Annars finns ju möjligheten pi60+ bs60 som enlig Öhman blir lika kraftfullt men billigare.
Finns ju en kille som säljer begagnade pi60 på hifimagasinet med signatur basar, vet dock inte om diskanten är den senaste, han vill ha 15000:-
VH
//Rickard
Hmm, njoo. men px-4 spelar du bättre i basområdet än vad pi60 +bs60 gör....
Bättre lågbasprestanda, bättre tålighet och bättre rumskoppling
Sitter och lyssnar på Deep Purple live in Japan på mina pi60 och vill/kan inte sluta.
Jag känner det varje gång jag sätter mig ner och lyssnar, man vill inte sluta. Det är riktigt farligt att starta systemet innan man skall till jobbet, man kommer aldrig iväg. Skivan fångar en och begär ens uppmärksamhet tills den spelat klart.
Jag som skulle titta på film idag...
Jaja, jag får göra ett nytt försök imorgon : )
Haha, exakt detta som jag önskar mig !
Visserligen inte om i28 utan i56, men citat från manifestet (3/09)
"Tillsammans med profundusZ-2 kan ljudtryck på över 127 dB alstras i hela hörbara frekvensområdet. Med profundusZ-4 har man 10 dB head room kvar i basområdet vid 127 dB. 127 dB är ett ljudtryck långt mycket starkare än vad som någonsin uppkommer i ett konserthus, så vid mera normal högnivålyssning (max 100 dB) använder man sällan mer än 2 promille av tillgänglig effekt, oftast mindre än en 0,2 promille. Högtalaren arbetar på tomgång även när det skakar i väggarna. Distorsion och kompressionseffekter är därför extremt låga. Trevligt."
Som sagt detta är för i56, Men detta är för i28 och för i56
Skrivet av Ingvar Öhman:
Våra båda stora toppsystem har jag tagit fram för den som är ute efter det allra bästa som finns att få på planeten. System som har oerhörda dynamiska resurser såväl som en småsignalupplösning och lätthet i åter­givningen som saknar motstycke.
Man kanske kan tro att man till högtalare med sådana här effekttåligheter och ljud­trycksresurser behöver enormt stora förstärkare. Så är inte nödvändigtvis fallet. En sak som kännetecknar båda dessa modeller är att de har osedvanligt hög känslighet, alltså att de klarar sig med klart mindre förstärkareffekt än normalkänsliga högtalare.
Mycket goda resultat kan uppnås med förstärkare på bara några tiotal watt per kanal. Även synnerligen små (<10 W) men välljudande förstärkare kan användas med musikaliskt tillfredsställande resultat om man inte har behov av de stora ljudtrycken. Högtalarnas kapacitet till oerhörda men helt obesvärade ljudtryck gör dock att de flera vill ansluta effektförstärkare med matchande kapacitet.
(Vill man av något skäl använda en mycket liten förstärkare bör man välja en som klipper mjukt (i praktiken oftast en rörförstärkare med måttlig återkoppling). Med bara 5 - 10 watt tillgängligt kommer det med största sannolikhet att klippa även med dessa mycket välvilliga och högkänsliga högtalare, åtminstone någon gång. För sådana applikationer finns det konjugatlänkar tillgängliga till högtalarna som gör att klangen inte förvrängs då de drivs av förstärkare med låg dämpfaktor.)
Rumsanpassningsbara
De båda stora toppsystemen i28 och i56 kan till skillnad från i14 anpassas mycket exakt till lyssningsrummet/placeringen, såtillvida att deras lägre register (70 - 200 Hz) kan regleras +2/-4 dB i delningsfiltret.
Vid köp av något av dessa super-toppsystem + elektroniskt delningsfilter + passande basmoduler går det bra att få hjälp med injustering av systemet också, alltså en mätinstallation där jag mycket noggrant anpassar systemet till just det aktuella rummet – ditt lyssningsrum.
Självklart kan jag även anlitas, om så önskas, för att erbjuda råd vad avser akustiska förändringar i lyssningsrummet i övrigt. Förändringar som kan föra återgivningen till än högre sfärer. Kom då ihåg att det är förnuftigt att göra saker i rätt ordning – att först ställa in systemet så bra det går, för att sedan bygga om rummet så att det blir bättre, medför att inställningen av systemet måste göras en andra gång. Bättre att optimera rummet först med andra ord! J
i28
Toppsystemet i28 är till största delen identiskt med i14 men har givits förmåga till större ljudtryck och lite större riktverkan genom att ett extra stödjande baselement hjälper till under ca 500 Hz där baffelstödet faller bort. På så vis kan systemets delningsfilter arbeta med maximal känslighet i hela frekvensområdet.
Till skillnad från i14-versionen som behöver ett stativ med rätt höjd är i28 en golvstående högtalare som automatiskt hamnar på rätt lyssningshöjd. Tillsammans med profundusY-2 kan ljudtryck på över 121 dB alstras i hela hörbara frekvensområdet. Med profundusY-4 har man nära 10 dB head room kvar i basområdet vid ljudtryck om 121 dB. 121 dB är extremt starkt, vid mera normal högnivålyssning (max 100 dB) använder man aldrig mer än en 1 % av tillgänglig effekt, oftast mindre än en 1 promille. Ljudåtergivningen från dessa högtalare vid alla normala ljudtrycksnivåer är, som ni förstår, obesvärad så det förslår.
Funktionalistisk estetik
De mycket speciella utformningarna av i28 och i56 har, trots att de kan framstå som veritabla konstverk, helt akustiska orsaker. Modellerna delar flertalet egenskaper med i14 (faslinjäritet och tonkurva), men skiljer sig såtillvida att deras utstrålningsegenskaper minskar (i56 nästan helt eliminerar) golvreflexens destruktiva inverkan på ljudet. Det ger även en lyssningsmässig absolut närgräns på cirka 1 respektive 2,5 meter (i28 / i56). Speciellt i56 är således inte optimerad för användning i mycket små rum (< 15 m²).
I större lyssningsrum erbjuder i56 en realism i återgivningen som man inte trodde var möjlig innan man har upplevt det. Mikrodetaljupplösningen är hisnande även i lyssningsrum om 100 m2 eller större. Därtill briljerar de med sin ännu större kapacitet till obesvärade ljudtryck med oinskränkt transientdynamik. Systemet når oerhörda ljudtryck. En ensam högtalare når (driven av en bryggkopplad 2*500W förstärkare) över 108 dB – 7 meter bort från högtalaren! Ett par på normalt lyssningsavstånd (3 meter) når över 122 dB. Jag rekommenderar dock att man inte utsätter sig för större medelljudtryck än 95 dBA (vilket är mycket starkt) under längre stunder. Man skall vara rädd om sin hörsel.
De enorma ljudtryckskapaciteterna har jag inte åstadkommit för att man skall tokspela så att öronen blöder, de är dock en ovärderlig resurs för att obesvärat släppa igenom musikaliska transienter i okomprimerat inspelad musik. Värt att tänka på är att en normal flygel kan generera ljudtryck över 110 dB vid anslagen – och det låter bara besvärande högt om högtalarsystemet inte kan återge det korrekt.
För praktiskt bruk är både i28- och i56-systemen i stort sett dynamiskt obegränsade (förutsatt att tillräcklig förstärkar­kapacitet förefinnes).
Edit: man ska även tänka på att dessa ljudtryck som anges är vad dem absolut minst klarar av och någon/några dB till är att räkna med...
Lavin disstursion betenden uppträder inte för en vid flera KW så man kommer alldrig att kunna uppfatta ljudet som ansträngt och disstande, inte innan elementen går sönder i sådamt fall...
så det garanterar ett rent ljud oavsett ljudnivå
Redigerat av DVD-ai, 29 April 2009 - 09:39.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
49 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?