Topfield TF5700PVRt
3284 svar till detta ämne
Postad 10 October 2009 - 11:30
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag fick rådet av R2-D2 att byta ner mig på f/w för att eventuellt få bättre minneshantering.
Skall göra det när jag får tid. Men det är ju en hel del fix när man byter f/w med fabriksåterställning, kanalsökning, favoritlistor mm och dessutom all patchning som man bör göra...
Tänkte också köra 2.87.
Undrar vad det var som skulle förbättras med 3.x-serien??? Nån som vet?
Har redan satt dit Standby-tapen nu så det skall ju förbättra läget.
Bosse
Redigerat av Bo_B, 10 October 2009 - 11:31.
Postad 10 October 2009 - 23:00
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag fick rådet av R2-D2 att byta ner mig på f/w för att eventuellt få bättre minneshantering. Skall göra det när jag får tid. Men det är ju en hel del fix när man byter f/w med fabriksåterställning, kanalsökning, favoritlistor mm och dessutom all patchning som man bör göra...
Tänkte också köra 2.87. Undrar vad det var som skulle förbättras med 3.x-serien??? Nån som vet?
Bosse
Ok. Jag skall också testa detta att b yta ned mig till 2.87 F/W. Men ärligt talat vad har jag för nytta av Standby ? Jag stänger ALLTID av min box så snart jag inte ser på Tv. Om det pågår en inspelning. så kommer det ju upp ett meddelande, låter man den stå med detta meddelande så stänger den av sig då inspelningen är klar. Jag låter aldrig boxen gå då ingen tittar /Kjell
Postad 10 October 2009 - 23:34
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag fick rådet av R2-D2 att byta ner mig på f/w för att eventuellt få bättre minneshantering. Skall göra det när jag får tid. Men det är ju en hel del fix när man byter f/w med fabriksåterställning, kanalsökning, favoritlistor mm och dessutom all patchning som man bör göra...
Tänkte också köra 2.87. Undrar vad det var som skulle förbättras med 3.x-serien??? Nån som vet?
Bosse
Ser en skillnad nu när jag installerade 2.87 jämfört med 3.x Efter varje gång som jag installerar en f/w så gör jag en fabriksåterställning och en ny kanalsökning. Nu när jag söker kanaler så kommer P1, P2 samt P3 som radiokanaler. För f/w 3.x så kommer dessa tilllsammans med övriga TV kanaler, då man gör kanalsökningen. Nu har jag installerat F/w 2.87 tillsammans med några patchar. Skall bli kul och se hur MS uppför sig och om kracherna minskar. /Kjell
Postad 11 October 2009 - 05:35
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Men ärligt talat vad har jag för nytta av Standby ? Jag stänger ALLTID av min box så snart jag inte ser på Tv.
För min del handlar det om att frun, men framförallt ungarna då måste trycka rätt för att komma ur det läget, men även för att det är ganska lång uppstartstid på boxen. Men det går naturligtvis att stänga av boxen manuellt även med StandBy installerat, då är den bara igång vid inspelningarna.
Redigerat av Unregistered345c2d61, 11 October 2009 - 06:56.
Postad 11 October 2009 - 16:28
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Gick från firmware 3,28 till 2,87 då även jag hade problem med MyStuff 6.0 som ofta kraschade och startade om vid aktiviteter i arkivet (ofta raderingar av filer och tömning av soptunnan). Hade även problem med att föra över filer från boxen till min PC.
Efter nergraderingen känns allt mycket mer stabilt. Kunde även se en skillnad i ledigt minne. Med 3,28 hade jag endast 6Mb ledigt och med 2,87 hela 13Mb efter uppstart!
Både 3,28 och nu 2,87 firmwaren är rätt kraftigt patchade med patcharna: Ar Bf D F Fm P Pc R Rp S St T Td Tf U Uu Xp Xl
Patcharna har jag valt efter R2D2's eminenta websida R2-D2's Dark Side of the Matrix
Jag har nu patchat 2.87 med följande (alla recommended för MS6 som går att hitta hos R2D2 och går att installera på TF5700PVRt plus några till som verkar bra: Ab Accurate BM Bf BIOS fix Bq BIOS Queue Ck ?? Cw Chase Pause Works D HDD Detection De Desc Ext F TAP Disk fix Gm Get Msg H HDD Patch He Header Event Kt Keep Timeshift P Power Restore Pc PiP Channel fix R Rec Roundel Ra Rec Audio PID Rh Rec Header Fixer Rp Rec PiP fix Rs Recording Saver S Startup Accelerator Sr Speedy Rec St Stop Ts fix T2 Timer patch T2b Td Timer Data Tf Timer Filename Tp Time Path Ts Timer Setting U Usb Accelerator Uu Usb Upload Wf Wind Faster Xp Play No CYR Xw Watch no CYR Z Disable 0 Aspect Switching Du har utöver dessa: Ar = Autoreboot (jag använder en TAP för samma sak) Fm = ? (hittar jag inte hos R2D2) T = T2??? Xl = aXeL (Är den nåt bra? Av det jag läst så patchar man in denna så kan man inte patcha mera...) Nu skall jag bara få in en time-slot där jag har tillgång till boxen, men tydligen inte i kväll för det är massor av inspelningar satta just idag... :-( /Bosse
Postad 11 October 2009 - 20:31
svegust
-
svegust
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Du har utöver dessa: Ar = Autoreboot (jag använder en TAP för samma sak) Fm = ? (hittar jag inte hos R2D2) T = T2??? Xl = aXeL (Är den nåt bra? Av det jag läst så patchar man in denna så kan man inte patcha mera...)
Min lista är tagen från MyInfo TAP:en. Verkar som MyInfo tar med autostartade TAP's i listan på patchar?! Ar är AutoReboot TAP:en Fm skulle jag tro är TAP:en FontManager T finns hos R2-D2 Timer Patch V4bXl = aXeL. Ska väl om jag kommer ihåg korrekt snabba upp uppstarten. Den är applicerad i Toppyn med hjälp av HDFW TAP:en när jag lägger in en firmware. En sak jag kommit att tänka på med FW 2.87 är att en ruta med "Sätt i kortet" ibland dyker upp och stör. Kan åtgärdas genom att zappa fram och tillbaka men det är något jag inte sett i FW 3.xx Så det är en nackdel med att gå tillbaka. Om jag inte är nöjd med min patchade FW 2.87 efter en tid har jag tänkt testa FW 3.00 och 3.17 för att hitta den senaste firmware som inte har minnesproblem! Mvh Sven
Redigerat av svegust, 12 October 2009 - 05:20.
Postad 12 October 2009 - 07:14
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Min lista är tagen från MyInfo TAP:en. Verkar som MyInfo tar med autostartade TAP's i listan på patchar?!
Ar är AutoReboot TAP:en Fm skulle jag tro är TAP:en FontManager T finns hos R2-D2 Timer Patch V4b Xl = aXeL. Ska väl om jag kommer ihåg korrekt snabba upp uppstarten. Den är applicerad i Toppyn med hjälp av HDFW TAP:en när jag lägger in en firmware.
En sak jag kommit att tänka på med FW 2.87 är att en ruta med "Sätt i kortet" ibland dyker upp och stör. Kan åtgärdas genom att zappa fram och tillbaka men det är något jag inte sett i FW 3.xx Så det är en nackdel med att gå tillbaka. Om jag inte är nöjd med min patchade FW 2.87 efter en tid har jag tänkt testa FW 3.00 och 3.17 för att hitta den senaste firmware som inte har minnesproblem!
Mvh Sven
Det stämmer, MyInfo visar en del TAP's som patchningar. Framför allt autoreboot. Jag tror att det beror på att just dessa TAP patchar F/W något vi uppstart. Jag tycket nog att just krascherna har minskat iom att jag har gått tillbaka till FW 2.87, men har fått andra konstiga saker. Exempelvis när man stänger av boxen, så står det Off på boxens display, men den stänger aldrig av sig. Och så slutar fjärren att fungera för en stund. Efter en stunds desperat tryckande, så försvinner Off på displayen och det går att göra vissa saker. Exempelvis när man trycker på Exit så visas TF5000 Display menyn, Denna tap går i detta läge inte att avsluta. Det går inte att byta kanal och det går inte att få upp boxens egna menyer och info Ända sättet att få stängt av boxen, är att rycka sladden. Detta har hänt mig tre ggr under helgen. Nu har jag inte i närheten alla patcher som Bosse listade. Skall hämta hem dem och patcha upp mig så jag har dessa, så skall vi se vad som händer där efter. Men en sak är säker. Ledigt minne har ökat radikalt då jag backade tillbaka till 2.87 från 3.28. Skulle vara intressant att veta i vilken FW som det började sluka minne. /Kjell
Postad 12 October 2009 - 13:53
Unregisterede23ca3dc
-
Unregisterede23ca3dc
-
Användare
-
-
140 inlägg
Jag tycket nog att just krascherna har minskat iom att jag har gått tillbaka till FW 2.87, men har fått andra konstiga saker. Exempelvis när man stänger av boxen, så står det Off på boxens display, men den stänger aldrig av sig. Och så slutar fjärren att fungera för en stund. Efter en stunds desperat tryckande, så försvinner Off på displayen och det går att göra vissa saker. Exempelvis när man trycker på Exit så visas TF5000 Display menyn, Denna tap går i detta läge inte att avsluta. Det går inte att byta kanal och det går inte att få upp boxens egna menyer och info Ända sättet att få stängt av boxen, är att rycka sladden. Detta har hänt mig tre ggr under helgen.
/Kjell
Hade samma problem med min 5720 och Mystuff 5.62c. Den enda lösningen jag kom på var att ändra P2 till off (Mystuff power handling). Detta stänger av Boxen blixtsnabbt, vet inte om detta är optimalt men det har funkat för mig utan problem i över 2 månader. Stänger inte av Boxen så ofta dock. kör fortfarande 5.62c /Kalle
Postad 12 October 2009 - 17:12
svegust
-
svegust
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hade samma problem med min 5720 och Mystuff 5.62c. Den enda lösningen jag kom på var att ändra P2 till off (Mystuff power handling). Detta stänger av Boxen blixtsnabbt, vet inte om detta är optimalt men det har funkat för mig utan problem i över 2 månader. Stänger inte av Boxen så ofta dock. kör fortfarande 5.62c /Kalle
Har samma problem med att boxen låser sig och bara visar off i displayen. Ska testa att ändra P2 i MyStuff.
Postad 12 October 2009 - 20:19
svegust
-
svegust
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Testar nu att köra FW 3.00 med samma patchar som innan.
Har för mig att denna FW gjorde att Toppyn arbetade i ett pga Boxers nya sätt att sända ut EPG.
Detta verkar jag inte ha problem med nu.
Problemen med hängningen vid avstängning är som bortblåsta (hjälpte inte med att trixa med MyStuffs inställningar med FW 2.87).
Boxen kändes dock seg vid uppstart de första gångerna jag startade om den.
Minneshanteringen är den samma som i 2.87. Jag har 13Mb ledigt efter 1h30min användning.
Redigerat av svegust, 12 October 2009 - 20:21.
Postad 12 October 2009 - 22:31
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Testar nu att köra FW 3.00 med samma patchar som innan. Har för mig att denna FW gjorde att Toppyn arbetade i ett pga Boxers nya sätt att sända ut EPG. Detta verkar jag inte ha problem med nu.
Problemen med hängningen vid avstängning är som bortblåsta (hjälpte inte med att trixa med MyStuffs inställningar med FW 2.87). Boxen kändes dock seg vid uppstart de första gångerna jag startade om den.
Minneshanteringen är den samma som i 2.87. Jag har 13Mb ledigt efter 1h30min användning.
Ok, mycket intressant. Skulle även uppskatta en patchlista. Samt om du upplever problem, och vilka. Tack /Kjell
Redigerat av Chelsean, 12 October 2009 - 22:38.
Postad 12 October 2009 - 23:23
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Testar nu att köra FW 3.00 med samma patchar som innan. Har för mig att denna FW gjorde att Toppyn arbetade i ett pga Boxers nya sätt att sända ut EPG. Detta verkar jag inte ha problem med nu.
Problemen med hängningen vid avstängning är som bortblåsta (hjälpte inte med att trixa med MyStuffs inställningar med FW 2.87). Boxen kändes dock seg vid uppstart de första gångerna jag startade om den.
Jag får med FW 3.00 att kanallistan har uppdaterats hela tiden. Detta får jag inte med 2.87 och inte med 3.28. Skumt. Om det kommer en gång, kan man stå ut med det. Men det kommer ca 1 ggn i minuten, och varje ggn iag trycker på EPG. Detta även om jag gör en ny kanalsökning. Givetvis har jag: Installerat en ny FW med de patchar som Bosse pressenterade ovan. Fabriksinställning Stängt av boxen och gjort den strömlös. Direkt efter en ny kanalsökning får jag samma meddelande. Kanallistan uppdateras, gör en ny kanalsökning. Aldrig får man vara glad. /Kjell
Postad 12 October 2009 - 23:34
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag har just stoppat in officiellt senaste f/w 3.17 med dessa patchar:
AbArBfCkCwDeFHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpZ
Fabriksåterställning, kanalsökning, ny kanallista etc etc.
Nu har jag också tagit bort USB Accelerator TAP från autostart eftersom jag patchat in det direkt i f/w i stället (UUcUu).
Har också startat Memlog som visar 14/10Mb nu efter 10 minuter.
Få se hur det går (har disablat StandBy eftersom det är poänglöst med minneskoll ifall boxen stänger sig efter 2 timmar...)
/Bosse
Postad 12 October 2009 - 23:43
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag har just stoppat in officiellt senaste f/w 3.17 med dessa patchar: AbArBfCkCwDeFHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpZ Fabriksåterställning, kanalsökning, ny kanallista etc etc.
Nu har jag också tagit bort USB Accelerator TAP från autostart eftersom jag patchat in det direkt i f/w i stället (UUcUu). Har också startat Memlog som visar 14/10Mb nu efter 10 minuter. Få se hur det går (har disablat StandBy eftersom det är poänglöst med minneskoll ifall boxen stänger sig efter 2 timmar...) /Bosse
Ok, Spännande Skall titta igenom vilka patchar du har lagt in. testade att försöka patcha 3.17 samma som 3.00 och 2.867, men den del av dem är inte tillgängliga. Så nu väntar vi med resultat av minne och krascher. /Kjell
Postad 13 October 2009 - 00:00
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag har just stoppat in officiellt senaste f/w 3.17 med dessa patchar: AbArBfCkCwDeFHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpZ Fabriksåterställning, kanalsökning, ny kanallista etc etc.
Nu har jag också tagit bort USB Accelerator TAP från autostart eftersom jag patchat in det direkt i f/w i stället (UUcUu). Har också startat Memlog som visar 14/10Mb nu efter 10 minuter. Få se hur det går (har disablat StandBy eftersom det är poänglöst med minneskoll ifall boxen stänger sig efter 2 timmar...) /Bosse
[Uc], vart hittar du den?
Postad 13 October 2009 - 06:16
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Några timmar senare (natten) och minnet är nere på knappt 4 Mb... Får prova en patchad 3.00 härnäst.
Postad 13 October 2009 - 06:50
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jag har en Toppy 5700PVRtHDMI och jag tänkte uppgradera en sista gång med en större disk. Den största PATA disken ligger på 750GB och är ganska dyr och strömkrävande. Den största SATA disken idag är på 2TB och Western Digital har en Green Power model som dels är tyst och inte drar så mycket ström (dvs blir inte så varm heller). Denna kan man idag hitta för ca 2.300:-.
Jag köpte en PATA-SATA-adapter från Delock, den tas in i Sverige av Deltaco (distributör och säljer bara till återförsäljare), deras artikelnr är: SATA-56, pris i butik borde ligga på ca 250:-. Detta är tydligen samma som Bo_B använt.
Jag kör med en ny IDE-kabel och även tricket med att vända kabeln och borra upp hål för att kunna sätta dit den på moderkortskontakten. Frågan är varför man måste göra detta? Jag har aldrig hört om detta tidigare, någon som vet?
Hittills har jag testat med en WD-disk på 160GB och en Seagate-disk på 300GB och det har funkat bra. Jag återkommer när jag satt in 2TB-disken om några veckor.
Nu har jag satt in en 1.5 TB WD Green disk (2TB fanns inte i lager för tillfället men 1.5 TB räcker väl ett tag). Det funkar utmärkt. Förhoppningsvis kommer jag aldrig mer att behöva köpa en ny digitalbox... För övrigt har jag sett en mängd kommentarer om TAParna Mystuff m fl, jag har ej använt dessa men läser man kommentarerna så verkar det vara en "bag of hurt". Själv kör jag en TAP som heter JAG och den funkar utmärkt. ALDRIG krascher eller problem och den kan givetvis själv söka program och spela in. Enda nackdelen är att den använder Boxer EPG-data med de nackdelar det innebär. JAG kör jag både på TF5000 och TF5700.
Postad 13 October 2009 - 07:36
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Nu har jag satt in en 1.5 TB WD Green disk (2TB fanns inte i lager för tillfället men 1.5 TB räcker väl ett tag). Det funkar utmärkt. Förhoppningsvis kommer jag aldrig mer att behöva köpa en ny digitalbox...
Var inte för säker på det. Jag bytte till en 1Tb disk i somras och jag har 600 Gb kvar nu, men 400 Gb på 3 månader tyder på fullt om ett år... För övrigt har jag sett en mängd kommentarer om TAParna Mystuff m fl, jag har ej använt dessa men läser man kommentarerna så verkar det vara en "bag of hurt".
MyStuff är verkligen inte något problem i sig. Det är en väldig förbättring av systemet och att det kommenteras friskt just nu beror på att man gjort en major release av version 6.0 nyss. MyStuff utvecklas hela tiden och problemen löses vartefter. Men vissa funktioner kan vara firmware-beroende och då har vi problem i Sverige... Själv kör jag en TAP som heter JAG och den funkar utmärkt. ALDRIG krascher eller problem och den kan givetvis själv söka program och spela in. Enda nackdelen är att den använder Boxer EPG-data med de nackdelar det innebär. JAG kör jag både på TF5000 och TF5700.
Jag har 13 dagars EPG i min genom att helt skippa Boxers dåliga data...
Postad 13 October 2009 - 08:50
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nu har jag också testat att patch upp boxen. Förut hade jag De4HRS nu testar jag BmBqCbCtDDe4PcRRhRpRsSSrZ.
Jag har ett problem som är relaterade till Mystuff 6.0(tror jag). När jag spelar in två program och titta på det ena i chaseplay (spelar upp lite i efterhand) så händer det att uppspelningen avbryts. Detta sker när inselningen är klar. Jag ser ju programmet i chase play så jag är ju inte vid slutet ännu. I övrigt så fungerar boxen bra.
Postad 13 October 2009 - 08:51
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag har just stoppat in officiellt senaste f/w 3.17 med dessa patchar:AbArBfCkCwDeFHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpZ
Jag börjar misstänka att edra patchar kanske är det som ställer till problem. Jag har tidigare uppmärksammat att en patch gjorde att text-tv-funktionen betedde sig annorlunda. Igår tog jag mod till mig och lade in firmware 3.00 i min TF5700PVRt (utan HDMI).
Jag provkörde boxen utan några patchar först. När jag kollade på text-tv märkte jag att den startar på sidan 100 vid första aktiveringen. Bläddrar jag sedan några sidor framåt, till t.ex. 105 och stänger av text-tv, så startar den på samma sida (105) när jag slår på text-tv igen.
Jag patchade den sedan med [Z] (Disable 0 Aspect switching) och [R] (RecRoundel) och provade med text-tv igen. Nu startar den alltid på sidan 100, även om jag stängt av text-tv på en annan sida. Det är skumt.
Fler som har samma problem med att text-tv alltid börjar om på sidan 100? 
Provade nu med att patcha bara den ena eller bara den andra, men samma problem. Skumt! Jag kör förresten med FWPatcher - kan det vara en del av problemet?
Prova att få en stabil box innan ni trycker den full med patchar, för jag misstänker att även det kan orsaka problem.
Postad 13 October 2009 - 16:07
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Var inte för säker på det. Jag bytte till en 1Tb disk i somras och jag har 600 Gb kvar nu, men 400 Gb på 3 månader tyder på fullt om ett år...
Vad jag menade är att jag tittar mer och mer på nerladdat material (lagligt då givetvis), resten täcks in ganska bra med SVT Play, Viasat Play, TV4 Play etc. Jag kör med programmet Plex på en Mac mini kopplad direkt till TVn och nätverkskopplade servrar. Andelen Boxer-inspelat material av mitt totala tittande minskar hela tiden...
Postad 13 October 2009 - 18:02
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Några timmar senare (natten) och minnet är nere på knappt 4 Mb... Får prova en patchad 3.00 härnäst. 
Nu har jag provat 3.00 patchad, men den fick jag genast ta bort! Den skickade upp en skylt om nya kanaler hela tiden! Pest och pyton. Nästa försök är med 2.87 fullpatchad (AbBfBqCkCwDeFGmHHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ) Nu startar boxen utan några extra kanalmeddelanden i alla fall... Och minnessituationen ser också bra ut. Visar 14.3/13Mb efter en kvart från start.  Men nu har jag fått tillbaka det här TextTV-felet i stället. Hade alldeles glömt det, men det är alltså så att boxen glömmer sidan man är på om man går tillbaka till video. När man sen trycker på textknappen blir det sidan 100 igen...  Suck. Men snabbspolningen med R2D2:s patch Wf är ju i alla fall en klar förbättring!  /Bosse
Postad 14 October 2009 - 01:25
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Problemet med 3.00 är kanallistan. Den säger att den måste uppdateras hela tiden. gör en ny kanalsökning får i alla fall jag upp hela tiden. Kör själv just nu på 2.87 med patcharna ovan. Min box fungerar helt otroligt mycket bättre. /Kjell Några timmar senare (natten) och minnet är nere på knappt 4 Mb... Får prova en patchad 3.00 härnäst. 
Problemet med 3.00 är kanallistan. Den säger att den måste uppdateras hela tiden. gör en ny kanalsökning får i alla fall jag upp hela tiden. Kör själv just nu på 2.87 med patcharna ovan. Min box fungerar helt otroligt mycket bättre. /Kjell
Postad 14 October 2009 - 01:32
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag börjar misstänka att edra patchar kanske är det som ställer till problem.
Jag har tidigare uppmärksammat att en patch gjorde att text-tv-funktionen betedde sig annorlunda.
Prova att få en stabil box innan ni trycker den full med patchar, för jag misstänker att även det kan orsaka problem.
Givetvis har vi testat (läs jag), innan man börjar att patcha. Men det är inte patcherna som gör att ledigt minne går under 5Mb. Det är problem i självaste firmwaren. Just nu kör jag med en patachad 2.87 och MS6.0 och har faktiskt inga problem vad jag kunnat se så här långt. Har inte hängt sig en ända ggn. Alla mina problem verkar som bortblåsta. Nu skall jag vara ärlig och säga att jag inte har hunnit prata med familjen ngt, då jag kommit hem sent ett par dagar och då sover dem redan. men jag har samtidigt varit ensam med min box och fjärrkontrollen. Och under den tiden har inget hänt. Skall kolla om tanten är sur i morgon...
Postad 14 October 2009 - 01:37
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Nu har jag provat 3.00 patchad, men den fick jag genast ta bort!
Den skickade upp en skylt om nya kanaler hela tiden! Pest och pyton.
Nästa försök är med 2.87 fullpatchad (AbBfBqCkCwDeFGmHHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ) Nu startar boxen utan några extra kanalmeddelanden i alla fall... Och minnessituationen ser också bra ut. Visar 14.3/13Mb efter en kvart från start. 
Men nu har jag fått tillbaka det här TextTV-felet i stället. Hade alldeles glömt det, men det är alltså så att boxen glömmer sidan man är på om man går tillbaka till video. När man sen trycker på textknappen blir det sidan 100 igen... 
Suck.
Men snabbspolningen med R2D2:s patch Wf är ju i alla fall en klar förbättring! 
/Bosse
Precis, har exakt samma erfarenhet som du. Dock vet jag inte hur du menar med TextTV felet. Du får du gärna förtydliga lite. Nu använder jag nästan aldrig TextTV så jag kanske kan leva med att det är fel där, vad det nu är... /Kjell
Postad 14 October 2009 - 05:39
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Precis, har exakt samma erfarenhet som du. Dock vet jag inte hur du menar med TextTV felet. Du får du gärna förtydliga lite. Nu använder jag nästan aldrig TextTV så jag kanske kan leva med att det är fel där, vad det nu är...
/Kjell
Så här är det: Man trycker på text-knappen och textTV visar sidan 100. Sen bläddrar man framåt till andra sidor, tex hockeyresultaten på sid 377. Inget speciellt har hänt så man stänger textTV genom att trycka text-knappen igen. Efter ett tag vill man kolla hockeyn igen och trycker text-knappen. Nu visas sidan 100 igen så man måste knappa in 377 för att komma rätt (eller få se nu, var det kanske 387....) Med 3.x så kommer man tillbaka till den sida man var på när man gick ifrån textTV när man trycker nästa gång och det är bra mycket bekvämare. Det funkar ända tills man byter kanal förstås, sen blir det 100 nästa gång. Jag kan leva med detta speciellt som man kan använda textTV-knappen på TV:ns egen fjärr om man vill (det är vad frugan gör hela tiden) och då funkar det på TV:ns vis. Minnet verkar vara stabilt nu i alla fall, 14.4/12.9 Mb hela tiden.  Kan inte heller se några problem i övrigt med 2.87, men det är ju inte så länge sen jag la på den. /Bosse
Postad 14 October 2009 - 08:07
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Så här är det: Man trycker på text-knappen och textTV visar sidan 100. Sen bläddrar man framåt till andra sidor, tex hockeyresultaten på sid 377. Inget speciellt har hänt så man stänger textTV genom att trycka text-knappen igen.
Efter ett tag vill man kolla hockeyn igen och trycker text-knappen. Nu visas sidan 100 igen så man måste knappa in 377 för att komma rätt (eller få se nu, var det kanske 387....)
Med 3.x så kommer man tillbaka till den sida man var på när man gick ifrån textTV när man trycker nästa gång och det är bra mycket bekvämare. Det funkar ända tills man byter kanal förstås, sen blir det 100 nästa gång.
Jag kan leva med detta speciellt som man kan använda textTV-knappen på TV:ns egen fjärr om man vill (det är vad frugan gör hela tiden) och då funkar det på TV:ns vis.
Minnet verkar vara stabilt nu i alla fall, 14.4/12.9 Mb hela tiden. 
Kan inte heller se några problem i övrigt med 2.87, men det är ju inte så länge sen jag la på den.
/Bosse
Ahh! Då hänger jag med. Givetvis är det väl smidigt om man kunde komma tillbaka till samma sida igen. Men om detta är "problemet", så jag jag helt klart leva med det. Jag använder nästan aldrig TextTV. Även om jag ofta kolla hockeyresultaten, så blir det som oftast på datorn. Just nu är jag mest lycklig över att boxen ser ut att gå riktigt bra. Idag skall jag testa boxen grundligt, och "stressa" den lite för att se om det håller. /Kjell
Postad 14 October 2009 - 08:16
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Minnet verkar vara stabilt nu i alla fall, 14.4/12.9 Mb hela tiden. 
Kan inte heller se några problem i övrigt med 2.87, men det är ju inte så länge sen jag la på den.
/Bosse
Du skrev i något inlägg tidigare att du körde en modifierad XMLTV2Mei. Är det något som du tycker jag skall köra, eller skall jag köra den vanliga? I skrivande stund, så använder jag faktiskt inte XMLTV2Mei alls. Och det beror endast på att jag vill hålla ned antal felkällor. Nu när boxen har lärt sig att uppföra sig och visa respekt för sin herre  så tänkte jag börja använda den igen. Så därför undrar jag om jag skall köra samma version som innan eller om du har något nytt. Tack för alla förslag och tips från både dig och andra som bidragit /Kjell
Postad 14 October 2009 - 09:23
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Du skrev i något inlägg tidigare att du körde en modifierad XMLTV2Mei. Är det något som du tycker jag skall köra, eller skall jag köra den vanliga?
I skrivande stund, så använder jag faktiskt inte XMLTV2Mei alls. Och det beror endast på att jag vill hålla ned antal felkällor. Nu när boxen har lärt sig att uppföra sig och visa respekt för sin herre så tänkte jag börja använda den igen. Så därför undrar jag om jag skall köra samma version som innan eller om du har något nytt.
Tack för alla förslag och tips från både dig och andra som bidragit
/Kjell
Jag har inte lagt upp den versionen ännu.... Det jag gjort är att införa en inställning som kan kapa programbeskrivningarna om de blir över en viss längd. Jag satte det på 750 tecken (vilket nästan fyller hela skärmen om man visar det). Vissa XMLTV-beskrivningar var uppåt 3k! Jag skall se om jag kan ladda upp en ny version i kväll. Om Albanien gör ett tidigt mål så blir det programskrivande resten av kvällen.... /Bosse
Postad 14 October 2009 - 10:11
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag har inte lagt upp den versionen ännu.... Det jag gjort är att införa en inställning som kan kapa programbeskrivningarna om de blir över en viss längd. Jag satte det på 750 tecken (vilket nästan fyller hela skärmen om man visar det). Vissa XMLTV-beskrivningar var uppåt 3k!
Jag skall se om jag kan ladda upp en ny version i kväll. Om Albanien gör ett tidigt mål så blir det programskrivande resten av kvällen....
/Bosse
Kan du ta med att den gör en kopia på MEI-filerna?
Postad 14 October 2009 - 10:52
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Kan du ta med att den gör en kopia på MEI-filerna?
Mei-filkopiering är en annan funktion som jag redan har med i den version jag kör med. Jag pratar då om de mei-filer som MS5.x lagrar i MEIs-foldern under settings för att spara beskrivningar på inspelningarna. Med MS6 är detta löst på ett annat sätt och jag har inte lagt till nån funktion för detta sätt ännu. I princip sparas all info i en enda fil och då behöver jag ladda hem denna fil och merga med en som finns lokalt så att det byggs upp en fil med alla inspelade programs data. Detta är nästa uppgift för mig nu när MS6 verkar funka bra. /Bosse
Postad 14 October 2009 - 12:46
fjk31
-
fjk31
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej
Jag har bränt min box när jag skulle byta till en större hårddisk
(Western Digital Caviar Green 1,5TB 5400rpm + Deltaco Intern Ultra (IDE till SATA))
jag använde IDE kabeln som satt i boxen från början (har sen läst bla här att man ska byta IDE kabeln med?).
Kopplade ihop delarna men skruvade inte fast "hårddiskstället" i boxen och inte heller locket.
Tänkt köpa ny box men vill ju gärna vet vad jag gjorde fel så det inte händer igen.
Kan man bränna boxen om man använder original IDE kabeln och måste locket vara
på skruvat när man startat boxen eller vad kan jag ha gjort fel?
Kanske är bäst att byta IDE/SATA adaptern innan man provar igen?
Postad 14 October 2009 - 15:03
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Hej
Jag har bränt min box när jag skulle byta till en större hårddisk (Western Digital Caviar Green 1,5TB 5400rpm + Deltaco Intern Ultra (IDE till SATA)) jag använde IDE kabeln som satt i boxen från början (har sen läst bla här att man ska byta IDE kabeln med?). Kopplade ihop delarna men skruvade inte fast "hårddiskstället" i boxen och inte heller locket.
Tänkt köpa ny box men vill ju gärna vet vad jag gjorde fel så det inte händer igen. Kan man bränna boxen om man använder original IDE kabeln och måste locket vara på skruvat när man startat boxen eller vad kan jag ha gjort fel?
Kanske är bäst att byta IDE/SATA adaptern innan man provar igen? Nätdelen är den farliga punkten!Om du har saker som kan flytta sig runt (ej fastsatta) och komma åt någon av delarna i nätdelen så kan de få 400V DC i sig! Kylarna är rent livsfarliga att ha att göra med eftersom det finns likriktad högspänning på dem.  Dessutom är det ju ett känt faktum att Toppyns nätdel är underdimensionerad och går sönder efter inte alltför lång tid. Då brukar det handla om att byta 5 elektrolytkondensatorer så är den igång igen. Om du backar några sidor i den här tråden så hittar du en diskussion om power-supply reparation med länkar och bilder. Men annars så är det inget jag kan se som kan bränna något (hårddisken?) via IDE-kabeln. Men däremot funkar den inbyggda kabeln ganska visset mot de här IDE-SATA-adaptrarna så man skall köpa sig en 80-tråds ATA-kabel och använda den i stället. Finns på Kjell&Company. Man måste då vända den så att den kontakt där man normalt sätter första hårddisken (den mittre kontakten i en vanlig kabel) i stället sätts i moderkortet (man behöver då borra upp ett hål i kontaktens plast eftersom Toppyn inte har en stiftlist där polariseringsstiftet är borttaget). Strömförsörjning av hårddisk och adapter går från den vanliga 4-poliga strömsladden via en liten adapterkabel som följer med SATA-IDE-adaptern. Väldigt svårt att koppla fel så man bränner något. /Bosse
Postad 14 October 2009 - 16:09
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Hej
Jag har bränt min box när jag skulle byta till en större hårddisk (Western Digital Caviar Green 1,5TB 5400rpm + Deltaco Intern Ultra (IDE till SATA)) jag använde IDE kabeln som satt i boxen från början (har sen läst bla här att man ska byta IDE kabeln med?). Kopplade ihop delarna men skruvade inte fast "hårddiskstället" i boxen och inte heller locket.
Tänkt köpa ny box men vill ju gärna vet vad jag gjorde fel så det inte händer igen. Kan man bränna boxen om man använder original IDE kabeln och måste locket vara på skruvat när man startat boxen eller vad kan jag ha gjort fel?
Håller med Bosse. Det är ovanligt, för att nästa säga att man inte kan ha i sönder hårddisken eller kontrollern genom att använda den ena eller den andra IDE kabeln. Även om man vänder dem åt fel håll, går inget i sönder, men givetvis så hittar inte boxen hårddisken. Jag tycker alltid att man skall sträva efter att använda 80-tråds IDE/ATA kabeln. Har inte hårddisken glidit runt och kommit åt något så låter det också konstigt om något går sönder. Men att lägga hårddisken plant på en metallplatta utan att ha något under kan vara ett riskmoment i fall det exempelvis sticker upp något från plattan (skrivhuvud) eller att den inte är helt plan, då det kan kortsluta styrkortet på hårddisken. Testa att sätta tillbaka den gamla hårddisken och se om allt lirar igen. Men som Bosse skriver, ta det för gud skull försiktigt så du inte kommer åt något på nätdelen. Drag gärna ut strömsladden INNAN du stänger av boxen och vänta ett bra tag innan du rör något inne i boxen. /Kjell
Postad 14 October 2009 - 17:36
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Ny version 1.0.2.40 av XmlTV2Mei uppladdad!Jag har lagt upp en ny version av programmet nu. Nyheter i denna version är följande: - Programbeskrivningen kan begränsas i längd för att inte överbelasta MyStuff. Det visar sig att ibland finns det beskrivningar på flera kilobyte i XMLTV-feeden....
- Backup har införts av den beskrivnings-cache som MyStuff 5.x lägger upp när man spelar in program. Den är gjord som en massa småfiler i foldern MEIs. Jag tappade dessa vid en hängning i somras så program som spelats in tidigare och fortfarande finns kvar på disken har numera väldigt underliga beskrivningar. Med backuptagningen säkrar man att det går att återställa vid en sån händelse.
- Backup av beskrivningscachen för MyStuff 6.x inspelningar har införts av samma anledning som ovan. MS6 använder ett helt annat sätt med endast en fil så det är därför olika backupmetoder. Jag samlar in alla referenser och ackumulerar dessa i en backupfil på PC:n. Den kommer alltså att innehålla en referens till ALLA inspelningar som gjorts även om de raderats på Toppyn längre fram.
Ni kan hitta programmet på min sida XmlTv2Mei for Windows. Observera att den har flyttat från Telia till Bredbandsbolaget nu. (Uppdatera ev bokmärken!). Anledningen är att Telia har sagt upp all webhosting för sina bredbandskunder till årsskiftet!  Jag har gjort en redirect på sidorna på Telia så man kommer till den nya sajten även med gamla bokmärken, fast bara fram till årsskiftet...
Postad 14 October 2009 - 18:11
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Hej
Jag håller med föregående svar. I mitt fall så testade jag ett antal diskar ett antal gånger utan lock och med löst hårddiskfäste så ditt problem beror inte på det.
Postad 15 October 2009 - 08:55
larky
-
larky
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Igår kom en renoverad hårddisk i retur från Seagate med DHL, det står "refurbished " på etiketten, så det verkar gå alldeles utmärkt att skicka in en trasig disk från en Topfieldbox på garantireparation.
Jag väntar på en uppsättning kondensatorer för fix av nätdelen innan jag sätter in den, 20 GB får räcka några dagar till!
Postad 15 October 2009 - 10:04
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Med 3.x så kommer man tillbaka till den sida man var på när man gick ifrån textTV när man trycker nästa gång och det är bra mycket bekvämare. Det funkar ända tills man byter kanal förstås, sen blir det 100 nästa gång.
Jag kör version TF-TEST 3.21 och har inga problem med text-tv, så det fungerar även med 3.x i mitt fall.
Postad 15 October 2009 - 10:09
fjk31
-
fjk31
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag får kolla upp om det går att laga innan jag köper nytt.
Någon som har nåt tips om var man kan hitta delar till PSUn?
Elfa kanske?
TopF_005.JPG 110.16K
3 Antal nerladdningar
Tack för era svar.
Redigerat av fjk31, 15 October 2009 - 10:14.
Postad 15 October 2009 - 16:12
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Ny version 1.0.2.40 av XmlTV2Mei uppladdad! Jag har lagt upp en ny version av programmet nu. Nyheter i denna version är följande:
Snyggt. Skall hämta hem och testa redan i kväll. Låter ju helt fantastiskt kul det här. /Kjell Ny version 1.0.2.40 av XmlTV2Mei uppladdad!
Ni kan hitta programmet på min sida XmlTv2Mei for Windows.
Skall man / behöver man hämta hem ini-filen också, eller är det bara för dem som har en äldre version? Vad jag menar är att har du inkluderat samma ini-fil i installationen ? /Kjell
Postad 15 October 2009 - 16:20
Chelsean
-
Chelsean
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag får kolla upp om det går att laga innan jag köper nytt. Någon som har nåt tips om var man kan hitta delar till PSUn? Elfa kanske?
Elfa är bra och de har det mesta. Om det är spolen som du åsyftar på, så ser den väldigt special ut. Kan tänka mig att man har lindat den med x antal varv. Ser ut att vara en sådan typ där man på fabriken lindar den efter tillverkarens önskemål. Så det är säkert ganska så svårt att hitta en motsvarande. Man skulle nog behöva lite information om den. Men detta är givetvis min privata gissning. /Kjell
Postad 15 October 2009 - 17:02
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Någon som har nåt tips om var man kan hitta delar till PSUn?
 Det är fler som har haft samma problem i alla fall. Stod lite om fenomenet på ett tyskt forum.
Postad 15 October 2009 - 17:39
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag kör version TF-TEST 3.21 och har inga problem med text-tv, så det fungerar även med 3.x i mitt fall.
Jag har provat 3.00, 3.17 och 3.28 och allihop har problem med minneshanteringen. Dessutom är det extra mycket problem med 3.00 angående en skylt som dyker upp hela tiden om nya kanaler... TextTV är däremot OK på alla 3.x såvitt jag vet. Med 2.87 blir minneshannteringen bra mycket bättre och det köper jag hellre än TextTV. Kommer troligen att minska frekvensen av krascher. /Bosse
Postad 15 October 2009 - 17:45
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
XmlTv2Mei Snyggt. Skall hämta hem och testa redan i kväll. Låter ju helt fantastiskt kul det här.
Skall man / behöver man hämta hem ini-filen också, eller är det bara för dem som har en äldre version? Vad jag menar är att har du inkluderat samma ini-fil i installationen ?
/Kjell
Installationsprogrammet levererar en ny inifil, men jag vet inte om den existerande skrivs över... Bäst att kopiera undan din gamla innan du kör setupen. I natt funkade inte min EPG-uppdatering eftersom boxen var avstängd (av TAP StandBy). Men det skulle inte ha betytt något för MyStuff är inställd att starta den kl 02:00 och själva uppdateringen är först 02:10. Fattar inte varför den var avstängd. Men nu skall jag lägga in en funktion som skickar ett mail ifall den missar uppdateringen. Det är inte alltid man kollar log-filerna... /Bosse
Postad 15 October 2009 - 18:48
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Men nu skall jag lägga in en funktion som skickar ett mail ifall den missar uppdateringen. Det är inte alltid man kollar log-filerna...
Ny version XmlTv2Mei 1.0.2.42 med möjlighet till varnings-mail uppladdad. /Bosse
Postad 15 October 2009 - 20:07
svegust
-
svegust
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har provat 3.00, 3.17 och 3.28 och allihop har problem med minneshanteringen. Dessutom är det extra mycket problem med 3.00 angående en skylt som dyker upp hela tiden om nya kanaler... TextTV är däremot OK på alla 3.x såvitt jag vet.
Med 2.87 blir minneshannteringen bra mycket bättre och det köper jag hellre än TextTV. Kommer troligen att minska frekvensen av krascher.
/Bosse
Jag har nu kört 3.00 i tre dagar utan några som helst problem! Är mycket nöjd med hur stabil Toppyn är och hur den funkar tillsammans med MyStuff 6. Kan inte se att den har problemet med minneshanteringen heller... Text-TV använder jag ej... Patchar jag kör på 3.00 Bf - BiosFix V3 D - HDDDetection V4 F - TAP free dir cache fix V2 H - HDD Patch V3 P- Power Restore V7 Pc - PiP Channel Fix V1 R - RecRoundel V2 Rp - Rec PiP Fix V1 S - Startup acceleration patch V4 St - StopTsFix V1 T - Timer Patch V4 Td - TimerData V1 Tf - TimerFilename V1 U - USB Acceleration Patch V1 Uu - USB Upload Acceleration V3 Xp - Playback CYR Fix V5
Postad 15 October 2009 - 20:28
JohnD
-
JohnD
-
Amatör
-
-
50 inlägg
För de som letar efter [Cp] patchen så finns den här: http://www.toppy.org...2/indev.html#CpAnvänds för att få fler funktioner genom att hålla vissa knappar nere en stund. T ex. håll SloMo knappen nere för att se senaste spelade filer, multipla hopp med färgade knappar, sök träffar i EPG m.m /John
Postad 15 October 2009 - 21:31
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
För de som letar efter [Cp] patchen så finns den här:
http://www.toppy.org...2/indev.html#Cp
Används för att få fler funktioner genom att hålla vissa knappar nere en stund. T ex. håll SloMo knappen nere för att se senaste spelade filer, multipla hopp med färgade knappar, sök träffar i EPG m.m
/John
Intressant, jag letade just efter funktionen att se en lista med senaste avspelade programmen men hur jag än använde SloMo så blev det en svart bild på skärmen... Jag har inte Cp... /Bosse
Postad 15 October 2009 - 22:46
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Intressant, jag letade just efter funktionen att se en lista med senaste avspelade programmen men hur jag än använde SloMo så blev det en svart bild på skärmen... Jag har inte Cp...
/Bosse
Men nu har jag Cp också! Så när jag trycker SloMo så dyker en lista på senast avspelade program upp så jag kan enkelt hoppa tillbaka till något av dem. Finemang! /Bosse
Postad 15 October 2009 - 22:50
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Jag har nu kört 3.00 i tre dagar utan några som helst problem! Är mycket nöjd med hur stabil Toppyn är och hur den funkar tillsammans med MyStuff 6. Kan inte se att den har problemet med minneshanteringen heller... Text-TV använder jag ej...
Får du inte upp skylten om kanalsökning hela tiden då? Jag har sökt manuellt på de MUXar som innehåller de kanaler jag är intresserad av, kanske det är anledningen för mig? Hur har du sökt? Och har du testat med MemLog hur det står till med minnesanvändningen? Med 2.87 sjunker aldrig tillgängligt minne under 12 Mb medan det i alla andra jag testat rasar ner till under 4 Mb efter ett tag. Det är vad folket i UK tror orsakar krascherna.... /Bosse
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|