Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta Àmne
Postad 21 augusti 2013 - 17:34
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Måste bara säga, kanske främst till er som inte haft möjlighet att se den själva, hur otroligt bra svärtan på ZT60 är. Speciellt under dagtid, vilket imponerar mest på mig. Besökt HiFi klubben i ett helt annat ärende, men kunde ändå inte låta bli att titta på den (trots att jag kollat på den många gånger förrut) och liksom tidigare slås jag av hur otroligt bra svärta den har. Har tyvärr aldrig kunnat se den sida vid sida med en F8500 men är ändå övertygad om att den skulle slå F8500:an på fingrarna gällande svärta i så väl ljusa som mörka rum, och då tycker jag ändå F8500 har en riktigt bra svärta. Har däremot sett den bredvid en VT60 ett par gånger och där är det inget snack om saken, med lite ljus i rummet är det klasskillnad.
På ett sätt är jag nästan glad att Panasonic var dumma nog att inte ta in 65" ZT60 i Sverige, för då hade blivit mkt svårt att motstå den, även om den varit klart mkt dyrare (vilket den som bekant är redan i 60")
I helt mörka rum är skillnaden däremot mkt mindre, om den ens går att se alls, men det är väl inte så konstigt iom att det vad jag vet är samma paneler, bara olika filter.
Redigerat av Unregistered1413, 21 augusti 2013 - 17:36.
Postad 21 augusti 2013 - 17:49
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlÀgg
...för mig så är det helt ok om ljudet är färgat även om högtalarna passerat 6 sexsiffrigt belopp. Bara det passar mina öron. Har aldrig förstått mig på att "det ska va som regissören tänkt sig". Han ska väl inte sitta hemma hos mig och kolla eller lyssna ?
Ett intressant resonemang, men i praktiken finns det en del brister i logiken. Det är frestande att dra paralleller med skojigheter som "jag gillar chilisås, och därför häller jag det på all mat utan att smaka först", eller "jag gillar att musiken låter lite rått och skramligt, och låter därför alltid försteget dista och kör konsekvent med dsp:n i läge arena", men förhoppningsvis är det inte riktigt så du (och flera andra) här tänker.  I produktionen av de allra flesta filmer (och ljudinspelningar) "av någorlunda klass" läggs det ganska stora resurser på att (i ett medium med betydande begränsningar) kunna "förmedla både subtila detaljer och stor dynamik" utan att de går förlorade. Om man exempelvis kör med dynamisk kontrast, trycker till svärtan lite extra, gasar på färgerna eller helt enkelt är lyckligt ovetande om att ens tv inte riktigt fixar att visa "allt som mediet tillåter", då är det ett helt odiskutabelt faktum att man riskerar MISSA en del av verkets mer subtila dimensioner, eftersom dynamik, skillnader och detaljer försvinner eller undertrycks. Kanske svårt att ta till sig, och någon tycker säkert att ovanstående bara är fisförnämt akademiskt struntprat, men i så fall har man faktiskt en del kvar att lära och upptäcka om medier och konstarter. Pudelns kärna: En bildvisare och ljudanläggning som KAN köras utan att lägga till eller dra ifrån något är väldigt vettigt att ha som utgångspunkt, och innan man bestämmer sig för att konsekvent addera färg, bas eller vad man nu vurmar för så kan det vara idé att prova med inställningar som inte gör att detaljer försvinner eller undertrycks. Man kan också formulera det så att en "neutral anläggning" är att föredra för att man då minimerar förlusten av dimensioner och subtila intryck från verket, även om man säger sig skita fullständigt i hur filmskaparen tänkt sig att bilden skulle se ut och uppfattas...
Postad 21 augusti 2013 - 18:07
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Om man exempelvis kör med dynamisk kontrast, trycker till svärtan lite extra, gasar på färgerna eller helt enkelt är lyckligt ovetande om att ens tv inte riktigt fixar att visa "allt som mediet tillåter", då är det ett helt odiskutabelt faktum att man riskerar MISSA en del av verkets mer subtila dimensioner, eftersom dynamik, skillnader och detaljer försvinner eller undertrycks.
Kanske svårt att ta till sig, och någon tycker säkert att ovanstående bara är fisförnämt akademiskt struntprat, men i så fall har man faktiskt en del kvar att lära och upptäcka om medier och konstarter.
Pudelns kärna: En bildvisare och ljudanläggning som KAN köras utan att lägga till eller dra ifrån något är väldigt vettigt att ha som utgångspunkt, och innan man bestämmer sig för att konsekvent addera färg, bas eller vad man nu vurmar för så kan det vara idé att prova med inställningar som inte gör att detaljer försvinner eller undertrycks.
Här håller jag helt klart med dig, även om jag tycker det är lite olika saker här. Den initiala diskussionen gällde väl typ färger och liknande, och kanske typ exempel som att man som jag gillar att gräset i fotbollsmatcher är lite grönare än vad det kanske eg är (i synnerhet på Friends Arena  ) och att lagens tröjor kanske är något mer intensiva i sina färger. Om man däremot börjar ladda på den extrem dynamisk kontrast och den typen av grejer gör att t.ex. detaljer i mörka bakgrunder försvinner så är det en helt annan sak. För mig handlar det ena om att "optimera bilden utifrån personliga önskemål" och det andra om att helt enkelt förstöra den (typ köra Dynamic/VIvid mode annat än möjligtvis för att omgivningsljuset kräver det för att ens se nåt).
Redigerat av Unregistered1413, 21 augusti 2013 - 18:08.
Postad 21 augusti 2013 - 18:39
stigerud
-
stigerud
-
AnvÀndare
-
-
114 inlÀgg
65VT60 samt Canal Digital parabol bestÀllt hos min lokala handlare
Postad 21 augusti 2013 - 19:21
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlÀgg
65VT60 samt Canal Digital parabol beställt hos min lokala handlare 
Kul, spännande att höra vad du tycker när den anländer. Funderar själv på 65ST60 men kanske värt att lägga till lite och få VT.
Postad 21 augusti 2013 - 23:00
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlÀgg
Har pratat med den butik jag köpte min 50VT60 hos och de hänvisade till en servicefirma som hanterar panasonics apparater. De skulle beställa hem delar och sedan kontakta mig. Vet inte om det är foam kit eller annat. Ljudet från fläktarna kunde orsakas av olika saker enl dom.
Intressant, vilken firma är det man ska kontakta? Ser fram emot en rapport senare då.
Postad 22 augusti 2013 - 08:08
ujl
-
ujl
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Ingen som har insider-information och vet om det kommer kampanj på 65ST snart igen?
Postad 22 augusti 2013 - 08:32
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlÀgg
Ingen som har insider-information och vet om det kommer kampanj på 65ST snart igen? 
Komplett/inwarehouse har fått in ett 20-tal i lager nu så det finns nog en möjlighet att de kommer en drive snart. Det kom några sådana dippar förra året vid den här tiden i alla fall och oftast var det dem som började.
Postad 22 augusti 2013 - 08:48
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22 887 inlÀgg
Ett intressant resonemang, men i praktiken finns det en del brister i logiken. ...
Klockrent inlägg xyz. +37 på den. En annan brist i logiken är följande faktum: film/video kan se ut ungefär hur som helst, beroende på skaparens intentioner. Kontraster, färgers mättnad, toning och intensitet, skärpa etc etc jada jada är all over the place. Checka en Bergman rulle och sen nån Michel Bay rulle så begriper man det. Film A och film B kan ha helt olika "looks" som kan skifta åt radikalt olika håll. Att då tro att man via en/flera konstanta avvikelser ska uppnå ett "bättre" resultat makes no sense at all. Man applicerar en konstant avvikelse på en varierande insignal. "Personlig smak", hos tittaren, är faktiskt inte ens applicerbart här. Av den enkla anledningen att personlig smak i högsta grad är applicerbart hos skaparen. För vad är konsekvensen av åsikten "jag vill inte ha korrekt bild utan ett påslag av X och Y"? Jo vad man säger då är att ALLA film/video skapare genom ALLA tider har skapat material som är skapade med ett konstant "fel", ett konstant "smak-fel" (ur åsiktsbärarens synvinkel). Det krävs ingen större ansträngning för att inse att det är fullständigt orimligt! Jag lovar, Bergman och Bay har olika smak - för att dra det till sin spets. "ALLA filmskapare, från Bergman till Bay har samma dåliga smak, de har 20% för lite mättnad på färgerna i ALLA sina filmer". Ja, eller hur... Att tro man rent faktiskt vinner nått på detta tillförande av konstanta avvikelser handlar egentligen enbart om okunskap. Jag accepterar folks okunskap men om någon påstår att det är en genomtänkt hållning så har jag en smula svårt att ta denne på allvar. Det är det inte, helt enkelt. Jag kan oxå acceptera om nån säger, "nej det jag säger är inte genomtänkt, eller ens makes sense, men jag lever lika glatt för det" - det funkar oxå.  DOCK. Nått annat jag sett är "optimera efter smak" snarare tycks handla om kompensation för brister i [displayens] prestanda och/eller [rums] miljö och/eller insignalskvalité. Det är en HELT annan sak och har inget att göra med om man föredrar en korrekt bild eller inte, även om folk tycks tro det. Vi lever i praktiken inte i en perfekt värld, att tillföra (ytterst subjektiva) konstanta kompensationer på konstanta brister är absolut inte samma sak som att, med vilja/avsikt, tillföra konstant fel/avvikelser på en varierande signal. Och det är här nånstans folk tycks få för sig, "jag vill inte ha korrekt återgiven bild" - vilket är en helt felaktig slutsats, även om de inte riktigt begriper det själva.  Det är en kompensation för den praktiska verkligheten. Här blir det en subjektiv röra och det är här jag tror vi har orsaken till att folk tycks tro att folk har så olika "återgivnings smak". Min erfarenhet är att folk faktiskt inte har särskilt olika "återgivnings smak". Har vid flera tillfällen tillsammans med en rad olika personer med olika bakgrund tittat på väl inställda displayer i bra rum (läs: projektor i mörklagda rum). Det folk reagerar på är brister i prestanda (och här finns det absolut utrymme för subjektiva värderingar, olika egenskaper är olika viktiga för oss) och, faktiskt, brister i hur korrekt återgiven bilden är. Det är när nån sticker ut iförh till korrekta grannar som folk reagerar och vad de vill åt är skaparens smak, inte sin egen. Eller för att dra ett konkret exempel. Jag är fullständigt säker på att t.ex. en toppkalibrerad Samsung SP-A800 i ett kick-ass rum inte kommer skapa några reaktioner i stil med "hey det här ser inte rätt ut - det här är inte i linje med min smak". Absolut inte. Folk kommer "bråka" om prestandamässiga brister i displayen ifråga (för det har den) men att återgivningen som sådan inte skulle falla folk i smaken kommer inte hända. Så njae, vi är inte fullt så olika som folk vill tro. Men okunskap och praktiska brister kan lätt få en att tro det. Det tror, nej vet, jag.  Detta duger förövrigt som förklaring till att åsikterna är på sju ljusår från varandra om man släpper in en bunt personer i en ellada full med Kalle Anka inställda tv-apparater. Ta samma bunt och sätt dem i ett bättre sammanhang och jag lovar att de där personerna inte tycker särskilt olika ändå. Detta är sjukt långt ifrån trådens ämne men man kanske ska ha det i bakhuvudet när man läser om folks butiksintryck av såväl Panasonic som andra tv-apparater - åsikterna är tillsynes helt slumpmässiga och spretar åt höger och vänster, men faktiskt har det sällan i huvudsak med apparaterna ifråga att göra, snarare "demo djävulen" som sällan är snäll.
Redigerat av pacman, 22 augusti 2013 - 10:40.
Postad 22 augusti 2013 - 09:31
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
MĂ€stare
-
-
3 166 inlÀgg
"Personlig smak", hos tittaren, är faktiskt inte ens applicerbart här. Av den enkla anledningen att personlig smak i högsta grad är applicerbart hos skaparen.
Om man köper en ny tv hur vet man vilka inställningar man ska ha för att uppfylla skaparens smak? Det är ju helt omöjligt utan man måste anpassa efter sin egen smak annars blir det ju en gissning. Är väl lika dant med musik, du måste använda samma utrustning som musikskaparen annars är det fel även om du tycker det låter bra med din anläggning.
Postad 22 augusti 2013 - 10:26
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22 887 inlÀgg
Om man köper en ny tv hur vet man vilka inställningar man ska ha för att uppfylla skaparens smak?
Genom kalibrering. (funderar förresten på om du ens kan veta vad du har för ev smak om du inte utgår från en välpresterande korrekt display - tror inte det, lite på samma spår som xyz utmärkta pudelns kärna ovan) Sen kan jag inte påstå att det jag skrev skulle handla om "uppfylla skaparens smak". Folk hänger gärna upp sig på det, "regissören ska inte sitta hemma hos mig" osv... Snarare att det är ogenomtänkt att hålla sig till en EN egen smak när skaparnas smak varierar - kraftigt. Det är ju helt omöjligt utan man måste anpassa efter sin egen smak annars blir det ju en gissning.
Anpassa efter egen smak funkar helt enkelt inte, av skäl förklarade ovan. Och det är om nått rena gissningar baserat på materialet du för tillfället tittar på. Håller inte i längden pga problemet med konstanta avvikelser på en varierande insignal. Nytt material, nya gissningar mao. Och som sagt, förväxla inte detta med "att med egen smak anpassa för den praktiska verkligheten". DET är nått som man ofta tvingas göra. Är väl lika dant med musik, du måste använda samma utrustning som musikskaparen annars är det fel även om du tycker det låter bra med din anläggning.
"Samma utrustning" har aldrig varit ett krav. Logiskt nog eftersom det inte är praktiskt möjligt. Diskussionen rörde medvetet tillförande av avvikelser/fel i tron om man kan kompensera för sin egen smak (relativt ALLA skapare).
Redigerat av pacman, 22 augusti 2013 - 10:31.
Postad 22 augusti 2013 - 12:29
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
En annan brist i logiken är följande faktum: film/video kan se ut ungefär hur som helst, beroende på skaparens intentioner. Kontraster, färgers mättnad, toning och intensitet, skärpa etc etc jada jada är all over the place. Checka en Bergman rulle och sen nån Michel Bay rulle så begriper man det.
Film A och film B kan ha helt olika "looks" som kan skifta åt radikalt olika håll. Att då tro att man via en/flera konstanta avvikelser ska uppnå ett "bättre" resultat makes no sense at all. Man applicerar en konstant avvikelse på en varierande insignal.
Jag lovar, Bergman och Bay har olika smak - för att dra det till sin spets. "ALLA filmskapare, från Bergman till Bay har samma dåliga smak, de har 20% för lite mättnad på färgerna i ALLA sina filmer". Ja, eller hur... 
Fast nu tycks du utgå från att man ställt in några extremt avvikande inställningar som gör typ att Cassablanca och Iron Man 3 plötsligt skulle se lika ut, vilket känns osannolikt (om det ens är möjligt). Mig vetterligen är väl en "teknisk kalibrering" lika konstant som en "gå på känsla kalibrering", så insignalen borde påverkas rätt lika annat än med väldigt extrema värden på inställningarna. T.ex. om jag får för mig att jag vill ha en något mer rödaktig bild än vad som är korrekt så lär väl det påverka så väl Bergmans som Bays filmer rätt lika, och skillnaden mellan dem bestå.
Postad 22 augusti 2013 - 12:39
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Genom kalibrering. (funderar förresten på om du ens kan veta vad du har för ev smak om du inte utgår från en välpresterande korrekt display - tror inte det, lite på samma spår som xyz utmärkta pudelns kärna ovan)
Sen kan jag inte påstå att det jag skrev skulle handla om "uppfylla skaparens smak". Folk hänger gärna upp sig på det, "regissören ska inte sitta hemma hos mig" osv... Snarare att det är ogenomtänkt att hålla sig till en EN egen smak när skaparnas smak varierar - kraftigt.
Precis, man ska så klart inte försöka bilda sig en egen uppfattning om vad man har för smak utan fråga nån som vet bättre  Sen undrar jag nyfiket vilka magiska inställningar det är man kan göra på sin TV så att allt plötsligt ser lika ut oavsett skaparens intentioner, dvs som får alla skapares smak att framstå som en enda?
Postad 22 augusti 2013 - 12:40
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22 887 inlÀgg
Fast nu tycks du utgå från att man ställt in några extremt avvikande inställningar som gör typ att Cassablanca och Iron Man 3 plötsligt skulle se lika ut
Nej. Något sådant har jag inte påstått (och nej, det är knappast möjligt) och absolut inte poängen med det jag skrev. T.ex. om jag får för mig att jag vill ha en något mer rödaktig bild än vad som är korrekt så lär väl det påverka så väl Bergmans som Bays filmer rätt lika, och skillnaden mellan dem bestå.
Japp och sannolikheten att Bay och Bergman och alla andra har exakt samma "dåliga" smak, i varje film de gjort, är lika med noll. Mao, du må tycka att Bergman film #1 har 20% för lite rött, men det är inte troligt att du tycker det i Bergman film #2 för att inte tala om Bay film #1 och #2. Helt enkelt eftersom alla dessa 4 filmer har helt olika "looks".
Postad 22 augusti 2013 - 12:45
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Japp och sannolikheten att Bay och Bergman och alla andra har exakt samma "dåliga" smak, i varje film de gjort, är lika med noll.
Mao, du må tycka att Bergman film #1 har 20% för lite rött, men det är inte troligt att du tycker det i Bergman film #2 för att inte tala om Bay film #1 och #2. Helt enkelt eftersom alla dessa 4 filmer har helt olika "looks".
Självklart har alla filmer olika looks, på samma sätt som de har olika manus, skådespelare och liknande. Men jag förstår fortfarande inte hur de skillnaderna plötsligt skulle försvinna för att man justerar inställningarna på sin TV/Projektor efter eget tycke och smak. Hjälp mig gärna förstå vad din poäng är här för det måste vara något jag missar?
Postad 22 augusti 2013 - 13:24
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22 887 inlÀgg
Precis, man ska så klart inte försöka bilda sig en egen uppfattning om vad man har för smak utan fråga nån som vet bättre 
Aldrig påstått nått sånt. Däremot är det rent faktiskt så att det är svårt att veta vad man har för smak, vilken avvikelse man må hända föredrar, om man inte vet vad, och till vilken grad, man avviker ifrån. Sen undrar jag nyfiket vilka magiska inställningar det är man kan göra på sin TV så att allt plötsligt ser lika ut oavsett skaparens intentioner, dvs som får alla skapares smak att framstå som en enda?
Undrar jag med även om jag inte riktigt ser poängen. Att allt plötsligt ser lika ut oavsett skaparens intentioner vore extremt värdelöst, tänk att inte se nån skillnad på Sjunde inseglet och Transformers.  Självklart har alla filmer olika looks, på samma sätt som de har olika manus, skådespelare och liknande. Men jag förstår fortfarande inte hur de skillnaderna plötsligt skulle försvinna för att man justerar inställningarna på sin TV/Projektor efter eget tycke och smak. Hjälp mig gärna förstå vad din poäng är här för det måste vara något jag missar?
Aldrig påstått att skillnaderna försvinner. Men den avsiktliga avvikelse (din "smak") du gör för film #1, en avvikelse du gör baserat på vad film 1 "har för look" (vad skaparen vid tillfället hade för smak) kommer inte funka för film #2, #3, #4 och #989. Helt enkelt eftersom film #2, #3, #4 och #989 har en helt annan look. I den mån är din smak, och dina avsiktliga avvikelser, ett rörligt mål. Eller tror du själv att alla skapare, med all den uppsjö av olika smaker och intentioner det innebär, har skapat material med ett (i ditt perspektiv) konstant "smakfel" som du kan kompensera för med konstant avvikelse i återgivningen? Skulle innebära att alla skapare har samma ögon/hjärn-"fel" (i ditt perspektiv) och det är faktiskt inte särskilt troligt...  edit: T.ex. om jag får för mig att jag vill ha en något mer rödaktig bild än vad som är korrekt
Precis, får du för dig det så säger du samtidigt " ALLA filmskapare, från Bergman till Bay, har samma dåliga smak alltså! De har för lite rött i ALLA sina filmer genom ALLA tider - vilka klantarslen allihop alltså!". Tycker du själv att det är rimligt? Det är det inte. Det är ogenomtänkt. DÄREMOT! Om du säger, " hemma hos mig med min utrustning och i min miljö så behöver jag tillföra lite rött i bilden för att det ska funka" (jag vet inte varför man skulle behöva det, så i just det här exemplet blir det lite krystat, men låt säga att frugan satt upp en cyan färgad lampa eller nått  ) så är det inget konstigt. Vi lever i en icke perfekt värld och det kommer alltid behövas mer eller mindre subjektiva kompensationer. Men det är alltså ett helt skilt väsen från att tro att man kan ha nån slags konstant "smak-avvikelse" på materialet som sådant ("jag vill inte ha korrekt bild"), en sådan hållning håller inte för närmare granskning. ("konstant avvikelse" innebär förstås att man tror sig hittat sin gyllene avvikelse och kör med den inställningen hela tiden, dvs såsom de flesta använder sin tv, för de som ändrar inställning från film till film, eller tom från scen till scen, vilket iofs torde vara 0 personer, så kan det ju förstås i teorin funka att hitta på egna smak-kompensationer  )
Redigerat av pacman, 22 augusti 2013 - 13:53.
Postad 22 augusti 2013 - 13:34
Vulcanoboy
-
Vulcanoboy
-
Rookie
-
4 inlÀgg
Självklart har alla filmer olika looks, på samma sätt som de har olika manus, skådespelare och liknande. Men jag förstår fortfarande inte hur de skillnaderna plötsligt skulle försvinna för att man justerar inställningarna på sin TV/Projektor efter eget tycke och smak. Hjälp mig gärna förstå vad din poäng är här för det måste vara något jag missar?
Menar du att den kommer visa lika mycket fel vid varje film som du gillar med din smak som en korrekt bildvisare gör när den visar så korrekt bild möjligt beroende på egenskaper på displayen ?
Redigerat av Vulcanoboy, 22 augusti 2013 - 13:35.
Postad 22 augusti 2013 - 14:50
Peppeuppsala
-
Peppeuppsala
-
AnvÀndare
-
-
199 inlÀgg
Ni tycker inte att ni är liiiiite off-topic nu?
Postad 22 augusti 2013 - 16:34
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlÀgg
Ni tycker inte att ni är liiiiite off-topic nu? 
Nää det är tydligen helt ok i just den här tråden !
Postad 22 augusti 2013 - 19:42
Zack
-
Zack
-
AnvÀndare
-
-
132 inlÀgg
Intressant, vilken firma Àr det man ska kontakta?
Ser fram emot en rapport senare dÄ. 
Tomi Elektronik blev jag hÀnvisad till men du mÄste nog gÄ via ÄterförsÀljaren först. Vet inte om det finns flera service firmor och om de isÄfall Àr knutna till specifika ÄterförsÀljare.
Postad 22 augusti 2013 - 20:52
Mercy
-
Mercy
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Dagens.
Nån som vet/kan kolla höjden på P65ST60Y i kartongen möjligtvis. Ser att Tv´n är ca 93 cm hög, men styroform & annat embalage i lådan...?
Hur hög bör min skåphyrbil vara för att rymma den stående? Räcker det med 135cm invändigt i höjd tro?
Transport på g nästa vecka.
Tack på förhand!
MVH
Anders.
Redigerat av Mercy, 22 augusti 2013 - 20:53.
Postad 22 augusti 2013 - 21:59
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Menar du att den kommer visa lika mycket fel vid varje film som du gillar med din smak som en korrekt bildvisare gör när den visar så korrekt bild möjligt beroende på egenskaper på displayen ?
Om den visar fel eller inte beror ju på definitionen av vad som är rätt, i mitt fall är rätt den bild jag själv gillar men för andra är det att det följer en viss spec/norm. Men om man som jag t.ex. Ibland skruvar lite uppåt på "digital vibrance" så gör det ju att allt material ser lite mer intensivt ut i relativa termer. Hur det sen blir i absoluta termer är ju mkt en effekt beroende på insignalen och vilka nivåer den ligger på. Dagens.
Nån som vet/kan kolla höjden på P65ST60Y i kartongen möjligtvis. Ser att Tv´n är ca 93 cm hög, men styroform & annat embalage i lådan...?
Hur hög bör min skåphyrbil vara för att rymma den stående? Räcker det med 135cm invändigt i höjd tro? Transport på g nästa vecka.
Tack på förhand! MVH Anders.
Varför inte bara slå upp det och skippa gissningsleken, de flesta ÅF och tillverkare brukar redovisa de siffrorna vad jag sett. Du lär ju inte direkt vars första personen som funderat på "går varan X in i min bil"
Postad 22 augusti 2013 - 21:59
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlÀgg
Dagens.
Hur hög bör min skåphyrbil vara för att rymma den stående? Räcker det med 135cm invändigt i höjd tro? Transport på g nästa vecka.
Tack på förhand! MVH Anders.
Antar att kartongen borde vara lika stor som till 65ST50, den är ungefär 35x112x170 DxHxB så 135cm räcker gott och väl.
Postad 22 augusti 2013 - 23:14
Mercy
-
Mercy
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Varför inte bara slå upp det och skippa gissningsleken, de flesta ÅF och tillverkare brukar redovisa de siffrorna vad jag sett. Du lär ju inte direkt vars första personen som funderat på "går varan X in i min bil" 
De redovisar måtten på TV´n med eller utan fot, inte måtten på kartongen. Dem kan jag gissa lika bra/dåligt som vemsomhelst.
Antar att kartongen borde vara lika stor som till 65ST50, den är ungefär 35x112x170 DxHxB så 135cm räcker gott och väl.
Tackar EVOVII, stämmer säkert med 2013 års modell !
Postad 23 augusti 2013 - 00:17
danli560
-
danli560
-
Amatör
-
-
78 inlÀgg
Tackar EVOVII, stämmer säkert med 2013 års modell !
Höjden är bara 101 cm i år, annars var det samma mått. 35*101*170 cm.
Postad 23 augusti 2013 - 00:28
moparman
-
moparman
-
Ăber-Guru
-
-
11 727 inlÀgg
Improwise 2
Är man intresserad av att se filmer som de är tänkt att se ut så blir de ju fel att ändra vilt.
Vissa filmer har en gul ton.
Vissa kanske ska se ut att vara filmad på ett sätt så de ser skitigt ut..Osv.
Har ju inget att göra med hur du tycker de ska se ut.
Men bryr man sig inte så är de ju skit samma.
Postad 23 augusti 2013 - 02:40
Unregistered2df24d9e
-
Unregistered2df24d9e
-
LĂ€rjunge
-
-
338 inlÀgg
Tjena. Nu har jag letat igenom hela tråden utan att få svar på min fråga så den kommer här: Vad är det för skillnad på Panasonic Viera TX-P55ST60E och Panasonic Viera TX-P55ST60Y Samt vad är Panasonic TH-65PB1E för modell? kan inte minnas att jag sett någon nämnt den även om den är ifrån 2012 Tacksam för svar.
Postad 23 augusti 2013 - 06:11
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlÀgg
Y Nordisk marknad
E Europa marknaden
Gick att använda prisjakt för att få fram skillnaden.
https://www.prisjakt...1721405,1717143
Postad 23 augusti 2013 - 09:01
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlÀgg
...jag tycker det är lite olika saker här. Den initiala diskussionen gällde väl typ färger och liknande, och kanske typ exempel som att man som jag gillar att gräset i fotbollsmatcher är lite grönare än vad det kanske eg är...
För mig handlar det ena om att "optimera bilden utifrån personliga önskemål" och det andra om att helt enkelt förstöra den...
Man kan definitivt inte "optimera bilden utifrån personliga önskemål" på det sättet när materialet man kikar på varierar. Rattar man på så att gräset blir grönare kommer man sannolikt att irritera sig på att folk blir självlysande i en modern långfilm med orange/teal blockbusterlook...  ...Film A och film B kan ha helt olika "looks" som kan skifta åt radikalt olika håll. Att då tro att man via en/flera konstanta avvikelser ska uppnå ett "bättre" resultat makes no sense at all. Man applicerar en konstant avvikelse på en varierande insignal...
Väl formulerat! ...Mig vetterligen är väl en "teknisk kalibrering" lika konstant som en "gå på känsla kalibrering", så insignalen borde påverkas rätt lika annat än med väldigt extrema värden på inställningarna.
Bestämt Nej! Vid en "teknisk kalibrering" ser man till att bildvisaren inte lägger till eller drar ifrån något. Vid "gå på känsla-rattande" ställer man in bildvisaren för att ge "önskvärt resultat" FÖR ENDAST DET MATERIAL MAN ANVÄNT VID RATTANDET, och hur något annat material sen ser ut har man faktiskt inte en susning om... Om den visar fel eller inte beror ju på definitionen av vad som är rätt, i mitt fall är rätt den bild jag själv gillar men för andra är det att det följer en viss spec/norm. Men om man som jag t.ex. Ibland skruvar lite uppåt på "digital vibrance" så gör det ju att allt material ser lite mer intensivt ut i relativa termer. Hur det sen blir i absoluta termer är ju mkt en effekt beroende på insignalen och vilka nivåer den ligger på.
Det stämmer väldigt bra att din "extra vibrance" kan bli för mycket med visst material. Vad gör du då? Skruvar ned eller skiter i att det ser konstigt ut? Definitionen av "rätt" eller snarare "korrekt återgivning" är inte alls subjektiv, och jag kan inte låta bli att undra hur du vet att du inte alls uppskattar oförvrängd bild?
Redigerat av Unregistered277056c3, 23 augusti 2013 - 09:05.
Postad 23 augusti 2013 - 14:16
ACCH
-
ACCH
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Hej jag måste få sticka in en fråga bara. Jag har sneglat lite på VT60:n och som jag har förstått det så ansluter man SCART-kontakter (kontakten) via en medföljande adapter men kan man få ljud ut ur den här SCART-kontakten? Jag har nämligen en uråldrig receiver som jag är stormförtjust i men som bara tar emot ljud via 2xRCA. Om den kan det, gäller det både TV-sändningar och externa enheter anslutna via HDMI?
Skulle vara superschysst om nån kunde svara, tack på förhand
Postad 23 augusti 2013 - 15:31
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlÀgg
Hej jag måste få sticka in en fråga bara. Jag har sneglat lite på VT60:n och som jag har förstått det så ansluter man SCART-kontakter (kontakten) via en medföljande adapter men kan man få ljud ut ur den här SCART-kontakten? Jag har nämligen en uråldrig receiver som jag är stormförtjust i men som bara tar emot ljud via 2xRCA. Om den kan det, gäller det både TV-sändningar och externa enheter anslutna via HDMI?
Skulle vara superschysst om nån kunde svara, tack på förhand
Det finns hörlursutgång där man har en 3,5 mm i ena änden och 2 RCA i andra vilket löser ditt problem.
Postad 23 augusti 2013 - 17:29
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlÀgg
Kan någon hänvisa till test filer för att testa Posterization, min GT60 lider av detta big time även om delar av det säker beror på hårt komprimerad HDTV sändning så tror nåt är galet. Får typ den här typen av bild fel:
Redigerat av ljudnisse, 23 augusti 2013 - 17:32.
Postad 23 augusti 2013 - 18:36
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlÀgg
Kan någon hänvisa till test filer för att testa Posterization, min GT60 lider av detta big time även om delar av det säker beror på hårt komprimerad HDTV sändning så tror nåt är galet.
Får typ den här typen av bild fel:
Ser det likadant ut i Pro-lägena som THX?
Redigerat av altair4, 23 augusti 2013 - 18:49.
Postad 23 augusti 2013 - 19:50
Ringblixt
-
Ringblixt
-
MĂ€stare
-
-
3 318 inlÀgg
Kan någon hänvisa till test filer för att testa Posterization, min GT60 lider av detta big time även om delar av det säker beror på hårt komprimerad HDTV sändning så tror nåt är galet.
Ser ut som du tittar på Netflix eller liknande. Traditionellt testmönster för leta efter posterisering är en gråramp. Finns på DVE och AVS HD 709 till exempel.
Postad 23 augusti 2013 - 23:33
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Improwise 2
Är man intresserad av att se filmer som de är tänkt att se ut så blir de ju fel att ändra vilt.
Vissa filmer har en gul ton. Vissa kanske ska se ut att vara filmad på ett sätt så de ser skitigt ut..Osv. Har ju inget att göra med hur du tycker de ska se ut.
Men bryr man sig inte så är de ju skit samma.
Och på vilket sätt skulle något av det förändras om man som jag gillar att trycka på aningens mer push i färgerna för att man gillar det?
Postad 23 augusti 2013 - 23:47
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Man kan definitivt inte "optimera bilden utifrån personliga önskemål" på det sättet när materialet man kikar på varierar.
Rattar man på så att gräset blir grönare kommer man sannolikt att irritera sig på att folk blir självlysande i en modern långfilm med orange/teal blockbusterlook... 
Tja, det beror väl på hur mkt man reglerar, kör man mätaren på max så blir det säkert så men varför skulle man göra det? Iaf för egen del handlar det snarare om några % reglering normalt. Vid "gå på känsla-rattande" ställer man in bildvisaren för att ge "önskvärt resultat" FÖR ENDAST DET MATERIAL MAN ANVÄNT VID RATTANDET, och hur något annat material sen ser ut har man faktiskt inte en susning om...
Vad jag läst om kalibrering på t.ex. AVSForum (vilket inte är jättemkt ska sägas), så verkar det ofta ske i samråd med kunden som då får vara med och tycka om X, Y och Z. Ni som sysslar med profesionell kalibrering får gärna kommentera kring hur ni gör om en kund t.ex. skulle säga att dom tycker bilden ser "lite tråkig ut", "att den är lite kall" eller vad som helst som nu råkar skilja sig från den "perfekta bilden". Föreställer mig att det måste ha hänt vid iaf ett par tillfällen? Det stämmer väldigt bra att din "extra vibrance" kan bli för mycket med visst material. Vad gör du då? Skruvar ned eller skiter i att det ser konstigt ut? Definitionen av "rätt" eller snarare "korrekt återgivning" är inte alls subjektiv, och jag kan inte låta bli att undra hur du vet att du inte alls uppskattar oförvrängd bild?
Det har aldrig hänt så det kan jag inte svara på, säkert mkt beroende på att jag brukar göra rätt små justeringar själv. Definitionen av korrekt beror väl på vad man vill uppnå, en bild som följer en viss standard, eller en bild som motsvarar det man själv vill ha. Vilket så klart kan vara samma men inte behöver vara det. Hur gör man förresten med vitt på ljussvaga plasmor sett till kalibrering, som oavsett vad det fåtal hävdar, inte alls ser ut som det gör i verkligheten, vilket är helt uppenbart för den som stått i en skidbacke en solig dag Nu räcker väl kanske inte ens den mest ljusstarka LCD riktigt till heller där, men de flesta skulle säkerligen beskriva skillnaden där mellan bild och verklighet som mkt mindre än på en ljussvag plasma.
Postad 24 augusti 2013 - 05:38
moparman
-
moparman
-
Ăber-Guru
-
-
11 727 inlÀgg
Och pÄ vilket sÀtt skulle nÄgot av det förÀndras om man som jag gillar att trycka pÄ aningens mer push i fÀrgerna för att man gillar det?
Ăr inte det sjĂ€lvklart? Om filmen ska se ut pĂ„ ett vist sĂ€tt,tex att den ska va svagt gul och du tycker att nÀÀ de ser inte bra ut och Ă€ndrar sĂ„ ser du ju inte scenerna som det Ă€r tĂ€nkt att de ska se ut.. Se tex Suspiria av argento som Ă€r inspelad pĂ„ ett sĂ€tt som ger mycket kraftiga fĂ€rger. Fort sĂ„ börjar mĂ„nga som ser den dra ner fĂ€rgerna och dĂ„ tappar filmen mycket av sin atmosfĂ€r...
Postad 24 augusti 2013 - 07:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16 356 inlÀgg
Det måste finnas en standard. Det är praktiskt för en färgsättare och veta om monitorn är kalibrerad.
Postad 24 augusti 2013 - 08:57
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlÀgg
...Vad jag läst om kalibrering på t.ex. AVSForum (vilket inte är jättemkt ska sägas), så verkar det ofta ske i samråd med kunden som då får vara med och tycka om X, Y och Z. Ni som sysslar med profesionell kalibrering får gärna kommentera kring hur ni gör om en kund t.ex. skulle säga att dom tycker bilden ser "lite tråkig ut", "att den är lite kall" eller vad som helst som nu råkar skilja sig från den "perfekta bilden". Föreställer mig att det måste ha hänt vid iaf ett par tillfällen?
Tja, även då kalibrerar man givetvis så att bilden blir så korrekt återgiven som möjligt, och först därefter snedställer man. Sen är det ganska ovanligt att någon tycker 6,5kKelvin ser för kallt ut. Definitionen av korrekt beror väl på vad man vill uppnå, en bild som följer en viss standard, eller en bild som motsvarar det man själv vill ha. Vilket så klart kan vara samma men inte behöver vara det.
Nej, definitionen av korrekt påverkas inte ett smack av att någon upplever något annat som mer trevligt. Hur gör man förresten med vitt på ljussvaga plasmor sett till kalibrering, som oavsett vad det fåtal hävdar, inte alls ser ut som det gör i verkligheten...
Man bortser en smula från att skidåkning och hockey inte kommer att ge fullt ös i vitt. En kompromiss helt enkelt.
Postad 24 augusti 2013 - 09:32
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlÀgg
Ser ut som du tittar på Netflix eller liknande.
Traditionellt testmönster för leta efter posterisering är en gråramp. Finns på DVE och AVS HD 709 till exempel.
Ser det likadant ut i Pro-lägena som THX?
Sett detta både Boxer HDTV sändning samt Netflix och liknande, rätt säker att det finns i alla bildlägen men ska kolla. Ska även kolla gråramp på DVE. Och bilden jag länkade till var bara ett exempel inte min egen bild, men skulle behöva testbils på t.ex. en solnedgång med blå himmel, ska leta vidare.
Postad 24 augusti 2013 - 10:16
sileniuz
-
sileniuz
-
Rookie
-
3 inlÀgg
Hej.
Jag har ett par frågor. Jag har köpt en TX-P65ST60Y och behöver nu införskaffa ett väggfäste till den men jag hittar ingen information om VESA mått på tvn och är ganska okunnig om sånt här.
Räcker det med ett fäste som har 800x400 VESA?
Och en annan följdfråga; Jag har tittat på två olika ställ med samma VESA mått som bygger olika mycket ut från väggen.
Jag behöver kunna koppla in 1 scart och 1 hdmi kabel i tvn. Jag har inte fått tvn än så jag vet inte hur kontakterna sitter på den men en scart kan ju bygga ganska mycket.
Väggfästena jag tittat på bygger 21mm eller 48mm. Vilket skulle ni rekommendera?
Tacksam för hjälp.
Postad 24 augusti 2013 - 10:18
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
MĂ€stare
-
-
3 166 inlÀgg
Genom kalibrering. (funderar förresten på om du ens kan veta vad du har för ev smak om du inte utgår från en välpresterande korrekt display - tror inte det,
Hur kalibrerar man en plasma? Sitter man inte och manuellt justerar bilden då? Angående smak så kan man ju inte säga vad man har för smak om man inte gillar mycket färg eller mindre färg, skarpt eller soft men om man ställer in bilden efter eget tycke så blir väl resultat efter egen smak.
Postad 24 augusti 2013 - 10:25
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3 068 inlÀgg
Hur gör man förresten med vitt på ljussvaga plasmor sett till kalibrering, som oavsett vad det fåtal hävdar, inte alls ser ut som det gör i verkligheten, vilket är helt uppenbart för den som stått i en skidbacke en solig dag Nu räcker väl kanske inte ens den mest ljusstarka LCD riktigt till heller där, men de flesta skulle säkerligen beskriva skillnaden där mellan bild och verklighet som mkt mindre än på en ljussvag plasma.
Dina ögon ställer om sig till hur mörk eller ljus miljön är som TVn verkar i. I ett mörkt rum tex så har dina ögon anpassat sig efter detta vilket gör att även en relativt låg ljusstyrka i TVn kommer att se vit ut. Om du däremot sätter TVn rent fysiskt i skidbacken så blir förstås vitt inte i närheten av så vitt som den riktiga snön. Men där tittar man ju inte på TV, där åker man förhoppningsvis skidor  /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 24 augusti 2013 - 10:28.
Postad 24 augusti 2013 - 10:39
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3 068 inlÀgg
Hur kalibrerar man en plasma?
På ungefär samma sätt som som andra tekniker. En skillnad är att man oftast mäter en mindre del av ytan eftersom styrkan på en plasma varierar beroende på hur mycket ljus den ska leverera. Sitter man inte och manuellt justerar bilden då?
Man kan också stå  Men jo, man justerar bilden manuellt i de flesta fall med hjälp av en del verktyg. Men det skiljer oftast inte vilka reglage man har att tillgå. Du har som kund oftast tillgång till exakt samma reglage som jag som kalibrerar. Huvudvärken är att sätta de reglagen rätt  Angående smak så kan man ju inte säga vad man har för smak om man inte gillar mycket färg eller mindre färg, skarpt eller soft men om man ställer in bilden efter eget tycke så blir väl resultat efter egen smak.
Egentligen handlar det inte så mycket om smak överhuvudtaget,(om vi inte pratar om skaparens smak förstås) när vi pratar om bild eftersom det handlar om att visa upp ett "verk" som någon annan har skapat. De allra flesta vill så klart se det verket som det var skapat, varken mer eller mindre. De som hävdar motsatsen har som regel inte levt med en kalibrerad bild en längre tid och vet inte vad de missar. Det kan så klart finnas undantag, men det handlar för det mesta om att man inte har upplevt motsatsen under en period av tid. Hur många skulle gå på konstgalleri och inte se tex Mona Lisa som den var målad. Jag tar på mina orangea solglasögon för jag tycker nog att Da Vinci borde ha lagt lite mer färg i den  MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 24 augusti 2013 - 12:06
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Är inte det självklart?
Om filmen ska se ut på ett vist sätt,tex att den ska va svagt gul och du tycker att nää de ser inte bra ut och ändrar så ser du ju inte scenerna som det är tänkt att de ska se ut..
Se tex Suspiria av argento som är inspelad på ett sätt som ger mycket kraftiga färger. Fort så börjar många som ser den dra ner färgerna och då tappar filmen mycket av sin atmosfär...
Det vore väl sant om någon gjorde väldigt extrema inställningar, det har dock aldrig varit aktuellt för mig. Däremot vidhåller jag att skillnaderna mellan film X och film Y borde bestå med samma inställningar iom att de inställningar som görs borde verka rätt linjärt över hela spektrumet (iaf de inställningar som jag rört på). Så en film som är filmad i "svaga färger" kommer fortfarande ha samma skilnad mot en filmad i "starka färger". Sen tror jag att många ibland tittar lite för mkt på bilden och glömmer kolla på den faktiska filmen, jag själv är tyvärr inget undantag men det verkar finnas många som är än mer extrema. En kass film kommer vara kass även med perfekta inställningar, och en bra film kommer vara bra även med dåliga inställningar (förutsatt att man nu inte gått fullständigt överstyr då så klart med justeringarna). Hur kalibrerar man en plasma?
Sitter man inte och manuellt justerar bilden då?
Angående smak så kan man ju inte säga vad man har för smak om man inte gillar mycket färg eller mindre färg, skarpt eller soft men om man ställer in bilden efter eget tycke så blir väl resultat efter egen smak.
Precis, man ställer in själv, provar lite och kommer fram till vad man själv gillar. Samt respekterar att andra kan tycka annorlunda än en själv och att dom har all rätt i världen att göra det. En plasma kalibreras nog på samma sätt som alla andra TV apparater, med mätinstrument, testbilder och liknande. Jag har all respekt för kalibrering och de skickliga yrkesmän som utför dem, varav några finns här på forumet.
Postad 24 augusti 2013 - 12:13
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Dina ögon ställer om sig till hur mörk eller ljus miljön är som TVn verkar i. I ett mörkt rum tex så har dina ögon anpassat sig efter detta vilket gör att även en relativt låg ljusstyrka i TVn kommer att se vit ut.
Har sett en ZT60 i kolsvart rum som visade vinterscener ur något klipp med "vinterscener" och aldrig att det såg lika ut som verkligheten med mina ögon (det gör det inte på min F8505 heller bör sägas, även om det är lite närmare verkligheten iom något högre ljusstyrka). Nu är det kanske i sig ingen katastrof, tog mer upp det som ett exempel på att vissa bildaspekter ibland tycks glömmas bort i denna typ av diskussioner. Men i sak har du så klart rätt ang ögats reaktion, på samma sätt som man kan "fejka" bättre svärta genom en ljusstark bild/väl planerad belysning i rummet (som jag påstått tidigare och då blivit snudd på halshuggen för det  )
Postad 24 augusti 2013 - 12:15
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3 068 inlÀgg
Sen tror jag att många ibland tittar lite för mkt på bilden och glömmer kolla på den faktiska filmen
Här har du faktisk hela kärnan i diskussionen. För det är just huvudargumentet för den som förespråkare en kalibrerad bild, enligt mig. Du slipper helt enkelt att fundera över hur TVn är inställd och kan faktiskt avnjuta verket som det är tänkt och inte bry dig om bildens olika beståndsdelar. För övrigt respekterar jag dig och din åsikt fullt ut...även om du har fel just nu  MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 24 augusti 2013 - 12:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Ăber-Guru
-
-
16 356 inlÀgg
Hur kalibrerar man en plasma?
Sitter man inte och manuellt justerar bilden då?
Angående smak så kan man ju inte säga vad man har för smak om man inte gillar mycket färg eller mindre färg, skarpt eller soft men om man ställer in bilden efter eget tycke så blir väl resultat efter egen smak.
Man kalibrerar med instrument oavsett teknik. Huruvida instrumenten kan autokorrigera fram en korrekt gråskala vet jag faktiskt inte. Jag tror dock inte det. Men bli inte förvånad om sånt kommer bli vanligt på framtida apparater.
Postad 24 augusti 2013 - 12:26
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Hur många skulle gå på konstgalleri och inte se tex Mona Lisa som den var målad. Jag tar på mina orangea solglasögon för jag tycker nog att Da Vinci borde ha lagt lite mer färg i den 
Även om jag misstänker att jag kanske varit dålig på att förklara det tidigare så har jag all respekt för de som tycker det är viktigt att se saker exakt som det var tänkt, dvs som tycker det är viktigt att det måste vara exakt lika (eller snarare så lika som det nu går). Jag personligen har nog inte riktigt samma beundran för det konstnärliga i typiska Hollywood filmer (speciellt med ökat inslag av produktplacering, specialversioner för Kina osv) utan ser det som ren underhållning och kan jag då ökat mitt utbyte av det genom några inställningar och liknande så gör jag det utan minsta skamkänsla. En liten kuriosafråga, vet att den är OT men där har vi ju ändå hamnat för rätt länge sedan i denna diskussion. Du som säljer TV-apparater och projektorer, brukar du avråda dina kunder från att köpa projektor om de inte har perfekt ljuskontrollerade rum iom att möjligheterna då att få den "perfekta bilden" är snudd på omöjliga? För mig, som har projektor också, så har jag det för att upplevelsen från den riktigt stora maffiga bilden ger mig (och övriga som tittar) så mkt extra, trots att bilden jämfört med en plasma (oavsett om den är kalibrerad eller inte) utan tvekan är sämre iom rummets påverkan. För mig är en projektor, vars absolut främsta och kanske tom enda fördel mot en TV är den stora bilden som ger en maffig upplevelse, vilket till viss del påminner om ovanstående diskussion om att göra även TV-bilden lite maffigare.
Redigerat av Unregistered1413, 24 augusti 2013 - 12:28.
Postad 24 augusti 2013 - 12:31
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
MĂ€stare
-
-
2 741 inlÀgg
Här har du faktisk hela kärnan i diskussionen. För det är just huvudargumentet för den som förespråkare en kalibrerad bild, enligt mig. Du slipper helt enkelt att fundera över hur TVn är inställd och kan faktiskt avnjuta verket som det är tänkt och inte bry dig om bildens olika beståndsdelar.
För övrigt respekterar jag dig och din åsikt fullt ut...även om du har fel just nu 
Om du visste hur många gånger jag önskat att jag kunde vara en vanlig användare som bara kunde nöja mig med en bild och sen bara titta på innehållet. Men tyvärr är jag rätt övertygad om att jag om jag fick min TV kalibrerad ändå skulle vara där och pilla på inställningarna rätt snart igen, det ligger liksom i min natur. Jag respekterar helt din, och andras, rätt att tycka att jag har fel
Redigerat av Unregistered1413, 24 augusti 2013 - 12:31.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|