Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 21 januari 2014 - 09:35

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Hur ofta är det lämpligt att kalibrera om sin mätare?

Har en C6 mätare och använder den ganska sparsamt. Förstår att det finns massa faktorer som spelar in.
Men går det bestämma någon tidsintervall som jag kan använda mig av för att veta att mätaren inte är allt för off`?

Postad 21 januari 2014 - 10:11

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
För att veta att den är off måste du regelbundet kontrollmäta den. Spectracal brukar påminna om sådant vartannat år.

Postad 21 januari 2014 - 11:11

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

För att veta att den är off måste du regelbundet kontrollmäta den. Spectracal brukar påminna om sådant vartannat år.

ok tack för snabbt svar.

Postad 01 februari 2014 - 18:58

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hur ska man väga TVns kalibreringsfunktioner mot Bluray-spelarens? Är det bara att välja antingen eller?

Postad 01 februari 2014 - 21:11

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Hur ska man väga TVns kalibreringsfunktioner mot Bluray-spelarens? Är det bara att välja antingen eller?

Nja, näe - display mot neutral källa i första hand. Om inte källan är neutral så skall man använda inställningar för att åtgärda detta.

Mvh

Pär

Postad 02 februari 2014 - 12:36

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Nja, näe - display mot neutral källa i första hand. Om inte källan är neutral så skall man använda inställningar för att åtgärda detta.

Mvh

Pär

Ok tack, jag får försöka. Min HX803 har tre separata bildinställningsmenyer för DVD/Bluray, videofiler, och foton.

Redigerat av Tellytube, 02 februari 2014 - 15:32.

Postad 06 februari 2014 - 07:44

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Vilken gamma ska jag kalibrera mot?

Har alltid gjort så att vid ljusare rum har jag lagt gamman på 2.2 och vid ljuskontrollerade rum lagt den på 2.4. Men i senaste Ljud och Bild ser jag att Gorm Sørensen i en artikel menar att 2.2 är den referens som filmbranschen använder och då utgår de även från att vissa sitter i helt mörktlagda rum.

Redigerat av Unregistered44e1cbef, 06 februari 2014 - 07:44.

Postad 06 februari 2014 - 08:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Sikta på BT.1886:
http://www.spectraca...nts/bt.1886.pdf

Redigerat av pacman, 06 februari 2014 - 08:07.

Postad 06 februari 2014 - 08:52

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Vilken gamma ska jag kalibrera mot?

Har alltid gjort så att vid ljusare rum har jag lagt gamman på 2.2 och vid ljuskontrollerade rum lagt den på 2.4. Men i senaste Ljud och Bild ser jag att Gorm Sørensen i en artikel menar att 2.2 är den referens som filmbranschen använder och då utgår de även från att vissa sitter i helt mörktlagda rum.

Det är en betydligt mer komplicerad fråga än du förstår, men i slutändan har den ett relativt enkelt svar.

Den, sedan 2011, rekommenderade praxisen för studios är att köra mot bt.1886

Problemet, eller utmaningen, är att detta inte är implementerat i displayer ännu - det finns Mao inte ett val som kan göras. Självklart går det att mäta hur nära/långt ifrån man ligger - men det är ju inte samma sak.

Du ska därför välja det gammaläge i din display, som ger ett resultat närmast 1886, och tracka det läget så bra att du inte introducerar banding eller begränsar signalen i något led :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 06 februari 2014 - 10:07

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 1
Det här var faktiskt lite roligt. Fick lite nördfniss nu på morgonkvisten:

http://color.spectra...der-destruction

Nu var det länge sedan jag körde med en Spyder, men minns hur min första uppsättning mätare med en Spyder2 och en i1 Pro, där Spydern konsekevent tyckte att allting var mycket blåare än i1 Pro och därmed guidade fram tämligen gula gråskalor.

Postad 06 februari 2014 - 10:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Räknas en Calman Enhanced Spyder 3? :)
Kanske kan ta den till skjutfältet och hoppas på "Grand Price Winner - Spyder Destruction Video"... :D

Redigerat av pacman, 06 februari 2014 - 10:20.

Postad 06 februari 2014 - 10:56

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Det är en betydligt mer komplicerad fråga än du förstår, men i slutändan har den ett relativt enkelt svar.

Den, sedan 2011, rekommenderade praxisen för studios är att köra mot bt.1886

Problemet, eller utmaningen, är att detta inte är implementerat i displayer ännu - det finns Mao inte ett val som kan göras. Självklart går det att mäta hur nära/långt ifrån man ligger - men det är ju inte samma sak.

Du ska därför välja det gammaläge i din display, som ger ett resultat närmast 1886, och tracka det läget så bra att du inte introducerar banding eller begränsar signalen i något led :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Får fortsätta labba med Calman, har ju precis börjat så det finns en hel del frågetecken att räta ut.

Postad 08 februari 2014 - 14:59

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Till KDL-40HX803: Eftersom jag inte har någon kalibrerings-utrustning och metoden i nuläget är för avancerad för mig (och som Ringblixt påpekade, är det kanske ingen större idé med denna TV-modell), så har jag provat mig fram, och tagit råd från TV-recensenters kalibrerade inställningar.

Både Gamma och RGB Gain fick justeras, och nu är bilden mycket naturligare! Gamma på grundinställningen 0 osynligjorde för mycket detaljer i mörka partier och fick höjas till +1, G Gain hamnade på -7 och B Gain på -4, enligt recensentens mätutrustning. (RGB Gain och Bias visar väldigt subtila färgtemperaturer, med reglage som överlappar varandra, och går knappast att mixtra med endast på känn, det är för komplicerat.)

De flesta olika "bildförbättrings"-funktioner har jag avstängda, eftersom de på ett eller annat sätt bryter ner och försämrar bilden. Undantaget är LED Dynamic Control på Låg nivå, vilket är helt nödvändigt för att få skärmen mörk när den skall vara mörk och avsevärt hjälper få bort clouding. En bra funktion. (Standard nivå riskerar att dämpa ljusa detaljer i mörka partier.)

Sharpness kan möjligen användas lite för att förhöja distinktionen i Standard Definition. Överhuvudtaget tycker jag DVD fungerar ganska dåligt på HD-TV. Det blir aldrig riktigt tillfredställande även med bra uppskalning, och det beror på att DVD var avsett för mindre TV-apparater - man saknar helt enkelt mer detaljer på en större skärm. Jag skulle önska att DVD-film visas i orginalstorlek istället för att uppskalas på skärmen, men har inte kommit på om det går. Vissa fåtal DVD-filmer täcker endast en mindre del av skärmen (och kan förstoras upp efter val), men det är godtyckligt vilka. Ingenting i Blu-ray spelarens och TVns system- och bildinställningar tycks komma åt detta.

Motionflow är en annan trevlig inställning. För TVn klarar helt enkelt inte av att visa objekt som rör sig snabbt över bilden utan ryckig rörelse när Motionflow är avstängd. Jag har den på låg nivå Clear.
På hög nivå händer en del märkliga saker. Dels får bilden en mycket stark känsla av tredimensionellt djup! Jag vet inte vad det beror på, men misstänker att ögat inte är vant vid så här mjuka rörelser på film och luras tro att det tittar på verkligheten. En annan påtaglig effekt är den s.k. "såpopera"-effekten. Det känns som man tittar på "The Young and the Restless" eller "Glamour"! :rolleyes: Det vet jag inte heller vad det beror på. Det har inte karaktären och distinktionen av vanlig filmupplevelse, utan känns mer som man tittar in på riktigt i kulissen där filmen skall filmas. Väldigt avskalat på nått konstigt sätt. Varför det påminner om såpopera kanske beror på att allting rör sig så "långsamt" i såpopera-serier? Eller så kanske såpoperaserier har väldigt bra kameror, som lyckas uppnå de mjuka rörelser som moderna TV-apparater strävar efter?! :rolleyes:

Redigerat av Tellytube, 08 februari 2014 - 15:22.

Postad 08 februari 2014 - 15:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Gamma-reglaget samverkar med brightness/ljusstyrka. Klipper det i svärtan, "mörka detaljer försvinner", efter förändringar kan det vara ljusstyrka/brightness som behöver ökas. Jag vet inte vilken panel som sitter HX803, men ifall det är en VA-panel kommer betraktningsvinkeln vara helt avgörande för hur du upplever de mörkaste nyanser. Rakt framifrån sotar det igen, 5 grader åt sidan är det perfekt och 10 grader ger för uppljusade skuggor.

RGB gain/bias/offset är reglage som används för att vitabalansera varje enskilt exemplar. Att minska gain på grönt och blått tyder att bilden från början var gröncyan jämfört med D65. Min erfarenhet av Sony är att de vanligtvis ligger för högt på blått och rött, dvs magenta och då finns en klar risk att ovanstående ändringarna tar bilden närmare en rödorange vitbalans. Alltså finns sällan någon poäng att kopiera RGB-gain/bias-inställningar. Om man inte vet var man befinner sig från början är det också omöjligt att veta i vilken riktning man ska gå.

Sony:s apparater är ryckfria utan Motionflow aktiverat. Tycker man att det rycker kör man fel frekvens från källan eller så har man vant sig vid interpolerad bild från tidigare apparater att man inte längre har en grundläggande uppfattning om hur bild i rörelse faktiskt ska se ut.

Nackdelarna med Motionflow högt inställd har du märkt och vad du upplever är ett resultat av interpoleringen. Personligen har jag inte så mycket emot den förändrade flytet, utan det är alla fel som uppstår i bilden vid interpolering. :)

Det här exemplet har jag visat några gånger. Från en några år äldre Sony-modell med Motionflow aktiverat och hur den skapar en ny bildruta utifrån filmens två riktiga bildrutor:
Postad bild

Postad 08 februari 2014 - 17:22

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Gamma-reglaget samverkar med brightness/ljusstyrka. . . . .

Tack. Det skall jag ha i åtanke. Kan kolla lite på Brightness om den kan balansera upp och ersätta min ökning på Gamma.

Hur som helst, det kan väl inte skilja så där jättemycket mellan olika exemplar. :rolleyes: Ändringarna jag följde i GB Gain, förbättrade bilden avsevärt. Jag gick även in och drog dessa relage fram och tillbaka mellan 0 och inställda lägen för att jämföra, och det fanns ingen tvekan. (Fast det är klart, obalansen kan bottna någon annan stans.) Jag kanske inte tycker färgerna känns helt perfekt, möjligen att något inte stämmer (lite sval temperatur ibland) - men det skiljer fram och tillbaka beroende på källan man tittar på (det beror väl på filmskaparens snedställningar). Men på det stora hela känns det flesta bilder naturliga.

Det skall sägas också att jag inte har Colour Temperature på Varm 1 eller 2 (vilket förvånansvärt många användare tycks välja. Det tar jag helt avstånd ifrån. Bilden blir ju helt "orange" för böveln! :blink: ). Utan på Neutral, vilket har lägre temperatur. Så kanske mina GB Gain-inställningar trots allt ger lagom temperatur. Men som sagt, jag har ingen riktig utrustning, så jag kan inte va säker. Alla recensioner jag läst på denna TV, hävdar även att perfekt färgbalans/gråskalebalans med kalibrering på denna modell inte går att nås.

Ja, intressant där med bildrutorna. Jag satt och studerade en scen i Sagan om Ringen med Motionflow på hög nivå, en närbild på ett ansikte som långsamt rör sig, och det såg lite ut som om det rörde sig fram och tillbaka inom rörelsen åt ena hållet.

Redigerat av Tellytube, 08 februari 2014 - 17:49.

Postad 08 februari 2014 - 18:06

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Hur som helst, det kan väl inte skilja så där jättemycket mellan olika exemplar.

Det är precis vad det kan göra, jag har tagit upp det på detta forum och snabbversionen ser du nedan:

Postad bild

Färgtemp varm2 kan förvisso ofta vara något för gul, medan varm1 brukar kretsa runt 7000 - 8000 Kelvin, med godtycklig grön obalans. Neutral/medium är ofta 8500 - 9500 Kelvin och är därför tydligt blå. Temperaturen i Neutral-läget är alltså inte lägre utan högre. Orsaken till att varm1 och varm2 upplevs "orange" handlar om den relativa skillnaden som uppstår när man har vant sig vid en bild som redan är för blå och har för hög temperatur. Vilket är lätt hänt eftersom bilden kommer för alldeles för blå direkt ur kartong.

Men det kan vara som du skriver att RGB-ändringen tar bilden i en bättre riktning. Du kanske hade tur i lotteriet. :)

Redigerat av Ringblixt, 08 februari 2014 - 18:16.

Postad 08 februari 2014 - 21:38

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag fick det bakvänt om temperaturen. Inom fysiken är blått ljus hög tempertur. Jag tänkte på varma och kalla färger, inom konsten och det visuella, där rött betraktas som varmt och blått kallt.

Ok, jag trodde vi pratade om skillnader mellan olika ex av TV-apparater. Där i forumet nämner du skillnader mellan olika Blu-rayspelare. Det finns onekligen många skenande faktorer att ta hänsyn till. Då har vi alltså två olika komponenter hos TV-recensentens inställningar som båda var och en på sitt håll kan ha avvikit från mina enheter. Det var ju inte bra. :blink: Men jag är ändå ganska nöjd med hur det blev! :)

Redigerat av Tellytube, 08 februari 2014 - 22:19.

Postad 08 februari 2014 - 21:42

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Jag har en JVC X70 hur skulle ni ställa in den, jag har 2 stora fönster och 2 små fönster, jag kan dra ner persiennen i alla fönster.

Postad 09 februari 2014 - 00:32

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Orsaken till att varm1 och varm2 upplevs "orange" handlar om den relativa skillnaden som uppstår när man har vant sig vid en bild som redan är för blå och har för hög temperatur. Vilket är lätt hänt eftersom bilden kommer för alldeles för blå direkt ur kartong. ...

Hmm, jag får nog ge med mig här. Det var därför jag upplevde bilden som för blå emellanåt. Jag har nu bytt till Varm 1.

Även Gamma +1 var nog faktiskt för högt. Har satt tillbaka Gamma på 0. På +1 går man miste lite grann om kontrasten i bilden, de mörka partierna blir för ljusa, även om vissa detaljer i dessa blir något lättare att uppfatta. Däremot tyckte jag inte en ökning av Brightness var en bra kompensation, bilden blir då endast blekare överlag utan att bättre synliggöra detaljer i de mörkare partierna, så jag lät den vara.

Vet inte riktigt vad jag skall göra med GB Gain inställningarna jag gjorde, för läget är ett annat nu när jag ändrat till Varm 1. De får väl stå på en tid, så ändrar jag tillbaka till 0 igen senare för att jämföra. RGB Gain och Bias är nästan omöjliga att bedöma. De är så subtila att man kan bli tokig! Nä, jag ska inte ge mig på sånt här utan riktiga verktyg.

Redigerat av Tellytube, 09 februari 2014 - 00:36.

Postad 09 februari 2014 - 01:47

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Det är precis vad det kan göra, jag har tagit upp det på detta forum och snabbversionen ser du nedan:

En kul tråd där. :lol: Jag skulle säga att detta är ett generationsfenomen, där sena 50-talister och 60-talister generellt har en enorm besatthet av perfektion i små små detaljer. Vi skiljer oss där ifrån tidigare generationer som inte hade tid med sånt. Jag undrar om jag kan andas i närheten av TVn samtidigt som jag gör inställningar, eller om luftens förhöjda temperatur då förändrar TVns färgegenskaper. Eller om det spelar någon roll om bordet TVn står på är målat med plastfärg eller oljefärg, för molekylsammansättningen i luften som letar sig in i TVn. B)

Postad 09 februari 2014 - 12:31

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Jag streamar nästan alla mina filmer från nätverksserver som jag lagt in alla mina filmer på, sen spelar jag upp det via htpc..
Jag har en dve hd basic skiva men kan jag få en korrekt bild genom att koppla in en blu ray spelare och köra kalibreringsskivan eller kommer det fortfarande bli fel iom att det blir en annan källa?

Postad 09 februari 2014 - 14:13

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Med tanke på vädret (åtminstone i Mälarregionen) senaste dagarna med heltäckande mulet väder har vi en bra jämförelse vilken vitbalans din TV eller projektor ska ha. Gråtoner, till exempel de på DVE med flera, ska ha samma nyans av vitt som himlen har timmarna mitt på dagen. En stor del apparater där ute kommer att ligga mycket mer åt blått och cyan än himlen.

Jämför också hur ljuset från exempelvis utomhusreklam och inomhusbelysning skiljer sig från de grå himlen. Ett litet sätt att bli medveten om vad vitt ljus egentligen är. :)

Jag fick det bakvänt om temperaturen. Inom fysiken är blått ljus hög tempertur. Jag tänkte på varma och kalla färger, inom konsten och det visuella, där rött betraktas som varmt och blått kallt.

Det är samma här också. :) Blått = kallare = högre färgtemperatur. D65 som ligger på 6504 Kelvin anses något blått eftersom det är kallare än solljus och satt efter dagsljus vid mulet väder i norra europa. När färgtemperaturen ligger på 9000 Kelvin som det gör i Neutral-lägena, har man en blåton som är mer lik skymningsljuset. "Rekordet" vi sett var en Samsung-TV i C-serien som direkt ur kartong hade en färgtemperatur på 22.000 Kelvin. :D

Redigerat av Ringblixt, 09 februari 2014 - 14:32.

Postad 09 februari 2014 - 14:18

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

En kul tråd där. :lol: Jag skulle säga att detta är ett generationsfenomen, där sena 50-talister och 60-talister generellt har en enorm besatthet av perfektion i små små detaljer. Vi skiljer oss där ifrån tidigare generationer som inte hade tid med sånt. Jag undrar om jag kan andas i närheten av TVn samtidigt som jag gör inställningar, eller om luftens förhöjda temperatur då förändrar TVns färgegenskaper. Eller om det spelar någon roll om bordet TVn står på är målat med plastfärg eller oljefärg, för molekylsammansättningen i luften som letar sig in i TVn. B)

He-he. Inte troligt. Däremot kommer färger i omgivningen påverka hur hjärnan uppfattar bilden på TV:n. Så det gäller att övertyga resten av hushållet att TV-rummet ska målas i en neutral, grå nyans och att all belysning ska dagsljustempereras.

Postad 09 februari 2014 - 14:26

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Jag streamar nästan alla mina filmer från nätverksserver som jag lagt in alla mina filmer på, sen spelar jag upp det via htpc..
Jag har en dve hd basic skiva men kan jag få en korrekt bild genom att koppla in en blu ray spelare och köra kalibreringsskivan eller kommer det fortfarande bli fel iom att det blir en annan källa?

Ja, det är en bildkedja med bildkälla och bildvisare. En annan bildkälla kan fortfarande göra fel och en htpc brukar som tumregel ligga fel innan den korrigeras. Ställer in du in rätt nivåer från en Blu-rayspelare är det endast den kombinationen du korrigerar. HTPC:n skickar troligtvis en signal som skiljer sig så där måste du köra med testskivor och testbilder. Dessutom skiljer det sig mellan olika program. VLC kommer att skilja sig från Mediaplayer Classic och beroende på vad du kör för tilläggsprogram och codec-paket kommer det att skilja sig ytterligare.

För dator rekommenderas AVS HD 709-paketet som finns som mp4-filer.

Du kommer aldrig att få korrekt bild i ordets fulla bemärkelse med en testskiva och testbilder. Testmönstren gör att du kan ställa in nivåer rätt så att inte information försvinner eller förvanskas, men i fråga om att återge rätt färger behöver man mätinstrument. En apparat som är hyfsat färgkorrekt från början, till exempel THX-lägena hos Panasonic plasma, hjälper kanske tillräckligt långt.

Postad 09 februari 2014 - 14:31

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Jag har en JVC X70 hur skulle ni ställa in den, jag har 2 stora fönster och 2 små fönster, jag kan dra ner persiennen i alla fönster.

Personligen skulle jag (inte helt oväntat) instrumentkalibrera då det är en så pass bra apparat och det går att få ut bild som är anpassad för såväl filmtittande i helt mörklagt rum (typ ISF Night), liksom för mindre kräset tittande (ISF Day).

Definitivt persinenerna för och med så mycket tätning som möjligt så att ingen ströljus läcker in. En så pass djupsvart projektor som X70 förtjänar de bästa möjliga rumsförutsättningarna.

Postad 09 februari 2014 - 16:46

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Ringblixt, du har uppenbarligen väldigt mycket kunskaper om detta område. Vad bottnar det i för slags utbildning, om du tillåter? Jag är också känslig för färger, men kommer från konstnärligt håll, och har inte så mycket koll på det fysikaliska perspektivet av ljus (annat än från gymnasiet för länge sedan). :)

Postad 09 februari 2014 - 17:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Formel utbildning är ISF level I och II samt JKP I och II. Erfarenheten kommer av att jag har jobbat med detta i flera år. Min första stora aha-upplevelse kom när jag som produktfotograf insåg att felen jag observerade inte berodde på mina foton utan på skärmen jag använde. Men framför allt kommer erfarenheter från tester och utvärdering av displayer, kalibrering, utbildning och föredrag i ämnet.

Det finns för övrigt ingen ände på hur mycket man kan lära sig. Man blir aldrig fullärd och det finns alltid någon annan som fördjupat sig mer. :)

Redigerat av Ringblixt, 09 februari 2014 - 18:25.

Postad 10 februari 2014 - 11:58

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Ja, det är en bildkedja med bildkälla och bildvisare. En annan bildkälla kan fortfarande göra fel och en htpc brukar som tumregel ligga fel innan den korrigeras. Ställer in du in rätt nivåer från en Blu-rayspelare är det endast den kombinationen du korrigerar. HTPC:n skickar troligtvis en signal som skiljer sig så där måste du köra med testskivor och testbilder. Dessutom skiljer det sig mellan olika program. VLC kommer att skilja sig från Mediaplayer Classic och beroende på vad du kör för tilläggsprogram och codec-paket kommer det att skilja sig ytterligare.

För dator rekommenderas AVS HD 709-paketet som finns som mp4-filer.

Du kommer aldrig att få korrekt bild i ordets fulla bemärkelse med en testskiva och testbilder. Testmönstren gör att du kan ställa in nivåer rätt så att inte information försvinner eller förvanskas, men i fråga om att återge rätt färger behöver man mätinstrument. En apparat som är hyfsat färgkorrekt från början, till exempel THX-lägena hos Panasonic plasma, hjälper kanske tillräckligt långt.

Stort tack för ditt utförliga svar och det va som jag trodde.. Självklart vet jag att man inte kan få exakt med bara testskiva men det hjälper mig nog närmare iaf :)

Postad 12 februari 2014 - 22:16

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0
Jag fick ett mail från Jared Kantack på AVpro där han sa att följande produkt verkligen är värt priset. Jag vet inte och plånkan är tom dessvärre men den är säkert bättre än min DLP-1400. http://www.dvdo.com/default.aspx

Postad 12 februari 2014 - 23:52

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Jag har en redan :P

Lugna dig med den lite - den är inte riktigt färdig, samt att den levereras inte förrän tidigast mars/april... Jag har en, av då, 9st i världen - utvärderar den mot waveform-monitorer för signalnivåer, samt ger input runt vilka patterns som skall kompletteras...

Kan säkert bli mycket bra, men är just nu inte i närheten av Videoforge!

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 13 februari 2014 - 04:49

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0

Lugna dig med den lite - den är inte riktigt färdig, samt att den levereras inte förrän tidigast mars/april... Jag har en, av då, 9st i världen - utvärderar den mot waveform-monitorer för signalnivåer, samt ger input runt vilka patterns som skall kompletteras...

Med vänlig hälsning,

Pär

t Tack för upplysningen. Kommer du och thomas ha nån mer isf-kurs i år eller nästa? Jag har lärt mig vad för frågor jag vill ställa åtminstånde,kan ju vara bra att veta. (För mig åtminstånde) Jag har kvar frågreformuläret sen Häggvik och allt annat.
Om jag fyller i den och skickar över, kan du då kolla om det är lönt att gå om utbildningen senare , full förståelse om du inte har tid eller lust Med vänlig hälsning,

Lasse i Växjö

Postad 15 februari 2014 - 15:37

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0
Jag har en DPG-1400 och igår fick jag en offer från spectracal att köpa videoforge HDMI till fantasktigt pris. Ska bli spännande att se vad den kan göra,placerade en order direkt�� är någon intresserad av dpg'n så pm:a mig. 500 hade jag tänkt mig

Postad 06 mars 2014 - 09:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Hmm, vad säger herrarna Perra och Ringblixt (eller nån annan) om det här (white paper som word doc):
https://static.squar...%20Rev%202.docx
?

Postad 06 mars 2014 - 10:23

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Det påminner helt klart om det som diskuterades för ett par år sedan (2010, 2011?) och jag var endast med på ett hörn så Perra1 vet mer och följer grundforskningen. Men ja, kortfattat, modellerna för hur vi uppfattar färg är inte helt korrekta och detta har uppdagats med nyare panelteknik som har en annan energifördelning än CRT. Framför allt skiljer de sig inbördes med nyare teknik så en LED-källa kommer inte ge samma vitbalans som en CRT, som en OLED, som en plasma som en RGB-LED, som en UHP etc.

Men grundforskningen pågår fortfarande. Tills dess, kör på som tidigare. Får vi nya modeller och regler har vi fortfarande situationen med decennier av film och TV framtaget för det som vi idag baserar färgerna på.

Man kan i alla fall konstatera att vi lämnat bildrörstidens trygga och enhetliga vagga bakom oss. :)

Redigerat av Ringblixt, 06 mars 2014 - 10:25.

Postad 06 mars 2014 - 10:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Mmm, vill minnas att Perra pratade om det. T.o.m. i denna tråd.

Det här var ju iaf uppfriskande konkret:

This offset should be applied only to LCD/LED systems and Trimaster EL OLED monitors.
X = -0.006, y = -0.011
For CRT or Plasma displays, the native instrument values should be used.

Pappret kommer från Sony själva btw.

edit: Frågan är ju hur den riktigt petige med tex en triluminos belyst display, som tex Sony W9, ska hantera detta.

(pappret är ju förövrigt en lite go how-to i hur man kalibrerar en Sony OLED PVM eller BVM monitor - i den händelsen att man råkar ha nån sån ligga skräpandes hemma :))

Redigerat av pacman, 06 mars 2014 - 10:54.

Postad 11 mars 2014 - 16:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Med vänlig hälsning,

Pär

Fick också erbjudande om denna, och har idag en DPG-2000, men du menar man skall avvakta? Hårdvaran är väl spikad, det är väl mer firmware och/eller annan tillhörande mjukvara som kan tänkas uppdateras i framtiden?

Fast kan denna typ av boxar verkligen ersätta att köra aktuella testsignaler och bilder från källan direkt, som t ex testskivan i blurayspelaren för att kalibrera den samma, vilket inte garanterar att aktuella inställningar stämmer för mediaspelare, digitalbox, HTPC, etc.?

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 mars 2014 - 16:29.

Postad 11 mars 2014 - 18:57

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Fick också erbjudande om denna, och har idag en DPG-2000, men du menar man skall avvakta? Hårdvaran är väl spikad, det är väl mer firmware och/eller annan tillhörande mjukvara som kan tänkas uppdateras i framtiden?

Fast kan denna typ av boxar verkligen ersätta att köra aktuella testsignaler och bilder från källan direkt, som t ex testskivan i blurayspelaren för att kalibrera den samma, vilket inte garanterar att aktuella inställningar stämmer för mediaspelare, digitalbox, HTPC, etc.?

Ja

Postad 11 mars 2014 - 21:41

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Ja

Så om jag vill kalibrera min PS3 mot min Panasonic skärm, så kommer jag få samma (läs lika bra/korrekt) slutresultat på aktuell ingång med en AVLab TPG kopplad direkt till min Panasonic skärm som via testskiva/mönster avläst i min PS3 kopplad till aktuell ingång?

Postad 11 mars 2014 - 21:56

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Så om jag vill kalibrera min PS3 mot min Panasonic skärm, så kommer jag få samma (läs lika bra/korrekt) slutresultat på aktuell ingång med en AVLab TPG kopplad direkt till min Panasonic skärm som via testskiva/mönster avläst i min PS3 kopplad till aktuell ingång?

Din fråga är väldigt konstigt ställd av flera anledningar:

1.) DVDO gör i nuläget inte rätt, men jag hjälper dem att förstå vad som behöver förändras för att den skall göra rätt - det innebär att när buggarna är rättade (om de blir det?) så kommer den att fungera fint.

2.) Att använda en verifierad testpattern-generator (en DPG är inte det!) säkerställer att din display ger korrekt bild - detta eftersom du använder en reference source. Först då du vet att din display är neutral kan du kontrollera, och förstå om din bild är helt korrekt med andra källor inkopplade.

3.) Att använda en PS3, korrekt inställd, kan ge en korrekt bild - men du vet inte om den är korrekt inställd innan du kör en playout mot en kalibrerad skärm / om du använder den som källa för kalibrering kan du ju lika gärna ha kalibrerat in anomaliteter från en olinjär, eller icke korrekt uppsatt källa.

4.) kedjan för kalibrering bör se ut som följer:
a) kalibrera display med testpatterngenerator
B) verifiera bakåt i systemet med generatorn att alla repeaters är transparenta, åtgärda eller kassera om de inte är det
c) verifiera slutligen att din source är transparent med verifierad testmaterial, t ex DVE - åtgärda eller kassera om den inte är det

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 12 mars 2014 - 09:59

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Din fråga är väldigt konstigt ställd av flera anledningar:

1.) DVDO gör i nuläget inte rätt, men jag hjälper dem att förstå vad som behöver förändras för att den skall göra rätt - det innebär att när buggarna är rättade (om de blir det?) så kommer den att fungera fint.

2.) Att använda en verifierad testpattern-generator (en DPG är inte det!) säkerställer att din display ger korrekt bild - detta eftersom du använder en reference source. Först då du vet att din display är neutral kan du kontrollera, och förstå om din bild är helt korrekt med andra källor inkopplade.

3.) Att använda en PS3, korrekt inställd, kan ge en korrekt bild - men du vet inte om den är korrekt inställd innan du kör en playout mot en kalibrerad skärm / om du använder den som källa för kalibrering kan du ju lika gärna ha kalibrerat in anomaliteter från en olinjär, eller icke korrekt uppsatt källa.

4.) kedjan för kalibrering bör se ut som följer:
a) kalibrera display med testpatterngenerator
B) verifiera bakåt i systemet med generatorn att alla repeaters är transparenta, åtgärda eller kassera om de inte är det
c) verifiera slutligen att din source är transparent med verifierad testmaterial, t ex DVE - åtgärda eller kassera om den inte är det

Med vänlig hälsning,

Pär

Ah, då förstår jag. Tack för klargörande. :)

Postad 20 mars 2014 - 22:29

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0
Hej. Jag undrar om man ska stoppa in dvdo's com usb i datorn när man ska kalibrera dvdo'n med en videoforge dpg istället för dvdo's
dpg?

Redigerat av Askungen, 20 mars 2014 - 23:53.

Postad 21 mars 2014 - 06:51

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Hej. Jag undrar om man ska stoppa in dvdo's com usb i datorn när man ska kalibrera dvdo'n med en videoforge dpg istället för dvdo's
dpg?

Eh, what?

Jag förstår inte frågan... Ska du kalibrera en testpatterngenerator med en annan testpatterngenerator? Hur tänkte du nu?

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 21 mars 2014 - 13:29

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0

Eh, what?

Jag förstår inte frågan... Ska du kalibrera en testpatterngenerator med en annan testpatterngenerator? Hur tänkte du nu?

Med vänlig hälsning,

Pär

ingen aning hur jag tänkte,en Melissa på Spectral skrev att man använder VF som source och dvdo som display. Hur som helst tycker jag det är kul,hoppas jag lär mig med tiden.

Postad 21 mars 2014 - 13:56

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

ingen aning hur jag tänkte,en Melissa på Spectral skrev att man använder VF som source och dvdo som display. Hur som helst tycker jag det är kul,hoppas jag lär mig med tiden.

Då är det en DVDO videoprocessor, inte en testpatterngenerator :) och ja, den styrs via USB (rs232)

Finns workflows som använder den CMS i videoprocessorn, via DDC, för att korrigera i bilden :)

Med vänlig hälsning,

Pär

Redigerat av Perra1, 21 mars 2014 - 13:57.

Postad 23 mars 2014 - 05:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0

Då är det en DVDO videoprocessor, inte en testpatterngenerator :) och ja, den styrs via USB (rs232)

Finns workflows som använder den CMS i videoprocessorn, via DDC, för att korrigera i bilden :)

Med vänlig hälsning,

Pär

jag får skruva och pröva mig fram,gjorde en autkalibrering på dvdo'n och gamma och gråskala blev bra men autokalibreringen av cms blev kass,så den stängde jag av ( cms bypass) på dvdo'n. Det där med ddc har jag inte riktig kläm på än. Får leka lite mer:) det gåR även att kalibrera inne från dvdo'ns meny men där ar all sex färgerna."uppdelade" i tre flyttlägenn litet x,litet y och stort Y. Hur flyttar sig kulörerna ? X=vertikalt?y=horisontellt? Och stort Y är ljusstyrkan i färgerna? Det är fyra decimaler så det blir ju kramp i tummen! Alla sex punkterna ligger lite innanför gamuten och jag kan inte flytte de till sina små bon i alla fall den färg jag testat, fastän det händer ingenting med varken positioner eller nå target oavsett hur mycket jag ändrar de tre "axlarna" det kanske funkar bättre med ddc. Annars är det väl sony hx855 som inte klarar att fylla gamuten men den har ingen clipping från black to peak white 108 databitar tror jag.det stod i charten,men det har kanske inget med cms att göra?

Redigerat av Askungen, 23 mars 2014 - 05:51.

Postad 23 mars 2014 - 09:24

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

jag får skruva och pröva mig fram,gjorde en autkalibrering på dvdo'n och gamma och gråskala blev bra men autokalibreringen av cms blev kass,så den stängde jag av ( cms bypass) på dvdo'n. Det där med ddc har jag inte riktig kläm på än. Får leka lite mer:) det gåR även att kalibrera inne från dvdo'ns meny men där ar all sex färgerna."uppdelade" i tre flyttlägenn litet x,litet y och stort Y. Hur flyttar sig kulörerna ? X=vertikalt?y=horisontellt? Och stort Y är ljusstyrkan i färgerna? Det är fyra decimaler så det blir ju kramp i tummen! Alla sex punkterna ligger lite innanför gamuten och jag kan inte flytte de till sina små bon i alla fall den färg jag testat, fastän det händer ingenting med varken positioner eller nå target oavsett hur mycket jag ändrar de tre "axlarna" det kanske funkar bättre med ddc. Annars är det väl sony hx855 som inte klarar att fylla gamuten men den har ingen clipping från black to peak white 108 databitar tror jag.det stod i charten,men det har kanske inget med cms att göra?

Finns bra en sak att göra där, kör på, fortsätt testa, experimentera, gör misstag och kör på tills genombrottet kommer steg för steg. :)

Postad 23 mars 2014 - 15:14

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 736 inlägg
  • 0

Finns bra en sak att göra där, kör på, fortsätt testa, experimentera, gör misstag och kör på tills genombrottet kommer steg för steg. :)

så får det bli:) nattsyssla dock efter frugan gått till sängs:)

Postad 08 april 2014 - 14:41

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om att jag har ett SpectraCal kalibrerings kit som ligger oanvänt...
Kolla min annons på marknaden.

Postad 13 april 2014 - 13:15

Unregisteredbe2fb192
  • Unregisteredbe2fb192
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Någon som kanske sitter med en philips 42 eller 47" 5008T som lyckats få till ett någorlunda resultat ?

Postad 15 april 2014 - 22:38

Tellytube
  • Tellytube
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Har till slut haft möjlighet att använda två kalibrerings-videos.

HDTV Calibration Wizard är väldigt grundläggande och lätt att använda för grovinställning av Brightness, Contrast och Färg. Men den känns samtidigt ganska godtycklig i sina mätverktyg. T.ex. de tre kvinnorna, där den ena är för färglös, den andra för färgstark, och den i mitten lagom färgstark, . . . och man får instruktionen att ställa in färgstyrkan lagom så att skillnaden mellan kvinnorna syns. Visst, visst, jättebra, men ingen exakt mätteknik direkt. :rolleyes:

Digital Video Essentials. Något mer opedagogiskt oanvändbart än detta röriga sammelsurium, har jag aldrig tidigare skådat! Speakerrösten pratar fort som en kulspruta med tekniska termer och fackspråk, som om han talade till redan invigda som redan kan allt vad videon ska lära ut. "Blablablablabla blalblablablablabla!" Vilken opsykologisk idiot! Inga tydliga beskrivningar eller förklaringar vad han vill man skall göra egentligen. Inga pilar, inga steg för steg-instrukturer. Bara "Blalbl%abla#blablablabla#bla/bla45%blabla!" Och helt plötsligt, "Press pause, and then play when you are done.", med två sekunders marginal innan videon går vidare av sig själv. Sånt här gör mig bara rasande förbannad!!!! Djävla förbannade idiot!!! :angry: :lol:

Men som tur är finns det lite hjälpmaterial från användare på nätet, för att plocka ut de viktigaste bitarna från sistnämnda video.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.