Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 24 augusti 2013 - 12:31
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Har sett en ZT60 i kolsvart rum som visade vinterscener ur något klipp med "vinterscener" och aldrig att det såg lika ut som verkligheten med mina ögon (det gör det inte på min F8505 heller bör sägas, även om det är lite närmare verkligheten iom något högre ljusstyrka). Nu är det kanske i sig ingen katastrof, tog mer upp det som ett exempel på att vissa bildaspekter ibland tycks glömmas bort i denna typ av diskussioner.
Men i sak har du så klart rätt ang ögats reaktion, på samma sätt som man kan "fejka" bättre svärta genom en ljusstark bild/väl planerad belysning i rummet (som jag påstått tidigare och då blivit snudd på halshuggen för det )
Det är helt riktigt att det går att lura hjärnan att tro att svärtan är superdjup om man belyser rummet man sitter i. Till och med för bakbelysning finns en rekommendation. Jag tar lite ur minnet: Jag tror bakbelysningen ska vara ca tio procent av den starkaste ljuset från teven och helst neutral. Dvs 6500k. Är bakbelysningen färgad upplevs filmen antingen kall eller varm. Så lätt luras hjärnan...
Postad 24 augusti 2013 - 12:36
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det är helt riktigt att det går att lura hjärnan att tro att svärtan är superdjup om man belyser rummet man sitter i. Till och med för bakbelysning finns en rekommendation. Jag tar lite ur minnet: Jag tror bakbelysningen ska vara ca tio procent av den starkaste ljuset från teven och helst neutral. Dvs 6500k. Är bakbelysningen färgad upplevs filmen antingen kall eller varm. Så lätt luras hjärnan... 
Men tänk om skaparen av filmen medvetet valt att använda en dålig svärta, då pajar du ju bilden genom ditt belysningstrick
Postad 24 augusti 2013 - 12:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Om du visste hur många gånger jag önskat att jag kunde vara en vanlig användare som bara kunde nöja mig med en bild och sen bara titta på innehållet. Men tyvärr är jag rätt övertygad om att jag om jag fick min TV kalibrerad ändå skulle vara där och pilla på inställningarna rätt snart igen, det ligger liksom i min natur.
Jag respekterar helt din, och andras, rätt att tycka att jag har fel 
Pilla är skitroligt. Även fast jag inte kalibrerar själv så gillar jag att ta fram egna gråskalor, trots att jag vet att de är fel. Jag anser att jag tränar ögat att när jag leker med RGB. Det skulle vara jätteroligt att se en tävling om att komma närmast 6500k. Bara för att det är så roligt att pilla med parametrar..ha ha. Men tänk om skaparen av filmen medvetet valt att använda en dålig svärta, då pajar du ju bilden genom ditt belysningstrick 
Du, jag satt och retade mig i förrgår på filmen My Neighbor Totoro. Skitkass svärta i vissa scener. Jag var tvungen och "korrigera". Ännu värre är reklamfilmer med medveten dålig svärta. Det verkar som de vill framkalla någon känsla med de filmerna. Jag vet inte, jag känner ingen speciell känsla förutom irritation...he he.
Postad 24 augusti 2013 - 13:13
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 068 inlägg
Du som säljer TV-apparater och projektorer, brukar du avråda dina kunder från att köpa projektor om de inte har perfekt ljuskontrollerade rum iom att möjligheterna då att få den "perfekta bilden" är snudd på omöjliga?
Nädå, jag visar helt enkelt fördelarna och nackdelarna med respektive teknik så får kunden själv välja vad som passar. Det tar lite tid, men på så sätt slipper jag få skulden om det blir fel.  I de allra flesta fall så pushar jag en smula extra för projektor, för när man gör det rätt så är det svårt att slå en bra, riktigt stor bild. Kalibrerad eller ej...  Jag tror dock inte vi kommer så mycket längre i ämnet kalibrering så jag föreslår att vi/ni diskuterar Panasonic TV vidare i tråden. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 24 augusti 2013 - 13:17.
Postad 24 augusti 2013 - 13:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Märker du mycket velande när kunden står och tittar? Är det någon skillnad på yngre och äldre personer när det kommer till velandet?
Postad 24 augusti 2013 - 13:32
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 068 inlägg
Märker du mycket velande när kunden står och tittar? Är det någon skillnad på yngre och äldre personer när det kommer till velandet? 
Oj, det var svåra frågor. Människor är förstås helt olika och det är omöjligt att sätta folk i fack på det viset. En del är veliga, andra inte. Om du menar om folk i allmänhet är veliga inför valet TV kontra projektor så, nej, det tycker jag inte. Får de bara förklarat vad som skiljer och när det ena passar bättre än det andra så velas det inte särskilt mycket. Rent generellt är nog yngre människor en smula mer veliga än äldre. Män är definitivt mer veliga än kvinnor, men kvinnor kanske velar mer i andra typer av butik, vad vet jag  /Marcus
Postad 24 augusti 2013 - 13:54
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nädå, jag visar helt enkelt fördelarna och nackdelarna med respektive teknik så får kunden själv välja vad som passar. Det tar lite tid, men på så sätt slipper jag få skulden om det blir fel. 
I de allra flesta fall så pushar jag en smula extra för projektor, för när man gör det rätt så är det svårt att slå en bra, riktigt stor bild. Kalibrerad eller ej... 
Jag håller helt med dig, min poäng var väl just att belysa att det finns fler aspeketer på vad som gör den ultimata upplevelsen. Ett väldigt tydligt exempel är väl "att gå på bio" som i många fall innebär en bild som väl är tekniskt sett sämre än den man kan få hemma, men med en STOR skillnad  Men helt klart är denna diskussion inte riktigt lämpad i denna tråd, om nån mod orkar så kanske de inläggen borde flyttas till bildkalibreringstråden istället. Oj, det var svåra frågor. Människor är förstås helt olika och det är omöjligt att sätta folk i fack på det viset. En del är veliga, andra inte. Om du menar om folk i allmänhet är veliga inför valet TV kontra projektor så, nej, det tycker jag inte. Får de bara förklarat vad som skiljer och när det ena passar bättre än det andra så velas det inte särskilt mycket. Rent generellt är nog yngre människor en smula mer veliga än äldre. Män är definitivt mer veliga än kvinnor, men kvinnor kanske velar mer i andra typer av butik, vad vet jag 
/Marcus
Föreställer mig att det är rätt sällan 50+ folket köper projektor, rätt? Ironiskt nog verkar det ju som om 50 år och äldra kör (med våra mått) små TV apparater, 50-25 satsar på stora hemmabio, och 25 och nedåt ser film på sina smartphones
Redigerat av Unregistered1413, 24 augusti 2013 - 13:55.
Postad 24 augusti 2013 - 14:13
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 068 inlägg
Föreställer mig att det är rätt sällan 50+ folket köper projektor, rätt?
Nej, det vill jag nog inte hålla med om. Folk som köper projektorlösning är i alla åldrar. När man som jag har kommit upp i den respektabla åldern av 39 så inser man att man tänker på precis samma sätt och känner sig precis likadan som när man var 20. Antagligen kommer det att kännas likadant när man är 60, förutom att man inte ser snoppen när man pinkar. Hur som haver så uppskattar alla åldrar en stor bild och jag kan inte se någon sådan skillnad. Däremot har inte alla ekonomiska förutsättningar för att skaffa en fin projektor/duk, men här har sällan den äldre skaran samma problem som yngre personer, tex studenter, om vi ska generalisera. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 24 augusti 2013 - 14:21
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nej, det vill jag nog inte hålla med om. Folk som köper projektorlösning är i alla åldrar.
När man som jag har kommit upp i den respektabla åldern av 39 så inser man att man tänker på precis samma sätt och känner sig precis likadan som när man var 20. Antagligen kommer det att kännas likadant när man är 60, förutom att man inte ser snoppen när man pinkar.
Hur som haver så uppskattar alla åldrar en stor bild och jag kan inte se någon sådan skillnad. Däremot har inte alla ekonomiska förutsättningar för att skaffa en fin projektor/duk, men här har sällan den äldre skaran samma problem som yngre personer, tex studenter, om vi ska generalisera.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Har aldrig besökt din butik men har fått för mig att det är mer en highend/entusiastbutik, isf så kanske det påverkar vilka som ens kommer in i butiken. Iaf så tror man sig tänka och känna lika som när man var 20, liksom man minns att alla filmer, datorspel osv var mkt bättre på den tiden  Tack för info hur som helst!
Postad 24 augusti 2013 - 14:39
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Jag håller helt med dig, min poäng var väl just att belysa att det finns fler aspeketer på vad som gör den ultimata upplevelsen. Ett väldigt tydligt exempel är väl "att gå på bio" som i många fall innebär en bild som väl är tekniskt sett sämre än den man kan få hemma, men med en STOR skillnad 
Men helt klart är denna diskussion inte riktigt lämpad i denna tråd, om nån mod orkar så kanske de inläggen borde flyttas till bildkalibreringstråden istället.
Föreställer mig att det är rätt sällan 50+ folket köper projektor, rätt? Ironiskt nog verkar det ju som om 50 år och äldra kör (med våra mått) små TV apparater, 50-25 satsar på stora hemmabio, och 25 och nedåt ser film på sina smartphones 
vad är det där för ålders rasism !!!
Postad 24 augusti 2013 - 14:54
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det borde väl heta åldersdiskriminering?
Postad 24 augusti 2013 - 15:09
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Nää när man har förutfattade åsikter heter det rasism
Redigerat av ljudnisse, 24 augusti 2013 - 15:10.
Postad 24 augusti 2013 - 17:00
Mercy
-
Mercy
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Nää när man har förutfattade åsikter heter det rasism 
Njae, fördomar.
Redigerat av Mercy, 24 augusti 2013 - 17:01.
Postad 24 augusti 2013 - 17:08
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Njae, fördomar. 
Och dessutom då i ett ord, dvs "åldersrasism" om det nu ska vara rätt (förutom den felaktiva användningen av ordet rasism då, så vida inte folk byter ras när de blir äldre). Och så finns det folk som påstår att denna tråd ibland blir lite off topic
Redigerat av Unregistered1413, 24 augusti 2013 - 17:09.
Postad 24 augusti 2013 - 17:34
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Det gäller nog inte 55+ på det här forumet iallafall.
Sitter själv med 100" Firehawk i vardagsrummet och snart en 65 tummare i sovrummet.
/55+
Redigerat av Unregisterede6970ea2, 24 augusti 2013 - 17:34.
Postad 24 augusti 2013 - 18:12
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
här är en egen bild från SVT HD boxer, felet är lite svårt att fånga men TVn har såret att hantera färgnyanser, några tips om vad att göra ?
Redigerat av ljudnisse, 24 augusti 2013 - 18:12.
Postad 24 augusti 2013 - 18:15
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Säkert sändningens fel. Var inte orolig. Testa med en Blu-ray du med säkerhet vet inte har posterisationer, eller vad sjuttsingen det heter (solaritation?). Har inte Blu-rayen det så kan du med säkerhet skylla på tv-sändningen.
Postad 24 augusti 2013 - 19:04
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Har man bara tillräckligt bra display och vet vad man ska leta efter kommer posterisering att synas med i stort sett alla typer av bildmaterial eftersom vi endast arbetar med 8 bitar per kanal. HD-sändningar, strömningstjänster, för att inte tala om mkv:er, har alla ett hög nivå av komprimering och med högre komprimeringsgrad uppstår vanligtvis mer posteriseringseffekter.
Den där graderingen kanske bestod av 12 separata nyanser av blått i originalmaterialet men komprimeringen tar ned det till hälften. Sedan tuggas det ytterligare på vägen till bildpanelen. Det är därför man behöver någon form av testbild från en källa man har kontroll över. SVT HD hör inte till källor vi har exakt kontroll över.
Troligtvis kommer man att få leta betydligt hårdare efter posterisering med Blu-ray. Troligtvis kommer en annan TV-källa, säg en fristående box, att se annorlunda ut. Även inställningar kan påverka, särskilt gamma, vilket man än en gång kan testa sig fram med testbild från källor man har kontroll över. Tyvärr får man fortfarande inte full kontroll över en TV-sändning och kan aldrig vara helt säker på vad man egentligen observerar.
Postad 24 augusti 2013 - 19:20
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Tack för era svar, jag köper det mesta av det ni säger, men varför såg jag inte detta i lika stor omfattning på min Poineer ( bara en gen 7 ) eller på min projektor Panasonic AE4000 där bilden är uppblåst i 100 tum ???
Postad 24 augusti 2013 - 19:29
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Har man bara tillräckligt bra display och vet vad man ska leta efter kommer posterisering att synas med i stort sett alla typer av bildmaterial eftersom vi endast arbetar med 8 bitar per kanal. HD-sändningar, strömningstjänster, för att inte tala om mkv:er, har alla ett hög nivå av komprimering och med högre komprimeringsgrad uppstår vanligtvis mer posteriseringseffekter.
Den där graderingen kanske bestod av 12 separata nyanser av blått i originalmaterialet men komprimeringen tar ned det till hälften. Sedan tuggas det ytterligare på vägen till bildpanelen. Det är därför man behöver någon form av testbild från en källa man har kontroll över. SVT HD hör inte till källor vi har exakt kontroll över.
Troligtvis kommer man att få leta betydligt hårdare efter posterisering med Blu-ray. Troligtvis kommer en annan TV-källa, säg en fristående box, att se annorlunda ut. Även inställningar kan påverka, särskilt gamma, vilket man än en gång kan testa sig fram med testbild från källor man har kontroll över. Tyvärr får man fortfarande inte full kontroll över en TV-sändning och kan aldrig vara helt säker på vad man egentligen observerar.
Posterisering! Tack Ringblixt. Kanske någon av Criterions utgåvor är befriad från posterisering? De lägger åtminstone ner lite tid på sina filmer och inte komprimerar dem så hårt.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 24 augusti 2013 - 19:30.
Postad 24 augusti 2013 - 23:01
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Hej.
Jag har ett par frågor. Jag har köpt en TX-P65ST60Y och behöver nu införskaffa ett väggfäste till den men jag hittar ingen information om VESA mått på tvn och är ganska okunnig om sånt här.
Räcker det med ett fäste som har 800x400 VESA?
Och en annan följdfråga; Jag har tittat på två olika ställ med samma VESA mått som bygger olika mycket ut från väggen. Jag behöver kunna koppla in 1 scart och 1 hdmi kabel i tvn. Jag har inte fått tvn än så jag vet inte hur kontakterna sitter på den men en scart kan ju bygga ganska mycket. Väggfästena jag tittat på bygger 21mm eller 48mm. Vilket skulle ni rekommendera?
Tacksam för hjälp.
Höll på att missa att det faktiskt fanns något som handlade om Panasonic i den här tråden... Det enda som sticker ut på baksidan är strömsladden och den bygger 27 mm, som ren bonus sitter den i vägen för fästet också. Finns bild någonstans i tråden där någon sågat lite i sitt fäste runt strömsladden. Alla andra sladdar går in från sidan eller nerifrån.
Postad 25 augusti 2013 - 13:15
sileniuz
-
sileniuz
-
Rookie
-
3 inlägg
Höll på att missa att det faktiskt fanns något som handlade om Panasonic i den här tråden...
Det enda som sticker ut på baksidan är strömsladden och den bygger 27 mm, som ren bonus sitter den i vägen för fästet också.
Finns bild någonstans i tråden där någon sågat lite i sitt fäste runt strömsladden.
Alla andra sladdar går in från sidan eller nerifrån.
Tack för det! Du råkar inte veta något om måtten på fästet som behövs? (vesa)
Postad 25 augusti 2013 - 15:30
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Tack för det!
Du råkar inte veta något om måtten på fästet som behövs? (vesa)
Hittade detta på Netonnets hemsida under specifikationer om detta kan hjälpa dig: Väggupphängning 684x300 / M8 http://www.netonnet....8764.5290/#tabs
Postad 25 augusti 2013 - 16:09
sileniuz
-
sileniuz
-
Rookie
-
3 inlägg
Hittade detta på Netonnets hemsida under specifikationer om detta kan hjälpa dig:
Väggupphängning 684x300 / M8
http://www.netonnet....8764.5290/#tabs
Tack skall du ha! Det stod varken på hbb, prisjakt eller komplett.
Postad 25 augusti 2013 - 17:23
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Ingen som har insider-information och vet om det kommer kampanj på 65ST snart igen? 
Sjönk med nästan 2000:- på webhallen idag. Får se om de andra butikerna hänger på.
Postad 25 augusti 2013 - 17:26
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Höll på att missa att det faktiskt fanns något som handlade om Panasonic i den här tråden...
Det enda som sticker ut på baksidan är strömsladden och den bygger 27 mm, som ren bonus sitter den i vägen för fästet också.
Finns bild någonstans i tråden där någon sågat lite i sitt fäste runt strömsladden.
Alla andra sladdar går in från sidan eller nerifrån.
Helt otroligt att plasmatillverkarna lyckas göra så mkt rätt med bilden, men sen så mkt fel med resten. Min nya Samsung har precis lika dum lösning som Panasonic verkar ha för strömsladden, liksom HDMI kontakter bara åt sidan och på tok för nära kanten, men 10 andra kontakter för allt möjligt nedåt där man vill ha dem. Det är på något sätt som att alla som har någon slags susning om design, användbarhet och vad som funkar i i hemmamiljö enbart arbetar med LCD. Extra ironiskt är det när samma märke tycks fatta det på LCD sidan, men det är helt omöjligt för plasmaapparaterna, så är iaf fallet för Samsung, vet inte hur det är med Panasonics LCD:er. Enda som väl eg skulle kunna rädda det hela är om tillverkarna medvetet gjort lösningen för att tvinga fram en ventilation bakom TV:n, men då borde det ändå kunnat göras på ett snyggare sätt kan man tycka... (En snabb titt på Pioneerplasman från 2008 visar att även där verkar Pioneer lyckats få till det som övriga tillverkare fortfarande inte lyckats med och alla kontakter sitter där dom ska).
Redigerat av Unregistered1413, 25 augusti 2013 - 17:29.
Postad 25 augusti 2013 - 21:06
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1 322 inlägg
Skulle inte strömsladden sitta där skulle min bli klart tystare om jag väggmonterade den, eftersom utblåsen från fläktarna skulle blir effektivt tillförslutna...
Så jag tror de gjort det med tanke på att annars skulle folk montera den så nära väggen att det inte skulle bli tillräckligt med ventilation.
Sen sitter ju knapparna för manuellt hanterande på baksidan, kan bli jobbigt att komma åt om den sitter för nära väggen.
Men skulle de inte tvingas till att göra så tunna apparater som möjligt eftersom det är det viktigaste för Svensson (vad han nu heter i Korea och Japan...) skulle de nog kunna få till en bra kylning utan att kräva ventilation bakåt, som ren bonus skulle man kanske kunna få till vettigt ljud ur TV:n också.
Just ja, på Panasonic så sitter "subwoofern" riktad bakåt också, så de är kanske för att inte riskera för kraftiga vibrationer i väggen man måste ha lite avstånd.
105mm från kontakterna för HDMI & USB till kanten på min 50VT60, hade bara problem med HDMI-sladden med en ferrir-kärna på, men den fick byta plats med en annan sladd, så jag upplever det inte som något större problem.
Postad 25 augusti 2013 - 21:52
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Skulle inte strömsladden sitta där skulle min bli klart tystare om jag väggmonterade den, eftersom utblåsen från fläktarna skulle blir effektivt tillförslutna... Så jag tror de gjort det med tanke på att annars skulle folk montera den så nära väggen att det inte skulle bli tillräckligt med ventilation.
Tycker det är lite märkligt att Panasonic anser sig behöva fläktar (som dessutom verkar rätt störande av vad jag läst), när inte Samsungs F8505 tycke behöva det, trots att den genom sin högre ljusstyrka rimligtvis drar minst lika mkt energi (är rätt säker på att jag läst att den drar mer). Pansonic är inte direkt några nybörjare direkt på att göra plasmor. Hur var de med tidigare generationer som VT50 och VT30, hade dom samma problem?
Postad 26 augusti 2013 - 09:11
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Måste ju säga att jag trodde att den ( 50st60 ) skulle vara bättre i svärtan dagtid, räcker med ströljus för att bilden skall vara rätt så dassig och mörkgrå, däremot så imponerar den på kvällen då allt ljus försvunnit.
Nu har den ju rullat ett par timmar så kanske är dags för att låta DVE snurra i oppon en sväng och hoppas det blir lite bättre även om jag har lite svårt att tro att det skall fixa detta "problemet"
Postad 26 augusti 2013 - 09:16
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlägg
Måste ju säga att jag trodde att den ( 50st60 ) skulle vara bättre i svärtan dagtid, räcker med ströljus för att bilden skall vara rätt så dassig och mörkgrå, däremot så imponerar den på kvällen då allt ljus försvunnit.
Nu har den ju rullat ett par timmar så kanske är dags för att låta DVE snurra i oppon en sväng och hoppas det blir lite bättre även om jag har lite svårt att tro att det skall fixa detta "problemet"
Tyvärr inte mycket att göra åt annat än att mörklägga så gott man kan. Tycker ändå det blir helt okej med persiennerna nere och med en för dagtid inställd bild med lite lägre gamma och mer ljusstyrka.
Postad 26 augusti 2013 - 10:26
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jo, som jag sagt ett par gånger innan i tråden så tycker jag svärtan på ST60 och VT60 inte på något sätt imponerar i dagsljus, ZT60 är klasser bättre med F8505 strax där bakom. Vilket väl stämmer rätt väl vad de flesta recenssioner också påtalar, så det är väl ingen överraskning direkt.
Postad 26 augusti 2013 - 12:01
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Verkar som om den här fläktproblematiken börjar bli en riktig mardröm för Panasonic. Första fixen(foam strips) verkar inte fungera som den ska, fix 2 att vända på fläktarna verkar si så där och nu kommer det rapporter om att de som fått sina Panasonics fixade nu börjar få sprickor i skärmen, förmodat beroende på för hög värmeutveckling (enligt zt60 tråden på AVForums). Även om jag inte själv har en Panasonic så hoppas jag verkligen dom lyckas få ordning på detta.
Postad 26 augusti 2013 - 12:10
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Verkar som om den här fläktproblematiken börjar bli en riktig mardröm för Panasonic. Första fixen(foam strips) verkar inte fungera som den ska, fix 2 att vända på fläktarna verkar si så där och nu kommer det rapporter om att de som fått sina Panasonics fixade nu börjar få sprickor i skärmen, förmodat beroende på för hög värmeutveckling (enligt zt60 tråden på AVForums). Även om jag inte själv har en Panasonic så hoppas jag verkligen dom lyckas få ordning på detta.
Hualigen. Undra om sprickorna verkligen bara är på de som fått officiella fixen? Finns ju många som gjort egna fix och andra butiker som erbjuder sina egna också. Bra att panasonic börjat ta tag i detta men jag kommer nog inte göra den innan jag vet mer. Var nära att beställa det nyligen men ligger lågt några veckor till. Inget jag stör mig mycket på ändå. Sen undrar man ju varför detta problem uppstod nu och inte på VT50 som var den stora förändringen av teknik. Har de bytt fläkttillverkare måntro för de har ju garanterat testkört sina plasmor i många tusen timmar under tillverkningen.
Redigerat av wesslan, 26 augusti 2013 - 12:14.
Postad 26 augusti 2013 - 12:49
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Hualigen. Undra om sprickorna verkligen bara är på de som fått officiella fixen? Finns ju många som gjort egna fix och andra butiker som erbjuder sina egna också. Bra att panasonic börjat ta tag i detta men jag kommer nog inte göra den innan jag vet mer. Var nära att beställa det nyligen men ligger lågt några veckor till. Inget jag stör mig mycket på ändå.
Sen undrar man ju varför detta problem uppstod nu och inte på VT50 som var den stora förändringen av teknik. Har de bytt fläkttillverkare måntro för de har ju garanterat testkört sina plasmor i många tusen timmar under tillverkningen.
Beror troligen på den ny lim-tekniken av panel/front glas som orsakar hög temp. edit: kom på att detta bara gäller ZT.
Redigerat av ljudnisse, 26 augusti 2013 - 12:50.
Postad 26 augusti 2013 - 17:24
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Svärta fixar inte sig själv. Du måste själv ta tag i problemet.
Postad 26 augusti 2013 - 18:01
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Postad 26 augusti 2013 - 18:33
ujl
-
ujl
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Håll i hatten... nu har de kampanj på Komplett igen och jag slog just till... hoppas jag inte kommer ångra mig. Har generellt väldigt ljust i lägenheten men får väl lova att dona fram persienner. Panasonic Viera TX-P65ST60Y
Postad 26 augusti 2013 - 18:53
Tobbe7948
-
Tobbe7948
-
Rookie
-
1 inlägg
Klippte oxå till direkt när prissänkning kom. Blir spännande att se hur den tar sig i mitt ljusa vardagsrum.
Postad 26 augusti 2013 - 19:03
ujl
-
ujl
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Då är ju egentligen nästa fråga - utan att ha skummat igenom tråden på senaste - vilket väggfäste/apparatkabel passar bäst till denna TV? Har ju läst lite om att strömuttaget sticker rakt ut bakom TV'n osv vilket gör det inkompatibelt med dessa slim-fästen.
Postad 26 augusti 2013 - 19:34
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Då är ju egentligen nästa fråga - utan att ha skummat igenom tråden på senaste - vilket väggfäste/apparatkabel passar bäst till denna TV? Har ju läst lite om att strömuttaget sticker rakt ut bakom TV'n osv vilket gör det inkompatibelt med dessa slim-fästen.
Många av de nätbutiker som säljer TV:n rekommenderar även väggfästen till den, bl a Netonnet, Hembiobutiken m fl. Titta där förslagsvis...
Postad 26 augusti 2013 - 19:43
CLS
-
CLS
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Håll i hatten... nu har de kampanj på Komplett igen och jag slog just till... hoppas jag inte kommer ångra mig. Har generellt väldigt ljust i lägenheten men får väl lova att dona fram persienner. Panasonic Viera TX-P65ST60Y 
Yes! jag beställde också en Panasonic Viera TX-P65ST60Y på komplett.se. Jag såg att de hade 14 st. kvar på lager och efter min beställning låg lagerstatus på 12 st. Äntligen!
Postad 26 augusti 2013 - 19:47
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Yes! jag beställde också en Panasonic Viera TX-P65ST60Y på komplett.se. Jag såg att de hade 14 st. kvar på lager och efter min beställning låg lagerstatus på 12 st. Äntligen!
Låter bra. Kostar väl inte så mycket med framkörning heller? Hjälper de till att bära upp TVen? (sitter med fingret på knappen)
Postad 26 augusti 2013 - 19:55
ujl
-
ujl
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Många av de nätbutiker som säljer TV:n rekommenderar även väggfästen till den, bl a Netonnet, Hembiobutiken m fl. Titta där förslagsvis...
Fast den rekommendationen är inte värt någonting i praktiken. Har beställt "rekommenderade tillbehör" vid ett antal tillfällen (köper in liknande produkter i jobbet) och ofta visar det sig att det inte är helt hundra. De har troligtvis bara kollat på VESA-måtten och parat ihop produkterna, i exempelvis detta scenario med placeringen av strömkontakten på TVn, skulle vara en typisk sak som de missar. Linken: 900 spänn med pallfrakt... inte jättebilligt men i mina ögon värt det. 39 kr om du hämtar själv i någon av storstäderna/Pick-up Point. Jag tycker ändå det är värt att få den hemkörd för 900 kr. 65" med kartong får fan inte plats i bilen och ska jag hyra en större bil och dona så sparar man max någon hundralapp känns det som.
Redigerat av ujl, 26 augusti 2013 - 19:57.
Postad 26 augusti 2013 - 20:04
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
... och där tryckte jag också iväg en beställning.
återstår sedan att få upp den på väggen och kalibrerad.
Det här ska bli skoj.
Postad 26 augusti 2013 - 20:06
CLS
-
CLS
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Fast den rekommendationen är inte värt någonting i praktiken. Har beställt "rekommenderade tillbehör" vid ett antal tillfällen (köper in liknande produkter i jobbet) och ofta visar det sig att det inte är helt hundra. De har troligtvis bara kollat på VESA-måtten och parat ihop produkterna, i exempelvis detta scenario med placeringen av strömkontakten på TVn, skulle vara en typisk sak som de missar.
Linken: 900 spänn med pallfrakt... inte jättebilligt men i mina ögon värt det. 39 kr om du hämtar själv i någon av storstäderna/Pick-up Point. Jag tycker ändå det är värt att få den hemkörd för 900 kr. 65" med kartong får fan inte plats i bilen och ska jag hyra en större bil och dona så sparar man max någon hundralapp känns det som.
Jag läste inte så noga på vem som levererar TVn, förmodligen Posten? Med pall frakt menas väl att de bär upp TVn till bostaden? Beträffande väggfäste så hittade jag ett på NetOnNet som ser bra ut och skall passa Pannan, se länk. http://www.netonnet....hq/145683.4313/
Postad 26 augusti 2013 - 20:28
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag läste inte så noga på vem som levererar TVn, förmodligen Posten? Med pall frakt menas väl att de bär upp TVn till bostaden?
Beträffande väggfäste så hittade jag ett på NetOnNet som ser bra ut och skall passa Pannan, se länk.
http://www.netonnet....hq/145683.4313/
Kompletts fraktalternativ är svårtolkade, när jag frågade förrut så sa dom att det inte gick att få den annat än till porten om man bodde i flerfamiljshus, dvs inte min ytterdörr då utan fastighetens port. Inte så kul om man bor några trappor upp utan hiss om man nu inte har bärhjälp till hands.
Redigerat av Unregistered1413, 26 augusti 2013 - 20:29.
Postad 26 augusti 2013 - 20:36
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Kompletts fraktalternativ är svårtolkade, när jag frågade förrut så sa dom att det inte gick att få den annat än till porten om man bodde i flerfamiljshus, dvs inte min ytterdörr då utan fastighetens port. Inte så kul om man bor några trappor upp utan hiss om man nu inte har bärhjälp till hands.
Kanske beror på vilket humör grabbarna är på? Fick du reda på ungefär vilken tid de skulle komma? Så att man inte behöver vara hemma och vänta hela dagen?
Postad 26 augusti 2013 - 20:48
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Kanske beror på vilket humör grabbarna är på? Fick du reda på ungefär vilken tid de skulle komma? Så att man inte behöver vara hemma och vänta hela dagen?
Jag valde att handla av annan återförsäljare (inte bara pga det ska sägas)
Postad 26 augusti 2013 - 21:05
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
http://www.komplett....pic=delconsumerTycker inte villkoren är särskilt svårtolkade: Paketet levereras ända fram till ytterdörren (för lägenheter innebär det porten).Självklart blir kostnaden större för Komplett "om man bor några trappor upp utan hiss" än om den levereras till en villa. Som Linken säger kan man hoppas på en välvillig chaufför...men den typen blir allt färre...
Postad 26 augusti 2013 - 21:12
Unregisteredd060a2f6
-
Unregisteredd060a2f6
-
Rookie
-
7 inlägg
Ser att komplett har kampanj på både P50GT60Y och P50ST60Y. Större prissänkning på GT60 men man sparar in 1500 kr om man väljer ST60. Känns ändå som att man "tjänar" på att välja GT60 här va? Eller vad säger ni? Dessutom kommer inte ST60 in i lager förrän den 19 september.
Nära en beställning nu...
Redigerat av Unregisteredd060a2f6, 26 augusti 2013 - 21:13.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|