* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 29 december 2007 - 08:48
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Hej hej! Har en Samsung q97. Är överlag nöjd med TVn, men tycker att det är väl pixligt ibland..
Men nu till själva frågan: När jag har valt 4:3-läge är kanterna på sidan gråa(!?). Går detta att fixa? De ska enligt mig naturligtvis vara svarta...
Mvh Hans
Ja, det går att välja mellan ljus(grå) och mörk(svart). Kika lite i inställningarna så bör du hitta det. edit: Det finns visst under inställningar för inbränningsskydd. Sidofärg kallas det du vill ändra.
Redigerat av VincentVegaSWE, 29 december 2007 - 10:43.
Postad 29 december 2007 - 09:40
davidrone
-
davidrone
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Köpte mig ett exemplar av Q96 i torsdags. Bilden är grym när man matar med 720p-källa (testat med PS3) men en sak oroar mig: vga-porten kan inte ta in 16:9-signal utan den klarar bara 4:3-signal (max 1024x768). Lite tråkigt då han i butiken sa att bilden blir kanon om man kör vga.
Imorgon ska jag testa med dvi-hdmi i 720p från pc och hoppas verkligen det blir bra bild (har dock läst att det ska bli eftersläpningar i 60hz? )!
I övrigt bra bild. Blir bra upplevelse med 42" plasma samt ljud från XTZ och B&W 
edit: 42Q96 klarar inte 1360x768 (16:9-signal), men 50Q96 gör (fråga mig inte varför, dock stör det mig mycket)
Har nu gjort upptäckten att vga-ingången är det ultimata sättet att koppla datorn till min 42C96. Det blir pixelmappat utan problem och bilden är grym.
Tar C96 emot 1366x768 genom vga-porten? 
Då 50" har native upplösning på 1366x768 och 42" har 1024x768 så kanske det inte är så konstigt att 50" klarar 1360x768 och inte 42"
Postad 29 december 2007 - 11:42
ebola66
-
ebola66
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Det står en hel del i manualen om panelernas specifikationer om man orkar läsa. 
Det som inte är så bra dokumenterar är att man kan köra DVI->HDMI med vissa grafikkort pixelmappat. Jag kan göra det med ett Ati x800 i 1360x768 (50" q97).
Postad 29 december 2007 - 12:54
pell0
-
pell0
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det står en hel del i manualen om panelernas specifikationer om man orkar läsa.  Det som inte är så bra dokumenterar är att man kan köra DVI->HDMI med vissa grafikkort pixelmappat. Jag kan göra det med ett Ati x800 i 1360x768 (50" q97).
ebola66: Låter suveränt om det är som du säger, att du har fått till till DVI->HDMI (från dator) pixelmappat på en 50Q97! Har försökt få till det utan att lyckas på en 50Q96. Har iofs ett annat grafikkort (Nivida 8800GTS) men det finns inställningar som tillåter "custom resolutions" där 1360x768 kan anges. - Vilken HDMI-ingång har du använt (och spelar det någon roll, eller fungerar det i samtliga)? - Använder du inställningen "just scan" på tv:n? - Kan det skilja sig mellan Q96 och Q97 vad det gäller möjligheten att pixelmappa via HDMI?
Postad 29 december 2007 - 13:39
Unregistered2d4d02ee
-
Unregistered2d4d02ee
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har nu gjort upptäckten att vga-ingången är det ultimata sättet att koppla datorn till min 42C96. Det blir pixelmappat utan problem och bilden är grym.
Nej, men det är helt onödigt då du kan skicka in 1024*768, få det pixelmappat och sedan låter du datorn skala om till rätt bildförhållanden. Jag har både en HDMI-kabel där jag matade med 1280*720 och nu en dvi-vga som jag pixelmappar genom. Tycker det blir lite bättre när man väl pixelmappar, framför 1280*720. Ser ingen anledning till att mata denna tv med annat än 1024*768, från datorn då.
Postad 29 december 2007 - 14:32
ebola66
-
ebola66
-
Amatör
-
-
65 inlägg
pell0:
Jag har bara använt HDMI 2, vilken enligt manualen (står lite kryptikskt) skall användas till dator.
Jag tror inte någon inställning för scan finns när det går via HDMI.
Q96 och Q97 skall vad jag vet vara identiska, iaf. enligt manualen.
Det går bara att välja 60 Hz i refresh rate.
Postad 29 december 2007 - 14:39
pell0
-
pell0
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
8800GTS_1360x768_DVI_HDMI.jpg 363,88K
6 Antal nerladdningarpell0: Jag har bara använt HDMI 2, vilken enligt manualen (står lite kryptikskt) skall användas till dator. Jag tror inte någon inställning för scan finns när det går via HDMI. Q96 och Q97 skall vad jag vet vara identiska, iaf. enligt manualen.
Det går bara att välja 60 Hz i refresh rate. ÄNTLIGEN!Lyckades få mitt NVIDIA 8800GTS att skapa 1360x768-upplösning över DVI->HDMI. Vet inte hur många timmar jag har suttit med den här skiten. Nu pixelmappar min 50Q96 perfekt över digitalt gränssnitt från datorn, ser lika skarpt och fint ut som det gjorde över VGA (något bättre faktiskt), samtidigt som man slipper den frustrerande interlacing-effekten i vita partier som jag upplevde över VGA (och som fick mig att välja en skalad 1280x720-bild via DVI->HDMI framför en pixelmappad 1360x768-bild över VGA tidigare). Bifogar en bild från Nvidias "Ntune Control Panel" som visar vilka inställningar som använts i "Manage Custom Resolutions". Ebola66: Tack för infon ovan, hade inte orkat försöka mer om du inte hade konfirmerat att det fungerade! Använder också HDMI2-ingången på TV:n. Mvh,
Postad 29 december 2007 - 14:44
davidrone
-
davidrone
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Nej, men det är helt onödigt då du kan skicka in 1024*768, få det pixelmappat och sedan låter du datorn skala om till rätt bildförhållanden.
Jag har både en HDMI-kabel där jag matade med 1280*720 och nu en dvi-vga som jag pixelmappar genom.
Tycker det blir lite bättre när man väl pixelmappar, framför 1280*720.
Ser ingen anledning till att mata denna tv med annat än 1024*768, från datorn då.
Frågan är då hur man ställer in i datorn så den fattar att det är en 16:9 TV trots att man skickar en 4:3 upplösning?
Postad 29 december 2007 - 14:48
JohanOscarPersson
-
JohanOscarPersson
-
Användare
-
-
201 inlägg
Nej, men det är helt onödigt då du kan skicka in 1024*768, få det pixelmappat och sedan låter du datorn skala om till rätt bildförhållanden.
Jag har både en HDMI-kabel där jag matade med 1280*720 och nu en dvi-vga som jag pixelmappar genom.
Ser ingen anledning till att mata denna tv med annat än 1024*768, från datorn då.
Ah. Hur ska man få datorn att skala om till rätt bildförhållande efter man skickat 1024x768?  Låter man tv'n göra jobbet blir ju bilden utdragen. Har nu gjort upptäckten att vga-ingången är det ultimata sättet att koppla datorn till min 42C96. Det blir pixelmappat utan problem och bilden är grym.
Frågan är då hur man ställer in i datorn så den fattar att det är en 16:9 TV trots att man skickar en 4:3 upplösning?
Precis
Postad 29 december 2007 - 15:59
MerCh
-
MerCh
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej hej! Har en Samsung q97. Är överlag nöjd med TVn, men tycker att det är väl pixligt ibland..
Men nu till själva frågan: När jag har valt 4:3-läge är kanterna på sidan gråa(!?). Går detta att fixa? De ska enligt mig naturligtvis vara svarta...
Mvh Hans Ja, det går att välja mellan ljus(grå) och mörk(svart). Kika lite i inställningarna så bör du hitta det.
edit: Det finns visst under inställningar för inbränningsskydd. Sidofärg kallas det du vill ändra.
Hm, den var redan inställd på "mörk", vilket resulterar i att det är en rätt ljus grå sidokant. väljer jag "ljus" blir det ännu ljusare, nästinpå vitt. är det något annat man ska göra?? för det är inte jättekul att se på 4:3 såhär /Hans
Postad 29 december 2007 - 17:06
warren
-
warren
-
Rookie
-
4 inlägg
8800GTS_1360x768_DVI_HDMI.jpg 363,88K
6 Antal nerladdningar
pell0: Jag har bara använt HDMI 2, vilken enligt manualen (står lite kryptikskt) skall användas till dator. Jag tror inte någon inställning för scan finns när det går via HDMI. Q96 och Q97 skall vad jag vet vara identiska, iaf. enligt manualen.
Det går bara att välja 60 Hz i refresh rate.
ÄNTLIGEN!
Lyckades få mitt NVIDIA 8800GTS att skapa 1360x768-upplösning över DVI->HDMI. Vet inte hur många timmar jag har suttit med den här skiten. Nu pixelmappar min 50Q96 perfekt över digitalt gränssnitt från datorn, ser lika skarpt och fint ut som det gjorde över VGA (något bättre faktiskt), samtidigt som man slipper den frustrerande interlacing-effekten i vita partier som jag upplevde över VGA (och som fick mig att välja en skalad 1280x720-bild via DVI->HDMI framför en pixelmappad 1360x768-bild över VGA tidigare).
Bifogar en bild från Nvidias "Ntune Control Panel" som visar vilka inställningar som använts i "Manage Custom Resolutions".
Ebola66: Tack för infon ovan, hade inte orkat försöka mer om du inte hade konfirmerat att det fungerade! Använder också HDMI2-ingången på TV:n.
Mvh,
Jag har precis samma specs som du (och har konfat lika som du beskriver), men när jag kör det så upplever jag att bilden flimmrar i ljusa partier (mot 1024x768@50Hz, där inget flimmer alls förekommer). Är du säker på att du inte blivit "blind" för det efter att ha mixtrat för mycket?
Postad 30 december 2007 - 10:37
pell0
-
pell0
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag har precis samma specs som du (och har konfat lika som du beskriver), men när jag kör det så upplever jag att bilden flimmrar i ljusa partier (mot 1024x768@50Hz, där inget flimmer alls förekommer). Är du säker på att du inte blivit "blind" för det efter att ha mixtrat för mycket? 
Jag upplever visserligen lite flimmer i ljusa partier, men inte alls lika mycket som när jag körde via VGA-kabeln. Testade också att ändra till till 1024x768 via DVI->HDMI och märkte inte av någon förbättring (eller försämring för den delen).
Postad 30 december 2007 - 10:48
syke
-
syke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hej!
Har nu plöjt igenom 74 sidor (puh!)
Sitter i valet och kvalet att precis köpa en 50Q96 men har två frågor:
1. Koppla in dator via HDMI - vad är det som gäller? Klarar den 1360*768 @ 50/60Hz eller får man köra 1280*720 och suddig bild?
2. Hur hanterar den 24p-innehåll? Inte ett ord i hela tråden om det..
Tacksam för snabba svar!
Postad 30 december 2007 - 11:52
warren
-
warren
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag upplever visserligen lite flimmer i ljusa partier, men inte alls lika mycket som när jag körde via VGA-kabeln. Testade också att ändra till till 1024x768 via DVI->HDMI och märkte inte av någon förbättring (eller försämring för den delen).
Såg du till att ändra till 50Hz också? 1360x768 är pixelmappat, men jag tycker inte det är nått bra alternativ då det flimmrar för mycket och man tappar en massa inställningsmöjligheter på tvn.
Postad 30 december 2007 - 12:55
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Fan, har en Panasonic 42PX70 idag men har haft prob med den o funderar på att byta.
Q96:an e väl den som ligger närmast.
Men efter att ha läst denna tråd så blir det ju inte lättare. Det jag oroar mig mest för e problemen med inbyggda boxen och att det blir "grumligt" i mörka partier.
E det vanligt eller ska man ha otur för att råka ut för dessa prob??
Postad 30 december 2007 - 19:10
almighty99
-
almighty99
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej.
Har suttit och läst lite i denna tråd men trög som man är så behver jag lite hjälp.
Funderar på att köpa en SAMSUNG PS-50C96 men kollar även på Q96 modellen
men hittar inte riktigt vad som är skillnaden på dessa 2?. Det skilljer ju
trots allt lite i pris.
Mvh Jörgen
Postad 30 december 2007 - 19:13
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Hej.
Har suttit och läst lite i denna tråd men trög som man är så behver jag lite hjälp.
Funderar på att köpa en SAMSUNG PS-50C96 men kollar även på Q96 modellen men hittar inte riktigt vad som är skillnaden på dessa 2?. Det skilljer ju trots allt lite i pris.
Mvh Jörgen
Vad jag har förstått så är det en extra hdmi samt movie plus på Q-modellen. Ingen annan skillnad tror jag.
Postad 30 december 2007 - 22:19
syke
-
syke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hej!
Har nu plöjt igenom 74 sidor (puh!)
Sitter i valet och kvalet att precis köpa en 50Q96 men har två frågor:
1. Koppla in dator via HDMI - vad är det som gäller? Klarar den 1360*768 @ 50/60Hz eller får man köra 1280*720 och suddig bild?
2. Hur hanterar den 24p-innehåll? Inte ett ord i hela tråden om det..
Tacksam för snabba svar!
Vi kan stryka 1:an eftersom det stod lite högre upp att det verkar fungera (även om det inte gör det för alla)? Men andra frågan känns ganska relevant. Är det INGEN som äger en Q96/Q97 som testat 24p (Blu-ray eller HD-DVD) material och vet ifall det är mjukt och fint eller hackar?
Redigerat av syke, 30 december 2007 - 22:20.
Postad 30 december 2007 - 22:48
_jAW_
-
_jAW_
-
Rookie
-
6 inlägg
Har haft min 42" Q97 i lite över en vecka nu och råkade ut för en lite underlig sak som någon kanske har svar på (jag har tyvärr inte läst exakt alla inlägg här än så om detta nämnts innan ber jag om ursäkt).
Ren generellt har jag varit nöjd med apparaten, hade bara lite problem med att få lagom nivå på ljuset och rödfärgen, allt var liksom lite för ljust eller rött, samt att den var lite pixlig i mörka scener. Men det mest irriterande var ändå att den hackade enormt om jag försökte köra in 720p i den (alla bildförbättringar av), 1080i gick däremot bra.
Nu till saken. Av ren nyfikenhet gick jag in i servicemenyn för att se att det gick, ändrade inget utan bara stängde ned den igen. Nu märker jag att alla användarinställningar har blivit återställda, dvs ljud och bild men inte kanaler, och bilden ser märkbart bättre ut än innan. Färgerna är renare, skärpan bättre, mindre pixlar i mörka scener, och det viktigaste, 720p flyter perfekt (fortfarande med alla bildförbättringar av). Nu är det inga problem alls att justera in en behaglig nivå på ljus och färg. Jag testade servicemenyn igen och den nollar åter igen inställningarna automatiskt.
Nu klagar jag inte för resultatet var ju bättre bild än innan, men det jag undrar över är om den verkligen ska nollställa inställningarna automatiskt? Det finns ju trots att ett val i menyn för det. Eller var det så att den gjorde nån form av kallibrering? Sen kommer ju frågan om varför en fabriksny TV gör en sån här sak, servicemenyn finns ju inte nämnd i instruktionsboken.
Någon med en bra förklaring på fenomenet? Man undrar ju hur många som har samma "fel" och eventuellt skulle kunna få bättre bild bara genom att öppna servicemenyn.
Postad 30 december 2007 - 23:11
syke
-
syke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ja, den nollställer inställningarna när man går in i servicemenyn, det står säkert 20 ggr i tråden.
Postad 30 december 2007 - 23:12
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har haft min 42" Q97 i lite över en vecka nu och råkade ut för en lite underlig sak som någon kanske har svar på (jag har tyvärr inte läst exakt alla inlägg här än så om detta nämnts innan ber jag om ursäkt).
Ren generellt har jag varit nöjd med apparaten, hade bara lite problem med att få lagom nivå på ljuset och rödfärgen, allt var liksom lite för ljust eller rött, samt att den var lite pixlig i mörka scener. Men det mest irriterande var ändå att den hackade enormt om jag försökte köra in 720p i den (alla bildförbättringar av), 1080i gick däremot bra.
Nu till saken. Av ren nyfikenhet gick jag in i servicemenyn för att se att det gick, ändrade inget utan bara stängde ned den igen. Nu märker jag att alla användarinställningar har blivit återställda, dvs ljud och bild men inte kanaler, och bilden ser märkbart bättre ut än innan. Färgerna är renare, skärpan bättre, mindre pixlar i mörka scener, och det viktigaste, 720p flyter perfekt (fortfarande med alla bildförbättringar av). Nu är det inga problem alls att justera in en behaglig nivå på ljus och färg. Jag testade servicemenyn igen och den nollar åter igen inställningarna automatiskt.
Nu klagar jag inte för resultatet var ju bättre bild än innan, men det jag undrar över är om den verkligen ska nollställa inställningarna automatiskt? Det finns ju trots att ett val i menyn för det. Eller var det så att den gjorde nån form av kallibrering? Sen kommer ju frågan om varför en fabriksny TV gör en sån här sak, servicemenyn finns ju inte nämnd i instruktionsboken.
Någon med en bra förklaring på fenomenet? Man undrar ju hur många som har samma "fel" och eventuellt skulle kunna få bättre bild bara genom att öppna servicemenyn. 
Har läst tidigare i tråden att den nollställer när man har varit in i servicemenyn. Spelar du 720p från datorn?
Postad 30 december 2007 - 23:18
-Erik-
-
-Erik-
-
Användare
-
-
158 inlägg
Går man in i servicemenyn utan att ändra något så nollställs alla inställningar i alla fall. Så det är som det ska. Att du tyckte det blev "bättre" bild efter detta var kanske att den bytte till original inställningarna, fast där är ju kontrast och allt ställt högt så det borde blivit sämre i så fall.
Postad 31 december 2007 - 00:07
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Går man in i servicemenyn utan att ändra något så nollställs alla inställningar i alla fall. Så det är som det ska. Att du tyckte det blev "bättre" bild efter detta var kanske att den bytte till original inställningarna, fast där är ju kontrast och allt ställt högt så det borde blivit sämre i så fall.
Det är den bilden folk ser i affären  alltså den bild de köper tvn för Smaken är ju som baken....
Redigerat av Damp, 31 december 2007 - 00:07.
Postad 31 december 2007 - 01:00
_jAW_
-
_jAW_
-
Rookie
-
6 inlägg
Ja, den nollställer inställningarna när man går in i servicemenyn, det står säkert 20 ggr i tråden. 
Hehe ja då behöver jag inte fundera över det något mer. Har läst tidigare i tråden att den nollställer när man har varit in i servicemenyn.
Spelar du 720p från datorn?
Nä, har den inte kopplad mot datorn än utan det var mot min Tvix 4100 som den hackade som rackarns med 720p innan den blev "nollad". Efter så flöt det hur fint som helst. Går man in i servicemenyn utan att ändra något så nollställs alla inställningar i alla fall. Så det är som det ska. Att du tyckte det blev "bättre" bild efter detta var kanske att den bytte till original inställningarna, fast där är ju kontrast och allt ställt högt så det borde blivit sämre i så fall.
Lite svårt att beskriva det hela, som jag upplevde det så blev hela bilden bättre med mera djup och bättre balans i färg och ljus även fast det märktes att den inte var korrekt inställd, dvs betydligt bättre än första gången jag startade upp den. Sen fick jag naturligtvis justera den igen så att den blev som jag vill ha den, för som du säger så hamnade ju kontrast och sånt alldeles fel. Jag testade exakt samma inställningar som jag hade innan den blev nollad och gick in i servicemenyn igen, men den här gången upplevde jag inte alls samma skillnad som första gången utan nu blev den snarare aningen sämre. Den stora grejen är ändå att den hackade rejält innan när jag körde 720p och nu flyter det finfint (med förbättringar av). Det är det som får mig att tro att nåt mer hände än bara nollställning av de vanliga inställningarna. Känns som den antingen kalibrerade till något eller så finns det någon inställning jag helt har missat.
Postad 31 december 2007 - 02:00
_Martin_
-
_Martin_
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan! Jag är noob!  Köpte min första storbilds TV igår, en Samsung PS42Q97. Jag är än så länge nöjd bortsett från en röd/lila vertikal linje (se bilden) som dyker upp på exakt samma ställe lite då å då. Den försvinner ofta om det man tittar på "byter scen" eller om man byter kanal eller öppnar en meny.  Jag har digitalbox via Com hem och den är kopplad med Scart, när jag tittar här så dyker strecket upp oavsett vilken kanal. Discovery brukar dock klara sig bra  Om jag tittar på film eller videor via Xboxen, kopplad via scart, så dyker den även upp där. Likaså mitt Wii som jag kopplat in på sidan med de klassiska gul-vit-röd sladdarna (har hjärnsläpp och glömt bort vad man kallar det) och likaså där får jag samma problem. Jag misstänker att det är nån skada men jag tänkte ändå höra med er som kan det här, om det är nåt klassiskt som man löser genom några knapptryckningar och inställningar.. Tacksam för svar! PS. Jag har försökt söka igenom den här tråden på olika sökord och hittar inte nån träff på detta
Postad 31 december 2007 - 02:26
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Hejsan!
Jag är noob!  Köpte min första storbilds TV igår, en Samsung PS42Q97. Jag är än så länge nöjd bortsett från en röd/lila vertikal linje (se bilden) som dyker upp på exakt samma ställe lite då å då. Den försvinner ofta om det man tittar på "byter scen" eller om man byter kanal eller öppnar en meny.

Jag har digitalbox via Com hem och den är kopplad med Scart, när jag tittar här så dyker strecket upp oavsett vilken kanal. Discovery brukar dock klara sig bra  Om jag tittar på film eller videor via Xboxen, kopplad via scart, så dyker den även upp där. Likaså mitt Wii som jag kopplat in på sidan med de klassiska gul-vit-röd sladdarna (har hjärnsläpp och glömt bort vad man kallar det) och likaså där får jag samma problem.
Jag misstänker att det är nån skada men jag tänkte ändå höra med er som kan det här, om det är nåt klassiskt som man löser genom några knapptryckningar och inställningar..
Tacksam för svar!
PS. Jag har försökt söka igenom den här tråden på olika sökord och hittar inte nån träff på detta
En specialfiness som alla har även jag... nä, något är fel på din apparat, du kommer få den fixad om du ringer affären efter nyår.
Postad 31 december 2007 - 09:04
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Hm, den var redan inställd på "mörk", vilket resulterar i att det är en rätt ljus grå sidokant. väljer jag "ljus" blir det ännu ljusare, nästinpå vitt. är det något annat man ska göra?? för det är inte jättekul att se på 4:3 såhär
/Hans
Låter märkligt. Kan inte tolka det på något annat sätt än att din bild är väldigt ljust inställd.
Postad 31 december 2007 - 12:01
almighty99
-
almighty99
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej.
Funderar på att köpa en SAMSUNG PS-50C96 men kollar även på Q96 modellen men hittar inte riktigt vad som är skillnaden på dessa 2?. Det skilljer ju trots allt lite i pris.
Mvh Jörgen
Vad jag har förstått så är det en extra hdmi samt movie plus på Q-modellen. Ingen annan skillnad tror jag.
Ok tack för svaret. jag får väl köra på c96 modellen och hoppas på att man blir nljjd.
Postad 31 december 2007 - 14:22
Chrester
-
Chrester
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Bara för att förenkla för en noob som mig med tanke på att koppla in datorn till min Q96'a.
Har en skapligt ny burk med ett Asus PCI-E X1950Pro kort med:
2 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI
1 x S-video/kompositutgång
2 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ( med adapter )
1 x HDTV-utgång ( med adapter )
Hur ska jag på bästa sätt koppla datorn till min plasma?
* Med den medföljande adaptern (DVI till analog konverter) och sen in i tv'ns vga?
* Med HDTV-utgången till tv'ns komponent
* Hitta en ny HDMI-DVI-I kabel och sen in i någon HDMI-ingång på tv'n?
Är som sagt helt grön på att koppla en dator till en plasma så lite klargörning vore trevligt 
Det har kanske har stötts och blötts redan så ni får ha lite överseende med mig
Postad 31 december 2007 - 14:56
reiman
-
reiman
-
Amatör
-
-
70 inlägg
min 42" q97 har börjat bete sig märkligt. Tvn är 2-3 veckor gammal och idag har den börjat göra något konstigt. Vad gör den då? Jo, den gör ett ljud, exakt det ljudet den gör när den sätts på. Det låter alltså som att TVn ska sätta på sig själv men det gör den inte. Det är bara ljudet.
Detta kan naturligtvis bli irriterande om det fortsätter. Vad ska jag göra?
Postad 31 december 2007 - 15:00
Unregistered2d4d02ee
-
Unregistered2d4d02ee
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Bara för att förenkla för en noob som mig med tanke på att koppla in datorn till min Q96'a.
Har en skapligt ny burk med ett Asus PCI-E X1950Pro kort med: 2 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI 1 x S-video/kompositutgång 2 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ( med adapter ) 1 x HDTV-utgång ( med adapter )
Hur ska jag på bästa sätt koppla datorn till min plasma? * Med den medföljande adaptern (DVI till analog konverter) och sen in i tv'ns vga? * Med HDTV-utgången till tv'ns komponent * Hitta en ny HDMI-DVI-I kabel och sen in i någon HDMI-ingång på tv'n?
Är som sagt helt grön på att koppla en dator till en plasma så lite klargörning vore trevligt  Det har kanske har stötts och blötts redan så ni får ha lite överseende med mig 
dvi-vga - kabel är bäst enligt mig. Kika på mina tidigare inlägg i tråden.
Postad 31 december 2007 - 15:10
Chrester
-
Chrester
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Har en skapligt ny burk med ett Asus PCI-E X1950Pro kort med: 2 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI 1 x S-video/kompositutgång 2 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ( med adapter ) 1 x HDTV-utgång ( med adapter )
Hur ska jag på bästa sätt koppla datorn till min plasma? * Med den medföljande adaptern (DVI till analog konverter) och sen in i tv'ns vga? * Med HDTV-utgången till tv'ns komponent * Hitta en ny HDMI-DVI-I kabel och sen in i någon HDMI-ingång på tv'n?
Är som sagt helt grön på att koppla en dator till en plasma så lite klargörning vore trevligt  Det har kanske har stötts och blötts redan så ni får ha lite överseende med mig 
dvi-vga - kabel är bäst enligt mig. Kika på mina tidigare inlägg i tråden.
Ok, tack för svaret  Sen ang. upplösning så är det väl 1024X768@50Hz eller ska man ta 60Hz?
Postad 31 december 2007 - 15:12
steanr
-
steanr
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
min 42" q97 har börjat bete sig märkligt. Tvn är 2-3 veckor gammal och idag har den börjat göra något konstigt. Vad gör den då? Jo, den gör ett ljud, exakt det ljudet den gör när den sätts på. Det låter alltså som att TVn ska sätta på sig själv men det gör den inte. Det är bara ljudet. Detta kan naturligtvis bli irriterande om det fortsätter. Vad ska jag göra?
Jag har exakt samma problem med min 42 " c96, den låter som att den sätts på när den redan är påslagen.. Ibland händer dock inget alls, ibland är det en gång per minut. Sen svartnar bilden i tre-fyra sek nån gång då och då.. Detta vid vanligt tv-tittande. Nån som vet vad som är fel?
Postad 31 december 2007 - 16:26
Unregistered3811f9da
-
Unregistered3811f9da
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Ni som har problem med att TV'n startar om och knäpper, kör ni via Boxer och den inbyggda digitala mottagaren?
Postad 31 december 2007 - 20:54
reiman
-
reiman
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ni som har problem med att TV'n startar om och knäpper, kör ni via Boxer och den inbyggda digitala mottagaren?
kör telias bredbands tv med en motorola digtalbox.
Postad 01 januari 2008 - 16:30
typas
-
typas
-
Användare
-
-
200 inlägg
Jag har köpt en extern digitalbox(Samsung DTB-B260V) till min Q96, nu har jag märkt att bilden inte hoppar över till 16:9 med automatik när programmet sänds i 4:3 på min externa digitalbox. Jag stör mig på när inte hela skärmens bredd utnyttjas. Ska inte tv:n slå över med automatik när man valt 16:9 ?
Postad 01 januari 2008 - 20:54
jsturess
-
jsturess
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Nya problem....  När jag sätter på tv så hänger den sig ibland (bilden rullar men ruta där det står t.ex svt 1 hänger kvar). Det går inte att byta kanal utan man är tvungen att stänga av och hoppas på att det går att byta när man sätter på igen. Det är inga problem när den har hängt sig att växla till scart utgångarna... Sedan har jag fått för mig att det blåa ljuset på tv blinkade till varje gång som den mottog signal ifrån fjärrkontrollen men det har oxå gett upp  Har alltid haft ljuseffekter avstängda.... Någon som har haft samma problem?
Min tv (50"q97) har också samma fenomen ibland att den hänger sig ett tag när man bläddrar mellan kanalerna, men väntar man ett tag kan ta upp till 30sek så funkar den sen.
//Roffa
Börjar faktiskt bli lite frustrerad..
- Även min 50Q96:a har också börjat hänga sig så att det ej går att byta kanal (går dock att byta till HDMI-ingången och tillbaka). Har inte testat att vänta en längre stund för att se om den återställer sig. En sak är säker åtminstone; Detta hände inte förut (nu sker det flera gånger dagligen).
Samma problem här, hängning vid kanalbyte! och detta har jag inte heller haft innan, den enda skillnaden är att jag gjorde en återställning av den inbyggda digitalmottagaren. Har ni gjort detta med?
Mitt första intryck av denna tv var kanon men nu efter4 veckors ägande av denna börjar man reta sig på den! Felen börjar krypa fram. Den har börjat att starta om sig, två ggr denna vecka. även detta har inte hänt innan. Taskig detaljrikedom i mörka partier, rent ut sakt skit. Problemet minimeras vid uppskalning till 720p från dvd:n, men med den inbyggda digitalboxen suger det. Verkar sakna vissa gråskaler. Har även testat att ställa in bilden efter "DIGITAL VIDEO ESSENTIALS" men detta resultat suger rejält vid vanligt tv tittanden. Ibland när man ska byta kanal eller sänka ljudet via frärren eller från sidan på tv:n är det trögt som sirap och ibland funkar det som det ska göra.
Börjar bli en besviken ägare av 50q96......
Tar och citerar mitt eget inlägg, hittade en sida http://www.popularme...de/2826881.html som visar mina artifakter som jag försöker förklara. Lider av [1],[2]och [4]. [4]:an sysns tydgligt om man kallibrerar efter DVE. För att minnimera detta är jag tvungen att ta ner kontrasten och ljusstyrkan. Problemet är ju då att man missar mycket detaljer i de mörka scenerna. Lider ni andra av detta med eller är det bara jag? Bör tilläggas att dessa problem uppenbara sig med den inbyggda boxen och en viss minnimering vid dvd tittande, uppskalat till 720P. Har fortfarande inte matat med HD material, väntar på tvix 6500. .....TV:n hängde sig idag igen, när man slog på kanal 1 med den inbyggda boxen och sen botade den om sig. Imorgon ringer jag supporten.
Redigerat av jsturess, 01 januari 2008 - 21:19.
Postad 01 januari 2008 - 21:26
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Nya problem....  När jag sätter på tv så hänger den sig ibland (bilden rullar men ruta där det står t.ex svt 1 hänger kvar). Det går inte att byta kanal utan man är tvungen att stänga av och hoppas på att det går att byta när man sätter på igen. Det är inga problem när den har hängt sig att växla till scart utgångarna... Sedan har jag fått för mig att det blåa ljuset på tv blinkade till varje gång som den mottog signal ifrån fjärrkontrollen men det har oxå gett upp  Har alltid haft ljuseffekter avstängda.... Någon som har haft samma problem?
Min tv (50"q97) har också samma fenomen ibland att den hänger sig ett tag när man bläddrar mellan kanalerna, men väntar man ett tag kan ta upp till 30sek så funkar den sen.
//Roffa
Börjar faktiskt bli lite frustrerad..
- Även min 50Q96:a har också börjat hänga sig så att det ej går att byta kanal (går dock att byta till HDMI-ingången och tillbaka). Har inte testat att vänta en längre stund för att se om den återställer sig. En sak är säker åtminstone; Detta hände inte förut (nu sker det flera gånger dagligen).
Samma problem här, hängning vid kanalbyte! och detta har jag inte heller haft innan, den enda skillnaden är att jag gjorde en återställning av den inbyggda digitalmottagaren. Har ni gjort detta med?
Mitt första intryck av denna tv var kanon men nu efter4 veckors ägande av denna börjar man reta sig på den! Felen börjar krypa fram. Den har börjat att starta om sig, två ggr denna vecka. även detta har inte hänt innan. Taskig detaljrikedom i mörka partier, rent ut sakt skit. Problemet minimeras vid uppskalning till 720p från dvd:n, men med den inbyggda digitalboxen suger det. Verkar sakna vissa gråskaler. Har även testat att ställa in bilden efter "DIGITAL VIDEO ESSENTIALS" men detta resultat suger rejält vid vanligt tv tittanden. Ibland när man ska byta kanal eller sänka ljudet via frärren eller från sidan på tv:n är det trögt som sirap och ibland funkar det som det ska göra.
Börjar bli en besviken ägare av 50q96......
Tar och citerar mitt eget inlägg, hittade en sida http://www.popularme...de/2826881.html som visar mina artifakter som jag försöker förklara. Lider av [1],[2]och [4]. [4]:an sysns tydgligt om man kallibrerar efter DVE. För att minnimera detta är jag tvungen att ta ner kontrasten och ljusstyrkan. Problemet är ju då att man missar mycket detaljer i de mörka scenerna. Lider ni andra av detta med eller är det bara jag? Bör tilläggas att dessa problem uppenbara sig med den inbyggda boxen och en viss minnimering vid dvd tittande, uppskalat till 720P. Har fortfarande inte matat med HD material, väntar på tvix 6500. .....TV:n hängde sig idag igen, när man slog på kanal 1 med den inbyggda boxen och sen botade den om sig. Imorgon ringer jag supporten.
Jag tyckte jag märkte ngt liknande (fel 4an på hemsidan) när jag köpte tvn har jag för mig men nu när jag har haft den i över ett halvår så märker jag inget sånt här längre. Vet inte om det blivit bättre med tiden eller om man vant sig. Jag märkte det på analog tv men inte så mycket på dvd. Och på HD DVD har jag inte sett det minsta spår av dom felen. Jag har comhem så jag kan inte prova den inbyggda boxen. Edit. Kommer nog snart köpa DVD HD DVD och kalibrera bilden. Fast man kanske ska låta bli för jag är väldigt nöjd med bilden, både på analog tv, dvd och hd dvd. Så man kanske bara gör sig en björntjänst och börjar irretera sig på saker man aldrig skulle märkt av annars.
Redigerat av Hoff, 01 januari 2008 - 21:33.
Postad 01 januari 2008 - 21:36
moonwindd
-
moonwindd
-
Rookie
-
1 inlägg
Ok. Jag hittade denna tråd om samsung modellen Q96 och hoppas att någon kanske kan ge mig lite tips.
Jag har haft PS-42Q96 Plasman i ca 2 månader snart och har lite problem.
1. Oavsett vilken kanal jag har på när jag stänger av TV'n så startar den på Kanal 6 (Kanalplats 6). Läser man i manualen så står det uttryckligen att TV'n startar på den kanal man den var när man stängde av den. Låter logiskt...men fungerar inte hos mig.
2. Jag kör via vanliga comhem signalen (analog) och har nyligen upptäckt att de fria digitala kanalerna sänds via samma jack. Då jag slår över till digitalmottagaren (finns ju redan inbyggd i TV'n) kan jag se digitala sändningarna. Problemet är att grundinställningarna är 4:3 samt dynamisk bild. (Mkt hög kontrast etc.) Om jag ställer in de bildinställningar jag vill ha och sedan sätter på den digitala guiden, så återgår bildinställningarna till sitt ursprung när jag stänger av programguiden. M a o sparas inte inställningarna jag ställer in. Vet någon varför? Stänger jag dessutom av TV'n på tex digitala kanalen 1, så startas ändå TV'n på den analoga kanal 6. Mycket skumt. Jag har kört om "plug-and-play" funktionen för att verifiera att jag har valt home-läge. Jag har tryckt in ljudknappen+menyknappen på sidan av skärmen för att hoppa mellan läget "shopping" och "dynamisk" (resettar jag på detta sätt finns det tydligen inte ett home läge.) Om jag har ställt in inställningarna när jag ser via den digitala signalen och hoppar till analog och sedan tillbaka till digital, så har inställningarna tappats igen.
Är det någon som känner igen problemet?
Behöver jag baxa iväg TVn tillbaka till butiken?
Tack.
Postad 01 januari 2008 - 21:39
anfose
-
anfose
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Detta har tidigare beskrivits i denna tråd som att "tvn uppgraderar sig" (kolla sida 45 i denna tråd). Har inte testat det själv men ändra följande: D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV".
Postad 01 januari 2008 - 21:54
jsturess
-
jsturess
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Detta har tidigare beskrivits i denna tråd som att "tvn uppgraderar sig" (kolla sida 45 i denna tråd). Har inte testat det själv men ändra följande: D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV".
Denna funktion har jag på AV, jag tror att min orsak har varit när min tv hänger sig vid kanalbyte, byte till SVT1, översta fältet som visar kanalplatsen och fältet som visar ljudformat hänger sig, denna hänging kan vara uppemot 1 minut och under denna tid kan man inte byta till en annan kanal. Detta problem hade jag inte innan jag gjorde en återställning av den inbyggda digitalboxen.
Redigerat av jsturess, 01 januari 2008 - 21:56.
Postad 01 januari 2008 - 21:59
TomasA
-
TomasA
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Detta har tidigare beskrivits i denna tråd som att "tvn uppgraderar sig" (kolla sida 45 i denna tråd)......
Oj - jag har bara 23 sidor på denna tråd. Men jag funtar på en 50Q97 eller en 50Q92. Kan någon tala om vad som skiljer förutom det man kan få fram på infon under respektive TV:s data här på Prisjakt/Hembio // Tomas
Postad 02 januari 2008 - 19:10
Fowler
-
Fowler
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har läst lite här på forumet men detta är de första inlägget som jag skriver så ha överseende.
Köpte en Samsung Q97 för drygt en vecka sen. Levererar en bra bild över de digitala marknätet, knäpptyst. Inga problem än så länge.
Men när jag kopplar in den bärbara och visar film från datorn via vga -> vga så blir kvaliten kass. Påminner om fotografier i gif-format, dvs att färger fattas och blir allmänt brusigt. Ligger problemet i den bärbara datorns utgång eller är vga-ingången på tvn allmänt kass?
Postad 03 januari 2008 - 00:10
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
Detta har tidigare beskrivits i denna tråd som att "tvn uppgraderar sig" (kolla sida 45 i denna tråd)...... Oj - jag har bara 23 sidor på denna tråd. Men jag funtar på en 50Q97 eller en 50Q92. Kan någon tala om vad som skiljer förutom det man kan få fram på infon under respektive TV:s data här på Prisjakt/Hembio
// Tomas
50q97/96 suger! köp en panasonic så slipper du massa "små fel" för att inte ta om bekymmer. jag hade min50q96 hemma i en månad konstatera detta efter bar några dagar, men kunde inte göra ett skit för affären jag köpt tv inte hade den modell hemma jag var intreserad av (panna 50" px700) demi//
Postad 03 januari 2008 - 00:47
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Detta har tidigare beskrivits i denna tråd som att "tvn uppgraderar sig" (kolla sida 45 i denna tråd)...... Oj - jag har bara 23 sidor på denna tråd. Men jag funtar på en 50Q97 eller en 50Q92. Kan någon tala om vad som skiljer förutom det man kan få fram på infon under respektive TV:s data här på Prisjakt/Hembio
// Tomas
50q97/96 suger! köp en panasonic så slipper du massa "små fel" för att inte ta om bekymmer. jag hade min50q96 hemma i en månad konstatera detta efter bar några dagar, men kunde inte göra ett skit för affären jag köpt tv inte hade den modell hemma jag var intreserad av (panna 50" px700)
demi// 
Haha, bara för du hade problem med din tv så suger hela serien?. Tycker du ska läsa hela px70-tråden..., lika många som har småfel på sina apparater där med. Så vad kan man konstatera, jo det finns måndagsexemplar av varenda modell av varenda tillverkare.
Postad 03 januari 2008 - 20:28
warren
-
warren
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag mätte energiförbrukningen i standbyläge på min 50q97 och den var 18w. Rätt mycket bara för kunna starta tvn med fjärrkontrollen. Vad finns det för nackdelar med att skaffa en riktig strömbrytare till den förutom att man tappar klockinställningarna? Tar TVn stryk av att behövas startas "kall"?
Postad 03 januari 2008 - 22:05
Unregistered184703fd
-
Unregistered184703fd
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
en fråga , hur kan man se hur många timmar tv:n har varit på, tänkte mest för att kolla om man börjar närma sig de 200 timmar som tv ska brännas in. vet att jag har läst det någonstans i forumet men jag hittar det inte.
tack i för hand
Postad 03 januari 2008 - 22:53
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
en fråga , hur kan man se hur många timmar tv:n har varit på, tänkte mest för att kolla om man börjar närma sig de 200 timmar som tv ska brännas in. vet att jag har läst det någonstans i forumet men jag hittar det inte. tack i för hand 
Ja du, har du inte startat äggklockan varje gång du startar tv? så gjorde jag och det funkade kanon Annars kan man alltid gå in i servicemenyn, där står allt! Kom ihåg att alla dina iställningar nollas när du går in där.
Postad 04 januari 2008 - 12:58
elvis82
-
elvis82
-
Användare
-
-
131 inlägg
min 42" q97 har börjat bete sig märkligt. Tvn är 2-3 veckor gammal och idag har den börjat göra något konstigt. Vad gör den då? Jo, den gör ett ljud, exakt det ljudet den gör när den sätts på. Det låter alltså som att TVn ska sätta på sig själv men det gör den inte. Det är bara ljudet. Detta kan naturligtvis bli irriterande om det fortsätter. Vad ska jag göra?
har samma problem.. Låter som den stänger av sig och stätter på sig själv.. Trodde det spökade först  Någon som vet mer?
Postad 04 januari 2008 - 18:50
Leko
-
Leko
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Frågar igen.
Ingen här som kan svara??
Jag har nu en Philips 32" crt från -03 & Canal Digitals combobox (parabol) & en Sony hårddisk dvd 710. Jag har otroligt bra bild men skulle vilja ha en större bild & svart tv & platt så jag får in den i tv-hyllan. Har därför beställt en 42c96. Jag ser mest på tv & den ställer alltid om till full bild utan att det ser onaturligt ut. Nåt som visst Philips e bra på. Har sett i affärer att den dyrare lcd-philips serien fungerar ungefär lika.
Frågan är hur fungerar 42C96? Kan man ställa in så att den alltid visar full bild utan att det ser onaturligt ut. Alltså även 4:3 program i scart lägena?
Sen funderar jag på att köpa Canal Digitals nya Hd hårddiskbox & då köra med HDMI. Hur blir det då med den automatiska omställningen till full bild? Kan man kanske ändra det i den boxen för er som har den?
Som sagt jag köper ju en större tv för att få större bild & vill inte då ha svarta streck över/under eller på sidorna så bilden blir mindre. Tror det skulle bli för irriterande åxå vid olika kanaler & reklam m.m.
MVH
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|