgrund...

Jag ska ringa till Pioneer på Måndag, igen, och fråga om detta är normalt för deras plasmor. Har redan haft upprepade diskussioner angående vad som är normalt vad det gäller inbränningar.

Postad 10 juni 2006 - 22:28

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag mailade SVT redan första matchen ( igår ) om deras loggor. Ville att de skulle ta bort alltsammans..de svarade med att ta bort "direkt" texten under loggan till höger. Men idag var den ju tillbaka, så ..så mycket för det. Resultattavlan ser grymt fientlig ut på SVT jämfört med TV4 men det var TV4s resultattavla som brända fast.

Hur kommer det sig att vissa skärmar klarar sig helt från inbränningar. Har de inte samma teknik på dem. Kan det vara så att pioneer har olika kvaliteér på skärmarna beroende på när de är tillverkade ?

Postad 11 juni 2006 - 10:46

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Har inbränningar från canal plus samt lite xbox 360 spelande. Har även en z-tv logga i högra hörnet.
Jag tycker inte det är acceptabelt. :lol:

Postad 11 juni 2006 - 14:30

CharlesIngalls
  • CharlesIngalls
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Har inbränningar från canal plus samt lite xbox 360 spelande. Har även en z-tv logga i högra hörnet.
Jag tycker inte det är acceptabelt. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du pratat med Pioneer om detta?
Vad var i så fall deras kommentar?

Postad 11 juni 2006 - 14:35

HinkeN_00
  • HinkeN_00
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
har kört min 436FDE sen december.. Mycket tv tittande... har aldrig haft en tillfällig inbränning.. skumt för er som får de efter 4 timmars tittande... Vad säger pioneer om problemet???

Postad 11 juni 2006 - 14:38

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0
Jag trodde att efter ca 2års tittande skulle ha minskat risken(434)Men men:)med 16:9 fotboll och
kotrastrik logga = disaster för Pioneer ägare Jaja skönt att snart slippa skiten ...lcd sony 46x2000

Postad 11 juni 2006 - 15:50

Minitankaren3
  • Minitankaren3
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Pioneer tar inget ansvar för inbränningar och ingen annan tillverkare heller mig veterligen.

Kanske man kan testa denna : http://www.hemmabiob...p?pgrpnr=116440

Outpost FX Plasma Cleaner vet ej om denna funkar , men jag letade upp inställningarna på Pio tråden och kör dessa , dragit ner kontrasten rejält pratade med Pioneers produktchef innan mitt köp som var i Februari och fick tips om mins 6 månaders "väntetid" innan man skall höja kontrasten osv.

Om ni har låg kontrast och endå får inbränningar kanske man skall kontakta Pioneer o kolla med dom.

//Tobbe

Postad 11 juni 2006 - 16:08

CharlesIngalls
  • CharlesIngalls
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jo de har ju skrivit i garantin att de inte tar ansvar för inbränningar. Men om de uppkommer för lätt så är det ju onekligen fel på tv'n. Det finns även några fall hos konsumentverket där bl a Thompson fick på nöten och fick låta ett köp återgå p g a inbränd TV-logga efter 2-3 månaders användning. Det gällde heller ingen snäll logga utan var typ DisneyChannel loggan.
Thompson hade också samma friskrivning och varnade för statiska bilder i bruksanvisningen.

Jag funderar på att ta kontakt med konsumentverket om jag inte kommer längre med Pioneer för så här kan jag inte ha det. Måste ju kunna kolla på VM...

Postad 11 juni 2006 - 16:20

Minitankaren3
  • Minitankaren3
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Låter ju onekligen tråkigt , hoppas det löser sig.

//Tobbe

Postad 12 juni 2006 - 05:54

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Resultattavlan sitter inränd nu. Har kört min Pioneer på låg kontrast i 6 månader. Enbart full kontrast vid DVD-tittande. Så efter två matcher digitalt och med full kontrast så sitter siffrorna där. Trist. Ska köra myrornas krig, hur länge bör man köra?

Trist hursomhelst, eftersom man nu knappt vågar fortsätta kolla på VM.

Postad 12 juni 2006 - 06:19

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Skumt att flera verkar  få inbränningar , har haft min XDE sen i Februari aldrig haft en enda tillfällig inbränning.

Dock så kör jag mest dvd , men övriga familjen kollar en del på tv.

//Tobbe

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft hin 506:a sedan december och aldrig en enda inbränning heller. Men testa att titta på fotbollen så skall du få se. :lol:

Postad 12 juni 2006 - 06:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Jag funderar faktiskt på att maila till studion och fråga.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också mailat dem nu.
Det måste ju vara SVT som lägger ut resultattavlan eftersom den på TV4'a har ett annat utseende. De borde ju kunna ta in den en minut var tionde minut. För de som vill ha den hela tiden kan de väl lägga den så man får se den konstant om man väljer textning. Eller att de gör den betydligt snällare utan svart bakgrund...

Jag ska ringa till Pioneer på Måndag, igen, och fråga om detta är normalt för deras plasmor. Har redan haft upprepade diskussioner angående vad som är normalt vad det gäller inbränningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte ringa både till Pioneer och SVT idag. Jag är lite less på detta nu.

Postad 12 juni 2006 - 06:25

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Jo de har ju skrivit i garantin att de inte tar ansvar för inbränningar. Men om de uppkommer för lätt så är det ju onekligen fel på tv'n. Det finns även några fall hos konsumentverket där bl a Thompson fick på nöten och fick låta ett köp återgå p g a inbränd TV-logga efter 2-3 månaders användning. Det gällde heller ingen snäll logga utan var typ DisneyChannel loggan.
Thompson hade också samma friskrivning och varnade för statiska bilder i bruksanvisningen.

Jag funderar på att ta kontakt med konsumentverket om jag inte kommer längre med Pioneer för så här kan jag inte ha det. Måste ju kunna kolla på VM...

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske är dags för Sverker Olofsson och göra sig inträde i inbränningsträsket.

Gällande att kontakta Pioneer och hävda att man har en plasma det är fel på, vågar man det? Jag har för mig att jag har sett någonstans att de nya ägarna till dessa skärmar har fått en ny mediabox som inte riktigt har samma skärpa som de gamla.

Postad 12 juni 2006 - 07:38

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Ett tips är att köra picture-in-picture och flytta den lilla bilden över resultattavlan.
Sanlöst egentligen att man inte ska kunna se på VM utan att förstöra TV:n!

Postad 12 juni 2006 - 09:39

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Ett tips är att köra picture-in-picture och flytta den lilla bilden över resultattavlan.
Sanlöst egentligen att man inte ska kunna se på VM utan att förstöra TV:n!

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bra tips....men som sagt, sanslöst att man skall behöva göra så här.

Postad 12 juni 2006 - 09:41

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Nu har jag pratat med SVT och Pioneer gällande inbränningar i samband med fotbolls VM.

SVT kan inte göra något för dom får TV bilden färdig och klar direkt från Tyskland.

Pioneer säger att lösningen är att köra myrornas krig 2-3 timmar varje kväll. :lol:

Postad 12 juni 2006 - 09:50

Sun
  • Sun
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har för ca en vecka sedan fått hem, och installerat en PDP-506XDE.
Måste säga att detta är en underbar plasma, utklassar allt annat jag tittat på!

Jag har dock en fråga, om en bug? som jag upplever i programvaran:

Jag kör ljudet genom optical out till min reciver, men efter att jag sätter på plasman, måste jag byta tuner del minst en gång innan ljudet hoppar igång. dvs, jag trycker på DTV/ATV knappen 1 gång så kommer ljudet, och sen 1 gång till för att komma tillbaka til DTV, som är det jag primärt använder.

Inget stort problem, men lite irriterande...
Någon annan som upplevt detta? Är det en dokumenterad bug eller är det bara jag? :lol:

Postad 12 juni 2006 - 10:50

CharlesIngalls
  • CharlesIngalls
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Gällande att kontakta Pioneer och hävda att man har en plasma det är fel på, vågar man det? Jag har för mig att jag har sett någonstans att de nya ägarna till dessa skärmar har fått en ny mediabox som inte riktigt har samma skärpa som de gamla.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har läst någonstans att Pioneer gjorde om strömförsörjningen på mediaboxen för de som gjordes från Januari och framåt då de tidigare hade för hög strömförsörjning. De kallade onekligen inte tillbaka de som såldes tidigare än så... Kanske är det den mediaboxen man får då.

Postad 12 juni 2006 - 11:54

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har läst någonstans att Pioneer gjorde om strömförsörjningen på mediaboxen för de som gjordes från Januari och framåt då de tidigare hade för hög strömförsörjning. De kallade onekligen inte tillbaka de som såldes tidigare än så... Kanske är det den mediaboxen man får då.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte min November-05 och har inte fått någon tillfällig inbränning ens...

Men jag har oxå läst här på forumet att de skulle modda sina mediaboxar... Får kolla i service menyn när jag kommer hem om det står vilken version eller dylikt man har.

Postad 12 juni 2006 - 11:58

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Jag kör ljudet genom optical out till min reciver, men efter att jag sätter på plasman, måste jag byta tuner del minst en gång innan ljudet hoppar igång. dvs, jag trycker på DTV/ATV knappen 1 gång så kommer ljudet, och sen 1 gång till för att komma tillbaka til DTV, som är det jag primärt använder.

Inget stort problem, men lite irriterande...
Någon annan som upplevt detta? Är det en dokumenterad bug eller är det bara jag? :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Samma grej på min 436XDE. Inte alltid dock. Kan ha att göra med i vilken ordning jag slår på strömmen på prylarna.

Postad 12 juni 2006 - 13:38

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Får se om man lyckats få inbränngar efter 2 veckors VM sändningar, lyckas jag inte med det, så känns det som att jag är rätt "safe". :lol:

Postad 12 juni 2006 - 15:01

CharlesIngalls
  • CharlesIngalls
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Får se om man lyckats få inbränngar efter 2 veckors VM sändningar, lyckas jag inte med det, så känns det som att jag är rätt "safe". :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Thetias vad har du för inställningar, jag tänker främst på kontrast och gamma?
Hur många drifttimmar har du?
Vill ha någon sorts referenspunkt när man ska vänta sig att inte få inbränningar längre...
Pratade med Pioneer och de sa att TV'n inte är inkörd förens efter 2 år!!!! Det sammanfaller alltså med när garantin går ut, så det kan slumpa sig!!

Postad 12 juni 2006 - 16:12

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Får se om man lyckats få inbränngar efter 2 veckors VM sändningar, lyckas jag inte med det, så känns det som att jag är rätt "safe". :D

<{POST_SNAPBACK}>

Thetias vad har du för inställningar, jag tänker främst på kontrast och gamma?
Hur många drifttimmar har du?
Vill ha någon sorts referenspunkt när man ska vänta sig att inte få inbränningar längre...
Pratade med Pioneer och de sa att TV'n inte är inkörd förens efter 2 år!!!! Det sammanfaller alltså med när garantin går ut, så det kan slumpa sig!!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har vart och pillat på varenda bildinställning och kört alla olika gamma + haft tv:n på
40 contrast de första månaderna från och till, men ändå inte sett en enda tillfällig inbränning.

Har för mig att jag kör på gamma 1 sedan några månader tillbaka och contrast 34, men jag kan kolla det senare ikväll...

Nu ska det ut och grillas! :lol:

Edit: Jag har ca 1300 drift timmar...

Redigerat av thetias, 12 juni 2006 - 16:14.

Postad 12 juni 2006 - 19:05

zerotolerance
  • zerotolerance
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag har märkt en sak gällande inbränningarna. Har urholkat ett mönster åtminstone för min plasma.
TV4 sändningarna tar mig bara en halvlek så syns resultattavlan i vänstra hörnet. Nu ikväll hann jag se 40 min av Usa - Tjeckien så syntes deras förkortningar o rutmönstret.
SVT sändnngar däremot kan jag se hela matchen utan en tillstymmelse av inbränningar - trots att de har starkae svart bakgrund & kontrast i deras resultattavla.

Ingen av kanalernas loggor sätter sig på min plasma. Har endast sätt inbränningar från TV4. Inget annat. Det betyder inte att det inte är så, men ännu har inget kommit. Bara cirka 15h drifttid här. AV Forums inställningar. Finns på sid 38 i denna tråd.

Känns menlöst att behöva dra på tvn i myrornas krig det första man gör när man kommer hem från jobbet..woho..o slå på sin 28" för att se...VM.

Skickade ju ett mail till Pioneer första ägodagen då när det upptäcktes med inbränningar...han ringde mig idag. Var alldeles för dålig mottagning dock för att fatta ngt, men kunde urskilja om att typ "myrornas krig" "alla plasmor har detta felet" "ställa ned inställningar" osv..

Nåja..underligt..kan det vara att TV4 sänder på något annat sätt än de andra vilket gör att tvn är mer känslig för inbränningar ?

Postad 12 juni 2006 - 20:03

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Men jag har oxå läst här på forumet att de skulle modda sina mediaboxar... Får kolla i service menyn när jag kommer hem om det står vilken version eller dylikt man har.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte har fått din första inbränning, så ta och titta på lite fotboll på SVT. :-)

Jag har haft min TV sedan december och trodde jag var förskonad från sådant, tills VM började.

Postad 12 juni 2006 - 22:46

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte har fått din första inbränning, så ta och titta på lite fotboll på SVT. :-)

Jag har haft min TV sedan december och trodde jag var förskonad från sådant, tills VM började.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft på alla 2/3 matcherna som gått i VM varje dag nu utan inbränning. :ph34r:

Men som ja sa lite längre upp i tråden, vi får se efter de här veckorna med VM matcher varje dag om jag förskonas...

Postad 12 juni 2006 - 22:50

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Nåja..underligt..kan det vara att TV4 sänder på något annat sätt än de andra vilket gör att tvn är mer känslig för inbränningar ?

Har för mig att du kör analogt ännu? Eller är det digitaltv sändningar som görs om tilll analogt som du får ut ur väggen?

Postad 13 juni 2006 - 07:31

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Rättelse! Idag försvann den siste bild mohikanen!

Idag provade jag att se om jag fått någon inbränning genom att titta på en vit bild på plasman.

Och som ni säger så satt det en grå resultat logga i vänstra hörnet. ANG - POR står det, så det måste ha uppkommit i söndags och som någon sa så verkar det vara just tv 4 sändningarna som är värst.

Försvann dock med myrornas krig, men ändå mycket irriternade. Har ju som vissa andra haft plasman i 6 månader. Man trodde att det skulle räcka som inkörningsperiod...

Postad 13 juni 2006 - 08:25

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Märkligt att så många drabbas just nu... Jag har, som sagt, konturerna av SVT:s resultattavla. Sett två fulla matcher, digitalt och med 30 i kontrast. Kört "myrornas krig" i sammanlagt 8 timmar. Det har blivit bättre men syns fortfarande mot grå färgfält. Känns ju som man tar 10 steg tillbaka om man skulle sätta och kolla på en match nu, känns ju jävligt trist.

Resultattavlor borde ligga digitalt och valbart!

Redigerat av JuniorSthlm, 13 juni 2006 - 08:26.

Postad 13 juni 2006 - 08:37

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Märkligt att så många drabbas just nu... Jag har, som sagt, konturerna av SVT:s resultattavla. Sett två fulla matcher, digitalt och med 30 i kontrast. Kört "myrornas krig" i sammanlagt 8 timmar. Det har blivit bättre men syns fortfarande mot grå färgfält. Känns ju som man tar 10 steg tillbaka om man skulle sätta och kolla på en match nu, känns ju jävligt trist.

Resultattavlor borde ligga digitalt och valbart!

<{POST_SNAPBACK}>

Där satte du huvudet på spiken! Det hade varit den perfekta lösningen.

Eller om resultatet ändrades på EPG:n, så att man kan se resultatet när man trycker på info knappen...

Postad 13 juni 2006 - 08:42

CharlesIngalls
  • CharlesIngalls
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag pratade med Pioneer igår och tyckte att jag skulle välja läge "FILM" som är det skonsammaste och köra max kontrast på 20. Sagt och gjort, satte t o m kontrast på 15.

Tittade första 30 minuterna på ITA-GHA och som magi så satt resultattavlan där igen... Jag har alltså 1400 drifttimmar och Pioneer rekomenderar mig att köra under 20 i kontrast och får ändå inbränningar. Om jag skulle fortsätta titta är jag säker på att jag skulle få permanenta inbränningar innan gruppspelet är över!

Jag får nog köra "bild i bild-knepet" eller zooma och flytta upp bilden. Pioneer har dock inte hört det sista från mig...

Postad 13 juni 2006 - 08:55

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Jag pratade med Pioneer igår och tyckte att jag skulle välja läge "FILM" som är det skonsammaste och köra max kontrast på 20. Sagt och gjort, satte t o m kontrast på 15.

Tittade första 30 minuterna på ITA-GHA och som magi så satt resultattavlan där igen... Jag har alltså 1400 drifttimmar och Pioneer rekomenderar mig att köra under 20 i kontrast och får ändå inbränningar. Om jag skulle fortsätta titta är jag säker på att jag skulle få permanenta inbränningar innan gruppspelet är över!

Jag får nog köra "bild i bild-knepet" eller zooma och flytta upp bilden. Pioneer har dock inte hört det sista från mig...

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar inte spela nån som helst roll vad man kör för inställningar, man får ju uppenbarligen inbränningar ändå...

Postad 13 juni 2006 - 09:22

polypod
  • polypod
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har nu haft Plasman (436 FDE) i två veckor. UPC DigitalTV, AV forums inställningar, kontrast på ca 30 och fotboll ca 3-4 timmar per kväll :ph34r: -> Inga inbränningar hur mycket jag än letar efter dem.

Postad 13 juni 2006 - 09:39

Unregisteredc3c83da7
  • Unregisteredc3c83da7
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Har läst den här tråden ett bra tag nu, funderar starkt på en 50" . MEN efter att läst om dessa inbränningar så ställer jag mig mycket tveksam. Jag menar herregud, lägger man ner ca 40k på en tv så ska detta inte inträffa.

Det känns ju som att tekniken inte är färdigutvecklad ens då tillverkarna inte kommit till bukt med detta problem.

Eller vad säger ni, ska man inte kunna kräva att en tv som kostar så mycket pengar ska fungera som en tv utan att man ska behöva fippla runt med inställningar för vissa typer av program(fotboll) och hålla på köra myrornas krig i flera timmar för att "städa" upp skärmen?

Postad 13 juni 2006 - 10:24

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Har läst den här tråden ett bra tag nu, funderar starkt på en 50" . MEN efter att läst om dessa inbränningar så ställer jag mig mycket tveksam. Jag menar herregud, lägger man ner ca 40k på en tv så ska detta inte inträffa.

Det känns ju som att tekniken inte är färdigutvecklad ens då tillverkarna inte kommit till bukt med detta problem.

Eller vad säger ni, ska man inte kunna kräva att en tv som kostar så mycket pengar ska fungera som en tv utan att man ska behöva fippla runt med inställningar för vissa typer av program(fotboll) och hålla på köra myrornas krig i flera timmar för att "städa" upp skärmen?

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med, jag trodde de hade fått bukt med detta problem på 436 modellen, jag vågade nämligen inte köpa de tidigare modellerna pga tillfälliga inbränningar jag sett med egna ögon.

Postad 13 juni 2006 - 13:02

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Tittade en hel dag på tennis på Eurosport. Sedan satt Eurosport-loggan i hörnet, men efter att ha växlat till en annan kanal så försvann "inbränningen" av loggan fort.

Redigerat av Karl-Johan, 13 juni 2006 - 13:02.

Postad 13 juni 2006 - 13:09

CharlesIngalls
  • CharlesIngalls
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tittade en hel dag på tennis på Eurosport. Sedan satt Eurosport-loggan i hörnet, men efter att ha växlat till en annan kanal så försvann "inbränningen" av loggan fort.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju bra att den försvann. Problemet är ju att man inte vet om den kommer att försvinna. Det här resultatfönstret i fotbolls-VM som fastnar är ju inget jätte-problem så länge man vet att det försvinner inom kort... Men om det inte försvinner så gör ju inte Pioneer något åt det heller, eftersom det inte är ett garantiärende... Så om man ser spår på TV'n så behöver man ju verkligen hålla koll på det så att man inte upprepar inbränningen så att den sedan fastnar permanent.

Det blir lite moment22 då pioneer säger att det går bort med myrornas krig men bränner det fast så går det heller inte på garantin...
Är inte detta ganska sjukt? För, som sagt, vem vågar chansa?

Redigerat av CharlesIngalls, 13 juni 2006 - 13:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.