Någon som kan tipsa mig vilken kabel man ska köpa så man får bättre bild en min gamla Panasonic S-75 DVD spelare som jag kör via komponent. Vill dock inte lägga en "förmögenhet" på kabeln.
/Jonnie
* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *
Startad av
lljooo
, okt 26 2005 14:54
2934 svar till detta ämne
15 relaterade trådar
Postad 27 december 2006 - 15:05 Någon som kan tipsa mig vilken kabel man ska köpa så man får bättre bild en min gamla Panasonic S-75 DVD spelare som jag kör via komponent. Vill dock inte lägga en "förmögenhet" på kabeln. /Jonnie Postad 28 december 2006 - 14:20
Kan ju på en gång säga att bildmässigt slår den det mesta i plasma och lcd-väg och sen om Siba i Uppsala har dålig bild på sin så betyder det nog att dom kopplat in med dåliga kablar enbart för att kunna lura på folk en dålig plasma till ett dyrare pris istället. Postad 28 december 2006 - 15:33 ![]() Postad 28 december 2006 - 16:09 Som jag läst i tråden så slår A11 på en massa bildförbättringar när man kör via DVI-HDMI kablage, vilket medför att det ser suddigt ut fonter mfl. Jag har provat att köra 1080i och 720p upplösningar och det ser ju inte riktigt klokt ut med windows skrivbordet där samt att bilden hamnar utanför skärmens bild. Har någon kommit längre med Service Menyn för att komma förbi detta hindret (stänga av digitala förbättringsfunktionen?) ? Värt att notera är att när man kör upplösning för 1080i eller 720p och kör HD-klipp så blir det fantastiskt snyggt. Så jag kopplade in via VGA istället, högsta upplösningen där jag får synk är 1024x768 och där kan man också ställa in Full1, Full2 (Vid full2 så blir bilden widescreen) men tyvärr blir det ju ingen högre upplösning precis och allt ser suddigt ut. Någon som har kommit på någon lösning, eller blir det till att köpa en KDF 50E2010 (Där problemet inte finns på HDMI) och använda den gamla som frukost-tv ?? Jag är helt inne på att Sony har sålt en produkt som inte fungerar, varför säger jag då detta ? * Panelen ska vara på 1280x760 WXGA (Men via den slaktade VGA porten funkar max 1024X768) * Via DVI-HDMI så slår tv'n på bildförbättring som gör bilden enormt otydlig för en HTPC. Men för film funkar bra * Det går inte att pixelmappa bilden ifrån datorn, även om du skickar in 1280x760 som upplösning ifrån datorn ? Jag gjorde om upplösningen i Powerstrip, så desktopen fick plats (Inställning ifrån denna tråden) men då vägrade Media Player Classic att spela HDTV clip (de hamnade i en liten ruta i mediaspelaren) så då slutar filmvisningen att funka. Hur har ni löst problematiken ? Postad 28 december 2006 - 17:46
Man kan i mångt och mycket hålla med i ditt resonemang, men bevisligen är det inte många märken som har brytt sig om den lilla klick av användare som använder sig av HTPC. Däremot hoppas jag att du menar 1280x720 och inte 1280x760 som du har skrivit på två ställen, för i såna fall lär du aldrig få "pixel perfect" från datorn. Nu lär det som sagt bli svårt ändå... Postad 28 december 2006 - 18:13
Sorry, såklart är det 720 och inte 760 =) Om jag nu köper en HDTV Sattelitbox och kopplar in den via HDMI, vad är det som säger att inte bilden där blir "suddig" och eländig , precis som när man kopplar in en PC. Ps, såg bilder tagna på den nya Sony tv'n med HDMI och 1280x720, det var riktigt bra skärpa och snyggt! Sony borde f-n byta ut våra tv's emot den nya modeller free of charge. Postad 28 december 2006 - 18:25 Redigerat av Dr Cain, 28 december 2006 - 18:29. Postad 28 december 2006 - 20:11 Suck, tänk om bara vår modell hade funkat som den i Usa.... Postad 28 december 2006 - 20:12 ![]() ![]() Nu ska jag släppa mitt velande mellan plasma,LCD och bakproj och börja spara ![]() Postad 29 december 2006 - 04:45 EDIT: sitter tydligen ett sånthär scaler-chip i den: TRIDENT SVP EX (som även tar hand om HDMI-signalen) http://www.tridentmi...ase&SpecialID=0 Nån dansk som slängt ihop lite intressant här med http://ziphnor.hotserv.dk/ Lite mer info om chippet: http://www.varep3000..._SVP-EX_pre.pdf Samsung använder tydligen samma i vissa av deras plasmor: http://www.hardware-...sma_tv_egi.jspx Redigerat av Dr Cain, 29 december 2006 - 05:02. Postad 29 december 2006 - 13:25 Postad 01 januari 2007 - 16:03 Nå är det någon som fått till HTPC i denna slaktade TV ? A11 ? När Dreambox 8000 kommer ut under Q1 2007 (HDTV Sattelit mottagare) så kommer den enbart att ha DVI utgång, vilket kommer att innebära att jag får 5 % overscan på bilden eller ? Eller kommer det på något magiskt sätt att fungera bra med HDTV filmer via DVI->HDMI till denna tv'n ? Redigerat av zephyr, 01 januari 2007 - 17:13. Postad 01 januari 2007 - 20:33 Postad 01 januari 2007 - 22:01 Som dvd-spelare blir det nog en denon 1730. Det ska bli kul det här. Kommer att köra en hel del film via datorn samt lite spel. Hdmikabel blev en clicktronic 7.5 m hdmi och en dvi->hdmi omvandlare. Nu ska det njutas. God fortsättning på det nya året! Postad 02 januari 2007 - 00:28 Men det stör mig att Sony KDS-55A2000 - alltså den större 55"an som klarar äkta 1080p - kostar drygt $1600 i USA, dvs strax över 11000,- (dollarn står i 6.85)! Det är sjukt att den europeiska modellen ska kosta 27000,- här hemma, alltså mer än 2,5 ggr så mycket! Är det någon som vet om man kan konvertera den från 110V till 230V? Vissa elektronikprodukter har ju en enkel omkopplare på baksidan där man byter spänning, finns detta på den modellen? Del klarar ju redan NTSC/PAL så den biten behöver man nog inte oroa sig för och jag tror heller inte att US-modellen har digitalmottagare, men för dom pengarna så..... Postad 02 januari 2007 - 04:58 Har nyss skaffat mig en Sony 50" 2010;an. Det jag är lite nyfiken på är hur har ni bildinställningarna? Jag har för att få bästa bild: Ljusstyrka: 40 Kontrast: 87 Skärpa: 21 Färgsyrka: Neutral Iris: Av Brusreducering: Mellan Vad kör ni andra glada ägare av denna sköna modell? =)) //Mvh Riqard Postad 02 januari 2007 - 21:07 Jag har en E50A11 som är ca: 9 månader gammal. Jag har på senaste tiden sett tendenser till moire-mönster eller liknande. Det uppstår när det t.ex visas en himmel med sol då det runt solen blir runda ringar ungefär som vågorna som bildas när man kastar en sten i vattnet. När det är stora enfärgade ytor så ser det ut som ett rinnande vattenfall. Har justerat på iris, kontrast, skärpa mm utan att det blir några förändringar. Jag tror inte att det har med vilken ingång man använder för det uppstår både på HDMI, DVB-T och på satelit-box via scart. Är det någon som har sett något liknande ? Postad 04 januari 2007 - 13:04 En liten funderare, vid vilken configuration får jag bäst bild från PC'n via VGA -> VGA eller DVI -> HDMI? Redigerat av toska, 04 januari 2007 - 13:07. Postad 04 januari 2007 - 14:02
Finns det någon möjlighet att lägga upp en bild på det? MVH Kribban Postad 04 januari 2007 - 19:06 Skall försöka att fota av en stillbild. Återkommer senare. Postad 04 januari 2007 - 19:30 Har en E502010 sedan 2 månader som jag just fått tillbaka från rep(byte av optik) Skulle vilja höra om någon har stött på följande: Har en rödaktig zon i svärtan övre vänstra delen av tv:n...detta var anledningen till optikbytet men upplever detta problem ändå.... ![]() Plus att jag har problem med riktigt brusig bild vid filmtittande...kör just nu med en Samsung DVD-HD860 via hdmi 720p men har även samma problem genom x360 komponent och med en billig United spelare via komposit Upplever även detta brus med hd material från xboxlive.... ![]() har prövat alla inst som finns....utan resultat....brusreduceringen gör ingen som helst skillnad..någon som har något förslag....kan det rent utav vara ett måndags ex..... Mystiken tätnar ännu mer då jag inte upplever brus när jag spelar spel på x360:n och inte heller från Wii:n via komposit(visst r bilden ganska kass men inget brus) och kör för tillfället tv-ut via svideo...inget brus där heller.... Börjar bli smått less...... Tacksam för svar och synpunkter... Postad 04 januari 2007 - 20:28 Skall försöka att fota av en stillbild. Återkommer senare. Här kommer en bild på hur det kan se ut. ![]() Postad 04 januari 2007 - 22:42 ![]() Postad 05 januari 2007 - 03:09
ja det e sant det e sjukt att det kostar så mycket lite där innan jag köpte pv60 så kollade jag mycket på internet vart det e billigast det va helt klart från usa men hörde sen att frakten kan kosta jävligt mycket + om den åker i tullen så kommer det inte att kosta lite där .. så att jag bästelde en på hembiobutiken.se dom e ok snabb frakt . kan komentera en sak min kompis köpte en sony 50e2010 . mycket bra bild från datan o dvd kasnke inte det analoga tv sändningarna men det e ok men tanke hur mycket den kostar . har även provat på den 720p vilken ger kristalklar bild som man inte vill släppa ögon i från .. man sitter 2-3 i från teven känns lite som bio ![]() ![]() Postad 05 januari 2007 - 08:26 Skall försöka att fota av en stillbild. Återkommer senare. Se ju ut som om dom har misslyckats med slipningen av linsen. använd garantin och få optiken utbytt. Postad 05 januari 2007 - 15:43 heelclickern: Du ska nog lämna din på rep igen tyvärr för så ska det ju inte vara kanske nåt lödfel på nåt kretskort. Postad 05 januari 2007 - 21:38 Förutom att den är 5" större och klarar 1080P? Postad 05 januari 2007 - 22:54 För övrigt har det varit helt odramatiskt att vara ägare till denna TV. Innan köpet, och direkt efter, funderade man lite över hur länge lampan ska hålla och om man skulle köpa på sig en lampa och "ha i reserv". Jag köpte aldrig någon reservlampa och vad jag har kunnat utröna så är det ytterst få som har bytt lampa hittills. För min del blir det därför inget lampköp förrän den gamla slocknar (om den nu gör det). Postad 06 januari 2007 - 00:40 ... så har jag läst klart denna evighetstråd! Här kommer min historia om mitt möte med denna tv. Det började med att den här platt-tv-hysterin även påverkade mig och för varje gång lcd/plasma diskuterades så krympte min tv, kändes det som. Med Visa-kortet i högsta hugg begav jag mig tillsammas med en polare till några hemelektronikkedjor för att beskåda platt-tv-apparater. Det var ingen som direkt föll mig i smaken, eller visst, några fanns det väl säkert. Men kostnaden för dessa intresserade mig föga. Vi skojade lite om att "den där 50tummaren skulle man haft, 12990kr(eller nåt), de måste skrivit fel, det måste vara bordet den står på som kostar det. men vänta nu, det är ju tv:n som kostar det. men... 50" och 12990?". Och mycket riktigt, det var tv-apparatens pris. Bilden var dock inget att skåla för, jätteblå och konstig där Spindelmannen hoppade omkring. Skrev ner namnet på tv:n tillsammans med några andra för att kolla upp dem lite närmare. De andra låg på 37" och liknande, nån på 32". Det var ändå 50":aren jag ville ha, men något måste vara dåligt med den eftersom den är så billig, utgick jag ifrån. Det dröjde inte länge förrän jag fick upp ögonen för den här tråden och började läsa. Kom väl till 15:e sidan eller något innan jag hade Sony KDF-E50A11 på kornet efter alla härliga kommentarer. Åkte till OnOff där tv:n var belägen och sa "jag vill köpa den där", zötnoz-försäljerskan knapparade på datorn och kom fram till att de inte hade några hemma. Men efter lite telefonsamtal så kom hon fram till att en annan OnOff-butik en bit bort hade en som varit ute hos en kund i två veckor men den startade inte så den skickades in på service och blev reparerad. Jag skulle då få den till demoexpriset 11398kr. Eftersom det lägsta priset på prisjakt.nu låg på 14300-nånting så var det väl inte så mycket att orda om. Så vi åkte och hämtade den och lastade in den i 240:n. Väl hemma så fick jag syn på en liten käck bild på kartongen som visade att man inte skulle lägga tv:n ner, "gött, där satt den" tänkte jag. ![]() Ja, och resten har ni andra beskrivit så fint så jag struntar i det. Den var megastor osv när den väl stod där den skulle och man småflinade när man satte sig på plats. Har inte kört nåt genom HDMI-ingången än, så jag har väl det göttaste kvar misstänker jag? ![]() Postad 06 januari 2007 - 04:25 Sicken julklapp! Det är sant; du har det göttaste kvar....Investera snarast i en DVD med HDMI-utgång samt kablage så får du uppleva vad denna tv går för! Postad 06 januari 2007 - 04:26 Vad gör man om man inte är ute på krogen? Jo man sitter här och läser om en TV ![]() Ja sitter man framför en 28 som har 8år på nacken kan denna inte vara fel, eller? Min resa började bland plasmor i samma prisgrupp som denna nu är i (runt 13ooo) MEN då 42". Varför köpa en mindre för mer när man kan få en större för mindre? Har även tipsat polarn om denna, som är inne på en LGpc1r 42" innan han köper. Vilket han ska göra den 15jan. Denna kommer snart hamna 4m framför mig ![]() ![]() Tackar alla som skrivit i tråden för all info, tips och synpunkter. En n00b inom detta som lär sig, men som kan datorer ![]() Postad 06 januari 2007 - 09:38 Jag ringde kundtjänst igår (5/1) och de sa att den skulle köras ut mellan 17-21 och att de skulle höra av sig innan men icke. ![]() Hur har det fungerat för er som fått den skickad med posten? Hör de av sig innan eller ska man själv ta kontakt med dem? Statusen på mitt paket är nu: "Umeå Lokal, Aviserat, levereras enligt särskild överenskommelse" vilket den fick igår kl 16:11. Då blir det två paket på måndag istället. Teven och dvd-spelaren (denon 1730) ![]() Postad 06 januari 2007 - 10:34 ![]() Postad 07 januari 2007 - 22:05 Nu till det negativa. Tycker att min fläkten på min Sony KDF-E50A11 börjar låta mer och mer med ett oregelbundet ljud. Hur mkt låter era, själv sitter jag ca 5 m från tv och mutar man ljudet så hörs fläkten ganska tydligt (ska det vara så ?). Kollade på mitt kvitto och såg att den var inköpt på Siba 06-01-10. Hur går man tillväga om man vill ha fläkten fixad eller utbytt. Ska man ringa Sony Direkt eller till Siba för "snabb" service. Gäller garantin mer än 12 mån då jag inte tog extra försäkring på Siba. 12 mån garanti gäller tills Onsdag den 10/1 så har jag bråttom eller ej att reklamera. Önskar gärna tips och snabba svar då jag aldrig tidigare reklamerat en vara. /Halo Postad 08 januari 2007 - 01:19 Men gör det redan imorgon... Postad 08 januari 2007 - 13:16 Postad 08 januari 2007 - 14:46 fick jag beskedet att jag skulle få en ny (garanti) så tog det en vecka till... Postad 08 januari 2007 - 18:23 Ska ringa direkt till Assist i morgon för byte av fläkt. Ingen annan som hör sin fläkt vid normalt tv tittande, har volymen på tv mellan 22-25 då hemmabion inte är igång och då hörs fläkten och den har ingen jämn gång precis. Postad 08 januari 2007 - 19:24 Postad 08 januari 2007 - 22:55 ![]() Tycker att detaljrikedomen i det svarta är lite dålig men det går nog att tweaka. Är det någon som kör den som twinview i linux? Upp med xorg.conf isf ![]() Har lite problem att få till det. Ska bli intressant och se hur det blir med en dvd-spelare med hdmi. Postad 08 januari 2007 - 23:46 Nä, jag hör inte heller min fläkt när jag har på volym.. Postad 09 januari 2007 - 09:01 Nä, jag hör inte heller min fläkt när jag har på volym.. När jag har ljudet på 6-7 ibland och hör ändå inte fläkten. Postad 09 januari 2007 - 17:00 Postad 09 januari 2007 - 18:25 Jag bestämde mig för att åka och se på pjäsen live. Hittade den på OnOff där den visades med en källa som den delade med alla andra apparater i affären. Bilden var inget att hurra för när jag jämförde lite. Jag bad om att få den demad med en DVDspelare istället. Det anslöts en DVD via HDMI och bilden skalades upp till 720 och viola!!! ...bilden var urkass ändå. Grynig bild och med matta grå färger. Ridå! Jag blev riktigt besviken, men gick ändå in på Siba efteråt. Där matade dom TVn med en DVD vi scart. Oj vilken bra bil det var där! 1000 gånger bättre än den bilden på OnOffs apparat. Nu var inte heller denna bild 100% perfekt, men klart godkänd och det var ju via scart här. Jag är lite förbryllad. Hur kan det bli såhär? Kan det verkligen vara en inställningsfråga? Eller var OnOffs tv defekt? Postad 09 januari 2007 - 23:19 Jag har en hörnsoffa och man ser hur bra som helst på alla platser. Den som sitter närmst sitter ca 2,5m ifrån och med en vinkel på nästan 45 grader. Förmodligen så var onoffs tv riktigt dåligt inställd. Postad 09 januari 2007 - 23:57 Vad är vettigt tittavstånd för 55-tummaren A2000? Tre meter är för nära va? Postad 10 januari 2007 - 04:35
Horisontelt är den helt ok, men jag tänkte på den vertikala betraktningsvinkeln. Postad 10 januari 2007 - 08:57 HDMI ska bli bättre än via Scart om alla delar i kedjan funkar, dvs DVD, HDMI kabel och TV. Jag körde DVD via scart en enda kväll innan jag fixat HDMI kabel till min "set-up" och det gör jag inte gärna om, så stor skillnad tyckte jag det var till HDMI's fördel. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |