* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 21 januari 2008 - 15:59
Lille_skutt
-
Lille_skutt
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har inte möjlighet att läsa igenom denna långa tråd. Hoppas på överseende med om detta redan tagits upp. Har skaffat en PS-50 c96, och såg härom kvällen en ganska trist sak. Tittade på "children of men" och i slutscenen med mycket dimma, så var det VÄLDIGT tydligt sk "color banding" http://en.wikipedia..../Colour_banding. Dimman var skiktad i tydliga lager och det såg riktigt risigt ut. Inte alls en smidig toning av dimman. Har också sett detta i vissa mörka rökiga partier och natthimmel med moln/månsken m.m.
Har någon annan detta fenomen?
Kör med en gammal billig LG DVD, men med komponent och progressiv scan.
Är detta något som en bättre DVD med HDMI skulle ta bort, eller är det så trist att plasma skärmen har problem med detta ovasett källa?
Har vart med om samma sak i mörka partier på film. Jag har en 42" Q96 och när jag titta på en 720p Rattatouille trailer från PS3 som är kopplad med HDmi sladd så blev det konstig bild i himmlen. Samma sak händer på flera filmer. Riktigt störande!
Postad 21 januari 2008 - 16:03
Khan
-
Khan
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jo, självklart ska jag göra det, när jag får tillfälle. Tyvärr har jag ingen som har HDMI eller som är så mycket färskare än den som jag kör med, och ingen polare som har det heller, så det är inte "bara" att göra det. Det var skälet till att jag postade här, för att få lite mer klarhet i mina farhågor. Om någon har kört eller vill testa ovan nämda sekvens fast med en bättre spelare/källa och det är ok, så får jag ju ett lungnande besked, och även andra som läser i forumet. På det sättet får vi ju alla bättre information om produkterna.
Har aldrig sett detta fenomem när jag kört med projektor med samma spelare.
Postad 21 januari 2008 - 16:07
zte1
-
zte1
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej allihop mitt första inlägg här! Läst genom denna tråd nu, fick min 42" Q91 förra veckan. Supernöjd hittills tack förr all värdefull information.
Postad 21 januari 2008 - 19:09
moestberg
-
moestberg
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ni som har haft problem med att ljudet släpar efter, har ni fått era apparater utbytta eller har ni löst problemet på något annat sätt?
Jag ringde till supporten idag och han menar bara att jag ska skicka tillbaka den, men det känns såå drygt! Finns det inget sätt man kan lösa detta problem på?
VÄLDIGT tacksam för all hjälp jag kan få!
Postad 22 januari 2008 - 08:34
anfose
-
anfose
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ni som har haft problem med att ljudet släpar efter, har ni fått era apparater utbytta eller har ni löst problemet på något annat sätt? Jag ringde till supporten idag och han menar bara att jag ska skicka tillbaka den, men det känns såå drygt! Finns det inget sätt man kan lösa detta problem på?
VÄLDIGT tacksam för all hjälp jag kan få!
Att skicka in den är antaligen enda lösningen. Jag har skickat in min och det kändes såklart surt men eftersom jag skall ha tv'n några år så är ett par (hoppas jag) veckors reparation inte så mycket i sammanhanget. Det är dock seriöst skitkasst av Samsung att släppa tv'n med dessa problem. Testar de inte före release?
Postad 22 januari 2008 - 21:19
Shire
-
Shire
-
Användare
-
-
192 inlägg
Har någon nått bra tips för att "reducera" allt surrande?
Min c96 låter en hel del vid ljusa bilder. Vilket kan bli irreterande sent på kvällen då man har lågt ljud på hemmabion.
Hör det gott och väl från sängen 3meter ifrån tvn. 
Vissa dagar låter den mer/mindre än andra. Men generellt sett så stör jag mig på det.
Postad 22 januari 2008 - 23:02
Unregistered44389
-
Unregistered44389
-
Användare
-
-
173 inlägg
Hur är det med juddereffekten på Q97:an, när den inte visar 24fps, märker man av den??
Postad 23 januari 2008 - 18:02
perlesra
-
perlesra
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har någon nått bra tips för att "reducera" allt surrande? Min c96 låter en hel del vid ljusa bilder. Vilket kan bli irreterande sent på kvällen då man har lågt ljud på hemmabion. Hör det gott och väl från sängen 3meter ifrån tvn.  Vissa dagar låter den mer/mindre än andra. Men generellt sett så stör jag mig på det.
Samma här, den va knäpptyst första 3 månaderna sen har den stegvis bara börjat låta mer och mer nu tycker jag. Verkar bli värre när den har stått på länge och är varm också. Jag har en Q97 kanske jag borde säga...
Redigerat av perlesra, 23 januari 2008 - 18:03.
Postad 24 januari 2008 - 13:32
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Har inte möjlighet att läsa igenom denna långa tråd. Hoppas på överseende med om detta redan tagits upp. Har skaffat en PS-50 c96, och såg härom kvällen en ganska trist sak. Tittade på "children of men" och i slutscenen med mycket dimma, så var det VÄLDIGT tydligt sk "color banding" http://en.wikipedia..../Colour_banding. Dimman var skiktad i tydliga lager och det såg riktigt risigt ut. Inte alls en smidig toning av dimman. Har också sett detta i vissa mörka rökiga partier och natthimmel med moln/månsken m.m.
Är detta något som en bättre DVD med HDMI skulle ta bort, eller är det så trist att plasma skärmen har problem med detta ovasett källa? Har vart med om samma sak i mörka partier på film. Jag har en 42" Q96 och när jag titta på en 720p Rattatouille trailer från PS3 som är kopplad med HDmi sladd så blev det konstig bild i himmlen. Samma sak händer på flera filmer. Riktigt störande!
Det är väl en av akilleshälarna på denna modell, att den inte klarar av ljus på mörkt. Har märkt det själv massa gånger och det bara känns så värdelöst så jag undrar varför jag skulle slanta upp med så mycket pengar för en totalt värdelös tv vad det gäller mörka partier. Hej Jag har ett skumt problem med min Q97 50". Om det är skarpa linjer BAKOM en person så ser man skuggan av den linjen genom personens kläder och hud? Hur är det ens möjligt? Har sett detta många gånger nu under handbolls EM och det syns riktigt bra under lets dance där den upplysta trappan ofta syns igenom hud och ljusa kläder. Borde ju va omöjligt för kameran som filmar har ju inte ens filmat det! Obs, kollade bara på lets dance för att jag zappade och såg detta problem. Tror faktiskt problemmet märks bäst på svt och tv 4. Kan man fixa detta?
Postad 26 januari 2008 - 10:19
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Hallå!!!
Nu är jag tebax!
Jag fortsätter mitt tjat om CA-modulen. . . .
Jag har programversion: T-BDXPDEU00-1009
Ni som har senaste T-BDXPDEU00-1011 & T-BDXPDEU00-1012!!! Funkar ljudet via reciever eller hakar det upp sig & försvinner plötsligt??
Snälla snälla säg att det är LÖST!
Jag har T-BDXPDEU00-1012 i min Q96 50" och problemen med ljudet via optisk och låsning vid kanalbyten är borta. Funkar kanon!
Pathol
YESSSSSSSSSSSSSSSSSS
Uppgraderad till version T-BDXPDEU00-1011 på Q96 42"
Allt fixat - ÄNTLIGEN! 
Hur har ni fått TV'n uppdaterad? Är det till att ringa Samsung och få in den till en Samsung verkstad? Jag har fråga om detta tidigare och frågar igen. Jag skulle uppskatta jätte mycket om någon av er som fått ny mjukvara kunde kolla om Auto wide hanteringen mena 16:9 och 4:3 fungerar. Vad jag menar är att TVn automatiskt känner av att bilden är av 4:3 format och justerar bilden med gråa fält på sidorna istället för att dra ut bilden så den blir förvrängd. I "Bild" menyn sätter man "Storlek" till Auto Wide för att sedan gå till "Skärmläge" och sätta den till 4:3 eller 6:9. Jag vet inte själv i vilket läge. Leta upp någon program som är 4:3 format (TV3, TV6, TV8 brukar ofta visa i 4:3 format). Om det funkar korrekt skall bilde justeras som jag beskriver ovan när man växlar kanaler med olika format. Snälla hjäp mig att kolla detta.
Postad 26 januari 2008 - 21:51
Frogz
-
Frogz
-
Rookie
-
7 inlägg
Hallå!!!
Nu är jag tebax!
Ni som har senaste T-BDXPDEU00-1011 & T-BDXPDEU00-1012!!! Funkar ljudet via reciever eller hakar det upp sig & försvinner plötsligt??
Jag har T-BDXPDEU00-1012 i min Q96 50" och problemen med ljudet via optisk och låsning vid kanalbyten är borta. Funkar kanon!
Pathol
YESSSSSSSSSSSSSSSSSS
Allt fixat - ÄNTLIGEN! 
Hur har ni fått TV'n uppdaterad? Är det till att ringa Samsung och få in den till en Samsung verkstad? Jag har fråga om detta tidigare och frågar igen. Jag skulle uppskatta jätte mycket om någon av er som fått ny mjukvara kunde kolla om Auto wide hanteringen mena 16:9 och 4:3 fungerar. Vad jag menar är att TVn automatiskt känner av att bilden är av 4:3 format och justerar bilden med gråa fält på sidorna istället för att dra ut bilden så den blir förvrängd. I "Bild" menyn sätter man "Storlek" till Auto Wide för att sedan gå till "Skärmläge" och sätta den till 4:3 eller 6:9. Jag vet inte själv i vilket läge. Leta upp någon program som är 4:3 format (TV3, TV6, TV8 brukar ofta visa i 4:3 format). Om det funkar korrekt skall bilde justeras som jag beskriver ovan när man växlar kanaler med olika format. Snälla hjäp mig att kolla detta.
Kan säga att jag också hade problem med ljudet, hade ver 1010 som jag fick uppgraderad till 1011. Köpte min hos expert så behövs tv:n uppdateras så sköter expert allt med hämtning m.m. för min del så strulade det lite eftersom jag pratade med en inkompetent säljare i butiken så jag ringde samsung supporten som gjorde en felanmälan åt mig. Sen hämtade dom som servar åt samsung min tv och lämnade den igen, gick relativt smidigt. Lämnade den på måndagen och fick den åter på torsdagen. Det roliga va att efter 1h dom hade hämtat den så ringer dom o säger att den är klar.... dåligt att man måste skicka den för en sak som tar 15min att fixa. Tycker dom kunde skickat hem en tekniker som hade installerat programvaran så man slipper skicka in den. Men som sagt, nu är allt fixat och än så länge har jag inte märkt att ljudet hackar. //Macke
Redigerat av Frogz, 26 januari 2008 - 21:52.
Postad 27 januari 2008 - 09:31
Krakuanen
-
Krakuanen
-
Rookie
-
9 inlägg
Har märkt att svärtan inte är lika bra på alla ingångar. Om man har nersläckt rum och svart bild på skärmen, lyser det rätt mycket via HDMI och VGA-ingången. Däremot är det klart mörkare via EXT och DVT. Detta oavsett hur man justerar ljusstyrka, kontrast mm. Lite irriterande eftersom jag kör HTPC via HDMI och VGA. Någon som vet om detta går att justera i service-menyn eller om det finns någon annan lösning?
EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan.  Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden).
Redigerat av Krakuanen, 27 januari 2008 - 21:28.
Postad 27 januari 2008 - 17:54
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Är detta något som en bättre DVD med HDMI skulle ta bort, eller är det så trist att plasma skärmen har problem med detta ovasett källa?
Mycket av det bildmaterial man tittar på är komprimerat i olika grad. Vid komprimering tas information bort från källan vilket troligtvis är den största anledningen till att du ser de här effekterna. Boxer, ComHem med fler komprimerar sina sändningar. Även filmer på DVD är komprimerade men inte i lika stor omfattning. Du skall nog inte skylla på TV'n för dessa effekter. Kolla in den här tråden och svaret från Arioch https://www.minhembi...howtopic=174890
Postad 27 januari 2008 - 22:44
superken
-
superken
-
Användare
-
-
130 inlägg
Hallå!!!
Nu är jag tebax!
Pathol
YESSSSSSSSSSSSSSSSSS
Allt fixat - ÄNTLIGEN! 
Om du bor i Stockholmområdet & har en skärm för svenska marknaden så kommer man hem & uppdaterar versionen. . . Kolla själv först vilken version & firmware du har innan du ringer, tror att hemservicen gäller i Gbg & ev i Malmö men är inte säker.
Om modellnummret slutar med /XEE har du en "svensk" skärm.
Postad 27 januari 2008 - 23:31
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Hallå!!!
Nu är jag tebax!
Pathol
YESSSSSSSSSSSSSSSSSS
Allt fixat - ÄNTLIGEN! 
Om du bor i Stockholmområdet & har en skärm för svenska marknaden så kommer man hem & uppdaterar versionen. . . Kolla själv först vilken version & firmware du har innan du ringer, tror att hemservicen gäller i Gbg & ev i Malmö men är inte säker.
Om modellnummret slutar med /XEE har du en "svensk" skärm.
Slutar med XEE i slutet så den Svensk  Har kollat programversion och firmware och de är inte ok om man säger så jag ringer här i veckan och felanmäler dem. Superken, har du märkt någon skillnad gällande AutoWide funktionen tillsammans med den inbyggda digitalmottagaren sedan du fick din uppdaterad?
Postad 28 januari 2008 - 04:08
J_Voorhees
-
J_Voorhees
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har märkt att svärtan inte är lika bra på alla ingångar. Om man har nersläckt rum och svart bild på skärmen, lyser det rätt mycket via HDMI och VGA-ingången. Däremot är det klart mörkare via EXT och DVT. Detta oavsett hur man justerar ljusstyrka, kontrast mm. Lite irriterande eftersom jag kör HTPC via HDMI och VGA. Någon som vet om detta går att justera i service-menyn eller om det finns någon annan lösning?
EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan. Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden).
Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden.
Postad 28 januari 2008 - 08:04
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan. Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden). Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden. 
Bara gratulera att du har bra svärta på vanlig tv. Försökte se superman returns igår på canalplus å sämre bild har jag då aldrig vart med om. Tror skärmen var mer grön än svart. Man skulle behållt tjocktvn.
Postad 28 januari 2008 - 14:36
prishtina
-
prishtina
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej
Har en fråga ang Q serien, jag har kopplat datorn och tv:n ihop med VGA/VGA men undrar blir det bättre bild om man kör DVI-HDMI?? eller är det samma kvalite på bilden?? nån som kan svara på min fråga?? Tack
MVH Prishtina
Postad 28 januari 2008 - 18:15
Krakuanen
-
Krakuanen
-
Rookie
-
9 inlägg
EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan. Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden). Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden. 
Bara gratulera att du har bra svärta på vanlig tv. Försökte se superman returns igår på canalplus å sämre bild har jag då aldrig vart med om. Tror skärmen var mer grön än svart. Man skulle behållt tjocktvn.
Om det svarta i bilden ser grönt ut (gröna prickar) har du ställt ljusstyrkan för högt. Den ska ligga på max 48-49. Och som sagt, kan någon bekräfta det fenomen jag sett. Alltså att om man har mörkt i rummet och svart bild, att svärtan blir bättre med DVI och 1280x720 50 Hz än andra upplösningar?
Postad 28 januari 2008 - 23:57
perlesra
-
perlesra
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej
Har en fråga ang Q serien, jag har kopplat datorn och tv:n ihop med VGA/VGA men undrar blir det bättre bild om man kör DVI-HDMI?? eller är det samma kvalite på bilden?? nån som kan svara på min fråga?? Tack
MVH Prishtina
Du måste testa själv å se vad du tycker. Jag tycker det blev bättre men det finns andra som inte tycker det så.....
Postad 29 januari 2008 - 09:29
prishtina
-
prishtina
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Om man skall se HD material blir det nåt skillnad då på bild kvaliten?? har hört att DVI/HDMI är snabbare och bättre bild överföring, kan inte så mycket men är det sant??
MVH Prishtina
Postad 29 januari 2008 - 18:57
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Om det svarta i bilden ser grönt ut (gröna prickar) har du ställt ljusstyrkan för högt. Den ska ligga på max 48-49. Och som sagt, kan någon bekräfta det fenomen jag sett. Alltså att om man har mörkt i rummet och svart bild, att svärtan blir bättre med DVI och 1280x720 50 Hz än andra upplösningar?
mm men nu ligger den på 47 å grönt är det ändå. Svarta/grå kostymer är ett praktexempel hur illa det kan bli. Ibland blir det bara som pixklar av kostymerna, som om de lever. Börjar fundera på om det är min tv som är kass för så här illa kan det inte vara med så dyr produkt. Väntar på superduber scarten sedan ska jag testa dvd och kvarstår skitbilden då så blir det slägga genom tvn
Postad 29 januari 2008 - 20:39
jsturess
-
jsturess
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
mm men nu ligger den på 47 å grönt är det ändå. Svarta/grå kostymer är ett praktexempel hur illa det kan bli. Ibland blir det bara som pixklar av kostymerna, som om de lever. Börjar fundera på om det är min tv som är kass för så här illa kan det inte vara med så dyr produkt. Väntar på superduber scarten sedan ska jag testa dvd och kvarstår skitbilden då så blir det slägga genom tvn
Samma skit på min(levande fyrkanter i mörka scener), vi är nog ett antal med detta problem, kan trösta dig med att det blir bättre med dvd(uppskalat 720p) fast inte helt bra. Har fortfarande inte sett den med äkta 720p.Väntar på tvix 6500. Tror inte kablen kommer att hjälpa. kör själv supra hdmi(2m). /Johan
Redigerat av jsturess, 29 januari 2008 - 20:39.
Postad 29 januari 2008 - 21:45
Unregisterede583a29a
-
Unregisterede583a29a
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag har vissa problem med tidsförskjutning av bild respektive ljud. När jag spelar upp material från min xbox som är kopplad via component till min Q97 samt via optiskt toslink till min reciever så upplever jag att lipsyncen inte riktigt stämmer, jag uplever att det är en delay på bilden.
Finns det andra som upplever samma sak eller finns det till och med en lösning på problemet?
Jag ber om ursäkt om detta har avhandlats tidigare i tråden, jag har sökt men ej funnit något svar.
Postad 29 januari 2008 - 22:17
Unregisteredd4d4b754
-
Unregisteredd4d4b754
-
Användare
-
-
193 inlägg
Införskaffade en 50" plasma (samsung Q96) för några dagar sedan . När jag tittar på Divx filmer över XBMC uppskalde till 1080i (kopplad via komponent) ser jag en tunn genomskinlig linje rakt över mitten på skärmen.
Detta syns inte vid vanliga TV sändningar, i mediacenter menyn (ochså 1080i) eller Divx uppskalad till 720P utan enbart Divx 1080i
Såg inte detta fenomen på min gammla 32" LCD så jag undrar om någon annan har liknande problem eller något svar vad det kan bero på?
Ser också "levande" fyrkanter i mörka "natt" scener blått eller grönt och skyller det på dålig komprimering har märkt att det hjälper om man justerar ner White balance RO GO BO beroende på vilken färg fyrkanterna har
Postad 29 januari 2008 - 23:19
KniveN82
-
KniveN82
-
Användare
-
-
211 inlägg
Införskaffade en 50" plasma (samsung Q96) för några dagar sedan . När jag tittar på Divx filmer över XBMC uppskalde till 1080i (kopplad via komponent) ser jag en tunn genomskinlig linje rakt över mitten på skärmen. Detta syns inte vid vanliga TV sändningar, i mediacenter menyn (ochså 1080i) eller Divx uppskalad till 720P utan enbart Divx 1080i
Såg inte detta fenomen på min gammla 32" LCD så jag undrar om någon annan har liknande problem eller något svar vad det kan bero på?
Ser också "levande" fyrkanter i mörka "natt" scener blått eller grönt och skyller det på dålig komprimering har märkt att det hjälper om man justerar ner White balance RO GO BO beroende på vilken färg fyrkanterna har
Varför skala upp det till 1080 när TVn inte har den upplösningen?
Postad 30 januari 2008 - 00:48
Unregisteredd4d4b754
-
Unregisteredd4d4b754
-
Användare
-
-
193 inlägg
Stödda bildformat 480p , 576p , 720p , 1080i
Skrev 1080i (varanan linje) inte 1080P
Skalar upp för jag tycker bilden blir bättre vid 1080i en smaksak antar jag
Postad 30 januari 2008 - 08:22
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
mm men nu ligger den på 47 å grönt är det ändå. Svarta/grå kostymer är ett praktexempel hur illa det kan bli. Ibland blir det bara som pixklar av kostymerna, som om de lever. Börjar fundera på om det är min tv som är kass för så här illa kan det inte vara med så dyr produkt. Väntar på superduber scarten sedan ska jag testa dvd och kvarstår skitbilden då så blir det slägga genom tvn Samma skit på min(levande fyrkanter i mörka scener), vi är nog ett antal med detta problem, kan trösta dig med att det blir bättre med dvd(uppskalat 720p) fast inte helt bra. Har fortfarande inte sett den med äkta 720p.Väntar på tvix 6500. Tror inte kablen kommer att hjälpa. kör själv supra hdmi(2m).
/Johan
haha vet inte om jag ska känna detta som en tröst. Varför har denna tv lovordats så mycket när den har en sådan betydande brist? betygsätts alla tv apparater bara efter hdmaterial eller? Jo jag vet att man inte kan förvänta sig super bild med vanlig Boxer tv men detta är ju som att kolla på riktigt kassa uppladdade filmer från nätet. Tror nog jag kommer råka välta skiten i golve och sedan ta värdeminskningen på hemförsäkringen. Skulle köpt panasonic istället för ingen jag känner har problem med bilden på dem.
Redigerat av Jimpatheking, 30 januari 2008 - 08:23.
Postad 30 januari 2008 - 08:59
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
mm men nu ligger den på 47 å grönt är det ändå. Svarta/grå kostymer är ett praktexempel hur illa det kan bli. Ibland blir det bara som pixklar av kostymerna, som om de lever. Börjar fundera på om det är min tv som är kass för så här illa kan det inte vara med så dyr produkt. Väntar på superduber scarten sedan ska jag testa dvd och kvarstår skitbilden då så blir det slägga genom tvn Samma skit på min(levande fyrkanter i mörka scener), vi är nog ett antal med detta problem, kan trösta dig med att det blir bättre med dvd(uppskalat 720p) fast inte helt bra. Har fortfarande inte sett den med äkta 720p.Väntar på tvix 6500. Tror inte kablen kommer att hjälpa. kör själv supra hdmi(2m).
/Johan
haha vet inte om jag ska känna detta som en tröst. Varför har denna tv lovordats så mycket när den har en sådan betydande brist? betygsätts alla tv apparater bara efter hdmaterial eller? Jo jag vet att man inte kan förvänta sig super bild med vanlig Boxer tv men detta är ju som att kolla på riktigt kassa uppladdade filmer från nätet. Tror nog jag kommer råka välta skiten i golve och sedan ta värdeminskningen på hemförsäkringen. Skulle köpt panasonic istället för ingen jag känner har problem med bilden på dem.
Panasonic kan tydligen ha samma problem: https://www.minhembi...p;#entry1376431Majoriteten har ju uppenbarligen inte de problem du nämner annars skulle Q96/Q97 aldrig ha fått de positiva recensioner den faktiskt har fått. Så många problem som du har råkat ut för så måste du ha råkat ut för ett måndagsexemplar. Har du varit i kontakt med återförsäljaren eller Samsung?
Postad 30 januari 2008 - 11:14
josod26
-
josod26
-
Rookie
-
3 inlägg
min 42" q97 har börjat bete sig märkligt. Tvn är 2-3 veckor gammal och idag har den börjat göra något konstigt. Vad gör den då? Jo, den gör ett ljud, exakt det ljudet den gör när den sätts på. Det låter alltså som att TVn ska sätta på sig själv men det gör den inte. Det är bara ljudet. Detta kan naturligtvis bli irriterande om det fortsätter. Vad ska jag göra?
har samma problem.. Låter som den stänger av sig och stätter på sig själv.. Trodde det spökade först 
Någon som vet mer?
Nej, jag har samma problem, men inget svar... /Johan
Postad 30 januari 2008 - 12:07
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
/Johan
Panasonic kan tydligen ha samma problem:
https://www.minhembi...p;#entry1376431
Majoriteten har ju uppenbarligen inte de problem du nämner annars skulle Q96/Q97 aldrig ha fått de positiva recensioner den faktiskt har fått.
Så många problem som du har råkat ut för så måste du ha råkat ut för ett måndagsexemplar. Har du varit i kontakt med återförsäljaren eller Samsung?
Jo det är det ju inget snack om att det är ett måndagsexemplar. men tror även att jag kan vara mer kräsen för har även kompisar med LG som tycker de är kanon men jag tycker de är skit när jag kollat på dem. Tyvärr köpte jag ju på nätet så är menlöst att försöka få dessa problem åtgärdade antar jag. Får hoppas på att skiten går sönder på riktigt så det inte tar massa tid för testnissar att sitta och bedömma bildkvaliten. Som sagt ska jag testa kalibrera den och köra dvd för att det är knas med tvbilden kan ju bero på annat än tvn.
Postad 30 januari 2008 - 14:57
Manke
-
Manke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hmm, verkar som om du inte alls är nöjd med ditt köp.
Jag har också problem med typ halvmörka partier men av nån anledning tycker jag att det blivit bättre. Har trixat med inställningarna till och från så det kanske är nån sån som till slut gjort det (eller så har jag vant mig).
Men jag upplever att framförallt Canal+ på boxers utbud ofta genererar detta tråkiga bildproblem.
(Är också kräsen när det kommer till bilden...)
Kör komponent in, vilket funkar bättre för mig än rgb scart.
Kör jag RGB scart får jag ofta (alltid?) en massa tunna horisontella linjer som scrollar i mörka partier i bilden, nån som vet vad det kan vara. Kan det vara dessa linjer jag läst om tidagare någonstans i tråden? Men skulle dessa röra på sig?
//Magnus
Redigerat av Manke, 30 januari 2008 - 14:57.
Postad 30 januari 2008 - 15:28
anfose
-
anfose
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Min Q96 42" är också på service för ev. mjukvaruuppgradering (satt på sig själv lite när den ville) och för snett stativ. Haft den inne i två veckor nu och det verkar dröja ett tag till
Saknar min tv som fan 
Lovely... min TV är sedan tre veckor inne för mjukvaruuppdatering för att lösa problemet med att ljudet försvinner. Idag meddelar Dustin glatt att reklamationen kommer att åtgärdas och om jag har riktig tur så är tv'n uppgraderad och klar i nästa vecka (alltså totalt 4v+några dagar för transport antar jag)! Det tog alltså tre veckor för dem att inse att tv'n var trasig (mjukvaruproblemet är välkänt hos Samsung) och sedan en vecka att uppgradera den!? Om jag hade köpt tv'n av en firma som inte parallellimporterar så hade Samsung fixat detta på plats! Blir så otroligt jäkla trött på skiten...
Postad 30 januari 2008 - 15:36
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Hmm, verkar som om du inte alls är nöjd med ditt köp.
Jag har också problem med typ halvmörka partier men av nån anledning tycker jag att det blivit bättre. Har trixat med inställningarna till och från så det kanske är nån sån som till slut gjort det (eller så har jag vant mig). Men jag upplever att framförallt Canal+ på boxers utbud ofta genererar detta tråkiga bildproblem. (Är också kräsen när det kommer till bilden...)
Kör komponent in, vilket funkar bättre för mig än rgb scart. Kör jag RGB scart får jag ofta (alltid?) en massa tunna horisontella linjer som scrollar i mörka partier i bilden, nån som vet vad det kan vara. Kan det vara dessa linjer jag läst om tidagare någonstans i tråden? Men skulle dessa röra på sig?
//Magnus
Klockrent, är canalplus jag med har mest problem med. Antingen har vi måndagsex båda eller så är det tvn som är dålig. Dock igår fick jag på nån kass film en skit bra scen att leka lite med kontrast och ljus och efter de att jag fick till den bilden hyffsat så blev tvn bättre på övriga kanaler vad det gäller mörka partier. Jag har en viss förhopning av att kalibreringen där man får referensbilder kommer hjälpa ytterligare. Ok, så det är scarten som orsakar dessa linjer för mig med då eventuellt, ska testa att byta scart men sedan blir det nog komponent för mig med. Känns detta igen https://www.minhembi...howtopic=185181
Redigerat av Jimpatheking, 30 januari 2008 - 15:42.
Postad 30 januari 2008 - 16:36
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag har vissa problem med tidsförskjutning av bild respektive ljud. När jag spelar upp material från min xbox som är kopplad via component till min Q97 samt via optiskt toslink till min reciever så upplever jag att lipsyncen inte riktigt stämmer, jag uplever att det är en delay på bilden. Finns det andra som upplever samma sak eller finns det till och med en lösning på problemet? Jag ber om ursäkt om detta har avhandlats tidigare i tråden, jag har sökt men ej funnit något svar.
Jag upplever samma sak (42Q96). Det beror såvitt jag förstått på att bildprocesseringen i TV:n tar lite tid (längre tid än att processera ljudet i recievern). Detta är ett rätt vanligt fenomen på moderna plattskärmar. Enda lösningen är vad jag vet att fördröja ljudet via en delayfunktion i antingen receivern eller uppspelaren (xbox i ditt fall). Kolla om du har den möjligheten. De flesta lite nyare och bättre receivers har en sådan funktion. Kallas ofta just lipsync. Tror att det är runt 90 ms som vi måste fördröja ljudet för att det ska bli synk med dvd:n. Eventuellt kan du ju prova med att stänga av alla s k bildförbättringsfunktioner på TV:n också - kanske kan minska fördröjningen lite men du blir inte av med den helt på så vis.
Postad 30 januari 2008 - 17:28
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
/Johan
Hur kan du skylla på tv:n när problemet är att boxer sänder i skitkvalitet. Endast SVT o Canal+ sänder med duglig bitrate. Tittar man dessutom på nerladdade dvd-filmer med låg bitrate och skickar signalen med scart till tv:n så får man allt skitbild. Skit in-skit ut.
Redigerat av aikelo, 30 januari 2008 - 17:29.
Postad 30 januari 2008 - 18:22
Manke
-
Manke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ok, så det är scarten som orsakar dessa linjer för mig med då eventuellt, ska testa att byta scart men sedan blir det nog komponent för mig med.
Känns detta igen https://www.minhembi...howtopic=185181
Nej det är nog mer som i den här tråden jag menar Horisontella linjer på Q97
Men prova att köra komponent om du kan, eller hdmi så är nog i alla fall just randproblemet borta. Jag är ändå oftast väldigt nöjd med bilden, igår kom jag på mig att tänka: OJ vilken bra bild det var nu då helt plötsligt... Så jag vet inte om den faktiskt blivit bättre eller om jag vant mig och inte längre ser problemen längre. //Magnus edit: länkstrul
Redigerat av Manke, 30 januari 2008 - 18:29.
Postad 30 januari 2008 - 19:29
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
/Johan
Hur kan du skylla på tv:n när problemet är att boxer sänder i skitkvalitet. Endast SVT o Canal+ sänder med duglig bitrate. Tittar man dessutom på nerladdade dvd-filmer med låg bitrate och skickar signalen med scart till tv:n så får man allt skitbild. Skit in-skit ut.
Jo men hade du läst lite högre upp så är det oftast just på Canalplus som det är skitbild så det var ju inge bra då om de skulle sända med högre kvalite än de andra kanalerna. Har kompisar med andra tvapparater som inte har detta problem fast de har boxer. Jag gjorde bara en jämförelse med kassa nedladdade dvdfilmer, sa aldrig att jag kollade på dem genom tvn! Sedan tycker jagdet är en rejäl skit tv när den inte klarar av snabba rörelser mot skiftande bakgrund som fotboll mot publik. Detta är den enda tv jag sett detta fenomen på och frågan är om det ens kommer försvinna med canalplushd. Ok, så det är scarten som orsakar dessa linjer för mig med då eventuellt, ska testa att byta scart men sedan blir det nog komponent för mig med.
Känns detta igen https://www.minhembi...howtopic=185181
Nej det är nog mer som i den här tråden jag menar Horisontella linjer på Q97
Men prova att köra komponent om du kan, eller hdmi så är nog i alla fall just randproblemet borta.
Jag är ändå oftast väldigt nöjd med bilden, igår kom jag på mig att tänka: OJ vilken bra bild det var nu då helt plötsligt... Så jag vet inte om den faktiskt blivit bättre eller om jag vant mig och inte längre ser problemen längre.
//Magnus
edit: länkstrul
Ja den dagen boxer godkänner en box med hdmi så ska jag köpa en (kanske de gjort nu iofs?)! Aha du menade sånna linjer, jag får mer linjer som skuggor utan färg fast har även sett de gröna linjerna med i mörka partier men de tror jag att jag fick bort när jag fipplade med kontrasten å ljuset.
Postad 31 januari 2008 - 08:12
Unregisterede583a29a
-
Unregisterede583a29a
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag har vissa problem med tidsförskjutning av bild respektive ljud. När jag spelar upp material från min xbox som är kopplad via component till min Q97 samt via optiskt toslink till min reciever så upplever jag att lipsyncen inte riktigt stämmer, jag uplever att det är en delay på bilden. Finns det andra som upplever samma sak eller finns det till och med en lösning på problemet? Jag ber om ursäkt om detta har avhandlats tidigare i tråden, jag har sökt men ej funnit något svar.
Jag upplever samma sak (42Q96). Det beror såvitt jag förstått på att bildprocesseringen i TV:n tar lite tid (längre tid än att processera ljudet i recievern). Detta är ett rätt vanligt fenomen på moderna plattskärmar. Enda lösningen är vad jag vet att fördröja ljudet via en delayfunktion i antingen receivern eller uppspelaren (xbox i ditt fall). Kolla om du har den möjligheten. De flesta lite nyare och bättre receivers har en sådan funktion. Kallas ofta just lipsync. Tror att det är runt 90 ms som vi måste fördröja ljudet för att det ska bli synk med dvd:n. Eventuellt kan du ju prova med att stänga av alla s k bildförbättringsfunktioner på TV:n också - kanske kan minska fördröjningen lite men du blir inte av med den helt på så vis.
Tack för ditt svar, känns ändå på något sätt bra att man inte är ensam om detta fenomen.Problemet med att sätta en delay i källan (i mitt fall xbox) är att jag ibland använder TV-ljudet och ibland recievern. Min reciever har några år på nacken så den har ingen lipsyncfunktion, däremot kan man ju lägga in delayer enskilt för varje högtalare frågan är om det räcker (tvivlar på att man kan ha en delay på 90mS) ljudet hinner 3,42m/mS Ska prova när jag kommer hem.
Redigerat av Unregisterede583a29a, 31 januari 2008 - 13:16.
Postad 31 januari 2008 - 10:11
moestberg
-
moestberg
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag hade samma problem med min tv. Jag skickade tillbaka den till inwarehouse pga det samt att den typ stänger av sig ibland och hoppar igång igen. Volymen har även varit skitseg att justera två ggr och man är tvungen att slå av och sätta på tv:n igen för att den ska kunna justeras i normal hastighet... Jag skickade in den häromdagen så vi får se vad som händer. Jag tänker inte ta tillbaka en tv som jag anser vara trasig.
Redigerat av moestberg, 31 januari 2008 - 10:16.
Postad 31 januari 2008 - 20:39
Klango
-
Klango
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag köpte mig en Q96 50 för en månad sen och har varit väldigt nöjd fram tills ikväll då TV-jäveln fick för sig att bara stänga av sig. Helt omöjlig att sätta på igen. Tvärdöd. Den blåa dioden lyser inte heller.
Så det blir till att packa ner den i sin gigantiska låda och köra tillbaka den till netonnet där jag köpte den.
Varför är det sån skitkvalité på dagens produkter?
Postad 01 februari 2008 - 08:02
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Jag köpte mig en Q96 50 för en månad sen och har varit väldigt nöjd fram tills ikväll då TV-jäveln fick för sig att bara stänga av sig. Helt omöjlig att sätta på igen. Tvärdöd. Den blåa dioden lyser inte heller. Så det blir till att packa ner den i sin gigantiska låda och köra tillbaka den till netonnet där jag köpte den. Varför är det sån skitkvalité på dagens produkter?
kanske för att samsung fått nån kvalitets stämpel över sina produktet tack vare att de masspumpat platt tv och och massa fin reklam. Egentligen har väl alltid samsung vart ett skitmärke? Dock gör de snyggast tvapparater och det gjorde tyvärr att jag valde den framför annan i samma prisklass. Sedan har ju efterfrågan vart så enorm så det hinns väl inte med riktigt att kvalitetssäkra. Jag bara väntar på att min ska börja stänga av sig för är väl bara detf elet jag INTe haft på min och då kan de inte motsäga att de måste serva den på kära pixmania.
Postad 01 februari 2008 - 08:55
Khan
-
Khan
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Är detta något som en bättre DVD med HDMI skulle ta bort, eller är det så trist att plasma skärmen har problem med detta ovasett källa? kolla med en annnan dvd innan du börjar gnälla på tvn
Låna polarens och gärna med en hdmi ingång.
Sedan kan du återkomma 
Ok då återkommer jag... Nu har jag testat med en Sony DVD inspelare med HDMI och uppskalning, och det är samma sak. Tittade igen på "Childern of men" i slutscenen, och det ser för taskigt ut. Ingen som har filmen och kan kolla? Skulle vara guld och veta ifall fler har detta, om jag ska reklamera den. Nu tycker jag att jag ser det "överallt". RISK FÖR LITEN SPOILER !! Har också testat att ändra alla möjliga inställningar, och fått det lite bättre tycker jag, men det är ändå tydligt i bilden. Har aldrig upplevt mig själv som kräsen vad det gäller bildkvalitet, men har faktiskt svårt att förstå de goda omdömmen av bilden dessa TVs har fått om alla lider av dessa fenomen.
Postad 01 februari 2008 - 10:17
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Är detta något som en bättre DVD med HDMI skulle ta bort, eller är det så trist att plasma skärmen har problem med detta ovasett källa? kolla med en annnan dvd innan du börjar gnälla på tvn
Sedan kan du återkomma 
Ok då återkommer jag...
Nu har jag testat med en Sony DVD inspelare med HDMI och uppskalning, och det är samma sak. Tittade igen på "Childern of men" i slutscenen, och det ser för taskigt ut. Ingen som har filmen och kan kolla? Skulle vara guld och veta ifall fler har detta, om jag ska reklamera den. Nu tycker jag att jag ser det "överallt". RISK FÖR LITEN SPOILER !!
Har också testat att ändra alla möjliga inställningar, och fått det lite bättre tycker jag, men det är ändå tydligt i bilden. Har aldrig upplevt mig själv som kräsen vad det gäller bildkvalitet, men har faktiskt svårt att förstå de goda omdömmen av bilden dessa TVs har fått om alla lider av dessa fenomen.
Men just detta fenomen finns ju som en av nackdelarna med tvn om jag inte minns fel i en av recensiorna jag läst. Har du testat kalibrerat tvn? jag fick mycke bättre bild på mörka partier efter att hittat hyffsat rätt i inställningarna äntligen! Ska dock köra med kalibrerings skiva i helgen. Kör med en gammal billig LG DVD, men med komponent och progressiv scan.
Sedan kan du återkomma 
Ok då återkommer jag...
Nu har jag testat med en Sony DVD inspelare med HDMI och uppskalning, och det är samma sak. Tittade igen på "Childern of men" i slutscenen, och det ser för taskigt ut. Ingen som har filmen och kan kolla? Skulle vara guld och veta ifall fler har detta, om jag ska reklamera den. Nu tycker jag att jag ser det "överallt". RISK FÖR LITEN SPOILER !!
Har också testat att ändra alla möjliga inställningar, och fått det lite bättre tycker jag, men det är ändå tydligt i bilden. Har aldrig upplevt mig själv som kräsen vad det gäller bildkvalitet, men har faktiskt svårt att förstå de goda omdömmen av bilden dessa TVs har fått om alla lider av dessa fenomen.
Redigerat av Jimpatheking, 01 februari 2008 - 10:18.
Postad 01 februari 2008 - 15:19
Klango
-
Klango
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag köpte mig en Q96 50 för en månad sen och har varit väldigt nöjd fram tills ikväll då TV-jäveln fick för sig att bara stänga av sig. Helt omöjlig att sätta på igen. Tvärdöd. Den blåa dioden lyser inte heller. Så det blir till att packa ner den i sin gigantiska låda och köra tillbaka den till netonnet där jag köpte den. Varför är det sån skitkvalité på dagens produkter?
Fortsättning... Nu går det troll i tv:n tror jag. Mitt i natten hoppade tv:n igång av sig själv, gissa om vi blev nödiga då. För att sen efter ett tag bara tvärdö och inte svara på tilltal från varken fjärr eller knapp. Drog då ur kontakten och gick skakandes tillbaka till sovrummet. Testade igen nästa morgon och den hoppade igång som om inget hade hänt. Ska man acceptera ett sånt här beteende från en sån pass dyr produkt?
Postad 01 februari 2008 - 16:21
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Jag köpte mig en Q96 50 för en månad sen och har varit väldigt nöjd fram tills ikväll då TV-jäveln fick för sig att bara stänga av sig. Helt omöjlig att sätta på igen. Tvärdöd. Den blåa dioden lyser inte heller. Så det blir till att packa ner den i sin gigantiska låda och köra tillbaka den till netonnet där jag köpte den. Varför är det sån skitkvalité på dagens produkter? Fortsättning...
Nu går det troll i tv:n tror jag. Mitt i natten hoppade tv:n igång av sig själv, gissa om vi blev nödiga då. För att sen efter ett tag bara tvärdö och inte svara på tilltal från varken fjärr eller knapp. Drog då ur kontakten och gick skakandes tillbaka till sovrummet.
Testade igen nästa morgon och den hoppade igång som om inget hade hänt. Ska man acceptera ett sånt här beteende från en sån pass dyr produkt?
Självklart inte. Detta är ju ett fel som många verkar ha (förmodligen jag med inom några veckor). Dock bryter jag alltid strömmen i grenuttaget så den inte står och drar el i onödan.
Postad 01 februari 2008 - 16:37
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Men det där med att den startar själv låter ju som den där uppdateringsgrejen, men det var ju bara att ändra nåt i inställningarna. Eller? Har du ringt samsungs support? Jag har inte haft problemet så jag vet inte.
Postad 01 februari 2008 - 16:44
Badnick
-
Badnick
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tack för ditt svar, känns ändå på något sätt bra att man inte är ensam om detta fenomen.Problemet med att sätta en delay i källan (i mitt fall xbox) är att jag ibland använder TV-ljudet och ibland recievern. Min reciever har några år på nacken så den har ingen lipsyncfunktion, däremot kan man ju lägga in delayer enskilt för varje högtalare frågan är om det räcker (tvivlar på att man kan ha en delay på 90mS) ljudet hinner 3,42m/mS Ska prova när jag kommer hem.
Ljudet hinner 3,42m/ms? Vad kommer det ifrån?
Postad 02 februari 2008 - 14:16
ebola66
-
ebola66
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Ljudet hinner 3,42m/ms? Vad kommer det ifrån?
Ljudet hinner ca: 340 m/s vilket ger att det hinner ca: 0,35 m/ms
Postad 02 februari 2008 - 14:56
Markuz
-
Markuz
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tja! Någon som vet om det är någon skillnad på PS-42Q96HD och Samsung PS-42Q96HDX/XEE?
För övrigt, är det någon förutom mig som känner viss besvikelse över att HDMI-ingången är begränsad till 1.2
Har haft planer på att köra en tvix 6500 med tvn men jag kommer inte få ut max av maskinen då tvixen stöder hdmi-1.3
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|