Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,14 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 12 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 16 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 16 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 17 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 17 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 17 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 17 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 17 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 17 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 17 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 17 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 17 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 17 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 17 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 17 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 17 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 02 februari 2008 - 15:38

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tja! Någon som vet om det är någon skillnad på PS-42Q96HD och Samsung PS-42Q96HDX/XEE?

Detta har det nog skrivits om tidigare men XEE-varianten innebär att det är en TV såld Samsung Nordic vilket ger andra (bättre) garantivillkor än en utan XEE som är en slags "gråimport". Använd säkfunktionen så hittar du mer info.

För övrigt, är det någon förutom mig som känner viss besvikelse över att HDMI-ingången är begränsad till 1.2
Har haft planer på att köra en tvix 6500 med tvn men jag kommer inte få ut max av maskinen då tvixen stöder hdmi-1.3

Nu vet jag inte hur det är precis med tvix 6500 men råder en viss onödig hype kring hdmi 1.3. Ska väl innebära möjlighet till någon slags djupare och bättre färg men jag trodde knappast det var något som hittills fanns implementerat i någon hårdvara (gäller ju också att det finns stöd för denna bättre färg i bildmediet). Trodde detta mest bara var en framtida möjlighet i 1.3-specen. Annars kan man ju med 1.3 skicka hd-ljud som bitstream men det har du ju ingen nytta av i TV:n precis... Alltså: tror inte att det spelar så stor roll att den inte har 1.3. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Redigerat av Macarus, 02 februari 2008 - 15:39.

Postad 02 februari 2008 - 19:38

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en Q96 50 för en månad sen och har varit väldigt nöjd fram tills ikväll då TV-jäveln fick för sig att bara stänga av sig. Helt omöjlig att sätta på igen. Tvärdöd. Den blåa dioden lyser inte heller.
Så det blir till att packa ner den i sin gigantiska låda och köra tillbaka den till netonnet där jag köpte den.
Varför är det sån skitkvalité på dagens produkter?

Fortsättning...

Nu går det troll i tv:n tror jag.
Mitt i natten hoppade tv:n igång av sig själv, gissa om vi blev nödiga då.
För att sen efter ett tag bara tvärdö och inte svara på tilltal från varken fjärr eller knapp.
Drog då ur kontakten och gick skakandes tillbaka till sovrummet.

Testade igen nästa morgon och den hoppade igång som om inget hade hänt.
Ska man acceptera ett sånt här beteende från en sån pass dyr produkt?

Gå in i inställningarna och stäng av den automatiska uppdateringen så slipper du att den slår på automatiskt. Efter att ha läst inlägg tidigare i tråden (förstår att du inte orkar, ganska lång nu) så var de det första jag gjorde när jag packade upp tv'n, eller ja det kankse hade gått en timme eller två.

Postad 02 februari 2008 - 21:14

Sasjj
  • Sasjj
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tänkte skjuta in en liten fråga....Jag har en C96 42"

Vad beror det på att svärtan på skärmen är klart sämre i ytterkanterna av bilden? Det är liksom en rand på cirka 5 cm runt om samt lite mer ute i hörnen där svärtan snarare är grå. Det syns inte så enkelt när man har bild, men t.ex. i ett kanalbyte där det finns en svart bakgrund en kort stund så syns det väldigt tydligt.

Jag har sett samma fenomen på några andra plasmor och även på några billigare LCD-skärmar. Vad beror detta på?

Postad 02 februari 2008 - 22:33

ovegeir
  • ovegeir
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Har märkt att svärtan inte är lika bra på alla ingångar. Om man har nersläckt rum och svart bild på skärmen, lyser det rätt mycket via HDMI och VGA-ingången. Däremot är det klart mörkare via EXT och DVT. Detta oavsett hur man justerar ljusstyrka, kontrast mm. Lite irriterande eftersom jag kör HTPC via HDMI och VGA. Någon som vet om detta går att justera i service-menyn eller om det finns någon annan lösning?

EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan. ;) Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden).

Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden. :D

Bara gratulera att du har bra svärta på vanlig tv. Försökte se superman returns igår på canalplus å sämre bild har jag då aldrig vart med om. Tror skärmen var mer grön än svart. Man skulle behållt tjocktvn.

Om det svarta i bilden ser grönt ut (gröna prickar) har du ställt ljusstyrkan för högt. Den ska ligga på max 48-49. Och som sagt, kan någon bekräfta det fenomen jag sett. Alltså att om man har mörkt i rummet och svart bild, att svärtan blir bättre med DVI och 1280x720 50 Hz än andra upplösningar?

mm men nu ligger den på 47 å grönt är det ändå. Svarta/grå kostymer är ett praktexempel hur illa det kan bli. Ibland blir det bara som pixklar av kostymerna, som om de lever. Börjar fundera på om det är min tv som är kass för så här illa kan det inte vara med så dyr produkt. Väntar på superduber scarten sedan ska jag testa dvd och kvarstår skitbilden då så blir det slägga genom tvn

Jeg har hatt 50Q96 siden mai i fjor og har de siste månedene lagt merke til at svartan er mycket bedre på f.eks Scart inngangen enn HDMI. Har forsøkt at switcha mellam HDMI black level setting "Normal" og "Low" men dette løser ikke problemet. Andre som har hatt dette problemet?

Postad 02 februari 2008 - 23:25

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Har märkt att svärtan inte är lika bra på alla ingångar. Om man har nersläckt rum och svart bild på skärmen, lyser det rätt mycket via HDMI och VGA-ingången. Däremot är det klart mörkare via EXT och DVT. Detta oavsett hur man justerar ljusstyrka, kontrast mm. Lite irriterande eftersom jag kör HTPC via HDMI och VGA. Någon som vet om detta går att justera i service-menyn eller om det finns någon annan lösning?

EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan. ;) Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden).

Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden. :D

Bara gratulera att du har bra svärta på vanlig tv. Försökte se superman returns igår på canalplus å sämre bild har jag då aldrig vart med om. Tror skärmen var mer grön än svart. Man skulle behållt tjocktvn.

Om det svarta i bilden ser grönt ut (gröna prickar) har du ställt ljusstyrkan för högt. Den ska ligga på max 48-49. Och som sagt, kan någon bekräfta det fenomen jag sett. Alltså att om man har mörkt i rummet och svart bild, att svärtan blir bättre med DVI och 1280x720 50 Hz än andra upplösningar?

mm men nu ligger den på 47 å grönt är det ändå. Svarta/grå kostymer är ett praktexempel hur illa det kan bli. Ibland blir det bara som pixklar av kostymerna, som om de lever. Börjar fundera på om det är min tv som är kass för så här illa kan det inte vara med så dyr produkt. Väntar på superduber scarten sedan ska jag testa dvd och kvarstår skitbilden då så blir det slägga genom tvn

Jeg har hatt 50Q96 siden mai i fjor og har de siste månedene lagt merke til at svartan er mycket bedre på f.eks Scart inngangen enn HDMI. Har forsøkt at switcha mellam HDMI black level setting "Normal" og "Low" men dette løser ikke problemet. Andre som har hatt dette problemet?

Jag upptäckte exakt samma sak igår!

Om ingen här vet hur man löser detta så blir det att slå en signal till Samsung. Det ärju sanslöst att svärtan ska vara sämst med HDMI när det är den bästa ingången som finns på TV:n. :/

Jag har testat HDMI 1 och 2 och olika upplösningar från datorn.

Jag märker dock även när jag inte skickar ut något att Ext1 och Ext1 ger en svartare "tom" bild än på HDMI. Helskumt.

Postad 02 februari 2008 - 23:59

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Jag upptäckte exakt samma sak igår!

Om ingen här vet hur man löser detta så blir det att slå en signal till Samsung. Det ärju sanslöst att svärtan ska vara sämst med HDMI när det är den bästa ingången som finns på TV:n. :/

Jag har testat HDMI 1 och 2 och olika upplösningar från datorn.

Jag märker dock även när jag inte skickar ut något att Ext1 och Ext1 ger en svartare "tom" bild än på HDMI. Helskumt.

Haha den är verkligen underbar den här tvn. tror nog inte du kommer få så mycke hjälp från Samsung med meddela gärna vad de sagt!

Jag köpte mig en Q96 50 för en månad sen och har varit väldigt nöjd fram tills ikväll då TV-jäveln fick för sig att bara stänga av sig. Helt omöjlig att sätta på igen. Tvärdöd. Den blåa dioden lyser inte heller.
Så det blir till att packa ner den i sin gigantiska låda och köra tillbaka den till netonnet där jag köpte den.
Varför är det sån skitkvalité på dagens produkter?

Fortsättning...

Nu går det troll i tv:n tror jag.
Mitt i natten hoppade tv:n igång av sig själv, gissa om vi blev nödiga då.
För att sen efter ett tag bara tvärdö och inte svara på tilltal från varken fjärr eller knapp.
Drog då ur kontakten och gick skakandes tillbaka till sovrummet.

Testade igen nästa morgon och den hoppade igång som om inget hade hänt.
Ska man acceptera ett sånt här beteende från en sån pass dyr produkt?

Gå in i inställningarna och stäng av den automatiska uppdateringen så slipper du att den slår på automatiskt. Efter att ha läst inlägg tidigare i tråden (förstår att du inte orkar, ganska lång nu) så var de det första jag gjorde när jag packade upp tv'n, eller ja det kankse hade gått en timme eller två.

Inte för jag haft problemet men lär ju få så då kan det ju vara bra och veta VAR i inställningarna man hittar funktionen? De vanliga eller service menyn?

Postad 03 februari 2008 - 00:33

Fowler
  • Fowler
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Okej jag har en Q97 och har fått problem.

Gick in i servicmenyn för att kolla lite vad som fanns och hur länge tvn hade varit på.
Stängde ner den och starta tv och nu är bilden alldeles skev.

Bilden är alldeles för utdragen så på höger sida fattas de drygt 20 cm. Hittar inget i menyn hur man ändrar de så hur gör man?

Postad 03 februari 2008 - 07:55

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Gick in i servicmenyn för att kolla lite vad som fanns och hur länge tvn hade varit på.

Bilden är alldeles för utdragen så på höger sida fattas de drygt 20 cm. Hittar inget i menyn hur man ändrar de så hur gör man?

Tja du ändrar tillbaks allt som du ändrat på när du var inne i servicemenyn.

Postad 03 februari 2008 - 10:15

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Kan inte hjälpa dig med detta ännu, har bara haft min tv sen igår.. Men jag kommer ihåg att jag passerade den inställningsmöjligheten igår. Att man ska kunna justera bilden. Kan kika lite om jag hittar det igen senare.

Jag har en annan fråga. Jag har en PS50Q97, jag tycker att bilden inte blir riktigt filmlik. Det känns mer som en dokumentär eller dokusåpa när man ser på film. Är det en inställningssak eller är det det man får leva med?

Postad 03 februari 2008 - 10:21

Fowler
  • Fowler
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Löste sig. Var helt enkelt så att jag hade kommit åt och ändrat storleken från 42" till 50". Man ska inte pilla där när man är trött ;)

Postad 03 februari 2008 - 11:19

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Löste sig. Var helt enkelt så att jag hade kommit åt och ändrat storleken från 42" till 50". Man ska inte pilla där när man är trött ;)

De var ju tur, annars kan man nog ställa till det rejält för sig om man ändrar på saker inne i servicemenyn.

Postad 03 februari 2008 - 12:09

snovvebovve
  • snovvebovve
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Q96/97 har ju hängt med ett tag nu och jag har länge varit sugen på den... men nu till min undran, kommer det ett modellbyte snart eller? och är det då värt att vänta lite till?

Postad 03 februari 2008 - 12:13

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Kan inte hjälpa dig med detta ännu, har bara haft min tv sen igår.. Men jag kommer ihåg att jag passerade den inställningsmöjligheten igår. Att man ska kunna justera bilden. Kan kika lite om jag hittar det igen senare.

Jag har en annan fråga. Jag har en PS50Q97, jag tycker att bilden inte blir riktigt filmlik. Det känns mer som en dokumentär eller dokusåpa när man ser på film. Är det en inställningssak eller är det det man får leva med?

Stäng av MoviePlus....!!

Postad 03 februari 2008 - 16:17

Krakuanen
  • Krakuanen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan. :D Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden).

Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden. :(

Jag nämde detta för någon sida sedan i tråden: Det blir samma bra svärta via HDMI som EXT om man väljer 50 Hz istället för 60 Hz. Den enda upplösningen som fungerar med 50 Hz är 1280x720 (= 720p). Det är således något med 60 Hz som ger sämre svärta. Om någon orkar kontakta Samsung om detta vore det bra ;)

Postad 03 februari 2008 - 19:40

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Stäng av MoviePlus....!!

Mycket tack. Det blev en helt ny tv.

Postad 03 februari 2008 - 21:34

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Det finns en funktion som heter "Standby-läge uppgradering: På/Av". Det är denna funktion som får TV'n att slå på sig automatiskt utan att du ens rört TV'n eller fjärren. Nu har jag inte själv någon erfarenhet av hur Tv'n uppför sig när funktionen är på då jag slog av funktionen samma dag som jag fick TV'n. Det finns ju inga mjukvaruuppdateraingar på Boxers nät så det finns ju ingen anledning att ha den på. Så här gör man för att slå av den:

1. Tryck på knappen "D.MENU"
2. Välj menyn "Inställning"
3. Välj undermenyn "System"
4. Välj i Systemmenyn "Programvaruuppdateringar"
5. Nu ser du som sista allternativ i menyn "Standby-läge uppgradering: På/Av"
6. Välj alternativet och pila dig till "Av" och tryck "Enter"
7. Funtionen avstängd

Redigerat av Ziegler, 03 februari 2008 - 23:27.

Postad 03 februari 2008 - 23:02

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Hur kollar man vilken version mjukvaran har? :)

Inne i servicemenyn står det:
T-CALPEUMD-2005.0
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-2005

Hjälp...? :)

Postad 03 februari 2008 - 23:34

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hur kollar man vilken version mjukvaran har? :)

Inne i servicemenyn står det:
T-CALPEUMD-2005.0
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-2005

Hjälp...? :)

Är du ute efter versionsnumret för mjukvaran till den inbyggda digitalmottagaren i TV'n (Den som det pratats och som vissa har fått uppdaterat och som fixat felet med den optiska ljudutgången) så går du in i samma meny som i mitt inlägg ovan med skillnaden att du vid punkt 4. väljer "Produktinformation" och där har du programvaruverions och Firmwareversion.

Postad 04 februari 2008 - 04:09

J_Voorhees
  • J_Voorhees
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Löste sig. Var helt enkelt så att jag hade kommit åt och ändrat storleken från 42" till 50". Man ska inte pilla där när man är trött :)

De var ju tur, annars kan man nog ställa till det rejält för sig om man ändrar på saker inne i servicemenyn.

Hur kommer man in i servicemenyn?

Postad 04 februari 2008 - 07:53

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Det finns en funktion som heter "Standby-läge uppgradering: På/Av". Det är denna funktion som får TV'n att slå på sig automatiskt utan att du ens rört TV'n eller fjärren. Nu har jag inte själv någon erfarenhet av hur Tv'n uppför sig när funktionen är på då jag slog av funktionen samma dag som jag fick TV'n. Det finns ju inga mjukvaruuppdateraingar på Boxers nät så det finns ju ingen anledning att ha den på. Så här gör man för att slå av den:

1. Tryck på knappen "D.MENU"
2. Välj menyn "Inställning"
3. Välj undermenyn "System"
4. Välj i Systemmenyn "Programvaruuppdateringar"
5. Nu ser du som sista allternativ i menyn "Standby-läge uppgradering: På/Av"
6. Välj alternativet och pila dig till "Av" och tryck "Enter"
7. Funtionen avstängd

Ok det förklarar ju varför jag inte hittat den. Kör extern box eftersom det verkar vara så mycket strul med den interna boxern. Kanske därför min inte slår av sig då men ska gå in ändå och ändre.

Redigerat av Jimpatheking, 04 februari 2008 - 07:54.

Postad 04 februari 2008 - 07:58

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

EDIT: Har nu kommit fram till att man kan få till svärtan. :) Man måste köra DVI-HDMI med upplösningen 1280x720 och 50 Hz! Alla andra upplösningar eller om man kör 60 Hz ger klart sämre svärta. Inte heller via VGA går det att få samma djupa svärta. Har någon märkt samma sak? Jag är iaf nöjd med att ha fått till svärtan (som jag tycker är enormt viktig för bilden).

Man kan ju ändra i någon av menyerna "HDMI-svärta" låg el. normal testa det jag fick riktigt bra tryck i bilden. :lol:

Jag nämde detta för någon sida sedan i tråden: Det blir samma bra svärta via HDMI som EXT om man väljer 50 Hz istället för 60 Hz. Den enda upplösningen som fungerar med 50 Hz är 1280x720 (= 720p). Det är således något med 60 Hz som ger sämre svärta. Om någon orkar kontakta Samsung om detta vore det bra :)

Sett mycket om att ändre Hz. är det något man kan göra när man har hdmi inkopplat bara för jag har aldrig hittat den funktionen. sedan är det ju roligt att alla vi som har problemet med rullande linjer skyller på scart och så läser man här att scart ger bättre svärta än Hdmi. Ne får bli Blocket för min tv

Postad 04 februari 2008 - 10:08

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Hur kommer man in i servicemenyn?

Titta på det allra första inlägget i denna tråd så får du svaret...

Postad 04 februari 2008 - 11:23

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Tja! Någon som vet om det är någon skillnad på PS-42Q96HD och Samsung PS-42Q96HDX/XEE?

För övrigt, är det någon förutom mig som känner viss besvikelse över att HDMI-ingången är begränsad till 1.2
Har haft planer på att köra en tvix 6500 med tvn men jag kommer inte få ut max av maskinen då tvixen stöder hdmi-1.3

TVn har den HDMI version den behöver för det som tvn själv kan visa. Så länge TVn upfyller dina krav så kommer ju så klart inte HDMI versionen att begränsa TVn på något sätt. I så falla så hade den ju inte haft dom secifikationer den har. Lite luddigt kanske men det jag menar är att du ska köpa en TV efter dina behov, uppfyller den dom så kommer ingångarna på TVn så klart att göra det också.

Postad 04 februari 2008 - 11:39

Krakuanen
  • Krakuanen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det är när man kör DVI-HDMI man kan ställa in frekvensen (i datorn) till 50 Hz istället för 60 Hz. Hur det fungerar med HDMI från DVD-spelare vet jag inte.

Redigerat av Krakuanen, 04 februari 2008 - 11:41.

Postad 04 februari 2008 - 12:00

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Det är när man kör DVI-HDMI man kan ställa in frekvensen (i datorn) till 50 Hz istället för 60 Hz. Hur det fungerar med HDMI från DVD-spelare vet jag inte.

Jag e kass på datorer med tyvärr =(
Vart i datorn ställer man om detta?

En annan fråga, då jag får kass bild genom rgb scarten med rullande linjer som många andra så föreslås det att man ska köra komponent istället. Nu har inte sagem boxen det så frågan är om man kan köra scart-komponent eller om man måste ha en omvandlare?

Redigerat av Jimpatheking, 04 februari 2008 - 13:07.

Postad 04 februari 2008 - 16:00

Sasjj
  • Sasjj
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

En annan fråga, då jag får kass bild genom rgb scarten med rullande linjer som många andra så föreslås det att man ska köra komponent istället. Nu har inte sagem boxen det så frågan är om man kan köra scart-komponent eller om man måste ha en omvandlare?

Om "rullande linjer problemet" vid scart är vad jag tror du menar att det är, så är det oftast en barnlek att åtgärda. Bara att flytta scartkabeln längre ifrån TV:ns 230 V kabel. Det handlar helt enkelt om störningar via scartkabeln. Jag råkade ut för det och såg till att dra scartkabeln minst cirka 50 cm från 230 v kabeln, och de rullande linjerna försvann.

Postad 04 februari 2008 - 19:31

65skoter
  • 65skoter
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej alla nöjda och missnöjda ägare till denna tv.

Min tv en 50 q97 lider av " levande, krypande, fyrkanter i mörka scener detta gör att bilden ser helkonstig ut.
Jag har provat att ändra lite med inställningarna dock ingen seriös kalibrering utan någon direkt förbättring. Inga problem med kablar m.m. detta har jag provat.

Är det någon fler som har samma problem ?
Vad kan man göra åt problemet ?

Hoppas någon vänlig själ sitter med svaret på detta.

Jag kör via HDMI både från DVD samt Digital-TV

// Skoter

Postad 04 februari 2008 - 20:00

Unregisteredd4d4b754
  • Unregisteredd4d4b754
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Min tv en 50 q97 lider av " levande, krypande, fyrkanter i mörka scener detta gör att bilden ser helkonstig ut.
Jag har provat att ändra lite med inställningarna dock ingen seriös kalibrering utan någon direkt förbättring. Inga problem med kablar m.m. detta har jag provat.

// Skoter

Om du tittar på föregående sida i denna tråd så hittar du fler med samma problem och lite tips

Postad 04 februari 2008 - 20:18

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

// Skoter

Om du tittar på föregående sida i denna tråd så hittar du fler med samma problem och lite tips

Har tittat på förgående sidan men hittar inget svar på vårat problem(levande fyrkanter). Jag lämnade tillbaka min första 50q96 för 1 mån sedan(2 veckor gammal) ang. detta problem. Fick en ny, samma problem med denna. Båda var tillverkade i oktober. Har klagat igen och nu befinner sig denna på Anova för reperation. Vi får väl se om de klara av att fixa detta problem, det var inget problem som de kände igen iallafall.

Postad 04 februari 2008 - 20:32

Krakuanen
  • Krakuanen
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
De "dansande" gröna prickarna är normala. Kallas "dithering " och är en teknik för att visa mörka nyanser. Om dithering inte används får man istället "banding", skarp gräns mellan nyanser. Detta ser sämre ut, prickarna däremot syns inte på normalt avstånd. :) Se bara till att ha ljusstyrkan så lågt (ca 48) att inga prickar finns i helt mörka områden.

Redigerat av Krakuanen, 04 februari 2008 - 20:33.

Postad 04 februari 2008 - 20:53

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

// Skoter

Har tittat på förgående sidan men hittar inget svar på vårat problem(levande fyrkanter). Jag lämnade tillbaka min första 50q96 för 1 mån sedan(2 veckor gammal) ang. detta problem. Fick en ny, samma problem med denna. Båda var tillverkade i oktober. Har klagat igen och nu befinner sig denna på Anova för reperation. Vi får väl se om de klara av att fixa detta problem, det var inget problem som de kände igen iallafall.

2 veckor? har Fosforn hunne bränna in sig då? Detta problem var mer markant i början för mig men har nu blive bättre men har istället fått streck i bilden :)
testa fippla med kontrasten i boxern om det möjligheten finns.

Om "rullande linjer problemet" vid scart är vad jag tror du menar att det är, så är det oftast en barnlek att åtgärda. Bara att flytta scartkabeln längre ifrån TV:ns 230 V kabel. Det handlar helt enkelt om störningar via scartkabeln. Jag råkade ut för det och såg till att dra scartkabeln minst cirka 50 cm från 230 v kabeln, och de rullande linjerna försvann.

Ne hjälpte inte. Som sagt finns det inte där när man kollar dvd kopplad med scart så det var nog att hoppas på för mycke.

Postad 04 februari 2008 - 23:09

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Ne hjälpte inte. Som sagt finns det inte där när man kollar dvd kopplad med scart så det var nog att hoppas på för mycke.

Men vad vad händer om du kör med den inbyggda digitala mottagaren? Finns linjerna då oxå? Vad jag förstår så kör du en extern box och då har du ju troligtvis en RF utgång på den så att du kan koppla en antennsladd från boxen till TV'n. Gör det och kolla om du fortfarande har linjer. Jag tycker inte detta är ett alternativ men bara för att kunna ta reda på var du har felet någonstans. Sedan har du väl en dyr scartsladd och inte någon av de billigare varianterna hoppas jag. Det måste vara riktigt bra kvalitet på scarten för att det skall bli en bra billd från en extern box. Du bör lägga några hundralappar för att få en riktigt bra sladd. Jag har slängt en dålig scart för att det blev riktigt sunkig bild från box till TV och då pratar vi till en tjocktv. En platt tv är ännu kräsnare. Så en dyr scart är tyvärr ett måste.

Postad 05 februari 2008 - 07:51

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Men vad vad händer om du kör med den inbyggda digitala mottagaren? Finns linjerna då oxå? Vad jag förstår så kör du en extern box och då har du ju troligtvis en RF utgång på den så att du kan koppla en antennsladd från boxen till TV'n. Gör det och kolla om du fortfarande har linjer. Jag tycker inte detta är ett alternativ men bara för att kunna ta reda på var du har felet någonstans. Sedan har du väl en dyr scartsladd och inte någon av de billigare varianterna hoppas jag. Det måste vara riktigt bra kvalitet på scarten för att det skall bli en bra billd från en extern box. Du bör lägga några hundralappar för att få en riktigt bra sladd. Jag har slängt en dålig scart för att det blev riktigt sunkig bild från box till TV och då pratar vi till en tjocktv. En platt tv är ännu kräsnare. Så en dyr scart är tyvärr ett måste.

Jo det är ingen C ohlsson scart iaf utan en monster. Frågan är dock om det inte blev värre efter jag började köra med den istället för den billiga. Det är den billiga jag har tillfälligt till dvdn nu. Dock var det en smart ide du kom med att koppla vanlig sladd för att se. Tror iofs det bliv bättre igår när jag ställde RGB på medel i boxen. Antar att det är någon medelkontrast för liknande sagemboxar har ju kontrast att ställa in men inte RGb låg medel hög.

Postad 05 februari 2008 - 09:41

65skoter
  • 65skoter
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tack till alla som svarat på mitt problem med levande fyrkanter i mörka scener. Verkar som inget har en lösning på detta kommer att försöka mig på en kalibrering av min TV. Om det inte hjälper blir ett lämna för service.

// Skoter

Postad 05 februari 2008 - 10:00

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Tack till alla som svarat på mitt problem med levande fyrkanter i mörka scener. Verkar som inget har en lösning på detta kommer att försöka mig på en kalibrering av min TV. Om det inte hjälper blir ett lämna för service.

// Skoter

vet att det i vissa recensioner av tvn så får den just kritik för det där problemet om jag nu minns rätt. Tror därför inte service kommer att hjälpa dig. Har du ett bra avstånd till tvn? Jag har testat gå ut i hallen och kolla och upplever faktiskt bilden bättre då eftersom avståndet ökar. I soffan är det som bäst 3m eftersom jag mätte vägg till vägg innan köpet och inte tänkte på att tvn skulle stå på bänk och att man sitter en bit ut i soffan.

Postad 05 februari 2008 - 23:23

Jens Larsson
  • Jens Larsson
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Det finns en funktion som heter "Standby-läge uppgradering: På/Av". Det är denna funktion som får TV'n att slå på sig automatiskt utan att du ens rört TV'n eller fjärren. Nu har jag inte själv någon erfarenhet av hur Tv'n uppför sig när funktionen är på då jag slog av funktionen samma dag som jag fick TV'n. Det finns ju inga mjukvaruuppdateraingar på Boxers nät så det finns ju ingen anledning att ha den på.

Nja, det finns väl möjligen inga uppdateringar för Samsungs grejer. Men uppdateringar kommer det väl? Jag har fått både min Smartbox T20 och min Sagem PVR 6280T uppdaterade via antenn.

Postad 05 februari 2008 - 23:29

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Jo det är ingen C ohlsson scart iaf utan en monster. Frågan är dock om det inte blev värre efter jag började köra med den istället för den billiga. Det är den billiga jag har tillfälligt till dvdn nu. Dock var det en smart ide du kom med att koppla vanlig sladd för att se. Tror iofs det bliv bättre igår när jag ställde RGB på medel i boxen. Antar att det är någon medelkontrast för liknande sagemboxar har ju kontrast att ställa in men inte RGb låg medel hög.

Jaha det gick ju väldans bra det där. Nu vägrar tvn göra en kanalsökning på det digetala nätet. Det har funkat förut för det testade jag när tvn var nu med sedan har jag ju inte haft någon sladd i och nu som sagt vägrar den. Gör bara den första vanliga kanalsökningen och där hittar den ju såklart inget. Vem kan lösa det mysteriet? Jag följer ju plug and play som man ska :(

Postad 06 februari 2008 - 18:52

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Min far har en Q96 och en H/K dvd-37. Det blir mycket bättre bild när man tittar på tv via den inbyggda boxen än om kollar på en dvd film. Bilden blir kornig och allmänt dålig helt enkelt. Har stängkt av alla bildförbättrings grejer som alla rekomenderar. Dvd spelaren scalar upp bilden till 720p via hdmi men det spelar ingen roll vad spelaren scalar upp till eller låter bli, ser ingen skillnad alls. Ska det vara så här, tycker ju att det borde bli minst lika bra som den inbyggda boxen.

Postad 06 februari 2008 - 20:04

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Har haft min 42C96 nu sen i julas, och har märkt 2 jobbiga "fel".

1. Den slår om till den analoga mottagaren ibland, bara sådär. Självklart är den automatiska uppdateringen av digitalmottagaren avstängd. Det händer kanske 1 gång i veckan, men är lika irriterande varje gång. Någon som har sett det?

2. När jag spelar upp material via datorn, så hackar bilden vid panoreringar. Det är inga framedrops utan det sker vid uppspelning av t ex DVD-filmer också. Det hackar inte om jag spelar upp på min TFT som är kopplad till datorn.
TVn och datorn är ihopkopplad via tvns vga-ingång och jag kör extended desktop till tvn i 1024*768.

Redigerat av Unregistered2d4d02ee, 06 februari 2008 - 20:07.

Postad 07 februari 2008 - 08:10

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Har haft min 42C96 nu sen i julas, och har märkt 2 jobbiga "fel".

1. Den slår om till den analoga mottagaren ibland, bara sådär. Självklart är den automatiska uppdateringen av digitalmottagaren avstängd. Det händer kanske 1 gång i veckan, men är lika irriterande varje gång. Någon som har sett det?

2. När jag spelar upp material via datorn, så hackar bilden vid panoreringar. Det är inga framedrops utan det sker vid uppspelning av t ex DVD-filmer också. Det hackar inte om jag spelar upp på min TFT som är kopplad till datorn.
TVn och datorn är ihopkopplad via tvns vga-ingång och jag kör extended desktop till tvn i 1024*768.

Lyxproblem. Själv får man inte ens igång den digitala =(

Postad 07 februari 2008 - 08:51

tassbonn
  • tassbonn
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Halloj Gubbs / Gumms.

Tänkte bara fråga........är nyinköpt med en q96a, och funderar över det här med inbränning/inkörning.
Om det nu är som så att det är viktigt att köra in sin plasma i 200h, varför levereras den då med den dynamiska inställningen som standard (kontrast 100)??? det känns ju motsägelsefullt. Det innebär ju att alla som inte häckar här innan de köper sin tv kommer att köra skiten ur den från början, vilket torde vara 98% av alla som köper en plasma. Är inte Samsung intresserade av nöjda kunder då? Kan någon förklara detta för mig?

Postad 07 februari 2008 - 08:55

Badnick
  • Badnick
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar, känns ändå på något sätt bra att man inte är ensam om detta fenomen.Problemet med att sätta en delay i källan (i mitt fall xbox) är att jag ibland använder TV-ljudet och ibland recievern. Min reciever har några år på nacken så den har ingen lipsyncfunktion, däremot kan man ju lägga in delayer enskilt för varje högtalare frågan är om det räcker (tvivlar på att man kan ha en delay på 90mS) ljudet hinner 3,42m/mS
Ska prova när jag kommer hem.

Ljudet hinner 3,42m/ms? Vad kommer det ifrån?

Ljudet hinner ca: 340 m/s vilket ger att det hinner ca: 0,35 m/ms

Det går inte ljud genom kabeln utan elektriska signaler. Signalen går nästan med ljusets hastighet så då behöver du ca 27 000km kabel.

Postad 07 februari 2008 - 09:41

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar, känns ändå på något sätt bra att man inte är ensam om detta fenomen.Problemet med att sätta en delay i källan (i mitt fall xbox) är att jag ibland använder TV-ljudet och ibland recievern. Min reciever har några år på nacken så den har ingen lipsyncfunktion, däremot kan man ju lägga in delayer enskilt för varje högtalare frågan är om det räcker (tvivlar på att man kan ha en delay på 90mS) ljudet hinner 3,42m/mS

Det går inte ljud genom kabeln utan elektriska signaler. Signalen går nästan med ljusets hastighet så då behöver du ca 27 000km kabel.

Jovisst är det så Badnick men delayen för varje högtalare finns för att kompensera tiden det tar för ljudet att ta sig från högtalaren till lyssningspositionen. Blir ju osynk mellan högtalarna om de står på olika avstånd. Anledningen att vi kom in på denna hastighetsdiskussion var ju om det var möjligt att använda denna "högtalardelay" för att kompensera för läppsynkproblem... Det är väl inte så troligt eftersom en delay på 90 ms skulle kräva att receivern har inställningar för att kompensera om högatalarna står runt 30 meter ifrån varandra. Fast det kan ju vara ett steg på vägen att få det lite mer ok om man kan kompensera en del iaf. Kan ju hända också att det går att lägga in delays både i dvd-spelaren och receivern och på så vis maximera den möjliga fördröjningen.

Redigerat av Macarus, 07 februari 2008 - 09:43.

Postad 07 februari 2008 - 21:35

Diversion
  • Diversion
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej, nybörjare här och har ett par frågor. När man använder Viasat och byter kanal så dyker ju en vit/blå/gul stripe upp där det står programinfo etc. På vår 2 veckor gamla Q96 så är den vid kanalbyte mörk/skuggig med en extra kontur de första 2 sekunderna. sedan verkar den fokusera och färgerna blir klara igen. Detta har inte hänt förut. Någon som har en aning om vad det kan bero på? När ser ett program märks ingen skillnad, som sagt bara stripen när man byter kanal.

Postad 07 februari 2008 - 23:32

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Halloj Gubbs / Gumms.

Tänkte bara fråga........är nyinköpt med en q96a, och funderar över det här med inbränning/inkörning.
Om det nu är som så att det är viktigt att köra in sin plasma i 200h, varför levereras den då med den dynamiska inställningen som standard (kontrast 100)??? det känns ju motsägelsefullt. Det innebär ju att alla som inte häckar här innan de köper sin tv kommer att köra skiten ur den från början, vilket torde vara 98% av alla som köper en plasma. Är inte Samsung intresserade av nöjda kunder då? Kan någon förklara detta för mig?

Det är en mycket bra fråga, men jag tvivlar på att nån här kan svara på den. Jag ringde faktiskt Samsung och frågade vad man ska köra för inställningar i början och då sa de kontrast under 50 och filmläge. Jag glömde iofs att fråga varför den i så fall levereras med fullständigt galna inställningar. Ring och fråga supporten du! :(

Postad 08 februari 2008 - 15:45

Badnick
  • Badnick
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jovisst är det så Badnick men delayen för varje högtalare finns för att kompensera tiden det tar för ljudet att ta sig från högtalaren till lyssningspositionen. Blir ju osynk mellan högtalarna om de står på olika avstånd. Anledningen att vi kom in på denna hastighetsdiskussion var ju om det var möjligt att använda denna "högtalardelay" för att kompensera för läppsynkproblem... Det är väl inte så troligt eftersom en delay på 90 ms skulle kräva att receivern har inställningar för att kompensera om högatalarna står runt 30 meter ifrån varandra. Fast det kan ju vara ett steg på vägen att få det lite mer ok om man kan kompensera en del iaf. Kan ju hända också att det går att lägga in delays både i dvd-spelaren och receivern och på så vis maximera den möjliga fördröjningen.

Ah då förstår jag :) Låter lite svårt att få till praktiskt men borde ju funka.

Postad 09 februari 2008 - 21:43

Frogz
  • Frogz
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon som har problem med att kanalerna hänger sig?? Kör med den inbyggda mottagaren och alla kanaler förutom svt 1,2,4 typ hänger sig...?? Har haft den inne för uppdatering till vers 1011 så nu funkar ju den optiska utgången men som sagt så har bilden istället börjat frysas med jämna mellanrum. Är det tv:n eller är det boxer? Signalstyrkan till kanalerna ligger mellan 80-90 så det är väl fullt tillräckligt? Får väl ringa o snacka med dom annars eller så blir det la service igen....pust!!!

Redigerat av Frogz, 09 februari 2008 - 21:50.

Postad 10 februari 2008 - 10:43

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en Q96/97 eller en Panasonic PX70 av 50" modell nästa månad men har en fundering.
Samsungen har som jag har förstått inte stöd för 1080p signal men 1080i, däremot har Panasonic'en stöd för 1080p.
Jag sitter på en PS3'a och vill ha ut det bästa men frågan är om det är någon skillnad? Någon som kan förklara lite enkelt om det spelar någon roll om den stödjer 1080p eller inte?

Postad 10 februari 2008 - 18:46

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Hej
Ungefär varannan timme försvinner bilden för några sekunder på min 50C96. Har endast märkt detta när jag tittar på vanlig analog TV-sändning. Inte nåt jätteproblem men det skulle vara trevligt om nån visste om det går att fixa på nåt sätt?

Postad 10 februari 2008 - 19:56

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en Q96/97 eller en Panasonic PX70 av 50" modell nästa månad men har en fundering.
Samsungen har som jag har förstått inte stöd för 1080p signal men 1080i, däremot har Panasonic'en stöd för 1080p.
Jag sitter på en PS3'a och vill ha ut det bästa men frågan är om det är någon skillnad? Någon som kan förklara lite enkelt om det spelar någon roll om den stödjer 1080p eller inte?

Skillnaden i det här fallet ligger i att om du köper Q96an så måste du ställa in din ps3a att skicka i 720p. Har du däremot PX70n så tar den emot 1080p och skalar ner den. Båda har ju en upplösning på 1,366 x 768. Rent spontant så känns som att det kvittar men rätta mig om jag har fel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.