Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 maj 2008 - 22:56

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

inga större i min bok;)

detta låter ju positivt!

Postad 02 maj 2008 - 10:01

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

detta låter ju positivt!

Här hemma är alla väldigt nöjd med boxen efter den senaste uppdateringen. Det finns förstås bugar kvar, men dem kan man leva med. Och när det gäller ljudet ger vår box ifrån sig ett litet susande som jag inte upplever som störande. :unsure:

Postad 02 maj 2008 - 15:50

Unregisteredc60b5864
  • Unregisteredc60b5864
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har inte läst alla inlägg i denna tråd... men jag har en fråga angående denna box.

Om man kollar på egenkaper via prisjaktlänken så står det att den stödjer component via scart kontakten ( via senaste firmwaren)

Ringde och pratade med DVDirect.net som säljer B-stock/Refurbished variant av denna för ca 1500 :--

Dom sa att den inte hade stöd för component via scart.. så vad gäller egentligen?? .

Om den stödjer component via scart sparar man en hel del pengar då man inte behöver lägga pengar på en CYP CSY-2100 för 1200 :-- ( om man som jag vill ha komponent till projjen..HDMI hade varit bäst men.. tänker inte köpa HD boxen med alla problem den har )

Postad 02 maj 2008 - 16:08

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har inte läst alla inlägg i denna tråd... men jag har en fråga angående denna box.

Om man kollar på egenkaper via prisjaktlänken så står det att den stödjer component via scart kontakten ( via senaste firmwaren)

Ringde och pratade med DVDirect.net som säljer B-stock/Refurbished variant av denna för ca 1500 :--

Dom sa att den inte hade stöd för component via scart.. så vad gäller egentligen?? .

Om den stödjer component via scart sparar man en hel del pengar då man inte behöver lägga pengar på en CYP CSY-2100 för 1200 :-- ( om man som jag vill ha komponent till projjen..HDMI hade varit bäst men.. tänker inte köpa HD boxen med alla problem den har )

Man kan skicka ut komponentsignal via Scart/Komponentkabel=Min konfig. :unsure:

Prisjakt har rätt. Det är senaste firmwaren som enablar detta.

Redigerat av Tompa123, 02 maj 2008 - 16:10.

Postad 02 maj 2008 - 17:09

Unregisteredc60b5864
  • Unregisteredc60b5864
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Man kan skicka ut komponentsignal via Scart/Komponentkabel=Min konfig. :D

Prisjakt har rätt. Det är senaste firmwaren som enablar detta.

Cool.. vet du vilken firmware det är ( så att jag vet vad jag ska kolla efter :unsure: ) ?

Postad 02 maj 2008 - 17:44

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Cool.. vet du vilken firmware det är ( så att jag vet vad jag ska kolla efter :unsure: ) ?

39
Långt svar eller hur? :D

Redigerat av Tompa123, 02 maj 2008 - 17:44.

Postad 02 maj 2008 - 18:10

Unregisteredc60b5864
  • Unregisteredc60b5864
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack :unsure:

Postad 02 maj 2008 - 18:13

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Den man köper ifrån DVDirect heter förvisso DCB P853Z. Men har svårt att tänka mig att de skulle plockat bort den funktionen. Har ej bruksanvisning tyvärr så kan inte säga med säkerhet förstås.

Postad 02 maj 2008 - 19:49

Unregisteredc60b5864
  • Unregisteredc60b5864
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Den man köper ifrån DVDirect heter förvisso DCB P853Z. Men har svårt att tänka mig att de skulle plockat bort den funktionen. Har ej bruksanvisning tyvärr så kan inte säga med säkerhet förstås.

Hmm.. det står Samsung DCB-P850 (Svart)160GB (Comhem) .

Postad 02 maj 2008 - 21:40

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Verkar som att något just har uppdaterats...

Jag har inte längre TV8. Nån som vet om man fått något annat istället?

Postad 02 maj 2008 - 21:42

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Jag har åttan. Har Fd UPC/Large-abbonemanget.

Redigerat av Tompa123, 02 maj 2008 - 21:46.

Postad 03 maj 2008 - 11:06

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

TV8 frivisades ett tag (ett bra tag). Den ingår numera endast i M och L. Har du 8 favoriter får du själv pula in den där eller kolla analogt. Comhem gick aldrig officielllt ut med att den frivisades (som de gör med viasat golf nu), så många är konfunderade.

Hmm.. det står Samsung DCB-P850 (Svart)160GB (Comhem) .

Jo jag vet. Exet jag fick heter så i alla fall. Jag har ingen aning om vad som är skillnaden på de två. Verkar som att det inte finns gråa P853'or. Kan vara att den är svart haha. Någon som innehar en svart PVR som faktiskt heter P850?

Redigerat av Unregistered62144f89, 03 maj 2008 - 11:09.

Postad 03 maj 2008 - 12:12

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

TV8 frivisades ett tag (ett bra tag). Den ingår numera endast i M och L. Har du 8 favoriter får du själv pula in den där eller kolla analogt. Comhem gick aldrig officielllt ut med att den frivisades (som de gör med viasat golf nu), så många är konfunderade.

Jo jag vet. Exet jag fick heter så i alla fall. Jag har ingen aning om vad som är skillnaden på de två. Verkar som att det inte finns gråa P853'or. Kan vara att den är svart haha. Någon som innehar en svart PVR som faktiskt heter P850?

Googlade:
http://www.bultbeeld...h...ails&id=137

Mycket snyggare än min. Gillar svarta varianten bättre...

Redigerat av Tompa123, 05 maj 2008 - 21:50.

Postad 05 maj 2008 - 15:44

J_G
  • J_G
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag beställde en DCB-P850 från DVDirect.net för någon vecka sedan och fick en DCB-P853. Tydligen är det samma box men DCB-P853 släpptes för den finska marknaden. Boxen har dock svenska menyer och fungerar fint i comhems nät.

Postad 06 maj 2008 - 19:25

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt om frågan har varit uppe förrut, är det någon mer än jag som har råkat ut för att bilden fryser något fruktansvärt mycket samt en massa block , kan inte se på 4 guld, bilden fryser hela tiden. Det händer även att bilden blir "pixlig" på de övriga kanalerna också. Testade med en gammal sagem box och då funkar det perfekt, tack på förhand.

Redigerat av Unregistered38aaaed3, 06 maj 2008 - 19:26.

Postad 06 maj 2008 - 20:24

Håkan_s
  • Håkan_s
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
"ytterligare inspelningsländen förkortad på grund av många timers"
Någon som vet vad detta betyder? (har 80% ledigt på disken och inspelningarna överlappar inte)

Postad 06 maj 2008 - 21:27

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Det betyder att boxen kapar av tidsmarginalen på intilliggande inspelningar, för att de inklusive marginalen överlappar varandra.

Ironiskt nog så är det på inspelningar från samma kanal som det händer - boxen avslutar den första inspelningen innan den startar den andra, istället för att lagra innehållet parallellt till båda inspelningarna. Jag har för mig att det är den inledande marginalen som drabbas och att det blir runt tio sekunder eller så som försvinner mellan inspelningarna.

Anledningen är nog helt enkelt att man i princip skulle kunna hamna i en situation där boxen tvingades lagra data till tre filer samtidigt - två för inspelningarna som överlappar varandra på samma kanal och en för en samtidig inspelning från en annan kanal. Kanske det skulle vara mer än vad hård- eller mjukvaran klarar av.

Men det är fånigt att det händer även när man lägger in flera inspelningar på samma kanal och sedan lämnar boxen ifred.

Redigerat av Zacabeb, 06 maj 2008 - 21:28.

Postad 06 maj 2008 - 21:41

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt om frågan har varit uppe förrut, är det någon mer än jag som har råkat ut för att bilden fryser något fruktansvärt mycket samt en massa block , kan inte se på 4 guld, bilden fryser hela tiden. Det händer även att bilden blir "pixlig" på de övriga kanalerna också. Testade med en gammal sagem box och då funkar det perfekt, tack på förhand.

Knivigt. Vad får du för signalvärden på kanalerna? ("info"-knappen 3 gånger). Jag har märkt att Sagem inte är lika kinkig som Samsungboxarna, så urkoppling av eventuella förgreningar/t-kopplingar kan vara ett tips. Jämför signalvärdet mot en kanal som fungerar bra. Är värdet desamma är det eventuellt boxfel (framförallt om det är bra värden).

Om du har möjlighet, kolla om du även har trassel på TV4 komedi och TV7.

Redigerat av Unregistered62144f89, 06 maj 2008 - 21:42.

Postad 06 maj 2008 - 21:53

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Är det någon som testat denna box i något annat nät än ComHem? Jag frågade DVDirect.net och de påstod att den bara funkar till ComHem... :)

Postad 07 maj 2008 - 09:10

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Är det någon som testat denna box i något annat nät än ComHem? Jag frågade DVDirect.net och de påstod att den bara funkar till ComHem... :)

Fullt förtåeligt att de sa så. Rent teoretiskt bör den fungera i övriga DVB-C nät (Gothnet m.f). Men det förutsätter att man har de frekvensvärden (m.m) som behövs. Jag skulle inte gamblat, men skulle också vilja veta om någon provat denna box i annat nät. Planerar inte att bo i nuvarande hus förevigt liksom.

Postad 07 maj 2008 - 15:19

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har ringt dem om det. Det märkliga är att det är bättre med min FireDTV som jag nu också äger.
Tänker testa med en annan kabel. Kopplar med mantelströmsfilter, precis som deras kabel har. Återkommer i ärendet, om det blir till det bättre...

Postad 07 maj 2008 - 15:21

Unregistered491ee9b8
  • Unregistered491ee9b8
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga, men...

Det kom ju en uppdatering till Samsungboxen från com hem lagom till julen 2007, med en hel radda uppdateringar, bl a komponent ut och mycket annat bra/praktiskt/nödvändigt. Om man nu köper en box från dvdirect, kör den då på nån slags standardkonfiguration eller går det att köra in nyss nämnda uppdatering plus eventuella framtida uppdateringar som com hem skickar ut? Dvs fungerar den fullt ut som en "officiell" Samsung-com hem-box?

Postad 07 maj 2008 - 21:37

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har ringt dem om det. Det märkliga är att det är bättre med min FireDTV som jag nu också äger.
Tänker testa med en annan kabel. Kopplar med mantelströmsfilter, precis som deras kabel har. Återkommer i ärendet, om det blir till det bättre...

Blev inte bättre, snarare, eventuellt, typ sämre...

Postad 08 maj 2008 - 05:01

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag har haft jätteproblem med TV4 Guld och TV4 Komedi de senaste dagarna. Igår var dock Kanal 5 nästan "otittbar". Vad är det som händer? Det hackade både i bild och ljud och blev pixligt. Inte kul!!

Postad 08 maj 2008 - 06:52

silver_se
  • silver_se
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kanal 5 var otittbar hos mig med igår och i förrgår.
Kollade signalstyrkan och fick till 0 / 70.
1,2:an 3:an o 6:an funkade fint dock

Passade på att dra om antennkablar till klass A kablar, sen hade jag 50 / 80 på signal istället och fick då bild.

Däremot har jag börjat få en grön linje längst ner på bild. (kör komponent till projektor), nån som vet va det beror på?

//S

Postad 08 maj 2008 - 07:29

putte79
  • putte79
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
jag hade samma sak, både 5:an och Discovery kunde jag inte titta på.

Postad 08 maj 2008 - 14:12

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Kanal 5 var otittbar hos mig med igår och i förrgår.
Kollade signalstyrkan och fick till 0 / 70.
1,2:an 3:an o 6:an funkade fint dock

Passade på att dra om antennkablar till klass A kablar, sen hade jag 50 / 80 på signal istället och fick då bild.

Däremot har jag börjat få en grön linje längst ner på bild. (kör komponent till projektor), nån som vet va det beror på?

//S

Vår LCD-TV (Samsung M87) hade grön linje längst ner när vi matade den med en 60hz-signal. Jag ändrade den till 50 och linjen försvann. Men det kan man väl inte göra i boxen? (Har vår box kopplad via en scaler.) Kan man ändra i boxen mellan NTSC och PAL?

Vad är "klass A"?

Redigerat av Mange36, 08 maj 2008 - 14:16.

Postad 11 maj 2008 - 13:58

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Har ett litet problem som jag undrar om någon har erfarenhet av. Då och då tappar digitalboxen kontakten med fjärren, både multifjärren och originalfjärren. Knapparna på boxen fungerar som de ska, men den reagerar på ungefär var tionde knapptryckning på fjärren. Problemet avhjälps genom att boxen görs strömlös i någon minut.

Tidigare hände detta rätt sällan och ofta i samband med att jag ändrat inställningar på Samsung-tv:n eller bytt ut någon kabel. Numera händer det alltmer ofta och utan att jag gjort något med box, tv eller kablar.

När det börjar hända var och varannan dag börjar det bli ett problem. Någon annan som har erfarenhet av detta och/eller har någon idé om vad det kan bero på?

Tacksam för all hjälp! :unsure:

PS. Vill bara tillägga att bredbandet från Comhem numera tappar kontakten med nätet ungefär en gång om dagen (åtgärdas genom modemomstart). Detta har börjat hända sedan vi skaffade en ny Netgear trådlös router. (Den gamla 3Com routern la av, med den hände detta väldigt sällan.) Detta behöver förstås inte alls ha med routern att göra. Och det är väl kanske väldigt långsökt att detta skulle ha något att göra med att boxen tappar kontakten med fjärren. Men man vet aldrig. Hemelektronikens värld slutar aldrig överraska. :blink:

Redigerat av Mange36, 11 maj 2008 - 14:04.

Postad 11 maj 2008 - 17:37

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Har ett litet problem som jag undrar om någon har erfarenhet av. Då och då tappar digitalboxen kontakten med fjärren, både multifjärren och originalfjärren. Knapparna på boxen fungerar som de ska, men den reagerar på ungefär var tionde knapptryckning på fjärren. Problemet avhjälps genom att boxen görs strömlös i någon minut.

Tidigare hände detta rätt sällan och ofta i samband med att jag ändrat inställningar på Samsung-tv:n eller bytt ut någon kabel. Numera händer det alltmer ofta och utan att jag gjort något med box, tv eller kablar.

När det börjar hända var och varannan dag börjar det bli ett problem. Någon annan som har erfarenhet av detta och/eller har någon idé om vad det kan bero på?

PS. Vill bara tillägga att bredbandet från Comhem numera tappar kontakten med nätet ungefär en gång om dagen (åtgärdas genom modemomstart). Detta har börjat hända sedan vi skaffade en ny Netgear trådlös router. (Den gamla 3Com routern la av, med den hände detta väldigt sällan.) Detta behöver förstås inte alls ha med routern att göra. Och det är väl kanske väldigt långsökt att detta skulle ha något att göra med att boxen tappar kontakten med fjärren. Men man vet aldrig. Hemelektronikens värld slutar aldrig överraska. :blink:

Angående fjärren:
Jag har inte problem själv med min multifjärr (Logitech Harmony 555), men för länge sedan skrev många och klagade högt på hur boxen/fjärren strular.
Någon/några nämnde att boxen ofta hamnar i ett läge där den inte längre reagerar på fjärren om man använt andra fjärrkontroller. Du kan ju prova att tillfälligt vrida runt boxen så att den inte kan ta emot signaler framifrån, och se om den fungerar en längre period - i så fall borde det vara störande fjärrsignaler.
(i vridet läge kanske du kan studsa fjärrsignalen via en sidovägg, så du slipper resa dig upp varje gång du vill byta kanal)

Angående bredbandet:
Jag har också haft kortare problem med bredbandet den senaste veckan.
Jag gissar att det har att göra med att ComHem bygger om nätet (uppgraderar så att man kan få 10 Mbit).

Postad 11 maj 2008 - 20:29

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack elofu17! :unsure:
Din förklaring stämmer förmodligen eftersom boxen regelmässigt slutar reagera på fjärrsignalen efter att jag pysslat med TV:ns bildinställningar. Frågan är bara varför boxen slutat reagera på fjärrsignalen så ofta på sista tiden. Kanske påverkar även DVD:ns fjärr. Ska pröva att se om det går att få signalen att studsa. (Studsar inte de andra fjärrarnas signal då också?)

Angående bredbandet hoppas jag att du har rätt.

Postad 11 maj 2008 - 20:29

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag har också haft problem ett par ggr med att boxen inte reagerar på fjärren. Använder endast originalfjärren och mycket sällan fjärren till TV:n, så den kan inte störa.

Har nu också fått problem med att den vägrar spela in. Detta avhjälps också med ett par minuters strömlöshet. Jag har ju köpt min box begagnad, utan kvitto, och dessa fel (tillsammans med oförmågan att uppgradera till senaste mjukvaran och släpningen av klockan) får mig än en gång att inse att det var sista gången jag köpte något begagnat. Nu väntar jag bara på att min bindningstid skall gå ut så att jag kan köpa en ny box för en relativt billig peng och binda mig för 24 månader till.

Någon som förresten vet när övergången till det nya digitalsystemet skall ske? Vill ju inte köpa en ny box som blir värdelös med en gång...

Lena

Postad 11 maj 2008 - 20:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Jag har också haft problem ett par ggr med att boxen inte reagerar på fjärren. Använder endast originalfjärren och mycket sällan fjärren till TV:n, så den kan inte störa.
Lena

Här hemma har detta med att inte reagera på fjärren hänt ungefär var tredje dag den sista tiden. Det du skriver kan ju ändå tyda på att det är användningen av andra fjärrisar som påverkar, om det är så att du eller någon annan använt andra fjärrar de två gånger det hänt hemma hos dig. Fast det behöver ju inte alls vara så. Hur som helst. Under en testperiod ska jag försöka få familjen att endast använda multifjärren (vilket de inte gör annars).

Någon som förresten vet när övergången till det nya digitalsystemet skall ske? Vill ju inte köpa en ny box som blir värdelös med en gång...
Lena

Undrar just om det nya digitalsystemet kommer att påverka kabel-tv. Gäller inte det bara marksänd digital-tv?
Ska du ha ny box kan du ju också fundera på den kommande HD-PVR-boxen, när och om den nu kommer.

Postad 11 maj 2008 - 20:45

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Här hemma har detta med att inte reagera på fjärren hänt ungefär var tredje dag den sista tiden. Det du skriver kan ju ändå tyda på att det är användningen av andra fjärrisar som påverkar, om det är så att du eller någon annan använt andra fjärrar de två gånger det hänt hemma hos dig. Fast det behöver ju inte alls vara så. Hur som helst. Under en testperiod ska jag försöka få familjen att endast använda multifjärren (vilket de inte gör annars).

Undrar just om det nya digitalsystemet kommer att påverka kabel-tv. Gäller inte det bara marksänd digital-tv?
Ska du ha ny box kan du ju också fundera på den kommande HD-PVR-boxen, när och om den nu kommer.

Förtydligande: Enda gången jag använder TV:ns fjärr är när jag stängt av boxen. Då kommer TV:n på med en fruktansvärt hög volym, så jag stänger av den med fjärren innan jag går fram och stänger av själva TV:n. Alltså: TV:ns fjärr används aldrig när boxen är igång. Jag bor själv, så det kan inte vara någon annan heller :unsure:

Nej, HD är inget för mig. Vill inte betala en massa extra pengar för något som jag tror att jag inte kommer att se någon större skillnad på.

Lena

Postad 11 maj 2008 - 21:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Förtydligande: Enda gången jag använder TV:ns fjärr är när jag stängt av boxen. Då kommer TV:n på med en fruktansvärt hög volym, så jag stänger av den med fjärren innan jag går fram och stänger av själva TV:n. Alltså: TV:ns fjärr används aldrig när boxen är igång. Jag bor själv, så det kan inte vara någon annan heller :blink:

Ok. Då talar din erfarenhet mot teorin om att andra fjärrar stör. Frågan är då vilken annan förklaring man kan tänka sig. :unsure:

Postad 12 maj 2008 - 10:45

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Nej, HD är inget för mig. Vill inte betala en massa extra pengar för något som jag tror att jag inte kommer att se någon större skillnad på.

Lena

Får du se riktig HD, kommer du nog ändra dig. :unsure:

Redigerat av Tompa123, 12 maj 2008 - 10:46.

Postad 13 maj 2008 - 13:13

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Läser man manualen verkar det som man kan överföra TV-inspelningar FRÅN boxens hårddisk till en PC, och detta med USB 2.0.

Trevligt!

en simpel fråga till alla, hur går man till väga? en simpel hane-->hane usb kabel?

http://www.webhallen...od.php?id=86098

eller vadå?
Behöver svar på detta, skulle vara jätte snällt om ni kunnde svara, alt testa och svara därefter.

Postad 13 maj 2008 - 15:22

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

en simpel fråga till alla, hur går man till väga? en simpel hane-->hane usb kabel?

http://www.webhallen...od.php?id=86098

eller vadå?
Behöver svar på detta, skulle vara jätte snällt om ni kunnde svara, alt testa och svara därefter.

Ledsen, men det går inte att föra över videoinspelningar från boxens hårddisk till en annan hårddisk eller en pc. Det går i alla fall inte att föra över inspelningarna som filer. Däremot kan man spela över i realtid till en dvd-inspelare eller till en pc som har hård-/mjukvara för att spela in video.

Vart i manualen sägs att man kan föra över inspelade videofiler?

Postad 13 maj 2008 - 15:27

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Ledsen, men det går inte att föra över videoinspelningar från boxens hårddisk till en annan hårddisk eller en pc. Det går i alla fall inte att föra över inspelningarna som filer. Däremot kan man spela över i realtid till en dvd-inspelare eller till en pc som har hård-/mjukvara för att spela in video.

Hmmm, sökte precis i manualen:

"3.2.3. Kopiera
Filer kan kopieras från en extern USB-lagringsenhet till din mottagare och tvärtom.
Du kan också kopiera filer mellan mapparna på hårddisken.
● Efter det att du valt en fil för kopiering, tryck på den GRÖNA(ALT) knappen. Den valda filen
markeras.
● Välj Kopiera med upp/ner knapparna, tryck sedan på OK.
● Välj en målmapp på hårddisken eller USB-enheten och tryck på den GULA(TEXT) knappen.
För att byta till den externa USB-enheten, tryck på den RÖDA(LIBRARY) knappen, som
växlar mellan hårddisk och USB-enhet."

...fast det där står under rubriken: "3.2. Musik(även under "Foto")... :)

Redigerat av Tompa123, 13 maj 2008 - 15:47.

Postad 13 maj 2008 - 15:43

Walkhome
  • Walkhome
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

ingen som har knäckt detta ännu? jag menar, konstiga samsung video filer till .avi konverter. borde väl finnas ;)

inte?

nähäpp.. :)

Postad 13 maj 2008 - 21:33

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Tack elofu17! :)
Din förklaring stämmer förmodligen eftersom boxen regelmässigt slutar reagera på fjärrsignalen efter att jag pysslat med TV:ns bildinställningar. Frågan är bara varför boxen slutat reagera på fjärrsignalen så ofta på sista tiden. Kanske påverkar även DVD:ns fjärr. Ska pröva att se om det går att få signalen att studsa. (Studsar inte de andra fjärrarnas signal då också?)

Några andra verkar ha problem utan att använda andra fjärrkontroller, så då har jag ingen bra teori annat än att originalfjärren är så dålig att den skickar ut "trasiga" signaler som får boxen att bli otillgänglig.

Det jag menade med att studsa signalerna är att rikta de vanliga fjärrkontrollerna rakt fram mot TV, DVD, etc. Eftersom du vridit PVR:en 90 grader åt sidan träffar inte dessa signaler PVR:en, och den borde alltså förbli opåverkad.
När du vill styra PVR:en får du sikta på sidoväggen istället för rakt fram.

Postad 13 maj 2008 - 21:36

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Förtydligande: Enda gången jag använder TV:ns fjärr är när jag stängt av boxen. Då kommer TV:n på med en fruktansvärt hög volym, så jag stänger av den med fjärren innan jag går fram och stänger av själva TV:n. Alltså: TV:ns fjärr används aldrig när boxen är igång. Jag bor själv, så det kan inte vara någon annan heller :)

Om TVn får fruktansvärt hög volym så har du ställt in för låg volym på PVR:en.
Jag har satt volymen på min PVR till ca 95 för att få samma ljudnivå som analoga kanaler på TVn, och jag rör den sedan aldrig. Om jag behöver ändra volym så gör jag det med TVns/receiverns volymkontroll precis som man gjort i urminnes tider.

Redigerat av elofu17, 13 maj 2008 - 21:37.

Postad 13 maj 2008 - 23:32

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hmmm, sökte precis i manualen:

"3.2.3. Kopiera
Filer kan kopieras från en extern USB-lagringsenhet till din mottagare och tvärtom.
- - -
...fast det där står under rubriken: "3.2. Musik(även under "Foto")... :)

Som sagt, det där gäller bara ljud och stillbilder, tyvärr.

Postad 13 maj 2008 - 23:36

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

- - -

Och det är säkert att du inte har kommit åt knappen på fjärren som växlar mellan att styra PVRen och TVn?

Postad 14 maj 2008 - 07:08

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Några andra verkar ha problem utan att använda andra fjärrkontroller, så då har jag ingen bra teori annat än att originalfjärren är så dålig att den skickar ut "trasiga" signaler som får boxen att bli otillgänglig.

Det jag menade med att studsa signalerna är att rikta de vanliga fjärrkontrollerna rakt fram mot TV, DVD, etc. Eftersom du vridit PVR:en 90 grader åt sidan träffar inte dessa signaler PVR:en, och den borde alltså förbli opåverkad.
När du vill styra PVR:en får du sikta på sidoväggen istället för rakt fram.

Trasiga signaler är en variant. Vi fick en ny fjärr från Comhem just för att boxen slutar reagera. Men numera kör vi nästan bara med en Logitech Harmony multifjärr. Jag skriver "nästan" eftersom somliga i familjen inte hittat alla knappar på Harmonyn och då gärna tar till TV:ns fjärr. (TV:n är också en Samsung.) Nu ska vi göra ett försök att endast köra Harmonyn så får vi se.

En helt annan teori för fjärrtrubbel är att hårddisken är rätt full (rensade den i går). Full hårddisk kan ju få boxen att krångla. Det är kanske inte en trolig förklaring, men allt är värt att testa. :)

Och det är säkert att du inte har kommit åt knappen på fjärren som växlar mellan att styra PVRen och TVn?

Tack för påminnelsen, men den har jag testat att trycka på. :) Dessutom kör vi, som sagt, nästan uteslutande med Harmony multifjärren.

Postad 14 maj 2008 - 21:17

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har kopplat min samsung-box med scart --> komponent till min tv. Jag upplever ett svagt ljusare band högst upp i bilden (ca 2 cm högt tvärs över hela bilden) som syns vid mörkare scener. Dessutom skiftar det lite i bilden ungefär som dålig mottagning. Inga digitala störningar alltså utan mer som om det var dåliga analoga signaler. Någon som upplevt samma sak? Inget jätteproblem, men det är lite störigt när man väl börjat titta efter det.

Postad 14 maj 2008 - 22:20

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har kopplat min samsung-box med scart --> komponent till min tv. Jag upplever ett svagt ljusare band högst upp i bilden (ca 2 cm högt tvärs över hela bilden) som syns vid mörkare scener. Dessutom skiftar det lite i bilden ungefär som dålig mottagning. Inga digitala störningar alltså utan mer som om det var dåliga analoga signaler. Någon som upplevt samma sak? Inget jätteproblem, men det är lite störigt när man väl börjat titta efter det.

Provat köra med vanlig scart? Använder du den medföljande antennkabeln med klumpen? I annat fall. Prova använda denne tillfälligt genom att skarva med din nuvarande, för att se om det är denne som krävs. Låter knepigt

Postad 15 maj 2008 - 07:18

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Provat köra med vanlig scart? Använder du den medföljande antennkabeln med klumpen? I annat fall. Prova använda denne tillfälligt genom att skarva med din nuvarande, för att se om det är denne som krävs. Låter knepigt

Ja grejen är den att hela rasket går via min förstärkare (onkyo 605) som inte har scart in. Därav valet av komponent. Det andra alternativet skulle vara composit, men det blir inte så bra. Med komposit blir bilden generellt sämre, men uppvisar inga av de problem jag nämnde först. Det har något med komponent-signalen att göra. Om det är boxen eller förstärkaren vet jag inte förståss.

Postad 15 maj 2008 - 07:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Ja grejen är den att hela rasket går via min förstärkare (onkyo 605) som inte har scart in. Därav valet av komponent. Det andra alternativet skulle vara composit, men det blir inte så bra. Med komposit blir bilden generellt sämre, men uppvisar inga av de problem jag nämnde först. Det har något med komponent-signalen att göra. Om det är boxen eller förstärkaren vet jag inte förståss.

När jag testade scart-komponent direkt in i TV:n fick jag inga sådana problem. Hur blir bilden om du kopplar förbi Onkyon? Kan det vara scart-komponent-kabeln? Har du en annan att testa med? Eller kan du testa den kabel du på en annan maskin, via Onkyon och in i TV:n?

Postad 15 maj 2008 - 10:26

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

När jag testade scart-komponent direkt in i TV:n fick jag inga sådana problem. Hur blir bilden om du kopplar förbi Onkyon? Kan det vara scart-komponent-kabeln? Har du en annan att testa med? Eller kan du testa den kabel du på en annan maskin, via Onkyon och in i TV:n?

Jag kör Scart-komponent direkt till TV'n och har inga såna problem.

Redigerat av Tompa123, 15 maj 2008 - 10:29.

Postad 15 maj 2008 - 16:09

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag vet att jag borde ha testat med kabeln direkt in i tv´n, men den är väggmonterad och stor och lite infälld med ett litet hål bakom för alla kablar vilket gör det till en ganska stor apparat att fixa med nya sladdar, men jag får nog ta och göra det för att få klarhet. Skönt att veta att det går att få rätt. Återkommer med info om det är onkyon, kabeln eller boxen som verkar strula.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.