* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 03 May 2008 - 18:36
Resal
-
Resal
-
Amatör
-
-
53 inlägg
förstår fortfarande inte hur man streamar till tvixen. Är det bara att lägga alla filer man vill dela i "delade dokument" och sen hittar man mappen via nätverket på tvixen, eller måste man använda program och sedan dela mappar osv? kan inga förklara lite snabbt så man förstår.
mvh
Jag kör med vista i datorn För att spela upp från datorn Så här gjorde jag Installerade Netshare 2.01 Installerade detta programet http://www.rekenwond...m/linkmagic.htmTryck på create leta reda på c:tvixhd1 skapa ny mapp ex. ”Film” markera ”film” mappen gå över till fönstret till höger välj den mapp du vill se i tvixen sedan tryck create. Vill man ha flera mappar gör om procerduren. Man måste även ge datorn eget ip nr, i tvixen använde jag NFS och skrev in datorns ip nr. Efter det kan jag köra 720p och 1080p utan problem, även 5.1 eller DTS ljud Kör upp bilden från tvixen med projektor Panasonic AX200
Postad 03 May 2008 - 19:00
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Enklaste sättet är att dra ner programmet Netshare och installera i din Windowsmaskin (som jag antar att du har). I det anger vilken/vilka mappar som ska delas ut. Sen måste du ange ip-nummer till din dator i Tvixens networksettings (NFS-inställningen, den det finns 4st. av)
EDIT: Sen trycker du på knapp 2 (har jag för mig) för att komma in i Netshare"menyn" på Tvixen. /EDIT.
okej tackar, ska testa detta. Har du själv en tvix som du streamar med?
Postad 03 May 2008 - 19:06
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag kör med vista i datorn För att spela upp från datorn Så här gjorde jag Installerade Netshare 2.01 Installerade detta programet http://www.rekenwond...m/linkmagic.htm
Tryck på create leta reda på c:tvixhd1 skapa ny mapp ex. ”Film” markera ”film” mappen gå över till fönstret till höger välj den mapp du vill se i tvixen sedan tryck create. Vill man ha flera mappar gör om procerduren. Man måste även ge datorn eget ip nr, i tvixen använde jag NFS och skrev in datorns ip nr. Efter det kan jag köra 720p och 1080p utan problem, även 5.1 eller DTS ljud Kör upp bilden från tvixen med projektor Panasonic AX200
jag kommer inte köra hårddisk i min, men det behövs kanske inte? jag använder min xbox som musiksqueezer nu och då kör jag mediadelning via media player 11 på datorn, all musik jag drar till "dela dokument" i datorn kan xboxen läsa och spela upp, fungerar det på samma sätt med tvixen fast med netshare istället?
Redigerat av suffix, 03 May 2008 - 19:19.
Postad 03 May 2008 - 19:15
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Vet inte ens om det kan klassas som en bugg. Samma sak har dykt upp (igen) i firmware till de gamla Tvixmodellerna. Jag hade gärna sluppit funktionen.
Helt otroligt! Nåja, jag är enormt glad att jag hittade en lösning på problemet.
Postad 03 May 2008 - 19:23
Gurra72
-
Gurra72
-
Användare
-
-
100 inlägg
Behöver du verkligen byta mellan HDMI och toslink(optiskt)? På 5100 går ljudet ut i dessa samtidigt, men de kan ju ha ändrat det så klart.
Hade det varit så hade jag inte haft något problem ju  Kanske nån inställning jag missat.
Postad 04 May 2008 - 10:19
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
När man lyssnar på nätradio via Tvixen, vilket funkar kanon, så visar den artist och låtnamn etc. väldigt snyggt vid kortare namn... men när det är längre låtnamn visar den inte hela låtnamnet i den överst rutan... utan fortsätter lite mindre i den nedre. Någon som vet ifall detta går att fixa så att man får hela låtnamnet antingen där uppe eller hela där nere?
Redigerat av Unregistered7f802c91, 04 May 2008 - 10:22.
Postad 04 May 2008 - 18:34
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Jag funderar på att köpa en Tvix men jag har lite frågor som jag måste ha svar på först.
Finns det en intern hdd eller måste man köpa till det?
Jag har en extern hdd, går det bra att flytta filmer från den till den interna hddn i tvixen?
Är det smidigare att göra så än att dola med nätverksladd?
Tacksam för svar!
mvh Robban
Postad 04 May 2008 - 19:03
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag funderar på att köpa en Tvix men jag har lite frågor som jag måste ha svar på först.
Finns det en intern hdd eller måste man köpa till det? Jag har en extern hdd, går det bra att flytta filmer från den till den interna hddn i tvixen? Är det smidigare att göra så än att dola med nätverksladd?
Tacksam för svar!
mvh Robban
Tjena Robban. Jag tror att du hittar alla svar i första inlägget i den här tråden, eller om du gör en enkel sökning i den längst ner på sidan.  Anyway. 1. Det ingår ingen intern hårddisk. Du kan köpa en valfri SATA-hårddisk upp till 1 TB. 2. Min rekommendation på flytten är att ansluta den externa hårddisken till en dator, och därefter ansluta TViX:en (med en intern hårddisk om du nu har köpt och installerat/formaterat/partitionerat den). Därefter kopierar eller flyttar du allt från den externa till TViX:en då TViX:en fungerar exakt som en extern hårddisk när du ansluter den till en dator via en USB-kabel. 3. Nätverk fungerar bra om du nu gillar det. Däremot rekommenderar jag när du ska strukturera om på TViX:en, typ byta namn på mappar eller filer, flytta eller ta bort filer osv, att du återigen ansluter TViX:en till en dator och flyttar runt och donar där. Det går snabbare och är säkrare.
Postad 04 May 2008 - 21:13
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
som jag ser det är det praktiskare att streama. när man väl har fått ihop delningen genom nätverket är det ju bara att streama över som aldrig innan
Postad 04 May 2008 - 22:12
cave
-
cave
-
Användare
-
-
160 inlägg
Har precis köpt en Tvix som jag kör utan inbyggd hårddisk. Har fått delning över nätverket att fungera genom att installera NetShare 2.01 på min Vista-maskin. Något som däremot inte verkar fungera är att från Tvix:en radera filer mha delete-knappen. Är det så att det inte stöds av NetShare/NFS? Det vill man ju gärna göra när man sett klart!
Postad 05 May 2008 - 06:29
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Har precis köpt en Tvix som jag kör utan inbyggd hårddisk. Har fått delning över nätverket att fungera genom att installera NetShare 2.01 på min Vista-maskin. Något som däremot inte verkar fungera är att från Tvix:en radera filer mha delete-knappen. Är det så att det inte stöds av NetShare/NFS? Det vill man ju gärna göra när man sett klart!
Delete-knappen verkar bara fungera med filer som ligger på den interna disken.
Postad 05 May 2008 - 09:14
Patriklind
-
Patriklind
-
Amatör
-
-
71 inlägg
En liten fråga.
Går det att ansluta tvixen med hdmi och även s-video samtidigt.
Anledningen till att jag undrar är för att jag kör trådlösbildöverföring till sovrummet och den kan man koppla på med s-video visserligen så kommer man väl inte få någon höjdarkvalle men undrar mest om det fungerar.
//MVH
patrik
Postad 05 May 2008 - 09:17
Unregistered52e5c27c
-
Unregistered52e5c27c
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som liksom jag använder sig av DVB-T Tunern T430 till sin Tvix?
Testade igår att spela in på min interna hårddisk, vilket funkade bra, men nu vid uppspelning är bilden rosa. Nån som haft samma problem?
Dvs, en helt svart bild ger en rosa sådan, och alltså en "rosa hinna" över mitt nyinspelade tv-program. Detta gäller INTE vid uppspelning av annat material (TV, film osv).
Tacksam för hjälp!
Postad 05 May 2008 - 09:32
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Någon som liksom jag använder sig av DVB-T Tunern T430 till sin Tvix?
Testade igår att spela in på min interna hårddisk, vilket funkade bra, men nu vid uppspelning är bilden rosa. Nån som haft samma problem?
Dvs, en helt svart bild ger en rosa sådan, och alltså en "rosa hinna" över mitt nyinspelade tv-program. Detta gäller INTE vid uppspelning av annat material (TV, film osv).
Tacksam för hjälp!
Tryck på setup-knappen när du spelar upp filen för att kontrollera vad värdena står på. Jag har läst om någon bugg som gör att värdena hoppar iväg.
Postad 05 May 2008 - 13:19
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Tjena Robban. Jag tror att du hittar alla svar i första inlägget i den här tråden, eller om du gör en enkel sökning i den längst ner på sidan. 
Anyway. 1. Det ingår ingen intern hårddisk. Du kan köpa en valfri SATA-hårddisk upp till 1 TB. 2. Min rekommendation på flytten är att ansluta den externa hårddisken till en dator, och därefter ansluta TViX:en (med en intern hårddisk om du nu har köpt och installerat/formaterat/partitionerat den). Därefter kopierar eller flyttar du allt från den externa till TViX:en då TViX:en fungerar exakt som en extern hårddisk när du ansluter den till en dator via en USB-kabel. 3. Nätverk fungerar bra om du nu gillar det. Däremot rekommenderar jag när du ska strukturera om på TViX:en, typ byta namn på mappar eller filer, flytta eller ta bort filer osv, att du återigen ansluter TViX:en till en dator och flyttar runt och donar där. Det går snabbare och är säkrare.
Tackar för det svaret! Ibland är man lite för snabb och lat för att kolla igenom vad som står.  Sorry för latheten och tack för svaret.
Postad 05 May 2008 - 18:51
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Blir nog till att beställa en tvix 6500 inom kort nu när jag fått hem min nya förstärkare..
Ingen som vet om priset kommer sänkas inom kort? (eller om någon kör super rea?  )
Tycker att Tvixen ligger närmare hjärtat än Popcorn Hour av någon konstig anledning..
Kanske är det för att Canman/Directman har gett den bästa servicen någonsin när jag köpt mina Iriver mp3 spelare därifrån.
Vilken hårddisk på 1TB rekommenderas att stoppa i den?
ps. kom att tänka på att den nya firmwiren kom ut får ett tag sedan. Är det den uppdaterade verisonen hos alla återförsäljare nu? (främst Dustin i åtanke då det antagligen blir därifrån)
Redigerat av Mahti, 05 May 2008 - 19:13.
Postad 05 May 2008 - 18:55
cave
-
cave
-
Användare
-
-
160 inlägg
Misstänkte det. Tack för svar- Synd att det ska vara så. Det tillsammans med avsaknaden av markering på filmer man redan sett gör det ju besvärligt att hålla reda på hur långt man kommit i en TV-serie t.ex. Nåja, jag köpte faktiskt en hårddisk samtidigt, hade bara hoppats på att slippa sätta i den, känns fel att ha en hårddisk som surrar vid TV:n. En fråga till - stänger ni av era Tvixisar eller låter ni dem vara påslagna dygnet runt? Ska jag ha en hårddisk i den så blir den ju naturligt också den plats till vilken jag skriver film - och bör därför finnas online dygnet runt. Är det OK eller drar den massa ström?
Postad 05 May 2008 - 19:07
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Blir nog till att beställa en tvix 6500 inom kort nu när jag fått hem min nya förstärkare.. Ingen som vet om priset kommer sänkas inom kort? (eller om någon kör super rea? )
Tycker att Tvixen ligger närmare hjärtat än Popcorn Hour av någon konstig anledning.. Kanske är det för att Canman/Directman har gett den bästa servicen någonsin när jag köpt mina Iriver mp3 spelare därifrån.
Vilken hårddisk på 1TB rekommenderas att stoppa i den?
Jag själv ska nog satsa på 1TB från Western Digital. De är fan bäst på hårddiskar i dessa "medelkonsument"-prisklasser... tycker jag. Och nu till en annan fråga. Säg att jag har några filmer (NHL-matcher i mp4 container) ... och jag vill gärna låta TViX-gänget veta att deras produkt nästan är perfekt för mig, förutom den lilla detalj att den inte klarar av de profiler och whatever som den nu inte klarar av.... Vart vänder jag mig? Jag tänkte skicka ett litet klipp av de filerna jag har så att de kan undersöka problemet. Tack på förhand för guidance  EDIT: Popcorn Hour nissar som har gjort en bra lösning. http://www.networked...topic.php?t=785Finns det något verktyg för TViX som loggar ut alla händelser (och därmed blir den alltså en buggrapport) när vissa filer inte funkar? Jag menar, tvix är ju community-driven, av såna som oss... då är det väl lika bra att de klämmer in så många kompatibilitetsfixar som möjligt. mvh
Redigerat av shuriken, 05 May 2008 - 19:12.
Postad 06 May 2008 - 08:28
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Får Mode not Supported när jag startar min Tvix nu har aldrig fått det innan, vad skall man göra?
Postad 06 May 2008 - 09:17
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Får Mode not Supported när jag startar min Tvix nu har aldrig fått det innan, vad skall man göra? 
Hur menar du? Står det "Mode not Supported" direkt när du startar maskinen? Eller när du försöker köra en fil, och isåfall blir det så med alla filer, även filer som fungerat tidigare?
Postad 06 May 2008 - 11:16
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Får du bild över huvud taget? Om inte - har du provat att trycka med någon sekunds mellanrum på TV-out-knappen på TViX:ens fjärrkontroll?
Postad 06 May 2008 - 11:37
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Hur menar du? Står det "Mode not Supported" direkt när du startar maskinen? Eller när du försöker köra en fil, och isåfall blir det så med alla filer, även filer som fungerat tidigare?
Direkt när jag startar den!
Postad 06 May 2008 - 11:45
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Direkt när jag startar den!
Då är det TV:n som talar om att insingalen inte är kompatibel. Tryck på TV out-knappen.
Postad 06 May 2008 - 13:08
softiz
-
softiz
-
Rookie
-
9 inlägg
Precis fått min TViX 6500.
Har tänkt använda det trådlösa.. har n-router.
Men i inställnings-menyn är allt som rör WiFI gråmarkerat? Kan inte välja trådlöst, söka eller något.
Sökt på Google och läst manualen utan resultat.
Vad gör jag för fel?
Postad 06 May 2008 - 13:47
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Precis fått min TViX 6500. Har tänkt använda det trådlösa.. har n-router. Men i inställnings-menyn är allt som rör WiFI gråmarkerat? Kan inte välja trådlöst, söka eller något. Sökt på Google och läst manualen utan resultat. Vad gör jag för fel?
Har du anslutit en kompatibel WLAN-adapter till TViX'en? //BC
Postad 06 May 2008 - 13:56
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Precis fått min TViX 6500. Har tänkt använda det trådlösa.. har n-router. Men i inställnings-menyn är allt som rör WiFI gråmarkerat? Kan inte välja trådlöst, söka eller något. Sökt på Google och läst manualen utan resultat. Vad gör jag för fel?
Hej på dig! Någon av dessa tre WLAN-adaptrar ska fungera eftersom det är de som DViCO själva rekommenderar: - D-Link DWL-G122 (HW ver. C1) - Linksys WUSB54GC - Belkin F5D7050 with Ralink chip Du måste alltså ha en sådan och ansluta baktill i USB-kontakten på TViX:en för att det ska fungera. Vet inte om du har någon sådan, som BoneCutter skriver...
Postad 06 May 2008 - 13:57
softiz
-
softiz
-
Rookie
-
9 inlägg
Har du anslutit en kompatibel WLAN-adapter till TViX'en?
//BC
Hej. Tack för svar. Har inte läst eller hört något om krav på WLAN-adapter. Vad är det för någon.. dvs universell som går köpa lite var stans.. eller är det någon speciell TVIX-wlan-adapter?
Postad 06 May 2008 - 14:41
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hej. Tack för svar.
Har inte läst eller hört något om krav på WLAN-adapter. Vad är det för någon.. dvs universell som går köpa lite var stans.. eller är det någon speciell TVIX-wlan-adapter?
Du har svaret på den frågan strax ovanför av mig: https://www.minhembi...s...t&p=1902928
Postad 06 May 2008 - 17:58
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Kör idag med projektorn via HDMI via förstäkaren och component direkt till in tv. Fungerar oftast klockrent men ibland vill inte TViXen centrera bilden på min tv. Tips om vad det kan bero på ???
Mvh Anders
Postad 06 May 2008 - 18:47
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Nu beställde jag Tvixen ändå!
Det blev Tvix 6500 & WD SE16 500GB Hårddisk. Tänkte ta en 1TB hårddisk men måste spara lite pengar till semestern också
En fråga, fungerar det att koppla sin externa hårddisk enkelt genom usb för att se på film genom denna också?
Isåfall har jag 1TB utymme iaf
Postad 06 May 2008 - 19:15
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Nu beställde jag Tvixen ändå!
Det blev Tvix 6500 & WD SE16 500GB Hårddisk. Tänkte ta en 1TB hårddisk men måste spara lite pengar till semestern också 
En fråga, fungerar det att koppla sin externa hårddisk enkelt genom usb för att se på film genom denna också? Isåfall har jag 1TB utymme iaf 
Nice! You will like!  Svaret är för övrigt ja, på din fråga.
Postad 06 May 2008 - 19:16
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Hej. Tack för svar.
Har inte läst eller hört något om krav på WLAN-adapter. Vad är det för någon.. dvs universell som går köpa lite var stans.. eller är det någon speciell TVIX-wlan-adapter? http://www.webhallen...od.php?id=39053Köp en sånhär istället, lite dyrare men borde fungera mycket bättre!!
Redigerat av Unregistered44335, 06 May 2008 - 19:16.
Postad 06 May 2008 - 21:20
Zuprdude
-
Zuprdude
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hej..! Nån som har samma prob lem som jag? Jag har Tvixen och 1TB hårddisk i den, har lagt över en massa mp3 låtar och en del av mina dvd-filmer som jag rippat.. Problemet är att efter en stunds musiklyssnande (ungefär 30 minuter) så börjar det hacka, eller kanske (signalbortfall) så ljudet försvinner..
Även film från tvixen via förstärkaren (hdmi) till projektorn blir blåskärm nån sekund då och då, 20 gånger/minut efter ca 30 minuter..
Jag har tvixen kopplad till en Onkyo 606 förstärkare via optisk samt HDMI.
Har valt "CD" för optisk (musik) på förstärkaren.
Har valt DVD för HDMI (film) på förstärkaren.
Kan detta resultera i nån slags konflikt..?
Tacksam för svar..
Postad 06 May 2008 - 21:22
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Låter som den står instängd och blir för varm...
Postad 06 May 2008 - 21:42
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Låter som den står instängd och blir för varm...
Jag tycker också att det låter som att den blir för varm. Står den instängd i en bänk, eller ingen luft precis ovanför den eller motsvarande? Fläkthastigheten, är den nerdragen till det lägsta? Blir möjligen disken extra varm i och med att det är en 1 TB-disk (borde inte påverka men ändå)?
Postad 06 May 2008 - 21:46
suffix
-
suffix
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
så om man streamar till tvixen, utan att ha en hdd i tvixen, sparas vilka filmer man sett i en lista, men det går inte att ta väck dom?
Postad 06 May 2008 - 22:03
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
så om man streamar till tvixen, utan att ha en hdd i tvixen, sparas vilka filmer man sett i en lista, men det går inte att ta väck dom?
Det sparas ingen lista över vilka filmer man sett oavsett om filmerna ligger på en intern disk eller på nätverk. Det som menades med att delet-knappen bara fungerar internt är att filer som ligger på en nätverksenhet inte går att deleta med tvixen, men däremot går det att deleta filer som ligger på den interna disken.
Postad 07 May 2008 - 01:08
softiz
-
softiz
-
Rookie
-
9 inlägg
Haft min TViX i några timmar nu och lekt endel
Kopplade in en D-Link USB-adapter vi hade och fick det trådlösa att fungera.
Var visst tvungen att koppla in tvixen via usb till datorn också först för att "autha" tvixens trådlösa åtkomst till datorn.
5 minuter in i en film börjar det dock tok-lagga utan ljud och det slutar aldrig... pause/spol hjälper inte...
Verkar fungera problemfritt med Ethernet-kabeln så det trådlösa G-adaptern verkar inte palla trycket med 720p HD film. Däremot kunde jag kolla på hela tvprogram/serier som var i xvid utan problem... så det är nog antagligen en fråga om bandbreddsproblem över det sega trådlösa.
Får köra på Ethernet i fortsättningen eller kanske köpa en bättre adapter om jag nu inte klarar mig med en nätverkskabel på golvet.
Lite övriga frågor... går det ändra text-storleken på subtitles man lagt in i .SRT ?... Fungerar bra med subs på allt jag testat... men samma "stora" storlek 
Var lite besviken på att det inte var inbyggt trådlöst nu eftersom den var så dyr.... Inbyggt trådlöst finns i det mesta annars.
Annars ser jag mycket lovande på det hela och en inom snar framtid införskaffad HD-TV också...
Postad 07 May 2008 - 08:44
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Fick lite hjärt-snörp igår när jag slog på min Tvix.
Den hittade inte hårddisken?
Kunde bara välja nätverk, men så startade jag om den och vips så funkade det igen.
Nån mer som haft dylik hicka?
(Kan tillägga att hdn jag använder köptes helt ny när jag köpte tvixen för någon månad sedan och har aldrig stött på detta tidigare.)
Postad 07 May 2008 - 09:03
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Några frågor.
- Hur lång tid tar det för era TViX att starta upp? För mig tar det 30-45 sekunder.
- Vad kör ni för fläktspeed, har ni provat olika, hur har det påverkat prestandan med högre och lägre vid en längre period? Jag kör normal på fläktens hastighet.
- Förlorar ni era spelfunktioner när ni tittar på filmer ibland efter att ni spolat lite? Det som händer först är att den vägrar gå fortare när man vill spola fortare... sen så märker man att det buggar ur och då vill man trycka på stopp och börja om... och då funkar det inte. Och har jag otur så hänger sig TViXen, annars så återgår den till filmlistan efter en 30 sekunder.
- Den utgråade "HDTV"-ikonen i början... den är endast för de som kör dtv på sina tvixar va?
I övrigt så är det underbar bild... allt (speciellt HD) ser riktigt bra ut.
Jag tycker dock fortfarande att priset är för saftigt. 3,000 vore bra för TViXen. Med tanke på att Popcorn Hour kostar under 2000 spänn (och dessutom hanterar de där mp4orna jag har haft problem med).
Postad 07 May 2008 - 19:00
Spirit_Within
-
Spirit_Within
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har följt detta forum sen dag ett men kan inte minnas att jag sett min undran....
Efter ett års användande börjar det bli dags för en ny omformatering av datorn och jag är sugen på att testa Linux.
MEN.... min undran... Fungerar NetShare med Linux? Eller hur löser man filmstreaming mellan Linux och TViX?
Hittar ingen info om det.
BTW.... har lagt upp lite TViX bilder i mitt galleri för den som vill se.
(Och helt Off topic... ni som kikar i mitt galleri ser att möbelemanget går i pianolack.
Jag vill ha tips på ett Bra högtalarpaket i pianolack med en human prislapp)
Skicka ett PM om du har något tips så slipper vi smutsa ner detta forumet :-)
Postad 07 May 2008 - 20:05
Old Painless
-
Old Painless
-
Användare
-
-
111 inlägg
Kör idag med projektorn via HDMI via förstäkaren och component direkt till in tv. Fungerar oftast klockrent men ibland vill inte TViXen centrera bilden på min tv. Tips om vad det kan bero på ???
Mvh Anders
Jag har en 4100 som jag har kopplad med HDMI till min Epson TW700 och component sladd till TV'n och den beter sig exakt på samma sätt. Bilden på TV'n blir förskjuten ca 5cm till vänster. Drar jag däremot ur HDMI kabeln innan jag startar den så centrerar den. Inget jag orkat hetsa upp mig över eftersom det mest är ungarna som kollar film på TV'n.
Postad 07 May 2008 - 20:32
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Uppföljning:
Vid "kallstart" så verkar det som min tvix inte känner av hårddisken, dvs när den varit avslagen över natten/dagen. Däremot om jag bootar om den så fungerar det fint efter det. Skall jag börja bli orolig nu eller?
Får avvakta tills imorgon igen, men då blir det 3:e gången i rad om den gör samma sak.
Postad 07 May 2008 - 20:54
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Jag har en 4100 som jag har kopplad med HDMI till min Epson TW700 och component sladd till TV'n och den beter sig exakt på samma sätt. Bilden på TV'n blir förskjuten ca 5cm till vänster. Drar jag däremot ur HDMI kabeln innan jag startar den så centrerar den. Inget jag orkat hetsa upp mig över eftersom det mest är ungarna som kollar film på TV'n. 
Ok, så det är där konflikten är...jepp...5cm åt vänster...hmmm...undra bara varför det händer ibland och inte alltid...jaja nu vet jag varför iaf...TACK !!! / Anders
Postad 07 May 2008 - 21:05
Jetwash
-
Jetwash
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Några frågor.
- Hur lång tid tar det för era TViX att starta upp? För mig tar det 30-45 sekunder. - Vad kör ni för fläktspeed, har ni provat olika, hur har det påverkat prestandan med högre och lägre vid en längre period? Jag kör normal på fläktens hastighet. - Förlorar ni era spelfunktioner när ni tittar på filmer ibland efter att ni spolat lite? Det som händer först är att den vägrar gå fortare när man vill spola fortare... sen så märker man att det buggar ur och då vill man trycka på stopp och börja om... och då funkar det inte. Och har jag otur så hänger sig TViXen, annars så återgår den till filmlistan efter en 30 sekunder. - Den utgråade "HDTV"-ikonen i början... den är endast för de som kör dtv på sina tvixar va?
I övrigt så är det underbar bild... allt (speciellt HD) ser riktigt bra ut.
Jag tycker dock fortfarande att priset är för saftigt. 3,000 vore bra för TViXen. Med tanke på att Popcorn Hour kostar under 2000 spänn (och dessutom hanterar de där mp4orna jag har haft problem med).
Ja uppstarten tar en jäkla lång tid. Men det får man leva med. Det där med spolningen verkar de ha fixat med senaste beta:n 1.2.46. Den utgråade HDTV ikonen är endast för tv modulen, stämmer! Testa mp4orna med senaste betan om det blir någon skillnad.
Postad 08 May 2008 - 07:13
BazookaSkoga
-
BazookaSkoga
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Ja uppstarten tar en jäkla lång tid. Men det får man leva med.
Det där med spolningen verkar de ha fixat med senaste beta:n 1.2.46.
Den utgråade HDTV ikonen är endast för tv modulen, stämmer!
Testa mp4orna med senaste betan om det blir någon skillnad.
Men jag kan tycka att man inte ska behöva "leva med det" när man lagt ner 5 papp.. Det är inte riktigt ok
Postad 08 May 2008 - 07:57
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Men jag kan tycka att man inte ska behöva "leva med det" när man lagt ner 5 papp.. Det är inte riktigt ok
Du menar att det är ett krav att den ska starta på en sekund eller något? Det är trots allt ett operativsystem i TViX:en. Du kan inte jämföra det med en stereo eller kamera. Jämför den istället med andra datorer eller motsvarande, som den egentligen konkurrerar med. Hur många datorer har du själv eller känner du till i din närhet som bootar på under 30 sekunder från dess att du trycker på powerknappen med check av minne i BIOS osv? Jag skulle säga, ingen, eller något extremt undantag. Och en datorer som bootar på under 30 sek kostar betydligt, betydligt mycket mer än fem papp.
Redigerat av sean.wiklund, 08 May 2008 - 08:03.
Postad 08 May 2008 - 09:09
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Du menar att det är ett krav att den ska starta på en sekund eller något?
Det är trots allt ett operativsystem i TViX:en. Du kan inte jämföra det med en stereo eller kamera. Jämför den istället med andra datorer eller motsvarande, som den egentligen konkurrerar med. Hur många datorer har du själv eller känner du till i din närhet som bootar på under 30 sekunder från dess att du trycker på powerknappen med check av minne i BIOS osv? Jag skulle säga, ingen, eller något extremt undantag.
Och en datorer som bootar på under 30 sek kostar betydligt, betydligt mycket mer än fem papp. 
Fast, datorer brukar ge bild och en loadingscreen. En bootup-process. TViXen ger ingen som helst display tills den är FULLT laddad. Så det finns definitivt ett vettigt argument där. Nej, det ska inte gå på en sekund  .. men det handlar om gränssnitt och användarvänlighet. Jämför med en sajt som har lång loading-time. Om det inte känns att du väntar för länge (genom grafisk form och kanske lite "stimuli") så är det lugnt om en sajt väger 5 mbyte eller kanske t.o.m 25 mbyte. Bara som ett exempel.
Postad 08 May 2008 - 09:13
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Ja uppstarten tar en jäkla lång tid. Men det får man leva med.
Det där med spolningen verkar de ha fixat med senaste beta:n 1.2.46.
Den utgråade HDTV ikonen är endast för tv modulen, stämmer!
Testa mp4orna med senaste betan om det blir någon skillnad.
ok, tack! Jag tror inte att det är fixat i senaste firmwaren, jag har precis rapporterat problemet och de har inte fått några klipp av mig än för att de ska debugga och testa. Har inte fått reply än heller på tvix-forumet. Frågan är om jag har gjort på det rätt ställe? Här kan ni se min post på tvix.co.kr http://www.tvix.co.k...x...d=8920&pg=1Skriv gärna något, kicka igång det lite. Ang. senaste betan.. jag väntar tills den är ur beta-fasen
Postad 08 May 2008 - 09:22
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Fast, datorer brukar ge bild och en loadingscreen. En bootup-process. TViXen ger ingen som helst display tills den är FULLT laddad. Så det finns definitivt ett vettigt argument där.
Nej, det ska inte gå på en sekund .. men det handlar om gränssnitt och användarvänlighet. Jämför med en sajt som har lång loading-time. Om det inte känns att du väntar för länge (genom grafisk form och kanske lite "stimuli") så är det lugnt om en sajt väger 5 mbyte eller kanske t.o.m 25 mbyte.
Bara som ett exempel.
Jo, men vad spelar bootskärmen för roll? Du vet ju ändå att den bootar. Det står ju loading på displayen? Jag förstår inte grejen... Det är alltså inte "tiden" ni stör er på? Ni vill kunna spela något slags spel undertiden med filtangenterna på fjärrkontrollen, eller se någon slags stapels om byggs på under tiden så man ser hur långt den har bootat? Eh... Jösses, jag kan verkligen inte förstå grejen...  Jag kan förstå andra önskemål osv, men att klaga på boottiden eller att det bara är svart fram till de sista sekundrarna då GUI dyker upp, det känns bara lite för mycket.  Om jag väntar på att en tung site ska laddas, så gör jag något annat under tiden. Jag sitter inte och stör mig på att det tar aplång tid. Speciellt inte när jag förstår att siten befinner sig på en server i Korea (till exempel) med begränsad bandbredd osv. Det finns ju bakomliggande orsaker, precis som att TViX:en har ett operativsystem.  Ang. senaste betan.. jag väntar tills den är ur beta-fasen 
Varför vänta? Det tar 10 minuter att flasha om TViX:en, och det är bara förbättringar i den. Flasha om den undertiden du gör middagen idag efter jobbet/skolan.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|