Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 7 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 29 April 2009 - 07:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Annars finns ju möjligheten pi60+ bs60 som enlig Öhman blir lika kraftfullt men billigare.
Finns ju en kille som säljer begagnade pi60 på hifimagasinet med signatur basar, vet dock inte om diskanten är den senaste, han vill ha 15000:-

VH
//Rickard

Hmm, njoo. men px-4 spelar du bättre i basområdet än vad pi60 +bs60 gör....
Bättre lågbasprestanda, bättre tålighet och bättre rumskoppling :)

Sitter och lyssnar på Deep Purple live in Japan på mina pi60 och vill/kan inte sluta.
Jag känner det varje gång jag sätter mig ner och lyssnar, man vill inte sluta. Det är riktigt farligt att starta systemet innan man skall till jobbet, man kommer aldrig iväg. Skivan fångar en och begär ens uppmärksamhet tills den spelat klart.

Jag som skulle titta på film idag...

Jaja, jag får göra ett nytt försök imorgon : )

Haha, exakt detta som jag önskar mig ! :D

Visserligen inte om i28 utan i56, men citat från manifestet (3/09)

"Tillsammans med profundusZ-2 kan ljudtryck på över 127 dB alstras i hela hörbara frekvensområdet. Med profundusZ-4 har man 10 dB head room kvar i basområdet vid 127 dB. 127 dB är ett ljudtryck långt mycket starkare än vad som någonsin uppkommer i ett konserthus, så vid mera normal högnivålyssning (max 100 dB) använder man sällan mer än 2 promille av tillgänglig effekt, oftast mindre än en 0,2 promille. Högtalaren arbetar på tomgång även när det skakar i väggarna. Distorsion och kompressionseffekter är därför extremt låga. Trevligt."

Som sagt detta är för i56, Men detta är för i28 och för i56 B)

Skrivet av Ingvar Öhman:

Våra båda stora toppsystem har jag tagit fram för den som är ute efter det allra bästa som finns att få på planeten. System som har oerhörda dynamiska resurser såväl som en småsignalupplösning och lätthet i åter­givningen som saknar motstycke.

Man kanske kan tro att man till högtalare med sådana här effekttåligheter och ljud­trycksresurser behöver enormt stora förstärkare. Så är inte nödvändigtvis fallet. En sak som kännetecknar båda dessa modeller är att de har osedvanligt hög känslighet, alltså att de klarar sig med klart mindre förstärkareffekt än normalkänsliga högtalare.

Mycket goda resultat kan uppnås med förstärkare på bara några tiotal watt per kanal. Även synnerligen små (<10 W) men välljudande förstärkare kan användas med musikaliskt tillfredsställande resultat om man inte har behov av de stora ljudtrycken. Högtalarnas kapacitet till oerhörda men helt obesvärade ljudtryck gör dock att de flera vill ansluta effektförstärkare med matchande kapacitet.

(Vill man av något skäl använda en mycket liten förstärkare bör man välja en som klipper mjukt (i praktiken oftast en rörförstärkare med måttlig återkoppling). Med bara 5 - 10 watt tillgängligt kommer det med största sannolikhet att klippa även med dessa mycket välvilliga och högkänsliga högtalare, åtminstone någon gång. För sådana applikationer finns det konjugatlänkar tillgängliga till högtalarna som gör att klangen inte förvrängs då de drivs av förstärkare med låg dämpfaktor.)

Rumsanpassningsbara
De båda stora toppsystemen i28 och i56 kan till skillnad från i14 anpassas mycket exakt till lyssningsrummet/placeringen, såtillvida att deras lägre register (70 - 200 Hz) kan regleras +2/-4 dB i delningsfiltret.

Vid köp av något av dessa super-toppsystem + elektroniskt delningsfilter + passande basmoduler går det bra att få hjälp med injustering av systemet också, alltså en mätinstallation där jag mycket noggrant anpassar systemet till just det aktuella rummet – ditt lyssningsrum.

Självklart kan jag även anlitas, om så önskas, för att erbjuda råd vad avser akustiska förändringar i lyssningsrummet i övrigt. Förändringar som kan föra återgivningen till än högre sfärer. Kom då ihåg att det är förnuftigt att göra saker i rätt ordning – att först ställa in systemet så bra det går, för att sedan bygga om rummet så att det blir bättre, medför att inställningen av systemet måste göras en andra gång. Bättre att optimera rummet först med andra ord! J

i28
Toppsystemet i28 är till största delen identiskt med i14 men har givits förmåga till större ljudtryck och lite större riktverkan genom att ett extra stödjande baselement hjälper till under ca 500 Hz där baffelstödet faller bort. På så vis kan systemets delningsfilter arbeta med maximal känslighet i hela frekvensområdet.

Till skillnad från i14-versionen som behöver ett stativ med rätt höjd är i28 en golvstående högtalare som automatiskt hamnar på rätt lyssningshöjd. Tillsammans med profundusY-2 kan ljudtryck på över 121 dB alstras i hela hörbara frekvensområdet. Med profundusY-4 har man nära 10 dB head room kvar i basområdet vid ljudtryck om 121 dB. 121 dB är extremt starkt, vid mera normal högnivålyssning (max 100 dB) använder man aldrig mer än en 1 % av tillgänglig effekt, oftast mindre än en 1 promille. Ljudåtergivningen från dessa högtalare vid alla normala ljudtrycksnivåer är, som ni förstår, obesvärad så det förslår.

Funktionalistisk estetik

De mycket speciella utformningarna av i28 och i56 har, trots att de kan framstå som veritabla konstverk, helt akustiska orsaker. Modellerna delar flertalet egenskaper med i14 (faslinjäritet och tonkurva), men skiljer sig såtillvida att deras utstrålningsegenskaper minskar (i56 nästan helt eliminerar) golvreflexens destruktiva inverkan på ljudet. Det ger även en lyssningsmässig absolut närgräns på cirka 1 respektive 2,5 meter (i28 / i56). Speciellt i56 är således inte optimerad för användning i mycket små rum (< 15 m²).

I större lyssningsrum erbjuder i56 en realism i återgivningen som man inte trodde var möjlig innan man har upplevt det. Mikrodetaljupplösningen är hisnande även i lyssningsrum om 100 m2 eller större. Därtill briljerar de med sin ännu större kapacitet till obesvärade ljudtryck med oinskränkt transientdynamik. Systemet når oerhörda ljudtryck. En ensam högtalare når (driven av en bryggkopplad 2*500W förstärkare) över 108 dB – 7 meter bort från högtalaren! Ett par på normalt lyssningsavstånd (3 meter) når över 122 dB. Jag rekommenderar dock att man inte utsätter sig för större medelljudtryck än 95 dBA (vilket är mycket starkt) under längre stunder. Man skall vara rädd om sin hörsel.

De enorma ljudtryckskapaciteterna har jag inte åstadkommit för att man skall tokspela så att öronen blöder, de är dock en ovärderlig resurs för att obesvärat släppa igenom musikaliska transienter i okomprimerat inspelad musik. Värt att tänka på är att en normal flygel kan generera ljudtryck över 110 dB vid anslagen – och det låter bara besvärande högt om högtalarsystemet inte kan återge det korrekt.

För praktiskt bruk är både i28- och i56-systemen i stort sett dynamiskt obegränsade (förutsatt att tillräcklig förstärkar&shy;kapacitet förefinnes).

Edit: man ska även tänka på att dessa ljudtryck som anges är vad dem absolut minst klarar av och någon/några dB till är att räkna med...
Lavin disstursion betenden uppträder inte för en vid flera KW så man kommer alldrig att kunna uppfatta ljudet som ansträngt och disstande, inte innan elementen går sönder i sådamt fall... :P
så det garanterar ett rent ljud oavsett ljudnivå ;)

Redigerat av DVD-ai, 29 April 2009 - 09:39.

Postad 29 April 2009 - 09:26

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Hmm, njoo. men px-4 spelar du bättre i basområdet än vad pi60 +bs60 gör....
Bättre lågbasprestanda, bättre tålighet och bättre rumskoppling :)

Jo självfallet, var nog inte så tydlig i mitt inlägg :D
Alltså pi60 + bs60 är jämförbar med ensamma i28.
Öhman nämde det i någon tråd på faktiskt.se...

Sen blir ju pi60+bs60 en ganska rejäl fullregisterhögtalare B)

//Rickard

Postad 29 April 2009 - 09:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo självfallet, var nog inte så tydlig i mitt inlägg :)
Alltså pi60 + bs60 är jämförbar med ensamma i28.
Öhman nämde det i någon tråd på faktiskt.se...

Sen blir ju pi60+bs60 en ganska rejäl fullregisterhögtalare ;)

//Rickard

Vad menar du nu... :D jag tror att jag missförstår dig nu igen... :P

pi60 + bs60 gör cirklar runt ensamma i28... ensamma i28 kan spela nästan lika högt som ensamma pi60 (i28 är inte gjorda för fullrange och det e i basen som dessa begränsas både gällande effektålighet och amplitud..) men pi60 +bs60 kan spela långt mycket kraftfullare i basområdet än vad i28 någonsin skulle kunna klara av..
Men kombinerar du i28 med pX-2 så är det andra bullar och då är det ganska jämt med basprestandan, men då är ju i28 väldigt overdimmensionerade i förhållande till modulerna.
px-6 är mer "rätt" och helst ska man ha px-8 till i28... :D
Men redan med px-2 så är det svårt för pi60 + bs60 att hävda sig, och mot i28+px-4 har pi60 +bd60 verkligen inget alls att hämta... B)

Edit: Jo pi60 +bs60 är en väldigt kraftfulla och trevlig kombination
smidigt att men inte behöver separata steg till pi60 och bs60 i denna kombinationen också. Men pi60 ensamma är ju inte dirrekt "klena" om man säger så, kraftihare hi-end högtalare till storleken och pris får man leta efter!

Redigerat av DVD-ai, 29 April 2009 - 09:37.

Postad 29 April 2009 - 10:10

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Vad menar du nu... B) jag tror att jag missförstår dig nu igen... :D

pi60 + bs60 gör cirklar runt ensamma i28... ensamma i28 kan spela nästan lika högt som ensamma pi60 (i28 är inte gjorda för fullrange och det e i basen som dessa begränsas både gällande effektålighet och amplitud..) men pi60 +bs60 kan spela långt mycket kraftfullare i basområdet än vad i28 någonsin skulle kunna klara av..
Men kombinerar du i28 med pX-2 så är det andra bullar och då är det ganska jämt med basprestandan, men då är ju i28 väldigt overdimmensionerade i förhållande till modulerna.
px-6 är mer "rätt" och helst ska man ha px-8 till i28... :D
Men redan med px-2 så är det svårt för pi60 + bs60 att hävda sig, och mot i28+px-4 har pi60 +bd60 verkligen inget alls att hämta... ;)

Edit: Jo pi60 +bs60 är en väldigt kraftfulla och trevlig kombination
smidigt att men inte behöver separata steg till pi60 och bs60 i denna kombinationen också. Men pi60 ensamma är ju inte dirrekt "klena" om man säger så, kraftihare hi-end högtalare till storleken och pris får man leta efter!

Får nog hålla med om det du skriver men jag är tvärsäker på att jämförelesen som Öhman gjorde
mellan i28 och pi60+bs60 var när de båda delades vid 80hz annars går de givetvis inte att jämföras med varandra.

Ja nog upplever jag pi60 som kraftulla, kör dem just nu delade vid 80hz därefter tar y-2 över och även om jag spelar riktigt högt så känns de inte pressade.
Skulle vara kul att jämföra mot i28, kaske får en aha upplevelse då :)

Fast steget till i28 är nog lite onödigt när jag redan har bs60 så det får nog bli i32s och ett till par Y-2 :P
Dyr hobby :D

//Rickard

Redigerat av kalenen, 29 April 2009 - 10:12.

Postad 29 April 2009 - 10:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Får nog hålla med om det du skriver men jag är tvärsäker på att jämförelesen som Öhman gjorde
mellan i28 och pi60+bs60 var när de båda delades vid 80hz annars går de givetvis inte att jämföras med varandra.

Ja nog upplever jag pi60 som kraftulla, kör dem just nu delade vid 80hz därefter tar y-2 över och även om jag spelar riktigt högt så känns de inte pressade.
Skulle vara kul att jämföra mot i28, kaske får en aha upplevelse då :)

Fast steget till i28 är nog lite onödigt när jag redan har bs60 så det får nog bli i32s och ett till par Y-2 B)
Dyr hobby :D

//Rickard

Om du delar i28 vid 80Hz och pi60 vis 80Hz så är i28 väldigt mycket mer kapabla...
det går ej att jämföra... :P
Haha aa i32s är en dröm och y-6 ;)

Men för min del så är siktet inställt på i28 + px-6 eller y-4 (beror på vad ekonomin säger...) och det lär räcka ganska bra faktiskt....

Postad 29 April 2009 - 10:34

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Om du delar i28 vid 80Hz och pi60 vis 80Hz så är i28 väldigt mycket mer kapabla...
det går ej att jämföra... B)
Haha aa i32s är en dröm och y-6 :D

Men för min del så är siktet inställt på i28 + px-6 eller y-4 (beror på vad ekonomin säger...) och det lär räcka ganska bra faktiskt....

Blir ju inte riktigt rättvist ;)

Det räcker nog väldigt bra, men skulle dock vara kul att får höra ett par i32s bredvid i28, för att utse om i32s är värd
de extra slantarna.

Egentligen borde man var nöjd som man har det idag för enligt sambon spelar jag sönder huset redan nu :)
Fast fruntimmer kan vara lite känsliga :P

Postad 29 April 2009 - 10:49

Unregistered2e63533c
  • Unregistered2e63533c
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
förstår inte bas hysterin.... känns bara som om det är att slänga pengarna i sjön :)

Postad 29 April 2009 - 10:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kalenen

haha, jo det har jag också fått höra en del... "fan taket kommer väll ner snart" och "snart trillar vaserna ner i golvet igen" är standard... men hoss mig så är det farsan som klagar för något fast fruntimmer har jag ej just nu ;)

jo, av vad jag har hört så är inte skillnaden motiverbar med tanka på priset...
i28 komerm att "duga" väldigt bra för mig och jag lär inte behöva skaffa något nytt i första taget...
kanse att det blir ett par piP sedan då... när stora anläggningen börjar bli mer komplett, dessa små piP finns det alltid användning för :D

förstår inte bas hysterin.... känns bara som om det är att slänga pengarna i sjön B)

Så är det inte, man får lägre disst och framförallt bättre rumskoppling med flera basar = mycket bättre ljud!

finns inte ett enda system med bara en bas som låter bra, det låter alltid dåligt... minst 2st ska det vara och hälst flera för att verkligen få till det bra.
4st är mitt minimum för vad jag ska ha :)

Redigerat av DVD-ai, 29 April 2009 - 10:52.

Postad 29 April 2009 - 11:05

Unregistered2e63533c
  • Unregistered2e63533c
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
jag vet hur de funkar.. har ino själv nämligen.
jag tycker allt annat än y-2 elle x-4 är overkill för ALLT.
så länge man inte ska ha spelning utomhus dårå...

Postad 29 April 2009 - 11:29

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

jag vet hur de funkar.. har ino själv nämligen.
jag tycker allt annat än y-2 elle x-4 är overkill för ALLT.
så länge man inte ska ha spelning utomhus dårå...

Det beror ju på vilken storlek man har på rummet.
Har man ett rum av normal storlek ca 20-25 kvm så räcker det bra med y-2 om man ska
spela på moderata nivåer.
När jag själv ser på film så upplevs aldrig y-2 pressade men tror nog skillnaden skulle infinna sig om
jag hade y-4, man skulle nog märka lugnet då de endast arbetar på tomgång.
Om jag krämar på ordentligt så hör jag att y-2 blir lite svettiga men om jag däremot ställer om dem så jag skippar
informationen under 20hz då går det att vrida upp volymen än mer, och tro mig då börjar tom jag tycka synd om huset.
Så visst kan det bli lite hysteri med basresurser men allt blir att låta så mycket bättre iom lägre distorsion.

Postad 02 May 2009 - 16:53

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Någon som kan PM:a över den senaste prislistan? Har fått den stadigt på mailen från IÖ men senaste jag fick var 2008-08-23.

Postad 02 May 2009 - 21:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Passa på. http://hifimagasinet...?annonsID=15405

Postad 04 May 2009 - 17:10

halars
  • halars
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Någon som kan PM:a över den senaste prislistan? Har fått den stadigt på mailen från IÖ men senaste jag fick var 2008-08-23.

Jag skulle också gärna vilja ha tag på den senaste prislistan.

Postad 05 May 2009 - 04:34

D K
  • D K
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

samma här

Postad 05 May 2009 - 07:25

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
[email protected]

Det borde komma en ny snart.

Postad 05 May 2009 - 09:11

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Man får inte köpa Ino-högtalare olyssnade från Ingvar va?

Postad 05 May 2009 - 09:13

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Man får inte köpa Ino-högtalare olyssnade från Ingvar va?

Officiellt nej, men vill man vara lite oärlig och ljuga för Ingvar eller fixar nån som köper ut så går det. Rekommenderar dock starkt att man åker och lyssnar först.

Postad 05 May 2009 - 09:28

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0

Officiellt nej, men vill man vara lite oärlig och ljuga för Ingvar eller fixar nån som köper ut så går det. Rekommenderar dock starkt att man åker och lyssnar först.

Fast det beror väl lite på vilka högtalare man vill ha? Har för mig att piP och piPs kan man köpa olyssnade, alltså, man behöver inte varit med demokväll. Tror också att basmoduler och surroundhögtalare kan köpas olyssnade.

Postad 05 May 2009 - 09:31

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Eyy... killen, kan du köpa ut lite högtalare åt mig? Du kan få en flaska whiskey för besväret.

Sorry, kunde inte låta bli :-)

Postad 05 May 2009 - 10:15

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

Fast det beror väl lite på vilka högtalare man vill ha? Har för mig att piP och piPs kan man köpa olyssnade, alltså, man behöver inte varit med demokväll. Tror också att basmoduler och surroundhögtalare kan köpas olyssnade.

Det kan vara bra att känna till att han inte gärna säljer basmoduler till hifinördar som inte har hans huvudsystem sedan tidigare. Så var det tidigare i vart fall.

Postad 05 May 2009 - 10:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Eyy... killen, kan du köpa ut lite högtalare åt mig? Du kan få en flaska whiskey för besväret.

Sorry, kunde inte låta bli :-)

Finns det någon åldersgräns? :)

Postad 05 May 2009 - 15:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Njaa, men första alternativet tycker jag känns lite dåligt... ;)
då är andra alternativet bättre, men jag tycker verkligen att man ska försöka ta sig tid/möjlighet att åka på en demokväl hos Ingvar i stället för att luras :)
emn jag kan förstå om man bor 100 mil bort att det kanske inte känns så jätte spännande att behöva åka 100mil och sedan lika långt tillbaka igen (ca 2400kr i soppa... :P ) för att lyssna och sedan köpa grejer dessutom...

Men visst, finns ju tåg och flyg som är mycket billigare än 2400 kr och skönare ;)

Det kan vara bra att känna till att han inte gärna säljer basmoduler till hifinördar som inte har hans huvudsystem sedan tidigare. Så var det tidigare i vart fall.

Jepp, piP(s) kan man köpa utan att ha lyssnat först, gäller även piX om jag inte minns helt fel.
Dock så är det så för alla övriga (har jag hört...) att då måste man ha varit och lyssnat för att få köpa. Modulerna får man (officielt) bara köpa om man har Ino toppsystem eller pi60(s) men jag vet att vissa undantag har getts då Ingvar själv godkänt att integrationen kommer att bli bra och så även slutresultatet.

Finns det någon åldersgräns? :D

:D

Postad 05 May 2009 - 17:55

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Ingvar vill att man ska lyssna på högtalarna före, men att göra det hos honom är inte alldeles nödvändigt. Man kan lyssna hos andra ägare också. Men är osäker på om detta bara är piP.

Postad 05 May 2009 - 22:03

halars
  • halars
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Postad 06 May 2009 - 06:58

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har läst en del om ino här igår och idag...är lite nyfiken på pip....är de verkligen så bra som många skriver...har de något att sätta emot mina canton karat m70:or exempelvis? basen förstår jag att de ej kommer i närheten...tänkte mer i övriga register där m70 är smått fantastiska...dock är ju pip 70% billigare i byggsats.....

Postad 06 May 2009 - 07:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Bara du kan avgöra om piP är bättre elelr inte, men enligt mig är piP bättre, jag är ingen stor fantast av Canton, RC-L är bra grejer, men dem flesta Canton har jag lite svårt för dock...

Postad 06 May 2009 - 07:28

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Bara du kan avgöra om piP är bättre elelr inte, men enligt mig är piP bättre, jag är ingen stor fantast av Canton, RC-L är bra grejer, men dem flesta Canton har jag lite svårt för dock...

jo givetvis ljud är något personligt....kolla på mig..jag har bytt bort canton rc-l mot karat m70 pga att jag tycker m70,n är bättre på allt.

dock har jag ej möjlighet att lyssna på pip då jag bor i göteborgs trakten...en tripp till stockholm känns lite avlägset ;)

Postad 06 May 2009 - 07:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Fråga på faktiskt.se om någon Ino-ägare i Göteborg vill dema.

Postad 06 May 2009 - 07:46

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det finns flera Ino-ägare i Göteborg så att få till en lyssning borde inte vara något problem. Störst chans att få napp har du om du slänger ut frågan på Faktiskt. Här är vi en rätt begränsad skara ägare som håller till.

Här är ett purfärskt trevligt lyssningsreportage:
http://www.faktiskt....p=730958#730958

Postad 06 May 2009 - 07:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jo givetvis ljud är något personligt....kolla på mig..jag har bytt bort canton rc-l mot karat m70 pga att jag tycker m70,n är bättre på allt.

dock har jag ej möjlighet att lyssna på pip då jag bor i göteborgs trakten...en tripp till stockholm känns lite avlägset :D

Haha, aa där ser du ! :P

jo men som sagt, det e bara till att lyssna för att avgöra vad du tycker om dem ;)

saom sagt så vorde det smart att fråga runt lite på faktiskt, där får du nog inga problem att hitta någon som kan tänka sig att dema för dig :P

Postad 06 May 2009 - 08:00

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Ja läs om vår Pilgrimsresa där.
Tengils system var helt sjukt faktiskt. Det är inget man glömmer i första taget. Jag är fortfarande i chock tror jag.
Nu återstår ju att försöka få till samma ljudtryck själv : )

Postad 06 May 2009 - 08:06

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Nu längtar jag ännu mer efter mina pY-4 som borde bli klara när som helst. ;)

Postad 06 May 2009 - 08:13

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Tengils system var helt sjukt faktiskt. Det är inget man glömmer i första taget. Jag är fortfarande i chock tror jag.

xl fidelity hade ett par hemma för ett tag sen...de kanske inte låter lika hifi korrekt men herre min jisses det jäv... trycket dom ger..det är något man måste uppleva för att förstå....billiga är dom med om man ser till prestanda...

Postad 06 May 2009 - 09:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Exakt hans grejer (i28 +pY-4) är det som jag i stort sätt siktar på att få till hemma själv också ;)
Men kan hände det blir pX-6 i stället (på brund av kostnad..) men i vilket fall så förväntar jag mig inget annat än en omskakande upplevelse och kan bara tänka mig hur ett sådant fett system låter... :blush:

Nu längtar jag ännu mer efter mina pY-4 som borde bli klara när som helst. :D

Jo det tycker jag verkligen att det borde bli, för jag vill se bilder ! :P

Edit: pY-4 kommer att räcka mer än nog och i kombination med ditt i stort sätt perfekta rum så kommer resultatet att bli Uber ! :P
redan pX-2 spelar så pass själva att det skulle räcka för 99% av oss i alla sammanhang...

Redigerat av DVD-ai, 06 May 2009 - 09:33.

Postad 06 May 2009 - 09:38

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
hur dyrt e det systemet i deras lilla lyssnings resa?

varifrån tar ino sina element? han gör väl dom knappast själv va? ;)
blir mer och mer nyfiken på dessa....f.. kommer nog få åka till stockholm snart :D
verkar ju inte vara så dyrt vs prestanda....bara det verkar ju lite skumt med tanke på kostnader mm för ingmar

Postad 06 May 2009 - 09:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

hur dyrt e det systemet i deras lilla lyssnings resa?

varifrån tar ino sina element? han gör väl dom knappast själv va? :D
blir mer och mer nyfiken på dessa....f.. kommer nog få åka till stockholm snart :P
verkar ju inte vara så dyrt vs prestanda....bara det verkar ju lite skumt med tanke på kostnader mm för ingmar

Elementen tar han fram själv, men låter vifa och peerless tillverka dem (efter Ingvars design)

dem är enligt mig väldigt billiga i förhållande till prestanda :P

Och anläggningen (i28 + pY-4) går på ca 75-100k beroende på man köper färdigt eller i byggsatts och om man väljer att göra finichen själv osv osv... ;)

Redigerat av DVD-ai, 06 May 2009 - 09:44.

Postad 06 May 2009 - 10:00

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Tengil har väl lagt en hel del på att göra rummet perfekt också, det borde nog räknas in. Och elektronik.

Postad 06 May 2009 - 10:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo men bara för högtalarna ;)

rummet + elektronik blir ju mer, men jag vet ej vad rummet har kostat eller vad för elektronik han har ?! :D

Postad 06 May 2009 - 10:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

pY-4 kommer att räcka mer än nog och i kombination med ditt i stort sätt perfekta rum så kommer resultatet att bli Uber ! :D
redan pX-2 spelar så pass själva att det skulle räcka för 99% av oss i alla sammanhang...

Vi får väl se hur bra det blir till slut. Rummet blir nog inte riktigt perfekt pga att det är lite litet och så, men jag hoppas att det blir riktigt bra i alla fall. ;)

Postad 06 May 2009 - 10:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
bra med tanke på förutsättnignarna ;)

Postad 06 May 2009 - 10:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Tengil har väl lagt en hel del på att göra rummet perfekt också, det borde nog räknas in. Och elektronik.

Han har väl byggt rummet från noll som en egen byggnad eller möjligen tillbyggnad så det kostade garanterat en tre-fyrahundratusen bara det. Skall vi gissa på en halv miljon inklusive allt.

Postad 06 May 2009 - 10:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag vill ha hans rum + grejer... :D

jag får helt enkelt se till att vinna någon miljon på lotto, så enkelt är det... återkommer med framsteg ;)

Redigerat av DVD-ai, 06 May 2009 - 10:38.

Postad 06 May 2009 - 10:49

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
robert293 sa ju system och då räknas mer än högtalarna in tänkte jag.

Postad 06 May 2009 - 10:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

robert293 sa ju system och då räknas mer än högtalarna in tänkte jag.

Jo det har du rätt i ;)

Postad 06 May 2009 - 10:59

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
NAD 208 *2 = ca. 20000:-
Denon 3808 = ca. 20000:-
Blueray spelare = ca. 10000:- (ingen aning om modell så fritt gissat)
i28 + pY-4 = ca. 100000:-
Benq W9000 = ca. 20000:- (ganska säker på att det var denna)
Massa ACO dämpskivor
Massa tyg (drapperier)
Heltäckningsmatta
Läderfotöljer
Screen research duk
Hyllor
Kablar

Bygget av hela rummet
Öhman konsultation

Jag skall inte ge mig på att gissa en totalsumma men det har nog inte varit billigt : )
Men så låter det också helt underbart.

Redigerat av Nahaz, 06 May 2009 - 11:00.

Postad 06 May 2009 - 11:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Som sagt, landar på en ganska "lagom" summa pengar det där... ;)

Postad 06 May 2009 - 12:10

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
hehe lite väl häftigt kanske.....

nja det känns ju rätt fjuttigt här hemma nu när man ser sig omkring ;)

Postad 06 May 2009 - 18:37

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

NAD 208 *2 = ca. 20000:-
Denon 3808 = ca. 20000:-
Blueray spelare = ca. 10000:- (ingen aning om modell så fritt gissat)
i28 + pY-4 = ca. 100000:-
Benq W9000 = ca. 20000:- (ganska säker på att det var denna)
Massa ACO dämpskivor
Massa tyg (drapperier)
Heltäckningsmatta
Läderfotöljer
Screen research duk
Hyllor
Kablar

Bygget av hela rummet
Öhman konsultation

Jag skall inte ge mig på att gissa en totalsumma men det har nog inte varit billigt : )
Men så låter det också helt underbart.

det svåraste är att hitta 2st 208 lycka till

Postad 06 May 2009 - 18:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
vilken är bäst av 208 och 218 ?! har inte fattat detta ;)

Postad 06 May 2009 - 18:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

vilken är bäst av 208 och 218 ?! har inte fattat detta ;)

208 är det som är mest "välljudande"
218 funkar fint till subbar och sånt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.