Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 December 2012 - 14:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

har inte smakat sprit på 30 år.hållt mig till öl men nu så skall jag få en julklapp av frugan en chivas regal 12 yo en liter .skall bli intresannt att att smaka och se om jag får mersmak på tungan .vad anser ni om chivas regal är den drick bar

Smakade en Chivas 12 för första gången för inte så länge sedan. Tyckte den var helt okej, ganska lättdrucken, inget som sticker ut direkt. Visst är en billig singelmalt oftast bättre... Chivas är en av de bättre blends jag har smakat, men då har jag inte smakat någon av de mer exklusiva blendsen som finns att få tag i.

Postad 07 December 2012 - 14:47

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
ok får smaka när den kommer,skall även beställa lite mer flaskor och testa monkey shoulder bland annat

Postad 07 December 2012 - 15:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Finns en hel del fina blends. Men tycker faktiskt att Ballantines 17 är något av det finste oavsett whiskytyp, tom bättre än Hibiki 17(som nu finns på bolaget för runt tusenlappen). Man skall inte stirra sig blind på recensioner, men de 97 poängen i Whiskybible är välförtjänta i mitt tycke. Prissänkt numera från över 600 till ca. 450. :)

Postad 07 December 2012 - 16:12

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
den skall testas skall till systemet nu och köpa en

Postad 07 December 2012 - 17:06

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

nån som testat monkey shoulder

Hallå!
Testade Monkey shoulder för ett tag sen o den duger alldeles utmärkt som start på ett lång o idogt whiskypimplande
Inget att hoppa högt över men en mild o väldigt lättdrucken whisky o att flaskan e lite rolig gör inte saken sämre.

Klash57,

Grattis till friheten. Både whisky och högtalare får stå där de verkligen hör hemma...

Ja visst e det bra!!! B)
Visst finns det två sidor men det gäller att fokusera på det positiva.

Postad 08 December 2012 - 13:12

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Någon som har provat Octomore 5.1 ännu? Fick tag i en flaska, men den får ligga i källaren ett tag. . .

Postad 08 December 2012 - 19:23

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Chivas? För mig är den rätt okej, men finns klart bättre. För mig känns det som att de säljer mycket på sitt namn. En del whisky har ju lite av kultstämpel och kanske kan det vara ett visst värde att dricka samma whisky som Charlie Parker...

Postad 10 December 2012 - 20:35

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Blev lite orolig nu när jag råkade läsa ett par recensioner på Benrinnes 25 years Bladnoch Forum på nätet. ALLA verkar betygsätta den runt 75p! :o
Jag gjorde bara en snabbkoll på Whiskybase innan beställningen där den fått runt 82p i medel. Kanske inget höjdarbetyg, men jag lägger ändå inte så stor tyngd på vad andra sätter för betyg. Men 75p gör att man blir lite oroad. Verkar som om jag fick sista flaskan då den var slut efter att jag lade min beställning.

Men, den kanske blir en positiv överraskning nu när man har så låga förväntningar?! :)

Postad 10 December 2012 - 21:26

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Blev lite orolig nu när jag råkade läsa ett par recensioner på Benrinnes 25 years Bladnoch Forum på nätet. ALLA verkar betygsätta den runt 75p! :o
Jag gjorde bara en snabbkoll på Whiskybase innan beställningen där den fått runt 82p i medel. Kanske inget höjdarbetyg, men jag lägger ändå inte så stor tyngd på vad andra sätter för betyg. Men 75p gör att man blir lite oroad. Verkar som om jag fick sista flaskan då den var slut efter att jag lade min beställning.

Men, den kanske blir en positiv överraskning nu när man har så låga förväntningar?! :)

Poängbedömning e någonting jag anser helt poänglöst då det endast e en subjektiv bedömning av vad en enskild person tycker därför tycker jag smaknoter e betydligt mer givande då man får en mer användbar bild av vilken typ av whisky det handlar om trots att även smaknoter kan skilja lite på olika tester.
Du får väl hoppas att den passar just din gom.
Om det kan vara nån tröst finns det värre whiskyproblem då min hittills största beställning verkar ha försvunnit i hanteringen(vet ej än var).Säljaren har slutat svara på mail o i sista nyhetsbrevet tydligen också slutat leverera utanför Tyskland. Känns inte alls speciellt bra både när det gäller flaskorna jag sett fram emot men även alldeles för mycket pengar för att bli av med.
Tänkte varna för The Whisky Cask men då dom tydligen slutat leverera utanför egna landet behövs det ju inte men bara så ni vet.

Postad 10 December 2012 - 22:48

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Poängbedömning e någonting jag anser helt poänglöst då det endast e en subjektiv bedömning av vad en enskild person tycker därför tycker jag smaknoter e betydligt mer givande då man får en mer användbar bild av vilken typ av whisky det handlar om trots att även smaknoter kan skilja lite på olika tester.
Du får väl hoppas att den passar just din gom.
Om det kan vara nån tröst finns det värre whiskyproblem då min hittills största beställning verkar ha försvunnit i hanteringen(vet ej än var).Säljaren har slutat svara på mail o i sista nyhetsbrevet tydligen också slutat leverera utanför Tyskland. Känns inte alls speciellt bra både när det gäller flaskorna jag sett fram emot men även alldeles för mycket pengar för att bli av med.
Tänkte varna för The Whisky Cask men då dom tydligen slutat leverera utanför egna landet behövs det ju inte men bara så ni vet.

Ja, mina problem är väldigt små i det sammanhanget!
Låter ju inge bra alls om du blir av med både pengar och sprit... Hoppas något av dom dyker upp snart!
Tror att jag varit in på just den sidan och funderat på att beställa. Men då verkar det vara kört hur som helst nu iaf. oavsett! Håller tummarna för dig!

Nä, jag brukar inte bry mig allt för mycket om poängsättningen, men en liten fingervisning får man ändå om många sätter liknande betyg. Om inte annat så säger det kanske att den håller lite kvallitet, sen vad den smakar är en annan femma.

Postad 10 December 2012 - 23:50

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Tänkte inhandla lite whisky i veckan, har ni nåt tips i prisklass ca 300kr? Gärna inte för rökig.

Postad 11 December 2012 - 08:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Tänkte inhandla lite whisky i veckan, har ni nåt tips i prisklass ca 300kr? Gärna inte för rökig.

Tuff prisklass... Söker du singelmalt så får du nästan gå upp till 399,- innan du börjar få någonting vettigt.
Den enda jag kommer att tänka på är anCnoc för 339.- som jag gillar väldigt mycket.
Kollar du på halvflaskor så har du Benromach 10 för 247.- som är en riktig läckerbit! Den har inte funnits så länge på svenska marknaden och har blivit dränkt i lovord överallt. Köpte den i Danmark innan den kom till Sverige och jag kan verkligen rekommendera den.
Benromach hoppade direkt upp på min favoritlista när jag fick smaka den, och ingen Benromach har ännu gjort mig besviken.

Annars har jag inte haft så bra erfarenheter av whisky under 300,-
Hälge The Famous Moose (nr 85764) 249,- verkar kul... ingen aning om den smakar bra, men flaskan är rolig! :)
The Latitude 55° (nr 20415) 229,- är jag lite nyfiken på. Skall vara framtagen för svenska marknaden... vad det nu innebär?

Postad 11 December 2012 - 10:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

The Latitude 55° (nr 20415) 229,- är jag lite nyfiken på. Skall vara framtagen för svenska marknaden... vad det nu innebär?

Billigt, och lite rökigt skulle jag tro :)

Postad 11 December 2012 - 14:12

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Tuff prisklass... Söker du singelmalt så får du nästan gå upp till 399,- innan du börjar få någonting vettigt.
Den enda jag kommer att tänka på är anCnoc för 339.- som jag gillar väldigt mycket.
Kollar du på halvflaskor så har du Benromach 10 för 247.- som är en riktig läckerbit! Den har inte funnits så länge på svenska marknaden och har blivit dränkt i lovord överallt.

Tack för tipsen, ska kolla upp dessa två.

Postad 11 December 2012 - 15:45

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Billigt, och lite rökigt skulle jag tro :)

Det var precis min första tanken, men kollar man doft och smaknoterna på SB så säger de så här:

Smak Maltig smak med fatkaraktär, inslag av torkad frukt, halm, vanilj och lakrits.
Doft Maltig doft med fatkaraktär, inslag av päron, ananas, halm, vanilj och honung.

Postad 11 December 2012 - 16:30

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Prisa gud som tog bort hälleberget från mina axlar, Whiskyn e framme!!! :wub:
Slokörad av avsaknad av avi i brevlådan gick jag till affären för att handla o i kön fick jag syn på ett paket med "aktas glas" på tyska så var tvungen att fråga efter adressat på paketet o voila där var mitt efterlängtade paket. Hade tydligen stått där sen 4/12. Att jag inte fått någon avi skyllde de på julstress??? men alldeles för lycklig att orka bråka.
Så ber The Whisky Cask om ursäkt (lysande butik!!!) o ger vårt svenska postverk en rungande julspark i skrevet.

Postad 11 December 2012 - 19:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hehe... härligt att allt gick bra!
Var det posten som satt på paketet? Isf är jag inte det minsta förvånad! För mig så fick dom ut mitt avi, men när jag skulle hämta paketet så hade dom skickat tillbaks det till avsändaren med motiveringen "mottagare okänd"!?!?!? Som tur var så var det inte whisky i det paketet, för hade det varit det så hade dom kanske haft en anställd mindre på posten idag! :)

Postad 11 December 2012 - 21:08

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hehe... härligt att allt gick bra!
Var det posten som satt på paketet? Isf är jag inte det minsta förvånad! För mig så fick dom ut mitt avi, men när jag skulle hämta paketet så hade dom skickat tillbaks det till avsändaren med motiveringen "mottagare okänd"!?!?!? Som tur var så var det inte whisky i det paketet, för hade det varit det så hade dom kanske haft en anställd mindre på posten idag! :)

Tackar så mycket! Skall lägga upp bild på härligheterna vid tillfälle så kanske du lättare förstår varför jag fick dubbelsidig stressmage.

Postad 13 December 2012 - 17:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Bifogad fil  P1060932.JPG   4.09MB   5 Antal nerladdningar

Tomten kom tidigt i år! :)

Postad 13 December 2012 - 17:57

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Såg inte jätteläskigt ut!
Men med de dåliga poängen e de nog inget att ha :lol:

Postad 13 December 2012 - 18:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Var tänkt att jag skulle ge en av Macduffarna i julklapp till någon... men fick beslutsångest. Tror att jag vill behålla båda två! :)
Tog ett prov av Campbeltown Loch för att försöka få lite ordning på tankarna, men den var så ohyggligt dålig. Så jag måste nog hälla upp ett glas av Kilkerran Work In Progress 2 och se om jag kommer någon vart i min tankeprocess!

Postad 13 December 2012 - 18:31

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Blev tvungen att kontra!Hjälpa dig i din tankeprocess ;)
Samt visa hur fint det blev i mitt nya "flugbindningsrum"
Det saknas 2st Longmorn 22y silver seal från den återfunna beställningen som den dumma "ägaren" var o hämtade.
Fr vänster:
Glendronach 1994 1st fill sherry hogshead 56,5% exclusive malts
Glen scotia1992 1st fill sherry butt 57,6% the whisky cask
Mortlach 1993 sherry butt 46% Chieftain's
Macallan 1989 sherry cask the cross hill 52,4% Jack Wiebers
Glenrothes 1997 very dark sherry 57,2% Chieftain's
Bunnahabhain 1991 1st fill sherry cask 53,7% dewar rattray
Aberlour 1990 Dark sherry hogshead 54,5% MoS

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered0d487954, 16 December 2012 - 22:19.

Postad 13 December 2012 - 18:57

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Såg ju inte alls dumt ut! Har också en Glen Scotia 20y fast en Signatory som nästa lucka i min kalender.
Det enda du inspirerade mig till var att skaffa mig ett större boende! Tror nog att jag skulle kunna botanisera ett bra tag i din hylla utan att bli less! ;)

Kilkerran var faktiskt inte alls dum. Lite ung ännu men med en behaglig sötma och bra influenser från faten. Man känner smaken av nysprit fortfarande, men den är inte alls obehaglig på något sätt. Tror att den kan bli riktigt bra när den kommer upp i mogen ålder!

Postad 13 December 2012 - 19:27

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tänkte att jag kanske kunde få dig att behålla flaskorna! Köp en ask choklad :)
Jag vet som sagt inte mycket om flaskorna jag köpt men de såg smaskiga ut o från bra buteljerare.
Öppnade Aberlouren igår o den var ingen besvikelse med mer att den var alldeles för kort i avslutet.
Hyllan innehåller flaskor som blivit utvisade från vardagsrummet men tillräckligt distraherande för att behöva ha bindstädet bortvänt.
Kilkerran e inget jag fått prova men har ju tiden för mig. Får väl läsa lite om den o se om det kan vara nåt.
Vi kanske skulle ta o göra ett samplebyte nån gång då vi verkar ha hyffsad lika smak, typ Mortlach.

Postad 14 December 2012 - 11:09

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tycker jag låter som en bra idé!

Kilkerran är något att hålla ögonen på i framtiden tror jag. Om jag inte misstar mig så både ägs och styrs det av Springbank, och dom har ju en del erfarenhet om man säger så.

Nu har jag bestämt mig, jag behåller hela rasket. Det fick bli en lite mer tillgänglig virre som går att ersätta men ändå håller toppklass... Min kära Uigeadail som jag vet att han kommer tycka om. :)

Postad 14 December 2012 - 18:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Stoppar in ett par bilder på vår whiskyklubbs första buteljering. :)
Vi delade ett fat med en tysk whiskyklubb.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 14 December 2012 - 18:02.

Postad 14 December 2012 - 18:46

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Trevliga flaskor! Inte ofta man får se Strathmill. Om du provat hur e den i förhållande till Strathisla?
Funderat på en Flora & Fauna

Postad 14 December 2012 - 20:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Trevliga flaskor! Inte ofta man får se Strathmill. Om du provat hur e den i förhållande till Strathisla?
Funderat på en Flora & Fauna

Designen på flaskan fick dom till förbannat bra. Tydligen var själva flaskan ganska dyr också. Tror dom gav över 50 spänn per tomflaska.
Om Strathisla är en gammal rostig Fiat är den här en Bugatti Veyron... B) ;)

Postad 15 December 2012 - 00:06

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Kollar du på halvflaskor så har du Benromach 10 för 247.- som är en riktig läckerbit! Den har inte funnits så länge på svenska marknaden och har blivit dränkt i lovord överallt. Köpte den i Danmark innan den kom till Sverige och jag kan verkligen rekommendera den.
Benromach hoppade direkt upp på min favoritlista när jag fick smaka den, och ingen Benromach har ännu gjort mig besviken.

Köpte denna i veckan och smakade på den ikväll, riktigt fin! Precis lagom rökig och med en god eftersmak. Väl värd dom 247kr den kostade.

Postad 15 December 2012 - 10:50

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Designen på flaskan fick dom till förbannat bra. Tydligen var själva flaskan ganska dyr också. Tror dom gav över 50 spänn per tomflaska.
Om Strathisla är en gammal rostig Fiat är den här en Bugatti Veyron... B) ;)

Pratar vi samlarvärde då den nästan bara går till blandindustrin (J&B) eller? Då den inte verkar få speciellt goda omdömmen av den samlade "expertisen"( i jämförelse med Strathisla). Inte speciellt stort snålvattenflöde när man läser div smaknoter.
1st fill sherry butten ser hursom helst väldigt intressant ut för ett sherryfreak som jag.
Om du jämför Strathislan med en rostig fiat blev jag plötsligt väldigt intresserad av just den modellen då 25y o 40y e mer än drickbara.
Inte meningen att sabla ner dina flaskor (kan ju vara hur bra som helst) utan mest av intresse då att jag håller Strathisla väldigt högt o destillerierna ju ligger i samma stad, tar vatten från samma flöde osv.
Får väl hålla ögonen öppna om det skulle dyka upp något lämpligt sample.

Redigerat av Unregistered0d487954, 15 December 2012 - 11:40.

Postad 15 December 2012 - 11:58

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jag provade Kilchoman nu sist. Gillade den skarpt - en rökig och ganska komplex smak med mycket karaktär.
Jag provade den billigaste, men är det någon som provat de andra? Är de värda sitt pris?

Redigerat av Alban, 15 December 2012 - 11:59.

Postad 15 December 2012 - 15:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag provade Kilchoman nu sist. Gillade den skarpt - en rökig och ganska komplex smak med mycket karaktär.
Jag provade den billigaste, men är det någon som provat de andra? Är de värda sitt pris?

Har bara provat Machir Bay och precis som dig så gillade jag den skarpt. Har inte provat så många andra, men har en Vintage 2006 ståendes som väntar på att öppnas.
Dom har verkligen lyckats bra på Kilchoman! BOX whisky har kopierat deras pannor, så vi har till viss del liknande nysprit som kommer från Ådalen och inom ett år kanske vi har möjlighet att få köpa en 3 årig på SB.

Vågar inte svara på om Kilchomans andra varianter är värda sitt pris. Med 100% Islay betalar du mest för småskaligheten, allt är gjot på råvaror hämtade från just Islay samt att det är en begränsad upplaga. Men jag tror inte den är sämre än Machir Bay direkt.

Postad 15 December 2012 - 17:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ligger och smuttar på en Mackmyra brukswhisky. Köpte den på planet hem från Mallorca i somras på ren chans. Tycker den är riktigt god!

Redigerat av genstruktur, 15 December 2012 - 17:03.

Postad 15 December 2012 - 17:09

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Tack för svaret!
Jag funderar på att chansa - vore kul!
Just nu har jag den och en Yamazaki hemma. Dom hinner säkert ta slut till nyår, men det är kul att dricka dom mot varandra. På något sätt passar dom bra ihop

Postad 15 December 2012 - 19:24

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Pratar vi samlarvärde då den nästan bara går till blandindustrin (J& B) eller? Då den inte verkar få speciellt goda omdömmen av den samlade "expertisen"( i jämförelse med Strathisla). Inte speciellt stort snålvattenflöde när man läser div smaknoter.
1st fill sherry butten ser hursom helst väldigt intressant ut för ett sherryfreak som jag.
Om du jämför Strathislan med en rostig fiat blev jag plötsligt väldigt intresserad av just den modellen då 25y o 40y e mer än drickbara.
Inte meningen att sabla ner dina flaskor (kan ju vara hur bra som helst) utan mest av intresse då att jag håller Strathisla väldigt högt o destillerierna ju ligger i samma stad, tar vatten från samma flöde osv.
Får väl hålla ögonen öppna om det skulle dyka upp något lämpligt sample.

Ska väl flika in att jag bara har smakat Strathisla 12 yo.. ;)

Postad 16 December 2012 - 10:23

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ska väl flika in att jag bara har smakat Strathisla 12 yo.. ;)

Försök få tag på en Strathisla 25y ( finns fortfarande på SB).Kunde kanske vara en kul klubbprovning o ställa "grannarna"mot varandra. 25an borde vara jämförbar med de du visar på bilden.

Postad 16 December 2012 - 20:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Kan tänka mej att den är svinbra.. Kanske skulle ta och beställa en sån till mej själv i julklapp. :)

Postad 16 December 2012 - 21:08

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
22 år first fill sherry? Hoppas det är en riktig sherrybomb där apelsintonerna precis håller på att övergå i svavel!

Postad 17 December 2012 - 09:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Försök få tag på en Strathisla 25y ( finns fortfarande på SB).Kunde kanske vara en kul klubbprovning o ställa "grannarna"mot varandra. 25an borde vara jämförbar med de du visar på bilden.

Kör en paket fikon, lite sprit och en näve socker(farin) i en mixer så har du Strathisla 25 på ett ungefär. Smaken är som baken men jag hade hellre lagt pengarna på en Mortlach. :)

Postad 17 December 2012 - 19:35

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Kör en paket fikon, lite sprit och en näve socker(farin) i en mixer så har du Strathisla 25 på ett ungefär. Smaken är som baken men jag hade hellre lagt pengarna på en Mortlach. :)

:( :( :angry: :blush: :wacko: :o :D :lol: ;) B)
Endast ett förslag till kul klubbprovning!

Postad 17 December 2012 - 22:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

:( :( :angry: :blush: :wacko: :o :D :lol: ;) B)
Endast ett förslag till kul klubbprovning!

Haha. Men den är ju dyr som tusan och Mortlach är jättegott.

Postad 18 December 2012 - 01:17

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Tänkte kolla med er proffs här efter en Whisky som smyger sig fram i smaken, svårt att förklara men den får gärna vara len i början för att sen gå över till att riva ordentligt i bröstet... Eftersmaken får gärna sitta kvar länge :)

Ny på de här med Whisky som ni säkert förstår.

Postad 18 December 2012 - 09:35

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Kan meddela att Macduff 11 years 2000 Jack Wieber Brass & Mining Collection var otroligt prisvärd! Över 54% men väldigt len och klarar sig fint med bara ett par droppar vatten för att blomma ut ordentligt. En värdig kombatant till Mortlach F&F för endast 520,- (utrikes)!
Lång och trevlig eftersmak. En tysk buteljering om jag inte minns fel, så självklart är den väldigt fyllig. :)
Jag fick tag i flaska 171 / 180, så det kanske finns någon kvar fortfarande.

Postad 18 December 2012 - 16:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tänkte kolla med er proffs här efter en Whisky som smyger sig fram i smaken, svårt att förklara men den får gärna vara len i början för att sen gå över till att riva ordentligt i bröstet... Eftersmaken får gärna sitta kvar länge :)

Ny på de här med Whisky som ni säkert förstår.

Kommer omedelbart att tänka på Lagavulin 16. Börjar relativt försiktigt men en fantastisk komplexitet växer fram och eftersmaken kan man njuta av länge. Skulle inte säga att den river i bröstet direkt förstås. Vill du ha rejält riv i bröstet köper du med fördel Redbreast 12 Cask Strength. En av få whiskys jag späder med lite vatten, både för att kunna andas när man för glaset till näsan, och för att den river nå't alldeles jä.. i bröstet annars. Men god är den. :)

Postad 18 December 2012 - 16:44

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Då var det dags igen :wub: Tomten e snäll mot de snälla! O mig!
De bidde
Clynelish 1996 1st fill sherry butt svenska eldvatten 57,2%
Mortlach 1988 23y sherry cask Blackadder Raw Cask 56,6% Jomänvisst e Mortlach gott!!!

Bifogad fil(er)

Postad 18 December 2012 - 18:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Då var det dags igen :wub: Tomten e snäll mot de snälla! O mig!
De bidde
Clynelish 1996 1st fill sherry butt svenska eldvatten 57,2%
Mortlach 1988 23y sherry cask Blackadder Raw Cask 56,6% Jomänvisst e Mortlach gott!!!

Nä du.. det där var inte fy skam!!!
Jag har varit och pillat lite på beställningsknappen på SB men det blev aldrig av. Den där Rawcask ser riktigt lovande ut.

Postad 18 December 2012 - 18:12

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Annars har jag inte haft så bra erfarenheter av whisky under 300,-
Hälge The Famous Moose (nr 85764) 249,- verkar kul... ingen aning om den smakar bra, men flaskan är rolig! :)

Du är mig en knasig en med smaken, Benromach är ljuvlig och en kalasfin wirre, AnCnoc´en däremot smakar finkel så det går tuppskin av obehag hos mig.

Den har stått i skåpet sen jag köpte den, försökte mig på en rackare i början men det gick inte ens med gott mod att få ner :D

Postad 18 December 2012 - 18:28

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Nä du.. det där var inte fy skam!!!
Jag har varit och pillat lite på beställningsknappen på SB men det blev aldrig av. Den där Rawcask ser riktigt lovande ut.

Jag har själv varit väldigt nyfiken/sugen ända sen jag såg den första gången men tänkte att lika bra o slå till då jag har ångan uppe (sinnesro). Eftersom jag samlar på sv eldvatten var det ingen tvekan o med en 1st fill sherry var det lika bra att ta i så man inte ångrade sig (Endast 240fl). Ska ett sista ärende sen ska en öppnas...slurp :wub:

Postad 18 December 2012 - 19:55

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Du är mig en knasig en med smaken, Benromach är ljuvlig och en kalasfin wirre, AnCnoc´en däremot smakar finkel så det går tuppskin av obehag hos mig.

Den har stått i skåpet sen jag köpte den, försökte mig på en rackare i början men det gick inte ens med gott mod att få ner :D

Många som inte gillar anCnoc nu för tiden. Nu var det ett tag sedan jag hade en sådan hemma senast, så jag vet inte om dom gått ner sig i kvallitet senaste tiden?! Dom har annars varit könda för att ha en konstant kvallitet. Eller så är det bara jag som har konstig smak?! :)
Kan även vara så att mina smakpreferenser ändrats under tiden och att jag inte längre tycker om den lika mycket?!

Är inte så låst till någon specifik whisky eller typ av whisky. Gillar de flesta sorter... men vad som drickes brukar variera med årstiderna.

Postad 19 December 2012 - 01:20

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Mina två första Whisky blev iallafall en Laphroaig 10 & Ardbeg Uigeadail.
Sitter just i stunden å avnjuter dessa två, men ska jag vara riktigt ärlig så känner jag ingen större skillnad mellan dessa :blush:

Laphroigen har en längre eftersmak å går långt ner i magen, medans Ardbegen sitter i gommen å snurrar runt... (Väldigt rökiga båda två)

Kanske skall lägga ner de här med Whisky när man inte känner någon skillnad mellan en 399:- & 649:- ??? Men gott är de :wub:

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.