Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,14 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 12 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 16 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 16 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 17 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 17 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 17 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 17 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 17 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 17 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 17 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 17 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 17 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 17 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 17 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 17 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 17 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 18 december 2007 - 10:49

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

citerar in mig själv från tråden. Man behöver inte Powerstrip.

Kör du Vista eller XP?

/Henrik

ingen som kan hjälpa mig? =(

I datorn, välj 1024x768

I tvn, välj "skanna" eller "just scan" på den HDMI port du kör datorn på.

Testa att köra 50Hz el 60 Hz från datorn, kan bli olika...

Testade detta i butik på samma tv som du har och det fungerade jättebra. Valde dock 50" istället...

/Henrik

Postad 18 december 2007 - 11:42

aleckan
  • aleckan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

I datorn, välj 1024x768

I tvn, välj "skanna" eller "just scan" på den HDMI port du kör datorn på.

Testa att köra 50Hz el 60 Hz från datorn, kan bli olika...

Testade detta i butik på samma tv som du har och det fungerade jättebra. Valde dock 50" istället...

/Henrik

Kan inte välja 1024*768 via hdmi, på hdmi porten kan jag bara skicka ut "riktig" 720p upplösning så att säga, inte välja vilken jag vill. därför kan jag bara skicka 1280*720 men jag tycker tv'n borde komprimera ihop det rätt så som den gör om man exempelvis kopplar in en dvd spelare via hdmi?

ska prova å ändra Hz-uppdateringsfrekvensen.

Postad 18 december 2007 - 14:03

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Kör du Vista eller XP?

/Henrik

Win XP

Redigerat av KniveN82, 18 december 2007 - 14:03.

Postad 18 december 2007 - 15:29

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

visst är det tråkigt när man lägger så mycket på en tv och det är så många saker som man iriterar sig på, tror jag med ska byta ut min, troligen en av panasonic modellerna. Är det inte fler som har problem med tillfälliga inbränningar speciellt efter tex-tv tittande, har även hänt att kanal loggan synts efter man bytt kanal. Visst det försvinner efter ett tag men jag upplever det väldig irriterande.

Tillfälliga inbränningar är ngt du kommer märka på alla plasmor i början. Jag körde en inbrännings-dvd de första 150-200h (såg såklart på tv emellan) och nu ser jag inte minsta tillstymmelse till inbränning. Första veckan såg man ju menyn ligga kvar bara man varit inne där en snabbis men som sagt det blir bättre ju längre tvn har varit igång.
Du kommer se samma "inbränning" på Panasonics modeller i början.

Postad 18 december 2007 - 22:09

pell0
  • pell0
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Du måste vara en hejare på Powerstrip som får det att funka på 2 minuter :lol: Nåväl funkar det för dej så är det väl bara att lyfta på hatten och gratulera. Själv mister jag hellre 6 pixlars bredd än att köra ett extraprogram.
Kan tillägga att min HTPC används av sambon, och dottern samt hennes kompisar dagligen så jag är mån om att den funkar så krångelfritt som möjligt... Samt utan att använda mus+tgb i daglig användning. Det enda extraprogram jag har installerat på den är powerdvd (för blu-ray) samt mce standby tool (för korrekt standby och wake up).
Olika användarfall... olika sätt att lösa problemet :D

/Henrik

Nej jag menar 1366x768. Under "Manage custom resolutions" i Nvidias kontroll panel så kan man skapa egna upplösningar.
Jag kör med "163.71_forceware_winxp_32bit_english_whql" (drivrutiner)

Är det någon av er som har lyckats pixelmappa över digitalt gränssnitt också? (DVI->HDMI)

Har försökt fippla under "Manage custom resolutions" i Nvidias kontroll panel utan resultat, TV:n vägrar visa digital pixelmappad bild.

Postad 18 december 2007 - 23:08

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jo det är väldigt tråkigt faktiskt. visst är är ju väldigt bra bild men ett kraftigt surrande hela tiden i bakrunden stör man sig ganska mycket på och måste tillägga att jag har lite lätt nedsatt hörsel, satt och gluttade igår natt när jag kom hem från jobbet, verkar som det är mest canal+ som har problem med att bilden inte hänger med sig? någon mer som har problem med canal+? men det gröna kan jag nog se på vilken signal jag än har, har åtminstonde sett det på boxer och dvd, pillade och hade mig enormt med inställningar igår utan framgång.

I början på filmen Codename the cleaner när han ligger i sängen så får man se en närbild på Cedric the Entertainer, under hakan och halsen är han grön ögonbrynen och närliggande område är grön och även hans t-shirt man ser lite av är grön sen finns det lite mer diverse ställen med gröna inslag.

Någon som har något snabbt tips på hur man kan testa ställa in detta?

Jag hade föregångaren till Q96 och den surrande så som du beskriver. Köpte den på Voxon och de tog tillbaka den direkt då det var ett stort problem på föregångare. Det var många som klagade på det i tråden för den tv här på prisjakt. Min Q96 är knäpp tyst. Lägger man örat nära till TVn så hörs det lite när det är ljus bild. Jag har en 42 tummare men jag vet att det kan höras lite mer på en 50" om det är den storleken du har. Jag har följt denna tråden från början och det är inte många som klagat på surr. Men så som du beskriver det och med tanke på de gröna effekten så tror jag att du fått ytterligare ett dåligt exemplar som jag tycker du skall byta. Du har väl på ferrit kärnorna som man klämmer på nätkabeln? Har läst för något år sedan här i en tråd att huruvida kontakten är jordad eller ej kan spela roll. Har du jordat eller ojordat uttag? Kan vara värt att prova ett annat uttag. Kör du analogt från kabel tv via en antennsladd? Det kan uppstå surr via antennsladden och då kan man köpa en avstörnings mojäng som man sätter på. Hoppas att det går bra för dig och jätte tråkigt att du haft otur med din TV

/Mats

Postad 18 december 2007 - 23:15

Alezman
  • Alezman
  • Lärjunge

• 450 inlägg
  • 0
Jag har Q97 och köpte min i Juli och har surrat förfärligt i ljusa scener sen dess. Efter sån lång tid har löpt - har jag någon chans till inbyte nu eller hur går jag mig tillväga? Hör jag av mig till onoff eller samsung?

Postad 18 december 2007 - 23:59

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

visst är det tråkigt när man lägger så mycket på en tv och det är så många saker som man iriterar sig på, tror jag med ska byta ut min, troligen en av panasonic modellerna. Är det inte fler som har problem med tillfälliga inbränningar speciellt efter tex-tv tittande, har även hänt att kanal loggan synts efter man bytt kanal. Visst det försvinner efter ett tag men jag upplever det väldig irriterande.

Tillfälliga inbränningar är ngt du kommer märka på alla plasmor i början. Jag körde en inbrännings-dvd de första 150-200h (såg såklart på tv emellan) och nu ser jag inte minsta tillstymmelse till inbränning. Första veckan såg man ju menyn ligga kvar bara man varit inne där en snabbis men som sagt det blir bättre ju längre tvn har varit igång.
Du kommer se samma "inbränning" på Panasonics modeller i början.

Det är möjlig, men det är inget jag upplevde på min panasonic pv60 42". Har du inte problem med gröntoner i mökare partier så som hårfästet och skägget i ansikterna?

Postad 19 december 2007 - 02:40

VaktBleppe
  • VaktBleppe
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jo det är väldigt tråkigt faktiskt. visst är är ju väldigt bra bild men ett kraftigt surrande hela tiden i bakrunden stör man sig ganska mycket på och måste tillägga att jag har lite lätt nedsatt hörsel, satt och gluttade igår natt när jag kom hem från jobbet, verkar som det är mest canal+ som har problem med att bilden inte hänger med sig? någon mer som har problem med canal+? men det gröna kan jag nog se på vilken signal jag än har, har åtminstonde sett det på boxer och dvd, pillade och hade mig enormt med inställningar igår utan framgång.

I början på filmen Codename the cleaner när han ligger i sängen så får man se en närbild på Cedric the Entertainer, under hakan och halsen är han grön ögonbrynen och närliggande område är grön och även hans t-shirt man ser lite av är grön sen finns det lite mer diverse ställen med gröna inslag.

Jag hade föregångaren till Q96 och den surrande så som du beskriver. Köpte den på Voxon och de tog tillbaka den direkt då det var ett stort problem på föregångare. Det var många som klagade på det i tråden för den tv här på prisjakt. Min Q96 är knäpp tyst. Lägger man örat nära till TVn så hörs det lite när det är ljus bild. Jag har en 42 tummare men jag vet att det kan höras lite mer på en 50" om det är den storleken du har. Jag har följt denna tråden från början och det är inte många som klagat på surr. Men så som du beskriver det och med tanke på de gröna effekten så tror jag att du fått ytterligare ett dåligt exemplar som jag tycker du skall byta. Du har väl på ferrit kärnorna som man klämmer på nätkabeln? Har läst för något år sedan här i en tråd att huruvida kontakten är jordad eller ej kan spela roll. Har du jordat eller ojordat uttag? Kan vara värt att prova ett annat uttag. Kör du analogt från kabel tv via en antennsladd? Det kan uppstå surr via antennsladden och då kan man köpa en avstörnings mojäng som man sätter på. Hoppas att det går bra för dig och jätte tråkigt att du haft otur med din TV

/Mats

Fettit kärnorna har jag testat med och på utan skillnad. har tyvärr bara jordade uttag i köket hehe och det känns inte lockande att ha den där. surret är på tvn vad jag än har för källa. tom när alla källor är avstängda och bara tvn igång (tom alla scart kablar och andra kablar urdragna) :P tycker det är lite lurt att man får två dåliga exemplar :) den nya surrade lite mindre än gamla men istället så var det sämre bild på den :rolleyes:. Och ja det är en 50" men jag ska nog säga att jag inte är nöjd med denna tv att den inte är värd priset att jag vill ha någon annan. men tyvärr blir det väl då 42" eller något annat litet :rolleyes: eftersom jag och min sambo inte vill ha en tv utan denna snygga pionolack :P. förhoppningsvis har euronics någon rolig tv dom kan ta hem åt mig. men det är väl fel på den då också har någon förbannelse över mig när det gäller tekniska prylar ;)

Redigerat av VaktBleppe, 19 december 2007 - 02:41.

Postad 19 december 2007 - 11:39

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Win XP

Ja det förklarar saken, jag kör Vista och där har du inte möjlighet att skapa Custom Resolutions. Därav missförståndet.

Kan inte välja 1024*768 via hdmi, på hdmi porten kan jag bara skicka ut "riktig" 720p upplösning så att säga, inte välja vilken jag vill. därför kan jag bara skicka 1280*720 men jag tycker tv'n borde komprimera ihop det rätt så som den gör om man exempelvis kopplar in en dvd spelare via hdmi?

ska prova å ändra Hz-uppdateringsfrekvensen.

testa och byt hdmi ingång på tvn. Den ena brukar bara klara HDMI-upplösningar medans den andra klarar vga upplösningar.

Det är möjlig, men det är inget jag upplevde på min panasonic pv60 42". Har du inte problem med gröntoner i mökare partier så som hårfästet och skägget i ansikterna?

Har en 50" C96 och har inga problem med konstiga färgtoner. Och enda gången jag kör ett surrande från tvn är när det är vädligt mycket vitt på skärmen. Men så funkar ju plasman, ju mera vitt den ska visa desto mer effekt går åt. Och surret kommer förmodligen från nätdelen som krämar på. Inget som stör mig iaf, sitter ibland 2 meter ibland 3 meter från tvn.

MVH
Henrik

Postad 19 december 2007 - 12:52

aleckan
  • aleckan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

testa och byt hdmi ingång på tvn. Den ena brukar bara klara HDMI-upplösningar medans den andra klarar vga upplösningar.

aha, ja jag har kopplat in den via anslutningen på sidan, så det kan nog mycket väl vara det som e felet!

tackar =)

Postad 19 december 2007 - 13:03

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Är det någon av er som har lyckats pixelmappa över digitalt gränssnitt också? (DVI->HDMI)

Har försökt fippla under "Manage custom resolutions" i Nvidias kontroll panel utan resultat, TV:n vägrar visa digital pixelmappad bild.

Har tyvärr inte testat.

Win XP

Ja det förklarar saken, jag kör Vista och där har du inte möjlighet att skapa Custom Resolutions. Därav missförståndet.

MVH
Henrik

Har du dom senaste drivrutinerna? innan jag bytte så kunde inte jag heller göra "egna" upplösningar.

Postad 19 december 2007 - 16:32

TheeDude
  • TheeDude
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag beställde mig en 50" C96 igår, efter att jag tittat på den på både brl och media markt.
Är väldigt spänd över hur det kommer bli när den kommer hem :P

Postad 19 december 2007 - 17:25

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Jag har Q97 och köpte min i Juli och har surrat förfärligt i ljusa scener sen dess. Efter sån lång tid har löpt - har jag någon chans till inbyte nu eller hur går jag mig tillväga? Hör jag av mig till onoff eller samsung?

Det är ju onoff i första hand som gäller, men eftersom det är en svensksåld apparat så kan du ju vända dig till Samsung direkt också. De ger ju två års garanti och support. Fast då gäller det att du kan övertyga dem om att den surrar förfärligt mycket. Att de surrar mer vid ljusa scener är rätt normalt, även om det verkar variera lite från exemplar till exemplar. Jag har hört surrande plasmor som låter klart värre än min i varje fall och jag kan inte påstå att det stör mig alls. Din kan ju mycket väl surra mer än min, men folk kan ju också vara olika känsliga för den typen av ljud.

Postad 20 december 2007 - 13:24

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
har ju skrivits lite om pixelmappning tidigare men ingen verkar ha den ultimta lösningen för mig.

jag har en 42" Q97 och kör med en laptop med nvidia 7900GS kort med DVI>HDMI kabel. jag kör 1024x768 i 60 hz så vitt jag förstår. det verkar inte vara pixelmappat för det saknas lite på sidorna av bilden när jag tittar på tvn.

kan någon ge mig konkreta tips för hur jag ska gå tillväga för att få till det rätt så att 720p klippen från datorn kan komma till sin rätt. powerstrip? drivrutiner?

tacksam för hjälp.

Postad 20 december 2007 - 19:27

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

har ju skrivits lite om pixelmappning tidigare men ingen verkar ha den ultimta lösningen för mig.

jag har en 42" Q97 och kör med en laptop med nvidia 7900GS kort med DVI>HDMI kabel. jag kör 1024x768 i 60 hz så vitt jag förstår. det verkar inte vara pixelmappat för det saknas lite på sidorna av bilden när jag tittar på tvn.

kan någon ge mig konkreta tips för hur jag ska gå tillväga för att få till det rätt så att 720p klippen från datorn kan komma till sin rätt. powerstrip? drivrutiner?

tacksam för hjälp.

kör du med "skanna/just scan" alternativet?

Postad 20 december 2007 - 20:47

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag kan visserligen köra ut 720p från mitt Radeon RX2600XT-kort, men av någon anledning blir skrivbordet för stort då, och skrivbordikonerna och startmenyn hamnar till hälften utanför bild när jag kör själva Windowsgränssnittet. 720p-klippen blir dock finfina. Men så upptäckte jag att de såg lika fina ut om jag körde ut 1366x768 istället, och då blev det dessutom inga problem med Windowsgränssnittet, så från och med att jag upptäckte detta så kör jag i det läget istället. Då får både filmer och skrivbord rätt proportioner, och eftersom TV:n ändå måste skala upp en 720p-signal till sina 768 linjer så är jag övertygad om att resultatet blir minst lika bra om man låter datorn leverara rätt antal linjer från början och låter TV:n skala ner pixelbredden från 1366 till 1024. Själv ser jag i ärlighetens namn ingen skillnad - 720p-material ser fantastiskt ut med båda dessa upplösningar.

Postad 21 december 2007 - 20:12

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

tacksam för hjälp.

var hittar jag det? kör med gamla drivrutiner (84.29)

Postad 21 december 2007 - 20:28

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

tacksam för hjälp.

antog att den inställningen fanns på tvn, men är inte säker...

Postad 21 december 2007 - 20:50

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

/Mats

Fettit kärnorna har jag testat med och på utan skillnad. har tyvärr bara jordade uttag i köket hehe och det känns inte lockande att ha den där. surret är på tvn vad jag än har för källa. tom när alla källor är avstängda och bara tvn igång (tom alla scart kablar och andra kablar urdragna) :unsure: tycker det är lite lurt att man får två dåliga exemplar :lol: den nya surrade lite mindre än gamla men istället så var det sämre bild på den :blush:. Och ja det är en 50" men jag ska nog säga att jag inte är nöjd med denna tv att den inte är värd priset att jag vill ha någon annan. men tyvärr blir det väl då 42" eller något annat litet :( eftersom jag och min sambo inte vill ha en tv utan denna snygga pionolack :). förhoppningsvis har euronics någon rolig tv dom kan ta hem åt mig. men det är väl fel på den då också har någon förbannelse över mig när det gäller tekniska prylar :(

Vet inte hur långt du kommit med att lämna tillbaka TV'n men om du vill ge Samsung en chans till så skall du inte be och få ett nytt ex från samma handlare. Det behöver nämligen inte vara något lurt med att du får två ex som surrar. Handllaren har fått ett gämg skärmar och alla är troligtvis tillverkade vid samma tillfälle. Skulle det vara så då att Samsungfabriken har fått en sändning av nätagregat som har ett fel i sig så sitter det ju på flera apparater. En vild gissning men inte alls otroligt. Mao, lämna tillbaka och köp från en annan handlare. Kolla tilv datum på kartongen på den du har och köp en ny med ett tidigare eller senare datum.

Någon i tråden här borde ju kunna bekräfta om 50" arna surrar eller om de är tysta så du vet hur det är med andra apparater och när de är tilverkade.

Postad 21 december 2007 - 21:06

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

tacksam för hjälp.

antog att den inställningen fanns på tvn, men är inte säker...

visst gjorde den det. trodde det var i nvidia inställningarna jag skulle titta. det blev kanon nu!...tack!

Redigerat av reiman, 21 december 2007 - 21:07.

Postad 21 december 2007 - 22:13

VaktBleppe
  • VaktBleppe
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

/Mats

Fettit kärnorna har jag testat med och på utan skillnad. har tyvärr bara jordade uttag i köket hehe och det känns inte lockande att ha den där. surret är på tvn vad jag än har för källa. tom när alla källor är avstängda och bara tvn igång (tom alla scart kablar och andra kablar urdragna) :unsure: tycker det är lite lurt att man får två dåliga exemplar :lol: den nya surrade lite mindre än gamla men istället så var det sämre bild på den :blush:. Och ja det är en 50" men jag ska nog säga att jag inte är nöjd med denna tv att den inte är värd priset att jag vill ha någon annan. men tyvärr blir det väl då 42" eller något annat litet :( eftersom jag och min sambo inte vill ha en tv utan denna snygga pionolack :). förhoppningsvis har euronics någon rolig tv dom kan ta hem åt mig. men det är väl fel på den då också har någon förbannelse över mig när det gäller tekniska prylar :(

Vet inte hur långt du kommit med att lämna tillbaka TV'n men om du vill ge Samsung en chans till så skall du inte be och få ett nytt ex från samma handlare. Det behöver nämligen inte vara något lurt med att du får två ex som surrar. Handllaren har fått ett gämg skärmar och alla är troligtvis tillverkade vid samma tillfälle. Skulle det vara så då att Samsungfabriken har fått en sändning av nätagregat som har ett fel i sig så sitter det ju på flera apparater. En vild gissning men inte alls otroligt. Mao, lämna tillbaka och köp från en annan handlare. Kolla tilv datum på kartongen på den du har och köp en ny med ett tidigare eller senare datum.

Någon i tråden här borde ju kunna bekräfta om 50" arna surrar eller om de är tysta så du vet hur det är med andra apparater och när de är tilverkade.

första tv jag fick var levererad dagen före den andra hade dom haft i någon månad. jag lämnade tillbaka den och tog en panasonic ist. dock bara 42" men mycket tystare och bättre bild inga missfärgningar och annat skit :S

Postad 22 december 2007 - 09:41

anfose
  • anfose
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Så har man också köpt en SamsungPS42Q97! Blev grymt imponerad av bilden (efter lite trixade såklart, fabriksinställningarna var ju katastrof), framförallt via DVB-T.
Tyvärr har jag också fått samma problem som flera andra rapporterat i denna tråd nämligen att ljudet försvinner när man ansluter via den optiska utgången. Jag har den "gamla" programversionen:
Programversion: T-BDXPDEU00-1009
Firmwareversion: T-ST1DEU7-1000

Vad jag förstår så är problemet löst i ver 1011(?).

Hur går man tillväga för att uppgradera tv'n? Den är köpt på DustinHome och jag är inte så sugen på att skeppa tillbaka den till dem.

Postad 22 december 2007 - 10:21

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

/Mats

första tv jag fick var levererad dagen före den andra hade dom haft i någon månad. jag lämnade tillbaka den och tog en panasonic ist. dock bara 42" men mycket tystare och bättre bild inga missfärgningar och annat skit :S

Gött! Det är ju också en väldigt bra TV.

Postad 22 december 2007 - 10:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
så, igeår hämtade jag min 50" q97,, väldigt stor tv i min lägenhet.. kopplade in tv och mitt nyinköpta ps3 och kopplade även in mitt bioljud, allt gick smärtfritt..

har inte gjort några inställningar alls på tv:n förutom att ställa ner kontrast och färgmättnad på tv:n tv:n va en 1vecka gammal demo tv så kontrast och färgmättnad stod på max nästan.

hur ska ja ställa in tv:n nu i början för att minska inbränningar?

sen lite om bildkvaliteten,, på playstation blev det otroligt bra bild och ganska bra bild när man spelade en dvd film.
testade en blue ray film oxå och det blev ju otrolig bra bild

MEN när jag kollade på tv så suger ju bilden,, blev faktiskt besviken. bilden blev ju grynig och pixlig,, är det en inställningssak eller är bilden värdelös när man bara kollar på tv?

Postad 22 december 2007 - 11:11

Unregistered765e6ebc
  • Unregistered765e6ebc
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej jag undrar bara om det finns någon snabbknapp för sovtimern på min c96a ?

Postad 22 december 2007 - 15:37

kRiLLo
  • kRiLLo
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Är c96 mycket sämre än q96 ? Fått hem mellandagsreklamen från onoff och de säljer nu c96 för 9995kr. Eftersom jag inte vill lägga mer än 10 000kr på en tv tycker jag det verkar bra. Om man ska köpa en q96 får man ju lägga till 4000kr för att få en i en butik. Vad är det som saknas på en c96 ?

Postad 22 december 2007 - 22:10

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
anfose: Jag mailade Samsung support om detta problem och frågade om och när de skulle sända uppgradering i marknätet. Svaret blev:
I detta fall måste vi göra en serviceanmälan på TVn och den kommer då att hämtas in till verkstad. Någon uppdatering via antenn finns inte.
Kontakta vår telefonsupport på nummret angivet nedan, och uppge modellkod, serienummer samt inköpsdatum så lägger de en felanmälan.
För telefon support, vänligen ring oss på 0771-400 200.

Jag tycker det är ganska dåligt att inte kunna erbjuda detta när funktionen finns i TVn och i andra marknät, t.ex. UK. Man skall iaf. inte behöva sända in den igen då arbetet inte kan ta många minuter att fixa med rätt utrustning.

andreassofus: Du kan ju prova med att ta bort all avancerad bildbehandling och ställa ner skärpa, kontrast och sånt, movie läget är nog bäst att utgå från.

Postad 23 december 2007 - 00:52

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag tröttnade på alla fel, lämnade tillbaks min 50" Q96a och tog en panasonic 50" px 700 istället, en klart bättre apparat i alla avseände, visserligen lite dyrare men värt vartända öre. Inga konstiga gröntoner inga tillfälliga inbränningar(som dock varade i ett bra tag) inget burkigt ljud och inga störiga reflexer bara att sätta sig vid tv'n och njuta av filmen utan och behöva irritera sig på olika slags defekter. Så om ni går i köpare tankar och väljer mellan dessa två apparater så är panasonicen ett givet val! Vad som ska sägas är Q96an visst kan vara värd sina pengar men de få tusen man behöver lägga till för px700 så är det värt att vänta en månad och spara ihop dessa slantar innan man slår till på en tv.

Postad 23 december 2007 - 16:39

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Om jag vill sätta en centerhögtalare framför TVn är det någon som har koll på var "IR-Ögat" sitter, eg jag vill inte blockera detta.

Postad 23 december 2007 - 17:02

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Jag tröttnade på alla fel, lämnade tillbaks min 50" Q96a och tog en panasonic 50" px 700 istället, en klart bättre apparat i alla avseände, visserligen lite dyrare men värt vartända öre. Inga konstiga gröntoner inga tillfälliga inbränningar(som dock varade i ett bra tag) inget burkigt ljud och inga störiga reflexer bara att sätta sig vid tv'n och njuta av filmen utan och behöva irritera sig på olika slags defekter. Så om ni går i köpare tankar och väljer mellan dessa två apparater så är panasonicen ett givet val! Vad som ska sägas är Q96an visst kan vara värd sina pengar men de få tusen man behöver lägga till för px700 så är det värt att vänta en månad och spara ihop dessa slantar innan man slår till på en tv.

Bra att du hittade en tv som passar dig, men det du stört dig på på din samsung är inget jag ser på min 42"q96a. Så det låter mer som du har haft ett måndagsexemplar.

Postad 23 december 2007 - 19:57

wille08
  • wille08
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har en Q97 kopplad till min PC med ett ATI Radeon X1600 (DVI -> HDMI).

Har problem med att bilden på plasman blinkar till väldigt kort då och då när jag kör i HDMI -läge med PC:n som källa. När jag kör vanliga analog TV fungerar den kalas. Verkar som det sker oftast när bilden går från väldigt mörkt till väldigt ljus bild eller tvärtom. Någon med samma problem?

Det går att reproducera så blinkandet uppkommer frekvent genom maximering och minimering av ett Notepad -fönster så det blir just och mörkt snabbt (se gärna bifogad film!)

Är det ett konfigurationsfel måntro?

Bifogad fil(er)

Postad 24 december 2007 - 09:43

Unregisteredaacaaa42
  • Unregisteredaacaaa42
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Har en Q91 som jag överlag är väldigt nöjd med. Problemet är att jag ibland har lite lipsyncproblem, både från DVD:n och från digitalboxen. När det gäller digitalboxen, Humax HDTV-box från ComHem, så är det fler som haft samma problem. När det gäller DVD:n så har jag aldrig haft problem tidigare, även om andra har haft det med just min modell. Är det fler som haft problem med lipsync på sin Samsung? Vill ju inte gärna lämna in den om det inte är fel på TV:n.

Postad 24 december 2007 - 19:59

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på att köpa en 42C96 på OnOff nu när den bara kostar 9995Kr

Har en fråga. Jag har nu en Philips 32" tjock tv från -03 som jag är mkt nöjd med. Den ställer alltid om bilden så jag har full bild i rutan förutom vissa filmer som körs i bio-format.
Jag undrar nu om det går att ställa in på C96;an så den alltid visar full bild utan att det ser alltför onaturligt ut som min Philips gör?

Mvh

Postad 24 december 2007 - 20:16

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Kanske ska tillägga att jag har Canal Digitals combobox & en Sony hårddisk DVD 710 & båda dom är inställda på 16:9.

Mvh

Postad 25 december 2007 - 20:45

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Va till OnOff idag & 42C96 va förståss slut där & på dom andra 2 närmaste butikerna med expediten sa att den ställer upp full bild i scart-lägena & jag hade ju tänkt köpa Canal Digitals HD hårddisk box & köra med HDMI från den. Men då ställer den alltså inte om bilden (full ruta) automatiskt som min Philips crt 32" gör nu. Vet inte om jag kan vara utan det.

Mvh

Postad 26 december 2007 - 19:58

mustasch
  • mustasch
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nya problem.... :)
När jag sätter på tv så hänger den sig ibland (bilden rullar men ruta där det står t.ex svt 1 hänger kvar).
Det går inte att byta kanal utan man är tvungen att stänga av och hoppas på att det går att byta när man sätter på igen.
Det är inga problem när den har hängt sig att växla till scart utgångarna...
Sedan har jag fått för mig att det blåa ljuset på tv blinkade till varje gång som den mottog signal ifrån fjärrkontrollen men det har oxå gett upp :D
Har alltid haft ljuseffekter avstängda....
Någon som har haft samma problem?

Postad 26 december 2007 - 20:50

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
mustasch: jag har samma problem men om du väntar tillräckligt länge så brukar det lösa sig. Irriterande dock, speciellt opm det är nåt som brådskar...

Postad 26 december 2007 - 21:59

mustasch
  • mustasch
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

mustasch: jag har samma problem men om du väntar tillräckligt länge så brukar det lösa sig. Irriterande dock, speciellt opm det är nåt som brådskar...

Men den har varit riktig när du köpte den?
Upp för sig ljuset (blåa lampan) lika dant oxå?

Postad 27 december 2007 - 10:13

yopi_boy
  • yopi_boy
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Sitter med två stycken DVI-uttag på pcn idag. Q97an har en VGA-anslutning och om kör jag med en vga-switcher mot tvn från min DVI kabel så fungerar det inte.......... (gör jag fel?)

Datorn jag hade innan fungerade utmärkt då denna hade ett separat DVI och ett VGA.

Läste lite om att man kan koppla DVI-HDMI men att man då kan få krux med bilden på tvn.

Hur har folket här inne kopplat??

Tack på förhand! / L

Postad 27 december 2007 - 14:25

KniveN82
  • KniveN82
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Sitter med två stycken DVI-uttag på pcn idag. Q97an har en VGA-anslutning och om kör jag med en vga-switcher mot tvn från min DVI kabel så fungerar det inte.......... (gör jag fel?)

Datorn jag hade innan fungerade utmärkt då denna hade ett separat DVI och ett VGA.

Läste lite om att man kan koppla DVI-HDMI men att man då kan få krux med bilden på tvn.

Hur har folket här inne kopplat??

Tack på förhand! / L

Vissa kort klarar inte att skicka analogt via DVI, kan det vara de?

Postad 27 december 2007 - 14:38

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
jag sitter med en 42C96 och har kopplat dvi->hdmi (converter som följde med) och sedan en vanlig HDMI - sladd.
kan inte pixelmappa utan kör ut 720p i 60 hz. Visst blir bilden bra men jag saknar ändå att kunna slippa omskalningen i tvn ( som går att fixa genom PC-ingången på TVn (vga)).
Jag använder mig ändå inte av ljudöverföringen genom HDMI så för min del så kvittar den aspekten.

Postad 27 december 2007 - 15:15

Unregistered9ead66b4
  • Unregistered9ead66b4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

När jag sätter på tv så hänger den sig ibland (bilden rullar men ruta där det står t.ex svt 1 hänger kvar).
Det går inte att byta kanal utan man är tvungen att stänga av och hoppas på att det går att byta när man sätter på igen.
Sedan har jag fått för mig att det blåa ljuset på tv blinkade till varje gång som den mottog signal ifrån fjärrkontrollen men det har oxå gett upp ;)

Min tv (50"q97) har också samma fenomen ibland att den hänger sig ett tag när man bläddrar mellan kanalerna, men väntar man ett tag kan ta upp till 30sek så funkar den sen.

//Roffa

Postad 27 december 2007 - 17:12

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
mustasch: för mig blinkar det alltid blått när jag klickar på fjärren, även om jag trycker så väldigt lite/snabbt så att ingenting händer (vilket är ganska mystiskt i sig).

Jag har haft min q97 50" i ca: 2 mån och kan sammanfatta de problem/buggar/saknade funktioner jag har och skulle vilja få fixade enligt:

1. Seghet i kanalväljning (man tror den hängt sig) ibland.
2. Optiskt ljud ut försvinner eller låter som attans (brus).
3. Direktval på utgångar via någon genväg, t.ex. input+nr.
4. Uppdatering av firmware via marknätet.

Jag använder inte alla funktioner så det finns säkert fler förbättringar att göra.
Kan Samsung fixa detta skulle iaf. jag vara mycket nöjd med TVn och jag tror många håller med om det?

edit:
Jag glömde av att säga att bilden även stannar upp ibland någon sekund när jag tittar på Boxer TV.

Redigerat av ebola66, 30 december 2007 - 11:26.

Postad 27 december 2007 - 20:19

pell0
  • pell0
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Sedan har jag fått för mig att det blåa ljuset på tv blinkade till varje gång som den mottog signal ifrån fjärrkontrollen men det har oxå gett upp ;)

Min tv (50"q97) har också samma fenomen ibland att den hänger sig ett tag när man bläddrar mellan kanalerna, men väntar man ett tag kan ta upp till 30sek så funkar den sen.

//Roffa

Börjar faktiskt bli lite frustrerad..

- Även min 50Q96:a har också börjat hänga sig så att det ej går att byta kanal (går dock att byta till HDMI-ingången och tillbaka). Har inte testat att vänta en längre stund för att se om den återställer sig. En sak är säker åtminstone; Detta hände inte förut (nu sker det flera gånger dagligen).

- Har också problem med att ljudet på den optiska utgången försvinner efter en stund. Grymt irriterande, tvingas stänga av och sätta på TV:n igen.

- Har inte fått den att pixelmappa över HDMI (DVI->HDMI ut från datorn), utan tvingas köra med 1280*720 och "Just Scan". Ger OK bild, men inte alls samma skärpa som en pixelmappad bild (vilket fungerar över VGA, dock med svagare/sämre färger och kraftig "interlacing effekt" (flimmer) i vita partier som följd).

Postad 27 december 2007 - 21:19

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

//Roffa

- Även min 50Q96:a har också börjat hänga sig så att det ej går att byta kanal (går dock att byta till HDMI-ingången och tillbaka). Har inte testat att vänta en längre stund för att se om den återställer sig. En sak är säker åtminstone; Detta hände inte förut (nu sker det flera gånger dagligen).

Samma problem här, hängning vid kanalbyte! och detta har jag inte heller haft innan, den enda skillnaden är att jag gjorde en återställning av den inbyggda digitalmottagaren. Har ni gjort detta med?

Mitt första intryck av denna tv var kanon men nu efter4 veckors ägande av denna börjar man reta sig på den! Felen börjar krypa fram.
Den har börjat att starta om sig, två ggr denna vecka. även detta har inte hänt innan.
Taskig detaljrikedom i mörka partier, rent ut sakt skit. Problemet minimeras vid uppskalning till 720p från dvd:n,
men med den inbyggda digitalboxen suger det. Verkar sakna vissa gråskaler. Har även testat att ställa in bilden efter "DIGITAL VIDEO ESSENTIALS" men detta resultat suger rejält vid vanligt tv tittanden. Ibland när man ska byta kanal eller sänka ljudet via frärren eller från sidan på tv:n är det trögt som sirap och ibland funkar det som det ska göra.

Börjar bli en besviken ägare av 50q96......

Postad 27 december 2007 - 22:30

MerCh
  • MerCh
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej hej!
Har en Samsung q97. Är överlag nöjd med TVn, men tycker att det är väl pixligt ibland..

Men nu till själva frågan: När jag har valt 4:3-läge är kanterna på sidan gråa(!?). Går detta att fixa? De ska enligt mig naturligtvis vara svarta...

Mvh
Hans

Postad 28 december 2007 - 22:58

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Har nu gjort upptäckten att vga-ingången är det ultimata sättet att koppla datorn till min 42C96. Det blir pixelmappat utan problem och bilden är grym.

Postad 28 december 2007 - 23:50

mustasch
  • mustasch
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Sedan har jag fått för mig att det blåa ljuset på tv blinkade till varje gång som den mottog signal ifrån fjärrkontrollen men det har oxå gett upp :)

//Roffa

Samma problem här, hängning vid kanalbyte! och detta har jag inte heller haft innan, den enda skillnaden är att jag gjorde en återställning av den inbyggda digitalmottagaren. Har ni gjort detta med?

Mitt första intryck av denna tv var kanon men nu efter4 veckors ägande av denna börjar man reta sig på den! Felen börjar krypa fram.
Den har börjat att starta om sig, två ggr denna vecka. även detta har inte hänt innan.
Taskig detaljrikedom i mörka partier, rent ut sakt skit. Problemet minimeras vid uppskalning till 720p från dvd:n,
men med den inbyggda digitalboxen suger det. Verkar sakna vissa gråskaler. Har även testat att ställa in bilden efter "DIGITAL VIDEO ESSENTIALS" men detta resultat suger rejält vid vanligt tv tittanden. Ibland när man ska byta kanal eller sänka ljudet via frärren eller från sidan på tv:n är det trögt som sirap och ibland funkar det som det ska göra.

Börjar bli en besviken ägare av 50q96......

Har gjort fabriks inställning och det är möjligt att det började bråka efter det...
Finns det någon vänlig själ här som kan skriva upp inställningarna som är på tv när den levereras?
Eller tror ni man kan få dom uppgifterna från suporten?

Postad 29 december 2007 - 00:31

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Köpte mig ett exemplar av Q96 i torsdags. Bilden är grym när man matar med 720p-källa (testat med PS3) men en sak oroar mig: vga-porten kan inte ta in 16:9-signal utan den klarar bara 4:3-signal (max 1024x768). Lite tråkigt då han i butiken sa att bilden blir kanon om man kör vga.

Imorgon ska jag testa med dvi-hdmi i 720p från pc och hoppas verkligen det blir bra bild (har dock läst att det ska bli eftersläpningar i 60hz? :) )!

I övrigt bra bild. Blir bra upplevelse med 42" plasma samt ljud från XTZ och B&W :)

edit: 42Q96 klarar inte 1360x768 (16:9-signal), men 50Q96 gör (fråga mig inte varför, dock stör det mig mycket)

Har nu gjort upptäckten att vga-ingången är det ultimata sättet att koppla datorn till min 42C96. Det blir pixelmappat utan problem och bilden är grym.

Tar C96 emot 1366x768 genom vga-porten? :)

Redigerat av JohanOscarPersson, 29 december 2007 - 00:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.