Topfield TF5700PVRt
3284 svar till detta ämne
Postad 29 August 2009 - 23:46
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Då borde du bygga ut med en större disk... Vi har not 15-20 avsnitt av Sjukhuset på vår disk...
Jag bytte till en 1000 Gb disk alldeles före semestern och då tog jag ut den gamla och kopplade den till min PC via en IDE-USB-adapter. Med TopfHDRW kunde jag sen kopiera över alla inspelnningarna till min PC. Nya disken formaterade jag i Toppyn, sen till PC för att kopiera tillbaka alla inspelningarna med TopfHDRW. Inga direkta problem och bra mycket snabbare än Altair...
/Bosse
Hmm. Ja kanske man skall passa på att göra detta samtidig? Men 1TB ? Då måste man ha ngn form av IDE till SATA konverterare. Fungerar det med Toppy ? Kopiera filerna är ju ett bra alternativ via datorn oavsett diskbyte.
Postad 29 August 2009 - 23:53
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag har kollat med den engelska toppy-siten nu. Här är vad som kom fram:
Kanske att du skulle stoppa dit eit2mei i alla fall och köra den en stund innan du startar MyStuff? Dessutom pekar även R2-D2 på möjligheten med problem med någon inspelning, tex konstigt filnamn.
/Bosse
Snyggt! Jag testar detta. Och ser om det hjälper. Det är helt klart värt ett försök. Kan man lägga sina inspelningar i en annan katalog. Så att de inte upptäcks av MyStuff ? Tänkte det kanske går fortare än att kopiera dem fram och tillbaka. Du skall ha tusen tack. /Kjell
Postad 30 August 2009 - 05:35
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Hmm. Ja kanske man skall passa på att göra detta samtidig? Men 1TB ? Då måste man ha ngn form av IDE till SATA konverterare. Fungerar det med Toppy ? Kopiera filerna är ju ett bra alternativ via datorn oavsett diskbyte.
Kolla dessa trådra på toppy.org.uk: IDE/SATA: IDE/SATA convertersMin uppgradering: Skrev detta när jag skulle uppgraderaJag köpte min konverter från Webbhallen, men den säljs också av Conrad på postorder. Att använda TopfHDRW är mycket bättre än Altair, men innebär att du: 1) Måste bryta förseglingen (och garantin) 2) Måste ta ur disken från Toppyn. Varning: det finns höga spänningar på åtkomliga delar av kraftaggregatet även en stund efter att sladden dragits ut! 3) Måste skaffa en IDE/USB-adapter för en 3.5" disk (med power supply) så att den kan kopplas till PC:n. Jag hade en sån redan. Men är du bara någorlunda händig så är det inget stort jobb, det mesta är deckararbetet och det har jag ju redan gjort (se tråden ovan). /Bosse
Postad 30 August 2009 - 07:24
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag bytte till en 1000 Gb disk alldeles före semestern och då tog jag ut den gamla och kopplade den till min PC via en IDE-USB-adapter. Med TopfHDRW kunde jag sen kopiera över alla inspelnningarna till min PC. Nya disken formaterade jag i Toppyn, sen till PC för att kopiera tillbaka alla inspelningarna med TopfHDRW. Inga direkta problem och bra mycket snabbare än Altair...
/Bosse
En fråga. Går det att kopiera från gammal till ny direkt med TopfHDRW? Alltså koppla in dåda diskarna samtidigt och slippa mellanlagra på datorn? Jag har om om plats.
Postad 31 August 2009 - 00:58
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
En fråga. Går det att kopiera från gammal till ny direkt med TopfHDRW? Alltså koppla in dåda diskarna samtidigt och slippa mellanlagra på datorn? Jag har om om plats.
Om jag inte minns fel så funkar det, men jag tror du måste formattera den nya disken i Toppyn först för att TopfHDRW ska kunna hitta den. Som jag nämnde tidigare så hade jag problem med att mystuff inte ville starta om jag inte hade eit2me startat också. Jag använder Bo_B's Xmltv2mei och har inte provat att starta mystuff utan eit2me. När du sätter i Topfielddisken i datorn kan du felsöka den med ett program som medföljer TopfHDRW. Det kanske är något krångel med filsystemet. Lycka till
Postad 31 August 2009 - 12:21
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Kolla dessa trådra på toppy.org.uk:
IDE/SATA: IDE/SATA converters Min uppgradering: Skrev detta när jag skulle uppgradera
Jag köpte min konverter från Webbhallen, men den säljs också av Conrad på postorder. Att använda TopfHDRW är mycket bättre än Altair, men innebär att du: 1) Måste bryta förseglingen (och garantin) 2) Måste ta ur disken från Toppyn. Varning: det finns höga spänningar på åtkomliga delar av kraftaggregatet även en stund efter att sladden dragits ut! 3) Måste skaffa en IDE/USB-adapter för en 3.5" disk (med power supply) så att den kan kopplas till PC:n. Jag hade en sån redan.
Men är du bara någorlunda händig så är det inget stort jobb, det mesta är deckararbetet och det har jag ju redan gjort (se tråden ovan).
/Bosse
Jo händig är jag. För att inte säga mycket van  Garanti är inget jag bryr mig om och den har nog gått ut sedan länge, då det är en TF5700PVRt (den säljs väl inte ens längre ?). Stark ström och stötar är bara nyttigt då vet man att man lever och att hjärtat fungerar som det skall. Jag skall skaffa en IDE/SATA konveter. Det borde väl finnas en som inte behöver extern ström ? Finns det plats inne i Toppyn för en sådan dock ? Skall överväga detta och testa.
Postad 31 August 2009 - 14:40
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jo händig är jag. För att inte säga mycket van Garanti är inget jag bryr mig om och den har nog gått ut sedan länge, då det är en TF5700PVRt (den säljs väl inte ens längre ?). Stark ström och stötar är bara nyttigt då vet man att man lever och att hjärtat fungerar som det skall.
Jag skall skaffa en IDE/SATA konveter. Det borde väl finnas en som inte behöver extern ström ? Finns det plats inne i Toppyn för en sådan dock ? Skall överväga detta och testa.
Jag tog en massa bilder när jag gjorde mitt byte... Här är en som visar drive-vaggan med den nya driven och adaptern. Det kanske kan ge lite info:  Notera att adaptern strömförsörjes med den vanliga kabeln och den ger occkså ström till disken. Ingen extra sladd krävs. /Bosse
Postad 31 August 2009 - 20:51
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag tog en massa bilder när jag gjorde mitt byte... Här är en som visar drive-vaggan med den nya driven och adaptern. Det kanske kan ge lite info:
 Notera att adaptern strömförsörjes med den vanliga kabeln och den ger occkså ström till disken. Ingen extra sladd krävs.
/Bosse
Ahh, ser, Jag har precis kollat hos min distrubitör, dom har precis en sådan. Då lär det ju bli biff. Synd bara att man inte har någon nytta av sin gamla hårddisk. Jag menar vad kan namn använda en 160GB till ? :-) Efter att jag har formaterat den så kanske man kan koppla den till datorn och kopiera över allt inspelat ?
Postad 01 September 2009 - 07:22
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag har kollat med den engelska toppy-siten nu. Här är vad som kom fram: Bob_Swede: I have been asked by a user on a Swedish Toppy forum for the reason his TF5700PVRt locks up when he tries to use MyStuff. He would like MyStuff in order to get a decent EPG. He is running f/w 3.28 and uses no other TAP. After loading the f/w he has done a factory reset and channel rescan.
If he starts up clean then all is fine (but dull)... But when he starts MyStuff 5.62b or 5.62c (does not matter which) then it gets to the Loading.... step and after this the Toppy is frozen. No more TAP activity and completely unresponsive, but the TV program continues in the background. He cannot get any control at all of the Toppy through the remote etc.
I have asked him to delete all lnk files in the settings tree and any MyStuff.mei file he has but it does not help. He has even deleted the complete Settings folder and tried that. MyStuff first recreated it, then went to the Loading... step and froze. :-(
What can I ask him to do next (save for a complete disk format)? And what is MyStuff doing inside the Loading phase that can make it completely lock up???R2-D2: I'd suspect the EPG data. If he's only running MyStuff (and not also, say, eit2mei) then where is this data coming from? Bob_Swede: He is not running eit2mei since he plans on using XmlTV2Mei to generate EPG data from the Internet, but first he wants to validate that MyStuff is working OK. What is going on during startup (the Loading...) phase that can cause it to lock up? Especially, if there is no MyStuff.mei or FreeView.mei file available and no eit2mei TAP running, what will happen? Will this cause the behavior he has seen?R2-D2: The Loading phase includes making an archive list, so there could be odd characters in the filenames or folders that might cause a problem (e.g. "/").Kanske att du skulle stoppa dit eit2mei i alla fall och köra den en stund innan du startar MyStuff? Dessutom pekar även R2-D2 på möjligheten med problem med någon inspelning, tex konstigt filnamn. /Bosse Mera svar från UK:Julie: Well he won't really be able to verify that MyStuff is working properly if MyStuff doesn't have any EPG data to work with, so probably better to get some data on there anyway.
If it can't find any, MyStuff will try to start up eit2mei to generate some EPG data, but it should come up with an error message to say it can't find/start eit2mei if it's not installed, so that's probably not the problem.
And, as R2-D2 says, check for non-windows-compliant characters (which MyStuff will strip out if IT records them) in the file names of existing recordings. "?" is another common one. I'm not sure whether accented characters would cause MyStuff a problem or not./Bosse
Postad 01 September 2009 - 07:26
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Kanske att du skulle stoppa dit eit2mei i alla fall och köra den en stund innan du startar MyStuff? Dessutom pekar även R2-D2 på möjligheten med problem med någon inspelning, tex konstigt filnamn.
/Bosse
Jag testade att starta eit2mei och lät den gå i 4 timmar. Men det hjälpte tyvärr inte. Så jag har kvar att formatera hårdddisken. Det är säkert någon inspelning som strular. Jag har en kompis som har exakt samma box som jag och använder också FW 3.28. Han har inga som helst problem. Så det är säkert någon inspelning eller likn som ställer till det för mig. Hoppas att jag kan testa att kopiera över inspelningarna till datorn i helgen och formatera om. Även om jag har planer på att skaffa en stor hårddisk som vi har talat om här i tråden så är det något som får komma lite längre fram.
Postad 01 September 2009 - 13:05
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
Jag testade att starta eit2mei och lät den gå i 4 timmar. Men det hjälpte tyvärr inte. Så jag har kvar att formatera hårdddisken. Det är säkert någon inspelning som strular. Jag har en kompis som har exakt samma box som jag och använder också FW 3.28. Han har inga som helst problem. Så det är säkert någon inspelning eller likn som ställer till det för mig. Hoppas att jag kan testa att kopiera över inspelningarna till datorn i helgen och formatera om.
Även om jag har planer på att skaffa en stor hårddisk som vi har talat om här i tråden så är det något som får komma lite längre fram.
Prova då föst att kolla in filnamnen på inspelningarna, både via Altair och "archive-knappen" om du ser några konstiga tecken, hade själv en massa konstiga eit eller om det var mei-filer som jag kunde plocka bort med Altair. Har du provat att skapa en mapp (med Altair) som inte ligger under DataFiles och flyttat alla inspelningar dit? Om du ändå ska formattera disken kan du ju radera inspelningarna en efter en tills mystuff startar och kanske rädda något iaf Har du laddat hem en ny fräsch installation av Mystuff så att du inte försöker köra in en gammal egen backup-version som råkat bli korrupt? //Kalle
Postad 02 September 2009 - 07:45
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Prova då föst att kolla in filnamnen på inspelningarna, både via Altair och "archive-knappen" om du ser några konstiga tecken, hade själv en massa konstiga eit eller om det var mei-filer som jag kunde plocka bort med Altair. Har du provat att skapa en mapp (med Altair) som inte ligger under DataFiles och flyttat alla inspelningar dit? Om du ändå ska formattera disken kan du ju radera inspelningarna en efter en tills mystuff startar och kanske rädda något iaf Har du laddat hem en ny fräsch installation av Mystuff så att du inte försöker köra in en gammal egen backup-version som råkat bli korrupt? //Kalle
Jag har letat efter konstiga filer och raderat dem. Jag har inte skapat någon katalog och flyttat filerna dit. Men det är ett bra tips och jag skall testa detta. Jag har börjat radera inspelningar som är avverkade och egna, frugans vågar man ju inte pilla på. Då dör man. Ja jag har testat med en helt ny fräsch installation av MyStuff både 5.62b och 5.62c. Tack för tipsen.
Postad 11 September 2009 - 07:45
Unregistered7f605233
-
Unregistered7f605233
-
Användare
-
-
177 inlägg
Är det någon mer än jag som har problem med EPG på SVT efter att 5:e mux:en togs i drift?
Jag tar emot sändningar från Karlshamn.
När jag tittar på en av "de nya" kanalerna, t.ex TV4 Sport så töms EPG-datan för de kanaler som ligger på SVT-muxen.
/Daniel
Postad 12 September 2009 - 19:57
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Mystuff 6 är släppt.
Det fungerade fint att uppdatera. Dock måste man ändra från freeview.mei till mystuff.mei igen.
Redigerat av Annaanna5, 13 September 2009 - 04:39.
Postad 13 September 2009 - 06:58
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Mystuff 6 är släppt.
Det fungerade fint att uppdatera. Dock måste man ändra från freeview.mei till mystuff.mei igen.
Skall titta efter, men vad menar du med att ändra från freeview.mei till mystuff.mei? Använder du XmlTv2Mei så skapas ju MyStuff.mei av XmlTv2Mei och sen förs den över till boxen (notera kapitaliseringen av namnet, Topfield är case sensitive i filsystemet så man måste vara noga med exakta filnamn). Och om man vill ha EPG från de kanaler som inte finns på XMLTV via Internet så behöver man också köra TAP eit2mei på boxen så att Freeview.mei skapas. Då kan XmlTv2Mei läsa över den till PC och sen merga ihop dess data med XMLTV-data för att bygga MyStuff.mei-filen. /Bosse
Postad 13 September 2009 - 17:32
jasell
-
jasell
-
Användare
-
-
181 inlägg
Mystuff 6 är släppt.
Det har tagit långtid för denna release. Ser du mycke nytt? Är det några problem med mappningen till fjärrkontrollens knappar (ev ny funktioner). Läste att N&N vid kanal byte skulle ändras, går den att ha aktiverad i 6.0 (i den förrra funkade inte med svenska färrkjontrollen)? Är den snabbare?
Postad 13 September 2009 - 21:25
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Jag har precis installerat Windows 7 64-bit. Nu försöker jag återställa min funktion med xmltv2mei funktionen. Applikationen går fint att installera men den hittar inte boxen. Jag har installerat TFDN-USB men det gick inte. Den sa bara att den var inkompatibel. Denna version som jag hittade var för Vista 32.bit.
Har någon fått detta att fungera i ett 64-bitars OS?
Postad 13 September 2009 - 22:47
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Det har tagit långtid för denna release. Ser du mycke nytt? Är det några problem med mappningen till fjärrkontrollens knappar (ev ny funktioner). Läste att N&N vid kanal byte skulle ändras, går den att ha aktiverad i 6.0 (i den förrra funkade inte med svenska färrkjontrollen)? Är den snabbare?
Håller på att diskutera med chunkywizard ang installationsdetaljerna i andra apparater än TF58x0 som de har i UK. Men en sak som har kommit upp är användningen av TAP EPG2MEI i stället för EIT2MEI. Enligt uppgift så är den gjord för att hantera EPG på så sätt att den mixar ihop on-air EPG-data med sådana som överförts från en PC, tex från mitt XmlTV2Mei-program. Antagligen kan det vara så att den ser till att prioritera ändringar som görs med kort varsel over-the-air framför de som kommer en gång per dygn via XMLTV. Inte så dumt när tablåerna ändras pga överdrag i samband med tex VM som sist. Men ännu vet jag inga detaljer. Vill inte köra installationen via deras "kompletta" installer heller eftersom man inte vet vad som kan hända då.... /Bosse
Postad 13 September 2009 - 22:56
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Bosse,
Du som verkar en hejare på TF, har du inget svar på min fråga om 64-bits driver?
Postad 14 September 2009 - 06:35
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Bosse, Du som verkar en hejare på TF, har du inget svar på min fråga om 64-bits driver?
Jag har bara PC med XP-Pro SP3, alltså varken Vista eller Windows 7 samt bara 32-bits CPU. Så jag kan varken säga bu eller bä om detta.... Tillägg:Fast det skulle nog inte spela nån roll ifall jag hade en sån PC eftersom jag inte använder USB. Jag har ju skaffat en sån här ASUS WiFi router och ställt den invid Toppyn och sen kör jag FTP från PC till Toppyn via ASUS.... /Bosse
Redigerat av Bo_B, 14 September 2009 - 06:46.
Postad 14 September 2009 - 07:01
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Skall titta efter, men vad menar du med att ändra från freeview.mei till mystuff.mei?
Jo jag har ditt XmlTv2Mei och mystuff.mei inställt som EPG data. Efter installationen var det ändrat till freeview.mei. Det var ju bara att ändra tillbaka så fungerar allt. Det har tagit långtid för denna release. Ser du mycke nytt? Är det några problem med mappningen till fjärrkontrollens knappar (ev ny funktioner). Läste att N&N vid kanal byte skulle ändras, går den att ha aktiverad i 6.0 (i den förrra funkade inte med svenska färrkjontrollen)?
Är den snabbare?
Runda kanter på rutorna i EPGn. Startar nog något snabbare. 3 olika sökningar: Text ,serie och power sökning. Har ej testa de olika. Gamla sökningar ändrades till text sökning. Ej provat N&N. Jag får ej listan med de senaste spelade filmerna ifrån arkivet att visas. I manualen står det att en patch [Cp] behövs. Men jag hittar inte den. Jag ska testa mer funktioner så småninom.
Postad 14 September 2009 - 09:46
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Bosse, Du som verkar en hejare på TF, har du inget svar på min fråga om 64-bits driver?
Nu har jag frågat på Toppy.org.uk och det visar sig att svaret är "absolutely not!" Ditt alternativ är att göra som jag har gjort: Skaffa en ASUS WL-500g Premium (jag köpte min på Webhallen) och installera Oleg's firmware och stöd för Topfield enligt guiden du hittar här: Chunkywizards ASUS setup guide (PDF-fil) Du måste också ha ett trådlöst nätverk hemma med en sansad WiFi router (jag har provat flera och de flesta funkar). Som alternativ kan man också installera Toppy-stöd i en SLUG nätverkskopplad enhet (alltså utan WiFi), men det har jag inte gjort så jag vet inga detaljer om det. Sen kan du använda FTP för att flytta filer mellan Toppyn och din PC och XmlTv2Mei funkar också med FTP (det är ju det jag kör med...  ) FTP-klienter finns det ju många, men jag brukar rekommendera Filezilla. /Bosse
Redigerat av Bo_B, 14 September 2009 - 09:47.
Postad 14 September 2009 - 12:56
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Tack för tipset.
Det känns lite onödigt att skaffa denna produkt bara för detta. Jag tror att jag installerar ditt paket på min laptop och sedan så kopplar jag in laptopen någon gång i veckan till min TF och synkar över. Det är inte så stort jobb att göra det.
Alternativ så skapar jag en virtuell maskin i min Windows 7 och synkar via den. Tar dock lite längre tid för man måste då dra igång den virtuella varje gång man vill synka. Det är nog lättare och bara trycka in USB kabeln i min laptop.
Postad 14 September 2009 - 14:03
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Tack för tipset.
Det känns lite onödigt att skaffa denna produkt bara för detta. Jag tror att jag installerar ditt paket på min laptop och sedan så kopplar jag in laptopen någon gång i veckan till min TF och synkar över. Det är inte så stort jobb att göra det.
Alternativ så skapar jag en virtuell maskin i min Windows 7 och synkar via den. Tar dock lite längre tid för man måste då dra igång den virtuella varje gång man vill synka. Det är nog lättare och bara trycka in USB kabeln i min laptop.
Om du använder Win7 XP-mode (dvs Windows VPC) så kan det gå eftersom de har fixat USB-support där. Dessutom tror jag att det är "gratis" att ha en virtuell XP-maskin för kompatibilitet med "gamla" program. Men om du kör VPC2007SP1 under Win7 så kan du inte lösa det den vägen heller efetrsom inget USB-stöd finns. Och då avkrävs du dessutom en licens för XP också.... /Bosse
Postad 14 September 2009 - 18:22
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
3 olika sökningar: Text ,serie och power sökning. Har ej testa de olika. Gamla sökningar ändrades till text sökning.
En grej som jag väntat på i MyStuff 6 är just series sökningen, men se den funkar inte för det saknas info i EPG:n. Den går inte ens att välja, men om man ställer in att den ska skapa en series-sökning som standard när man trycker på slow-mo, så får man i alla fall ett felmeddelande... Power-sökningen är en kombination av de båda andra sökningarna, så funkar inte series så är den också rätt värdelös, den blir ju lika som text-sökningen. Finns det någon lösning på det måntro?
Postad 14 September 2009 - 19:01
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
No CRID data står det när man försöker köra series search.
Det finns tydligen en CRID-tap som man ska köra för att samla in den info som behövs.
Har inte hunnit prova det än...
Redigerat av Unregistered345c2d61, 14 September 2009 - 19:09.
Postad 15 September 2009 - 06:48
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Det har tagit långtid för denna release. Ser du mycke nytt? Är det några problem med mappningen till fjärrkontrollens knappar (ev ny funktioner). Läste att N&N vid kanal byte skulle ändras, går den att ha aktiverad i 6.0 (i den förrra funkade inte med svenska färrkjontrollen)?
Är den snabbare?
N&N: Nej, man stegar fortfarande i "EPGn" när N&N öppnas efter ett kanal byte. Syna för den nya "Banner" var lagon stor. Möjligt att man kan leva med att ha den uppe i 1 sekund och sedan vänta på att den försvinner innnan nästa program byte. 1 sekund går snabbt. Jag får inte series sökningen att fungera heller.
Postad 17 September 2009 - 22:04
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Håller på att diskutera med chunkywizard ang installationsdetaljerna i andra apparater än TF58x0 som de har i UK. Men en sak som har kommit upp är användningen av TAP EPG2MEI i stället för EIT2MEI. Enligt uppgift så är den gjord för att hantera EPG på så sätt att den mixar ihop on-air EPG-data med sådana som överförts från en PC, tex från mitt XmlTV2Mei-program. Antagligen kan det vara så att den ser till att prioritera ändringar som görs med kort varsel over-the-air framför de som kommer en gång per dygn via XMLTV. Inte så dumt när tablåerna ändras pga överdrag i samband med tex VM som sist. Men ännu vet jag inga detaljer. Vill inte köra installationen via deras "kompletta" installer heller eftersom man inte vet vad som kan hända då.... /Bosse
Helt Otroligt. Jag har fått igång MyStuff 6.0. Precis när den släpptes, så installerade jag den. men samma visa som tidigare. Hela boxen kraschade. Men så har jag nu till sist formaterat om hårddisken. Och VOLA! Allt fungerar (tror jag). MyStuff startar. Men nu när jag trycker på guide knappen så säger den "No EGP Data availible, check your options". Jag har även installerat eit2mei Beta 7.8m8 och låtit den gå närmare en timme. Jag körde XmlTv2Mei på datorn och den gick en stund.' Vad är problemet. Ser en annan sak också som stör mig. Namn på TV kanaler och programbeskrivning osv. tappar åäö. Exempelvis så blir TV4 Göteborg -> TV4 Gteborg. Kändisdjungeln bli Kndisdjungeln. Så kan man ju inte ha det. Ser även att de föststa (eller första) tecknet försinner i för programbeskrivningen. Så lite besviken över MyStuff är jag. Jag kommer inte kunna övertyga familjen om att använda MyStuff (bara detta att allt står på engelska gör att jag stöter på hårt motstånd), Men tecken och åäö helt saknas är nästan ännu svårare att övertyga dem
Postad 17 September 2009 - 22:32
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Helt Otroligt. Jag har fått igång MyStuff 6.0. Precis när den släpptes, så installerade jag den. men samma visa som tidigare. Hela boxen kraschade. Men så har jag nu till sist formaterat om hårddisken. Och VOLA! Allt fungerar (tror jag). MyStuff startar. Men nu när jag trycker på guide knappen så säger den "No EGP Data availible, check your options". Jag har även installerat eit2mei Beta 7.8m8 och låtit den gå närmare en timme. Jag körde XmlTv2Mei på datorn och den gick en stund.'
Vad är problemet.
Ser en annan sak också som stör mig. Namn på TV kanaler och programbeskrivning osv. tappar åäö. Exempelvis så blir TV4 Göteborg -> TV4 Gteborg. Kändisdjungeln bli Kndisdjungeln.
Så kan man ju inte ha det. Ser även att de föststa (eller första) tecknet försinner i för programbeskrivningen.
Så lite besviken över MyStuff är jag. Jag kommer inte kunna övertyga familjen om att använda MyStuff (bara detta att allt står på engelska gör att jag stöter på hårt motstånd), Men tecken och åäö helt saknas är nästan ännu svårare att övertyga dem
Hur gjorde du installationen? Med den här "installern" eller manuellt? Ifall du körde installern så är du rökt, för den trycker in saker som inte funkar på svenska toppys. Jag avvaktade med att testa MS6 till dess att de kunde tala om vad installern gör och sen fick jag lägga dit det som funkar manuellt. Se här: Beskrivning av vilka filer som läggs varI princip tror jag nu att man bara skall lägga in MyStuff 6.0 TAP, men innan man gör något så bör man ta backup på inställningarna i MS (en av Z-optionerna dumpar dem till en textfil som man kan kopiera över och använda senare när man vill gå tillbaka till MS 5.6x. Notera att den nya EPG-harvestern EPG2MEI som de talar mycket om inte alls funkar för våra toppys, så du måste sätta tillbaka eit2mei samt ställa in R1 till Freeview.mei (den är antagligen ställd på EPG.mei). Men om du använder mitt EPG-program så skall det vara R1= MyStuff.mei i stället förstås. Detta skall få fram EPG i alla fall, det blir inget om R1 står på EPG.mei. Jag har testat i kväll men upptäckt problem med EPG och arkivet vid inspelningar mm så att jag har återvänt till 5.62b nu. Det här med saknade åäö beror på att det saknas EPG-info och då går den direkt på recfilerna och försöker extrahera data, vilket innebär att åäö försvinner.... /Bosse
Postad 17 September 2009 - 23:01
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Hur gjorde du installationen? Med den här "installern" eller manuellt? Ifall du körde installern så är du rökt, för den trycker in saker som inte funkar på svenska toppys.
Jag installerade enbart TAP. Vill som du inte ha en massa junk som man inte kan bestämma över. I princip tror jag nu att man bara skall lägga in MyStuff 6.0 TAP, men innan man gör något så bör man ta backup på inställningarna i MS (en av Z-optionerna dumpar dem till en textfil som man kan kopiera över och använda senare när man vill gå tillbaka till MS 5.6x.
Gå tillbaka  , jag har ju aldrig fått igång MS förr. Den kraschade jämt. Men är ändå intresserad av att veta villka inställningar man skall ha och varför. Jag har inte ändra en ända inställning sedan jag installerade den för 3 timmar sedan. Notera att den nya EPG-harvestern EPG2MEI som de talar mycket om inte alls funkar för våra toppys, så du måste sätta tillbaka eit2mei samt ställa in R1 till Freeview.mei (den är antagligen ställd på EPG.mei). Men om du använder mitt EPG-program så skall det vara R1= MyStuff.mei i stället förstås. Detta skall få fram EPG i alla fall, det blir inget om R1 står på EPG.mei.
Nu är jag inte alls med vad du menar. Du körde om mig och min rullator i 200 knyck i innerfilen Jag har inga tidigare settings för något program. Dels för att jag precis formaterat om hårddisken, och att jag aldrig har kört MS eller andra program innan. (Jag har testat dem men raderat allt), Men nu är det alltså helt tomt på settings och det gäller alla program. När jag tittar i Options för MS för R1 så står där MyStuff.mei antar att det är rätt ok ? Jag gjorde en Force reload EGP Data (eller nått), och nu visas EPG som den skal (tror jag). Skitful om man frågar mig, Har fått in logos också, Men det står fortfarade SVT1 Vstnytt och TV4 Gteborg. Helt sjukt. Jag har testat i kväll men upptäckt problem med EPG och arkivet vid inspelningar mm så att jag har återvänt till 5.62b nu.
Detta får du gärna förklara mer. Vad är fel ? Tänk på att jag inte kört 5.62b eller någon annan MS version heller. Det här med saknade åäö beror på att det saknas EPG-info och då går den direkt på recfilerna och försöker extrahera data, vilket innebär att åäö försvinner.... /Bosse
Men inte skall väl inte stå TV4 Gteborg nör jag trycker på Info knappen, eller överst i EPGn när den visas ? När jag byter kanal, så visas en beskrivning av vad programmet handlar om. I titeln står det också kanalnamnet utan åäö. Detta kan jag inte vänja mig med. Vi lever på 2009 talet. Inte på 1979 då dessa problem var vanliga. En annan grej. När man trycker på arkiv knappen, ser jag de inspelningar som finns. För kunde man bläddra fram till MP3, och till Programkatalogen och se alla TAP. går inte detta nu ?
Postad 18 September 2009 - 06:26
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
OK, jag trodde att du uppgraderade från en tidigare version av MS men om du är helt ny så blir det lite mera att förklara och det tar en del tid.... Måste nog vänta till i kväll, men lite snabbt nu: - Vilken modell av Topfield använder du? - Firmware och sådant är viktigt så det vore bra ifall du kunde säga vilken firmware du använder också 1) MS använder sig av data för sin EPG som samlas in av en annan TAP och sparas på en fil. Den TAP som användes fram till MS6 kom ut heter eit2mei och den som de kör med nu heter EPG2MEI. Man måste alltså använda endera av dessa för att MS skall kunna visa en vettig EPG. Men i Sverige funkar inte EPG2MEI beroende på skillnader mellan apparaterna i England och i Sverige (TF58x0 resp TF57x0). Du måste alltså skaffa fram eit2mei till att börja med. 2) Inställningen för vilken TAP som levererar EPG-data är R1 och den skall stå på Freeview när man har eit2mei, det är alltså vad du skall sätta den på. 3) Arkivknappens funktion är att visa arkivet på MyStuffs sätt. Men om man sen trycker den en gång till så går det över till att visa arkivet på boxens vis i stället. När den är på box-mode så kan man hoppa mellan inspelningar-MP3-Program med snabbspolningstangenterna >> och << Såvitt jag vet så kan man inte visa nåt annat än inspelningar och timers med MS-arkivet och man växlar med höger-vänsterpilarna > <. 4) Att du inte ser åäö tyder på att du inte har fått in någon EPG-info över huvud taget. Då försöker antagligen MS att läsa direkt från toppyns interndata och då blir det problem med åäö. Koreanerna kände inte till dessa bokstäver tror jag.... Men det försvinner elegant så snart du får vettiga data för EPG. Att notera:EPG-data kommer inte fram omedelbart efter att eit2mei har laddats in och startats, utan man får vänta ett bra tag innan det är klart med scanningen. Ha tålamod! När det väl fungerar (det kommer det att göra) så kommer du att märka att EPG sträcker sig bara ett par dagar in i framtiden. Det beror på det sätt Teracom/Boxer skickar ut data i luften på. För att fixa detta har jag programmerat ett PC-program som hämtar in EPG från nätet och formaterar data så att MyStuff förstår det, samt skickar in filen till toppyn. Med detta program får man upp till 2 veckors programguide! Men om man använder det så skall man sätta R1 till MyStuff.mei Här finns mitt program XmlTv2Mei for Windows. Här finns också länkar till hur man installerar MyStuff på TF57x0 samt diverse firmwares och mina MyStuff-inställningar (för 5.62b) mm (För gamla toppyister: Jag har fått flytta sidan till en ny server för Telia har just meddelat att de kommer att dra in servicen att tillhandahålla webservertjänsten till sina abonnenter!  så uppdatera eventuella länkar, den gamla sidan kommer att försvinna under hösten!) /Bosse
Postad 18 September 2009 - 08:00
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
OK, jag trodde att du uppgraderade från en tidigare version av MS men om du är helt ny så blir det lite mera att förklara och det tar en del tid.... Måste nog vänta till i kväll, men lite snabbt nu: - Vilken modell av Topfield använder du? - Firmware och sådant är viktigt så det vore bra ifall du kunde säga vilken firmware du använder också
Hehe, givetvis skall jag förklara mer. Men trodde i min dumma enfald att du mindes mig och vår diskution bara "några" inlägg tillbaka, då jag hade problem att få igång MyStuff helt. Vi pratade om att formatera om disken samt till och med att byta disk osv. Du kom med flera bra förslag om varför min MS kraschade hela boxen efter Loading ..... Nåväl Jag kör TF57000PVRt och använder den senaste FW som du har på din sida (3.28). Jag använder TF57000 Display 5.3a, eit2me och MyStuff 6.0 som enda TAPs. 1) MS använder sig av data för sin EPG som samlas in av en annan TAP och sparas på en fil. Den TAP som användes fram till MS6 kom ut heter eit2mei och den som de kör med nu heter EPG2MEI. Man måste alltså använda endera av dessa för att MS skall kunna visa en vettig EPG. Men i Sverige funkar inte EPG2MEI beroende på skillnader mellan apparaterna i England och i Sverige (TF58x0 resp TF57x0). Du måste alltså skaffa fram eit2mei till att börja med.
Jag var nog lite trött i går när jag läste dina svar och framför allt när jag svarade... Enkelt förklarat: Jag använder ditt XMLTV2MEI (orsaken till att jag vill använda MS). och jag kör naturligtvis också eit2me för att samla EPG data. eit2me har redan gått i flera timmar. Samt att jag också har kört ditt XMLTV2MEI program Inställningen för R1 i option för MS står nu MyStuff.mei och jag har redan flera veckors EPG data (nåja i alla fall 13 dagar eller likn). Så detta fungerar bra. 3) Arkivknappens funktion är att visa arkivet på MyStuffs sätt. Men om man sen trycker den en gång till så går det över till att visa arkivet på boxens vis i stället. När den är på box-mode så kan man hoppa mellan inspelningar-MP3-Program med snabbspolningstangenterna >> och << Såvitt jag vet så kan man inte visa nåt annat än inspelningar och timers med MS-arkivet och man växlar med höger-vänsterpilarna > <.
Ok, jo jag märker att man kan komma åt boxens egna arkiv, så det är lugnt. Trodde dock att MS visade alla Mp3 låtar, alla bilder samt alla inspleningar osv.. och att man kunde växla mellan dem. Skall läsa manualen så jag lär mig den. Det är ju vad det handlar om.. 4) Att du inte ser åäö tyder på att du inte har fått in någon EPG-info över huvud taget. Då försöker antagligen MS att läsa direkt från toppyns interndata och då blir det problem med åäö. Koreanerna kände inte till dessa bokstäver tror jag.... Men det försvinner elegant så snart du får vettiga data för EPG.
Nu skall jag inte sätta mig på tvären... Men dels har jag ca 2 veckors EPG data, och det är inte programnamnet, eller förklaring över innehållet i programmet jag hänger upp mig på. Problem med tecken, åäö försvann precis som du sa när EPG datat kom på plats. Problemet är Kanalnamnet så man ser på flera ställen i MS. Dels överst EPG griden. Står jag på TV4 raden i griden så står det överst i titeln Kanalnamn, programnamn, lite tider osv. Även när man trycker på Info knappen eller andra knappar där information visas. Över allt där kanalnamet visas står det (för TV4) TV4 Gteborg eller för TV1, SVT1 Vstnytt. För att fixa detta har jag programmerat ett PC-program som hämtar in EPG från nätet och formaterar data så att MyStuff förstår det, samt skickar in filen till toppyn. Med detta program får man upp till 2 veckors programguide! Men om man använder det så skall man sätta R1 till MyStuff.mei
Jo tack jag vet det  , varför skulle jag annars köra MyStuff, det är ju du som fått mig att köra MyStuff, Så klart att jag använder ditt program... /Kjell
Redigerat av Chelsean, 18 September 2009 - 08:06.
Postad 18 September 2009 - 12:30
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Skrev svaret i morse innan jag gick till jobbet så jag letade inte bakåt i forumet...
(Är f.ö. fortfarande på jobbet så jag kan inte lägga nån tid på detta nu..)
Men ifall du har XmlTv2Mei redan så är ju frågan varför i h-ete Toppyn inte visar svenska tecken?
Det har jag aldrig sett tidigare nån gång.
Den version du har (TF5700) är samma som jag har och enda gångerna jag ser dessa saknade svenska tecken är när MyStuff har pajat och raderat sina sparade MEI-filer som hör ihop med gjorda inspelningar. Det har hänt mig två gånger i sommar (efter att jag byggt ut till 1000 Gb disk), så nu har jag försett XmlTv2Mei med funktionen att varje gång den uppdaterar EPG så kopierar den samtidigt hem alla MEI-filer från MyStuff som backup. Det räddade mig i alla fall senaste gången de raderades.
De finns här: Settings/MyStuff/MEIs och är en fil per inspelning som innehåller data från EPG för det program som spelades in så att man kan se det även långt senare (ifall MyStuff inte har raderat dem).
Om den katalogen är tom så kommer det bara att visas åäö-fria data om inspelningar i MyStuff...
Men om du har bokstavs- problemet redan i EPG:n själv så fattar jag inte vad som pågår...
Du kunde ju kolla i MyStuff.mei, som finns i XmlTv2Mei-katalogen (underkatalog Data) på din PC, ifall det är konstigheter där också. Öppna den med en texteditor och titta efter beskrivningstexter och programnamn, de skall ha åäö som vanligt. Har de det så måste det vara nåt konstigt med din box, och då kan jag ju fråga på UK-forumet. Men jag behöver en exakt beskriving av vad du gör och vad som visas.
/Bosse
Redigerat av Bo_B, 18 September 2009 - 12:32.
Postad 18 September 2009 - 12:46
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Skrev svaret i morse innan jag gick till jobbet så jag letade inte bakåt i forumet... (Är f.ö. fortfarande på jobbet så jag kan inte lägga nån tid på detta nu..)
Men ifall du har XmlTv2Mei redan så är ju frågan varför i h-ete Toppyn inte visar svenska tecken? Det har jag aldrig sett tidigare nån gång. Den version du har (TF5700) är samma som jag har och enda gångerna jag ser dessa saknade svenska tecken är när MyStuff har pajat och raderat sina sparade MEI-filer som hör ihop med gjorda inspelningar. Det har hänt mig två gånger i sommar (efter att jag byggt ut till 1000 Gb disk), så nu har jag försett XmlTv2Mei med funktionen att varje gång den uppdaterar EPG så kopierar den samtidigt hem alla MEI-filer från MyStuff som backup. Det räddade mig i alla fall senaste gången de raderades. De finns här: Settings/MyStuff/MEIs och är en fil per inspelning som innehåller data från EPG för det program som spelades in så att man kan se det även långt senare (ifall MyStuff inte har raderat dem). Om den katalogen är tom så kommer det bara att visas åäö-fria data om inspelningar i MyStuff...
Men om du har bokstavs- problemet redan i EPG:n själv så fattar jag inte vad som pågår... Du kunde ju kolla i MyStuff.mei, som finns i XmlTv2Mei-katalogen (underkatalog Data) på din PC, ifall det är konstigheter där också. Öppna den med en texteditor och titta efter beskrivningstexter och programnamn, de skall ha åäö som vanligt. Har de det så måste det vara nåt konstigt med din box, och då kan jag ju fråga på UK-forumet. Men jag behöver en exakt beskriving av vad du gör och vad som visas.
/Bosse
Gärna det. Men åter igen. Jag har svenska tecken i allt (vad jag kan se), utom just kanalnamet om det skall finnas. Alla programnamn beskrivningar för varje program osv har ju svenska tecken. Jag gör en skärmdump när jag kommer hem och lägger in i forumet så ni lättare kan se vad jag menar Men givetvis skall jag titta i filerna och se om det saknas åäö där ? Antar att inte kanalnamnet (TV2 Västnytt) inte kommer från EGP datat ? För det data som kommer via nätet vet ju inte om jag bor i Göteborg eller i Sundsvall eller hur ? Tror inte att TV4 Göteborg för de som bor i Stockholm där borde kanalen i stället (gissar) heta TV4 Stockholm, men här heter den TV4 Göteborg, och visas i MyStuff som TV4 Gteborg (alltså utan ö) och SVT1 Vstnytt (alltså utan ä). I boxens inbyggda EPG / Info och likn visas åäö i alla kanal namn. Men inte i MyStuff. Med risk för att jag har tokfel eller sålt förståndet till bättre behövande så tror jag inte att felet ligger i filerna för EPG datat. /Kjell
Postad 18 September 2009 - 23:41
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Bo_B
Jag skickar upp lite bilder på hur det kan se ut på kanalnamnen utan svenska tecken.
Jag kanske skulle tilläga att jag kör följande patchar till min FW 3.28
[B4] - 4 Hour TimeShift V2, [De] - Description Extender (With Grene) V6, [Eg] - EPGGrid V2, [He] - HeaderEvent V3, [Kt] - KeepTimeShift V1, [Pc] - PIP Channelfix V1, [R] - RecRoundel V2, [Tf] - TimerFilename V1, [Ts] Timer Settings V3, [Wf] Wind Faster V2, [X] - EGP Description path V3, [Z] - Disable 0 Aspect switching V2
Skall testa med en opatchad 3.28 nu och se om det gör någon skillnad.
/Kjell
Postad 18 September 2009 - 23:54
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Bo_B Jag skickar upp lite bilder på hur det kan se ut på kanalnamnen utan svenska tecken.
Jag kanske skulle tilläga att jag kör följande patchar till min FW 3.28 [B4] - 4 Hour TimeShift V2, [De] - Description Extender (With Grene) V6, [Eg] - EPGGrid V2, [He] - HeaderEvent V3, [Kt] - KeepTimeShift V1, [Pc] - PIP Channelfix V1, [R] - RecRoundel V2, [Tf] - TimerFilename V1, [Ts] Timer Settings V3, [Wf] Wind Faster V2, [X] - EGP Description path V3, [Z] - Disable 0 Aspect switching V2
Skall testa med en opatchad 3.28 nu och se om det gör någon skillnad.
/Kjell
Det hjälpte tyärr inte heller med en helt opatchad firmware. Det ser exakt samma ut. /Kjell
Postad 19 September 2009 - 07:31
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Det hjälpte tyärr inte heller med en helt opatchad firmware. Det ser exakt samma ut. /Kjell
Hej, nu när jag vet vad du har problem med så har jag testat följande: Jag har kollat på Toppyns interna programlista (den som man får upp med OK-knappen) om det finns någon kanal med åäö i namnet här i stockholm och det gör det. LCN 96 och 97 är SVT1 Sörmland och SVT2 Sörmland. Så då tog jag och ändrade min favlist där jag räknat upp de LCN som jag vill att MyStuff skall visa och lade till 96 och 97. Sen laddade jag om data i MyStuff (Z1). Nu får jag exakt samma som du, nämligen kanalnamnet i rubrikerna för informationen saknar dessa bokstäver medan alla övrig info (som kommer från MyStuff.mei tillverkad av XmlTv2Mei) är helt OK. Jag får fråga på forumet i UK vad detta kan bero på och ifall man kan ändra beteendet. Workaround...En sak som jag ändrat på förut är följande: Namnet på SVTB är via luften "Barn/Kunskapsk." och det ställer till trassel med de här MEI-filerna som sparas för varje inspelning. Såna filer heter nämligen samma som kanalnamnet plus datum och kan inte överföras till PC eftersom / är illegalt i filnamn både på Windows, Apple och Unix.... Men jag fick tipset att ändra namnet i Toppyns egen kanallista eftersom man kan ändra kanalnamnet där! Så här gjorde jag: - OK för att få fram kanallistan - Markera kanalen - Tryck röd knapp för att ändra - Byt namn - Justera tecknet / till - - Spara Nu ser man kanalnamnet i MyStuff (och toppyn) som Barn-Kunskapsk. i stället. Du kunde ju använda samma teknik för att helt enkelt ta bort den extra delen i namnet så att där bara står SVT1, då skulle det funka eftersom där inte finns nåt åäö-tecken. UPPDATERING:Jag har nu ställt frågan i England: Wrong channel name in info headers!/Bosse
Redigerat av Bo_B, 19 September 2009 - 07:44.
Postad 19 September 2009 - 23:20
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Hej, nu när jag vet vad du har problem med så har jag testat följande: Jag har kollat på Toppyns interna programlista (den som man får upp med OK-knappen) om det finns någon kanal med åäö i namnet här i stockholm och det gör det. LCN 96 och 97 är SVT1 Sörmland och SVT2 Sörmland. Så då tog jag och ändrade min favlist där jag räknat upp de LCN som jag vill att MyStuff skall visa och lade till 96 och 97. Sen laddade jag om data i MyStuff (Z1). Nu får jag exakt samma som du, nämligen kanalnamnet i rubrikerna för informationen saknar dessa bokstäver medan alla övrig info (som kommer från MyStuff.mei tillverkad av XmlTv2Mei) är helt OK.
Skönt att höra att man för en gång skulle inte är ensam om ett problem då. Tack för att du tog dig tid att Undersöka mina problem. Jag får fråga på forumet i UK vad detta kan bero på och ifall man kan ändra beteendet.
Workaround... En sak som jag ändrat på förut är följande: Namnet på SVTB är via luften "Barn/Kunskapsk." och det ställer till trassel med de här MEI-filerna som sparas för varje inspelning. Såna filer heter nämligen samma som kanalnamnet plus datum och kan inte överföras till PC eftersom / är illegalt i filnamn både på Windows, Apple och Unix....
Du kunde ju använda samma teknik för att helt enkelt ta bort den extra delen i namnet så att där bara står SVT1, då skulle det funka eftersom där inte finns nåt åäö-tecken.
Ja det är ju ett sätt. Det är ju en workaround verkligen, en lösning, men inget jag egentligen gillar. Kan ju som du sjävl skriver ställa till med problem. Hade man inte just haft Teracom så kanske. Men... UPPDATERING: Jag har nu ställt frågan i England: Wrong channel name in info headers!
/Bosse
Där ser man. Nu sitter man här och undrar lite smått, varför man använder ett program skrivit av någon som uppenbart tror att värden använder a-z och tycker att det är skrivet för deras marknad och inget annat. Hur som helst att donera pengar i detta läge känns rätt långt bort just nu. Men vi får väl se vad som händer framöver. Hur som helst. Du skall ha ett stort tack! Superbra support trots att du inte ens behöver. Men jag är glad... /Kjell
Redigerat av Chelsean, 19 September 2009 - 23:24.
Postad 21 September 2009 - 20:44
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Hej. Beställade Disney-Chanel till ungarna. Då ingår det tydligen TCM, Silver, VH-1 också. Hur lång tid behöver de på sig för att uppdatera ? Alltså innan man kan se de nya kanalera ?
Tittar i MyStuff, så står det:
End of EPG Data för följande kanaler:
CNN, TCM,
Samt No infomation för:
Eurosport, Discovery, MTV, Comedy Cental, Animal Planet, Nikelodeon, Comedy Cental, Silver, TV7, Canal 7
Vad beror det på? Har jag gjort något fel?
Tack på förhand
Postad 22 September 2009 - 18:15
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag har hittat lite saker som jag tycker verkar konstiga eller inte fungerar,
Frånsett att den i mellanåt krachar, som är väldigt irriterande, så är det ett par saker som jag hittat.
P5 - Rewind when unpausing playback
När jag tittar på ett inspelat program och trycker på pause
knappen pause'as uppspelningen. Trycker åter igen på pause
knappen för att starta uppspelningen. Uppspelningen återupptas
där den stannades. Skall den inte backa x antal sekunder som
man angivet i P5 ? (verkar fungera om den är inställd på 15 sekunder eller mer), men inte
på 5 sek eller 10 sek. Och enbart om man trycker play efter
pause och inte på pause.
Vissa kappar verkar inte vara samma som i de n engelska versionen av fjärrkontrollen. Exempelvis List. Den har jag på samma knapp som min OK knapp. Vilket blir lite förvirrande. Har någon gjort en beskrivning som är anpassad för våra fjärrkontroller ? Tänkte fråga innan jag gör en själv.
/Kjell
Postad 22 September 2009 - 18:43
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Hej. Beställade Disney-Chanel till ungarna. Då ingår det tydligen TCM, Silver, VH-1 också. Hur lång tid behöver de på sig för att uppdatera ? Alltså innan man kan se de nya kanalera ?
Tittar i MyStuff, så står det: End of EPG Data för följande kanaler: CNN, TCM, Samt No infomation för: Eurosport, Discovery, MTV, Comedy Cental, Animal Planet, Nikelodeon, Comedy Cental, Silver, TV7, Canal 7
Vad beror det på? Har jag gjort något fel?
Tack på förhand
Med XMLTV2Mei så får du lov att ändra i inifilen för att få med nya kanaler i hämtningen. Man har viss ledning av filen channels.txt i Data-katalogen. I den skriver XmlTv2Mei ner alla de kanaler som man kan hämta EPG för hos tvsajten. Alla kanaler finns inte i Boxers utbud (tvsajten riktar sig nog mest mot såna som har kabel och såna här PC-baserade boxar). I min senaste fil från i natt står det: [Channels] nordic.animalplanet.discovery.com=Animal Planet axess.se=Axess TV action.canalplus.se=CANAL+ Action comedy.canalplus.se=CANAL+ Comedy drama.canalplus.se=CANAL+ Drama filmhd.canalplus.se=CANAL+ Film HD first.canalplus.se=CANAL+ First hits.canalplus.se=CANAL+ Hits hits-sport-weekend.canalplus.se=CANAL+ Hits Sport Weekend ppvsport1.canalplus.se=Canal+ PPV Sport 1 ppvsport2.canalplus.se=Canal+ PPV Sport 2 ppvsport3.canalplus.se=Canal+ PPV Sport 3 ppvsport4.canalplus.se=Canal+ PPV Sport 4 ppvsport5.canalplus.se=Canal+ PPV Sport 5 ppv1.canalplus.se=Canal+ PPV1 ppv2.canalplus.se=Canal+ PPV2 ppv3.canalplus.se=Canal+ PPV3 ppv4.canalplus.se=Canal+ PPV4 ppv5.canalplus.se=Canal+ PPV5 ppv6.canalplus.se=Canal+ PPV6 ppv7.canalplus.se=Canal+ PPV7 ppv8.canalplus.se=Canal+ PPV8 sport1.canalplus.se=CANAL+ Sport 1 sport2.canalplus.se=CANAL+ Sport 2 sport-extra.canalplus.se=CANAL+ Sport Extra sporthd.canalplus.se=CANAL+ Sport HD se.comedycentral.tv=Comedy Central nordic.discovery.com=Discovery Channel hd.discovery.com=Discovery HD nordic.science.discovery.com=Discovery Science nordic.travel.discovery.com=Discovery Travel & Living world.discovery.com=Discovery World disneychannel.se=Disney Channel dr1.dr.dk=DR1 dr2.dr.dk=DR2 eurosport.com=Eurosport eurosport2.eurosport.com=Eurosport 2 kanal5.se=Kanal 5 kanal9.se=Kanal 9 svtb-kunskap.svt.se=Kunskap/SVTB kunskapskanalen.svt.se=Kunskapskanalen nordic.mtve.com=MTV Nordic mtv2.mtve.com=MTV2 hd.mtve.com=MTVNHD se.nasn.com=NASN hd.ngcsverige.com=National Geographic HD Sverige ngcsverige.com=National Geographic Sverige viasat-nature-nick.spa.se=Nature/Crime/Nickelodeon nickelodeon.se=Nickelodeon p1.sr.se=P1 p2.sr.se=P2 p3.sr.se=P3 playhouse.disneychannel.se=Playhouse Disney hd.svt.se=SVT HD world.svt.se=SVT World svt1.svt.se=SVT1 svt2.svt.se=SVT2 svt24.svt.se=SVT24 svtb.svt.se=SVTB toon.disneychannel.se=Toon Disney tv1000.viasat.se=TV1000 plus-1.tv1000.viasat.se=TV1000 +1 action.tv1000.viasat.se=TV1000 Action classic.tv1000.viasat.se=TV1000 Classic drama.tv1000.viasat.se=TV1000 Drama family.tv1000.viasat.se=TV1000 Family hd.tv1000.viasat.se=TV1000 HD nordic.tv1000.viasat.se=TV1000 Nordic tv3.viasat.se=TV3 tv4.se=TV4 fakta.tv4.se=TV4 Fakta film.tv4.se=TV4 Film guld.tv4.se=TV4 Guld komedi.tv4.se=TV4 Komedi plus.tv4.se=TV4 Plus sf.tv4.se=TV4 Science Fiction sport.tv4.se=TV4 Sport tv400.tv4.se=TV400 tv6.viasat.se=TV6 tv7.nu=TV7 tv8.se=TV8 vh1.com=VH1 explorer.viasat.se=Viasat Explorer fotboll.viasat.se=Viasat Fotboll golf.viasat.se=Viasat Golf history.viasat.se=Viasat History hockey.viasat.se=Viasat Hockey motor.viasat.se=Viasat Motor nature.viasat.se=Viasat Nature/Crime sport.viasat.se=Viasat Sport sporthd.viasat.se=Viasat Sport HD ztv.se=ZTV För varje kanal måste man veta det s.k. LCN-numret och sen kan man aktivera kanalerna i inifilen (se på hur det är uppbyggt för någon av de kanaler som redan funkar). Efter detta måste du också modifiera din fav-fil för MyStuff, eller också skapa en ny som du sedan kopierar över vid sidan av den du har. Nytt filnamn såklart. Sen kan du välja i MyStuff settings vilken lista som skall användas till EPG. Nu borde program för de nya kanalerna visas. Som du ser så finns inte CNN med i listan och därför har jag funktionen att hämta över FreeView.mei från boxen i början och sen mixa in data från Freeview i MyStuff.mei innan den förs över till boxen. Styrs av inifil-inställning. Notera att för dessa kanaler får man avsevärt kortare EPG eftersom det inte finns så mycket data i "luften". /Bosse
Postad 22 September 2009 - 18:53
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag har hittat lite saker som jag tycker verkar konstiga eller inte fungerar, Frånsett att den i mellanåt krachar, som är väldigt irriterande, så är det ett par saker som jag hittat.
Jag tycker att krascherna är bra mycket mindre irriterande efter att jag installerade TAP AutoReboot 2.2a. Då märker man knappt krascherna eftersom boxen startar om efter ett par sekunder. Såklart att ifall den gör det medan en inspelning pågår så blir den sabbad. P5 - Rewind when unpausing playback När jag tittar på ett inspelat program och trycker på pause knappen pause'as uppspelningen. Trycker åter igen på pause knappen för att starta uppspelningen. Uppspelningen återupptas där den stannades. Skall den inte backa x antal sekunder som man angivet i P5 ? (verkar fungera om den är inställd på 15 sekunder eller mer), men inte på 5 sek eller 10 sek. Och enbart om man trycker play efter pause och inte på pause.
Jag har inte provat men jag tycker det verkar vara en bra modell: Pause stannar Pause en gång till startar från stoppstället Play startar men en viss tid före stopp-stället På så vis får man möjligheten att bestämma själv hur man skall återstarta visningen. Jämför hur det fungerar med att spela upp program från arkivet: OK-knappen startar spelningen från den plats man avbröt senast man tittade på inspelningen Play-knappen startar från början av programmet (dvs backar om det är möjligt) Vissa kappar verkar inte vara samma som i den engelska versionen av fjärrkontrollen. Exempelvis List. Den har jag på samma knapp som min OK knapp. Vilket blir lite förvirrande. Har någon gjort en beskrivning som är anpassad för våra fjärrkontroller ? Tänkte fråga innan jag gör en själv.
/Kjell
Jag har aldrig uppfattat vår fjärr som konstig. Vad exakt har du för problem med OK-knappen? Jag har aldrig använt någon funktion som heter "List"... /Bosse
Postad 22 September 2009 - 20:59
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Med XMLTV2Mei så får du lov att ändra i inifilen för att få med nya kanaler i hämtningen. Man har viss ledning av filen channels.txt i Data-katalogen. I den skriver XmlTv2Mei ner alla de kanaler som man kan hämta EPG för hos tvsajten. Alla kanaler finns inte i Boxers utbud (tvsajten riktar sig nog mest mot såna som har kabel och såna här PC-baserade boxar).
I min senaste fil från i natt står det:
[Channels] nordic.animalplanet.discovery.com=Animal Planet (massa rader bortklipta)
För varje kanal måste man veta det s.k. LCN-numret och sen kan man aktivera kanalerna i inifilen (se på hur det är uppbyggt för någon av de kanaler som redan funkar).
Efter detta måste du också modifiera din fav-fil för MyStuff, eller också skapa en ny som du sedan kopierar över vid sidan av den du har. Nytt filnamn såklart. Sen kan du välja i MyStuff settings vilken lista som skall användas till EPG.
Nu borde program för de nya kanalerna visas.
Som du ser så finns inte CNN med i listan och därför har jag funktionen att hämta över FreeView.mei från boxen i början och sen mixa in data från Freeview i MyStuff.mei innan den förs över till boxen. Styrs av inifil-inställning.
Notera att för dessa kanaler får man avsevärt kortare EPG eftersom det inte finns så mycket data i "luften".
/Bosse
Oj det var mycket info. Är inte säker på att jag har fattat, men jag skall läsa detta ett par ggr till så kanske jag frågar igen. /Kjell
Postad 22 September 2009 - 21:23
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Oj det var mycket info. Är inte säker på att jag har fattat, men jag skall läsa detta ett par ggr till så kanske jag frågar igen. /Kjell
Jag tänker inte rätt här! Jag har glömt att jag har gjort en konfogurationsapplikation också. Den installeras ju tillsammans med XmlTv2Mei och det är bara att öppna den och klicka för de kanaler du vill ha med i EPG och spara så är det klart! Om man skall lägga till nåt som inte fanns förut så får man lite mer pyssel förstås. Men testa det här först! Bosse PS: Glöm inte favoritlistan till MyStuff! Du måste lägga till LCN-koderna till de nya kanalerna där annars får du ingen EPG för de kanalerna på skärmen även om XmlTv2Mei har letat fram data... DS
Postad 22 September 2009 - 21:45
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag tycker att krascherna är bra mycket mindre irriterande efter att jag installerade TAP AutoReboot 2.2a. Då märker man knappt krascherna eftersom boxen startar om efter ett par sekunder. Såklart att ifall den gör det medan en inspelning pågår så blir den sabbad. 
Jag har inte kört AutoReboot, men kan mycket väl tänka mig att den är bra i fall det kraschar, men vill inte att det skall krascha. Det är lite som att köra hududet i sanden tycker jag. Jag är ju helt ny på MyStuff så jag vet inte hur det har varit. Jag kör ju 6.0 vilket jag tror att du har backat från ? Jag har inte provat men jag tycker det verkar vara en bra modell: Pause stannar Pause en gång till startar från stoppstället Play startar men en viss tid före stopp-stället
På så vis får man möjligheten att bestämma själv hur man skall återstarta visningen.
Jo jo, det är helt ok. Men det skall väl fungera även om man på P5 anger 5 sekunder (vilket den står på som standard efter installationen). Det skall enligt manualen och hjälptexten gå att ange 5-30 sekunder. Men det är först från och med 15 sekunder som det faktiskt fungerar. Anger man ett lägre värde än 15 sekunder så fungerar inte funktionen. Jag har aldrig uppfattat vår fjärr som konstig. Vad exakt har du för problem med OK-knappen? Jag har aldrig använt någon funktion som heter "List"... /Bosse
I MyStuff's manual och under inställningarn exempelvis för Q6 - Extended Info Key kan man ange knappen List. ser att i manualens fjärr sitter den på samma ställe som vår Radio/TV knapp. Så det är ju inte den knapp som det står List på min. Mittenknappen mellen upp/ned, vänste/höger heter OK/List (Ok på första raden och List på raden under). Men den knappen kan man inte använda. Utan man måste använda knappen för Radio/TV. Nu när man vet detta är det ok. Men det är lite förvirrande.
Postad 22 September 2009 - 22:00
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag tänker inte rätt här! Jag har glömt att jag har gjort en konfogurationsapplikation också. Den installeras ju tillsammans med XmlTv2Mei och det är bara att öppna den och klicka för de kanaler du vill ha med i EPG och spara så är det klart! Om man skall lägga till nåt som inte fanns förut så får man lite mer pyssel förstås. Men testa det här först!
Bosse
PS: Glöm inte favoritlistan till MyStuff! Du måste lägga till LCN-koderna till de nya kanalerna där annars får du ingen EPG för de kanalerna på skärmen även om XmlTv2Mei har letat fram data... DS
Ok, jag har använt ditt konfigurationsprogram. Jag har ALLA boxers kanaler (enligt boxer.se utbud). Men jag har gjort en favoritlista. Fungerar inte ändå. Här är det en annan sak som inte fungerar som det skall tror jag. När jag visar EPG så visar den alla kanaler. Då kan man trycka på "Sleep" knappen och få upp en ruta där det står Current List. Då går det att välja mellan All Channels, All TV, All Radio och "Min" favoritlista. När jag valt min favoritlista som jag gjort där jag skippat LCN 91 - SVT1 Tal txt, 92 SVT2 Tal txt samt 96, 97 som är Hallandsnytt vilket är samma innehåll som mitt Västnytt). Hur som helst efter ett tag så visas dessa kanaler i alla fall i EPG trots att jag har valt min favorit. Detta har hänt massor av gånger.
Postad 23 September 2009 - 10:19
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Med XMLTV2Mei så får du lov att ändra i inifilen för att få med nya kanaler i hämtningen. Man har viss ledning av filen channels.txt i Data-katalogen. I den skriver XmlTv2Mei ner alla de kanaler som man kan hämta EPG för hos tvsajten. Alla kanaler finns inte i Boxers utbud (tvsajten riktar sig nog mest mot såna som har kabel och såna här PC-baserade boxar).
[Channels] nordic.animalplanet.discovery.com=Animal Planet --- bortklippta rader -- tv.se=ZTV
Skall man själv redigera channels.txt filen ? Ser att channels.txt filen saknar följande kanaler TCM SILVER CNN Canal 7 Skall man/Kan man lägga till dem själv ? Som du ser så finns inte CNN med i listan och därför har jag funktionen att hämta över FreeView.mei från boxen i början och sen mixa in data från Freeview i MyStuff.mei innan den förs över till boxen. Styrs av inifil-inställning.
Notera att för dessa kanaler får man avsevärt kortare EPG eftersom det inte finns så mycket data i "luften".
Inte bara CNN, utan även TCM SILVER Canal 7 saknas från listan. Och en sak till ! Behöver man konfigurera eit2mei ? jag har bara lagt in den i AutoStart katalogen men inte gjort något mer.
Redigerat av Chelsean, 23 September 2009 - 10:25.
Postad 23 September 2009 - 17:05
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Citera(Bo_B @ Sep 22 2009, 19:43 ) * Med XMLTV2Mei så får du lov att ändra i inifilen för att få med nya kanaler i hämtningen. Man har viss ledning av filen channels.txt i Data-katalogen. I den skriver XmlTv2Mei ner alla de kanaler som man kan hämta EPG för hos tvsajten. Alla kanaler finns inte i Boxers utbud (tvsajten riktar sig nog mest mot såna som har kabel och såna här PC-baserade boxar).
[Channels] nordic.animalplanet.discovery.com=Animal Planet --- bortklippta rader -- tv.se=ZTV Skall man själv redigera channels.txt filen ?
Ser att channels.txt filen saknar följande kanaler TCM SILVER CNN Canal 7
Skall man/Kan man lägga till dem själv ?
Nej, den här filen skapas av XmlTv2Mei när den läser av vilka kanaler som supportas av tvsajten. Den förnyas varje gång man kör XmlTv2Mei. Nyttan med den är att hitta rätt identifierare till de kanaler man är intresserad av. Finns en kanal inte där så finns det inga data för den heller. Då kommer din EPG bara att visa data från Freeview.mei (ifall du har ställt in XmlTV2Mei att ladda in Freeview förstås. Och såklart måste eit2mei ha producerat en vettig epg för de saknade kanalerna.... Citera(Bo_B @ Sep 22 2009, 19:43 ) * Som du ser så finns inte CNN med i listan och därför har jag funktionen att hämta över FreeView.mei från boxen i början och sen mixa in data från Freeview i MyStuff.mei innan den förs över till boxen. Styrs av inifil-inställning.
Notera att för dessa kanaler får man avsevärt kortare EPG eftersom det inte finns så mycket data i "luften". Inte bara CNN, utan även TCM SILVER Canal 7 saknas från listan.
Och en sak till ! Behöver man konfigurera eit2mei ? jag har bara lagt in den i AutoStart katalogen men inte gjort något mer.
Som sagt var så finns det kanaler som inte har annan EPG-källa än Teracom och där måste eit2mei scanna av sändningarna för att få fram den. Det finns ingen konfiguration att göra för eit2mei, den bara läggs i Auto Start så funkar den...
Postad 24 September 2009 - 08:48
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Nej, den här filen skapas av XmlTv2Mei när den läser av vilka kanaler som supportas av tvsajten. Den förnyas varje gång man kör XmlTv2Mei. Nyttan med den är att hitta rätt identifierare till de kanaler man är intresserad av. Finns en kanal inte där så finns det inga data för den heller. Då kommer din EPG bara att visa data från Freeview.mei (ifall du har ställt in XmlTV2Mei att ladda in Freeview förstås. Och såklart måste eit2mei ha producerat en vettig epg för de saknade kanalerna....
Ok Då förstår jag. Så för CNN, TCM, Silver och Canal 7, så är det bara att hoppas på scanning då. Som sagt var så finns det kanaler som inte har annan EPG-källa än Teracom och där måste eit2mei scanna av sändningarna för att få fram den. Det finns ingen konfiguration att göra för eit2mei, den bara läggs i Auto Start så funkar den...
Ok. Den ligger redan i min autostart, men jag körde eit2mei manuellt i går, innan jag körde XmlTv2Mei, och då fick jag en betydligt bättre EPG lista för dessa kanaler än tidigare. NU vet jag inte hur eit2mei fungerar. Antar att den ligger i bakgrunden och kör och bygger upp data allt eftersom. Eftersom jag har kört XmlTv2Mei på morgonen under en veckas tid, så har säkert inte eit2mei hunnit att skapa något vettigt data. Kanske bättre att köra XmlTv2Mei senare på dagen eller på kvällen ?
Postad 24 September 2009 - 12:06
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Ok. Den ligger redan i min autostart, men jag körde eit2mei manuellt i går, innan jag körde XmlTv2Mei, och då fick jag en betydligt bättre EPG lista för dessa kanaler än tidigare.
NU vet jag inte hur eit2mei fungerar. Antar att den ligger i bakgrunden och kör och bygger upp data allt eftersom. Eftersom jag har kört XmlTv2Mei på morgonen under en veckas tid, så har säkert inte eit2mei hunnit att skapa något vettigt data. Kanske bättre att köra XmlTv2Mei senare på dagen eller på kvällen ?
Har du inställningen R2 på "Never"? Prova med 1h. ur Manualen: Option R2: EPG data reload frequency (Minutes) [5m; 10m; 30m; 1hr; 2hr; 4hr; 8hr;24hr] ... or eit2mei which can background scan and create a new MEI...För övrigt har jag testat Crid0.08.tap och SeriesLink Beta 0.27.tap. Dessa fungerar inte alls. Så seriesök i Mystuff6.0 är nog bara att glömma, tyvärr. Jag har ändrat "Barn/Kunskapsk." till "Barn-Kunskapsk." Nu vet ju inte Mystuff vilken logga den ska visa i arkivet. jag har försökt att ändra fil huvudet ( i xxxxxxxxx.rec) men inte lyckats. Jag har testat TFRecEdit 1.1 , TFHead 2.0 och någon till, men får inget att fungera. Någon som har lyckats med detta?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|