Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,14 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 12 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 16 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 16 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 17 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 17 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 17 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 17 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 17 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 17 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 17 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 17 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 17 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 17 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 17 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 17 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 17 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 04 januari 2008 - 18:58

anfose
  • anfose
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

min 42" q97 har börjat bete sig märkligt. Tvn är 2-3 veckor gammal och idag har den börjat göra något konstigt. Vad gör den då? Jo, den gör ett ljud, exakt det ljudet den gör när den sätts på. Det låter alltså som att TVn ska sätta på sig själv men det gör den inte. Det är bara ljudet.
Detta kan naturligtvis bli irriterande om det fortsätter. Vad ska jag göra?

har samma problem..
Låter som den stänger av sig och stätter på sig själv..
Trodde det spökade först :unsure:

Någon som vet mer?

Som sagt, stäng av den automagiska uppgraderingne och kolla om fenomenet försvinner:
" D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV"."
Jag hade samma "problem" (detta är en feature snarare) på min tv och det försvann när jag stängde av uppgraderingen. Avhandlat tidigare i denna tråd och på AVS-forum.

Postad 05 januari 2008 - 10:52

pathol
  • pathol
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Ni som har problem med att TV'n startar om och knäpper, kör ni via Boxer och den inbyggda digitala mottagaren?

kör telias bredbands tv med en motorola digtalbox.

Detta har tidigare beskrivits i denna tråd som att "tvn uppgraderar sig" (kolla sida 45 i denna tråd). Har inte testat det själv men ändra följande: D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV".

Denna funktion har jag på AV, jag tror att min orsak har varit när min tv hänger sig vid kanalbyte, byte till SVT1, översta fältet som visar kanalplatsen och fältet som visar ljudformat hänger sig, denna hänging kan vara uppemot 1 minut och under denna tid kan man inte byta till en annan kanal. Detta problem hade jag inte innan jag gjorde en återställning av den inbyggda digitalboxen.

Hej

Jag fick hem en ny Q96 50" för några dagar sedan. Bordsstativet var trasigt på den första.
På den första jag hade hemma låste sig TV:n vid kanal byte när jag använde mig av den inbyggda boxen. På den nya har jag inte det problemet (än?). Jag märkte även att det var en nyare programvara i den nya TV:n.

Det enda som jag inte har fått till ordentligt genom inställningar är viss colour banding. Någon vänlig själ som har tips på kalibrering för att minimera banding?

För övrigt väldigt nöjd med val av TV

Pathol

Postad 05 januari 2008 - 22:24

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Ni som har problem med att TV'n startar om och knäpper, kör ni via Boxer och den inbyggda digitala mottagaren?

Detta har tidigare beskrivits i denna tråd som att "tvn uppgraderar sig" (kolla sida 45 i denna tråd). Har inte testat det själv men ändra följande: D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV".

Denna funktion har jag på AV, jag tror att min orsak har varit när min tv hänger sig vid kanalbyte, byte till SVT1, översta fältet som visar kanalplatsen och fältet som visar ljudformat hänger sig, denna hänging kan vara uppemot 1 minut och under denna tid kan man inte byta till en annan kanal. Detta problem hade jag inte innan jag gjorde en återställning av den inbyggda digitalboxen.

Hej

Jag fick hem en ny Q96 50" för några dagar sedan. Bordsstativet var trasigt på den första.
På den första jag hade hemma låste sig TV:n vid kanal byte när jag använde mig av den inbyggda boxen. På den nya har jag inte det problemet (än?). Jag märkte även att det var en nyare programvara i den nya TV:n.

Det enda som jag inte har fått till ordentligt genom inställningar är viss colour banding. Någon vänlig själ som har tips på kalibrering för att minimera banding?

Pathol

Vad heter den nya programvaran?

Postad 06 januari 2008 - 13:03

pathol
  • pathol
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej

Pathol

Vad heter den nya programvaran?

programvaran heter :T-BDXPDEU00-1012. Den gamla slutade på 1010.

Postad 06 januari 2008 - 15:58

65skoter
  • 65skoter
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Är det någon som har com hem Humax HDTV boxen och en q97 ?

Kan man styra hdtv boxen via tv fjärrkontrollen till tv´n ser att den kan programeras för detta hittade dock ingen nummer kod för humax i manualen för tv´n

Please help me out

Postad 08 januari 2008 - 21:44

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej

Jag har en 42" Q96 och undrar lite om det här med upplösningen på den. Vet inte om det har varit uppe tidigare men jag har bara en snabb fråga.

Upplösningen på skärmen är 1024 x 768 men är inte upplösningen för 720p 1280 x 720 ?
Har TV:n inte riktig HD upplösning då eller?
Jag har flera 720p trailers på min PS3:a och på några av dessa blir det svarta kanter uppe och nere. Vet inte om det har nåt med saken att göra, men men.

Har också uppmärksammat att på svarta/mörka områden i vissa filmer bryts nyanserna väldigt fult och det ser ut som någon kass xvid film. Någon som vet hur man löser det problemet?

För övrigt för alla som undrar om man är nöjd med TV:n är mitt svar: Absolut! Hur bra bild kvalité på DVD och helt otroligt med PS3:an och HD filmer. Rekommenderar dock att man har digitala kanaler i den och inte tex com hem:s analoga. Det funkar men bilden är så där.

Mvh Lille_skutt

Postad 08 januari 2008 - 21:58

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Som sagt, stäng av den automagiska uppgraderingne och kolla om fenomenet försvinner:
" D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV"."
Jag hade samma "problem" (detta är en feature snarare) på min tv och det försvann när jag stängde av uppgraderingen. Avhandlat tidigare i denna tråd och på AVS-forum.

hur hittar jag in i den menyn?

Redigerat av reiman, 08 januari 2008 - 21:58.

Postad 08 januari 2008 - 22:07

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det finns en knapp på kontrollen som heter D.Meny men för att komma åt den måste du vara inne i DTV som också finns som knapp på kontrollen. Använder du inte digital boxen i TV har du ingen nytta av program varan, iaf inte vad jag tror.

Postad 08 januari 2008 - 22:17

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Det finns en knapp på kontrollen som heter D.Meny men för att komma åt den måste du vara inne i DTV som också finns som knapp på kontrollen. Använder du inte digital boxen i TV har du ingen nytta av program varan, iaf inte vad jag tror.

tack för det!

Postad 08 januari 2008 - 23:09

superken
  • superken
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hallå!!!

Nu är jag tebax!

Jag fortsätter mitt tjat om CA-modulen. . . .

Jag har programversion: T-BDXPDEU00-1009

Ni som har senaste T-BDXPDEU00-1011 & T-BDXPDEU00-1012!!! Funkar ljudet via reciever eller hakar det upp sig & försvinner plötsligt??

Snälla snälla säg att det är LÖST!

Postad 09 januari 2008 - 08:06

anfose
  • anfose
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!
Också väldigt intresserad om det är löst i ver 1011. Skickade tillbaka min tv med ver1009 häromdagen eftersom jag inte stod ut med att ljudet ständigt försvann när man kollade på DTV och tog ut ljudet digitalt.

Postad 09 januari 2008 - 09:52

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Hallå!!!

Nu är jag tebax!

Ni som har senaste T-BDXPDEU00-1011 & T-BDXPDEU00-1012!!! Funkar ljudet via reciever eller hakar det upp sig & försvinner plötsligt??

Vi fick den nya mjukvaran installerad av butikens tekniker och det fungerar. Däremot så kan det hända när tv-sändningen hoppar från lokaltv till rikstv att tv'n hänger kvar på en och samma kanal. Man kan liksom inte byta kanal. Det händer iofs. väldigt sällan men nåt knas är det.
Finns fler som har märkt av det häer fenomenet.

Men som sagt så funkar ljudet nu i alla fall ;)

Redigerat av Chrester, 09 januari 2008 - 09:53.

Postad 09 januari 2008 - 09:59

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Hej

Jag har en 42" Q96 och undrar lite om det här med upplösningen på den. Vet inte om det har varit uppe tidigare men jag har bara en snabb fråga.

Upplösningen på skärmen är 1024 x 768 men är inte upplösningen för 720p 1280 x 720 ?
Jag har flera 720p trailers på min PS3:a och på några av dessa blir det svarta kanter uppe och nere. Vet inte om det har nåt med saken att göra, men men.

Har också uppmärksammat att på svarta/mörka områden i vissa filmer bryts nyanserna väldigt fult och det ser ut som någon kass xvid film. Någon som vet hur man löser det problemet?

För övrigt för alla som undrar om man är nöjd med TV:n är mitt svar: Absolut! Hur bra bild kvalité på DVD och helt otroligt med PS3:an och HD filmer. Rekommenderar dock att man har digitala kanaler i den och inte tex com hem:s analoga. Det funkar men bilden är så där.

Mvh Lille_skutt

Måste bara fråga, upplever du bilden som flimmrig ifrån PS3, speciellt i ljusa scener?

Postad 09 januari 2008 - 11:55

superken
  • superken
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Hallå!!!

Nu är jag tebax!

Vi fick den nya mjukvaran installerad av butikens tekniker och det fungerar. Däremot så kan det hända när tv-sändningen hoppar från lokaltv till rikstv att tv'n hänger kvar på en och samma kanal. Man kan liksom inte byta kanal. Det händer iofs. väldigt sällan men nåt knas är det.
Finns fler som har märkt av det häer fenomenet.

Men som sagt så funkar ljudet nu i alla fall ;)

Klockrent Chrester!

Det slutade sist med version 1009 & ny mainboard utan någon bättring, fick erbjudande att låta köpet gå tillbaks men jag gillar verkligen skärmen som f*n.

Skulle vara så otroligt skönt om det var åtgärdat.

Ang. ljudet när man byter lokal -> rikssändning så har jag hårt att vissa externa boxrar beter sig på samma sätt. Hoppas att dom snart kan "sända" ut uppdateringar så man kan få nytta av den automatiska uppdateringsfunktionen på boxen.

Någon som vet vad som åtgärdats i version 1012??

Postad 09 januari 2008 - 12:30

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Lille_skutt

Måste bara fråga, upplever du bilden som flimmrig ifrån PS3, speciellt i ljusa scener?

Har inte upptäckt något sådant. Det är endast i mörka områden där nyanserna skiftar som det bryts fult i mellan de olika nyanserna. För övrigt blir bilden bra på Q96:an

Postad 09 januari 2008 - 18:24

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har precis beställt en Q97 42" som ska komma snart.
Är helt novis på området så jag har några frågor...

Inbränningar/ghosting är ju en sak man funderar över. Hur stort är problemet? Ska jag behöva undvika att spela med mitt Xbox 360 o istället köra vidare på min gamla 28" burk? Behöver man skaffa en sån där inbränningsskiva eller duger det med att ställa ner kontrast och ljusstyrka samt köra myrornas krig ibland?

En annan sak jag undrar över är kablar. Om jag nu ska spela med mitt 360 på nya plasman, ska jag då satsa på VGA eller komponent? Har en gammal dvd-spelare med endast scartuttag, vad är bäst att titta på film med, xbox eller en gammal dvd-spelare?

Sista saken jag undrar är vad det är för skillnad på vanlig scartkabel och rgb? Jag har analog dekoder från comhem, rekommenderar ni att köpa en ny scartkabel till den?

Tack på förhand!

/Amatören:)

Postad 09 januari 2008 - 21:40

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Inbränningar/ghosting är ju en sak man funderar över. Hur stort är problemet? Ska jag behöva undvika att spela med mitt Xbox 360 o istället köra vidare på min gamla 28" burk? Behöver man skaffa en sån där inbränningsskiva eller duger det med att ställa ner kontrast och ljusstyrka samt köra myrornas krig ibland?

En annan sak jag undrar över är kablar. Om jag nu ska spela med mitt 360 på nya plasman, ska jag då satsa på VGA eller komponent? Har en gammal dvd-spelare med endast scartuttag, vad är bäst att titta på film med, xbox eller en gammal dvd-spelare?

Sista saken jag undrar är vad det är för skillnad på vanlig scartkabel och rgb? Jag har analog dekoder från comhem, rekommenderar ni att köpa en ny scartkabel till den?

Tack på förhand!

Inbränningen märks av lite då något har sett exakt samma ut ett tag. Tex när jag körde Bild i Bild ett tag så såg jag att rutan var kvar i några minuter. Samsung har vart så dumma så de har satt en svart list runt Bild i Bild funktionen. Men det tar inte så lång tid innan det försvinner.
Jag kör min PS3:a på min Q96 42" och det är inga problem med inbränning där. Se bara till att inte gå ifrån den på nån meny eller liknande.

Jag kan inte så mycket om XBOX men det är nog sak samma vilken sladd du kör med. VGA sladden borde nog ge max upplösning(?).(visste inte att man kunde ha VGA till XBOX)
Har XBOX:en uppskallning eller något sådant ska du självklart se DVD på den men om bild kvalitén blir lika bra på båda ska du nog välja den gamla DVD:en då det verkar som XBOX:en har ett högt fläkt ljud. Framför allt är det vad du tycker ger bäst bild.

Är nog ingen större skillnad mellan RGB och Scart. Både verkar ge samma kvallité. Skillnaden verkar vara att Scart kan skicka signaler i båda riktningarna. Vet inte om en ny Scart sladd skulle göra så mycket. Däremot bör du nog skaffa någon digital TV signals källa annars kan du bli missnöjd med bild kvalité på Q97:an. Jag har också analoga Com Hem kanaler men kompleterar med några digitala och det ger bättre bild och ljud i flesta fall.

Hoppas du fick några svar!
Mvh Lille_skutt

Postad 09 januari 2008 - 22:06

anfose
  • anfose
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Om du har en fullstiftad scartkabel (vilket de flesta är idag) så behöver du oftast inte köpa en ny kabel (om du inte har speciella kvalitetskrav). Se bara till att Scartutgången på din dekoder stödjer RGB. Anslut sedan till RGB Scartingågnen på din Q97a (tror att endast en scartingång är RGB på denna skärm) för bästa kvalitet.
Vill du veta mer om kablar rekommenderar jag denna artikel.

Postad 09 januari 2008 - 22:33

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Om du har en fullstiftad scartkabel (vilket de flesta är idag) så behöver du oftast inte köpa en ny kabel (om du inte har speciella kvalitetskrav). Se bara till att Scartutgången på din dekoder stödjer RGB. Anslut sedan till RGB Scartingågnen på din Q97a (tror att endast en scartingång är RGB på denna skärm) för bästa kvalitet.
Vill du veta mer om kablar rekommenderar jag denna artikel.

Hur vet jag om utgången på dekodern stödjer RGB? Ska det stå nånstans eller syns det på något sätt?

En till sak, hur noga är det med antennkabeln? Ska jag köpa ny sån eller köra på med min gamla?

Redigerat av moestberg, 09 januari 2008 - 22:34.

Postad 09 januari 2008 - 22:34

Nasty
  • Nasty
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med min Q97

Den startar upp i ca 2 sek sen stänger den av sig själv igen. Så håller den på hela tiden så det är ganska jobbigt för jag kan ju inte se på tv? ;)
Detta problemet kom upp efter att en säkring gick i lägenheten, kan det vara nåt relä som har gått sönder eller kan det vara nåt annat?
Nån som vet nåt?

Tacksam för snabbt svar

Postad 10 januari 2008 - 00:43

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Det där har jag lagt märke till någon gång, men enbart i väldigt ljusa partier, i princip bara med näst intill helvita stora fält. Min Q97 är bara ett par dagar gammal och jag kör med väldigt restriktiva inställningar nu i början, så jag har inte provat att kalibrera bort det. Jag har bara sett det tillsammans med just PS3 och bara i spel, inte i BD/filmklipp.

Jag är f ö så vansinnigt nöjd med min Q97. Har hängt en del här och tagit del av ett stort antal trådar. Ett besök på onoff och liknade butiker förvärrade nästan bara allt inför valet av TV då plasma helt enkelt inte kan hävda sig i den miljön. Men nu sitter jag här med tv'n på väggen och kunde inte vara mer nöjd med bilden och mitt val. Jag använder f n inte den inbyggda boxen, så strulet med ljudbug och firmware slipper jag tack o lov. Än sålänge.

Jag har ett problem med min Q97

Den startar upp i ca 2 sek sen stänger den av sig själv igen. Så håller den på hela tiden så det är ganska jobbigt för jag kan ju inte se på tv? smile.gif
Detta problemet kom upp efter att en säkring gick i lägenheten, kan det vara nåt relä som har gått sönder eller kan det vara nåt annat?
Nån som vet nåt?

Tacksam för snabbt svar

Det där låter ju faktiskt som något pajat ja. Jag skulle nog testa att koppla tv'n till ett uttag som går till en annan säkring i första hand, men jag är absolut ingen expert på området.

Postad 10 januari 2008 - 00:57

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Nu har du redan fått ett svar från Lille Skutt som jag i stort instämmer med, men kan ändå flika in lite egna erfarenheter. Min förra TV, en LCD, gillade VGA från min 360 bättre än komponent, men det där kan variera ganska kraftigt mellan olika TV-apparater som jag förstår det. VGA-ingången på min nya Q97 är numera upptagen, så 360'n kopplas numera med komponent, men jag har inte hunnit kolla hur det ser ut. Om jag inte minns fel har du flera inställningsmöjligheter från dashboard settings om du kopplar din 360 med VGA, bl a färgton el dyl, i tre steg (typ normal/medium/high). Det tror jag inte finns via komponent. Om du har möjlighet: Prova båda innan du eventuellt fästen den på väggen.

Vad gäller ghosting (tillfälliga 'inbränningar') har jag letat efter dem men inte sett något av alls. Men jag kör också med kontrast och ljus på 45 såhär i början bara för att vara säker. Och jag har spelat på min PS3 precis som vanligt under de här första dagarna med TV'n. Sunt förnuft och inte åka på semester med TV'n fast på statisk bild så behöver du nog inte oroa dig ;)

Edit: Pixel shift (under 'screen burn protection' el dyl i settings) ska vara påslagen per default och det råder jag dig att kontrollera det första du gör. Det är ändå inget som stör bilden.

Redigerat av Plugs, 10 januari 2008 - 00:59.

Postad 10 januari 2008 - 08:26

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Har nog inte möjlighet att prova både komponent och VGA så jag får chansa på antingen eller, tror det blir VGA mest med tanke på ett det är färre sladdar:) De två sladdarna som hänger bredvid på VGA vaianten antar jag är ljud, men var ska de in nånstans? Inte på sidan av tv:n hoppas jag? Är ju inte särskilt stiligt med två sladdar in i sidan hela tiden...

På vissa spel, som tex Fight night 3 så är det svarta kanter i över och undersida av bilden. Ibland ser även tv-sändningar ut på det sättet. Kan man ändra det på något sätt så de svarta kanterna försvinner eller ska man undvika sådana spel, filmer och tv-sändningar?

Förresten, vad av VGA och komponent är enklast att få bra bild med? Är det något av alternativen som är krångligare än det andra? Jag vill gärna att det ska vara så enkelt som möjligt, tryck i kabeln och spela typ:)

Redigerat av moestberg, 10 januari 2008 - 10:06.

Postad 10 januari 2008 - 18:50

Krakuanen
  • Krakuanen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Har problem med att stänga av DNIe på 50c96. Kör pixelmappat 1360x768 via DVI/HDMI. Alternativet för DNIe är gråmarkerat och inställt på PÅ. Om jag byter upplösning till tex 1024x768 kan man plötsligt ändra DNIe till AV, men det återgår till PÅ när man byter till 1360x768! :) Spelar ingen roll om man har valt Film-läge eller annat läge. Vad göra?

Redigerat av Krakuanen, 10 januari 2008 - 18:51.

Postad 10 januari 2008 - 21:14

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Jag har precis beställt en 50Q97 som ska hämtas imorgon och har två frågor.

Måste TV:n köras hem stående i bilen? Kan låna en 740 och undrar om det är någon som vet om den är tillräckligt hög i lastutrymmet? Höjden på kartongen är knappt 1 meter.

Vad är bäst att använda när jag kopplar in datorn för att se 720p (och annat från datorn)? Min bärbara har både DVI- och VGA-utgång.

Edit: Vilken TV-operatör använder ni för att få bra bild på vanlig TV? Har dålig analog signal nu och funderar på Boxer. Ser det schysst ut med Boxer eller ska man ta Canal Digital eller något annat?

Tack på förhand!

Redigerat av Zimma, 10 januari 2008 - 23:34.

Postad 10 januari 2008 - 21:28

Lille_skutt
  • Lille_skutt
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Måste TV:n köras hem stående i bilen? Kan låna en 740 och undrar om det är någon som vet om den är tillräckligt hög i lastutrymmet? Höjden på kartongen är knappt 1 meter.

Vad är bäst att använda när jag kopplar in datorn för att se 720p (och annat från datorn)? Min bärbara har både DVI- och VGA-utgång.

Tack på förhand!

Tror TV:n måste köra stående eftersom det är en plasma. Har för mig att den pajjar annars.
DVI är väll bäst om det fungerar då det är en digital utgång. (vet inte om DVI funkar)

Postad 10 januari 2008 - 21:56

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

...
Jag har haft min q97 50" i ca: 2 mån och kan sammanfatta de problem jag har och skulle vilja få fixade enligt:
1. Seghet i kanalväljning (man tror den hängt sig) ibland.
2. Optiskt ljud ut försvinner eller låter som attans (brus).
3. Bilden stannar upp ibland någon sekund när jag tittar på Boxer TV.
4. Uppdatering av firmware via marknätet.
...

Svarar på mitt eget sammanfattade inlägg då jag har ringt supporten och fått info om lösning för några av problemen.

1. Skall kunna lösas om man gör en automatisk ominstallation av kanalerna. Boxer har tydligen gjort någon ändring.
2. Detta är en bugg och kräver uppdatering av programvaran.
3. Detta skall förvinna om man har en signalnivå på över 80%. Jag ligger på 50-60%.
4. Det kommer inte genomföras.

Postad 10 januari 2008 - 23:13

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Jag hade min tv liggande i bak när jag hade handlat min Q97! Då var resan hem runt 10 min bara... men det var inga problem.

Postad 11 januari 2008 - 00:24

Unregistered4f02761d
  • Unregistered4f02761d
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan får väll dyka in med mitt inlägg här efter som det handlar om en tv jag själv äger.

Samsung Q97 e det då som gäller, måste säga själv att jag är lite missnöjd med vissa släpande panorerande scener, blir
som innan sagt aurior runt personer/saker som ska flyta med i panoreringen(detta gäller båda Tv via sat och DVD via hdmi) har försökt ställa in burken så gott det går men har
inte blivit helt av med problemet (dock förbättrat lite), har 2 veckor kvar av mitt öppet köp och har stor funderingar på någon annan tv.

Är det några fler som märkt dessa konstiga fenomen får ni gärna skriva av er lite =)
Eller om ni har några andra bra tips på tv runt 15k?

Postad 11 januari 2008 - 11:47

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hejsan får väll dyka in med mitt inlägg här efter som det handlar om en tv jag själv äger.

Samsung Q97 e det då som gäller, måste säga själv att jag är lite missnöjd med vissa släpande panorerande scener, blir
som innan sagt aurior runt personer/saker som ska flyta med i panoreringen(detta gäller båda Tv via sat och DVD via hdmi) har försökt ställa in burken så gott det går men har
inte blivit helt av med problemet (dock förbättrat lite), har 2 veckor kvar av mitt öppet köp och har stor funderingar på någon annan tv.

Är det några fler som märkt dessa konstiga fenomen får ni gärna skriva av er lite =)
Eller om ni har några andra bra tips på tv runt 15k?

Jag antar att du provat att stänga av DNIe och Movie plus? Det du beskriver låter precis som vad de som ogillar Movie plus-funktionen har klagat på. Jag tror även jag läste i recensionen av Q97 på http://www.hdtvtest.co.uk/ att skribenten klagade på precis det och lyckades till stor del kalibrera bort det genom att bl a sänka sharpness. Men jag är inte helt 100 på det. Om inte är väl standardsvaret ang. alternativ Panasonics PV70/PX70/PZ70 el 700.

Postad 11 januari 2008 - 11:55

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

...
Jag har haft min q97 50" i ca: 2 mån och kan sammanfatta de problem jag har och skulle vilja få fixade enligt:
1. Seghet i kanalväljning (man tror den hängt sig) ibland.
2. Optiskt ljud ut försvinner eller låter som attans (brus).
3. Bilden stannar upp ibland någon sekund när jag tittar på Boxer TV.
4. Uppdatering av firmware via marknätet.
...

Svarar på mitt eget sammanfattade inlägg då jag har ringt supporten och fått info om lösning för några av problemen.

1. Skall kunna lösas om man gör en automatisk ominstallation av kanalerna. Boxer har tydligen gjort någon ändring.
2. Detta är en bugg och kräver uppdatering av programvaran.
3. Detta skall förvinna om man har en signalnivå på över 80%. Jag ligger på 50-60%.
4. Det kommer inte genomföras.

Man kan ju undra varför de inte fixar de där buggarna utan bara slänger ut tvapparaterna och ´sedan är det upp till konsumenterna att se till att få det fixat vilken är minst sagt kostsamt och jobbigt när man vart dum och beställt tvn från nätet.

Postad 11 januari 2008 - 12:32

superken
  • superken
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Edit: Vilken TV-operatör använder ni för att få bra bild på vanlig TV? Har dålig analog signal nu och funderar på Boxer. Ser det schysst ut med Boxer eller ska man ta Canal Digital eller något annat?

Tack på förhand!

Jag hoppas du kör den stående, jag frågade själv en åkare när jag beställt min Q96. han idiotförklarade mig & sa att skärmen är såpass stor & instabil att den liggande kan spricka lätt som en plätt.

Enligt honom täckte ingen försäkring om den spricker vid liggande transport.

Men men, forskning är ju alltid kul :)

Postad 11 januari 2008 - 14:55

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Jag hoppas du kör den stående, jag frågade själv en åkare när jag beställt min Q96. han idiotförklarade mig & sa att skärmen är såpass stor & instabil att den liggande kan spricka lätt som en plätt.

Men men, forskning är ju alltid kul :P

Tack för ditt och alla andras svar!

Jag beställde hemleverans nu så då behöver jag inte oroa mig för det längre. :)

Är det någon som kan uttala sig kring hur bilden blir med t ex Boxer. Eller ska jag välja någon annan leverantör? Jag kommer att sitta drygt 3 meter från TV:n som är 50 tum.

Postad 11 januari 2008 - 15:39

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Men men, forskning är ju alltid kul :P

Är det någon som kan uttala sig kring hur bilden blir med t ex Boxer. Eller ska jag välja någon annan leverantör? Jag kommer att sitta drygt 3 meter från TV:n som är 50 tum.

Jag har samma förutsättningar som dig, vissa kanaler är de bra bild på vissa katastrof. Kan du välja någon som levererar HDtv är väl de att föredra men det fins ju inte mycket avd en varan.

Postad 11 januari 2008 - 15:47

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Jag har Q96HD 50"

När man läser här i tråden pratar det oftast om service menyer mm, ligger inte dessa ute bland de vanliga inställningarna på denna tv? Måste man slå nogån kod för komma åt dem?
Sedan står det ofta om att mans ka ställa om hertz och upplösning mm. Vart gör man det på denna tv? Hittar inget om det i manualen.

Postad 11 januari 2008 - 16:58

almighty99
  • almighty99
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nån som har måtten på kartongen , man ska väl frakta dom stående om jag inte fattat fel? :)

Redigerat av almighty99, 11 januari 2008 - 16:59.

Postad 11 januari 2008 - 17:19

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Nån som har måtten på kartongen , man ska väl frakta dom stående om jag inte fattat fel? :)

Det beror på vilken storlek TV:n har. Här har du kartongmått för både 42" och 50":

http://www.samsung.c...7_serien_se.pdf

Postad 11 januari 2008 - 17:21

almighty99
  • almighty99
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det beror på vilken storlek TV:n har. Här har du kartongmått för både 42" och 50":

http://www.samsung.c...7_serien_se.pdf

Tackar så mycket för det snabba svaret :P

Postad 11 januari 2008 - 20:23

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Är det bara jag som är trött på alla som inte använder sig utav sökfunktionen i denna tråd? Samma frågor om och om igen. Snälla använd sökfuntionen!

Postad 11 januari 2008 - 21:24

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Är det bara jag som är trött på alla som inte använder sig utav sökfunktionen i denna tråd? Samma frågor om och om igen. Snälla använd sökfuntionen!

Jag hade faktiskt inte sett att det fanns en funktion för att söka inom tråden förrän nu. Tack för att du uppmärksammade det! :)

Postad 11 januari 2008 - 23:17

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Förmodligen för tack vare sånna som dig som hela tiden måste påpeka detta är ju tråden uppe i 77 sidor nu vilket gör det väldigt tröttsamt för sånna som oss som kanske inte vill spendera timmar med att försöka hitta på de rätta sökorden för att hitta rätt i en nu gigantisk tråd.

Tänk om alla som bara sitter här för de vill vara så duktiga å spy ur sek saker som ingen förstår kunde ta och svara på frågor istället och underlätta för oss som inte dirket lever för teckniken.

Postad 12 januari 2008 - 00:14

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Förmodligen för tack vare sånna som dig som hela tiden måste påpeka detta är ju tråden uppe i 77 sidor nu vilket gör det väldigt tröttsamt för sånna som oss som kanske inte vill spendera timmar med att försöka hitta på de rätta sökorden för att hitta rätt i en nu gigantisk tråd.

Tänk om alla som bara sitter här för de vill vara så duktiga å spy ur sek saker som ingen förstår kunde ta och svara på frågor istället och underlätta för oss som inte dirket lever för teckniken.

Mina forumregler.

1. Använd sökfunktionen
2. Stavning är a&o om någon skall ta ett inlägg seriöst
3. Inga personliga angrepp

Observera att om detta inlägg skulle på något sätt kunna förknippas med citatet ovan så är det en ren tillfällighet och författaren friskriver sig fullständigt från sådana antydningar.........................

:) :P :P B) :) B)

Postad 12 januari 2008 - 01:39

superken
  • superken
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Men men, forskning är ju alltid kul :)

Jag kör med Boxer via inbyggda boxen, ska få den uppgraderad i början av nästa vecka & då ska tidigare besvär vara ur världen med ljud osv.

Med facit i hand skulle jag tagit HDtv från comhem eller dyligt. Boxer suger ganska fett tycker jag personligen, skiftande kvalitet & kanaler som plötsligt slocknar för att dyka upp lika plötsligt ( nä det beror INTE på den inbyggda boxen) - enda fördelen som jag ser det är att mitt alternativ är en fet koaxial antennsladd över halva vardagsrummet :P

Redigerat av superken, 12 januari 2008 - 01:40.

Postad 13 januari 2008 - 12:02

PerraDJ
  • PerraDJ
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har försökt att söka i tråden men hittar inget om mitt problem...
På Scart kopplar tv'n om automatiskt till rätt ingång om man slår på DVD tex, men kopplar man in HDMI funkar det inte... nån som vet?

DVD: Philips DVP5980

/Perra

Postad 13 januari 2008 - 15:33

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Har försökt att söka i tråden men hittar inget om mitt problem...
På Scart kopplar tv'n om automatiskt till rätt ingång om man slår på DVD tex, men kopplar man in HDMI funkar det inte... nån som vet?

DVD: Philips DVP5980

/Perra

Det är nog mer en 'feature' än ett fel/problem. Det är samma för mig på min Q97. Håller med om att det är ett litet irritationsmoment, särskilt som man inte har en bläddermeny utan måste trycka flera ggr för att komma till HDMI.

Postad 13 januari 2008 - 17:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0
jag har en fråga angående min 50" q97:a .. svaret finns säkert nånstans här på forumet men jag vet inte vad fenomenet heter så jag kunde inte söka :)

jag har märkt att ibland ser man ett genomskinligt flimmer på bilden,, tex om det är en arm som rör sig snabt så området runt om armen flimrar eller vad man nu ska säga,, fas ibland behöver det inter vara snabba rörelser utan det räcker när en person går frammåt och då flimrar det runt hela personen..

någon som vet vad jag menar och vet vsrför det blir så?

Postad 13 januari 2008 - 21:26

urotsukidoji
  • urotsukidoji
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan har försökt att hitta svaret på egen hand men lyckas inte så lite hjälp skulle uppskattas. Jag har en 50c96 men det bör väl vara samma grej med Q serien. jag å pillade med olika inställningar på datorn idag och till min förvåning så lyckades jag ställa in 1920x1280 i upplösning. Hur går det till? Jag trodde bara tvn stödde 1360x768. Någon som vet om det är onödigt eller dumt att kör på max upplösning?

Postad 13 januari 2008 - 22:58

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Kör på 1360x768... slipper tv skala om signalen, vilket borde försämra bilden något.

Postad 14 januari 2008 - 11:17

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

jag har en fråga angående min 50" q97:a .. svaret finns säkert nånstans här på forumet men jag vet inte vad fenomenet heter så jag kunde inte söka :)

jag har märkt att ibland ser man ett genomskinligt flimmer på bilden,, tex om det är en arm som rör sig snabt så området runt om armen flimrar eller vad man nu ska säga,, fas ibland behöver det inter vara snabba rörelser utan det räcker när en person går frammåt och då flimrar det runt hela personen..

Stäng av "movie plus" så slipper du detta fenomen
/Johan

Postad 14 januari 2008 - 12:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12 146 inlägg
  • 0

Stäng av "movie plus" så slipper du detta fenomen
/Johan

aha,, varför finns den inställningen då? det äe väl ingen som vill att det ska se ut så där? när jag tnker efter så har jag aldrig sett nåt som heter movie plus när jag är inne och bläddrar i menyerna, men jag får leta lite till :lol:

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.