Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2009 - 16:55

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har du inställningen R2 på "Never"? Prova med 1h. ur Manualen:
Option R2: EPG data reload frequency (Minutes) [5m; 10m; 30m; 1hr; 2hr; 4hr; 8hr;24hr]
... or eit2mei which can background scan and create a new MEI...

För övrigt har jag testat Crid0.08.tap och SeriesLink Beta 0.27.tap. Dessa fungerar inte alls. Så seriesök i Mystuff6.0 är nog bara att glömma, tyvärr.

Ja, den använder sig av en speciell markör som heter CRID och som inte verkar sändas i det svenska nätet. Och man kan inte plocka upp den via XMLTV heller, visar det sig. Jag har frågat folk på UK-forumet om detta eftersom jag hade en idé att låta XmlTv2Mei fixa till detta i MyStuff.mei, men tyvärr så funkar det alltså inte. :blush:

Jag har ändrat "Barn/Kunskapsk." till "Barn-Kunskapsk." Nu vet ju inte Mystuff vilken logga den ska visa i arkivet. jag har försökt att ändra fil huvudet ( i xxxxxxxxx.rec) men inte lyckats. Jag har testat TFRecEdit 1.1 , TFHead 2.0 och någon till, men får inget att fungera. Någon som har lyckats med detta?

Jag har gjort den ändringen i Toppyns kanallista för att bli av med /-tecknet som förstör möjligheten att överföra filer mellan Toppy och PC som har kanalnamnet inbyggt.
Men jag fick inga problem med några loggar av detta....
I MS6/MS5.62b EPG visas loggan hur bra som helst, det beror på att den är kopplad till LCN och inte till namnet...
I arkivet däremot är det värre, för antagligen så byggs inte LCN-numret in i rec-filen medan den däremot har noterat namnet på inspelningens kanal, och det tas från kanallistan i toppyn.
Så om man tittar på gamla inspelningar på SVTB där den hette Barn/Kunskap så visas myStuffs default.logo, medan om man tittar på en inspelning som gjorts efter omdöpningen så syns loggan fint.
Suck...

Redigerat av Bo_B, 24 September 2009 - 16:56.

Postad 24 September 2009 - 17:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ok Då förstår jag. Så för CNN, TCM, Silver och Canal 7, så är det bara att hoppas på scanning då.

Ok. Den ligger redan i min autostart, men jag körde eit2mei manuellt i går, innan jag körde XmlTv2Mei, och då fick jag en betydligt bättre EPG lista för dessa kanaler än tidigare.

NU vet jag inte hur eit2mei fungerar. Antar att den ligger i bakgrunden och kör och bygger upp data allt eftersom.
Eftersom jag har kört XmlTv2Mei på morgonen under en veckas tid, så har säkert inte eit2mei hunnit att skapa något vettigt data. Kanske bättre att köra XmlTv2Mei senare på dagen eller på kvällen ?

Jag har noterat att eit2mei inte är särskilt bra på att samla in EPG-data om boxen varit igång ett tag. Verkar som om den behöver startas om nån gång varje eller varannan dag för att Freeview skall innehålla OK med data....
Så ifall du stänger din box (standby) på kvällen när du slutat titta så kommer eit2mei att vara duktigare på att samla data. :blush:
Bosse

Postad 25 September 2009 - 19:35

EmilB
  • EmilB
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en Topfield TF5720PVRt HDMI och installerade snabbt firmware från mars 2009 för version 436 (ladda ner från topfield.se). Eftersom jag hört mycket gott om Mystuff så installerade jag 5.62c för ett tag sedan.

Det funkar ganska bra, men jag har två problem:

1) Den kraschar någon gång i veckan utan förvarning (installerade autoreboot TAPen så det är mest ett problem om man råkar spela in något samtidigt).

2) Förinställda inspelningar som jag gjort genom att klicka på rec i programguiden avslutas inte alltid korrekt. Ibland fortsätter de bara att spela in efter att programmet är slut. Jag har fått för mig att det bara händer när jag använder boxen till annat samtidigt, men det är möjligt att det skett annars också.

Har ni några tips om hur jag kan lösa dessa problem. Vilken firmware och version av Mystuff är att rekommendera för min box?

Postad 26 September 2009 - 07:15

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har en Topfield TF5720PVRt HDMI och installerade snabbt firmware från mars 2009 för version 436 (ladda ner från topfield.se). Eftersom jag hört mycket gott om Mystuff så installerade jag 5.62c för ett tag sedan.

Det funkar ganska bra, men jag har två problem:

1) Den kraschar någon gång i veckan utan förvarning (installerade autoreboot TAPen så det är mest ett problem om man råkar spela in något samtidigt).

Jag fick också märkliga omstarter med 5.62c. Fick det aldrig att fungera så jag gick tillbaka till 5.62b i stället. Verkar vara mycket stabilare på min TF5700PVRt med f/w 3.28

2) Förinställda inspelningar som jag gjort genom att klicka på rec i programguiden avslutas inte alltid korrekt. Ibland fortsätter de bara att spela in efter att programmet är slut. Jag har fått för mig att det bara händer när jag använder boxen till annat samtidigt, men det är möjligt att det skett annars också.

Har ni några tips om hur jag kan lösa dessa problem. Vilken firmware och version av Mystuff är att rekommendera för min box?

Numera kör jag MS 6.0 och det fungerar fint.

/Bosse

Postad 26 September 2009 - 08:06

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Jag börjar bli sugen på att skaffa en universal fjärrkontroll typ Logitech Harmony 555 eller liknande. Någon av er som har dessa Topfieldboxar och kan berätta om det är lätt att ställa in den nya fjärrkontrollen t ex så man kan spola som man gör nu genom Mystuff 1 minut framåt, 25 sekunder framåt, 5 min, 30 sek bakåt och de andra funktionerna?

Har aldrig testat en universalfjärr så kan ingenting så tänkte bara höra om någon kan rekommendera någon och speciellt så ska den ju fungera bra ihop med min Topfield 5710!

För övrigt får jag fortfarande inte Bosses utmärkta program att fungera med EPG för SVT barnkanalen, fler med detta problem?

Postad 26 September 2009 - 08:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

För övrigt får jag fortfarande inte Bosses utmärkta program att fungera med EPG för SVT barnkanalen, fler med detta problem?

Visa din xmltv2mei.ini fil samt den fav-listfil som du lagt in i toppyn.
Jag har en favlist som heter boxer.mcl och ser ut så här:
1
2
3
4
5
6
18
26
23
52
7
8
20
41
50
10
14
24
9
25
55
801
802
803
98
99

Min xmltv2mei-fil ser ut så här och jag får EPG på alla kanaler:

[Config]
;Config for how the EPG data will be fetched. Can be used for fine-tuning the usage.
;Never download if you are getting the epg.xml file from somewhere else
;Always download means skipping the date test that otherwise limits XMLTV access to once per day
NeverDownloadEPG=0
AlwaysDownloadEPG=1
;This controls the working data location and file names
datadir=C:\Programs\XmlTv2Mei\Data
epgfile =epg.xml
meifile =MyStuff.mei

;How many days in the future to include in the EPG
xmltvdays=13
;Logfiles are automatically deleted after some days...
LogFileAge=20

;These two settings control access to the Toppy via USB or FTP during EPG creation
;CopyToToppy controls weather a copy of the final EPG shall be transfered to teh Toppy
;MergeToppyFreeview controls if the FreeView.mei file shall be read from the Toppy
;at start in order to merge in those channels that do not appear in XMLTV data bút
;are farmed by eit2mei on the Toppy itself.
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=1

;XMLTV settings used when calling XMLTV to retrieve the EPG data
BaseURL=http://xmltv.tvsajten.com/xmltv/
ChannelListURL=http://tv.swedb.se/xmltv/channels.xml.gz

;Keep backup copy of MEI files on PC?
BackupMEI=1

[FTP]
ToppyCommByFTP=1
TransferRetries=2
FTPHost=asusrouter
FTPUser=anonymous
[email protected]
FTPPort=21

[LCN]
;This is a translation table used to simplify the conversion between
;XMLTV identifiers (left side) and LCN numbers used in mei files
;Notice that only channels listed here will be available in the EPG, 
;but it also depends on the individual channel switch 'EPG' further down in the ini file
svt1.svt.se = 1
svt2.svt.se = 2
tv3.viasat.se = 3
tv4.se = 4
kanal5.se = 5
tv6.viasat.se = 6
eurosport.com = 7
nordic.discovery.com = 8
nordic.mtve.com = 9
plus.tv4.se = 10
first.canalplus.se = 11
hits.canalplus.se = 12
sport1.canalplus.se = 13
film.tv4.se = 14
tcm.se = 15
se.comedycentral.tv = 16
silver.se=17
sport.tv4.se = 18
nordic.animalplanet.discovery.com = 20
tv8.se = 23
fakta.tv4.se = 24
axess.com = 25
cnn.com = 26
nickelodeon.se = 30
disneychannel.se = 31
vh1.com = 40
ztv.se = 41
voice.se=42
tv400.tv4.se = 50
star.nonstop.tv = 51
kanal9.se = 52
tv7.aftonbladet.se = 55
canal7.se=80
goteborg.kanallokal.se = 81
stockholm.kanallokal.se = 81
ostergotland.kanallokal.se = 81
skane.kanallokal.se = 81
yle.fi = 84
hd.svt.se = 90
svt1.svt.se = 96
svt2.svt.se = 97
barnkanalen.svt.se = 98
kunskapbarn.svt.se = 98
kunskapskanalen.svt.se = 98
svtb-kunskap.svt.se = 98
svt24.svt.se = 99
p1.sr.se=801
p2.sr.se=802
p3.sr.se=803

[NonXMLTVChannels]
tcm.se = 15
axess.com=25
cnn.com=26
voice.se=42
yle.fi=84

[LCNtitles]
;This is a list connecting the LCN numbers to the channel title
;Just here for information.
1 = SVT1
2 = SVT2
3 = TV3
4 = TV4
5 = Kanal 5
6 = TV6
7 = Eurosport Sweden
8 = Discovery Channel
9 = MTV Sweden
10 = TV4 Plus
11 = Canal+ First
12 = Canal+ Hits
13 = Canal+ Sport 1
14 = TV4 Film
15 = TCM
16 = Comedy Central
17 = Silver
18 = TV4 Sport
20 = Animal Planet
21 = Discovery Travel & Living
22 = BBC World
23 = TV8
24 = TV4 Fakta
25 = Axess TV
26 = CNN International
30 = Nickelodeon
31 = Disney Channel
40 = VH1 Europe
41 = ZTV
42 = The Voice TV
50 = TV400
51 = Star! Scandinavia
52 = Kanal 9
54 = BBC Prime
55 = Aftonbladet TV7
80 = Canal 7
;81 = Gotlandskanalen,Kanal Lokal Göteborg,Kanal Lokal Skåne,Kanal Lokal Stockholm,Kanal Lokal Östergötland
81 = Kanal Lokal Stockholm
84 = YLE TV Finland
90 = SVT HD
91 = SVT1 Talande textremsa
92 = SVT2 Talande textremsa
96 = SVT1 Sörmland
97 = SVT2 Sörmland
98 = Barnkanalen/Kunskapskanalen
99 = SVT24
801= SR P1
802= SR P2 Klassiskt
803= SR P3

;The entries below define which channels should go into the EPG.
;When the XMLTV output is parsed each entry has an identifier like svt1.svt.se
;The parser will look for a section with this name and read the LCN number as well as the EPG switch.
;A channel must have EPG=1 in order to be included into the final EPG.

[svt1.svt.se]
Name=SVT1
LCN=1
EPG=1

[svt2.svt.se]
Name=SVT2
LCN=2
EPG=1

[hd.svt.se]
Name =SVT HD
LCN=90
EPG=0

[tv3.viasat.se]
Name=TV3
LCN=3
EPG=1

[tv4.se]
Name=TV4
LCN=4
EPG=1

[kanal5.se]
Name=Kanal 5
LCN=5
EPG=1

[tv6.viasat.se]
Name=TV6
LCN=6
EPG=1

[tv7.aftonbladet.se]
Name=Aftonbladet TV7
LCN=55
EPG=1

[tv8.se]
Name=TV8
LCN=23
EPG=1

[kanal9.se]
Name=Kanal 9
LCN=52
EPG=1

[eurosport.com]
Name=Eurosport
LCN=7
EPG=1

[fakta.tv4.se]
Name=TV4 Fakta
LCN=24
EPG=1

[film.tv4.se]
Name=TV4 Film
LCN=14
EPG=1

[barnkanalen.svt.se]
Name=Barnkanalen
LCN=98
EPG=0

[kunskapbarn.svt.se]
Name=Kunskap/Barnkanalen
LCN=98
EPG=0

[kunskapskanalen.svt.se]
Name=Kunskapskanalen
LCN=98
EPG=0

[nickelodeon.se]
Name=Nickelodeon
LCN=30
EPG=1

[nordic.animalplanet.discovery.com]
Name=Animal Planet
LCN=20
EPG=1

[nordic.discovery.com]
Name=Discovery Channel
LCN=8
EPG=1

[nordic.mtve.com]
Name=MTV Nordic
LCN=9
EPG=1

[plus.tv4.se]
Name=TV4 Plus
LCN=10
EPG=1

[sport.tv4.se]
Name=TV4 Sport
LCN=18
EPG=1

[star.nonstop.tv]
Name=Star!
LCN=51
EPG=0

[tv400.tv4.se]
Name=TV400
LCN=50
EPG=1

[ztv.se]
Name=ZTV
LCN=41
EPG=1

[stockholm.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Stockholm
LCN=81
EPG=0

[svtb-kunskap.svt.se]
Name=Kunskap_Barnkanalen
LCN=98
EPG=1 

[svt24.svt.se]
Name=SVT24
LCN=99
EPG=1

[disneychannel.se]
Name=Disney Channel
LCN=31
EPG=0

[goteborg.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Göteborg
LCN=81
EPG=0

[ostergotland.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Östergötland
LCN=81
EPG=0

[skane.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Skåne
LCN=81
EPG=0

[sport1.canalplus.se]
Name=CANAL+ Sport 1
LCN=13
EPG=0

[vh1.com]
Name=VH1
LCN=40
EPG=0

;------- Not in XMLTV data. Simulated in order to merge FreeView into te EPG --------------

[axess.com]
Name=Axess
LCN =25
EPG=1

[voice.se]
Name  =The Voice
LCN=42
EPG=0

[yle.fi]
Name=YLE TV Finland
LCN =84
EPG=1

[cnn.com]
Name=cnn.com
LCN=26
EPG=1

[p1.sr.se]
Name=SR P1
LCN=801
EPG=1

[p2.sr.se]
Name=SR P2
LCN=802
EPG=1

[p3.sr.se]
Name=SR P3
LCN=803
EPG=1
[canal7.se]
Name=
LCN=80
EPG=0
[first.canalplus.se]
Name=
LCN=11
EPG=0
[hits.canalplus.se]
Name=
LCN=12
EPG=0
[se.comedycentral.tv]
Name=
LCN=16
EPG=1
[silver.se]
Name=
LCN=17
EPG=1
[tcm.se]
Name=
LCN=15
EPG=1

Postad 26 September 2009 - 10:47

JohnD
  • JohnD
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag fick också märkliga omstarter med 5.62c. Fick det aldrig att fungera så jag gick tillbaka till 5.62b i stället. Verkar vara mycket stabilare på min TF5700PVRt med f/w 3.28

/Bosse

Hej
Har en TF5700PVRt men hittar bara f/w 3.17 på Topfields sida till denna. Var hittar du 3.28:an?

Kör MS 6.0 och ibland stoppar inte inspelningarna utan fortsätter tills jag manuellt stoppar dem. Detta problem hade jag inte i 5.62c. Kör just nu med f/w 2.87.

/John

Postad 26 September 2009 - 11:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hej
Har en TF5700PVRt men hittar bara f/w 3.17 på Topfields sida till denna. Var hittar du 3.28:an?

Kör MS 6.0 och ibland stoppar inte inspelningarna utan fortsätter tills jag manuellt stoppar dem. Detta problem hade jag inte i 5.62c. Kör just nu med f/w 2.87.

/John

Du kan hitta 3.28 på min XmlTv2Mei sida.
Det är en beta men kom ut för ett bra tag sen nu. Topfield verkar att helt ha slutat att uppdatera f/w för våra boxar så detta är nog det senaste som kan hittas...
Du behöver lösenordet som kan läsas i bilden intill för att packa upp zip-filen (med WinZip).

/Bosse

Postad 26 September 2009 - 12:32

JohnD
  • JohnD
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Du kan hitta 3.28 på min XmlTv2Mei sida.
Det är en beta men kom ut för ett bra tag sen nu. Topfield verkar att helt ha slutat att uppdatera f/w för våra boxar så detta är nog det senaste som kan hittas...
Du behöver lösenordet som kan läsas i bilden intill för att packa upp zip-filen (med WinZip).

/Bosse

Tack, skall installera den senare (när boxen är ledig :) ). Rullar just massa inspelat.

/John

Postad 26 September 2009 - 18:23

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Jag börjar bli sugen på att skaffa en universal fjärrkontroll typ Logitech Harmony 555 eller liknande. Någon av er som har dessa Topfieldboxar och kan berätta om det är lätt att ställa in den nya fjärrkontrollen t ex så man kan spola som man gör nu genom Mystuff 1 minut framåt, 25 sekunder framåt, 5 min, 30 sek bakåt och de andra funktionerna?

Har aldrig testat en universalfjärr så kan ingenting så tänkte bara höra om någon kan rekommendera någon och speciellt så ska den ju fungera bra ihop med min Topfield 5710!

Har en Harmony 655 och det är inga som helst problem att få till denna funktionalitet du söker. Har till och med för mig att det räcker att lägga till din Topfield för att få det att fungera.

Postad 27 September 2009 - 19:02

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag har noterat att eit2mei inte är särskilt bra på att samla in EPG-data om boxen varit igång ett tag. Verkar som om den behöver startas om nån gång varje eller varannan dag för att Freeview skall innehålla OK med data....
Så ifall du stänger din box (standby) på kvällen när du slutat titta så kommer eit2mei att vara duktigare på att samla data. :)
Bosse

Jag stänger av boxen varje dag. I bland också flera ggra per dag. Men jag tycker att man får bäst data direkt efter man kört en manuell scanning. Antar att det skulle vara samma resultat om man ställer in eit2mei på att scannat ett visst klockslag. Dock så verkar bakgrunds scanningen vara lite sämre på detta. Eller i vart fall ta rätt lång tid.

Postad 27 September 2009 - 19:08

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

/Bosse

Jag får flera krascher varje dag med min. Kör MS 6.0 och f/w 3.28 (har också en TF5700PVRt).
Jag kör också med Autoreboot, men tycker att krascherna är störande. Speciellt mitt i en inspelning. vågar knappt inte göra något med boxen i fall den kraschar.

Postad 27 September 2009 - 20:20

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag får flera krascher varje dag med min. Kör MS 6.0 och f/w 3.28 (har också en TF5700PVRt).
Jag kör också med Autoreboot, men tycker att krascherna är störande. Speciellt mitt i en inspelning. vågar knappt inte göra något med boxen i fall den kraschar.

Har läst en tråd (PSU repair) i engelska forumet om problem med nätaggregatet på deras version av Toppy (5800). Många har löst konstiga krascher, omstarter och fått en mycket stabilare box genom att byta ut 6st kondensatorer på nätkortet. Det är visst problem med spänningarna (12V, 5V) i boxen som härör från dessa kondensatorer och som orsakar ostabiliteten hos boxen.

Är det någon som kollat om detta går även på våra 57x0?
Jag är i alla fall väldigt sugen på att testa! Verkar kunna göra underverk.

Redigerat av svegust, 27 September 2009 - 20:40.

Postad 27 September 2009 - 20:48

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har läst en tråd (PSU repair) i engelska forumet om problem med nätaggregatet på deras version av Toppy (5800). Många har löst konstiga krascher, omstarter och fått en mycket stabilare box genom att byta ut 6st kondensatorer på moderkortet. Det är visst problem med spänningarna (12V, 5V) i boxen som härör från dessa kondensatorer och som orsakar ostabiliteten hos boxen.

Jag har hittat en sida om Topfield Power Supply där man kan se schemat och ett foto på nätdelen.
När jag byggde om min Toppy med en 1000 Gb disk i somras så tog jag en serie foton när den var öppen för att ha som referens, och jag har tittat på fotot av nätdelen och jämfört med det på sidan ovan och det ser ut som om det är samma nätdel.
Enligt forumet i UK så är det vanligt med att nätdelen pajar, se tex denna tråd på Toppy UK där man diskuterar kondensatorbyten. Det finns länkar till andra ställen i denna tråd (jag hittade den om schemat här).

Men det är en sak som kan göra att det inte är så vanligt hos oss med nätaggregatsfel och det är att vi har nominellt 230V AC hos oss medan de i UK har 240 VAC nominellt, en skillnad på 4% ungefär. Det kan vara avgörande.

Bäst är nog att testa spänningarna under last, men försiktigt eftersom det finns 400V på metalldelar som är åtkomliga med locket avtaget! Sidan ovan visar hur man går tillväga för att testa spänningarna.

Edit 2009-09-28:

Jag har hittat ytterligare en nyttig länk där man kan läsa mer om reparation av nätdelen:
Topfield Power Supply Repair

Här är min bild på nätdelen i min TF5700PVRt:
Postad bild

Här ser man en bild på baksidan av kretskortet med markerade lödpunkter för kondensatorerna:
Postad bild
/Bosse

Redigerat av Bo_B, 28 September 2009 - 10:12.

Postad 27 September 2009 - 23:18

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Bosse, du skriver på din sida http://hem.bredband....ltv2mei_sw.html att "Här hämtar man VLC media player som kan spela upp rec-filer direkt". Jag har kört VLC under en lång tid, men kan inte se mina .rec filer med den. Har jag missat något ?

Postad 28 September 2009 - 06:49

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bosse, du skriver på din sida http://hem.bredband....ltv2mei_sw.html att "Här hämtar man VLC media player som kan spela upp rec-filer direkt". Jag har kört VLC under en lång tid, men kan inte se mina .rec filer med den. Har jag missat något ?

Jag kör VLC version 0.9.9 och det fungerar helt OK direkt från början. Dubbelklickar på rec-filen så spelas den upp.
När jag testade nyss såg jag att 1.0.2 finns tillgänglig nu, får testa den senare.
Observera att VLC bara klarar av okodade rec-filer (såklart) så om du vill titta på tex TV3-program på PC:n så måste du låta Toppyn avkoda filen innan du överför den till PC. Boxerkortet finns ju inte tillgängligt i PC:n....

/Bosse

Postad 28 September 2009 - 07:28

Unregistered3ab84209
  • Unregistered3ab84209
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har läst en tråd (PSU repair) i engelska forumet om problem med nätaggregatet på deras version av Toppy (5800). Många har löst konstiga krascher, omstarter och fått en mycket stabilare box genom att byta ut 6st kondensatorer på nätkortet. Det är visst problem med spänningarna (12V, 5V) i boxen som härör från dessa kondensatorer och som orsakar ostabiliteten hos boxen.

Jag hade problem med kraschande hårddisk på min 5700HDMI. Fick hjälp av en kompis att byta de 6 kondensatorerna och Toppyn har mått prima sedan dess. Problemet är att det är dålig kvalitet på de kondensatorer som sitter i nätdelen från början och även med normal belastning så håller dom inte mer än runt 1500 timmar. Mina såg ut som om dom hade överhettats och börjat koka i princip.

Postad 28 September 2009 - 09:23

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag kör VLC version 0.9.9 och det fungerar helt OK direkt från början. Dubbelklickar på rec-filen så spelas den upp.
När jag testade nyss såg jag att 1.0.2 finns tillgänglig nu, får testa den senare.
Observera att VLC bara klarar av okodade rec-filer (såklart) så om du vill titta på tex TV3-program på PC:n så måste du låta Toppyn avkoda filen innan du överför den till PC. Boxerkortet finns ju inte tillgängligt i PC:n....

/Bosse

Ahh, det är säkert så att den inte är avkodad. Måste kolla det. Tack för tipset.

Postad 28 September 2009 - 10:17

MacCoyote
  • MacCoyote
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har emellanåt fått upp "verifying files and folders", upplever att det sker om strömmen till boxen blir bruten t ex vid strömavbrott eller om man skulle råka dra ur sladden utan att först stänga av. Verifieringen har tidigare löpt igenom och sedan har boxen funkat som vanligt igen.

Härom veckan fick jag upp det igen men då frös boxen efter en stunds verifiering, provade att starta om med och utan taps men med samma resultat. Trodde först att disken krashat och tänkte beställa en ny, men bestämde mig för att försöka få igång den gamla först.

Tog ur den och kopplade den till datorn med en kabel (IDE - USB). Den syns i datorns BIOS men Windows kan inte se den (förmodligen för att den är formaterad enligt Topfields egna filasystem) men om man laddar ner programmet TopfHDRW (som även inkluderar TopfHDDoctor) från tapworld.net så kan det läsa disken.

I programmet finns möjlighet att scanna disken efter eventuella korrupta filer eller skadade sektorer. Efter en scanning upptäckte det mycket riktigt ett antal korrupta filer samt ett antal skadade sektorer på disken och frågade om den skulle laga dessa. Ja tack svarade jag och efter en kort stund fick jag meddelande om att filerna och sektorerna var lagade.

Tittade också manuellt igenom filerna och upptäckte ett antal små filer som verkade vara gamla timeshiftfiler som blivit liggande samt några små inspelningar på några kilobyte som också låg och skräpade. Tog bort dessa också för säkerhets skull.

Satte i disken i Topfielden och startade upp den igen. "Verifying files and folders" dök nu INTE upp och boxen har fungerat klanderfritt sedan dess.

Kanske kan detta hjälpa ngn mer som har samma problem.

Postad 28 September 2009 - 13:48

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Har emellanåt fått upp "verifying files and folders", upplever att det sker om strömmen till boxen blir bruten t ex vid strömavbrott eller om man skulle råka dra ur sladden utan att först stänga av. Verifieringen har tidigare löpt igenom och sedan har boxen funkat som vanligt igen.

Härom veckan fick jag upp det igen men då frös boxen efter en stunds verifiering, provade att starta om med och utan taps men med samma resultat. Trodde först att disken krashat och tänkte beställa en ny, men bestämde mig för att försöka få igång den gamla först.

Tog ur den och kopplade den till datorn med en kabel (IDE - USB). Den syns i datorns BIOS men Windows kan inte se den (förmodligen för att den är formaterad enligt Topfields egna filasystem) men om man laddar ner programmet TopfHDRW (som även inkluderar TopfHDDoctor) från tapworld.net så kan det läsa disken.

I programmet finns möjlighet att scanna disken efter eventuella korrupta filer eller skadade sektorer. Efter en scanning upptäckte det mycket riktigt ett antal korrupta filer samt ett antal skadade sektorer på disken och frågade om den skulle laga dessa. Ja tack svarade jag och efter en kort stund fick jag meddelande om att filerna och sektorerna var lagade.

Tittade också manuellt igenom filerna och upptäckte ett antal små filer som verkade vara gamla timeshiftfiler som blivit liggande samt några små inspelningar på några kilobyte som också låg och skräpade. Tog bort dessa också för säkerhets skull.

Satte i disken i Topfielden och startade upp den igen. "Verifying files and folders" dök nu INTE upp och boxen har fungerat klanderfritt sedan dess.

Kanske kan detta hjälpa ngn mer som har samma problem.

Mycket bra lösning. I "normala" fall går det ju att formatera om disken. Men då blir man dels av med allt (vilket man kanske inte vill), samt att om den fryser vid uppstart får man ju inte valet att formatera om. Så då är detta en utmärkt ide.

Postad 30 September 2009 - 08:12

larky
  • larky
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Efter att ha fungerat nästan felfritt i en månad sen jag hade lite problem, se den andra tråden, så gav boxen upp helt.
Vid uppstart så hinner man precis byta kanal innan den hänger sig, eller gå in i menyn. Noterbart är att i menyläge kan jag inte göra något, men den lilla tv-bilden fungerar. I tv-läge fryser den efter ett par sekunder vilket får mig att tro att hårddisken gått sönder.
Jag plockade ur disken för att se om det fanns någon garanti kvar och det gjorde det, enligt seagates garantikoll är det 5 års garanti och jag har över två år kvar av den så nu ska jag skicka tillbaka den.

Sen pratas det om att man ska välja en 5400-varvsdisk om man byter, men den som sitter i är ju en 7200?

Jag hade en gammal IBM 5400 20GB liggandes och boxen går igång igen, men det är inte riktigt som om hårddisken orkar med i alla lägen. Att titta på en pågående inspelning fick inspelningen att avbrytas efter lite knorrande från disken.

Postad 30 September 2009 - 18:35

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Efter att ha fungerat nästan felfritt i en månad sen jag hade lite problem, se den andra tråden, så gav boxen upp helt.
Vid uppstart så hinner man precis byta kanal innan den hänger sig, eller gå in i menyn. Noterbart är att i menyläge kan jag inte göra något, men den lilla tv-bilden fungerar. I tv-läge fryser den efter ett par sekunder vilket får mig att tro att hårddisken gått sönder.

Är du säker på det? Det kan lika bra vara kraftaggregatet som packat ihop. Det lär hålla väldigt kort tid pga den höga temperaturen inuti lådan. Om du tittar lite tidigare i denna tråd så hittar du länkar till diskussioner och beskrivningar om kraftaggregatet och hur man lagar det.

Jag plockade ur disken för att se om det fanns någon garanti kvar och det gjorde det, enligt seagates garantikoll är det 5 års garanti och jag har över två år kvar av den så nu ska jag skicka tillbaka den.

Menar du garantin på själva driven då? Går det verkligen att gå till Seagate och reklamera en drive som byggts in i en apparat i Korea? Tveksamt.

Sen pratas det om att man ska välja en 5400-varvsdisk om man byter, men den som sitter i är ju en 7200?

Jag har bytt till en 1000 Gb drive som är 5400 varvs efter att ha undersökt saken på UK-siten. Det de säger där är att Toppyn inte utnyttjar hastigheten på en 7200-varvare men att dessa generellt är mycket varmare och eftersom Topyn är så varm inuti i alla fall så skall man nog tänka på energiförbrukningen på en drive man byter till. Den höga temperaturen inuti en Toppy drar ner på livslängden på alla komponenter, tex kondensatorerna i kraftaggregatet och disken själv....
Men det är sant att i original så sitter det en Seagate Barracuda 7200.10 160Gb drive (åtminstone i min TF5700 satt det en sån).

Jag hade en gammal IBM 5400 20GB liggandes och boxen går igång igen, men det är inte riktigt som om hårddisken orkar med i alla lägen. Att titta på en pågående inspelning fick inspelningen att avbrytas efter lite knorrande från disken.

Med 20 Gb kan du väl spela in 3-4 program och ha möjlighet att backa i direktsändningar, men sen är det sopp. Alldeles för liten drive!
Och som sagt var, dina symtom tyder på kraftaggregatfel. Kolla i alla fall spänningarna med en multimeter enligt beskriviningen i sidan jag länkade till ett par inlägg högre upp.
/Bosse

Postad 01 October 2009 - 07:00

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Detta har blivit ett stort problem. Måste nu sluta använda MyStuff. I går på dagen 10 krascher. I går på kvällen 5 krascher. Även om jag har autoreboot så är det störande, man blir avbruten i tittandet och missar en del av programmet. Men även det inspelningarna blir kassa.

Det börjar med en krasch (reboot) efter ett längre tags tittande. Efter det går det lite kortare tid än innan, för att sedan komma oftare och oftare. I slutet kraschar den i stort sätt direkt efter uppstart. Det enda som hjälper då, är dra ut strömmen, vänta några minuter och sedan starta upp allt igen. Då kan det gå någon timme igen innan det är dags för första kraschen.

Jag tycker främst att krascherna kommer då man tittar på något inspelat, eller när man spelar in. Eller då man använder MyStuff på något sätt.

Jag har: Topfield TF5700PVRt (utan HDMI). FW 3.28, Autoreboot, TF5000Display, eit2mei, MyStuff 6.0

Någon som har lite råd till mig? Eller om dessa krascher är kända så det kommer en uppdatering? Annars ger jag nog upp MyStuff.

/Kjell

Postad 01 October 2009 - 12:49

larky
  • larky
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Angående garanti på hårddisken som sitter i 5700 vid löp, en Seagate DB35 SERIES drive
7200-RPM P ATA 250 GB, så har jag skapat ett RMA och skickat iväg disken till Seagate, får se vad som händer. Det går att kolla garantistatus på alla serienummer via deras hemsida.
Och en 20 GB är en klar nödlösning, skillnaden är att boxen startar, och jag kan spela in ~10 timmar.

Och jag håller med om att man bör välja en hårddisk med så låg värmeutveckling som möjligt, värme är av ondo i de flesta apparater. När jag byter på riktigt till en ny hårddisk ska jag kolla om kondensatorerna ska bytas samtidigt.

Postad 01 October 2009 - 16:00

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Detta har blivit ett stort problem. Måste nu sluta använda MyStuff. I går på dagen 10 krascher. I går på kvällen 5 krascher. Även om jag har autoreboot så är det störande, man blir avbruten i tittandet och missar en del av programmet. Men även det inspelningarna blir kassa.

Det börjar med en krasch (reboot) efter ett längre tags tittande. Efter det går det lite kortare tid än innan, för att sedan komma oftare och oftare. I slutet kraschar den i stort sätt direkt efter uppstart. Det enda som hjälper då, är dra ut strömmen, vänta några minuter och sedan starta upp allt igen. Då kan det gå någon timme igen innan det är dags för första kraschen.

Jag tycker främst att krascherna kommer då man tittar på något inspelat, eller när man spelar in. Eller då man använder MyStuff på något sätt.

Jag har: Topfield TF5700PVRt (utan HDMI). FW 3.28, Autoreboot, TF5000Display, eit2mei, MyStuff 6.0

Någon som har lite råd till mig? Eller om dessa krascher är kända så det kommer en uppdatering? Annars ger jag nog upp MyStuff.

/Kjell

Och om du startar Toppyn utan de (få) TAP du kör upphör omstarterna då?
Jag kan tänka mig att ifall det inte handlar om TAP så kan det vara följande:

1) Power supply-problem
Finns diskuterat ganska nyss i den här tråden.

2) Disk-korruption som visar sig när någon del av disken skall accessas tex av den här konstanta inspelningen som går för att man skall kunna backa i realtid. Jag hade problem förra året och då stängde jag av den funktionen i Toppyns setup varvid krascherna i normalläge (utan inspelning på gång) upphörde.
Om det är detta så skulle jag ta ut disken, använda TopfHDRW för att tömma den på inspelningar på en PC och sen formatera om den (i Toppyn). Kanke låta TopfHDRW också analysera disken först som vi höre om här igår. Sen tillbaka till PC för att återställa inspelningarna och alla tillhörande data i Program Files. En factory reset med kanalscanning kan heller inte vara fel.

3) Trasig disk (ej ytskada på diskens sektorer)
I detta fall är det diskbyte som gäller, tror jag.

Ganska snart efter att jag köpt Toppyn så fick jag problem med krascher mm (vid den tiden körde jag inga TAP alls) som var oförklarliga tills jag hittade ett mönster, nämligen att de började när disken fyllts upp så att det var 56 Gb kvar att spela in på efter en formatering. Hände flera gånger.
Då reklamerade jag boxen och fick en helt ny efter nån månad. Den har inte betett sig så.
Fick aldrig reda på vad orsaken var, men jag misstänker starkt ytfel i närheten av 100 Gb från start på disken (den var 160Gb totalt).

Edit: Tillägg kl 18:30:
Jag har nu laddat ner och tittat på loggen till AutoReboot och då ser jag följande den sista månaden:

2009-08-15 02:00 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-08-15 02:01 Time = 1' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-01 19:47 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-16 20:28 Time = 4' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-21 09:02 Time = 0' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-21 09:06 Time = 4' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-21 09:08 Time = 2' of 5', reboot 4 of 5, preparing firmware for auto reboot

Den 21/9 var då jag installerade och grejade med MyStuff 6.0 och råkade sätta dit en gammal inkompatibel eit2mei-TAP som kraschade boxen flera gånger. Hittade att det var den genom att starta utan TAP och sen manuellt starta en och en i Auto Start tills jag fick kraschen. Innan dess var det den 16/9 och det var första gången jag provade MS6 men då bytte jag tillbaka genast.
Så oförklarliga krascher verkar vara sällsynta, kanske någon gång i månaden eller så. Min box står i allmänhet påslagen hela dygnet (kommer aldrig ihåg att stänga den på kvällarna).

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 01 October 2009 - 17:34.

Postad 01 October 2009 - 22:35

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Och om du startar Toppyn utan de (få) TAP du kör upphör omstarterna då?
Jag kan tänka mig att ifall det inte handlar om TAP så kan det vara följande:

Nej jag tycker inte att den beter sig så konstigt utan några TAP. Den kraschar ju då också. Men då stannar den kanske 1 gång varannan månad. MAX!
Skall testa i helgen och se om den kraschar då.

1) Power supply-problem
Finns diskuterat ganska nyss i den här tråden.

Jag tror inte att det är Powersupply'en. Eftersom detta problem uppkom precis med MS6.0 och försvinner utan.
Men jag säger inte att det INTE är, men tror själv inte det.

2) Disk-korruption

3) Trasig disk (ej ytskada på diskens sektorer)

Diskproblem kan det ju vara iof. Har ju formaterat om den ganska så nyss (i samband med installationen av MS).
i början kraschade den mindre och nu allt mer ofta. Men så spelas det in mer och mer också.
Och ligger mer och mer inspelat matrial. Så visst kan det vara disken. Skall nog plocka ut den och göra en diskanalys. Visst kan den vara trasig rent hårdvarumässigt också. Skall undersöka disken. Misstänker den dock inte heller eftersom jag inte har krascher utan MS6.0 (nu vet jag inte om det är MS6.0 eller eit2mei. vilken version av eit2mei är det som gäller ? Jag har eit2mei BETA 7.8m8. jag har autoreboot V2.2a och TV5000 Display v1.53 samt då MyStuff 6.0

Jag har nu laddat ner och tittat på loggen till AutoReboot och då ser jag följande den sista månaden:

Så här ser min autoreboot logfil ut för de senaste dagarna.

2009-09-25 01:35 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-25 02:37 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-25 16:05 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-25 16:05 Time = 0' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-25 16:06 Time = 1' of 5', reboot 4 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-25 16:06 Time = 0' of 5', reboot 5 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-25 16:07 Time = 1' of 5', reboot 6 of 5, preparing firmware for alt. action shutdown
2009-09-28 14:58 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-28 14:59 Time = 1' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-28 16:15 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-28 16:16 Time = 1' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-29 00:50 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-29 00:50 Time = 0' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-29 00:51 Time = 1' of 5', reboot 4 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-29 00:52 Time = 1' of 5', reboot 5 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-29 00:52 Time = 0' of 5', reboot 6 of 5, preparing firmware for alt. action shutdown
2009-09-29 21:02 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 12:01 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 12:02 Time = 1' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 15:36 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 15:37 Time = 1' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 15:37 Time = 0' of 5', reboot 4 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 15:38 Time = 1' of 5', reboot 5 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 15:38 Time = 0' of 5', reboot 6 of 5, preparing firmware for alt. action shutdown
2009-09-30 15:39 Time = 1' of 5', reboot 7 of 5, preparing firmware for alt. action shutdown
2009-09-30 16:15 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-09-30 16:15 Time = 0' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-10-01 11:00 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-10-01 11:00 Time = 0' of 5', reboot 3 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-10-01 11:01 Time = 1' of 5', reboot 4 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-10-01 11:02 Time = 1' of 5', reboot 5 of 5, preparing firmware for auto reboot
2009-10-01 11:02 Time = 0' of 5', reboot 6 of 5, preparing firmware for alt. action shutdown
2009-10-01 22:02 Time = 1' of 5', reboot 2 of 5, preparing firmware for auto reboot

råkade sätta dit en gammal inkompatibel eit2mei-TAP som kraschade boxen flera gånger.

Som jag frågade ovan. Vilken version av eit2mei är det som gäller?

/Kjell

Postad 05 October 2009 - 06:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag har eit2mei7BETA8m8, dvs samma som du (tror att det är den senaste versionen).
Den här EPG2MEI som de går över till i England ser inte ut att kunna funka nåt vidare i Sverige... :blink:

Jag kör firmware 3.28beta på min box

Det jag har i AutoStart i TAP-väg är (ganska likt din lista utom Autoreboot-versionen):
TF5000 Display v 1.53
eit2mei Beta 7.8m8
MyStuff 6.0
AutoReboot 2.2 (borde ha 2.2a, men den rapporterar 2.2 när jag ser efter nu.....)
MyInfo B4.0 (nåt som MyStuff6 verkar tycka man skall ha)
TAP Commander 1.34
UsbAccelerator 1.0 (för att snabba på nedladdningar från boxen)

Av dessa körs följande kontinuerligt efter att boxen gått igång och listas av TAP commander i den här ordningen:
1. TF5000 Display
2. MyStuff
3. eit2mei
4. TAP commander

Jag tror att de andra körs en gång vid start och gör något, tex installerar UsbAccelereator en patch i firmware som inte är permananent.

TAP-relaterade krascher händer, tex finns det vissa sekveneser av knapptryckningar som knäcker systemet. Jag hade hittat en som jag klagade på i våra men vet inte om den är kvar (och har glömt exakt vad det var men det hade med chase-play att göra).
Igår kraschade den när frugan skulle lägga in en timer på Rapport när det redan fanns två timers som skulle starta i slutet av Rapport-sändningen.
Men efter omstart gick det att lägga till den timern utan krasch....

Redigerat av Bo_B, 05 October 2009 - 06:43.

Postad 05 October 2009 - 12:08

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Ytterligare ett förslag:
Ladda in TAP MyInfo (4.1 eller senare) och lägg den i Auto Start.
När då burken startar så kommer den att analysera din Toppy och lagra info i en file ProgramFiles/Log/MyInfo.txt

Hämta hem den till PC och läs där om det finns eventuella problem. Titta speciellt på minnessituationen.
Sen när boxen varit igång några timmar (utan att krascha) ta då upp arkivet på Toppyn själv (Arkivknappen två gånger för till det inbyggda arkivet). Gå till Auto Start och starta myInfo manuellt (OK-knappen).
Då kommer det upp en informationssida (som inte syns när den körs i samband med påslag) och MyInfo.txt skrivs om.
Ladda även hem den nu ändrade MyInfo.txt och jämför dem med något diff-verktyg för att se om något ändrats.

Jag skulle gissa att ifall den hade säg 14 Mb fritt RAM vid power-on så har det minskat nu, och om det är under 5 Mb så är det möjlig orsak till krascherna enligt folk på Toppy.org.uk

/Bosse

Postad 05 October 2009 - 12:51

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Installerade MyStuff 6.0 på min nya 5720-hdmi och när jag trycker delete (vit) så fryser boxen. Så det blev till att backa till förra MyStuff...

Synd.

Nu är 6.01 påväg till testarna så vi får se vad den bär i sitt...

Postad 05 October 2009 - 15:20

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Installerade MyStuff 6.0 på min nya 5720-hdmi och när jag trycker delete (vit) så fryser boxen. Så det blev till att backa till förra MyStuff...

Synd.

Nu är 6.01 påväg till testarna så vi får se vad den bär i sitt...

Hur gjorde du installationen?
Vilken firmware och vilka patchar har du?
Ta och ladda in TAP MyInfo 4.1 och kör den en gång, plocka sen över MyInfo.txt som ligger i ProgramFiles/Log och visa den här.

Det är lite trickigt för oss i Sverige att få in MyStuff6 och det går definitivt inte att köra den rekommenderade installern, men jag har installerat manuellt och kört flera veckor nu utan några oöverstigliga problem. Jag kör en TF5700PVRt gold (utan alla nyheter som HDMI etc) med F/W 3.28bete patchad med några få grejor.

Just nu diskuterar jag minnesutnyttjandet med MS-teamet i UK och det som nu föreslås är att undersöka fragmentationens uppbyggnad. Det finns ganska gott om ledigt minne i min box, men det fragmenteras ner så att nu är största biten bara 4 Mb. Det är tydligen inget bra...

Kanske skall jag modifiera XmlTv2Mei så att den skär av "extended info" för program med jättelånga beskrivningar till en sansad längd och därigenom minska minnesbehovet för EPG? Jag får se vad jag kan göra, men det är definitivt ett problem med för lite minne ledigt...

Bosse

Redigerat av Bo_B, 05 October 2009 - 15:21.

Postad 06 October 2009 - 08:14

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag har eit2mei7BETA8m8, dvs samma som du (tror att det är den senaste versionen).
Den här EPG2MEI som de går över till i England ser inte ut att kunna funka nåt vidare i Sverige... :)

Jag har inte hittat någon senare version. Så där verkar vi köra samma.

Jag kör firmware 3.28beta på min box

Samma FW då. Vilka patchar har du gjort i din FW ?

Det jag har i AutoStart i TAP-väg är (ganska likt din lista utom Autoreboot-versionen):
TF5000 Display v 1.53
eit2mei Beta 7.8m8
MyStuff 6.0
AutoReboot 2.2 (borde ha 2.2a, men den rapporterar 2.2 när jag ser efter nu.....)
MyInfo B4.0 (nåt som MyStuff6 verkar tycka man skall ha)
TAP Commander 1.34
UsbAccelerator 1.0 (för att snabba på nedladdningar från boxen)

Det verkar som vi kör det mesta lika. TAP commander ser jag egentligen ingen orsak till att köra. Jag lägger in mina TAP i den ordning jag vill att de skall starta, och sedan ändrar jag dem inte. Och UsbAccelator skulle jag kanske köra om jag ofta förde över filmer och liknade från boxen, vilket jag nästan aldrig gör. Antar att krascherna inte minskar om jag lägger ion den. Men MyInfo B4.0 har jag INTE. Skall testa att lägga in den och se.

Av dessa körs följande kontinuerligt efter att boxen gått igång och listas av TAP commander i den här ordningen:
1. TF5000 Display
2. MyStuff
3. eit2mei
4. TAP commander

Jag tror att de andra körs en gång vid start och gör något, tex installerar UsbAccelereator en patch i firmware som inte är permananent.

I frånsett TAP commander, så har jag samma ordning. Kör iof även AutoReboot i autostart. Tror till och med att jag börjar med den. Sedan TF5000 Display, annars kör jag i samma ordning.

TAP-relaterade krascher händer, tex finns det vissa sekveneser av knapptryckningar som knäcker systemet. Jag hade hittat en som jag klagade på i våra men vet inte om den är kvar (och har glömt exakt vad det var men det hade med chase-play att göra).
Igår kraschade den när frugan skulle lägga in en timer på Rapport när det redan fanns två timers som skulle starta i slutet av Rapport-sändningen.
Men efter omstart gick det att lägga till den timern utan krasch....

Jag har också märkt att den kraschar då man trycker på knapparna i MyStuff. Eller rättare sagt. Den kraschar flera ggr per kväll/dag oavsett, men mer ofta eller i samband med att man trycker på någon knapp. Speciellt ofta (för att inte säga nästan alltid) när man försöker få sin favoritlista att användas i Mystuff. För när man går in i EPG'n ser jag att alla kanaler visas. Trycker då på knappen för att välja min favoritlista, och då kraschar MyStuff nästan alltid. Men även i andra fall.

Jag har inte haft en ända krasch sedan jag plockade bort MyStuff och eit2mei (tror att jag tagit bort även autoreboot TAP'en också). Min Box har gått helt problemfritt sedan jag plockade bort dessa TAP. Så jag tycker att detta tyder på att det inte är Hårddiskproblem eller strömförsörjningen som strular.

Postad 06 October 2009 - 08:19

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Ytterligare ett förslag:
Ladda in TAP MyInfo (4.1 eller senare) och lägg den i Auto Start.
När då burken startar så kommer den att analysera din Toppy och lagra info i en file ProgramFiles/Log/MyInfo.txt

Hämta hem den till PC och läs där om det finns eventuella problem. Titta speciellt på minnessituationen.
Sen när boxen varit igång några timmar (utan att krascha) ta då upp arkivet på Toppyn själv (Arkivknappen två gånger för till det inbyggda arkivet). Gå till Auto Start och starta myInfo manuellt (OK-knappen).
Då kommer det upp en informationssida (som inte syns när den körs i samband med påslag) och MyInfo.txt skrivs om.
Ladda även hem den nu ändrade MyInfo.txt och jämför dem med något diff-verktyg för att se om något ändrats.

Jag skulle gissa att ifall den hade säg 14 Mb fritt RAM vid power-on så har det minskat nu, och om det är under 5 Mb så är det möjlig orsak till krascherna enligt folk på Toppy.org.uk

/Bosse

Ok, Skall testa MyInfo och se om den kan påvisa vissa problem. Man skulle ju vilja veta minnesförbrukningen i samband med en krasch. Kan man inte utöka minne på Toppyn ? :-)
/Kjell

Postad 06 October 2009 - 16:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ok, Skall testa MyInfo och se om den kan påvisa vissa problem. Man skulle ju vilja veta minnesförbrukningen i samband med en krasch. Kan man inte utöka minne på Toppyn ? :-)
/Kjell

Jag fick ett tips om en annan TAP (MemLog) av R2-D2 (den finns på hans sida: MemLog)
Det är en debug-TAP som var 15 sek registrar minnesläget och visar upp det på skärmen.
Men samtidigt skrivs detta ner på en kommaseparerad fil som man sen kan importera till Excel och då kan man se hur minnet varierat under tid.
Man borde kunna se om det var kritiskt när den kraschade på detta vis.

/Bosse

Postad 07 October 2009 - 07:07

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag fick ett tips om en annan TAP (MemLog) av R2-D2 (den finns på hans sida: MemLog)
Det är en debug-TAP som var 15 sek registrar minnesläget och visar upp det på skärmen.
Men samtidigt skrivs detta ner på en kommaseparerad fil som man sen kan importera till Excel och då kan man se hur minnet varierat under tid.

/Bosse

Jag har hämtat hem dem båda och installerat dem. Så nu skall jag göra lite mätningar och se. Återkommer så snart jag har fått tillgång till lådan en stund.

Kom och tänka på att jag undrar hur du har patchat tin FW (3.28) ?, Så här har jag patchat min. Kanske det kan finnas något problem i detta ?

Bifogad fil(er)

Postad 07 October 2009 - 10:01

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag har hämtat hem dem båda och installerat dem. Så nu skall jag göra lite mätningar och se. Återkommer så snart jag har fått tillgång till lådan en stund.

Kom och tänka på att jag undrar hur du har patchat tin FW (3.28) ?, Så här har jag patchat min. Kanske det kan finnas något problem i detta ?

Prova att stänga av timeshift.
Avaktivera återuppspelning i topfields Meny och systeminställningar.

Postad 07 October 2009 - 17:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Vet du något sätt att få reda på vilka patchar det är på en f/w som finns i boxen?
Jag har ju betan 3.28 körande och jag höll på med patchande mm när den kom ut men jag har totalt glömt bort vad jag gjorde så därför kan jag inte besvara din fråga om det inte finns nåt sätt att kolla patchnivån direkt i boxen...

Postad 07 October 2009 - 21:02

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Vet du något sätt att få reda på vilka patchar det är på en f/w som finns i boxen?
Jag har ju betan 3.28 körande och jag höll på med patchande mm när den kom ut men jag har totalt glömt bort vad jag gjorde så därför kan jag inte besvara din fråga om det inte finns nåt sätt att kolla patchnivån direkt i boxen...

Inte direkt i boxen. Men ju kopiera FW tillbaka till datorn, och köra FWPatcher så står det i titelraden vilka man har lagt in. Med ToppyTools kan man göra en kopia av sin Firmware.

/Kjell

Postad 07 October 2009 - 21:27

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag kom precis på ett mycket lättare sätt. MyInfo visar vilka patchar man har i sin logg-fil.

/Kjell

Postad 07 October 2009 - 21:34

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag kom precis på ett mycket lättare sätt. MyInfo visar vilka patchar man har i sin logg-fil.

/Kjell

Här är mina patchar från MyInfo:
Installed patch list:
Ar
D
F
S
T
U
Uc
Uu
X <== Verkar vara den enda patch som vi har gemensamt....
/Bosse

Redigerat av Bo_B, 07 October 2009 - 21:35.

Postad 07 October 2009 - 22:02

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

/Bosse

Ok, Hur mycket ledig minne har du ? (Det verkar som att MyInfo och MemLog inte riktigt visar samma minne. Inte totalminne eller ledigt. Skumt. Hur som helst har jag 9MB ledigt minne enligt MyInfo och 6,86 Mb enligt MemLog

I övrigt kör jag nu på en helt opatchad FW 3.28. Så nu skall jag testa och se om det fungerar med MyStuff igen.
Utan MyStuff körde jag flera dagar utan en enda krasch.

Postad 07 October 2009 - 22:24

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Här är mina patchar från MyInfo:
Installed patch list:
Ar
D
F
S
T
U
Uc
Uu
X <== Verkar vara den enda patch som vi har gemensamt....
/Bosse

Ja det det verkar så. Min ser ut så här:
Installerad patch lista :
B4
De
Eg
He
Kt
Pc
R
Tf
Ts
Wf
X
Z

[AR] har jag ju i normala fall då jag kör MyStuff, men avinstallerar allt som jag inte måste ha för att se om det kraschar eller inte. Kör inte myStuff i autostart längre.

kanske har jag labbat för mycket med EPG Description. Tänker på De, He.
Z Kan jag inte "leva" utan. Blir vansinig varje ggn man råkar trycka på nolla och hela tv bilder blir knäpp.

Postad 07 October 2009 - 22:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ja det det verkar så. Min ser ut så här:
Installerad patch lista :
B4
De
Eg
He
Kt
Pc
R
Tf
Ts
Wf
X
Z

[AR] har jag ju i normala fall då jag kör MyStuff, men avinstallerar allt som jag inte måste ha för att se om det kraschar eller inte. Kör inte myStuff i autostart längre.

kanske har jag labbat för mycket med EPG Description. Tänker på De, He.
Z Kan jag inte "leva" utan. Blir vansinig varje ggn man råkar trycka på nolla och hela tv bilder blir knäpp.

Vad gör Z???

Postad 08 October 2009 - 06:56

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Vad gör Z???

Ingenting :( Hehe. Jag menar att när man i normala fall trycker på nollan på fjärrkontrollen byter toppyn TV format från exemelvis 16:9 till 4:3 osv. Vilket är väldigt störande om man av misstag trycker på nollan (eller att någon annan gör det och sedan inte vet hur man återställer). Med [Z] så hindras detta. Toppyn byter inte format. Utan behåller det format som man ställt in i menyn.

I går körde jag MyStuff 6.0 med eitmei och MemLog. Och försökte få den att krascha. Upptäckte en sak som var genomgånede och då MS kraschar 100% av ggr. Om man går in i EPG. Trycker på Rec-knappen, för ett program, och väljer PowerSearch. Nu visas ett (T) vid det programmet. När jag nu trycker på Play-knappen för att redigera Powerseachen (för att ändra tider, kanal osv). Då kraschar MS direkt.

Om jag i stället efter att först skapat en powersearch, stänger EPG, går in i records (vit knapp). och letar upp min powersearch och redigerar den där, då går det mycket bättre. Och med mycket bättre menar jag att den kraschar inte varje gång, utan kanske 1 gång av 5 eller så.

Finns säker fler sådan varianter, men orkade inte sitta så sent i går kväll.

Tänkte göra en lista med skumma saker som jag lägger upp. Så kan flera fylla i så kanske man kan skicka den till MS gänget ?

Postad 08 October 2009 - 09:32

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tänkte göra en lista med skumma saker som jag lägger upp. Så kan flera fylla i så kanske man kan skicka den till MS gänget ?

Mycket bra idé!
MyStuff-Forumet på Toppy.co.uk tar emot en hel del rapporter nu och de är aktiva med att undersöka det hela och man kan nog förvänta sig 6.01 relativt snart.
Här hittar man MyStuff-forumet
Bosse

Redigerat av Bo_B, 08 October 2009 - 09:33.

Postad 08 October 2009 - 09:52

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Mycket bra idé!
MyStuff-Forumet på Toppy.co.uk tar emot en hel del rapporter nu och de är aktiva med att undersöka det hela och man kan nog förvänta sig 6.01 relativt snart.
Här hittar man MyStuff-forumet
Bosse

Låter bra.

Funderar på om jag gör en sådan lista. MS version, Felbeskrivning, Version av Toppy, FW, Taps, kommentar
Så kan andra undersöka om de får samma fel och ju fler som påverkar listan, ju större effekt tror jag den kan ha på forumet ?

/Kjell

Postad 08 October 2009 - 23:05

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag körde MemLog i 2.5 dagar och utan att jag fick någon krasch. Men fritt minne sjönk i steg från 8 Mb i början ner till 4 och sen till 3 och nu idag var det stundtals under 2 Mb.
Rekommendationen är att stänga boxen då och då (varje kväll tex) för att den inte skall hinna gå ner i minne.
När jag gjorde detta test körde jag med en moddad XmlTv2Mei där jag ordnat det så att långa beskrivningar trunkeras till ett inställbart värde, jag satte det på 750 tecken. Och som sagt var så har jag inte sett någon krasch sen dess.
R2-D2 ville se på vår fw 3.28 så jag gav honom länken och han kom tillbaka och sa att Topfield har använt en ny (dålig) minneshanterare i denna version, vilket syns.
Så nu har jag svarat med länkar till alla f/w-versionerna för TF5700PVRt som jag har koll på, se Forumtråden på Toppy.org.uk
Hoppas att han kan säga vilken man skall köra med...

/Bosse

Postad 09 October 2009 - 07:54

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag körde MemLog i 2.5 dagar och utan att jag fick någon krasch. Men fritt minne sjönk i steg från 8 Mb i början ner till 4 och sen till 3 och nu idag var det stundtals under 2 Mb.
Rekommendationen är att stänga boxen då och då (varje kväll tex) för att den inte skall hinna gå ner i minne.
När jag gjorde detta test körde jag med en moddad XmlTv2Mei där jag ordnat det så att långa beskrivningar trunkeras till ett inställbart värde, jag satte det på 750 tecken. Och som sagt var så har jag inte sett någon krasch sen dess.
R2-D2 ville se på vår fw 3.28 så jag gav honom länken och han kom tillbaka och sa att Topfield har använt en ny (dålig) minneshanterare i denna version, vilket syns.
Så nu har jag svarat med länkar till alla f/w-versionerna för TF5700PVRt som jag har koll på, se Forumtråden på Toppy.org.uk
Hoppas att han kan säga vilken man skall köra med...

/Bosse

Jag har i praktiken endast 9Mb ledig strax efter uppstart. Sedan sjunker det ned mot ca 6Mb ganska så snart.
Jag stänger av boxen ofta, framför allt på natten. Det är nästan aldrig på om vi inte tittar (med undantag av inspelningar). För att isolera problemet, så har jag inte använt XmlTv2Mei, sedan jag började testa varför jag har dessa krascher.

Jag kör ju med F/W 3.28, men vad är egentligen ändrat i denna? Om F/W 3.21 eller orginal F/W 3.17 fungerar bättre med minneshanteringen, kanske man skall backa tillbaka till någon av dem? Det är ju inget självändamål att använda den senaste F/W bara för att den är nyast, speciellt inte om det är en Beta.

Både MemLog och MyInfo levereras ju med sourcekod. Funderar på om jag skall ändra lite i någon av dem, så att de skriver till disk ofta och rapporterar ledig minne, och om man dessutom har autoreboot igång, så kan man kanske få ut hur mycket minne som var ledigt precis innan den kraschade.

Om MyStuff kraschar då det är för lite ledigt minne, bör den ju egentligen inte krascha, utan stänga av sig eller rapportera att det inte går att göra vissa funktioner pga minnes brist. Vi som jobbar som systemutvecklare har ju hela tiden krav på oss att använda felhantering, och använda loggningsbar meddelandehantering då något går fel. Det borde man försöka göra i alla TAP och framför allt i en så populär TAP som MyStuff.

/Kjell

Postad 09 October 2009 - 08:36

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag råkade ut för en liten konstig grej i går också. Konstig och konstig beror på hur man ser på det.
Jag hade en inspelning i gång som började innan jag hade kommit hem. Men när jag kom hem så startade jag uppspelning undertiden som resterande del av inspelningen pågår. Detta är ju normalt inga problem, och kanske en av de funktioner jag gillar mest. Detta fungerade till en början helt problemfritt, men ca 50% in i inspelningen (själv hade jag väl kanske sett 20%), så kommer den en prakt åskknall med blixt och allt, vilket medför en rejäl strömspik.

Datorer, TV och det mesta stängs / startas om eller påverkas på något sätt. Och de flesta vet ju vad som händer med en inspelning i detta läge. Men helt otroligt nog gick boxen vidare och fortsatte att spela in som inget hade hänt, så efter att jag startat tv igen vara det bara att titta vidare utan att ens röra boxen på något sätt. Men när jag jag hade tittat så långt så att jag kom fram till den tidpunkten då åsksmällen kom, så fick jag upp "Sätt in kortet". Hur jag än försökte, så kunde jag inte komma vidare. Vilket betyder att de ca sista 50% inte gick att se.

Kan man komma runt detta på något sätt ? Även om .rec filen var komplett verkar den ju ha skadats på något sätt vid det ställe då åskan slog ned.

Så glädjen att boxen fortsatte att spela in efter åskknallen var inte så långvarig tyvärr.

/Kjell

Postad 09 October 2009 - 09:33

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Om ni nu har såna problem med att boxen måste startas om, varför lägger ni inte in tappen "StandBy"?
Jag har kört med den i åratal. Den gör att boxen stänger av sig efter en viss tid om man inte tryckt på någon knapp, men den varnar först så att du kan avbryta avstängningen.

Jag har min tid satt på 2 timmar, så varje morgon är boxen avstängd, då den inte varit aktiv under 2 timmar på natten.

Jag har två Topfield. En 5700 utan HDMI och en 5710.
Kör MS6.0 på bägge och har inte märkt någon försämring efter bytet till MS6.0 vad det gäller hängningar.

Det är 5710:an jag kör hårt med. Den spelar in allt vi vill se och kör chase-play och Bosses XMLTV2MEI.

5700:an däremot går bara på tomgång. Den spelar vi bara in på när inspelningarna på den andra krockar, eller när vi vill vara säkra på att få med "det spännande sista avsnittet". Den hämtar EPG-data från "luften" och kör ingen chase-play, så hårddisken stänger av sig och den blir tyst där den står i sovrummet. Men den står påslagen jämt!
Det är veckor mellan gångerna vi slår av den och den har inga problem för det.

Postad 09 October 2009 - 19:17

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Gick från firmware 3,28 till 2,87 då även jag hade problem med MyStuff 6.0 som ofta kraschade och startade om vid aktiviteter i arkivet (ofta raderingar av filer och tömning av soptunnan).
Hade även problem med att föra över filer från boxen till min PC.

Efter nergraderingen känns allt mycket mer stabilt.
Kunde även se en skillnad i ledigt minne. Med 3,28 hade jag endast 6Mb ledigt och med 2,87 hela 13Mb efter uppstart!

Både 3,28 och nu 2,87 firmwaren är rätt kraftigt patchade med patcharna:
Ar
Bf
D
F
Fm
P
Pc
R
Rp
S
St
T
Td
Tf
U
Uu
Xp
Xl

Patcharna har jag valt efter R2D2's eminenta websida R2-D2's Dark Side of the Matrix

Edit: Använder även Standby för att stänga av boxen efter 2 timmars inaktivitet. Men detta hjälpte mig inte med dessa problem.

Redigerat av svegust, 09 October 2009 - 19:18.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.