* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Ino Audio piP
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(48)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X, basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPcrt
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr8
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60 signatur
(Golvhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Ino Audio bs60
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio A2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i28
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPs
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Ino Audio i14
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio Aco akustikpanel
(Övrigt)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr80s
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1s
(Centerhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio i 56, py-4, a3
(Högtalarpaket för hembio)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-2
(Subwoofers)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio piM
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio infolink75signatur (il75s)
(Ljud- och videokablar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio dialog 2
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio cc-pc2 (st)
(Inbyggnadshögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Dialog 1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-4
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio piX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i16s
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio i32s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60s-s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i6
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio InfraZ-6
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X version 2012
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
7 mån sedan |
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg)
|
16 år sedan |
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg)
|
16 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Förstärkare till piP (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa ljud (56 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 20 May 2009 - 14:04
Imorgon joinar jag med största sannolikhet ino-klubben
Jasså !
vad blir det då för något trevligt ?!
pi60..?!
Postad 20 May 2009 - 14:04
Jasså !
vad blir det då för något trevligt ?!![]()
pi60..?!
Det får bli en överraskning
Postad 21 May 2009 - 21:11
Då var man hemkommen med ett par pi60
Välkommen till klubben.
Du kommer garanterat inte bli besviken.
Vad tycker du om dom hittills, och hur har du placerat dom?
Gärna lite bilder : )
Postad 21 May 2009 - 21:22
Då var man hemkommen med ett par pi60
Haha, gissad rätt direkt ...
men nu är ju pi60 några av dem vanligaste, om man ska ha fullrange system
Kul, och hoppas du blir nöjd, återkomma gärna med lite bilder på burkarna och på placering m.m.
Postad 22 May 2009 - 12:15
Grattis till ett bra köp
Tackar
Välkommen till klubben.
Du kommer garanterat inte bli besviken.
Vad tycker du om dom hittills, och hur har du placerat dom?
Gärna lite bilder : )
Tackar!
Förmodligen det bästa köpet jag någonsin har gjort. ALLT låter helt rätt.
Jag har aldrig hört så mycket detaljer och nyanser förut.
När jag började lyssna igår så verkade det som att dom var sjukt tungdrivna, för det lät inte som att det spelade så värst högt.
Så testade jag dra fram db-mätaren och då spelade det ungefär 8dB högre än vad jag någonsin har spelat med några högtalare här tidigare
Eller jag har väl varit över 100dB med mina CAV men då var det också rätt obehagligt att lyssna på.
Haha, gissad rätt direkt ...
![]()
men nu är ju pi60 några av dem vanligaste, om man ska ha fullrange system![]()
Kul, och hoppas du blir nöjd, återkomma gärna med lite bilder på burkarna och på placering m.m.
Haha ja, det var lite tråkigt att du gissade rätt på
Om jag är nöjd? Jag har aldrig hört något bättre i hemmamiljö eller butik. Möjligtvis på mässa, men svårt att jämföra och då även heeeelt andra priser
Postad 22 May 2009 - 12:19
DSC_0066.JPG 3.5MB
0 Antal nerladdningarSå står dom just nu, vet inte om det är efter den rekommendera placeringen?!
Dom står 30cm ifrån absorbenten.
Hmm, hjälpte visst inte att rotera bilden...
Redigerat av Warlokk, 22 May 2009 - 12:19.
Postad 22 May 2009 - 12:23
DSC_0066.JPG 3.47MB
0 Antal nerladdningar
DSC_0055.JPG 3.4MB
0 Antal nerladdningarKommer bättre bilder
Postad 22 May 2009 - 12:29
Jag har mina så nära väggen som absorbenterna tillåter, tyckte det blev bäst bas så.
Jag tappar lite bastryck om jag flyttar ut dom längre från väggen.
Vinkla in dom så att du precis ser utsidan av dom i sweetspot. Dom skall alltså "skära" framför dig för bästa stereobild.
Postad 22 May 2009 - 12:37
Prova lite olika avstånd till väggen.
Jag har mina så nära väggen som absorbenterna tillåter, tyckte det blev bäst bas så.
Jag tappar lite bastryck om jag flyttar ut dom längre från väggen.
Vinkla in dom så att du precis ser utsidan av dom i sweetspot. Dom skall alltså "skära" framför dig för bästa stereobild.
Jag skulle flytta in absorbenterna lite mot tvn (10-20 cm).
Okej, då ska jag prova det
Har en fråga angående fötter med.
Funkar dessa?
Har inga just nu, så dom står på möbeltassar.
Postad 22 May 2009 - 12:41
Okej, då ska jag prova det
Har en fråga angående fötter med.
Funkar dessa?
Har inga just nu, så dom står på möbeltassar.
Det är precis de där som IÖ rekommenderar. Blir utmärkt, men var beredd på att högtalaren gungar ganska duktigt när du har SD-fötter. Stora fram och mindre bak.
Postad 22 May 2009 - 12:58
Visst funkar det, men dom som Ingvar har är exakt anpassade, kan googla fram nån tråd om det om ni inte tror på mig
Då kommer ljudet släppa ännu mera
Redigerat av Martin, 22 May 2009 - 12:58.
Postad 22 May 2009 - 13:16
Beställ dom direkt från SD, berätta för dom vilka högtalare det är du skall ha dom till.
Dom vet vilka fötter det handlar om.
Det är audiofilvarianten, inte standardvarianten. Dom kostar mer men det kan det vara värt för vetskapen om att man har "rätt" fötter : )
Postad 22 May 2009 - 16:44
Postad 22 May 2009 - 17:51
SD kuddarna är riktigt bra och funkar verkligen.
Postad 22 May 2009 - 18:37
Jag testade att placera dom närmre väggen och det resulterade i lite bättre bas. Men det är nog inte ens nära så bra tryck som folk påstår att det kan vara.
Postad 22 May 2009 - 18:48
Jag testade att placera dom närmre väggen och det resulterade i lite bättre bas. Men det är nog inte ens nära så bra tryck som folk påstår att det kan vara.
Precis samma sak upplevde jag med mina högtalare. I "lyssningsposition" var basen inte alls så imponerande som jag vet att pi60 kan ge ifrån sig. Mitt rum hade inte heller optimal geometri, och akustiska ingrepp hade jag ett stående veto emot. Suck. Men lösningen var inte så långt borta, jag skaffade ett par bs60 och vips blev kom basen fram igen, med besked!
En budgetvariant är istället att ställa högtalarna på rummets kortvägg. Kan funka.
Redigerat av Unregistered1ca7c3a4, 22 May 2009 - 18:49.
Postad 22 May 2009 - 19:45
Jo då får du väga dina högtalare fram och bak det ska ge samanlagda vikten på högtalaren,skriv ner och skicka till Sonic Design.
SD vet vad Ino Audio är och vet deras vikter (IÖ special beställer där i från..) så det e bara att säga vad du har fö högtalare så vet dem vad för "kuddar" du ska ha
Postad 23 May 2009 - 12:48
Bifogad fil(er)
Postad 23 May 2009 - 16:55
Postad 23 May 2009 - 16:59
Pi60 är bra högtalare ,men jag är inte så där jätteimponerad av dom . Verkar som det blivit lite av en innegrej att ha pi60 oavsett va man haft innan .Hade jag tyckt dom varit så fantastiska så har jag haft ett par redan, dom är säkert korrekta i sin återgivning osv men det finns andra högtalare som är roligare att lyssna på tycker jag . Har som sagt kört ett a+b test mellan ett par pi60 ock ett par renoverade luxor 8071 ,dessa par lät så pass lika så att man ibland inte kunde avgöra vilket par som spelade , till mångas förtret inne på faktiskt.se som kom med diverse bortförklaringar hit ock dit
Och det bevisar att pi60 är dåliga? Kanske de renoverade luxorn 8071orna som var väldigt bra?
Postad 23 May 2009 - 17:09
Postad 23 May 2009 - 19:09
Pi60 är bra högtalare ,men jag är inte så där jätteimponerad av dom . Verkar som det blivit lite av en innegrej att ha pi60 oavsett va man haft innan .Hade jag tyckt dom varit så fantastiska så har jag haft ett par redan, dom är säkert korrekta i sin återgivning osv men det finns andra högtalare som är roligare att lyssna på tycker jag . Har som sagt kört ett a+b test mellan ett par pi60 ock ett par renoverade luxor 8071 ,dessa par lät så pass lika så att man ibland inte kunde avgöra vilket par som spelade , till mångas förtret inne på faktiskt.se som kom med diverse bortförklaringar hit ock dit
Jo, så kanske det är...
Men pi60 är grymma och rätt placerade och i rätt rum så får man en upplevelse som faktiskt saknar motstycke... (min absolut egna subjektiva upplevelse)
Men klart, Luxor 8071 är helt otroligt bra högtalare, som ligger mig varmt om hjärtat...
Dem är ingen lätt match !
jag skulle föredra dessa Luxor före dem flesta högtalare på marknaden oavsett pris nästan, så jäkla bra är dem !
Men jag tycker dock att pi60 har sina klara fördelar som dem vinner på, men ett par Luxor 8071 är något som jag bara ska ha tag i, till vintern så är det riktigt intressant för min del och jag måste bara ha ett par igen (jag saknar mina älsklingar...
Men filter modden så är dem något helt otroligt bra, det är en fröjd för öronen.
Och det bevisar att pi60 är dåliga? Kanske de renoverade luxorn 8071orna som var väldigt bra?
Nej, bara att Luxor 8071 är några helt otroligt bra högtalare, har du lyssnat till ett par i vettig uppställning och elektronik ?!
Kan bara säga att: Oj Ojoooojjj
Erik , nej pi60 är inte dåliga , men tycker det hela blivit lite hysteriskt för det finns andra högtalare som låter bra också
Jepp, det gör det, några av mina absoluta favoriter av alla högtalare som jag någonsin lyssnat på ser ut såhär. (alltså inte baserat på något annat än ljudkvalitet och inte kvantitet alls!)
1: Ino Audio pi60s
2: Luxor 8071
3: piPs
4: QRS Supervova
5: Seas Thor (moddade filter med fina fina komponenter och lådor + special dämp)
//David
Postad 23 May 2009 - 20:13
Postad 23 May 2009 - 20:21
Nu får jag säkert skäll, men mina lätt moddade Dc-15 låter bättre än ett par renoverade luxor 8071 i alla fall i mitt rum , därför sålde jag 8071 lådorna..
Har du sålt dem ?!
Noooooo!!!! jag som tängte flirta med dig senare och se om jag hade en chans...
Attans då
aja, hoppas dom hamnade i goda händer (annars..!!!
jag kan dock inte påstå att DC15 (av det jag hört) låter lika bra som Luxor8071, jag hade ju moddat mina filter efter beskrivning och fixat med dämpningen i mina
dem lär för underbart (fattar inte och har aldrig fattat varför jag sålde dem, bland det dummaste jag någonsin gjort...)
Men, som sagt, Jag tvivlar på att jag skulle tycke att DC15 har något mot Luxor 8071 med dem filter/dämp i lådan som jag hade
Postad 23 May 2009 - 21:38
Redigerat av sollerön, 23 May 2009 - 22:23.
Postad 23 May 2009 - 23:15
Jodå (mina dc-15 var ett strå vassare än 8071) kan lova att rätt många tvivlare skulle bli förvånade om dom satt sig i min soffa ock lyssnade en stund .
Läs gärna mrvälljuds tester så kommer nog många fördomar på skam , mygel detta med hifi precis som allt annat , man tror man har jättebra ljud för att man slänger ut 60-70k på grejer , sen kommer det en annan som köpt begagnade grejer för 10k ock spelar skiten ur den 6-7 ggr dyrare anläggningen...(OBS viktigt att notera , detta är en ino audiotråd ock jag säger inte att det är nåt mygel med dom grejerna)
Haha, jo så är det ju... mycket "mygel..:"
Jag skulle vilja lyssna på dina DC15
Postad 24 May 2009 - 07:45
Postad 24 May 2009 - 08:47
Postad 24 May 2009 - 09:18
Antingen så lyssnar man hemma vid någon eller så gör man det vid ÖhmanInte för att chansen är så stor att jag skulle köpa ett par Ino-högtalare (eftersom dom inte motsvarar min definition av snygga), men, jag kan ju inte låta bli att bli nyfiken på hur dom presterar efter alla hyllningar i vart och varannan tråd. Frågan är nu var man kan lyssna på dom? Finns det ingen återförsäljare alls??? Hur kommer det sig? Kommer dom dyka upp på någon mässa i vår/sommar Skåne-trakten kanske?
sen är dom inte desingnade att vara snygga utan dom levererar ljud i den högre divisionen
mässa troligen inte då det är ett hobby projekt.
Postad 24 May 2009 - 09:30
Ah, visste inte att det enbart var ett hobby-projekt. Det förklarar ju en hel del.Antingen så lyssnar man hemma vid någon eller så gör man det vid Öhman
sen är dom inte desingnade att vara snygga utan dom levererar ljud i den högre divisionen
mässa troligen inte då det är ett hobby projekt.
Postad 24 May 2009 - 09:57
Postad 24 May 2009 - 10:20
Postad 24 May 2009 - 11:18
Med 100% säkerhet skulle jag föredra ett större ino system , ex i32 + y-2 i ett acusticbehandlat rum framför det jag har nu , men då handlar det om helt andra pengar .Vill bara ha sagt att man kan få riktigt bra ljudkvalitet genom att handla smart (begagnat) ock modda lite
Lyssnat på i14 + pX-4 ?!
där skulle du hitta hem direkt kan jag garantera!
Me klart, jo jag förstår din vinkel på det hela, och jag kan inte hålla med mer, DC15 e grymma (har dock "bara" hört original) men jag fördrar Luxor framför dom och det bästa är enligt mig Ino.
Alltså när jag skrev pi60 som det bästa jag hört så är det ju så att atta Ino högtalare låter i stort sett 100% identliskt ur alla avsenden, bara det att det e ljudtrycksresurserna som ökar med större och finare modeller...
Pytte pytte små skillnader mellan t.ex. i28 (som jag ska köpa) och i32s (som dock är klart snyggare...
Hobby och hobby... enligt Öhman är pi60 sveriges mest sålda högtalare över 20,000 kr genom tiderna.
"mest sålda över 20000kr" det låter ganska otroligt tycker jag faktiskt..
Ah, visste inte att det enbart var ett hobby-projekt. Det förklarar ju en hel del.
Nej hobby byggen är det ju inte ritkigt, men nästan (man får den känslan i alla fall) och inte för at det spelar någon roll, dom e lika bra för det
Redigerat av DVD-ai, 24 May 2009 - 12:41.
Postad 24 May 2009 - 11:34
"Hursomhelst, jag fick alltså hålla i hela verksamheten själv, men trots det så steg populariteten genom åren och den ursprungliga pi60 tillverkas fortfarande, i större antal än någonsin tidigare! Den har faktiskt enligt marknadskunnigt folk, med flera gångers marginal, hunnit bli Sveriges mest sålda högtalare i prisklassen över tjugotusen kronor paret! Trots att den dyraste versionen av högtalaren kostar nära fyrtiotusen kronor paret.
Det var ju inte alls meningen att jag skulle ägna mig åt att göra denna högtalare, men fortfarande nästan 24 år efter starten skulle jag vilja påstå att den är världens modernaste och mest "färdiga" högtalare."
Postad 24 May 2009 - 11:37
Postad 24 May 2009 - 13:08
http://www.sonicdesign.se/oeint3.html
"Hursomhelst, jag fick alltså hålla i hela verksamheten själv, men trots det så steg populariteten genom åren och den ursprungliga pi60 tillverkas fortfarande, i större antal än någonsin tidigare! Den har faktiskt enligt marknadskunnigt folk, med flera gångers marginal, hunnit bli Sveriges mest sålda högtalare i prisklassen över tjugotusen kronor paret! Trots att den dyraste versionen av högtalaren kostar nära fyrtiotusen kronor paret.
Det var ju inte alls meningen att jag skulle ägna mig åt att göra denna högtalare, men fortfarande nästan 24 år efter starten skulle jag vilja påstå att den är världens modernaste och mest "färdiga" högtalare."
ok, jo det stämmer säkert, bara det att det låter väldigt mycket i alla fall, men man får tänka på att dem flesta aldrig köper högtalare över 20k heller så...
det är väldigt få som sitter på högtalare över 20k... så detta kan säkert stämma
DVD-ai .i28 räcker nog till ock blir över det med
Angående dc-15 ock luxor 8071 så hade jag en lång utredning här innan jag bestämde mig .Valde att behålla dc-15 lådorna för att dom gick djupare (mätte det med) Gick att spela högre med ock lungnare återgivning i övriga register (luxorlådorna hade en tendens till att bli väldigt skrikiga till hårdrock) Sen hade dom också naturligtvis sina bra sidor, men till den musik jag lyssnar mest på så passade dc-15 lådorna bättre......
Det va i14 + pX-4 som jag menade (skrev fel..
Riktig kanon kombo.... Har dock "bara lyssnat på i14 +pX-2 men det räcker för att man ska tappa hakan, och pX-4 då....
Jo, men med filter modden och dämpningen i mellanregister kammaren så får man ett betydligt trevligare ljud i mellanregistret till rock och lite mer "energisk" musik
Postad 24 May 2009 - 13:13
Postad 24 May 2009 - 13:59
Postad 24 May 2009 - 15:53
Det beror nog mest på att pi60 funnits i 30 år och de flesta andra högtalare över 20k är (i det 30-åriga perspektivet) snabbt övergående flugor. Sen beror det också såklart på att pi60 är bra.
Precis, de flesta tillverkare byter modellbeteckning när något på högtalaren ändras. Även pi60 har utvecklats en del under de 30 åren, men har ändå fått behålla samma modellbeteckning.
Postad 24 May 2009 - 16:12
jo, men som sagt det förvånar min inte nu när jag tänkte efter, och många har högtalare på över 20k egentligen....
Postad 25 May 2009 - 17:11
Postad 25 May 2009 - 17:14
Läs gärna mrvälljuds tester så kommer nog många fördomar på skam , mygel detta med hifi precis som allt annat , man tror man har jättebra ljud för att man slänger ut 60-70k på grejer , sen kommer det en annan som köpt begagnade grejer för 10k ock spelar skiten ur den 6-7 ggr dyrare anläggningen...(
Jobbar inte mr välljud med en firma som livnär sig på att sälja beggad hi-fi ??
Postad 25 May 2009 - 18:22
// Sat
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
49 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler