Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 juli 2008 - 07:37

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Hur ändrar man bildkvalitén på inspelningar?

Det gör man inte, inte på en digital PVR, man spelar in dataströmmen precis som den tas emot. Hur många GB per timme en inspelning tar kan variera lite mellan olika kanaler.

Postad 08 juli 2008 - 19:50

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Så där ja, nu står det en Samsung DCB-P850Z i min tv-bänk också. Dönickarna på comhems kundtjänst fick inte sälja någon box men det fick min lokala lilla experthandlare. Fick den för 1500:- när jag förlängde i 12 mån.

Har en fråga också... Vad är egentligen "anti flimmer"? Hittade den funktionen i inställningar och den gjorde att menyerna inte flimmrade. Frågan är vem som väljer att man vill ha flimmriga menyer eller gör den funktionen något mer?

Postad 08 juli 2008 - 22:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Eftersom platt-tv samt bildrörs-tv med 100Hz redan tar hand om linjeflimmer i sin digitalbehandling, så låter Samsung en stänga av funktionen för att istället behålla skärpan i menyerna. Där kan flimmerreduceringen annars ge en känsla av luddighet.

Redigerat av Zacabeb, 08 juli 2008 - 22:02.

Postad 09 juli 2008 - 06:31

Vertice
  • Vertice
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
5.1 Ljud

Hör det till ovanligheterna att det sänds ut på filmer mm med 5.1 Ljud via ComHem Digital?

Förstärkarn slår aldrig om från stereo jmf om man tittar via tex XMBC där den slår om automatiskt.

Postad 09 juli 2008 - 12:56

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag har fått ett mycket märkligt problem som visar sig när jag försöker spela in antingen Letterman eller Conan. Gemensamt för de båda programmen är endast att de går strax efter midnatt som jag ser det.

Jag har boxen satt på att spela in detta program dagligen, dvs samma tid varje dag (suck, funkar inte så bra eftersom de flyttar på programmen och de inte går på helgen, men OK) och med dessa program får jag TRE inspelningar i biblioteket för varje program som sänds! Två av inspelningarna är 9 sekunder långa och den tredje innehåller resten av programmet. Varför?

Jag har inte samma problem med Daily Show som jag har satt boxen att spela in på samma sätt (varje dag, samma tid)...

Nån som stött på liknande?

Postad 09 juli 2008 - 12:57

theelk
  • theelk
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
>5.1 Ljud

>Hör det till ovanligheterna att det sänds ut på filmer mm med 5.1 Ljud via ComHem Digital?

>Förstärkarn slår aldrig om från stereo jmf om man tittar via tex XMBC där den slår om automatiskt.

Man får ställa in boxen på att automatsikt skicka ut 5.1 ljud om det finns, SVT11,SVT2 och Canal Plus kanalerna är de sänder 5.1

Audio knappen andra från vänster längst ner kan man trycka på och välja vilket ljudformat man vill ha.

/LG

Postad 09 juli 2008 - 21:26

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

5.1 Ljud

Hör det till ovanligheterna att det sänds ut på filmer mm med 5.1 Ljud via ComHem Digital?

Förstärkarn slår aldrig om från stereo jmf om man tittar via tex XMBC där den slår om automatiskt.

Ja, det hör till ovanligheterna.
SVT1, SVT2 och lite filmkanaler är väl de enda som skickar ut DD-ljud.

På SVT är det i 99% av fallen vanlig stereo. Bara vissa nyproducerade svenska filmer eller program kör DD, typ Så ska det låta, melodifestivalen, etc. SVT brukar visa en banner typ "Detta program sänds i Dolby Digital" strax innan programmet börjar.
Du kan dessutom trycka på Info-knappen och se om DD-symbolen lyser eller ej. Är det en DD-sändning ska symbolen lysa och du ska få ut DD-ljud till förstärkaren (förutsatt att du konfigurerat boxen att köra DD, men det antar jag).

Tips: Jag har sparat ett gammalt "Så ska det låta"-avsnitt på hårddisken just för att kunna debugga surroundljud närhelst jag vill, och inte behöva vänta tills det blir en DD-sändning på nån kanal.

Redigerat av elofu17, 09 juli 2008 - 21:31.

Postad 10 juli 2008 - 05:36

Vertice
  • Vertice
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Ja, det hör till ovanligheterna.
SVT1, SVT2 och lite filmkanaler är väl de enda som skickar ut DD-ljud.

På SVT är det i 99% av fallen vanlig stereo. Bara vissa nyproducerade svenska filmer eller program kör DD, typ Så ska det låta, melodifestivalen, etc. SVT brukar visa en banner typ "Detta program sänds i Dolby Digital" strax innan programmet börjar.
Du kan dessutom trycka på Info-knappen och se om DD-symbolen lyser eller ej. Är det en DD-sändning ska symbolen lysa och du ska få ut DD-ljud till förstärkaren (förutsatt att du konfigurerat boxen att köra DD, men det antar jag).

Tips: Jag har sparat ett gammalt "Så ska det låta"-avsnitt på hårddisken just för att kunna debugga surroundljud närhelst jag vill, och inte behöva vänta tills det blir en DD-sändning på nån kanal.

Det var det här jag misstänkte, trodde i min enfald att tekniken kommit längre.
Alla ni som har Digitalt hemma, är det inte dags att vi börjar protestera så vi får DD hemma i burken lite oftare?

Bra tips om att spara en fil med DD.

Postad 10 juli 2008 - 07:32

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Det var det här jag misstänkte, trodde i min enfald att tekniken kommit längre.
Alla ni som har Digitalt hemma, är det inte dags att vi börjar protestera så vi får DD hemma i burken lite oftare?

De andra bolagen "satsar" i stället på HD-sändningarna, även om det kommer att ta tid...

Postad 11 juli 2008 - 17:33

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Är det ngn av er som inte får igång komponent-/RGB-signalen på Samsungen efter strömmen brutits?

Jag har en DCB-P850Z och går via Scart-port 1 och en Scart till RGB-kabel till komponentingången på en Onkyo TX-SR606. Om jag bryter strömmen genom att tex. drar ur strömkabeln eller strömbrytaren på baksidan så får jag ingen bild ut ur Samsungen när jag sätter på den igen, det verkar inte ens som om den startar upp riktigt då ingen text kommer upp på den inbyggda displayen.

Hade ett helsike att överhuvudtaget få en aktiv signal - var tvungen att först köra en vanlig Scart-Scart in i TVn och efter att Samsungen startat upp ordentligt och jag har bild på TVn, först då kan jag byta kabel och får bild via Onkyon. I menyn har jag valt "Komponent" på Video Out. Mjukvaruversionen är v39 som skall vara den senaste.

Verkar nu få göra om detta varje gång strömmen brutits, helt värdelöst eftersom recievern står flera meter i från TVn ( Panasonic TH-50PX8E) :)

EDIT: Har testat lite mer och det fungerar lika dåligt om jag försöker använda komponentingången på TVn, dvs Onkyon påverkar inte problemet.

Fundering; räcker det inte med ovan kabel, behöver man ha en dyr konverterare typ som denna "Scart to Y-U-V Converter"?

Redigerat av Videonisse, 11 juli 2008 - 18:20.

Postad 12 juli 2008 - 03:52

Vertice
  • Vertice
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Är det ngn av er som inte får igång komponent-/RGB-signalen på Samsungen efter strömmen brutits?

Jag har en DCB-P850Z och går via Scart-port 1 och en Scart till RGB-kabel till komponentingången på en Onkyo TX-SR606. Om jag bryter strömmen genom att tex. drar ur strömkabeln eller strömbrytaren på baksidan så får jag ingen bild ut ur Samsungen när jag sätter på den igen, det verkar inte ens som om den startar upp riktigt då ingen text kommer upp på den inbyggda displayen.

Hade ett helsike att överhuvudtaget få en aktiv signal - var tvungen att först köra en vanlig Scart-Scart in i TVn och efter att Samsungen startat upp ordentligt och jag har bild på TVn, först då kan jag byta kabel och får bild via Onkyon. I menyn har jag valt "Komponent" på Video Out. Mjukvaruversionen är v39 som skall vara den senaste.

Verkar nu få göra om detta varje gång strömmen brutits, helt värdelöst eftersom recievern står flera meter i från TVn ( Panasonic TH-50PX8E) :)

EDIT: Har testat lite mer och det fungerar lika dåligt om jag försöker använda komponentingången på TVn, dvs Onkyon påverkar inte problemet.

Fundering; räcker det inte med ovan kabel, behöver man ha en dyr konverterare typ som denna "Scart to Y-U-V Converter"?

Har liknande uppställning fast en Onkyo 674.
Ett fenomen som börjat dyka upp är som du säger att bilden ibland uteblir, det verkar dock ha med i vilken ordning enheterna slås på. Börjar man med dekoder, AV receiver och sist TVn fungerar det 9 av 10 fall. Den gång det inte fungerar bara switcha mellan två ingångar på Onkyo, då kommer bilden.
(Fungerade till 100% när jag slog på grejorna, när barnen började slå på i annan ordning kom detta fenomen????)
Kan det vara så att dekodern inte orkar driva kabellängden av nån anledning? Provat med annan kabel mellan dekoder-receiver eller kortare?
Annars får du skaffa en liten PSU med batteridrift som driver dekodern så du undviker strömavbrott.

Postad 12 juli 2008 - 08:33

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Vertice, har du en liknande Scart-kabel? Jag börjar undra om det kan ha ngt med min kabel att göra.

Just nu kör jag ut en S-Video utgång via Scart-adapter och har även S-Video inställt i Samsungen. Fungerar perfekt, inget strul alls.

Är alltså bara med Scart-RGB till komponent som strular. Har också dubbelkollat massor av gånger att jag har "Komponent" inställt i Samsungen och det har varit korrekt.

Postad 12 juli 2008 - 12:15

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Köpte en scartsplitter och en scart->RGB kabel på biltema för att testa bilden via komponent till min projektor. Tänkte sedan koppla en scartkabel via andra uttaget på splittern till tv´n och på så vis få scart-rgb till tv´n. Andra uttaget på samsungboxen ger vad jag förstår inte någon rgb. Visserligen får jag ändra i menyn mellan RGB och komponent när jag växlar mellan proj och tv men ack vad fel jag hade. Gissa om jag blev förvånad när min ca 5 år gamla philips 32" CRT ger bild när den får komponentsignal på ena scartingången....

Postad 12 juli 2008 - 13:21

Vertice
  • Vertice
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Vertice, har du en liknande Scart-kabel? Jag börjar undra om det kan ha ngt med min kabel att göra.

Just nu kör jag ut en S-Video utgång via Scart-adapter och har även S-Video inställt i Samsungen. Fungerar perfekt, inget strul alls.

Är alltså bara med Scart-RGB till komponent som strular. Har också dubbelkollat massor av gånger att jag har "Komponent" inställt i Samsungen och det har varit korrekt.

Hejsan
Köpte bara en på Kjell o Co, Klick nått, inte den billigaste, Scart-Komponent. Ställde sedan om 850Z till Komponent. Bild på en gång.

Postad 12 juli 2008 - 19:37

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Köpte en scartsplitter och en scart->RGB kabel på biltema för att testa bilden via komponent till min projektor. Tänkte sedan koppla en scartkabel via andra uttaget på splittern till tv´n och på så vis få scart-rgb till tv´n. Andra uttaget på samsungboxen ger vad jag förstår inte någon rgb. Visserligen får jag ändra i menyn mellan RGB och komponent när jag växlar mellan proj och tv men ack vad fel jag hade. Gissa om jag blev förvånad när min ca 5 år gamla philips 32" CRT ger bild när den får komponentsignal på ena scartingången....

Gissningsvis får den inte alls Komponent, utan gammal hederlig Komposit-signal.
De flesta SCART-kontakter brukar alltid skicka ut Komposit förutom den andra bättre signal man valt.

Postad 13 juli 2008 - 14:07

frka
  • frka
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej.

Verkar som om vi har en tråd för massa frågor så jag får väl lägga upp min frågor här också.

Har en DCB-P850Z med några major problems. Dels har jag Chipminnesversion 10 och Mjukvaruversion 11 som jag hoppas att Expert kan fixa åt mig. Köpte boxen av en kollega som kanske inte helt hade koll på det här med uppgraderingar. Får Flash Erase problem hela tiden. Enligt ComHem skall det krävas ett ingrepp i själva boxen. Nåja med detta sagt kommer jag till mina större problem.

1. När jag startar upp boxen från att vara avstängd så tänds powerlampa samt REC och en annan symbol till vänster om REC vid scrollcirkeln. Där står boxen sedan utan att göra något. Ingen display - ingenting.

2. När boxen stått så under flera minuter poppar den till och växlar över till digitalmottagning. Efter ett tag fryser dock hela boxen och signalen försvinner.

3. Spelar jag in eller flyttar filer från USB til HDD så hänger sig boxen nästan omgående.

Mina frågor är dessa:

1. Kan detta vara en mjukvarurelaterat problem? Såg att version 55 eller så skulle kunna laddas ned och jag har ju som sagt version 11...

2. Kan man byta hårddisk själv på en DCB-P850Z?

3. Är hårddisken en del av uppstarten och kanske därför felorsaken till att min DCB inte startar upp?

4. Kan det vara problem med ComHems uttag och signal? På info står det 45%/90% vilket jag inte riktigt vet vad det betyder? Samtidigt känns det som om det finns krypström i antennkabeln - har bytat och testat 2 splitternya om 7meter och 10meter.

/Fredrick

Postad 13 juli 2008 - 15:03

Yeye_is
  • Yeye_is
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har läst och läst i hela tråden men jag hittar inte lösningen på mitt problem.
Jag kan inte se min USB-pinne eller koppla in en DVD. Jag vill kunna se på filmer från en skiva. Är det bättre att ha en separat DVD-spelare eller koppla in en i USB-porten på boxen? Det är lite irriterande att man inte kan föra över det inspelade eller se saker som man har spelat in på TVn genom boxen. Eller kan man det?

Postad 13 juli 2008 - 16:18

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Via USB-ingången kan man bara visa bilder i JPEG-format och spela musik i MP3-format. Den nås ifrån biblioteket när detta är inställt på innehållet "Musik" eller "Foto". Man kan då växla till USB-enheten med knappen A (röd). JPEG- och MP3-filter kan kopieras åt båda hållen mellan hårddisken och USB, men inte tv-inspelningar.

frka: Problemen hänger förmodligen ihop, så service är nog den enda lösningen.

Redigerat av Zacabeb, 13 juli 2008 - 16:22.

Postad 13 juli 2008 - 16:33

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Hej.

Verkar som om vi har en tråd för massa frågor så jag får väl lägga upp min frågor här också.

Har en DCB-P850Z med några major problems. Dels har jag Chipminnesversion 10 och Mjukvaruversion 11 som jag hoppas att Expert kan fixa åt mig. Köpte boxen av en kollega som kanske inte helt hade koll på det här med uppgraderingar. Får Flash Erase problem hela tiden. Enligt ComHem skall det krävas ett ingrepp i själva boxen. Nåja med detta sagt kommer jag till mina större problem.

1. När jag startar upp boxen från att vara avstängd så tänds powerlampa samt REC och en annan symbol till vänster om REC vid scrollcirkeln. Där står boxen sedan utan att göra något. Ingen display - ingenting.

2. När boxen stått så under flera minuter poppar den till och växlar över till digitalmottagning. Efter ett tag fryser dock hela boxen och signalen försvinner.

3. Spelar jag in eller flyttar filer från USB til HDD så hänger sig boxen nästan omgående.

Mina frågor är dessa:

1. Kan detta vara en mjukvarurelaterat problem? Såg att version 55 eller så skulle kunna laddas ned och jag har ju som sagt version 11...

2. Kan man byta hårddisk själv på en DCB-P850Z?

3. Är hårddisken en del av uppstarten och kanske därför felorsaken till att min DCB inte startar upp?

4. Kan det vara problem med ComHems uttag och signal? På info står det 45%/90% vilket jag inte riktigt vet vad det betyder? Samtidigt känns det som om det finns krypström i antennkabeln - har bytat och testat 2 splitternya om 7meter och 10meter.

/Fredrick

Ja det låter som om din box behöver lagas (förmodligen lämnas in) så att du kan uppdatera till senaste mjukvara utan att få Erase error.

Ja, hårddisken är del av uppstartsproceduren, så om något är fel med den lär det ta extra lång tid.

Signalstyrka 45% är helt OK (50% är max).
Signalkvalitet 90% är helt OK.

Postad 13 juli 2008 - 16:44

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Jag har läst och läst i hela tråden men jag hittar inte lösningen på mitt problem.
Jag kan inte se min USB-pinne eller koppla in en DVD. Jag vill kunna se på filmer från en skiva. Är det bättre att ha en separat DVD-spelare eller koppla in en i USB-porten på boxen? Det är lite irriterande att man inte kan föra över det inspelade eller se saker som man har spelat in på TVn genom boxen. Eller kan man det?

1. Om du inte ser din USB-sticka eller externa USB-disk beror det nog på att du inte har rätt filsystem på disken. NTFS fungerar t.ex. inte. Se till att du har FAT32 så dyker USB-"knappen" upp nere i vänstra hörnet i Biblioteket (Röd knapp).

2. Koppla in en DVD till USB??? Fattar inte ens vad du försöker göra. Det går inte att titta på film från skiva eller från extern hårddisk då filmen inte är i rätt format (DVD, blueray, Xvid eller filmer från ens digitalkameror har sina respektive format, men inget av dem kan spelas upp av PVR-boxen. Det enda den spelar upp är mp3-filer och jpg-bilder från externt media. I övrigt sparar boxen sina egna "videofiler" i ett eget format som i princip bara är en ren dump av den digitala signalen som kommer in från antennurtaget. I denna videofil får du alltså med Guiden, TextTV, DolbyDigital-ljud och andra ljudspår (om sådana finns), etc.)

Postad 13 juli 2008 - 20:47

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hej.

/Fredrick

Mjukvaran tillhandahålls via kabelnätet och du kan uppdatera själv via menyn. Fast dina problem låter mer som att boxen är trasig. Förmodligen borde du byta den.

EDIT: elofu17 hann före. Du bör nog, som sagt, byta boxen.

Redigerat av Mange36, 13 juli 2008 - 20:50.

Postad 13 juli 2008 - 21:11

Gripper
  • Gripper
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Då vi har bytt till Tele2 där jag bor och boxen inte kan spara kanaler på olika frekvenser så säljer jag den.
( om nu inte nån kan ge mig att bra tips på hur man gör för vill gärna ha den kvar då!)
Någon som är intresserad, skicka PM, 2.000:- önskar jag.

Den är svart, inköpt i Augusti 07 på Expert, garanti, kvitto och orginalkartong finns.
Jag bjuder på bussfrakt.

Edit: Såld !!

Redigerat av Gripper, 22 augusti 2008 - 18:54.

Postad 14 juli 2008 - 22:19

Yeye_is
  • Yeye_is
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

1. Om du inte ser din USB-sticka eller externa USB-disk beror det nog på att du inte har rätt filsystem på disken. NTFS fungerar t.ex. inte. Se till att du har FAT32 så dyker USB-"knappen" upp nere i vänstra hörnet i Biblioteket (Röd knapp).

2. Koppla in en DVD till USB??? Fattar inte ens vad du försöker göra. Det går inte att titta på film från skiva eller från extern hårddisk då filmen inte är i rätt format (DVD, blueray, Xvid eller filmer från ens digitalkameror har sina respektive format, men inget av dem kan spelas upp av PVR-boxen. Det enda den spelar upp är mp3-filer och jpg-bilder från externt media. I övrigt sparar boxen sina egna "videofiler" i ett eget format som i princip bara är en ren dump av den digitala signalen som kommer in från antennurtaget. I denna videofil får du alltså med Guiden, TextTV, DolbyDigital-ljud och andra ljudspår (om sådana finns), etc.)

Jag har fått fart på min USB nu. Den var formaterad som NTFS så jag fick formatera om den.

Finns det inget sätt att se egna filmer som man har hemma då? Måste jag koppla till en extern CD-spelare?

Postad 14 juli 2008 - 22:32

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Jag har fått fart på min USB nu. Den var formaterad som NTFS så jag fick formatera om den.

Finns det inget sätt att se egna filmer som man har hemma då? Måste jag koppla till en extern CD-spelare?

Jag förstår fortfarande inte vad du menar, men nej du kan inte se andra filmer via PVR-boxen.
Filmer du har hemma får du spela upp i din vanliga DVD-spelare, i din gamla video-bandspelare eller på datorn beroende på vad det är för format på filmerna i fråga.

Postad 14 juli 2008 - 22:49

Yeye_is
  • Yeye_is
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag förstår fortfarande inte vad du menar, men nej du kan inte se andra filmer via PVR-boxen.
Filmer du har hemma får du spela upp i din vanliga DVD-spelare, i din gamla video-bandspelare eller på datorn beroende på vad det är för format på filmerna i fråga.

Misstänkte det. Trodde i min enfald att jag kunde koppla en hårddisk genom USBporten för att sedan titta på dem genom boxen. Men inte då.
Får kanske titta på hur man ska koppla ihop allt för att kunna spela över tvprogrammen på dvs istället.

Postad 15 juli 2008 - 00:56

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Misstänkte det. Trodde i min enfald att jag kunde koppla en hårddisk genom USBporten för att sedan titta på dem genom boxen. Men inte då.
Får kanske titta på hur man ska koppla ihop allt för att kunna spela över tvprogrammen på dvs istället.

Ta inte illa upp nu. Det är bara ett litet tips "i blindo". Manualen kan vara bra att läsa också, om du nu inte redan har gjort det.

Har du den inte så kan du ladda ner den HÄR.

Redigerat av Tompa123, 15 juli 2008 - 01:03.

Postad 16 juli 2008 - 17:30

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej

Nu är jag glad :D Äntligen har jag fått min nya box. Efter 8 månader av problem med den begagnade boxen står nu en splitter ny bredvid TV:n. Upptäcker dock att det är en del nyheter mellan aktuell mjukvaruversion och nr 11 som jag har dragits med hela tiden. Finns det någon sammanfattning någonstans över alla nyheter?

Lena

Postad 16 juli 2008 - 19:25

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Nu är jag glad :D Äntligen har jag fått min nya box. Efter 8 månader av problem med den begagnade boxen står nu en splitter ny bredvid TV:n. Upptäcker dock att det är en del nyheter mellan aktuell mjukvaruversion och nr 11 som jag har dragits med hela tiden. Finns det någon sammanfattning någonstans över alla nyheter?

Inte vad jag vet, och alla vi andra har ju haft senaste versionen så länge att vi glömt bort hur det var förr.

Postad 16 juli 2008 - 19:47

noray
  • noray
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Inte vad jag vet, och alla vi andra har ju haft senaste versionen så länge att vi glömt bort hur det var förr.

Jag har också förärats med en "ny" box idag. Ny är den inte men förhoppningsvis bättre för min förra box måste ha varit ett måndagsexemplar.
Den gamla boxen har jag dragits med sedan januari 2007, den har också varit inlämnad 3 gånger på reparation och ständigt strulat med hackig bild och ljud. Efter reparationerna har den fungerat ett tag men gått sönder igen.
Tredje gången gillt och comhem valde att skicka en annan box. Det är bara att hoppas....

Någon timme senare.....FY F--n! vad trött jag blir. Använde mig av timeshift och när jag fortsatte se på programmet var det helt kört. Boxen jag fått kanske kommer från någon annan i forumet som fått den utbytt.
Det kan väl inte vara ett nytt måndagsexemplar?
Vet inte om comhen ska ta hela skulden Undrar om Samsumg är involverat med servicen i Kristinehamn.

Redigerat av noray, 16 juli 2008 - 23:05.

Postad 16 juli 2008 - 20:11

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag använt den ett par timmar och har några frågor. Kanske lättare att svara på än ovanstående inlägg...

Inställningar/Skärminställningar:
Skärmsläckare: Vad är detta och hur funkar det?
Antiflimmer: Se ovan
Bredd-/höjdförhållande: På den gamla fanns flera val, bland annat "Blandat". Funkade perfekt för min bredbildsTV. Nu måste jag gå in och ändra inställningarna varje gång jag byter kanal. På min TV har jag ställt in Wide Screen, skall jag ändra där istället?

Inställningar/Ljud och bild:
Vad är SRS?
Vad är timeout för informationsfönstret?

Inställningar/Inspelning:
Vad är Inspelning viloläge?

När man byter kanal kommer det upp en ruta med info. Vad betyder den gula "baren" (stapeln)?

Och så blev jag förvånad över att det är ÄNNU fler steg när man skall radera ett inspelat program. Räckte det inte med de som var innan? Och meddelandet på engelska är väl ganska luddigt (att ALLA inspelade program i mappen kommer att raderas, vilket inte är sant kom jag fram till vid testning).

Verkar i alla fall som de 6-7 kanalerna som har varit otittbara de senaste månaderna pga hysterisk hackning i bild och ljud funkar nu, så det var väl boxen som jag misstänkte...

Tack på förhand för eventuella svar.

Lena

Postad 16 juli 2008 - 20:40

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hej

Lena

Hej Lena, jag hittade denna "gamla" länk, där står förändringarna/förbättringarna.

http://www.comhem.se...omhem/tv_nyhet3

Postad 16 juli 2008 - 20:45

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tack så mycket, det var bra info där, men en sak funderar jag över...

Bildformat. Nu finns det fler bildformat att välja mellan, för att framförallt kunder med widescreen-tv ska ha större valmöjlighet.

Förut hade jag 5 format att välja på, nu har jag 2.... Öööhhhh.... Fattar fortfarande inte hur jag skall ställa in den, lite jobbigt att ändra hela tiden.

Lena

Postad 16 juli 2008 - 20:49

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Tack så mycket, det var bra info där, men en sak funderar jag över...

Bildformat. Nu finns det fler bildformat att välja mellan, för att framförallt kunder med widescreen-tv ska ha större valmöjlighet.

Förut hade jag 5 format att välja på, nu har jag 2.... Öööhhhh.... Fattar fortfarande inte hur jag skall ställa in den, lite jobbigt att ändra hela tiden.

Lena

Jag kör 16:9 / Full, funkar bra för mig

Postad 16 juli 2008 - 20:57

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag använt den ett par timmar och har några frågor. Kanske lättare att svara på än ovanstående inlägg...

Bredd-/höjdförhållande: På den gamla fanns flera val, bland annat "Blandat". Funkade perfekt för min bredbildsTV. Nu måste jag gå in och ändra inställningarna varje gång jag byter kanal. På min TV har jag ställt in Wide Screen, skall jag ändra där istället?

Vad är SRS?

När man byter kanal kommer det upp en ruta med info. Vad betyder den gula "baren" (stapeln)?

Och så blev jag förvånad över att det är ÄNNU fler steg när man skall radera ett inspelat program. Räckte det inte med de som var innan? Och meddelandet på engelska är väl ganska luddigt (att ALLA inspelade program i mappen kommer att raderas, vilket inte är sant kom jag fram till vid testning).

Verkar i alla fall som de 6-7 kanalerna som har varit otittbara de senaste månaderna pga hysterisk hackning i bild och ljud funkar nu, så det var väl boxen som jag misstänkte...

Tack på förhand för eventuella svar.

Lena

Några svar,
Det är för att bilden inte skall "brännas" in när man använder pause och liknande

"Tror" att detta är för om man har bl a en "tjockTV

Tiden infofönster visas vid t ex kanalbyte

Hur långt programmet varat

Postad 16 juli 2008 - 21:31

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tack tjangen för svar. En följdfråga:
Så skärmsläckaren är bara för när man har pausat? D.v.s. den kommer inte att gå igång om jag tittar länge på samma kanal?

Lena

Jag kör 16:9 / Full, funkar bra för mig

Mysko. Vad har du för inställning på TV:n? Är den inställd på Widescreen?

Hur kan de förresten säga att det finns fler valmöjligheter när de har minskat från 5 till 2? Väldigt mysko...

Lena

Postad 16 juli 2008 - 21:38

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Tack tjangen för svar. En följdfråga:
Så skärmsläckaren är bara för när man har pausat? D.v.s. den kommer inte att gå igång om jag tittar länge på samma kanal?

Lena

Mysko. Vad har du för inställning på TV:n? Är den inställd på Widescreen?

Hur kan de förresten säga att det finns fler valmöjligheter när de har minskat från 5 till 2? Väldigt mysko...

Lena

Precis, skärmsläckaren går igång när du har t ex pause, samt att fjärren hamnar i det läget så du måste tryck 2ggr för att komma igång.

På min TV kör jag "orginal", dom flesta program jag tittar på är widescreen så det funkar, på "äldre" program får jag då grå kanter, men som sagt det är MYCKET sälsynt för mig.

Postad 18 juli 2008 - 14:55

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Tja, det är tänkt att vara en skärmsläckare, dvs skydda din plasmatv/lcdtv från att få en pausad bild inbränd. Tyvärr fungerar den inte riktigt. Bilden tonas ner som den ska men tonas direkt upp igen, bara för att tonas ner, och upp, och upp, etc...

Antiflimmer

Det är bara en inställning för att få menyerna att inte flimra på vissa typer av TV-apparater.

Ja, du orkar ju inte hålla på och gå in i inställningarna på boxen hela tiden!
Eftersom du har en widescreen-tv ska du ställa in den övre inställningen på 16:9.
Om du har en bra TV som klarar av att automatiskt ändra Aspect Ratio ska du ställa in den andra inställningen på Full.
Om din TV inte automatiskt byter läge kan du välja "Pillar Box" istället. Det gör att PVR-boxen alltid skickar ut rätt format till TVn. Är det ett gammalt 4:3-program så lägger boxen själv på de svarta kanterna till vänster och höger och du slipper byta format i TVn. I teorin innebär dock detta att kvaliteten på bilden försämras lite grann, eftersom typ 20% av bildsignalen ödslas bort på att rita svarta kanter. Mina ögon kan dock inte upptäcka någon försämring.

Vad är SRS?

Det är tänkt att få ljudet ur TVns högtalare att låta lite mer surroundaktigt.

Hur länge du vill att det blå info-fönstret ska visas när du t.ex. byter kanal.

Vet inte. Men det verkar som om boxen stänger av sig själv efter angiven tid, så att man kan starta en inspelning och sedan sätta en timer som automatiskt stänger av boxen efter angiven tid.

Det gula är hur mycket data som finns i cachen som du alltså kan spola fram och tillbaka i. Underst ser du, inom parentes, hur mycket tid skalan är på totalt.

Postad 18 juli 2008 - 15:22

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Min box har börjat spela in en 10-sekunders-fil för varje schemalagd inspelningar jag har. Mysko.

Jag har t.ex. en veckovis inspelning av "Reaper". Dagen efter när jag ska kolla på det inspelade finns det *två* filer:
Först en 10-sek fil och sedan den riktiga filen.

Nån annan som har denna bugg?

Postad 18 juli 2008 - 16:21

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Min box har börjat spela in en 10-sekunders-fil för varje schemalagd inspelningar jag har. Mysko.

Jag har t.ex. en veckovis inspelning av "Reaper". Dagen efter när jag ska kolla på det inspelade finns det *två* filer:

Tack, då är jag inte ensam!

För mig händer det bara med sånt jag spelar in strax efter midnatt. T.ex. Conan eller Letterman. Då får jag oftast (men inte alltid, ibland bara en) två stycken 5-10 sekundersfiler som är inspelade precis innan den "långa" inspelningen är gjord.

Detta händer ALDRIG med Daily Show som börjar runt 23.

Eller om det har att göra med vilken kanal det är på antar jag. Conan och Letterman går på TV4+ resp. TV400, medan Daily Show går på Kanal 9...

Dessutom har min box bara tre dagars guide-data framåt. Inte ska det vara så? Jag trodde man skulle få 7 eller 14 dagars guide?

Postad 18 juli 2008 - 22:57

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Tack, då är jag inte ensam!

För mig händer det bara med sånt jag spelar in strax efter midnatt. T.ex. Conan eller Letterman. Då får jag oftast (men inte alltid, ibland bara en) två stycken 5-10 sekundersfiler som är inspelade precis innan den "långa" inspelningen är gjord.

Detta händer ALDRIG med Daily Show som börjar runt 23.

Eller om det har att göra med vilken kanal det är på antar jag. Conan och Letterman går på TV4+ resp. TV400, medan Daily Show går på Kanal 9...

Jag provade nu att radera mina tre schemalagda inspelningar och skapa dem på nytt.
Jag *tror* att 10-sekundersbuggen uppstod efter att jag ändrat inspelningsmarginalerna lite.
Får se om det blir rätt den kommande veckan.

PS. Mina tre inspelningar var under 17:35-18:40 på TV4+, 21:00-22:00 på TV3 och 22:00-23:00 på Kanal 5, så att du fick problem just efter midnatt verkar inte spela roll. Har du ändrat inspelningsmarginalerna? Är det i så fall de schemalagda inspelningar du skapat innan ändringen som skapar den extra filen medan de inspelningar som adderats efteråt fungerar utan någon extra fil?

Dessutom har min box bara tre dagars guide-data framåt. Inte ska det vara så? Jag trodde man skulle få 7 eller 14 dagars guide?

Jo, tyvärr är det bara tre dagars guide även fast ComHems hemsida säger (eller åtminstone sade när jag köpte boxen) att det var en veckas guide.
Dock stör detta inte mig så mycket då jag hellre letar upp programinfo på webben (www.dagenstv.com) istället för via EPG:n.

Redigerat av elofu17, 18 juli 2008 - 23:05.

Postad 19 juli 2008 - 11:27

Willehund
  • Willehund
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Yepp, jag har det också.
Jag lade en veckovis inspelning på "Top Chef" 17.00 på 3:an och senare när jag skulle kolla på det inspelade så hade det lagt till 3 st korta filer efter den ordinarie.
Blev lite konfunderad över detta så jag tog bort den och programmerar nu in varje dag istället.
Husse

Postad 19 juli 2008 - 12:30

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Har du ändrat inspelningsmarginalerna? Är det i så fall de schemalagda inspelningar du skapat innan ändringen som skapar den extra filen medan de inspelningar som adderats efteråt fungerar utan någon extra fil?

Min box är helt ny (för mig, den är begagnad iofs) så jag har inte haft möjlighet att experimentera så mycket än. Men jag trodde också att det var nåt vaj med mina scheman, så jag tog bort dem och la till dem igen. Samma fel. Och jag har redan bytt ut min box en gång (efter att ha upptäckt att alla inspelade program har sekundlånga "hack" i sig) och problemet kvarstår på även denna andra box.

Det hela lutar väl mot att det är nåt hos Com Hem / guide-datan som är felaktig, eller varför skulle detta just ha uppstått?

Jo, tyvärr är det bara tre dagars guide även fast ComHems hemsida säger (eller åtminstone sade när jag köpte boxen) att det var en veckas guide.
Dock stör detta inte mig så mycket då jag hellre letar upp programinfo på webben (www.dagenstv.com) istället för via EPG:n.

Jo, programinfo använder jag också på nätet, men det är ju klart störande ändå. I onsdags t.ex. såg jag en i trailer att TV4 skulle sända Gangs of New York ikväll, lördag. Då gick det inte att schemalägga inspelning av filmen eftersom guidedatan bara sträckte sig till fredag.

Tre dagars guidedata är ju uselt. Måste genast klaga hos Com Hem. Om de nu bryr sig alls. :)

Postad 19 juli 2008 - 12:47

Unregisteredb5634fe6
  • Unregisteredb5634fe6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tack så mycket elofu17 för alla svar!! Uppskattas mycket.

Lena

Postad 20 juli 2008 - 10:45

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har en fråga ang. A-B radering. Hur kommer man snabbast till slutet av den inspelade filmen? När jag ska radera allt överskott på (ett par minuter innan och efter) inspelningarna så får jag sitta och snabbspola till slutet för att kunna ta bort det som inte ska vara kvar.

Fick även ett annat problem. Efter att jag gjort en A-B radering så fick jag ett felmeddelade att filen var deformerad eller likande. Gick ej att spela eller redigera eller något... varför blev det så? Gjorde jag något fel?

Postad 21 juli 2008 - 14:29

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Har en fråga ang. A-B radering. Hur kommer man snabbast till slutet av den inspelade filmen? När jag ska radera allt överskott på (ett par minuter innan och efter) inspelningarna så får jag sitta och snabbspola till slutet för att kunna ta bort det som inte ska vara kvar.

Snabbspola (mkt snabbt) framåt gör man enklast genom att hålla nere högerpil-knappen (alltså av de 4 knappar som sitter runt OK-knappen). Detta funkar såväl vid radering som vid vardagligt tittande. När man pausar i direktsändning och snabbt vill spola bakåt är det alltså vänsterpilknappen som gäller.

(Observera att jag alltså INTE pratar om playknapparna längre upp på fjärrkontrollen, utan pilknapparna längre ned).

Postad 21 juli 2008 - 20:45

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Snabbspola (mkt snabbt) framåt gör man enklast genom att hålla nere högerpil-knappen (alltså av de 4 knappar som sitter runt OK-knappen). Detta funkar såväl vid radering som vid vardagligt tittande. När man pausar i direktsändning och snabbt vill spola bakåt är det alltså vänsterpilknappen som gäller.

(Observera att jag alltså INTE pratar om playknapparna längre upp på fjärrkontrollen, utan pilknapparna längre ned).

Tack! Ska undersöka detta!
Du menar att det det spolar snabbare än 16x som är max med spolningspilarna?

Redigerat av Tobyponken, 21 juli 2008 - 20:46.

Postad 21 juli 2008 - 21:27

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Tack! Ska undersöka detta!
Du menar att det det spolar snabbare än 16x som är max med spolningspilarna?

Japp, om du håller ner knappen så spolar den accelererande, så du kan spola hela filmen på några sekunder.

Postad 21 juli 2008 - 21:46

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Japp, om du håller ner knappen så spolar den accelererande, så du kan spola hela filmen på några sekunder.

Låter super det där...tack än en gång...

Postad 21 juli 2008 - 23:22

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0

Yepp, jag har det också.
Jag lade en veckovis inspelning på "Top Chef" 17.00 på 3:an och senare när jag skulle kolla på det inspelade så hade det lagt till 3 st korta filer efter den ordinarie.
Blev lite konfunderad över detta så jag tog bort den och programmerar nu in varje dag istället.
Husse

Tror inte det är en bugg alls, utan att man helt enkalt skall kunna se en en snabb sneakprevieu om man har spelat inmycket!

Postad 22 juli 2008 - 06:22

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Tror inte det är en bugg alls, utan att man helt enkalt skall kunna se en en snabb sneakprevieu om man har spelat inmycket!

Haha, det var riktigt roligt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.