PVR-box, Samsung DCB-P850Z
2769 svar till detta ämne
Postad 11 augusti 2008 - 22:56
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Tack noray nu hittade jag det!!! Det var inte lite dom gjort hos dig, utan att få bukt med problemet. Det blir väl till att ringa Samsung om man skall få information om detta problem, som du säger. Men dom kommer nog bara hänvisa till ComHem antar jag.
Frågan är om det bara gäller Samsung p850? Har någon med detta problem även provat en vanlig ComHem box utan hårddisk?
Tänkte att om detta problem bara gäller Samsung p850, så kanske man på något sätt kan få byta till en HD-PVR i framtiden. Läste om att en ny HD-PVR tydligen är på gång några inlägg tidigare i denna tråd. En kille på supporten hade tydligen sagt att något var på gång om 1-3 månader. Men vem vet, suporten kanske bara svamlar.
Hör av dig i denna tråd om du gör några framsteg noray. Men du kanske redan har ledsnat...... och jag förstår dig.
Postad 12 augusti 2008 - 14:25
putte79
-
putte79
-
Användare
-
-
202 inlägg
Tack noray nu hittade jag det!!! Det var inte lite dom gjort hos dig, utan att få bukt med problemet. Det blir väl till att ringa Samsung om man skall få information om detta problem, som du säger. Men dom kommer nog bara hänvisa till ComHem antar jag.
Frågan är om det bara gäller Samsung p850? Har någon med detta problem även provat en vanlig ComHem box utan hårddisk?
Tänkte att om detta problem bara gäller Samsung p850, så kanske man på något sätt kan få byta till en HD-PVR i framtiden. Läste om att en ny HD-PVR tydligen är på gång några inlägg tidigare i denna tråd. En kille på supporten hade tydligen sagt att något var på gång om 1-3 månader. Men vem vet, suporten kanske bara svamlar.
Hör av dig i denna tråd om du gör några framsteg noray. Men du kanske redan har ledsnat...... och jag förstår dig.
Jag har bara haft exakt detta problem men bara med denna box, min gamla Samsung utan hårddisk funkar fint, jag använder denna medans min 850 e på service.
Postad 12 augusti 2008 - 15:07
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jasså, det var ju intressant putte! Är det första gången du lämnar in boxen på service? Och vad sa dom till dig? Man vill ju veta om dom vet vad som orsakar detta problem annars verkar det ju lönlöst. Vad är det hemma hos oss som förstör våra boxar? För alla har ju inte detta problem. Man kanske borde skicka länken till denna tråd till Comhem.
Postad 12 augusti 2008 - 15:39
putte79
-
putte79
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jasså, det var ju intressant putte! Är det första gången du lämnar in boxen på service? Och vad sa dom till dig? Man vill ju veta om dom vet vad som orsakar detta problem annars verkar det ju lönlöst. Vad är det hemma hos oss som förstör våra boxar? För alla har ju inte detta problem. Man kanske borde skicka länken till denna tråd till Comhem.
jag har ju haft inne den innan, först för det vanliga utbytet av komponet, sen för detta, då hitta dom inget fel, nu har bilden bara blivit sämre och nu ska jag få den utbytt. Testade faktsikt att koppla in den igen innan jag skick in den, gjorde först en återställning och nu hitta den inte kanalerna alls när den skulle söka upp dom. Den funka fösta halvåret jag hade den men sen bara blivit sämre. Hade en tekniker som testa signalen och han sa att jag inte kunde få bättre.
Postad 12 augusti 2008 - 21:11
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
OK. Detta problem är ju helt sjukt. Verkar funka i några månader innan problemen uppstår. Detta är precis hur mina två boxar betett sig. Hoppas att din nya box fungerar längre nu bara.
Postad 13 augusti 2008 - 11:36
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Hej !
Jag bor i ett villa område där ComHem levererar signalen. Har haft denna box i över ett år nu och jag tycker faktiskt att den fungerat utmärkt efter sista uppgraderingen.
Nåväl...signalen kommer att släckas vid nyår varför jag nu skaffat parabol...på gott och ont. CD´s PVR är sämre än denna men bilden i HD är mycket bra !
Nu till min fråga: Kan man använda denna box till "frikanalerna" eller med ett boxerkort eller är den låst till ComHem för all framtid ? Om jag inte kan ha den till annat än ComHem är det ju lika bra att sälja den...annars kan man ju ha den i sommarstugen kanske.
OT: Är den ComHem-låst är den till salu !
mvh
Postad 13 augusti 2008 - 12:17
Bamb00zle
-
Bamb00zle
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tycker att boxen är långsam, vare sig man byter kanal, slår på Guiden (framförallt när man
bläddrar bland kanalerna där!!!) och på texttv. Gillar däremot inspåelningsfunktionen direkt från guiden (EPG).
Funderar på att sätta en CA-modul i min tv och använda i "vanliga" fall. Kan jag göra det och ändå använda mig
av boxens funktioner???? Hur ska jag koppla då i så fall?
Tacksam för hjälp.
Tack.
Postad 13 augusti 2008 - 12:25
replicant
-
replicant
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Har dock inte hittat var man lägger in att det är favoritlistan "Alla mina kanaler" som är förvald men jag ska leta ...
Den behåller den kanallista du valt senast som "default", så du behöver inte ändra på något när du väl skapat din kanallista. Ett tips kan ju vara att skapa en kanallista för dom kanaler man tittar på mest, så kan man enklare bläddra mellan kanalerna
Postad 13 augusti 2008 - 12:48
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Nu till min fråga: Kan man använda denna box till "frikanalerna" eller med ett boxerkort eller är den låst till ComHem för all framtid ? Om jag inte kan ha den till annat än ComHem är det ju lika bra att sälja den...annars kan man ju ha den i sommarstugen kanske.
Kan inte användas till marksänt, endast kabel (DVB-C). Finns lite trådar om att använda den i andra digitala kabelnät än ComHem, men vet inte hur framgångsrikt det varit.
Postad 13 augusti 2008 - 18:22
Svansen
-
Svansen
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Kan inte användas till marksänt, endast kabel (DVB-C). Finns lite trådar om att använda den i andra digitala kabelnät än ComHem, men vet inte hur framgångsrikt det varit.
OK...tack för svaret...en korkad fråga bara...vad menas med "kabel DVB-C" ? Funkar alltså inte med kabel från en vanlig bordsantenn ? mvh
Postad 14 augusti 2008 - 02:25
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
OK...tack för svaret...en korkad fråga bara...vad menas med "kabel DVB-C" ? :blush:
Funkar alltså inte med kabel från en vanlig bordsantenn ?
mvh
Nej, det funkar alltså inte. Boxen fungerar bara för digital kabel-TV, i detta fall enligt standarden DVB-C. Bordsantenn används för marksänd TV.
Postad 14 augusti 2008 - 05:59
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
OK...tack för svaret...en korkad fråga bara...vad menas med "kabel DVB-C" ?
Funkar alltså inte med kabel från en vanlig bordsantenn ?
mvh
I "DVB-C" står "C" för cable, alltså kabel. Sedan finns T för terrastial (jord/marksänd) och S för satelite.
Postad 22 augusti 2008 - 07:27
putte79
-
putte79
-
Användare
-
-
202 inlägg
Så dä då har jag fått hem boxen igen, och denna gång bytte dom ut den.
Till min glädje så funkar den perfekt:)
Nu funkar alla kanalerna kanon och signalkalitén ligger på 90% och styrka på 60-70%, förut hade jag 0 på signal och 70 på kvalité.
Får bara hoppas på att denna inte ballar ur efter ett tag.
Postad 24 augusti 2008 - 15:58
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Ja det får vi verkligen hoppas putte! Tyvärr började min nya box balla ur efter några månader, så vi får väl hålla tummarna åt dig. Vill passa på att berätta att min nya box har hackat på dessa kanaler i flera månader efter att först fungerat felfritt i några månader. Sedan några dagar har det inte hackat någonting, och alla kanaler fungerar felfritt!!! Jag har inte rört om i några inställningar eller fibblat med antennkabeln, den bara funkar!!
Undrar om Comhem har fixat med något eller om boxen bara har repat sig? Hoppas att det aldrig kommer tillbaka bara.
Postad 24 augusti 2008 - 20:16
noray
-
noray
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Ja det får vi verkligen hoppas putte! Tyvärr började min nya box balla ur efter några månader, så vi får väl hålla tummarna åt dig. Vill passa på att berätta att min nya box har hackat på dessa kanaler i flera månader efter att först fungerat felfritt i några månader. Sedan några dagar har det inte hackat någonting, och alla kanaler fungerar felfritt!!! Jag har inte rört om i några inställningar eller fibblat med antennkabeln, den bara funkar!!
Undrar om Comhem har fixat med något eller om boxen bara har repat sig? Hoppas att det aldrig kommer tillbaka bara.
Detsamma hos mig. Efter några dagar efter min senaste felrapport kan jag se mina kanaler utan hack i bild och ljud. Comhem har inte svarat på min rapport men något verkar ha gjorts på nätsidan. Låt oss hoppas att det består.
Postad 25 augusti 2008 - 17:09
Danne S
-
Danne S
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Det var ju jäkligt roligt och intressant noray!! Du nämnde att du skickat en rapport till Comhem, var det detta rappporten handlade om (att det fungerar igen)? Om så är fallet är jag väldigt intresserad av vad du får för svar. Konstigt att dom inte gjort detta tidigare, då många boxar säkerligen fått bytas ut i onödan.
Eftersom jag vet att vi bor några mil ifrån varandra så verkar det inte vara någon liten lokal ändring, utan betydligt större grej.
Postad 25 augusti 2008 - 17:44
HöganäsDansarOchLer
-
HöganäsDansarOchLer
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har också problem med signalen på min Comhembox (Samsung DCB-P850Z 160GB)
Framför allt har problemet varit på TV4 Guld & TV4 Komedi samt TV7
Min fråga till Comhem.
Frysning på vissa kanaler så som tv4 Komedi och tv4 guld pluss några till medans kanal 1,2,3,4,5,6,8 och 9 med flera fungerar utan problem
Svaret blev…
Din beskrivning låter som en frekvensstörning. Ställ boxen strömlös i ca 2 minuter, om det ej hjälper bör ni göra en återställning av er box. Om ni behöver guidning genom detta måste vi först veta vad ni har för modell på er box.
Jag har inte kontaktat Comhem än men jag ska. Felet har även bärjat ibland på SVT1 och 2
Redigerat av HöganäsDansarOchLer, 25 augusti 2008 - 17:46.
Postad 31 augusti 2008 - 22:42
Löwenhamn
-
Löwenhamn
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Min box hackar när den bärbara datorn står över den (ca 10cm avstånd). Annars går den som smort.
Lite slö, men hur skönt som helst att spela in, att huxflux kunna spara det man har tittat på osv.
Några frågor, eftersom vi snart flyttar till hus, ingen comhem.
Har någon lyckats ladda ner inspelningarna till dator? Så att man kan ha kvar det man spelat in?
Går det inte att byta ut en modul eller liknande, för att konvertera till Boxer?
Om inte, vill någon byta en Comhem-box mot en Boxer-box?
Postad 01 september 2008 - 01:09
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Hoppas att ni läser detta, ComHem!!!Ni får ursäkta mina hårda ord, men jag är så j***a trött på ComHem att jag snart tar vad som helst bara för att slippa dem. De skyller på vad som helst och envisas med att inget är deras fel. Tyvärr är det så att det inte finns något riktigt bra alternativ, när det gäller utbud av mindre kända/populära kanaler. Kanaler som jag inte "kan" vara utan. Detta vet givetvis ComHem och utnyttjar sin "sits". Jag börjar undra om de satsar så hårt på HD att de struntar i om deras SD-utbud fungerar ordentligt. Bara mycket trötta funderingar från mig. Jag förstår inte hur ett företag kan skötas så illa... Ett HD-utbud som förresten fungerar "sååå bra". Bara att läsa vissa andra trådar i detta forum om "hur bra" detta projekt funkar... Ps. Tänk er att man köper en DVD, Blu-ray, CD-skiva, och den hackar lite då och då. Man går tillbaks till butiken - och de säger, utan att testa den: "Det är inget fel på skivan. Det är någonting hemma hos er som är problemet. Har ni rätt sorts kablar? Andra apparater anslutna till förstärkaren? Det går inte". Andra gången man envist anländer till butiken. Denna gång testar de skivan: "Det är väl kanske en smula fel på skivan, men Ni får acceptera att det hackar lite ibland. Större krav än så får ni inte ha"... Man kanske skulle säga till tidningsbudet: "Du behöver inte vara så försiktig med tidningarna(har två morgontidningar). Jag är lika nöjd och de kommer in söndertrasade. Jag klistrar ihop sidorna så gott det går"... Ds.
Redigerat av Tompa123, 01 september 2008 - 02:35.
Postad 01 september 2008 - 08:57
MungoBBQ
-
MungoBBQ
-
Användare
-
-
107 inlägg
Märkligt nog har hackandet upphört hos mig utan att jag gjort nånting mer än att slå in rätt nätnummer i inställningarna. Jag vet ju inte om det var gjort förut (numret står alltid på 0 när man är klar) eller ens om det var det som gjorde susen, men nu när jag spelar in 4+ så hackar inte de inspelningarna alls längre. Märkligt.
Postad 01 september 2008 - 10:02
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Min box hackar faktiskt inte, men jag har inte kunnat Dolby ljud på den, sen jag fick den för ett år sedan, ljudet är typ 1-2sek osynkat!
Postad 01 september 2008 - 16:37
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Angående min diskussion om en massa små korta extrafiler för varje schemalagd inspelning:
Beteendet har upphört på min box. Nu spelar den in EN fil precis som den ska.
Vad jag vet har jag inte gjort någointing speciellt.
Det enda jag kan dra mig till minnes är att jag:
* matade in mitt nätnummer ytterligare en gång fastän jag gjorde det veckan innan (jag guidade en kompis i tfn och utförde samtidigt alla stegen på min egen box)
* raderade den andra av totalt tre schemalagda inspelningar
Vad jag vet har jag inte ens startat om boxen och vi har inte haft strömavbrott, så varför den plötsligt gör rätt är ett mysterium.
Postad 01 september 2008 - 23:44
Belmagnus
-
Belmagnus
-
Rookie
-
5 inlägg
Angående min diskussion om en massa små korta extrafiler för varje schemalagd inspelning:
Beteendet har upphört på min box. Nu spelar den in EN fil precis som den ska. Vad jag vet har jag inte gjort någointing speciellt.
Det enda jag kan dra mig till minnes är att jag: * matade in mitt nätnummer ytterligare en gång fastän jag gjorde det veckan innan (jag guidade en kompis i tfn och utförde samtidigt alla stegen på min egen box) * raderade den andra av totalt tre schemalagda inspelningar
Vad jag vet har jag inte ens startat om boxen och vi har inte haft strömavbrott, så varför den plötsligt gör rätt är ett mysterium.
Samma här, snuttarna har upphört för mig också och endast en fil spelas in precis som det ska vara, jag tror Com hem har åtgärdat problemet på ngt sätt för jag har visserligen gjort allt möjligt för att åtgärda problemet förutom att lämna in boxen utan åtgärd, gav sedan upp och raderade snuttarna en gång per dag istället men så helt plötsligt så fanns det inte längre några snuttar att radera... tacksam oavsett varför dom har upphört
Postad 02 september 2008 - 11:26
HöganäsDansarOchLer
-
HöganäsDansarOchLer
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Fick också massa små snuttar. Det troliga orsaken var att jag bara hade typ 3-4 sparade inspelningar plus snuttarna. När jag kom upp i ett 10-tal sparade program så slutade det att spara en massa snuttar
Postad 04 september 2008 - 18:40
Unregisteredbf3c9491
-
Unregisteredbf3c9491
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Har kört comhem hem ett tag och funderar på att uppgradera till en pvr box. Såg att boxen de använder varit med ett tag, någon som vet om de ska byta ut snart? (man kanske ska vänta)
Läst här att många har haft problem med dolby digital ljud från boxen, är det så fortfarande eller de har fixat de?
Postad 04 september 2008 - 22:01
Unregistered43490
-
Unregistered43490
-
Användare
-
-
181 inlägg
Läst här att många har haft problem med dolby digital ljud från boxen, är det så fortfarande eller de har fixat de?
För ca 2 veckor sedan försvann ljudet på SVT2 när boxen hade DD-ljud aktiverat. Ikväll fungerade det igen. Om det är ComHem eller Terracom som ändrat på SVT2 sändningen det vet jag inte. ComHem-Supporten skulle skicka hem en Tekniker till mig för felsökning, men någon sådan har jag inte sett röken av. Nåja... nu fungerar det igen. PS. Jag går mot netverks-ID 41007
Redigerat av Unregistered43490, 04 september 2008 - 22:03.
Postad 04 september 2008 - 22:04
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
För ca 2 veckor sedan försvann ljudet på SVT2 när boxen hade DD-ljud aktiverat. Ikväll fungerade det igen. Om det är Com Hem eller Terracom som ändrat på SVT2 sändningen det vet jag inte. ComHem-Supporten skulle skicka hem en Tekniker till mig för felsökning, men någon sådan har jag inte sett röken av. Nåja... nu fungerar det igen.
PS. Jag går mot netverks-ID 41007
Har man DD-ljud aktiverat försvinner alltid ljudet på TV2:s lokala nyheter. I nästa TV-program kommer ljudet tillbaka.
Postad 05 september 2008 - 10:56
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Är det synkat hos er då?
Jag kan INTE titta med DD, det är typ 1sek osynk..! Sjukt störande!
Postad 05 september 2008 - 11:22
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Är det synkat hos er då?
DD-ljudet är inte osynkat om man tar det via TV:n, men är det om man slår på 5.1-högtalarsystemet. (Utom på TV2:s lokal-nyheter då, där är det inget ljud alls.  )
Postad 05 september 2008 - 11:29
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
DD-ljudet är inte osynkat om man tar det via TV:n, men är det om man slår på 5.1-högtalarsystemet. (Utom på TV2:s lokal-nyheter då, där är det inget ljud alls. )
Vad ska du ha DD-ljud till om du inte lyssnar på det via 5.1-högtalarsystemet? Eller missförstår jag?
Postad 05 september 2008 - 11:43
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Vad ska du ha DD-ljud till om du inte lyssnar på det via 5.1-högtalarsystemet? Eller missförstår jag?
Exakt.. Men tack för svar!
Postad 05 september 2008 - 12:23
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Ibland är 5.1-högtalarna på och ibland inte. Om boxen är inställd på DD slipper man ändra inställningen varje gång man vill se & höra ett program som sänds med 5.1-ljud.
Postad 06 september 2008 - 07:01
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Nu är jag trött på det här!!!!
Ända sedan vi köpte vår Samsung-TV har boxens fjärris krånglat. Fjärren "tappar kontakten" med boxen. Man får trycka tiotusen gånger för att byta kanal. Stänger man av TV:n fungerar box-fjärren igen. Slår man på TV:n slutar boxfjärren fungera. Startar man om boxen fungerar dess fjärr igen, ibland och ibland inte.
Jag har ringt Comhem. De skickade en ny fjärr. Den fungerade ett tag.
Jag har ringt Samsung. Enda förslaget de hade var att ta ur batterierna ur fjärrarna över natten. Det gjorde ingen skillnad.
Jag har testat med multifjärr (Logitech 525). Den funkar inte heller.
Jag har dragit ur elkabeln till allt, kopplat ur alla andra kablar, kopplat in dem igen och startat om hela skiten. Funkar inte.
Jag är trött på Samsungs skräpprylar som inte ens kan samsas.
Om jag nu försöker behärska mig, struntar i att kasta ut skräpet genom fönstret - finns det någon som har ett enda tips på vad jag mer kan testa för att få boxfjärren att fungera hela tiden och inte bara ibland.
Postad 06 september 2008 - 10:25
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Är det synkat hos er då?
1 sek låter som ett rent fel. Om det är några millisekunder fel så beror det nog på att du har en plasma/LCD-tv som tar lite tid på sig att visa bilden. Din förstärkare spelar däremot upp ljudet direkt, vilket leder till läppsynkproblem. Problemet löses genom att köpa en förstärkare som klarar av att fördröja ljudet några ms, eller genom att köpa en ny TV eller genom att skita i surround-ljud och spela upp ljudet via TVns högtalare - på moderna platt-TVs fördröjs ljudet till dem så att det blir i synk.
Postad 06 september 2008 - 10:30
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nu är jag trött på det här!!!!
Ända sedan vi köpte vår Samsung-TV har boxens fjärris krånglat. Fjärren "tappar kontakten" med boxen. Man får trycka tiotusen gånger för att byta kanal. Stänger man av TV:n fungerar box-fjärren igen. Slår man på TV:n slutar boxfjärren fungera. Startar man om boxen fungerar dess fjärr igen, ibland och ibland inte.
Jag har ringt Comhem. De skickade en ny fjärr. Den fungerade ett tag. Jag har ringt Samsung. Enda förslaget de hade var att ta ur batterierna ur fjärrarna över natten. Det gjorde ingen skillnad. Jag har testat med multifjärr (Logitech 525). Den funkar inte heller. Jag har dragit ur elkabeln till allt, kopplat ur alla andra kablar, kopplat in dem igen och startat om hela skiten. Funkar inte.
Jag är trött på Samsungs skräpprylar som inte ens kan samsas.
Om jag nu försöker behärska mig, struntar i att kasta ut skräpet genom fönstret - finns det någon som har ett enda tips på vad jag mer kan testa för att få boxfjärren att fungera hela tiden och inte bara ibland. 
Byt till en helt annan typ av fjärr. Jag använder en Logitech Harmony 555 multifjärr för att styra alla mina prylar hemma - den funkar alltid med boxen och jag är jättenöjd med hur den fungerar i övrigt (den har "Actions" i stället för att bara välja vilken fjärrkontroll den ska emulera).
Postad 06 september 2008 - 10:42
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Byt till en helt annan typ av fjärr. Jag använder en Logitech Harmony 555 multifjärr för att styra alla mina prylar hemma - den funkar alltid med boxen och jag är jättenöjd med hur den fungerar i övrigt (den har "Actions" i stället för att bara välja vilken fjärrkontroll den ska emulera).
Min Harmony1000 funkar också alltid. Ett plus iaf i allt elände med boxen och ComHem...
Redigerat av Tompa123, 06 september 2008 - 10:43.
Postad 06 september 2008 - 11:02
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Tack för tipsen!
Kanske värt att köpa en Harmony 555. Det skulle i alla fall kännas som en liten tröst.  Frågan är bara om det är det som är kruxet. Funkar alltid original-fjärren hemma hos er?
Postad 06 september 2008 - 17:49
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Tack för tipsen! Kanske värt att köpa en Harmony 555. Det skulle i alla fall kännas som en liten tröst. Frågan är bara om det är det som är kruxet. Funkar alltid original-fjärren hemma hos er?
Nej, originalfjärren fungerar dåligt hos många i detta forum inklusive hos mig. Jag använder inte min originalfjärr alls längre. Ett plus med Harmonyn jämfört med originalfjärren är att den har *betydligt* längre räckvidd (jag kan byta kanal/mp3:a från köket in till vardagsrummet) samt att den har ett bredare spann (så man inte behöver sikta exakt rätt).
Postad 06 september 2008 - 19:41
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jag har redan en Harmony 525. När jag kikade på Logitechs hemsida kunde jag inte riktigt lista ut vad det var för skillnad på den och Harmony 555. 525 borde väl funka lika bra som 555 till boxen - eller? (Var på Medimarkt i dag. De skulle ha 1200kr för 555. Hutlöst!)
Postad 06 september 2008 - 20:22
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag har redan en Harmony 525. När jag kikade på Logitechs hemsida kunde jag inte riktigt lista ut vad det var för skillnad på den och Harmony 555. 525 borde väl funka lika bra som 555 till boxen - eller? (Var på Medimarkt i dag. De skulle ha 1200kr för 555. Hutlöst!)
1200 !?!!! Den kostade 700 på Elgiganten för mer än ett halvår sen då jag köpte den. Enda skillnaden är att 555 har två knappar mer (Mute och Prev) samt att navigationsknapparna känns lite lyxigare. ...och så klarar den av 15 devices medan 525an bara klarar 7 eller nåt. Japp, en 525 borde funka lika bra.
Redigerat av elofu17, 06 september 2008 - 20:23.
Postad 06 september 2008 - 21:15
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
1200 !?!!! Den kostade 700 på Elgiganten för mer än ett halvår sen då jag köpte den. Enda skillnaden är att 555 har två knappar mer (Mute och Prev) samt att navigationsknapparna känns lite lyxigare. ...och så klarar den av 15 devices medan 525an bara klarar 7 eller nåt.
Japp, en 525 borde funka lika bra.
Visst, 1200kr. Det är nog ingen tillfällighet att Mediamarkt inte finns med på Prisjakt. Om 525 funkar lika bra till boxen som 555 är jag tillbaka på Gå. Ibland, alltmer ofta på sista tiden, tappar fjärren kontakten med boxen. Stänger jag av TV:n (också den en Samsung) fungerar fjärren igen, slår jag på TV:n slutar fjärren fungera. Detta gäller både originalfjärrrisen och Harmony 525. Det är precis som om boxen och TV:n inte trivs ihop. Box och TV är sammanlänkade med en snuskigt dyr scart-kabel från HiFi-Klubben. Kanske borde jag testa att byta kabeln? Finns det någon poäng att "ladda om" konfiguationen på Harmony 525? Fler idéer har jag inte. (Bortsett från att hiva ut hela boxen genom fönstret.)
Redigerat av Mange36, 06 september 2008 - 21:17.
Postad 07 september 2008 - 09:50
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Om 525 funkar lika bra till boxen som 555 är jag tillbaka på Gå. Ibland, alltmer ofta på sista tiden, tappar fjärren kontakten med boxen. Stänger jag av TV:n (också den en Samsung) fungerar fjärren igen, slår jag på TV:n slutar fjärren fungera. Detta gäller både originalfjärrrisen och Harmony 525. Det är precis som om boxen och TV:n inte trivs ihop.
Rejält mysko! 1. Kan det vara så att boxen hamnar i ett felaktigt läge om den får ta emot fjärr-koden för "TV on" och att situationen rättas till när du skickar "TV off"? Det skulle kunna utvärderas genom att *inte* använda fjärrkontroll för att styra TVn. Prova att fysiskt gå fram till TVn varje gång du behöver starta/byta kanal/stänga av den. Om boxen då fungerar bra hela tiden torde problemet vara en bugg i boxen. 2. Kan man helt utesluta ditt handhavande? Med min originalfjärr måste jag sikta några dm *under* boxen för att signalerna ska komma fram och registreras. Väldigt irriterande men att knapptryckningarna "inte tar" beror då inte på en bugg i boxen utan att IR-signalen fysiskt inte kommer fram till sensorn. Box och TV är sammanlänkade med en snuskigt dyr scart-kabel från HiFi-Klubben. Kanske borde jag testa att byta kabeln?
Låter osannolikt att hopkoppling av två utrustningar skulle påverka IR-mottagningen. Eventuella nya magnetfält som då skulle uppstå berör väl inte IR-signaler, bara radiosignaler? Vet du om du har väldigt "ful" ström i din lägenhet? Dvs om du har långtifrån 230V i urtaget? Sitter TVn och PVR:en inkopplade i samma väggurtag? Om de sitter i olika skulle det i teorin kunna vara så att de befinner sig på olika faser. Finns det någon poäng att "ladda om" konfiguationen på Harmony 525?
Det låter ju osannolikt att det skulle hjälpa, men du kan alltid prova. Kanske har Logitech uppdaterat IR-koderna i sin databas om de var lite fel. Prova att verkligen sikta rätt mot PVR:en. Prova att gjorda TV och PVR (koppla en sladd mellan någon metalldel på TV med en metalldel på PVR:en med en metalldel på ett element, rör eller gjordat väggurtag) för att jämna ut eventuella skillnader i spänningsnivåer. Fler idéer har jag inte.
Postad 07 september 2008 - 11:51
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
elofu17, stort tack för kloka synpunkter och idéer.!!!! Uppskattas!!! 1. Kan det vara så att boxen hamnar i ett felaktigt läge om den får ta emot fjärr-koden för "TV on" och att situationen rättas till när du skickar "TV off"? Det skulle kunna utvärderas genom att *inte* använda fjärrkontroll för att styra TVn. Prova att fysiskt gå fram till TVn varje gång du behöver starta/byta kanal/stänga av den. Om boxen då fungerar bra hela tiden torde problemet vara en bugg i boxen.
2. Kan man helt utesluta ditt handhavande? Med min originalfjärr måste jag sikta några dm *under* boxen för att signalerna ska komma fram och registreras. Väldigt irriterande men att knapptryckningarna "inte tar" beror då inte på en bugg i boxen utan att IR-signalen fysiskt inte kommer fram till sensorn.
Ska pröva att i några dagar endast använda boxfjärren. Om den"klickar" ska jag testa att sikta under boxen. Låter osannolikt att hopkoppling av två utrustningar skulle påverka IR-mottagningen. Eventuella nya magnetfält som då skulle uppstå berör väl inte IR-signaler, bara radiosignaler? Vet du om du har väldigt "ful" ström i din lägenhet? Dvs om du har långtifrån 230V i urtaget? Sitter TVn och PVR:en inkopplade i samma väggurtag? Om de sitter i olika skulle det i teorin kunna vara så att de befinner sig på olika faser.
Elkabeln från box respektive TV sitter i en Belkin SurgeMaster, alltså en förgreningsdosa. Om jag fattat rätt ska SurgeMastern kunna hantera plötsliga förändringar i spänningen, men om den gör något åt för låg/hög spänning har jag ingen aning om. All el byttes ut här hemma för 6 eller 7 år sedan, så det är i alla fall inga gamla ledningar i väggarna. Och allt är jordat. Jag ska testa att också uppgradera Haronyn. Återkommer med rapport om någon dag. Än en gång, stort tack för hjälpen!
Postad 07 september 2008 - 17:13
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Jag får ingen som helst bas från subben vid 5.1 sändningar, tex Digiloo häromkvällen....
Recievern indikerar signal på alla kanaler men det är väldigt tyst från subben....
Det var likadant på melodifestivalen om jag inte missminner mig.
Har däremot för mig att det funkade med den gamla programvaran.
Någon som kan verifiera att det funkar på annan box?
Postad 07 september 2008 - 17:16
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Jag får ingen som helst bas från subben vid 5.1 sändningar, tex Digiloo häromkvällen.... Recievern indikerar signal på alla kanaler men det är väldigt tyst från subben.... Det var likadant på melodifestivalen om jag inte missminner mig. Har däremot för mig att det funkade med den gamla programvaran. Någon som kan verifiera att det funkar på annan box?
Funkar fint hos mig när jag kollar på tex nån film på canal+ med DD-ljudspår. Aldrig märkt att subben inte har spelat
Postad 07 september 2008 - 17:25
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Samma här, subbasen fungerar med boxen.
Postad 07 september 2008 - 17:44
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
1 sek låter som ett rent fel.
Om det är några millisekunder fel så beror det nog på att du har en plasma/LCD-tv som tar lite tid på sig att visa bilden. Din förstärkare spelar däremot upp ljudet direkt, vilket leder till läppsynkproblem. Problemet löses genom att köpa en förstärkare som klarar av att fördröja ljudet några ms, eller genom att köpa en ny TV eller genom att skita i surround-ljud och spela upp ljudet via TVns högtalare - på moderna platt-TVs fördröjs ljudet till dem så att det blir i synk.
Hur kommer det sig att det är DD ljudet som är osynkat, men inte det "analoga" när jag kör allt genom samma receiver? (Sony STR-DA3300ES) Dessutiom är det olika mycket osynk på olika kanaler, så att ändra i receivern i ms, blir bara fel där med. Det var likadant med HD-boxen (Humax CXHD-1000C), men där kunde man iallafall ändra läppsynk i boxen.
Postad 07 september 2008 - 22:22
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Skulle aldrig sagt att jag aldrig haft några problem med boxern. Satt och kolla på Natt på museet och efter 1h 10min så blir tvn svart. Boxern går inte att stänga av framtill så jag stänger av mha strömbrytaren där bak. Provar starta den igen och då lyser powerknappen samt 2 röda lampor runt ok-knappen. Den går inte att starta och displayn är helt svart. Ska se om den får vara avstängd över natten om det blir nån skillnad, annars blir det väl till att ringa CH i morgon.
Postad 07 september 2008 - 23:44
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag får ingen som helst bas från subben vid 5.1 sändningar, tex Digiloo häromkvällen.... Recievern indikerar signal på alla kanaler men det är väldigt tyst från subben.... Det var likadant på melodifestivalen om jag inte missminner mig. Har däremot för mig att det funkade med den gamla programvaran. Någon som kan verifiera att det funkar på annan box?
På min receiver kan man ställa in högtalarvolym per inputkälla och per signaleringstyp. Det innebär att jag för Dolby Digital kan ställa ner subben med säg minus 5 dB medan subben dundrar på för fullt vid vanlig PCM-signal (stereo). Kan du ha råkat ställa in ditt DD-läge till att dämpa subben en massa?
Postad 07 september 2008 - 23:48
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Hur kommer det sig att det är DD ljudet som är osynkat, men inte det "analoga" när jag kör allt genom samma receiver? (Sony STR-DA3300ES)
Dessutiom är det olika mycket osynk på olika kanaler, så att ändra i receivern i ms, blir bara fel där med.
Det var likadant med HD-boxen (Humax CXHD-1000C), men där kunde man iallafall ändra läppsynk i boxen.
Bra fråga. Att det är olika delay på olika kanaler kanske snarare är olika delay i olika format? Om du har en gammal TV kanske den inte riktigt hinner med att processa allting, så om du väljer t.ex. nåt zoom-läge kanske det tar mer processorkraft än att visa bilden "rakt av", och därmed introducerar en kort delay... *gissar och spekulerar vilt*
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|