Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2009 - 20:59

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Om du kör MyStuff så behöver du eit2mei för att skapa EPG, om du inte använder XmlTV2Mei förstås.
I detta fall kan eit2mei användas för att skrapa ihop lite EPG-data för kanaler som inte finns på nätets XMLTV-site.

/Bosse

Kanon. Tack för förklaringen.

Postad 02 April 2009 - 11:06

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Så var det dags för lite uppdatering av loggor igen!
Det är bl.a. ny design på loggorna för Discovery, Animal Planet och ZTV.

Zippa upp två filer: "logo.dat" och "smlogo.dat". De är på 188kb styck.
Lägg dem som vanligt i mappen: "ProgramFiles/Settings/Logos/".

logos.zip 71kb

Hör av er om det är något knas!

Postad 06 April 2009 - 19:19

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Så var det dags för lite uppdatering av loggor igen!
Det är bl.a. ny design på loggorna för Discovery, Animal Planet och ZTV.

Zippa upp två filer: "logo.dat" och "smlogo.dat". De är på 188kb styck.
Lägg dem som vanligt i mappen: "ProgramFiles/Settings/Logos/".

logos.zip 71kb

Hör av er om det är något knas!

Har bytt ut de som fanns på min XMLTv2Mei-site mot de nya nu.

Bosse

Postad 16 April 2009 - 08:58

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Varför MyStuff 6.2c???? Version 6 är ju inte officiell ännu....
Jag har 5.62b eftersom 5.62c är benägen att hänga boxen.
Varför FontManager???? Vad skall den vara bra för?

Om diun box tenderar att låsa sig så skall du definitivt använda AutoReboot 2.3c, då startar den om automatiskt.

/Bosse

Hallå!
Jag har just inskaffat en topfield TF5720 HDMI, där jag lagt in alla bra taps som många av er använder.
MS 5.62b
Autoreboot 2.2
m.fl

Uppdaterade till den senaste FW via TF hemsida, 3.40 hette den.

Allt funkar mkt bra utom autoreboot, när jag lägger in denna i auto start och startar om boxen kommer det bara upp autoreboot stödjer ej denna FW. Någon som kan ge tips om hur komma runt detta, vill inte gå ned till en tidigare FW.
Bosse nämner autoreboot 2.3c denna version hittar jag ej på tapworlds hemsida, var kan jag hitta denna?

Funkar autoreboot öht till tf5720HDMI?

/Jerker

Postad 16 April 2009 - 23:50

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hallå!
Jag har just inskaffat en topfield TF5720 HDMI, där jag lagt in alla bra taps som många av er använder.
MS 5.62b
Autoreboot 2.2
m.fl

Uppdaterade till den senaste FW via TF hemsida, 3.40 hette den.

Allt funkar mkt bra utom autoreboot, när jag lägger in denna i auto start och startar om boxen kommer det bara upp autoreboot stödjer ej denna FW. Någon som kan ge tips om hur komma runt detta, vill inte gå ned till en tidigare FW.
Bosse nämner autoreboot 2.3c denna version hittar jag ej på tapworlds hemsida, var kan jag hitta denna?

Funkar autoreboot öht till tf5720HDMI?

/Jerker

Den Autoreboot jag har är version 2.2 och är tidsstämplad 2007-11-04 20:13.
Jag kollade just vad som finns att ladda ner och hittade denna:
AutoReboot hemsida där man kan ladda ner en nyare TAP. Denna är från 2009-01-30 22:16 och enligt den medföljande källkoden är det version 2.2a.
I kommentaren till denna står det att den är gjord för att passa flera firmwares, så kanske att din också funkar med denna...

/Bosse

Postad 20 April 2009 - 08:15

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
På min TF5700HDMI har jag uppdaterat FW till 3,17 det som var bra med detta var att "sätt i kortet" nästan helt upphört. ;)

Ett stort minustecken finns dock för att boxen vid 3-4 tillfällen under senaste veckorna har startat om sig, således har dessa inspelningar jag haft igång pajats, visst det har gått och återställt en del av dem med recordingfixer men det beror helt på hur länge timern hunnit spela in om det värt besväret, ofta har minst halva inspelningen ej hunnit klart. :)

Funderar nu starkt på att återgå till tidigare FW 2.87 el. 2.84 har jag för mig var det jag hade innan och då pajade i stort sätt ingen inspelning.

Någon saom har någon bättre FW till min modell? Likt Beta-variant till TF5700 utan hdmi (3.21 el. 3.28)? Jag testar gärna för sämre än nu kan det inte bli.

Funkar kanske FW till TF5720HDMI till min modell? det finns en som heter 3.40 och verkar vara den senaste.

Tacksam för tips.

//Jerker

Den Autoreboot jag har är version 2.2 och är tidsstämplad 2007-11-04 20:13.
Jag kollade just vad som finns att ladda ner och hittade denna:
AutoReboot hemsida där man kan ladda ner en nyare TAP. Denna är från 2009-01-30 22:16 och enligt den medföljande källkoden är det version 2.2a.
I kommentaren till denna står det att den är gjord för att passa flera firmwares, så kanske att din också funkar med denna...

/Bosse

Ok tack ska testa denna!

Postad 20 April 2009 - 15:14

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Angående omstarter så har jag också problem med detta på min TF5700PVRt (ingen HDMI) där jag kör f/w 3.28.

Ett flertal gånger har det hänt när jag spelar in från Kanal9 under nattetid. :)
Och häromdagen så spelade jag in ett program samtidigt som jag tittade på det (skulle inte hinna se hela) när helt plötsligt boxen startade om. Då blev den pågående inspelningen inte räddningsbar eftersom dess längd var 0 Mb.

Om man har partiella filer så kan man använda RecordingFixer, men som sagt var utan data går det inte...

Jag vill minnas att det var en massa andra strul med f/w versioner 2.xx så jag vill nog inte byta tillbaka.

Undrar vad som är problemet med Kanal9???

En inspelning pågick när sommartiden infördes och det kan ju vara anledningen att den stannade möjligen, men i förrgår natt var det ju inget sånt.

/Bosse

Postad 21 April 2009 - 10:07

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Angående omstarter så har jag också problem med detta på min TF5700PVRt (ingen HDMI) där jag kör f/w 3.28.
--- 8< ---
Undrar vad som är problemet med Kanal9???

Jag kör med fw TF-TEST 3.21 och har gjort det ett tag och det var väldigt länge sedan jag hade problem med hängningar och förstörda inspelningar.

Min fru höll dock på att bli galen för ett tag sedan när hennes inspelningar pajade av att boxen hängde sig precis varje gång strax innan inspelningen var klar.
Det verkar dock ha berott på en bugg i MyStuff 5.62c.
Det var nämligen en CT med "Pad End" satt till "0" och inte "default" som de andra står på när ingen padding önskas som hängde boxen. Har inte haft ett enda problem sedan dess.

Om du vill kan jag prova att spela in "dina program" på Kanal 9 för att se vad som händer här.

Postad 21 April 2009 - 19:48

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt mig en Popcorn Hour. Är det någon som vet om man kan koppla ihop PH med Toppy så man kan titta på sådant som är inspelat på toppy på sin PH? Jag har PH i mitt biorum och det hade varit trevligt att kunna se på inspelat i biorummet.

Om detta skulle funka, så innebär ju detta att man även skulle kunna titta på i princip live TV också i biorummet.

Redigerat av kotten33, 21 April 2009 - 23:04.

Postad 22 April 2009 - 06:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt mig en Popcorn Hour. Är det någon som vet om man kan koppla ihop PH med Toppy så man kan titta på sådant som är inspelat på toppy på sin PH? Jag har PH i mitt biorum och det hade varit trevligt att kunna se på inspelat i biorummet.

Om detta skulle funka, så innebär ju detta att man även skulle kunna titta på i princip live TV också i biorummet.

Det finns en diskussion om PH på det engelska forumet: Mini review: Popcorn Hour Media Tank

Den är lite spretig men det finns många inlägg så du kan nog hitta en del matnyttigt där.

/Bosse

Postad 22 April 2009 - 23:49

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Jaha... Och vad har hänt med Tapworld?! :)
http://www.tapworld.net/
Bara en länk till webbhotellet... SKUMT! Har de inte betalat räkningen? :)

Postad 25 April 2009 - 06:37

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jaha... Och vad har hänt med Tapworld?! ;)
Bara en länk till webbhotellet... SKUMT! Har de inte betalat räkningen? :D

Länken funkar för mig.
Antagligen endera av:
- Tillfälligt nätfel hos TAPWORLD
- Tillfälligt nätfel hos din Internetoperatör.
:)

Postad 25 April 2009 - 12:36

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jaha... Och vad har hänt med Tapworld?! :)
Bara en länk till webbhotellet... SKUMT! Har de inte betalat räkningen? ;)

Ja den var borta för mig med. Men är tillbaka. :D

Postad 02 May 2009 - 07:14

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Ursäkta om jag inte orkar söka fram svaret på denna fråga i jättetråden. Hur ser era inställningar ut för Barnkanalen SVT i Bosses eminenta program (XMLTV.mei -filen) ? Jag får ingen EPG just för den kanalen men det fungerar i alla andra så .......Vill kunna spela in Drömmarnas trädgård åt lillgrabben som verkar gilla det programmet! :)

Postad 02 May 2009 - 20:10

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Ursäkta om jag inte orkar söka fram svaret på denna fråga i jättetråden. Hur ser era inställningar ut för Barnkanalen SVT i Bosses eminenta program (XMLTV.mei -filen) ?

Är det här du letar efter?
&#91;svtb-kunskap.svt.se&#93;

Name=Kunskap/SVTB

LCN=98

EPG=1

Postad 02 May 2009 - 23:01

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Är det här du letar efter?

Name=Kunskap/SVTB
LCN=98
EPG=1

Det blir problem med / eller \ i vissa namn så i mina inställningar har jag gjort så här:

Name=Kunskap_Barnkanalen
LCN=98
EPG=1

Kommer inte längre ihåg ifall det är nödvändigt eller inte, men en gång i tiden var det det...

/Bosse

Postad 04 May 2009 - 19:24

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
XmlTV2Mei problem med vissa kanaler
Jag har just upptäckt att TV-Sajten inte längre levererar HTTP-error när man försöker ladda ner EPG för Axess via en url axess.se.
Detta får till följd att XmlTV2Mei tror att Axess redan finns i guiden när det är dags att infoga data från Freeview.mei från boxen, resultat: Inga EPG-data för Axess!

Lösningen är att ändra i XmlTV2Mei.ini-filen så här:
Byt ut alla förekomster av axess.se mot axess.com (eller axess.not eller vad som helst utom axess.se).
För kanaler som kommer från Freeview.mei (skapade av TAP eit2mei på boxen) så är denna identifierare bara en dummy och kan vara vad som helst bara det är samma på alla platesrna där den behövs.
3 ställen, så här:

&#91;LCN&#93;
axess.com = 25

&#91;NonXMLTVChannels&#93;
axess.com=25

&#91;axess.com&#93;
Name= Axess
LCN = 25
EPG=1

/Bosse

Postad 10 May 2009 - 08:00

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Det var något tidigare, vid 17-tiden i lördags. Jag är osäker på vad boxen gjorde just när den dog, den var igång men det var ingen som tittade just då. Den kan ha stått pausad (grabbarna pausar alltid om de vill fortsätta kolla, morgonbolibompa kan stå pausad hela dagen ibland...) Tidigare har alltid "verifying files and folders" gått igenom om inte på första så kanske på 7-8 försöket. Denna gång fastnade den snabbt och efter ett 30-tal försök gav jag upp och lämnade in den. Hann med att testa allt under de 30 omstarterna:
-hålla in nollan (ingen idé då TAPsen inte laddas förren efter hårddisken kontrollerats)
-ta ur boxerkortet
-sätta i kortet igen
-ta ur CA-modulen
-hinna med att göra en fabriksåterställning
-trycka exit då kontrollen drog igång (det har funkat tidigare, alltså boxen har funkat fast utan hårddisk), men boxen låste sig ändå efter några sekunder...

Finns det fler boxar därute som kraschade i lördags?

Min box (5710) gick inte igång igår morse. Det blev bara "verifying files and folders" som hängde sig efter ett par minuter.
Jag provade lite olika saker som att dra ur sladden en sväng, men det blev inget bättre.
Slog av och på den runt 10 gånger innan huvudmenyn poppade upp samtidigt som "verifying files and folders" började rulla... Kom inte heller vidare genom att trycka exit så att "verifying files and folders" försvann, för då hängde sig boxen när jag gått ett par steg i menyn istället.

Lösningen var att dra ur ca-modulen, sedan slå igång boxen, trycka exit så att "verifying files and folders" försvann och snabbt som en vessla stega runt i menyn och trycka på "fabriksåterställning".
Jag raderade också programlistan och gjorde en ny manuell kanalsökning så fungerade allt sedan.
Inga inspelningar borta heller som det verkar, inte ens några "bad files", så det vette 17 vad som orsakade problemet från början... ;)

Jag hade dock inga problem med min gamla 5700 (utan HDMI), men den körs inte lika hårt heller, utan går mest som backupp-maskin för några enstaka "viktiga" inspelningar, annars är de flesta inställningar och EPG:n lika.

Redigerat av Unregistered345c2d61, 10 May 2009 - 08:03.

Postad 23 May 2009 - 20:06

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Seg fjärr?

Min Topfield 5710 har sedan minst 6 månader plågat mig å frugan med att inte lyssna på fjärren i tid å otid.
Var 3 - 4 tryckning på fjärren tar boxen inte emot, och man måste trycka igen.

Kör FW 3.17 som jagg uppdaterade till i hopp om att det skulle hjälpa.

Någon med med samma problem?
Hoppas på lösning...

/ Micke

Postad 04 June 2009 - 11:58

abborro
  • abborro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
halloj. mina LCN nummer för 3an och 5an har ändrats till 804 o 805. jag kör my stuff och har lyckats att få så att jag kan nå dom genom min epg, men det inte att uppdatera epg`n för dom kanalerna, eller att få loggorna att synas.
kan någon hjälpa??

tack

Postad 04 June 2009 - 14:51

abborro
  • abborro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

halloj. mina LCN nummer för 3an och 5an har ändrats till 804 o 805. jag kör my stuff och har lyckats att få så att jag kan nå dom genom min epg, men det inte att uppdatera epg`n för dom kanalerna, eller att få loggorna att synas.
kan någon hjälpa??

tack

Jag lyckades att lösa epg uppdateringen, men inte loggorna ? ?

Postad 23 June 2009 - 12:06

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Nu finns det några bilder på Mystuff 6.
Se http://www.toppy.org...Screenshots.cgi

Är det någon som tror sig veta när den släpps?

Postad 27 June 2009 - 07:27

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
boxen kraschade men efter 100 omstarter och när jag tog ut ca-modulen och satt i den igen så slutade boxen att starta och fastna i språkmenyn, pust!!! Känns trist att det med jämna mellanrum blir massa strul med den älskade digitalboxen men hoppas nästa generation boxar blir bättre ...

Redigerat av Unregistered9b117a23, 27 June 2009 - 07:53.

Postad 02 July 2009 - 22:53

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Hårddisk-uppgradering i en TF5700PVRt??
Är det någon här som framgångsrikt har bytt hårddisk på sin Toppy och kan dela med sig av erfarenheterna?
Min är på 160 Gb och urvuxen....

Det jag vill göra är att sätta in en 1Tb Samsung EcoGreen SATA-disk, men då måste man ju också ha en fungerande (i Toppyn) SATA-IDE-konverter. På forumet i England så framgår det att inte alla konvertrar fungerar med Toppyn, så därför skulle jag vilja höra med er om det är någon som fått det att snurra i Sverige.
Modellerna skiljer sig ju också (TF5800 mot TF5700).

Alltså:
  • Vilken hårddisk använde ni?
  • Vilket SATA/IDE-kort använde ni?
  • Behövdes det en ny IDE-kabel?
  • Hur gick det hela (lätt/besvärligt)?
/Bosse

Postad 04 August 2009 - 05:46

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hårddisk-uppgradering i en TF5700PVRt??
Är det någon här som framgångsrikt har bytt hårddisk på sin Toppy och kan dela med sig av erfarenheterna?
Min är på 160 Gb och urvuxen....

Hur går det med hårddisk bytet?
Jag själv är intresserad att byta disk nu. Garantin håller på att ta slut så nu kan man öppna boxen.

Postad 04 August 2009 - 13:00

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag själv är intresserad att byta disk nu. Garantin håller på att ta slut så nu kan man öppna boxen.

Det var nu väldigt länge sen jag sist mekade med en Topfield, men på grund av ständigt ökande frekvens av fel i filsystemet som resulterade i ständiga formatteringar/ominstallationer så bytte jag hårddisken i mina föräldrars 5700HDMI för några månader sen. Satte då in en 320 GB IDE-disk och det har funkat utan problem.

Postad 04 August 2009 - 16:58

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jodå, det är klart nu. Jag bytte till en Samsung 1 TB EcoGreen F2 (5400 rpm-modellen).
Tricket med detta (att ansluta en SATA-disk till en Topfield MB som bara har IDE) är att använda en konverter mellan IDE och SATA. Det finns flera stycken att välja på, jag köpte en på Webhallen när jag också köpte själva disken.
Jag har lagt upp en tråd på Toppy.org.uk för att det var en sån förviring rörande vilka konvertrar som funkar och vilka som inte funkar.
Titta här: SATA-IDE converters, working and non-working models

När jag skulle byta frågade jag också på samma forum och sen fyllde jag i vartefter jag kom vidare. Kan vara intressant läsning...
Is 500Gb Western Digital SATA WD5000AAKS possible as upgrade
Titeln innehåller den disk jag först tänkte använda men sen fick jag rådet att gå på en Samsung 1Tb SATA-disk i ställetl så i slutet av tråden handlar det om detta.

Att notera vid användning av SATA-disk:
1) Köp en 5400 rpm-modell, de snabbare 7200-rpm är för snabba för Toppyn... Det blir billigare också!

2) När det gäller SATA-IDE-adapter så verkar det vara enklast att använda NewLinks adapter eftersom den kan tryckas in i IDE-kontakten på moderkortet och sen använder man vanliga SATA-kablar. Jag använde en DeLOCK adapter som sätts fast på driven i stället och då måste man byta IDE-kael också.

3) Man får lov att använda en 80-tråds IDE-kabel och den skall vändas om så att kontakten som normalt sätts i drive 1 skall tryckas in i moderkortets kontakt och MB-änden skall sättas i SATA-IDE-adaptern.

4) Den kontakt som skall tryckas in i moderkortet måste också borras upp för det stift som normalt inte är monterat på PC-moderkort (polarisationsstiftet) men som finns med på Toppyns kontakt, annars kan man inte sätta dit kontakten. Man kunde kanske knipsa av stiftet på moderkortet i stället men det är det ingen som förslagit som jag har sett...

Om man gör på beskrvet sätt så funkar det tämligen smärtfritt.

Min nya 1000 Gb disk är tystare och svalare än originalet också. :-)

/Bosse

Postad 13 August 2009 - 03:50

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

3) Man får lov att använda en 80-tråds IDE-kabel och den skall vändas om så att kontakten som normalt sätts i drive 1 skall tryckas in i moderkortets kontakt och MB-änden skall sättas i SATA-IDE-adaptern.

Jag har letat efter en 80-tråds IDE kabel men hittar ingen information om det är 80 eller något annat.
Är 80 trådars det normala?

IDE-SATA adaptern är redan köpt

Postad 13 August 2009 - 06:35

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har letat efter en 80-tråds IDE kabel men hittar ingen information om det är 80 eller något annat.
Är 80 trådars det normala?

IDE-SATA adaptern är redan köpt

Jag tror att de flesta IDE-kablrana som man kan köpa idag är med 80 trådar.
Det syns på själva kabeln hur det står till, en 40-tråds har grövre struktur med "trådar" som är drygt 1 mm tjocka medan 80-trådskablarna har finare trådar som är hälften så tjocka.
Ofta är de gamla 40-tråds kablarna grå med en röd kant medan de nyare är gula eller blå.
Kjell & Kompani har en tex: 80-pol Ultra ATA kabel
/Bosse

Postad 22 August 2009 - 16:53

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

4) Den kontakt som skall tryckas in i moderkortet måste också borras upp för det stift som normalt inte är monterat på PC-moderkort (polarisationsstiftet) men som finns med på Toppyns kontakt, annars kan man inte sätta dit kontakten. Man kunde kanske knipsa av stiftet på moderkortet i stället men det är det ingen som förslagit som jag har sett...

Jag har en Toppy 5700PVRtHDMI och jag tänkte uppgradera en sista gång med en större disk. Den största PATA disken ligger på 750GB och är ganska dyr och strömkrävande. Den största SATA disken idag är på 2TB och Western Digital har en Green Power model som dels är tyst och inte drar så mycket ström (dvs blir inte så varm heller). Denna kan man idag hitta för ca 2.300:-.

Jag köpte en PATA-SATA-adapter från Delock, den tas in i Sverige av Deltaco (distributör och säljer bara till återförsäljare), deras artikelnr är: SATA-56, pris i butik borde ligga på ca 250:-. Detta är tydligen samma som Bo_B använt.

Jag kör med en ny IDE-kabel och även tricket med att vända kabeln och borra upp hål för att kunna sätta dit den på moderkortskontakten. Frågan är varför man måste göra detta? Jag har aldrig hört om detta tidigare, någon som vet?

Hittills har jag testat med en WD-disk på 160GB och en Seagate-disk på 300GB och det har funkat bra. Jag återkommer när jag satt in 2TB-disken om några veckor.

Postad 24 August 2009 - 17:47

elp
  • elp
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Har sökt o sökt på nätet och i denna mega-tråd, men inte lyckats hitta något svar.
Så jag ställer frågan i denna tråd och hoppas på att någon vänlig själ kan upplysa mig...

Saken är den att jag har betat av 3 st Maximum T-8000 som alla varit superbuggiga och nu bestämt med min lokale TV-handlare att ge Topfield en chans.
Vill ha HDMI men kan inte för mitt liv bli klok på vad skillnaden mellan Topfield TF5720PVRt 250GB samt Topfield TF5710PVRt HDMI 250GB...?
Är det NÅGON som kan utröna skillnaden och förklara för mig??
Vad gäller - vilken är att föredra?

//Förvirrad

Postad 24 August 2009 - 18:35

Loffa
  • Loffa
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
5720 är godkänd för boxer Navigator . Det har kommit nyare firmware till den.

5710 finns det en firmware till från topfields hemsida som ger den boxer navigator men den tog dom bort. Finns att få tag i dock. 3.28 är det på den versionen

Dom har nästan ??? lika hårdvara dock olika system id

5720 har nu 3.40 firmware

mvh

Postad 24 August 2009 - 19:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har en Toppy 5700PVRtHDMI och jag tänkte uppgradera en sista gång med en större disk. Den största PATA disken ligger på 750GB och är ganska dyr och strömkrävande. Den största SATA disken idag är på 2TB och Western Digital har en Green Power model som dels är tyst och inte drar så mycket ström (dvs blir inte så varm heller). Denna kan man idag hitta för ca 2.300:-.

Man skall passa sig för höghastighetsdiskar (7200 rpm) eftersom toppyn inte har nån kylfläkt utan litar på naturlig konvektion. Dvs man skall ha en disk som drar så lite ström som möjligt och därmed är svalare.
Jag har själv uppgraderat till 1 Tb med en Samsung EcoGreen disk och det funkar bra. Nu är toppyn kallare än innan. :o

Jag köpte en PATA-SATA-adapter från Delock, den tas in i Sverige av Deltaco (distributör och säljer bara till återförsäljare), deras artikelnr är: SATA-56, pris i butik borde ligga på ca 250:-. Detta är tydligen samma som Bo_B använt.

Exakt! Den funkar!Köpte min på Webbhallen där jag också köpte Samsung-driven.

Jag kör med en ny IDE-kabel och även tricket med att vända kabeln och borra upp hål för att kunna sätta dit den på moderkortskontakten. Frågan är varför man måste göra detta? Jag har aldrig hört om detta tidigare, någon som vet?

• Borra hål måste man göra för att Topfield har satt dit en IDE-kontakt med 40 stift medan standard är att utelämna ett stift så att man polariserar kontakten och undviker felkopplingar.
    Alternativet till borrning är att man klipper bort polariseringsstiftet från kretskortet (men då kan man ju göra fel som inte går så lätt att laga....)
  • Vändningen beror nog på att Topfield inte har rätt potential på det stift i IDE-kontakten som används för att jorda de mellanliggande 40 ledarna i kabeln. (min teori) Ultra-ATA-kablar har specialkontakter som plockar upp jordpotentialen på "rätt" stift och lägger ut på alla 40 jordledningarna. Min erfarenhet är att det bara funkar om denna anslutning görs i drive-änden .

/Bosse

Postad 24 August 2009 - 19:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

5720 är godkänd för boxer Navigator . Det har kommit nyare firmware till den.

5710 finns det en firmware till från topfields hemsida som ger den boxer navigator men den tog dom bort. Finns att få tag i dock. 3.28 är det på den versionen

Dom har nästan ??? lika hårdvara dock olika system id

5720 har nu 3.40 firmware

mvh

Boxer Navigator???
Är det den här betaltjänsten som ger en programguide på 1 vecka?
I så fall skulle jag inte betala ett ruttet lingon för det! Nej, med Topfields TAP-system har användare (speciellt i England, Tyskland och Australien) förbättrat användargränssnittet bra mycket mera än så, och det är alldeles gratis också!
En Topfield TF57xx PVRt med MyStuff och ett par till TAP plus XmlTV2Mei ger upp till 2 veckors EPG samt massor av finesser som timers som ställs in på programnamn och spelar in alla avsnitt av en serie mm.
Se även MyStuff Forum på Toppy.org.uk

/Bosse

Postad 25 August 2009 - 06:54

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
För ca 1.5 år sedan så bytte Toppfield återförsäljare till Sverige. Då var det Kjaerulff nu är det Dilog (tror jag). Då behövdes det ett nummer byte. Därför tror jag att det är samma hårdvara och att det bara är 5720 som tillverkas.
Jag tror att det är i denna tråd som det har diskuterats om Kjaerulff.

Loffa: Jag har en 5710 men inte hittar Fw 3.28. Kan du skicka den till mig?

Postad 25 August 2009 - 07:07

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

För ca 1.5 år sedan så bytte Toppfield återförsäljare till Sverige. Då var det Kjaerulff nu är det Dilog (tror jag). Då behövdes det ett nummer byte. Därför tror jag att det är samma hårdvara och att det bara är 5720 som tillverkas.

Är det inte så att f/w 3.28 bara är för TF5700PVRt (utan hdmi)???

Kollade på Topfields site: Topfield Korea
Genom att använda länken till vänster (Firmware/Terrestrial) så kom jag till firmwaresidan.
Där kan man välja de olika modellerna och då hittade jagdetta
För TF5720_HDMI: f/w 3.40, 3.28 och 3.17
För TF5710_HDMI: f/w 3.17, 2.89
För TF5700_HDMI: f/w 3.17, 3.00, 2.84
För TF5700: f/w 3.17, 3.00, 2.87, 2.05

Dessutom har vi fått testversioner som inte finns hos Topfield:
För TF5700: f/w 3.28, 3.21 (dessa finns på min XmlTV2Mei-sida (Se länk i inlägg ovan)

OBS! 3.28 är bara för 5700 utan hdmi
/Bosse

Redigerat av Bo_B, 25 August 2009 - 07:19.

Postad 25 August 2009 - 15:13

elp
  • elp
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hmmm...
Verkar ju skumt att hårdvaran i 5710 Hdmi samt 5720 Hdmi skulle vara densamma då sidan "Bo_B" länkar till i inlägget ovan visar på olika firmware till 5710 resp 5720...?!
Det indikerar på att det borde skilja MER på modellerna i fråga än bara på namnet (väl??)...
Har som sagt sökt mig fördärvad efter skillnaden dem emellan men gått bet!

Postad 27 August 2009 - 21:48

Loffa
  • Loffa
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
I December 2008 så fanns det på 5720 firmware sidan en firmware med avvikande sysid 13436 övriga har ju 13536.

http://www.i-topfield.com/

Stoppade in den filen i min 5710 . Har funkat bra sedan dess.

TF5720PVRt_HDMI-13436.tfd heter filen

Postad 28 August 2009 - 00:27

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Dessutom har vi fått testversioner som inte finns hos Topfield:
För TF5700: f/w 3.28, 3.21 (dessa finns på min XmlTV2Mei-sida (Se länk i inlägg ovan)

OBS! 3.28 är bara för 5700 utan hdmi
/Bosse

Jag får inte MS 5.62c att fungera med denna FW. Jag har en 5700 utan HDMI och jag har inga problem vad jag vet med FW 3.28. Men så fort jag startar MS 5.62c (via Autostart eller manuellt) så visar den Loading .... sedan krashar den. Dvs att film och ljud rullar vidare. Men är stendöd på alla andra sätt.
Har endast TF5000 Display 1.53 TAP som körs.

Fler som har detta problemet ? Eller har jag gjort något fel. Jag försöker alltså att få MS att gå tillsammans med din XmlTV2Mei

/Kjell

Postad 28 August 2009 - 06:32

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag får inte MS 5.62c att fungera med denna FW. Jag har en 5700 utan HDMI och jag har inga problem vad jag vet med FW 3.28. Men så fort jag startar MS 5.62c (via Autostart eller manuellt) så visar den Loading .... sedan krashar den. Dvs att film och ljud rullar vidare. Men är stendöd på alla andra sätt.

Fler som har detta problemet ? Eller har jag gjort något fel. Jag försöker alltså att få MS att gå tillsammans med din XmlTV2Mei

/Kjell

Prova att ta bort MyStuff.mei (EPG-filen) och alla *.lnk-filer under Settings med Altair och starta sedan om.
Jag fick aldrig MyStuff 5.62c att funka ordentligt (även om jag kom längre än du) så jag bytte tillbaka till 5.62b som jag kört med jättelänge utan problem.
När MyStuff visar Loading... så läser den EPG från MyStuff.mei och FreeView.mei och reder sen ut ControlTimers mm (Searching....)
Om den kraschar då så kan någon fil vara korrupt.

/Bosse

Postad 28 August 2009 - 12:56

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Prova att ta bort MyStuff.mei (EPG-filen) och alla *.lnk-filer under Settings med Altair och starta sedan om.
Jag fick aldrig MyStuff 5.62c att funka ordentligt (även om jag kom längre än du) så jag bytte tillbaka till 5.62b som jag kört med jättelänge utan problem.
När MyStuff visar Loading... så läser den EPG från MyStuff.mei och FreeView.mei och reder sen ut ControlTimers mm (Searching....)
Om den kraschar då så kan någon fil vara korrupt.

/Bosse

Har fortfarande problem med MyStuff 5.62. Har nu läst in MS 5.62b . Kör en helt opatchad FW 3.28 och har tagit bort alla andra TAPs utom just MS.

Normalt har jag en del patchar, och en del TAPs. Men just för studen kör jag en helt ren TF5700PVRt utan HDMI med FW3.28 (opatchad).

Jag gick in med Altair och raderade alla .lnk filer, Mystuff.* tog bort katalogen MyStuff ur settings. Lade in MyStuff 5.62b. Stängde av. Drog ur sladden och väntade ett par sekunder. Stoppade i Sladden och startade upp.
Startade MyStuff manuellt. Först visar den att den skapar lite kataloger och efter ett litet tag kommer det upp en liten ruta längst upp till vänster. Loading ..... Sedan händer det inget mer. Den totalfryser. Ljud och bild rullar vidare, men den är annars totalt fryst.

Vad skall jag göra ? Är det någon annan TAP jag måste ha för att få MyStuff att starta, är det någon patch i FW som man måste ha ?

Tacksam för all hjälp!
/Kjell

Postad 28 August 2009 - 14:42

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har en anna fråga (eftersom jag inte får MyStuff att fungera). Jag har lagt om min patchade FW 3.28 nu. Allt fungerar som det skall (Dock inte MS då som jag inte kör).
Jag har bland annat patchat min FW med EPGGrid[Eg] vilket gör att när jag trycker på Guide knappen för att visa den inbyggda EPG guiden så visar den direkt grid-varianten med kanalerna till vänster och programmen (tid) efter varje kanal. Det är endå den jag tittar på så det är bra. Men det stör mig att jag alltid måste trycka på << knappen för att göra fälten större. (Trycker man på << ser man färre antal program, men tiden minskar till två timmars överblick. Trycker man på >> så ser man fler program och tiden ökar så att man kan se flera timmar.

Vet ni om det finns en patch eller TAP som gör att man slipper trycka på << knappen då man visar EPG'n ?

Tacksam för all hjälp

Postad 28 August 2009 - 16:08

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag har en anna fråga (eftersom jag inte får MyStuff att fungera). Jag har lagt om min patchade FW 3.28 nu. Allt fungerar som det skall (Dock inte MS då som jag inte kör).
Jag har bland annat patchat min FW med EPGGrid[Eg] vilket gör att när jag trycker på Guide knappen för att visa den inbyggda EPG guiden så visar den direkt grid-varianten med kanalerna till vänster och programmen (tid) efter varje kanal. Det är endå den jag tittar på så det är bra. Men det stör mig att jag alltid måste trycka på << knappen för att göra fälten större. (Trycker man på << ser man färre antal program, men tiden minskar till två timmars överblick. Trycker man på >> så ser man fler program och tiden ökar så att man kan se flera timmar.

Vet ni om det finns en patch eller TAP som gör att man slipper trycka på << knappen då man visar EPG'n ?

Tacksam för all hjälp

Om jag inte minns fel så måste du ha "eit2me" för att mystuff ska fungera. Så var det iaf i tidigare versioner.

Postad 28 August 2009 - 16:18

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har fortfarande problem med MyStuff 5.62. Har nu läst in MS 5.62b . Kör en helt opatchad FW 3.28 och har tagit bort alla andra TAPs utom just MS.

Normalt har jag en del patchar, och en del TAPs. Men just för studen kör jag en helt ren TF5700PVRt utan HDMI med FW3.28 (opatchad).

Jag gick in med Altair och raderade alla .lnk filer, Mystuff.* tog bort katalogen MyStuff ur settings. Lade in MyStuff 5.62b. Stängde av. Drog ur sladden och väntade ett par sekunder. Stoppade i Sladden och startade upp.
Startade MyStuff manuellt. Först visar den att den skapar lite kataloger och efter ett litet tag kommer det upp en liten ruta längst upp till vänster. Loading ..... Sedan händer det inget mer. Den totalfryser. Ljud och bild rullar vidare, men den är annars totalt fryst.

Vad skall jag göra ? Är det någon annan TAP jag måste ha för att få MyStuff att starta, är det någon patch i FW som man måste ha ?

Tacksam för all hjälp!
/Kjell

Det finns en del andra saker som MyStuff gör vid uppstart också, tex så läser den igenom filerna i Datafiles, dvs alla inspelningarna. Om det är filfel där så kan man tänka sig att det kraschar.

Fråga:
Har du mycket inspelat som du vill spara eller kan du formatera om hårddisken (i Toppyn) och sen lägga in alla TAP på nytt? En fabriksåterställning och förnyad kanalsökning är också att rekommendera, men det skall man ju alltid göra vid f/w-byte så det antar jag att du redan gjort?

Den springande punkten här är alltså ifall du har inspelningar som måste sparas.
Ett sätt är ju att använda Altair och föra över till PC och sen när allt är klart ladda andra vägen. Fast det tar en evärderlig tid pga hastighetsbegränsningen i USB-snittet. Det är bara lite bättre än USB1.1 (11 Mbit/s). Jag har mätt upp 1.8 Mbyte/s men knappast mer, så det tar tid att ladda över många inspelningar. Om man kör med Turbo så blir dessutom Toppyns fjärr obrukbar...

Ett sätt är att anslå nägra nätter och köra med Turbo-mode, förstås.

/Bosse

Postad 28 August 2009 - 18:16

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel så måste du ha "eit2me" för att mystuff ska fungera. Så var det iaf i tidigare versioner.

Jo, men inte krasha utan den. Jag menade vad som krävs för att den inte skall krasha. Inte vad som krävs för att man skall ha nytta av den. Men visst det är ett bra förslag. Jag har dock testat med den också.

Tack skall du ha för ditt svar.

Redigerat av Chelsean, 28 August 2009 - 18:30.

Postad 28 August 2009 - 18:26

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Fråga:
Har du mycket inspelat som du vill spara eller kan du formatera om hårddisken (i Toppyn) och sen lägga in alla TAP på nytt? En fabriksåterställning och förnyad kanalsökning är också att rekommendera, men det skall man ju alltid göra vid f/w-byte så det antar jag att du redan gjort?

Sover Dolly Parton på Rygg ? Hehe, jag har MASSOR!!!! av inspelat. eller jag och jag. Helst skulle jag formatera om hela disken, för det är inte mycket som är mit. Men det finns en del där ja.

Men som svar. Ja jag har gjort fabriksinställning och ny kanalsökning efter att jag gjort den strömlös. Det gör jag precis som du säger alltid efter uppdaterat FW.

Den springande punkten här är alltså ifall du har inspelningar som måste sparas.
Ett sätt är ju att använda Altair och föra över till PC och sen när allt är klart ladda andra vägen. Fast det tar en evärderlig tid pga hastighetsbegränsningen i USB-snittet. Det är bara lite bättre än USB1.1 (11 Mbit/s). Jag har mätt upp 1.8 Mbyte/s men knappast mer, så det tar tid att ladda över många inspelningar. Om man kör med Turbo så blir dessutom Toppyns fjärr obrukbar...

Ser redan nu. Älskling det har hänt något med vår Toppy. Det ser ut som allt är borta. undra vad det beror på? :)

Jag skall testa att tömma den och göra en omformatering. Något som jag aldrig gjort.

Postad 28 August 2009 - 21:01

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

/Kjell

Den som söker han letar! Jag har skrivit en del om det här problemet förut! :)
Jag, eller rättare sagt svärfar, har samma problem med sin 5710 HDMI.

Beter sig precis lika som din, men det fungerade i ett par månader först tills det plötsligt en dag ballade ur.

Har dock inte lyckas löst problemet. Jag har provat allt utom att formattera om.
Om det funkar så blir det nästa steg antar jag.

Postad 28 August 2009 - 21:09

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Den som söker han letar! Jag har skrivit en del om det här problemet förut! :)
Jag, eller rättare sagt svärfar, har samma problem med sin 5710 HDMI.

Beter sig precis lika som din, men det fungerade i ett par månader först tills det plötsligt en dag ballade ur.

Har dock inte lyckas löst problemet. Jag har provat allt utom att formattera om.
Om det funkar så blir det nästa steg antar jag.

Det är på snudd jag funderar på att öppna Toppyn, skruva ut disken, koppla den till datorn och kopiera över alla filer. Tillbaka i Toppyn formatera om och testa, och sedan tillbaka till datorn för att lägga in alla inspelningar.

Frugan spelar in 5-10 operationsprogram, bäbisar, akut program om dagen. Så det finns en del på den där disken.
Fast vem vet den "kraschar". :-) Men måste testa.

Postad 28 August 2009 - 23:58

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det är på snudd jag funderar på att öppna Toppyn, skruva ut disken, koppla den till datorn och kopiera över alla filer. Tillbaka i Toppyn formatera om och testa, och sedan tillbaka till datorn för att lägga in alla inspelningar.

Frugan spelar in 5-10 operationsprogram, bäbisar, akut program om dagen. Så det finns en del på den där disken.
Fast vem vet den "kraschar". :-) Men måste testa.

Då borde du bygga ut med en större disk...
Vi har not 15-20 avsnitt av Sjukhuset på vår disk...

Jag bytte till en 1000 Gb disk alldeles före semestern och då tog jag ut den gamla och kopplade den till min PC via en IDE-USB-adapter. Med TopfHDRW kunde jag sen kopiera över alla inspelnningarna till min PC.
Nya disken formaterade jag i Toppyn, sen till PC för att kopiera tillbaka alla inspelningarna med TopfHDRW.
Inga direkta problem och bra mycket snabbare än Altair...

/Bosse

Postad 29 August 2009 - 17:55

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag har kollat med den engelska toppy-siten nu. Här är vad som kom fram:

Bob_Swede:
I have been asked by a user on a Swedish Toppy forum for the reason his TF5700PVRt locks up when he tries to use MyStuff. He would like MyStuff in order to get a decent EPG.
He is running f/w 3.28 and uses no other TAP. After loading the f/w he has done a factory reset and channel rescan.

If he starts up clean then all is fine (but dull)...
But when he starts MyStuff 5.62b or 5.62c (does not matter which) then it gets to the Loading.... step and after this the Toppy is frozen. No more TAP activity and completely unresponsive, but the TV program continues in the background.
He cannot get any control at all of the Toppy through the remote etc.

I have asked him to delete all lnk files in the settings tree and any MyStuff.mei file he has but it does not help. He has even deleted the complete Settings folder and tried that. MyStuff first recreated it, then went to the Loading... step and froze. :-(

What can I ask him to do next (save for a complete disk format)?
And what is MyStuff doing inside the Loading phase that can make it completely lock up???

R2-D2:
I'd suspect the EPG data. If he's only running MyStuff (and not also, say, eit2mei) then where is this data coming from?

Bob_Swede:
He is not running eit2mei since he plans on using XmlTV2Mei to generate EPG data from the Internet, but first he wants to validate that MyStuff is working OK.
What is going on during startup (the Loading...) phase that can cause it to lock up?
Especially, if there is no MyStuff.mei or FreeView.mei file available and no eit2mei TAP running, what will happen? Will this cause the behavior he has seen?

R2-D2:
The Loading phase includes making an archive list, so there could be odd characters in the filenames or folders that might cause a problem (e.g. "/").

Kanske att du skulle stoppa dit eit2mei i alla fall och köra den en stund innan du startar MyStuff?
Dessutom pekar även R2-D2 på möjligheten med problem med någon inspelning, tex konstigt filnamn.

/Bosse

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.