Har en C6 mätare och använder den ganska sparsamt. Förstår att det finns massa faktorer som spelar in.
Men går det bestämma någon tidsintervall som jag kan använda mig av för att veta att mätaren inte är allt för off`?
41 relaterade trådar
Postad 21 januari 2014 - 09:35 Har en C6 mätare och använder den ganska sparsamt. Förstår att det finns massa faktorer som spelar in. Men går det bestämma någon tidsintervall som jag kan använda mig av för att veta att mätaren inte är allt för off`? Postad 21 januari 2014 - 10:11 Postad 21 januari 2014 - 11:11
ok tack för snabbt svar. Postad 01 februari 2014 - 18:58 Postad 01 februari 2014 - 21:11
Nja, näe - display mot neutral källa i första hand. Om inte källan är neutral så skall man använda inställningar för att åtgärda detta. Mvh Pär Postad 02 februari 2014 - 12:36
Ok tack, jag får försöka. Min HX803 har tre separata bildinställningsmenyer för DVD/Bluray, videofiler, och foton. Redigerat av Tellytube, 02 februari 2014 - 15:32. Postad 06 februari 2014 - 07:44
Vilken gamma ska jag kalibrera mot?
Har alltid gjort så att vid ljusare rum har jag lagt gamman på 2.2 och vid ljuskontrollerade rum lagt den på 2.4. Men i senaste Ljud och Bild ser jag att Gorm Sørensen i en artikel menar att 2.2 är den referens som filmbranschen använder och då utgår de även från att vissa sitter i helt mörktlagda rum. Redigerat av Unregistered44e1cbef, 06 februari 2014 - 07:44. Postad 06 februari 2014 - 08:52
Det är en betydligt mer komplicerad fråga än du förstår, men i slutändan har den ett relativt enkelt svar. Den, sedan 2011, rekommenderade praxisen för studios är att köra mot bt.1886 Problemet, eller utmaningen, är att detta inte är implementerat i displayer ännu - det finns Mao inte ett val som kan göras. Självklart går det att mäta hur nära/långt ifrån man ligger - men det är ju inte samma sak. Du ska därför välja det gammaläge i din display, som ger ett resultat närmast 1886, och tracka det läget så bra att du inte introducerar banding eller begränsar signalen i något led ![]() Med vänlig hälsning, Pär Postad 06 februari 2014 - 10:07 http://color.spectra...der-destruction Nu var det länge sedan jag körde med en Spyder, men minns hur min första uppsättning mätare med en Spyder2 och en i1 Pro, där Spydern konsekevent tyckte att allting var mycket blåare än i1 Pro och därmed guidade fram tämligen gula gråskalor. Postad 06 februari 2014 - 10:18 ![]() Kanske kan ta den till skjutfältet och hoppas på "Grand Price Winner - Spyder Destruction Video"... ![]() Redigerat av pacman, 06 februari 2014 - 10:20. Postad 06 februari 2014 - 10:56
Får fortsätta labba med Calman, har ju precis börjat så det finns en hel del frågetecken att räta ut. Postad 08 februari 2014 - 14:59 Både Gamma och RGB Gain fick justeras, och nu är bilden mycket naturligare! Gamma på grundinställningen 0 osynligjorde för mycket detaljer i mörka partier och fick höjas till +1, G Gain hamnade på -7 och B Gain på -4, enligt recensentens mätutrustning. (RGB Gain och Bias visar väldigt subtila färgtemperaturer, med reglage som överlappar varandra, och går knappast att mixtra med endast på känn, det är för komplicerat.) De flesta olika "bildförbättrings"-funktioner har jag avstängda, eftersom de på ett eller annat sätt bryter ner och försämrar bilden. Undantaget är LED Dynamic Control på Låg nivå, vilket är helt nödvändigt för att få skärmen mörk när den skall vara mörk och avsevärt hjälper få bort clouding. En bra funktion. (Standard nivå riskerar att dämpa ljusa detaljer i mörka partier.) Sharpness kan möjligen användas lite för att förhöja distinktionen i Standard Definition. Överhuvudtaget tycker jag DVD fungerar ganska dåligt på HD-TV. Det blir aldrig riktigt tillfredställande även med bra uppskalning, och det beror på att DVD var avsett för mindre TV-apparater - man saknar helt enkelt mer detaljer på en större skärm. Jag skulle önska att DVD-film visas i orginalstorlek istället för att uppskalas på skärmen, men har inte kommit på om det går. Vissa fåtal DVD-filmer täcker endast en mindre del av skärmen (och kan förstoras upp efter val), men det är godtyckligt vilka. Ingenting i Blu-ray spelarens och TVns system- och bildinställningar tycks komma åt detta. Motionflow är en annan trevlig inställning. För TVn klarar helt enkelt inte av att visa objekt som rör sig snabbt över bilden utan ryckig rörelse när Motionflow är avstängd. Jag har den på låg nivå Clear. På hög nivå händer en del märkliga saker. Dels får bilden en mycket stark känsla av tredimensionellt djup! Jag vet inte vad det beror på, men misstänker att ögat inte är vant vid så här mjuka rörelser på film och luras tro att det tittar på verkligheten. En annan påtaglig effekt är den s.k. "såpopera"-effekten. Det känns som man tittar på "The Young and the Restless" eller "Glamour"! ![]() ![]() Redigerat av Tellytube, 08 februari 2014 - 15:22. Postad 08 februari 2014 - 15:27 RGB gain/bias/offset är reglage som används för att vitabalansera varje enskilt exemplar. Att minska gain på grönt och blått tyder att bilden från början var gröncyan jämfört med D65. Min erfarenhet av Sony är att de vanligtvis ligger för högt på blått och rött, dvs magenta och då finns en klar risk att ovanstående ändringarna tar bilden närmare en rödorange vitbalans. Alltså finns sällan någon poäng att kopiera RGB-gain/bias-inställningar. Om man inte vet var man befinner sig från början är det också omöjligt att veta i vilken riktning man ska gå. Sony:s apparater är ryckfria utan Motionflow aktiverat. Tycker man att det rycker kör man fel frekvens från källan eller så har man vant sig vid interpolerad bild från tidigare apparater att man inte längre har en grundläggande uppfattning om hur bild i rörelse faktiskt ska se ut. Nackdelarna med Motionflow högt inställd har du märkt och vad du upplever är ett resultat av interpoleringen. Personligen har jag inte så mycket emot den förändrade flytet, utan det är alla fel som uppstår i bilden vid interpolering. ![]() Det här exemplet har jag visat några gånger. Från en några år äldre Sony-modell med Motionflow aktiverat och hur den skapar en ny bildruta utifrån filmens två riktiga bildrutor: ![]() Postad 08 februari 2014 - 17:22
Tack. Det skall jag ha i åtanke. Kan kolla lite på Brightness om den kan balansera upp och ersätta min ökning på Gamma. Hur som helst, det kan väl inte skilja så där jättemycket mellan olika exemplar. ![]() Det skall sägas också att jag inte har Colour Temperature på Varm 1 eller 2 (vilket förvånansvärt många användare tycks välja. Det tar jag helt avstånd ifrån. Bilden blir ju helt "orange" för böveln! ![]() Ja, intressant där med bildrutorna. Jag satt och studerade en scen i Sagan om Ringen med Motionflow på hög nivå, en närbild på ett ansikte som långsamt rör sig, och det såg lite ut som om det rörde sig fram och tillbaka inom rörelsen åt ena hållet. Redigerat av Tellytube, 08 februari 2014 - 17:49. Postad 08 februari 2014 - 18:06 Det är precis vad det kan göra, jag har tagit upp det på detta forum och snabbversionen ser du nedan: ![]() Färgtemp varm2 kan förvisso ofta vara något för gul, medan varm1 brukar kretsa runt 7000 - 8000 Kelvin, med godtycklig grön obalans. Neutral/medium är ofta 8500 - 9500 Kelvin och är därför tydligt blå. Temperaturen i Neutral-läget är alltså inte lägre utan högre. Orsaken till att varm1 och varm2 upplevs "orange" handlar om den relativa skillnaden som uppstår när man har vant sig vid en bild som redan är för blå och har för hög temperatur. Vilket är lätt hänt eftersom bilden kommer för alldeles för blå direkt ur kartong. Men det kan vara som du skriver att RGB-ändringen tar bilden i en bättre riktning. Du kanske hade tur i lotteriet. ![]() Redigerat av Ringblixt, 08 februari 2014 - 18:16. Postad 08 februari 2014 - 21:38 Ok, jag trodde vi pratade om skillnader mellan olika ex av TV-apparater. Där i forumet nämner du skillnader mellan olika Blu-rayspelare. Det finns onekligen många skenande faktorer att ta hänsyn till. Då har vi alltså två olika komponenter hos TV-recensentens inställningar som båda var och en på sitt håll kan ha avvikit från mina enheter. Det var ju inte bra. ![]() ![]() Redigerat av Tellytube, 08 februari 2014 - 22:19. Postad 08 februari 2014 - 21:42 Postad 09 februari 2014 - 00:32
Hmm, jag får nog ge med mig här. Det var därför jag upplevde bilden som för blå emellanåt. Jag har nu bytt till Varm 1. Även Gamma +1 var nog faktiskt för högt. Har satt tillbaka Gamma på 0. På +1 går man miste lite grann om kontrasten i bilden, de mörka partierna blir för ljusa, även om vissa detaljer i dessa blir något lättare att uppfatta. Däremot tyckte jag inte en ökning av Brightness var en bra kompensation, bilden blir då endast blekare överlag utan att bättre synliggöra detaljer i de mörkare partierna, så jag lät den vara. Vet inte riktigt vad jag skall göra med GB Gain inställningarna jag gjorde, för läget är ett annat nu när jag ändrat till Varm 1. De får väl stå på en tid, så ändrar jag tillbaka till 0 igen senare för att jämföra. RGB Gain och Bias är nästan omöjliga att bedöma. De är så subtila att man kan bli tokig! Nä, jag ska inte ge mig på sånt här utan riktiga verktyg. Redigerat av Tellytube, 09 februari 2014 - 00:36. Postad 09 februari 2014 - 01:47
En kul tråd där. ![]() ![]() Postad 09 februari 2014 - 12:31 Jag har en dve hd basic skiva men kan jag få en korrekt bild genom att koppla in en blu ray spelare och köra kalibreringsskivan eller kommer det fortfarande bli fel iom att det blir en annan källa? Postad 09 februari 2014 - 14:13 Jämför också hur ljuset från exempelvis utomhusreklam och inomhusbelysning skiljer sig från de grå himlen. Ett litet sätt att bli medveten om vad vitt ljus egentligen är. ![]()
Det är samma här också. ![]() ![]() Redigerat av Ringblixt, 09 februari 2014 - 14:32. Postad 09 februari 2014 - 14:18
He-he. Inte troligt. Däremot kommer färger i omgivningen påverka hur hjärnan uppfattar bilden på TV:n. Så det gäller att övertyga resten av hushållet att TV-rummet ska målas i en neutral, grå nyans och att all belysning ska dagsljustempereras. Postad 09 februari 2014 - 14:26 Ja, det är en bildkedja med bildkälla och bildvisare. En annan bildkälla kan fortfarande göra fel och en htpc brukar som tumregel ligga fel innan den korrigeras. Ställer in du in rätt nivåer från en Blu-rayspelare är det endast den kombinationen du korrigerar. HTPC:n skickar troligtvis en signal som skiljer sig så där måste du köra med testskivor och testbilder. Dessutom skiljer det sig mellan olika program. VLC kommer att skilja sig från Mediaplayer Classic och beroende på vad du kör för tilläggsprogram och codec-paket kommer det att skilja sig ytterligare. För dator rekommenderas AVS HD 709-paketet som finns som mp4-filer. Du kommer aldrig att få korrekt bild i ordets fulla bemärkelse med en testskiva och testbilder. Testmönstren gör att du kan ställa in nivåer rätt så att inte information försvinner eller förvanskas, men i fråga om att återge rätt färger behöver man mätinstrument. En apparat som är hyfsat färgkorrekt från början, till exempel THX-lägena hos Panasonic plasma, hjälper kanske tillräckligt långt. Postad 09 februari 2014 - 14:31 Personligen skulle jag (inte helt oväntat) instrumentkalibrera då det är en så pass bra apparat och det går att få ut bild som är anpassad för såväl filmtittande i helt mörklagt rum (typ ISF Night), liksom för mindre kräset tittande (ISF Day). Definitivt persinenerna för och med så mycket tätning som möjligt så att ingen ströljus läcker in. En så pass djupsvart projektor som X70 förtjänar de bästa möjliga rumsförutsättningarna. Postad 09 februari 2014 - 16:46 ![]() Postad 09 februari 2014 - 17:02
ISF level I och II samt JKP I och II. Erfarenheten kommer av att jag har jobbat med detta i flera år. Min första stora aha-upplevelse kom när jag som produktfotograf insåg att felen jag observerade inte berodde på mina foton utan på skärmen jag använde. Men framför allt kommer erfarenheter från tester och utvärdering av displayer, kalibrering, utbildning och föredrag i ämnet.
Formel utbildning är
Det finns för övrigt ingen ände på hur mycket man kan lära sig. Man blir aldrig fullärd och det finns alltid någon annan som fördjupat sig mer. ![]() Redigerat av Ringblixt, 09 februari 2014 - 18:25. Postad 10 februari 2014 - 11:58
Stort tack för ditt utförliga svar och det va som jag trodde.. Självklart vet jag att man inte kan få exakt med bara testskiva men det hjälper mig nog närmare iaf ![]() Postad 12 februari 2014 - 22:16
Jag fick ett mail från Jared Kantack på AVpro där han sa att följande produkt verkligen är värt priset. Jag vet inte och plånkan är tom dessvärre men den är säkert bättre än min DLP-1400.
Postad 12 februari 2014 - 23:52 ![]() Lugna dig med den lite - den är inte riktigt färdig, samt att den levereras inte förrän tidigast mars/april... Jag har en, av då, 9st i världen - utvärderar den mot waveform-monitorer för signalnivåer, samt ger input runt vilka patterns som skall kompletteras... Kan säkert bli mycket bra, men är just nu inte i närheten av Videoforge! Med vänlig hälsning, Pär Postad 13 februari 2014 - 04:49 t Tack för upplysningen. Kommer du och thomas ha nån mer isf-kurs i år eller nästa? Jag har lärt mig vad för frågor jag vill ställa åtminstånde,kan ju vara bra att veta. (För mig åtminstånde) Jag har kvar frågreformuläret sen Häggvik och allt annat. Om jag fyller i den och skickar över, kan du då kolla om det är lönt att gå om utbildningen senare , full förståelse om du inte har tid eller lust Med vänlig hälsning, Lasse i Växjö Postad 15 februari 2014 - 15:37 Postad 06 mars 2014 - 09:58
Hmm, vad säger herrarna Perra och Ringblixt (eller nån annan) om det här (white paper som word doc):
Postad 06 mars 2014 - 10:23 Men grundforskningen pågår fortfarande. Tills dess, kör på som tidigare. Får vi nya modeller och regler har vi fortfarande situationen med decennier av film och TV framtaget för det som vi idag baserar färgerna på. Man kan i alla fall konstatera att vi lämnat bildrörstidens trygga och enhetliga vagga bakom oss. ![]() Redigerat av Ringblixt, 06 mars 2014 - 10:25. Postad 06 mars 2014 - 10:26 Det här var ju iaf uppfriskande konkret: Pappret kommer från Sony själva btw. edit: Frågan är ju hur den riktigt petige med tex en triluminos belyst display, som tex Sony W9, ska hantera detta. (pappret är ju förövrigt en lite go how-to i hur man kalibrerar en Sony OLED PVM eller BVM monitor - i den händelsen att man råkar ha nån sån ligga skräpandes hemma ![]() Redigerat av pacman, 06 mars 2014 - 10:54. Postad 11 mars 2014 - 16:20
Fick också erbjudande om denna, och har idag en DPG-2000, men du menar man skall avvakta? Hårdvaran är väl spikad, det är väl mer firmware och/eller annan tillhörande mjukvara som kan tänkas uppdateras i framtiden? Fast kan denna typ av boxar verkligen ersätta att köra aktuella testsignaler och bilder från källan direkt, som t ex testskivan i blurayspelaren för att kalibrera den samma, vilket inte garanterar att aktuella inställningar stämmer för mediaspelare, digitalbox, HTPC, etc.? Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 mars 2014 - 16:29. Postad 11 mars 2014 - 18:57
Ja Postad 11 mars 2014 - 21:41
Så om jag vill kalibrera min PS3 mot min Panasonic skärm, så kommer jag få samma (läs lika bra/korrekt) slutresultat på aktuell ingång med en AVLab TPG kopplad direkt till min Panasonic skärm som via testskiva/mönster avläst i min PS3 kopplad till aktuell ingång? Postad 11 mars 2014 - 21:56
Din fråga är väldigt konstigt ställd av flera anledningar: 1.) DVDO gör i nuläget inte rätt, men jag hjälper dem att förstå vad som behöver förändras för att den skall göra rätt - det innebär att när buggarna är rättade (om de blir det?) så kommer den att fungera fint. 2.) Att använda en verifierad testpattern-generator (en DPG är inte det!) säkerställer att din display ger korrekt bild - detta eftersom du använder en reference source. Först då du vet att din display är neutral kan du kontrollera, och förstå om din bild är helt korrekt med andra källor inkopplade. 3.) Att använda en PS3, korrekt inställd, kan ge en korrekt bild - men du vet inte om den är korrekt inställd innan du kör en playout mot en kalibrerad skärm / om du använder den som källa för kalibrering kan du ju lika gärna ha kalibrerat in anomaliteter från en olinjär, eller icke korrekt uppsatt källa. 4.) kedjan för kalibrering bör se ut som följer: a) kalibrera display med testpatterngenerator ![]() c) verifiera slutligen att din source är transparent med verifierad testmaterial, t ex DVE - åtgärda eller kassera om den inte är det Med vänlig hälsning, Pär Postad 12 mars 2014 - 09:59
Ah, då förstår jag. Tack för klargörande. ![]() Postad 20 mars 2014 - 22:29 dpg? Redigerat av Askungen, 20 mars 2014 - 23:53. Postad 21 mars 2014 - 06:51
Eh, what? Jag förstår inte frågan... Ska du kalibrera en testpatterngenerator med en annan testpatterngenerator? Hur tänkte du nu? Med vänlig hälsning, Pär Postad 21 mars 2014 - 13:29 ingen aning hur jag tänkte,en Melissa på Spectral skrev att man använder VF som source och dvdo som display. Hur som helst tycker jag det är kul,hoppas jag lär mig med tiden. Postad 21 mars 2014 - 13:56
Då är det en DVDO videoprocessor, inte en testpatterngenerator ![]() Finns workflows som använder den CMS i videoprocessorn, via DDC, för att korrigera i bilden ![]() Med vänlig hälsning, Pär Redigerat av Perra1, 21 mars 2014 - 13:57. Postad 23 mars 2014 - 05:35 jag får skruva och pröva mig fram,gjorde en autkalibrering på dvdo'n och gamma och gråskala blev bra men autokalibreringen av cms blev kass,så den stängde jag av ( cms bypass) på dvdo'n. Det där med ddc har jag inte riktig kläm på än. Får leka lite mer:) det gåR även att kalibrera inne från dvdo'ns meny men där ar all sex färgerna."uppdelade" i tre flyttlägenn litet x,litet y och stort Y. Hur flyttar sig kulörerna ? X=vertikalt?y=horisontellt? Och stort Y är ljusstyrkan i färgerna? Det är fyra decimaler så det blir ju kramp i tummen! Alla sex punkterna ligger lite innanför gamuten och jag kan inte flytte de till sina små bon i alla fall den färg jag testat, fastän det händer ingenting med varken positioner eller nå target oavsett hur mycket jag ändrar de tre "axlarna" det kanske funkar bättre med ddc. Annars är det väl sony hx855 som inte klarar att fylla gamuten men den har ingen clipping från black to peak white 108 databitar tror jag.det stod i charten,men det har kanske inget med cms att göra? Redigerat av Askungen, 23 mars 2014 - 05:51. Postad 23 mars 2014 - 09:24
Finns bra en sak att göra där, kör på, fortsätt testa, experimentera, gör misstag och kör på tills genombrottet kommer steg för steg. ![]() Postad 23 mars 2014 - 15:14 så får det bli:) nattsyssla dock efter frugan gått till sängs:) Postad 08 april 2014 - 14:41 Kolla min annons på marknaden. Postad 13 april 2014 - 13:15 Postad 15 april 2014 - 22:38 HDTV Calibration Wizard är väldigt grundläggande och lätt att använda för grovinställning av Brightness, Contrast och Färg. Men den känns samtidigt ganska godtycklig i sina mätverktyg. T.ex. de tre kvinnorna, där den ena är för färglös, den andra för färgstark, och den i mitten lagom färgstark, . . . och man får instruktionen att ställa in färgstyrkan lagom så att skillnaden mellan kvinnorna syns. Visst, visst, jättebra, men ingen exakt mätteknik direkt. ![]() Digital Video Essentials. Något mer opedagogiskt oanvändbart än detta röriga sammelsurium, har jag aldrig tidigare skådat! Speakerrösten pratar fort som en kulspruta med tekniska termer och fackspråk, som om han talade till redan invigda som redan kan allt vad videon ska lära ut. "Blablablablabla blalblablablablabla!" Vilken opsykologisk idiot! Inga tydliga beskrivningar eller förklaringar vad han vill man skall göra egentligen. Inga pilar, inga steg för steg-instrukturer. Bara "Blalbl%abla#blablablabla#bla/bla45%blabla!" Och helt plötsligt, "Press pause, and then play when you are done.", med två sekunders marginal innan videon går vidare av sig själv. Sånt här gör mig bara rasande förbannad!!!! Djävla förbannade idiot!!! ![]() ![]() Men som tur är finns det lite hjälpmaterial från användare på nätet, för att plocka ut de viktigaste bitarna från sistnämnda video. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |