Det är två olika tv-apparater.
Hej Anders!
Som jag har fattat det så är det i princip samma TV fast LC2R har 2HDMI medans LB har endast 1. Sen är det designen som skiljer!? Men jag har kanske blandat ihop det?
//JockeR
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - LG 32 / 37 / 42LB1 *
Startad av
ille
, Feb 16 2006 17:44
450 svar till detta ämne
17 relaterade trådar
Postad 07 August 2006 - 15:17
Hej Anders! Som jag har fattat det så är det i princip samma TV fast LC2R har 2HDMI medans LB har endast 1. Sen är det designen som skiljer!? Men jag har kanske blandat ihop det? //JockeR Postad 07 August 2006 - 15:27
Det är olika apparater. LB1 har EEFL bakgrundsbelysningen vilket LC2 saknar och LB1 använder t.ex fler bitar vad gäller färghanteringen. Dessutom kostar LC2 betydligt mindre trots 2 HDMI-portar (på dom större modellerna) så nog är det skillnader på dom alltid.
Så det är bäst att vi har en tråd för varje Postad 07 August 2006 - 17:57
Som tidigare sagts så är LB1 och LC2 ej jämförbara prestandamässigt. Kollade båda innan jag bestämde mig för LB1 och hur mycket jag än ville att LC2 skulle vara lika bra (fanns hemma och var billigare) så slutade det med att jag väntade 3-4 veckor på LB1 som jag tycker är överlägsen.
Redigerat av Micke O, 07 August 2006 - 17:57. Postad 08 August 2006 - 14:09
Vad är det för kontakt för ljud UT från tvn, som man kan koppla till receiver dvs?
Postad 08 August 2006 - 14:29
Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt Har nu iaf haft min 42LB1R i ett par dagar och är HELNÖJD än sålänge. Kör dock bara vanlig analog kabel TV via Canal Digital. Beställde Digital TV förra veckan, men fick hem papper på att min kreditupplysning inte gick igenom då jag inte hade någon inkomst 2005! Inte konstigt med tanke jag jobbar i Köpenhamn En sak som stör mig dock, men det kan vara jag som gör fel inställning, är att när jag tittade på "Sum of all fears" på TV4 i söndags, så var bilden ok när jag slog över, men efter ett tag så verkade det som bilden "zoomat in" vilket gjorde att TV4 loggan uppe i höger hörn nästan försvunnit helt upp!? Några tips? //JockeR Postad 08 August 2006 - 22:25
Jag har försökt att kolla upp LB1:an live på elgiganten i skövde men de kunde inte visa vanlig TV bild tex svt1 tv4 de ska få ett nytt system så den signal jag fick se kom från dvd . Jag har Boxer och en signalstyrka på 88 och signalkvalite på 74 är signalen tillräcklig för att få en bra bild (även för diverse sportsändningar).
Vore tacksam för svar Postad 08 August 2006 - 22:46
Hej har en kanske självklar fråga men ändå: Går det att ta bort högtalardelen från LB1´an?
Föredrar att dra ljudet via surroundsystemet och så är det ju en design-grej med... Postad 08 August 2006 - 23:43
Vilken "mode" (eller vad det nu heter) kör du? Spectacle? Det finns ju ett par att välja på. Postad 08 August 2006 - 23:43
Två vanliga RCA Postad 08 August 2006 - 23:45
Ljudet kan du köra till din receiver iaf, men vad jag kan se kan man desvärre inte ta bort högtalarna. Postad 09 August 2006 - 00:06
Jag får bättre bild med SCART än med komponent från DVDn (Pioneer 575). Kan ngn av er kolla med SCART också om ni har en sådan liggande?
Möjliga felkällor är kabel (ClickTronic), dvd-spelaren eller komponent-delen på tvn. Skillnaden är stooor. Med komponent så förloras en hel del detaljer i framförallt mörka scener. Försökte kaliberera med AVIA men det var helt hopplöst när det var kopplat med komponent. Postad 09 August 2006 - 11:48
Jag kör i "full" mode. Vad är skillnaden på den och spectacle?
//JockeR Postad 09 August 2006 - 11:57
Hej!
Jag har precis köpt en 37 lb1 och får den nog imorgon. Jag har haft hem et gäng lcd samt plasma tidigare men varit missnöjd. bla Philips 7320 37", Samsung qh7 40", Philips 5321. jag har kollat grymt mycket och har haft väldigt svårt att bestämma mig. Designen på LG lb1 är ju grymm helt klart snyggaste tv:n just nu. Bilden via HDMI är mycket bra vad jag sett i butik. Jag betalade 16990:- för min 37:a på Inwearhouse. Vilket jag tyckte var ett bra pris. Nu vill jag bara höra följande: * Hur pass bra är bilden via analog? *Är det RGB scart eller inte? *Om jag ska ha kopplat Dator, dvd och Digitalbox. Hur ska jag då koppla dessa för att få optimal bild via samtliga källor? finns för få bra uttag.. *Finns det någon DVD man kan köpa som har DVI in och fler hdmi ut? *Finns det någon hdmi splitt? Väldigt tacksam för svar .....samt BILDER!!!!!! Postad 09 August 2006 - 12:41
Tänkte låna tråden lite...
Har precis varit och hämtat min andra 37LB1 från onoff... Den första jag fick hade ett konstigt ljud/surrande för sig vid mörka scener/kanalbyten/text tvn. Inte ett speciellt högt ljud men helt klart störande. Vid ljusare scener/partier var den knäpptyst. Jag lämnade tillbaka den första för jag trodde det var fel på den men den andra är precis likadan.... Har varit i kontakt med LG och dom "ska titta på det" Nån mer som har ett liknande problem? Nått tips på vad man kan prova? Fixar det sig inte så blir det att lämna tillbaka den..... synd för jag gillar den verkligen... både bilden och utseendet. Postad 09 August 2006 - 13:05
Jag tycker bilden är bra vid analog (har min dvd kopplad med scart). Scarten är RGB. Koppla tex så här: Dator VGA, DVD komponent/scart, digitalbox komponent/scart. Om ni har problem med få ingångar så utnyttja er receiver! Det kallas receiver (mottagare) av en viss orsak... Postad 09 August 2006 - 13:11
Jag får inte pixelmappat att fungera över HDMI. Har du gjort ngt speciellt, tex meckat med Powerstrip el dyl? Vad har du för grafikkort? Jag har 6800GT och det funkar fint över VGA men inte med DVI->HDMI :/ Postad 09 August 2006 - 23:07
Digital-tv är digitalt. Antingen har du 100% bild och ljud eller också har du 0% = KLART märkbara drop-outs i signalen (till exempel kraftiga ljud eller bildstörningar). Med andra ord - ser du inga märkbara störningar i dag är din signal god nog för vilken lyx-TV som helst. Har du märkbara störningar kommer de vara precis lika j*vliga oavsett vilken TV/proj du har Redigerat av evilhellsatan, 09 August 2006 - 23:13. Postad 09 August 2006 - 23:49
Hejsan!
Jag har blivit sugen på denna TV! Läste om den på deras hemsidan. Sitter Komponent-kontakterna på sidan?? Det tyckter jag var mindre bra. Tänkte köra DVD-spelaren via komponent. Kommer att se lustigt ut med 3 sladdar sticka ut på sidan. Sen undrar jag också om någon har denna monterad på väggen, och isåfall hur mycket bygger den ut från väggen? Mvh Qudos Postad 10 August 2006 - 06:24
Component uttaget sitter på vänster sida.
Däremot så är uttagen en bit in mot TV'ns mitt så inga kablar sticker ut. Det sitter även en kabelhållare bakom som håller kablarna mot TV'ns baksida. Detta för att man inte ska ha kablarna hängande. /umh Redigerat av umh, 10 August 2006 - 06:25. Postad 10 August 2006 - 06:48
sommar_bilder_2006_171.jpg 839.5K
291 Antal nerladdningarHej!Jag fick min LG lb1 37" igårkväll. Jag kopplade in det direkt och blev VÄLDIGT nöjd med bildkvalitén på analog tv via antenn. Jag har som sagt haft hem ca 4 st lcd som alla bara haft dålig bild via analog men LG:N är mycket bra. jag hade läst lite om att tv:n kan surra vid mörka scener och detta märkte jag av tydligt nä jag började se på den, så fort det blev en mörk sen så surrar tv:n och också när man byter kanal så surrar den till eftersom bilden blir svart däremellan. Jag blev mycket missnöjd av detta men Är så supernöjd med tv:s bild. Jag började pilla lite i inställningarna och efter 10 minuters pillande så hade jag lyckats få bort surret. Surret uppkommer då man har intelligent eye påslaget, om man ändrar läget till Dynamik eller något annat så slutar det direkt PiP funktionen är helt suverän otroligt bra och smart och bildkvallitén på samtliga källor är outstanding. Jag är en extremt kräsen person när det gäller att köpa saker, men jag kan starkt rekomendera denna tv 10 poäng av 10.... LÄTT!! Jag betalade 16990:- på Inwearhouse och för det priset så får man inte en bättre 37" med kannon bild. Den spöar allt i sin väg. Samt att tv:N är så Fruktansvärt SNYGG Postad 10 August 2006 - 07:02
HMM Måste dock göra ett tillägg Det verkar som om den enda inställning som man kan ha på utan att det surrar är Dynamisk ....Men kan man då inte göra inställningar av ljus, skärpa, svärta. utan att tv:N automatiskt ställer in sig på USER. OCH då surrar ju tv:n ......hmm...Kan man ändra insällningar Om man kör via dynamisk....?
Postad 10 August 2006 - 07:13
the_nas---> Surret verkar ha nått med kontrasten att göra. Ändrar jag på den så blir det bättre.... men då blir inte bilden som jag vill ha den :-(
Jag ska avvakta och se vad LG kan komma med för lösning. Postad 10 August 2006 - 07:35
HMM jo det är tydligt att något är galet......fan så surt... Men varför surrar den inte i läget dynamisk....??? ...URGHHH..
Postad 10 August 2006 - 08:10
Har testat lite mer här hemma nu och så länge man använder "dynamisk" så är det inge problem
Men det som är lite konstigt är att det går att ändra kontrasten utan att det börjar surra... Men om jag byter ingång ...från tex AV1 till AV2 och sen tillbaka till AV1 så börjar det surra igen. Men knäpper man över på dynamisk så blir det helt ok igen Hoppas verkligen dom hör av sig från LG snart Postad 10 August 2006 - 08:17
Skumt med alla era tvapparater som surrar, jag har testat alla olika lägen och tycker inte jag hör något konstigt ljud varken vid ljusa eller mörka bilder, ska testa ikväll igen och stå nära tvn.(har 42an).
En annan sak: När jag slår på intelligent eye på min tv så går kontrasten upp till 100 och sen sjunker den långsamt och efter en stund hamnar alltid alla värden på 65, 50, 35, 30 om jag inte minns fel (det är iallafall exakt samma värden varje gång). Sen rör dom sig inte. Jag trodde intelligent eye skulle ligga och justera värdena efter ljuset i rummet etc? Värdena är alltid exakt dom samma oavsett om det är dag eller natt eller vilken källa jag använder. Mill: Jag har ett geforce 7600gt och 1360x768 i 60hz ska du kunna välja direkt i windows utan powerstrip om du har installerat nvidia drivrutinerna. Lägg in 91.33 från här (oroa dig inte för att det är en beta, den enda skillnaden mot den officiella 91.31 är att dom fixat en bugg så man slipper få upp en ballong nere i hörnet efter varje omstart). Andra refreshrates än 60hz i 1360x768 måste man dock ställa in med powerstrip. Postad 10 August 2006 - 08:30
Jo glottis. Jag känner igen det du talar om...Riktigt riktigt irriterande, fan jag som är så nöjd i övrigt.....När man äntligen lyckas få hem en tv med bra bild...ja då surra den jäkeln
Postad 10 August 2006 - 09:11
Jag kör Intelligent Eye för jämnan då jag tycker det ger bästa bilden.
Om det är ljust i rummet och jag lägger handen över "ögat" så ändrar sig värdena för bildinställning som det ska. Min TV surrar inte så jag hör det på 3 meters avstånd. Lägger jag örat nära TV'n så hörs ett svagt surr vid mörk bild. /umh Postad 10 August 2006 - 20:55
Hade samma fundering som dig blackburn_ och trodde först att tv:ns intelligent eye funktion inte fungerade. Mina värden stod på samma siffror som för dig. Men testa att lysa med en ficklampa mot "ögat" på den högra högtalaren samtidigt som du har tryckt på meny knappen, så kommer du att se hur den justerar upp kontrast mm. Det krävs alltså att man har relativt ljust rum för att den ska justera upp värdena.
Är mycket nöjd med tvn (42 an) och har heller inga problem med surret som vissa verkar ha. Hör endast ett svagt vinande om man har knäpptyst i rummet och står just ovanför. Svärtan var en punkt som jag var lite orolig för innan jag köpte den men är mycket imponerad av att en lcd tv kan visa så bra svärta. Postad 10 August 2006 - 21:16
Hej igen!
Tack för svaret om utgångarna! En annan fråga, hur är betraktningsvinklen på denna skärm (37":n för att vara mer exakt). Mvh Q Postad 10 August 2006 - 21:24
bra i sidled, skitkass i höjdled (som alla andra LCD). Postad 10 August 2006 - 21:24
Ok, tack. Postad 10 August 2006 - 21:25
Ska bara påpeka att min tv inte surrar vad jag än tittar på. Enda negativa än så länge är att den är seg.
Postad 11 August 2006 - 12:31
Angående surret i tvn...
Har pratat med onoff och med LG. LGs svar på det hela var "det ska vara så" Så enligt dom är det helt ok att det låter som en geting är instängd i tv om man sänker kontrasten under 100..... Blir till å se sig om efter en ny tv.... nån som har nått tips i 20000kr klassen? (inte en LG då) Postad 11 August 2006 - 12:46
Hej!
Tack för svaret om betraktningsvinkeln!
Det där lät ju inte speciellt bra. Det enda ljud som kommer ut ur en TV borde ju vara det som följer med TV-sändningarna. Mvh Q Postad 12 August 2006 - 09:11
Hmm SÅ JÄKLA SYND...snygg tv med bra bild, bra pris 16990:- för 37" och så låter tv:n som en rakapparat om man drar ner konrasten till under 100...eller har någon annan inställning än "DYNAMIK MODE" (det innebär att det inte går att göra personliga inställninga av skärpa, ljus, kontrast.
Precis som Glottis så ringde jag till LG och talade med dom, otrevligare tjej har jag fan alldrig talat med. Hon hette Åsa eller nått, Hon sa på stockholms slang,,,,asså du asså nu äre såhär asså,,,man får helt enkelt leva med att tv:n låter asså, thats life asså. Det ska låta vid mörka scener och kanalbyten ett surrande ljud sa hon ..asså det är så på alla LG......Det är för att den utnyttjar mera ström då...å då surrar den asså..... Gissa om jag har skickat tillbaka tv:n HELT JÄVLA OTROLIGT HUR EN TV SOM SKA ANSES SOM LG:s FLAGGSKEPP KAN SURRA SÅ OCH ATT DET SKA VARA NORMALT jag rekommenderade denna tv tidigare....men efter detta så gör jag det inte Mycket dåligt. Postad 12 August 2006 - 09:15
Ni som har surrande tv, när är era tillverkade? Verkar som att 50/50 har fått ett surrande exemplar. Även om det ska vara "normalt" så surrar inte min iaf.
Postad 12 August 2006 - 09:20
Det är det som är så konstigt. Det skyltexet som dom har på ONOFF är helt knäpptyst....
Ska dit idag och se hur vi ska lösa det här =) Postad 12 August 2006 - 09:21
Är det förresten ngn som har förklaringar till alternativen i service-menyn?
Postad 12 August 2006 - 10:39
Jag fick 32lb1 i förrgår och vart lite bestört över att tv:n såg ut att vara upppackad en gång tidigare, handboken var inte i nyskick och frigoliten hade skador i sig. (Köpt från fyndbörsen).
Dock inga problem med tv:n så varför klaga och riskera att få en tv med döda pixlar eller surrande ljud. Det jag noterade var även att det är en importerad tv jag fått (antar att det är därför fyndbörsen är billigare). Då det inte följde med någon manual på svenska eller svensk garanti, hoppas att fyndbörsen tillhandahåller denna garanti ändå. Ang surret så är det som sagt inget sådant på min, men det låg med en kretskort-karta i lådan så antar att den varit inne på reparation, ev för tidigare surr? Hur kommer man in i servicemenyn och förlorar man garantin då? Postad 12 August 2006 - 11:05
Importerad eller inte, min är köpt hos inwarehouse och det var samma sak där; engelsk manual och garantiavtal. Spelar dock ingen roll i praktiken. Om engelskan är kranglig finns det svensk att ladda hem. Service-menyn kommer man åt genom att trycka MENU på fjärren och MENU på TVn samtidigt och sen släppa precis innan lösenordsfrågan kommer fram. Om du kan hitta ngnstans att garantin går förlorad om man går in i menyn, så ja, annars ser jag inte varför garantin skulle gå förlorad. Jag har själv bara ändrat sorgkanternas färg från grå till svart. Postad 12 August 2006 - 11:29
Till alla som har fått TV med surrande ljud:
Min 37" surrade i alla lägen utom dynamisk, och jag lämnade tillbaks den till butiken varpå LG:s egen servicepersonal hämtade den och reparerade den. Vad jag även vet är att butikschefen fick kontakta LG 3-4 gånger innan de tog tag i saken, så missnöjet med hur LG sköter sin service finns även hos återförsäljarna. Så stå på er och kräv att era apparater åtgärdas kostnadsfritt, alternativt lämna tillbaks dem. Men tänk på att det lönar sig sällan att brusa upp och skälla ut personalen där man handlat. Ett stort grattis till er som köpt denna för 16990kr då jag själv betalade runt 5000kr mer för min apparat. Jag såg nu att Inwarehouse höjt priset till 17990kr, men även det är ett toppenpris för denna TV. Till pettab: Du kommer in i servicemenyn genom att samtidigt trycka "meny" på TV:n och fjärren i ca 5 sek. Du ska släppa knappen på fjärren vid rätt tillfälle annars frågar TV:n efter password och något sådant känner jag inte till. Detta påverkar inte garantin så länge du inte sabbar några inställningar och måste lämna den på service för återställande av dessa. Min starka rekommendation är dock att inte alls göra några ändringar annat än att ändra panelens bakrundsfärg till svart istället för grå. Om man har fått en begagnad TV så är det ju kul att se hur många timmar den gått, och hur många gånger den har stängts av. Redigerat av Unregistered2f44a991, 12 August 2006 - 11:32. Postad 12 August 2006 - 11:53
Va till onoff nu iaf.
Dom hade skickat iväg mitt förra ex till LG på reparation iaf. Dom skulle återkomma till mig när dom har fått tillbaka den. Det ska bli spännande och så vad LG säger... om dom tycker att det är nått fel på den eller inte. Postad 12 August 2006 - 14:41
Jag tror inte LG gör ett jäkla skit, jag var så föbannad på tjeje när jag ringde dit, inte först men efter ett tag då jag talat med henne, hon sa att det var ingen idé vem jag än ringde så skulle jag få samma svar. Dom gör ingenting åt sådanna saker Hon sa både jag och min chef säger NOPE! precis så sa hon NOPE! asså det blir ingenting du får leva med det. Då rin gde jag inwearhouse där jag köpt tv:n och dom sa att alla sådanna ärenden sköter ett företag som heter Powermill.se. Dit får du då alltså skicka din NYA!! tv för reparation. ????? "En ny tv på reparation vafan
Postad 12 August 2006 - 14:44
Glömde också säga att jag misstänker att min tv också varit upppackad tidigare, det syntes tydligt att kartongen var igensatt mer än en gång då det var flera hål där häftklammerna satt, samt att frigoliten var trasig. Helt otrloligt hur inwearhouse kan skicka en beggad tv..eller i alla fall en upppackad.
Postad 12 August 2006 - 21:10
Jag förstår att det är tråkigt att få en redan uppackad TV men vad tycker du Inwarhouse med flera ska göra med TV apparater som returneras av köpare så som dig själv. Kasta bort dem? Postad 13 August 2006 - 06:00
ja
Postad 13 August 2006 - 10:25
Är nog betydligt vanligare än man tror att nätbutikerna säljer begagnade varor, det är väl därför vissa nätbutiker ibland påstår att en vara måste returneras i obruten förpackning. (vilket den inte måste enligt konsumentköplagen) Skulle heller inte tro att det är vanligt att nätbutiker säljer varor för halva priset om dom har fått tillbaka en vara där förpackningen varit bruten och säljer den på nytt. Vilket kanske "stationära butiker" gör eftersom man kan kontrollera varan/förpackningen vid köpet.
Postad 13 August 2006 - 13:46
Nä men allvarligt Jag tycker att det är förjävligt att om man köper en så pass dyr vara som ska vara ny...så vill jag väl fö fan inte ha en tv som en finnig 18åring har suttit och sett p-rulle på och kladdat överallt,
Postad 13 August 2006 - 13:54
Kan vi hålla oss till ämnet?
Tack. (är så trött på att läsa igenom andra 50-sidorstrådar där det står en massa tjafs) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |