Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506

2508 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 augusti 2006 - 22:09

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Tjaa, nära och nära!!

Senaste High Fidelity innehöll test av 989:an och där konstaterar man krasst att i stundande formatkrig mellan Blu-Ray och HDDVD kan man "ganska" tryggt köpa en ren DVD spelare ännu!!
Lär med andra ord dröjja ett tag innan en vinnare kan koras här.. Och inte fanken köper man en spelare för varje format utan snare en framtida multispelare a la 989 som både kör HDDVD/Blue-Ray samt standard DVD samt DVD audio samt SACD!!

Och så gissar JAG att dom första omgångarna av spelare inte heller kommer vara optimala.. Lär ochså dröjja innan kvaliteten hos dom håller en hög standard tror jag!!

JAG har alltså köpt en 989:a som jag ännu inte fått levererad! Och jag tänkte ochså i banorna BluRay HDDVD!

Men visst får man en grym spelare även i en Pioneer 696 med HDMI t ex för under 2 loppor!!

<{POST_SNAPBACK}>

Med risk att hamna ännu mer off-topic så vill jag kommentera lite. Har en 506XDE. Har kört med en Pio 989 i snart 9 månader och varit mycket nöjd med den.

Fick för några veckor sedan hem en egenimporterad Toshiba A1 HD-DVD och ett antal filmer. Det finns ingen som kan bestrida att du med HD-DVD film äntligen utnyttjar de kvaliteer 506an har. Innan du sett riktig HD-DVD har du inte sett vad din skärm kan göra. Har sett mycket nedladdat material från amerikanska HDTV sändningar och kan ärligt säga att ingen av dessa har uppvisat en bildkvalite som är lika bra. Om det sen beror på sämre transfers eller sändningarna i sig vet jag inte.

Visst kan du vänta. Men ska du vänta på en kombomaskin är risken att du får vänta länge. De flesta som är aktiva på ett sådant här forum byter nog DVD-spelare med några års mellanrum. I det läget känns det mycket smartare att köpa en HD-DVD nu och njuta av kvaliten i ett par år istället för att vänta i flera år. Du får en fanstastisk vanlig DVD-spelare. Toshiban är minst lika bra som 989an både på att spela vanlig DVD och som CD-spelare. Dessutom får du HD kvaliten och allt för ungefär halva priset. Även om du "måste" köpa en ny spelare om några år så gäller detsamma om du köper en 989. Har du en så bra TV som Pioneer kommer du om två år inte vara nöjd med att titta på vanlig DVD. Garanterat.

Om du har mycket region 2 filmer i din hylla kan det givetvis vara smart att vänta på den europeiska versionen. Det finns signaler som tyder på att den ska kunna ha några förändringar i hårdvaran. Risken är att det inte bara blir förbättringar. Toshiba har subventionerat de första spelarna med tusentals kronor för att hålla nere priset till konsument. Det lär dom inte göra i alla framtid. Givetvis blir delarna billigare att tillverka efterhand men om det inte går fort nog börjar man nog snåla på enskilda komponenter. Faktum är att några av de första DVD spelarna som kom stod sig i ganska många år mot nyare modeller i alla fall vad det gällde bildkvaliten.

Jag behåller tills vidare min 989 för att kunna spela R2 skivor och för SACD funktionen. När det kommer en europeisk HD-DVD ligger den risigt till.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller så kör man på ett budgetalternativ och köper en PS3 i november. BlueRay-spelare + DVD-spelare + spelmaskin för ca 6.000:-

Postad 15 augusti 2006 - 00:51

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
skulle inte REELBOX släppa en kombobox me både hd-dvd och hd-satmottagare?

Postad 16 augusti 2006 - 17:32

martin_h
  • martin_h
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Har försökt kolla igenom tråden men hittar inte någonstans. Går det att ställa in någonstans (kanske i servicemenyn) så att kanterna när man ser på deladbild blir svarta istället för gråa?

Postad 16 augusti 2006 - 19:33

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Har försökt kolla igenom tråden men hittar inte någonstans. Går det att ställa in någonstans (kanske i servicemenyn) så att kanterna när man ser på deladbild blir svarta istället för gråa?

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, det är en av nackdelarna.

Men många använder tex "zoom" eller "bio" läget och flyttar sedan upp bilden i inställningarna så man ser text osv.

Postad 22 augusti 2006 - 22:15

Enc
  • Enc
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon mer än jag som har problem med flimmerande ljusstyrka/kontrast på 436XDE? Problemet kanske finns på de andra modellerna 436FDE och 506 också. Jag har sök på forumet och på google och jag hittar egentligen inga träffar på detta så det är möjligt att det är något knass med min panel.

Hur ser det ut?

Jo, om jag väljer PiP och på ena fönstret väljer att vissa "myronars krig" så ser man i det grå fälten (ovan och neden) hur den grå färgen växlar i kontrast och ljusstyrka. Det hela syns tydligast när man har skärmen inställd på Spara2-inställningen på Strömkontroll och är knappt synbart när man väljer inte väljer något sparläge.

PROBLEMET är dock att jag kan se flimmande ljusstryka även när jag kollar på t ex DVD eller DTV och det ser ut precis som ovan men istället för att den grå färgen blir ljusare som ovan så blir hela bliden lite ljusare eller mörkare. De kan växla så flera gånger per sekund och jag har fått för mig att det blir så ff a just när t ex bilden flyttar sig men det kan också bli så vid stillbilder. Hur som helst så är detta knappt synbart om man inte använder någon sparfunktion på Strömkontrollinställiningarna.

Uppmärksammade det hela någon månad efter att jag fått skärmen så det är möjligt att något har pajat. Vore väldigt tacksam om någon av er som visste något mer om detta eller om ni också har uppmärksammat det hela kunde svara mig. Bara så jag vet om det är något knass med panelen eller inte. Förnärvarande är TV:n några månader gammal och jag måste använda Spar2-funktionen eftersom jag fått "screen retention" problem, möjligen inbränning, av Discovery-loggan i högra hörnet på skärmen (trots gravt nedsatt kontrast, ljus m m etc)!!!

Än en gång, vet ni något om detta, svara i tråden snälla!!!

Postad 24 augusti 2006 - 10:07

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Enc, det gör dig troligen inte något gladare, men jag har *inte* sett något liknande på min 436XDE.

/Egge

Postad 24 augusti 2006 - 11:06

L&W
  • L&W
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Enc, det gör dig troligen inte något gladare, men jag har *inte* sett något liknande på min 436XDE.

/Egge

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte heller märkt det på min 506XDE. Det kanske beror på hur känslig man är för flimer... Sen är det också att om man tittar noga på nånting och aktivt letar efter fel så hittar man alltid nåt... :unsure:

Postad 25 augusti 2006 - 10:49

Unregistered20d93ac1
  • Unregistered20d93ac1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Ni har säkert redan läst detta men ändå.. säkert någon som har missat!

http://pioneer.se/se...generation.html

Postad 30 augusti 2006 - 13:32

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Aha, 43" ersätts av 42". Och 1080p-stöd... Inte helt fel!

Postad 30 augusti 2006 - 13:36

aeqvist
  • aeqvist
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

gamla 436 har väl oxå 1080p stöd dock inte 1080 upplösning och det har inte den nya heller

Postad 30 augusti 2006 - 13:45

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

gamla 436 har väl oxå 1080p stöd dock inte 1080 upplösning och det har inte den nya heller

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer bra det, 1080p/24 tar den emot! Är VÄÄÄLDIGT sugen på att koppla in 1080p och se resultatet på min 436!

Vet att många missat att det är så, men jag har skrivit det på några ställen i forumet... :)

Redigerat av thetias, 30 augusti 2006 - 13:45.

Postad 31 augusti 2006 - 16:43

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
TJENA

Funderar på att köpa en pioneer pdp 436sxe. ÄR det någon bra tv. Jag har canal digital samt en bra dvd. Gillar att se mycket film och sport. Vilken av modellerna föredrar ni. Visst är det samma plasma men "lull lullet" skiljer???
Tacksam för snabba svar då jag tänker köpa nu när priset är rätt. :)

MVH Kpt Kirk

Postad 01 september 2006 - 13:18

ipren
  • ipren
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Om någon går i köpetankar på en 436-XDE så kan jag tipsa om att de har utförsäljning på sina sista ex på Paus ljud&bild på sveavägen i Stockholm. 23.900 så är den din. Skillnad mot mina 35.000 som jag gav i februari :/

Postad 04 september 2006 - 12:42

kristian65
  • kristian65
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hejsan har en 436 FDE

Jag har ett problem som dyker upp när jag kollar på DVD som är kopplad med komposit så verkar det som om skärmen inte hänger med i action scener.

Svårt att beskriva men tex när en text flyger förbi fårn vänster till höger så blir det lite suddigt inte klart som vid lugna scener.

Vet någon hur detta proble m kan lösas eller är det något jag får leva med?

Tackar för svar

Postad 04 september 2006 - 13:34

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hejsan har en 436 FDE

Jag har ett problem som dyker upp när jag kollar på DVD som är kopplad med komposit så verkar det som om skärmen inte hänger med i action scener.

Svårt att beskriva men tex när en text flyger förbi fårn vänster till höger så blir det lite suddigt inte klart som vid lugna scener.

Vet någon hur detta proble m kan lösas eller är det något jag får leva med?

Tackar för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Gå in i "Bild/pro-justering" och prova slå till/från Purecinema.
Antar att du menade komponent och inte komposit, annars är det läge för att byta till något vettigare.

Postad 04 september 2006 - 20:38

mikeness78
  • mikeness78
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
är det nån som upplevt problem med xbox360 å pioneeren, som om det blir en skarv i bilden i vissa spel?

om detta tagits upp i tidigare inlägg ber jag om ursäkt.

Postad 05 september 2006 - 10:43

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

är det nån som upplevt problem med xbox360 å pioneeren, som om det blir en skarv i bilden i vissa spel?

om detta tagits upp i tidigare inlägg ber jag om ursäkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Inget jag märkt av.

Postad 05 september 2006 - 18:03

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej!
Nu när man kan förmoda att priserna på Pioneers "gamla" apparater kommer sjunka så har jag en fråga. Jag förstår att svaret finns att finna någonstans bland de 2318 inlägg som skrivits hitills men det tar bara föööör lång tid att leta så:

Vad skiljer apparaterna 436 SXE, RXE, XDE och FDE åt?
En kort förklaring skulle jag bli mkt glad för!

Är mkt sugen på en stilren skärm utan högtalare som förfular. Kommer i alla fall dra ljudet via surroundsystemet.

Tack för svar!

Postad 05 september 2006 - 18:43

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
xde och fde har separat mediabox och du måste köpa högtalare till om du vill ha det. Xde har massa "lull lull" och digatal mottagare (boxer), fde har mindre "lull lull" och analog mottager.

Sxe och rxe Har inbyggd mediabox och inbyggda högtalare.Sxe har digital mottagare och mer anslutningar jämfört med rxe.

Det är samma plasma panel i alla. Dvs bilden är kanon.

Detta var lite överskådlig info, kolla gärna på www.pioneer.se för mer info.

/Mvh Kpt Kirk

Postad 05 september 2006 - 18:59

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

xde och fde har separat mediabox och du måste köpa högtalare till om du vill ha det. Xde har massa "lull lull" och digatal mottagare (boxer), fde har mindre "lull lull" och analog mottager.

Sxe och rxe Har inbyggd mediabox och inbyggda högtalare.Sxe har digital mottagare och mer anslutningar jämfört med rxe.

Det är samma plasma panel i alla. Dvs bilden är kanon.

Detta var lite överskådlig info, kolla gärna på www.pioneer.se för mer info.

/Mvh Kpt Kirk

<{POST_SNAPBACK}>

Ok så om jag fattar rätt så är sxe och rxe med inbyggda högtalare också större runt om panelen så att säga? Alltså om jag vill ha en så tunn svart ram som möjligt så är det ngn av de andra modellerna som gäller. Korrekt?
Har sett att man kan få sxe för 19995 och xde för 3-4000 mer (kommer inte ihåg var, hittar inte den tråden just nu).

Så frågan man bör ställa sig är då vilken modell är att rekommendera för mig:
Jag bor i en lägenhet och har upc digitaltv (med boxer till denna) och kommer så gott som uteslutande använda skärmen till tv och dvd.´Vill som sagt dra ljudet via surroundsystem för att få så tunn ram som möjligt.

Är det xde som gäller i såfall även fast jag om jag fattat rätt inte behöver boxen?

Postad 05 september 2006 - 19:36

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0
Usch vad sugen man är på en Pioneer. Men är rädd att inbränningsrisken på den tvingar mig att avstå. Den är säkert mindre känslig efter några hundra timmar, men efter att ha läst instruktionsboken samt erfarenheter från de som råkat ut för inbränningar så känns den som ett osäkert kort. Jag vill kunna spela TV-spel, koppla in datorn för att se film från den och inte få hjärtinfarkt om jag råkat lämna framme skrivbordet nån timme. :)

Postad 05 september 2006 - 20:30

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
De inbyggda högtalarna är inte på sidorna utan längst ner, de är nästan gömda kan man säga. Mediaboxen måste användas om du vill ha någon bild på plasman!!! Det är där alla ingångar sitter och utgångar sitter. Gjord för att inte behöva massa kablar från plasman.

Ja, du verkar vara ute efter xde. Kolla pioneers hemsida, där finns många bilder och bra info.

MVH Kpt Kirk

Postad 05 september 2006 - 21:25

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

De inbyggda högtalarna är inte på sidorna utan längst ner, de är nästan gömda kan man säga. Mediaboxen måste användas om du vill ha någon bild på plasman!!! Det är där alla ingångar sitter och utgångar sitter. Gjord för att inte behöva massa kablar från plasman.

Ja, du verkar vara ute efter xde. Kolla pioneers hemsida, där finns många bilder och bra info.

MVH Kpt Kirk

<{POST_SNAPBACK}>

Ja mediaboxen ja men jag tänkte på den inbyggda digitalboxen.
Men även om högtalarna sitter långt ner så innebär det väl ändå att den nedre ramen blir fetare?
Som sagt, dessvärre antagligen en xde jag fiskar efter.. dyrast som vanligt :)

Postad 06 september 2006 - 00:33

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Usch vad sugen man är på en Pioneer. Men är rädd att inbränningsrisken på den tvingar mig att avstå. Den är säkert mindre känslig efter några hundra timmar, men efter att ha läst instruktionsboken samt erfarenheter från de som råkat ut för inbränningar så känns den som ett osäkert kort. Jag vill kunna spela TV-spel, koppla in datorn för att se film från den och inte få hjärtinfarkt om jag råkat lämna framme skrivbordet nån timme. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Är det med sxe eb risk för inbränning? Ska man passa sig mer än med andra plasmor?

Postad 06 september 2006 - 00:49

Unregistered7150649a
  • Unregistered7150649a
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har en 3år gammal 434 pioneer som jag köpte för runt 60-papp ångrar inte en sekund köpet , bästa köpet av produkt jag nånsin gjort trots priset är den prisvärd.... Inbränning är ett problem men inte för alla , jag har en dotter som tittar ofta på barnlogga-kanaler i timmar utan att jag fått nåt inbrännt... skärmen ger valuta för pengarna om den är rätt inställd och blir matat me rätt källor o kablage....

Postad 06 september 2006 - 11:14

martinwahlstrom
  • martinwahlstrom
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

MVH Kpt Kirk

<{POST_SNAPBACK}>

Ja mediaboxen ja men jag tänkte på den inbyggda digitalboxen.
Men även om högtalarna sitter långt ner så innebär det väl ändå att den nedre ramen blir fetare?
Som sagt, dessvärre antagligen en xde jag fiskar efter.. dyrast som vanligt :)

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså:
XDE/FDE består av två delar: en låda med enbart "bildröret" och en låda med allt annat (mediaboxen).
Mediaboxen innehåller i XDE digital- och analog mottagare och i FDE bara en analog mottagare.
Det är till/från mediaboxen alla sladdar kopplas, vilket gör att du har en slank skärm på väggen med bara en kabel till Mediaboxen.

Ingen av XDE eller FDE har högtalare. Kan köpas separat för sido- eller undermontage.

Om du redan har högtalare är det XDE/FDE du ska ha!
Är helnöjd med min 436XDE.

Kolla här för jämförelse och foton:
http://pioneer.se/se...xonomy_id=62-63

Martin/

Postad 07 september 2006 - 23:55

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0
Nu finns inte längre sxe för 20.000 Får hoppas på att vid månadsskiftat det finns någon av pioneers plasmor för 20.000. =)

Postad 10 september 2006 - 21:35

Culebra
  • Culebra
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Systemkabel PDA-H03

Är det någon som har koll på kontakterna i systemkablen. Den stora kontakten verkar vara en
DVI-D kabel, men den andra verkar vara en specialkontakt. Det käns surt att behöva betal 3000 spänn för en kabel när man endast behöver förlänga med 1 meter!

Postad 11 september 2006 - 08:40

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Systemkabel PDA-H03

Är det någon som har koll på kontakterna i systemkablen. Den stora kontakten verkar vara en
DVI-D kabel, men den andra verkar vara en specialkontakt. Det käns surt att behöva betal 3000 spänn för en kabel när man endast behöver förlänga med 1 meter!

<{POST_SNAPBACK}>

Så här skrev användare "DIZZA" i januari angående systemkabeln.

Byta ut styrkabeln till mediaboxen som består av en kontrollkabel och en DVI-kabel?

Jag fick min PDP-436XDE för ett par veckor sedan. Helnöjd men kunde konstatera att systemkabeln till mediaboxen var 2 meter för kort i mitt fall... Dessutom erbjuder Pioneer enbart en 10 meter lång systemkabel för runt 3500 spänn eller en 30 meter lång kabel där själva DVI-kabeln är en fiberoptisk. Lite overkill i mitt fall... 

Inga problem att byta ut själva DVI-kabeln mot en som har rätt längd och dessutom av bättre kvalité än den som Pioneer skickar med. Har beställt en Audioquest kabel. DV-1 modellen 6 meter kostar runt 1650 kr + frakt på www.hifihuset.se.

Det svåra var att htta vad för kontakt det är på själva styrkabeln / kontrollkabeln och att sedan hitta en sådan kabel. Efter mycket sökande kom jag fram till att det är en så kallad "mini-D ribbon" kontakt. Hittade en kontrollkabel på en engelsk firma som gör just kontrollkablar för nyare Pioneer plasmor. Dom vill ha 100 USD + frakt för den. Slutar nog på runt 1000 kr inkl frakt hemma i Sverige. Jag har bifogat bild på hur kabeln ser ut. Observera att detta är bara själva kontrollkabeln / styrkabeln. Bra kvalité och bra tillverkning. Finns på http://mjint.biz/ccable.php

Priser för styrkabeln:
2 meter - 70 USD
5 meter - 100 USD
10 meter - 140 USD
15 meter - 180 USD

+ frakt. Dom verkar kunna göra andra längder på begäran.

Observera att om man tänker köra längre än 10 meter så bör man köra optisk DVI-kabel för att säkerställa kvalitén på videosignalen. Då blir det klart dyrare...

Min 5 meter långa lösning blir nog dyrare per meter jämfört med priset för Pioneers 10 meter. Det beror dock till största del att jag kör med en klart bättre DVI-kabel än den som Pioneer har. Skulle jag köpa Audioquests 9 meter (10 m finns inte) långa DV-1 kabel (2150 kr) och den engelska firmans 10 meter långa styrkabel (runt 1200 kr) så slutar priset på runt 3400-3500 kr, dvs samma pris som Pioneers 10 meter långa kompletta systemkabel kostar. Då får jag å andra sidan en rejält bättre DVI-kabel än vad Pioneer erbjuder... 

Det finns en lite billigare styrkabel från Wireworld. Problemet hos de flesta firmor på webben från t ex England är dock att man även måste beställa Wireworlds DVI-kabel vilket jag inte ville göra. Hittade en firma i USA som lovade mig en 5 meter lång kontrollkabel för 78 USD inkl frakt. Frakten tog bara 4 dagar med USPS GPM (liten låda) som dessutom delvis går att följa via ett tracking number. Finns på http://www.apolloa-v...-Control/Detail

Kabeln funkade finfint! Den verkar dock inte vara riktigt lika rigid och ger inte samma robusta intryck som kabeln från MJINT. Nu väntar jag bara på min Audioquest DV-1 kabel sen är allt på plats och man kan börja njuuuuuta...

Hoppas det kan vara till någon hjälp. :)

Redigerat av thetias, 11 september 2006 - 08:41.

Postad 11 september 2006 - 17:11

Culebra
  • Culebra
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hoppas det kan vara till någon hjälp. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tusen tack! Precis vad jag bevövde.

Postad 11 september 2006 - 20:23

Arnold_Braunschweiger
  • Arnold_Braunschweiger
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jahapp...
Nu var det dags för (permanent) inbränning.
****s fan!
Plasman köptes i våras och har gått ca 500 timmar.
Antingen har jag kört på FILM-läget eller ANVÄNDARE där jag har ställt in kontrasten på 15-20 och ljusstyrkan på -5 och kört på detta de första 200 timmarna.
Nu har plasman gått ca 500 timmar.

Eftersom jag har sett mest på DVD så har textremsorna från filmerna lämnat två vita liggande pelare. Dessa syns när det är mörk bild och jag stör mig på det som fan. "Inbränningar existerar inte" enligt handlare och diverse undersökningar - jo, tjenare.

Så här har jag använt min Plasma:

DVD-Film: 75 %
Vanlig TV: 25 %

Efter varje kväll så har jag slagit på "myrornas krig" tills den automatiska avstäningsfunktionen har trädit i kraft efter 15 min, för att "tvätta bilden" efter användning.

Jag har även en Plasma Cleaner DVD som jag sätter på ibland som får stå och loopa i X antal timmar för att tvätta plasman från (eventuella) inbränningar.

Här är en bild på skiten:

Pioneer 506 XDE.

Posted Image

Pioneer har en mycket bra bild, men nu är mitt förtroende för dem i botten.

Funderar starkt på att byta in Plasman mot en LCD eller en Plasma av ett annat märke.

Mvh

Arnold

Redigerat av Arnold_Braunschweiger, 11 september 2006 - 20:28.

Postad 11 september 2006 - 20:51

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Riktigt tråkigt att du har råkat ut för detta!.

Du har säkert redan provat men jag ger ett tips ändå!

Kör en myrornaskrig kanal. Idealet är att göra detta över natten medan du sover. Myrornas krig får du på en analog kanal som är inställd att visa endast snabbt rörande vita prickar mot en svart bakgrund. Så här gör du:

Inne i power menyn så slår du ifrån ´auto power off´ när ingen signal fås.
Välj en analog TV kanal och dra ut antennsladden ifrån mediaboxen/väggen för att få myrornaskrig.
Ställ in din panel på Dynamic eftersom detta hjälper till at få pixlarna att gå ifrån hög styrka (brightness) till ingen styrka. Därmed underlätta det att släppa på den energin som orsakar inbränningen.
Vänta några timmar så skall det ha löst sig

Postad 11 september 2006 - 21:07

Arnold_Braunschweiger
  • Arnold_Braunschweiger
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Riktigt tråkigt att du har råkat ut för detta!.

Du har säkert redan provat men jag ger ett tips ändå!

Kör en myrornaskrig kanal. Idealet är att göra detta över natten medan du sover. Myrornas krig får du på en analog kanal som är inställd att visa endast snabbt rörande vita prickar mot en svart bakgrund. Så här gör du:

Inne i power menyn så slår du ifrån ´auto power off´ när ingen signal fås.
Välj en analog TV kanal och dra ut antennsladden ifrån mediaboxen/väggen för att få myrornaskrig.
Ställ in din panel på Dynamic eftersom detta hjälper till at få pixlarna att gå ifrån hög styrka (brightness) till ingen styrka. Därmed underlätta det att släppa på den energin som orsakar inbränningen.
Vänta några timmar så skall det ha löst sig

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset, men det "roliga" är att detta har jag gjort varje gång som jag har använt plasman.
Det har alltså inte hjälpt att vara över-försiktig <_< :unsure:

Postad 11 september 2006 - 21:24

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0
Väldigt trist. Var så sugen på slå till nu när de gick få för runt 20k. Men vågade inte på grund av inbränningsrisken. De måste ju bara fixa bättre skydd mot det och lämna garanti annars har man inte mycket val än att ta en LCD med sämre bildkvalitet.

Postad 12 september 2006 - 11:33

supr
  • supr
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tja!

Tänkte införskaffa mig en Pioneer PDP-436RXE.

Är det stor risk för inbränning på en sådan? Finns det några garantier eller liknande som täcker upp det isf? Läste lite om att man skulle köra "myrornaskrig" när man stänger av den osv. Är det nödvändigt för att det inte ska bli några inbränningar? Känns ju lite jobbigt att behöva vela med den, ska ju bara funka!

Postad 13 september 2006 - 09:55

Widlund
  • Widlund
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ni som 436:an, vilket avstånd har ni från soffan till tv.n?
Tack för svaren
Mvh//Oskar

Postad 13 september 2006 - 10:01

Unregistered3992e2e8
  • Unregistered3992e2e8
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
3,5-4 m mellan skärm och ögon...och närmre vill jag inte vara om man inte ska börja se bildens uppbyggnad.

Postad 13 september 2006 - 10:31

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Tack för svaren
Mvh//Oskar

<{POST_SNAPBACK}>

Optimalt 3 meter och inte mer än 3,5 meter. Efter det så börjar bilden kännas liten. Personlig åsikt.

Postad 14 september 2006 - 09:01

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Tack för svaren
Mvh//Oskar

<{POST_SNAPBACK}>

Sitter på en ca 3 meters avstånd. Funkar alldeles utmärkt!

Postad 15 september 2006 - 18:02

BlackCola
  • BlackCola
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Jag har en 436xde å jag har med fått inbränningar, dock inga permenenta, men ibland så kan det sittai ett bra tag, under fotbols vm så hade jag svega tecken efter resultat tavlan under hela den månaden eftersom man titta varje dag, dom e dock borta nu, kanal loggor å sånt kan med sitta i ett tag...
förra helögen somna jag med en dvd på å när den va slut så hoppa den ut i menyn som sedan stod på i 8 timamr, fyfan vilka inbränningar det vart av det! körde myrornas krig säkert 5h den dagen men allt e borta nu så vitt ja kan se, alltså inga permanenta inbränningar för min del.

Postad 18 september 2006 - 18:32

Seglar´n
  • Seglar´n
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej

Jag har noterat att ljud och bild ofta är osynkat. Ljudet kommer lite före bilden. Någon som vet om det går att göra något åt det fenomenet? jag har en 436XDE som jag är mycket nöjd med.

Postad 18 september 2006 - 18:56

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Receptet är att skaffa en reciever med lip-sync.

Postad 19 september 2006 - 00:34

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1 462 inlägg
  • 0

Receptet är att skaffa en reciever med lip-sync.

<{POST_SNAPBACK}>

Är detta ovanlig funktion på reciever? Är det bara elit dyra som har denna, kanske något exempel?

Postad 19 september 2006 - 06:20

RipCurl
  • RipCurl
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Morsning,

Jag gjorde en sökning på receivers med lip-sync och det blev onekligen ett blandat resultat.

Listan

Redigerat av RipCurl, 19 september 2006 - 06:31.

Postad 19 september 2006 - 09:12

L&W
  • L&W
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Jahapp...
Nu var det dags för (permanent) inbränning.
****s fan!
Plasman köptes i våras och har gått ca 500 timmar.
Antingen har jag kört på FILM-läget eller ANVÄNDARE där jag har ställt in kontrasten på 15-20 och ljusstyrkan på -5 och kört på detta de första 200 timmarna.
Nu har plasman gått ca 500 timmar.

Eftersom jag har sett mest på DVD så har textremsorna från filmerna lämnat två vita liggande pelare. Dessa syns när det är mörk bild och jag stör mig på det som fan. "Inbränningar existerar inte" enligt handlare och diverse undersökningar - jo, tjenare.

Så här har jag använt min Plasma:

DVD-Film: 75 %
Vanlig TV: 25 %

Efter varje kväll så har jag slagit på "myrornas krig" tills den automatiska avstäningsfunktionen har trädit i kraft efter 15 min, för att "tvätta bilden" efter användning.

Jag har även en Plasma Cleaner DVD som jag sätter på ibland som får stå och loopa i X antal timmar för att tvätta plasman från (eventuella) inbränningar.

Här är en bild på skiten:

Pioneer 506 XDE.

//Plockade bort bilden då den var jättestor, vil du se den så
Klicka här
//HkanW

Pioneer har en mycket bra bild, men nu är mitt förtroende för dem i botten.

Funderar starkt på att byta in Plasman mot en LCD eller en Plasma av ett annat märke.

Mvh

Arnold

<{POST_SNAPBACK}>

Vill bara säga att jag har exakt samma inbränning på min 506XDE!!! Spelar ingen roll hur försiktig jag är och kör myrornaskrig efter varje gång jag har tittat på film så kommer den tillbaka. Börjar bli riktig sne på Pioneer!!! När jag ringde till dem och klagade så säger dem att jag ska titta på filmen utan text, WTF??!!! :)

Redigerat av HkanW, 19 september 2006 - 12:35.

Postad 19 september 2006 - 10:44

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Hejsan, hitta en länk under en annan tråd om Pioneers plasmor http://www.avforums....379#post2714379 och fann där hur man kom in i servicemenyn. Det stod också att man kunde se hur många timmar man har kollat på plasman, men jag kan inte tyckas hitta det någonstans i SM. Är det någon som vet vad det står där man kan hitta det? Har förresten en RXE. Tacksam för lite hjälp!

Postad 19 september 2006 - 10:48

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Ta fram installationsmenyns huvudsida och tryck upp/ned för att komma till sidan som visar hur många timmar plasman har använts.

Postad 19 september 2006 - 11:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Ta fram installationsmenyns huvudsida och tryck upp/ned för att komma till sidan som visar hur många timmar plasman har använts.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, det tipset har jag nog aldrig hört förr.
Tack för den!

Och please... ta bort den där stora bilden.
Korkat nog att lägga in en så stor bild, men att citera och ta med bilden igen är om möjligt ännu mer idiotiskt.

EDIT: Jag var kanske lite väl optimistisk där. Exakt var ska man stå när man trycker upp/ned?
Svårt att hitta ett ställe som man inte flyttar väljaren när man trycker på pilarna. //EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 19 september 2006 - 12:20.

Postad 19 september 2006 - 12:37

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Jag hämtade det ifrån Plasma FAQn :

Q: How can I see the hours used?
A: Access the installer menu main page and press up/down to get to the hours usage display.

Postad 19 september 2006 - 14:19

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Jag hämtade det ifrån Plasma FAQn :

Q: How can I see the hours used?
A: Access the installer menu main page and press up/down to get to the hours usage display.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, ja vet jag hittade det också, men kan fortfarande inte se vart det står hur länge man kört Tv:n... Man kommer ju bara vidare till en annan bild där det står lite annan info, och inget som jag kan se verkar redogöra för hur länge man har kört Tv:n. Eftersom många här har specat hur länge Tv:n har gått så borde ju någon veta hu det ser ut där det står eller mer exakt hur man hittar det!
Någon?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.