Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2014 års modeller: DLA-X35, DLA-X500R, DLA-X700R, DLA-X900R

711 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 23 februari 2014 - 12:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Hur nära taket kan man montera X35?


Du kan montera den väldigt nära, filtret sitter på undersidan så lite luftspann behövs..

#202

Postad 23 februari 2014 - 14:56

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Tack...18 cm + "lite till" blir ju ganska bra ändå. De flesta lär undvika bulor i pannan!

#203

Postad 24 februari 2014 - 17:17

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0
Använd chief RPEU/RPAU med adapterplatta och särr släden direkt i taket

#204

Postad 03 mars 2014 - 19:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Lägger upp lite bilder sen så fort allt har kommit och är uppe.


Hur går det, fått upp någon duk? :)

#205

Postad 04 mars 2014 - 12:05

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Hur går det, fått upp någon duk? :)


Jo då nu har den äntligen kommit, ska sno chefens kamera idag och försöka få upp lite bilder.

Vilken skillnad/Vilken bild nu kan jag ge lite betyg på projjen: Det blir 5 kenta av 5 möjliga :D

#206

Postad 04 mars 2014 - 16:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Gör du rätt i, ser jag fram emot :)

Jo då nu har den äntligen kommit, ska sno chefens kamera idag och försöka få upp lite bilder.

Vilken skillnad/Vilken bild nu kan jag ge lite betyg på projjen: Det blir 5 kenta av 5 möjliga :D


Förstår det 2d bilden är rätt skaplig :D

Redigerat av mcmike, 04 mars 2014 - 16:14.


#207

Postad 08 mars 2014 - 20:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Köpte ett par av dessa Samsung 3D glasögon för att prova och de synkar fint men är alldeles för mörka man ser knappt någonting...

https://www.prisjakt...t.php?p=1793765

#208

Postad 08 mars 2014 - 21:02

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Jag har sett följande blivit rekommenderade förut, kanske är bättre?

https://www.prisjakt...t.php?p=1716245

#209

Postad 08 mars 2014 - 21:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Jag har sett följande blivit rekommenderade förut, kanske är bättre?

https://www.prisjakt...t.php?p=1716245


Ska vara samma lika, bara laddningen som skiljer. Får byta och prova imorgon :)

#210

Postad 08 mars 2014 - 23:54

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Återkoppla gärna om det var någon skillnad. Skulle kännas mindre nervöst om man har barn besök hemma om man inte behövde ge ungen ett par glasögon för 1600:-

#211

Postad 09 mars 2014 - 09:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Original ögon för 1199kr lite billigare i alla fall..Kartong skada..

http://www.elfynd.se...ag3-p-1749.html

Redigerat av mcmike, 09 mars 2014 - 09:36.


#212

Postad 10 mars 2014 - 08:25

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Jag har sett följande blivit rekommenderade förut, kanske är bättre?

https://www.prisjakt...t.php?p=1716245


Själv så hade jag 3D premiär hemma i helgen och jag köpte dessa samsung brillor. Funkade enligt mig väldigt bra=) Blir lite mörkare bild men i min lilla grotta så räckte då ljuset gott och väl=)

#213

Postad 10 mars 2014 - 15:15

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Köpte ett par av dessa Samsung 3D glasögon för att prova och de synkar fint men är alldeles för mörka man ser knappt någonting...

https://www.prisjakt...t.php?p=1793765


Va, har Inga sånna problem med mina iallafall...

#214

Postad 10 mars 2014 - 16:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Va, har Inga sånna problem med mina iallafall...


Kan nog vara så att reacten suger för mye ljus för dessa, men fungerar bra med en vanlig vit duk och det höga lampläget :) Vad vet jag?

#215

Postad 12 mars 2014 - 19:43

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Kan nog vara så att reacten suger för mye ljus för dessa, men fungerar bra med en vanlig vit duk och det höga lampläget :) Vad vet jag?


Kan vara så...

#216

Postad 20 mars 2014 - 19:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
En fix för Mass Fidelity Relay, "Auto-Off" funktionen

Always-on Power Option:
The Relay defaults to STANDBY after 30 minutes of inactivity. To bypass this feature, please follow these steps:
Turn the Relay ON by pressing the power button
Set Relay to your desired output. Analog out (white LED) is the default. To switch to digital output, press and hold the power button (about 5 seconds) until the LED turns orange.
After selecting your preferred output, press and hold down the power button again until the Relay “power cycles” as follows:
Relay first switches to the other output. The LED changes from white to orange, or orange to white.
Relay then powers off, and powers back on again.
The LED now displays the output you selected (white / analog or orange / digital).
The auto power-off feature is now disabled. It can be re-enabled by disconnecting and reconnecting the power adaptor from the back of the Relay.

Redigerat av mcmike, 20 mars 2014 - 19:16.


#217

Postad 21 mars 2014 - 16:45

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

En fix för Mass Fidelity Relay, "Auto-Off" funktionen

Always-on Power Option:
The Relay defaults to STANDBY after 30 minutes of inactivity. To bypass this feature, please follow these steps:
Turn the Relay ON by pressing the power button
Set Relay to your desired output. Analog out (white LED) is the default. To switch to digital output, press and hold the power button (about 5 seconds) until the LED turns orange.
After selecting your preferred output, press and hold down the power button again until the Relay “power cycles” as follows:
Relay first switches to the other output. The LED changes from white to orange, or orange to white.
Relay then powers off, and powers back on again.
The LED now displays the output you selected (white / analog or orange / digital).
The auto power-off feature is now disabled. It can be re-enabled by disconnecting and reconnecting the power adaptor from the back of the Relay.


What?

Redigerat av Jokkmokksjocke, 21 mars 2014 - 16:50.


#218

Postad 21 mars 2014 - 18:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

What?


Precis, fick detta mail om att den skulle göra maskinerna tystare. Tänkte/läste inte på utan la ut den. Kom hem och fin läste öh??

#219

Postad 26 mars 2014 - 20:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Ny uppdatering finns för X500/700/900

http://www3.jvckenwo...date/index.html

http://www3.jvckenwo...ate/index2.html

1. Improvement of HDMI switching and lockups when switching inputs.
2. OSD Menu does not now disappear when RS232C command is received.
3. Improvements in RS-232 control response.
4. Stop sending screen trigger pulse when unit enters ECO mode.
5. Fix intermittent startup when in ECO mode.

#220

Postad 27 mars 2014 - 14:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Test utlåtande X500 av T Ytterberg finns i senaste hembiotidningen, ganska trevlig läsning måste man säga:)

Redigerat av mcmike, 27 mars 2014 - 14:25.


#221

Postad 27 mars 2014 - 14:30

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Test utlåtande X500 av T Ytterberg finns i senaste hembiotidningen, ganska trevlig läsning måste man säga:)


+1

#222

Postad 27 mars 2014 - 20:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Tydligen sitter man på en rätt skaplig bildvisare som han jämförde med Sony (500) i att återge 1080p, bluray och som lever upp till kraven på alla punkter :)

#223

Postad 27 mars 2014 - 21:03

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Låter som det får bli helgläsningen :)

#224

Postad 22 april 2014 - 10:49

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Här synar engelska AVForums JVC's senaste skapelse,och dom gillar vad om ser: http://www.avforums....tor-review.9922

#225

Postad 26 april 2014 - 20:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Efter provat en del nu kan jag bara konstatera att jag gillar clear black och lens inställningar auto 2 . Skarp bild och gräver riktigt djupt i svärtan :wub:

#226

Postad 27 april 2014 - 08:14

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0
Jag skulle klassa "clear black" som en av de sämsta bildfinesserna i JVC:s historia med tanke på hur mycket den förstör. Vid varje kontur och vid varje plats där ett ljust område möter ett mörkare område adderas det halo-effekter och skuggor. Funktionen lyckas till och med sabotera text och grafik. :(

#227

Postad 27 april 2014 - 08:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Jag skulle klassa "clear black" som en av de sämsta bildfinesserna i JVC:s historia med tanke på hur mycket den förstör. Vid varje kontur och vid varje plats där ett ljust område möter ett mörkare område adderas det halo-effekter och skuggor. Funktionen lyckas till och med sabotera text och grafik. :(


Det som är så häftigt är att det som är "sämst" för en annan kan vara det bästa för någon annan. Livet är underbart :)

#228

Postad 27 april 2014 - 09:04

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0
Problemet med att köra finesser som "clear black" är att den tar bilden i en ganska så godtycklig riktning som inte har något med ursprungsmaterialet att göra. I strikt mening tillför "clear black" fel till bilden. Det tillför distorsion och artefakter i form av kantförstärkning, auror och skuggor.

Det innebär att du med din (för övrigt grymma) projektor skapar en bild som du endast kan få på en X500 eller efterföljande JVC-projektor. Nästa gång du ska köpa en ny projektor, eller en ny TV för den delen, kommer du att medvetet eller omedvetet att söka efter en produkt som tillför samma typ av distorsion - det du som du anser vara "det bästa".

Så det kommer att göra köpen knepiga eftersom du också måste brottas med din egen (miss)uppfattning om hur bild egentligen ska se ut. För mig är detta ungefär som att lära sig spela musik på ett felkonstruerat instrument. Din version av für elise på ditt piano blott.

De enda apparaterna jag på rak arm vet har en funktion som är snarlik "clear black" är Pioneers gamla plasma och funktionen "intelligent mode". Den är så ignorerad att man inte ens talar om den. :)

Redigerat av Ringblixt, 27 april 2014 - 09:09.


#229

Postad 27 april 2014 - 09:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Problemet med att köra finesser som "clear black" är att den tar bilden i en ganska så godtycklig riktning som inte har något med ursprungsmaterialet att göra. I strikt mening tillför "clear black" fel till bilden. Det tillför distorsion och artefakter i form av kantförstärkning, auror och skuggor.

Det innebär att du med din (för övrigt grymma) projektor skapar en bild som du endast kan få på en X500 eller efterföljande JVC-projektor. Nästa gång du ska köpa en ny projektor, eller en ny TV för den delen, kommer du att medvetet eller omedvetet att söka efter en produkt som tillför samma typ av distorsion - det du som du anser vara "det bästa".

Så det kommer att göra köpen knepiga eftersom du också måste brottas med din egen (miss)uppfattning om hur bild egentligen ska se ut. För mig är detta ungefär som att lära sig spela musik på en felkonstruerad gitarr.

De enda apparaterna jag på rak arm vet har en funktion som är snarlik "clear black" är Pioneers gamla plasma och funktionen "intelligent mode". Den är så ignorerad att man inte ens talar om den. :)


Nu börjar det bli lite hifi/kabel varning över inlägget, du behöver INTE rätta mig jag/vi tycker detta och det kan du inte göra någonting åt. Det fantastiska är att köper man den sådan här go projektor så har man det valet att använda det eller inte. Så jag fortsätter spela gitarr på en som felkonstruerad :)

#230

Postad 27 april 2014 - 09:39

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0

Nu börjar det bli lite hifi/kabel varning över inlägget, du behöver INTE rätta mig jag/vi tycker detta och det kan du inte göra någonting åt. Det fantastiska är att köper man den sådan här go projektor så har man det valet att använda det eller inte. Så jag fortsätter spela gitarr på en som felkonstruerad :)

Detta är tämligen grundläggande och handlar, till skillnad om kabeltyckande, om fysik och effekterna kan mätas och dokumenteras på objektiva sätt. I fallet med Clear Black är det enkelt. Vi kan tydligt ser hur bilden före och efter funktionen aktiveras. Clear Black tillför något som aldrig fanns i originalbilden.

Och ja. Jag tänker rätta dig när du spelar musik på en gitarr som inte är stämd och när du sjunger falskt. Fast kör du gärna med Clear Black om du gillar det. Jag har i alla fall varnat för konsekvenserna. ;)

Redigerat av Ringblixt, 27 april 2014 - 09:39.


#231

Postad 27 april 2014 - 09:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Och ja. Jag tänker rätta dig när du spelar musik på en gitarr som inte är stämd och när du sjunger falskt. Fast kör du gärna med Clear Black om du gillar det. Jag har i alla fall varnat för konsekvenserna. ;)


Jag tror inte på den allsmäktige och ett tips kan ju vara att skriva i "jag" form. Speciellt när man själv har produkten(JAG), men jag tackar för varningen och önskar dig en bra dag :)

#232

Postad 27 april 2014 - 10:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0
Ifall någon skulle vara nyfiken så fungerar Clear Black ungefär som oskarp mask. Wikipedia: http://en.wikipedia....Unsharp_masking

Effekten är ungefär så här:

Postad bild

Oskarp mask ger ett skarpare intryck vid en första anblick. Ifall man kisar eller kliver långt bak kommer skuggningen att hjälpa öga/hjärna uppleva "skärpa", så Clear Black kanske kan hjälpa ifall man har en sämre duk. X500 med vad som är "4K-nivå" på upplösningen kommer att diffuseras mot en sämre duk.

Samtidigt så äter Clear Black upp en del bildinformation. Nyanser nära vitt och nära svart trycks in i vitt eller svart och den faktiska effekten kan bli sämre detaljintryck.

#233

Postad 27 april 2014 - 10:50

Unregistered257af4db
  • Unregistered257af4db
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Jag vill alltid ha mer botten i mitt ljud. Det är inte korrekt enl en rak frekvenskurva. Vissa gillar crushed black andra inte. Jag kommer således alltid leta efter högtalare som kan ge mig det jag vill ha oavsett om det är korrekt eller inte. Likväl en projektor som fungerar efter mina kompromisser. Lite dist har aldrig skadat, på rätt ställe kan det ge värme på fel låta skrikigt. Tycker man att bilden är bättre med lite dist så är den det.. Sekundära reflektioner, shine och annat skit har redan påverkat bilden negativt och på ett icke korrekt sätt. ;)

#234

Postad 27 april 2014 - 11:36

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0
Fast det är skillnad på distorsion och "värme". Det är skillnad på crushed blacks och djupare gammakurva. Det är skillnad på glittereffekt tillförd av en bildprocessor och shine/glitter från en duk. Det är skillnad på framprocessade skärpeintryck och faktisk, optisk skärpa.

Att du vill ha djupare bas är inte samma sak som att du vill köra baselementet så att det klonkar till när det bottnar i lådan. Likväl har jag mött min beskärda del av personer som tycker att en flåsande, skorrande och entonig subbas hos ett tio år gammalt Logitech-system är deras vision om "bra basbotten".

Då försöker jag upplysa om att man kan få både och. Att du kan få en subjektiv förbättring utan att tillföra direkta fel. Hos X500 ger Clear Black direkta fel i bilden. Med en bättre duk kan man få en faktisk förbättring av den optiska skärpan och man kan finjustera e-shift-processningen för att subjektivt ge ökat skärpeintryck utan att tillföra lika stora fel.

Redigerat av Ringblixt, 27 april 2014 - 11:37.


#235

Postad 27 april 2014 - 11:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Jag vill alltid ha mer botten i mitt ljud. Det är inte korrekt enl en rak frekvenskurva. Vissa gillar crushed black andra inte. Jag kommer således alltid leta efter högtalare som kan ge mig det jag vill ha oavsett om det är korrekt eller inte. Likväl en projektor som fungerar efter mina kompromisser. Lite dist har aldrig skadat, på rätt ställe kan det ge värme på fel låta skrikigt. Tycker man att bilden är bättre med lite dist så är den det.. Sekundära reflektioner, shine och annat skit har redan påverkat bilden negativt och på ett icke korrekt sätt. ;)


Håller med dig, finns mycket på denna planet som inte är korrekt..

Redigerat av mcmike, 27 april 2014 - 12:03.


#236

Postad 27 april 2014 - 13:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0
Ifall Clear Black nu är så fantastiskt, varför använder inte alla film- och TV-produktioner det filtret redan från början? Då kan alla som inte har råd med en X500R ändå njuta av det bästa.

#237

Postad 27 april 2014 - 14:34

Unregistered257af4db
  • Unregistered257af4db
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Det jag menar är att allt är kompromisser. Vita väggar ger sekundära reflektioner och därmed ej korrekt bild. Ex en Firehawk el React kan ge shine som för vissa är otittbar bild... Korrekt eller inte. Om kompromissen är att crushed black ger "bättre" bild för någon så är det fine.. andra gillar autoiris med pumpande gamma.. Är detta korrekt eller ett sätt att ge folk möjligheten att påverka bilden på ett sätt som passar dom bättre. Jag personligen skulle aldrig kunna leva med autoiris på men tydl kan många det.

#238

Postad 27 april 2014 - 14:49

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0

Det jag menar är att allt är kompromisser.


Ja, absolut. Fast Clear Black är någonting helt annat, ett filter som förvränger bilden. Det enda man möjligen skull kunna tänkas "kompromissa" med Clear Black är att man har en så pass dålig duk.

Vita väggar och korrekt projektorbild är inga problem för övrigt. Det är en icke-optimal situation men så länge väggarna är vita och inte, säg, rosa, går det utmärkt att hålla en färgkorrekt bild. Autoiris och korrekt bild är också fullt möjligt.

#239

Postad 27 april 2014 - 15:01

Unregistered257af4db
  • Unregistered257af4db
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Fast är autoiris korrekt med pumpande gamma? Det va nog inte så filmmakaren tänkte sig filmen att gamma skulle åka upp och ner. Korrekt eller inte.. Vita väggar och någon med röd tröja skevar också bilden på ett icke optimalt sätt.

Om något funkar för någon så är det inte vår uppgift att peka finger och säga att det är fel. Att jag öppnat min x35 och satt i en extra iris typ x70/90 ger säkert andra fel men för mig en bättre bild och efter kalibrering korrekt men lägre ljusflöde än x35.

#240

Postad 27 april 2014 - 21:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Att jag öppnat min x35 och satt i en extra iris typ x70/90 ger säkert andra fel men för mig en bättre bild och efter kalibrering korrekt men lägre ljusflöde än x35.


Det viktigaste är att du är nöjd, lätt ganska avancerat :)

#241

Postad 28 april 2014 - 08:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0

Fast är autoiris korrekt med pumpande gamma? Det va nog inte så filmmakaren tänkte sig filmen att gamma skulle åka upp och ner. Korrekt eller inte.. Vita väggar och någon med röd tröja skevar också bilden på ett icke optimalt sätt.

Om något funkar för någon så är det inte vår uppgift att peka finger och säga att det är fel. Att jag öppnat min x35 och satt i en extra iris typ x70/90 ger säkert andra fel men för mig en bättre bild och efter kalibrering korrekt men lägre ljusflöde än x35.


Vad du beskriver är förutsättningar för rummet och utrustningen. Clear Black-filtret är ingenting av detta, utan är ett filter som skapar en felaktig återgivning av bilden. Det är vår uppgift att att peka finger och påvisa detta fel, precis som vi påpekar felen när folk drar skärpereglagen till max, kör dynamic-läge eller använder någon av alla de "förbättrare" som förekommer på TV-apparater.

#242

Postad 28 april 2014 - 09:45

Unregistered257af4db
  • Unregistered257af4db
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 1
Men varför är det din uppgift att peka finger om nu någon jämfört och för den personen tycker att det ser bättre ut.. Korrekt eller inte, vem fan bryr sig! Vissa vill ha helt korrekt andra VILL INTE DET. Vissa tycker att en Darbee är fantastisk andra tycker det är smörja. Tycker man att bildförvrängande tillbehör skapar en mer engagerande bild är detta rätt-för den personen.

Personligen tycker jag inte att DLP blixtar är korrekt i sånt fall för de fanns inte heller med i filmmakarens tanke.. det är mer av en feature från en viss teknik.. ;)

Låt nu folk ha sina filter på om de vill och tycker det ser bra ut utan att bli en messerschmesser!

#243

Postad 28 april 2014 - 10:13

Unregistered44e1cbef
  • Unregistered44e1cbef
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

Men varför är det din uppgift att peka finger om nu någon jämfört och för den personen tycker att det ser bättre ut.. Korrekt eller inte, vem fan bryr sig! Vissa vill ha helt korrekt andra VILL INTE DET. Vissa tycker att en Darbee är fantastisk andra tycker det är smörja. Tycker man att bildförvrängande tillbehör skapar en mer engagerande bild är detta rätt-för den personen.

Personligen tycker jag inte att DLP blixtar är korrekt i sånt fall för de fanns inte heller med i filmmakarens tanke.. det är mer av en feature från en viss teknik.. ;)

Låt nu folk ha sina filter på om de vill och tycker det ser bra ut utan att bli en messerschmesser!


Hej.
Vet inte om jag borde sticka in någon kommentar överhuvudtaget men gör det ändå. Ringblixt har väll aldrig påstått att man inte får ha filtret påslaget ej heller att man måste sträva efter en korrekt bild. Han har däremot sagt sin personliga åsikt.

Anledningen att jag skriver är att jag själv hamnar i liknande situationer med vänner och även fru då jag påpekar vad jag tycker att vissa bildfunktioner gör. Diskussionerna slutar alltid med att jag precis som Ringblixt påpekar att man får göra precis som man vill.



#244

Postad 28 april 2014 - 13:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Men varför är det din uppgift att peka finger om nu någon jämfört och för den personen tycker att det ser bättre ut.. Korrekt eller inte, vem fan bryr sig! Vissa vill ha helt korrekt andra VILL INTE DET. Vissa tycker att en Darbee är fantastisk andra tycker det är smörja. Tycker man att bildförvrängande tillbehör skapar en mer engagerande bild är detta rätt-för den personen.


Inget och hetsa upp sig för, vi kör med det vi gillar :)

#245

Postad 28 april 2014 - 13:51

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 1

Men varför är det din uppgift att peka finger om nu någon jämfört och för den personen tycker att det ser bättre ut.. Korrekt eller inte, vem fan bryr sig! Vissa vill ha helt korrekt andra VILL INTE DET. Vissa tycker att en Darbee är fantastisk andra tycker det är smörja. Tycker man att bildförvrängande tillbehör skapar en mer engagerande bild är detta rätt-för den personen.

Personligen tycker jag inte att DLP blixtar är korrekt i sånt fall för de fanns inte heller med i filmmakarens tanke.. det är mer av en feature från en viss teknik.. ;)

Låt nu folk ha sina filter på om de vill och tycker det ser bra ut utan att bli en messerschmesser!


Nu blir det väldigt off-topic, men jag förklarar hur bild fungerar. Då måste jag peka finger på uppenbara fel.

Clear Black och oskarp mask-filter (som Clear Black bygger på) är produktionsbeslut. Det är inte ett reproduktionsbeslut. Du som lyssnare bestämmer inte vilka distorsions-pedaler Yngvie Malmsteen ska använda på sin gitarr och lika lite är det du som ska bestämma vilka distorsionsfilter som ska appliceras till filmen.

Sedan kan man välja att ta till sig den informationen eller inte och istället godtyckligt förvränga bilden. Jag har också påpekat konsekvenserna av att skapa sig en missuppfattning om hur bild egentligen ska se ut. Dit räknas också Darbee (vilken också bygger på oskarp mask). Du vänjer dig vid en felaktig bild.

#246

Postad 28 april 2014 - 17:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Bra att du påpekar sånt här Ringblixt. Sen är det förstås upp till var och en hur man vill ha bilden men i längden tror jag att de flesta bildintresserade trivs bäst med en så korrekt bild som möjligt.

#247

Postad 28 april 2014 - 18:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 1
Definitivt upp till var och en vilken bild man vill ha, korrekt eller ej. Behöver ingen annan avgöra/tala om för mig vad jag gillar, vet jag väl bäst själv. Lämnar det nu och kan bara konstatera att X500 är grym i 2D :)

Redigerat av mcmike, 28 april 2014 - 19:02.


#248

Postad 28 april 2014 - 19:20

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0

Definitivt upp till var och en vilken bild man vill ha, korrekt eller ej. Behöver ingen annan avgöra/tala om för mig vad jag gillar, vet jag väl bäst själv. Lämnar det nu och kan bara konstatera att X500 är grym i 2D :)


Kan tänka mig att den är grym i 3D oxå....

#249

Postad 28 april 2014 - 20:39

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 234 inlägg
  • 0

Definitivt upp till var och en vilken bild man vill ha, korrekt eller ej. Behöver ingen annan avgöra/tala om för mig vad jag gillar, vet jag väl bäst själv. Lämnar det nu och kan bara konstatera att X500 är grym i 2D :)


Definitivt? :) Per definition är det faktiskt inte alls upp till dig att bestämma hur bilden ska se ut. Pr3c1s s0m d3t 1nt3 är upp t1ll m1g 4tt st4va hur jag v1ll. Sedan jag förstås välja att stava fel för att jag tycker det är "skönare text" eller vad jag nu har för godtycklig anledning. Men då får jag också ta konsekvenserna av detta.

Och det är faktiskt ingen som någonsin talat om för dig vad du gillar. Det vet du bäst själv.

Vad man tycker är bättre/sämre och vad som är rätt/fel är två olika saker. Tyvärr tycks många blanda ihop dessa.

#250

Postad 28 april 2014 - 20:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att den är grym i 3D oxå....


Har inte kollat så mycket, men det ser bra ut. Grym är att ta i :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.