Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Automatisk styrning från HTPC

204 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 augusti 2007 - 00:09

hasslof
  • hasslof
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Den där Beckhoff Cx1000, vad är det för rolig liten pjäs?
Var in och kollade på http://www.beckhoff....d_pc/cx1000.htm och det verkar vara något sorts modulPC-system för PLC etc?
finns det mer info om sån här och/eller mer roliga idéer vad man kan göra?

Å andra sidan är det väl kanske dumt att ta det i denna tråd, så du får gärna starta en ny tråd om den :D  (om det inte finns redan?, jag hittade iaf ej)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en extremt liten smidig modulpc som drar väldigt lite ström och utvecklar väldigt lite värme. De jag har har tyvärr 266mhz och 256mb ram, men det räcker för att driva en del enklare applikationer. Du kan köra Win XP Embedded alt Win CE.
Det är bara att klappa på med tex digitala I/O-moduler om man vill, och styra dessa från det integrerade softplc´t.
Dock Beckhoff släppt en ny version med 1ghz processor och den är extremt intressant.
Då jag har några av dom gamla varianterna liggandes så tänker jag stoppa in dom lite här och var i mitt husbygge, nästan som noder... Maila gärna om du vill ha mer info "sjolof (@) gmail.com"

Postad 08 augusti 2007 - 08:41

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Den där Beckhoff Cx1000, vad är det för rolig liten pjäs? /../

<{POST_SNAPBACK}>

Det är en extremt liten smidig modulpc som drar väldigt lite ström och utvecklar väldigt lite värme. De jag har har tyvärr 266mhz och 256mb ram, men det räcker för att driva en del enklare applikationer. Du kan köra Win XP Embedded alt Win CE.
Det är bara att klappa på med tex digitala I/O-moduler om man vill, och styra dessa från det integrerade softplc´t.
Dock Beckhoff släppt en ny version med 1ghz processor och den är extremt intressant.
Då jag har några av dom gamla varianterna liggandes så tänker jag stoppa in dom lite här och var i mitt husbygge, nästan som noder... Maila gärna om du vill ha mer info "sjolof (@) gmail.com"

<{POST_SNAPBACK}>

Vi tar det i en annan tråd istället!

Tror säkert det är fler personer som är intresserade av sådant här.. :-)
Vi väll säkert se en massa fina byggbilder och finurliga lösningar från dig också!
Här har jag gjort en tråd om det hela: https://www.minhembi...howtopic=164294

Hoppas du (och många fler) vill hjälpa till att fylla på lite där!

Postad 08 augusti 2007 - 13:44

Unregistered0f4b4fec
  • Unregistered0f4b4fec
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tja!

Eftersom Kinpings motordukar kör på 433MHz så borde de väl vara möjligt att kunna
få duken att röra på sig via er genialiska usb sticka? :D

Häftigt projekt btw och lycka till i framtiden! :P

<{POST_SNAPBACK}>

VI har varit i kontakt med Kingpin angående just detta, men då dom inte har utvecklat protokollet själv kunde dom inte bistå med den informationen. Om någon har möjlighet att "sniffa" sändaren är det möjligt att det går att lägga in i mjukvaran för TellStick, alternativt skicka fjärrkontrollen till oss, så kan vi "sniffa" den och sedan skicka tillbaka den. En okänd faktor (iaf för oss) är om fjärrkomtrollerna har unika koder för att undvika att man styr grannens duk... Vad vi har förstått så är det någon typ av self-learning-kodsystem, så då måste TellSticken skicka samma som den befingliga fjärrkontrollen för att man ska kunna använda TellStick och fjärrkontrollen oberoende av varandra. Ett alternativ är att man lägger in koden för en eller några fjärrkontroller i mjukvaran, då kan man inte styra duken med den vanliga fjärrkontrollen om inte duken stödjer flera fjärrkontroller.

Postad 08 augusti 2007 - 16:43

oskan
  • oskan
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Okej, ja, mottagardosan som sitter på sladden har en knapp som man trycker in för self-learning. Om man trycker in den, och trycker på någon utav knapparn på fjärkontrollen så programeras mottagaren ta upp signaler från just den fjärkontrollen(tror jag iaf).

Så om jag skulle skicka in min fjärr till er, skulle ni kunna lägga in just den fjärrens "kod" i mjukvaran så att tellsticken kan styra(troligtvis bara) min duk? :)

//

Postad 20 april 2008 - 09:53

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Till slut fick jag tummen ur och gjorde ett nytt plugin till MediaPortal, Tellstick Pause.
Det ger möjlighet att automatiskt släcka lampor när man kollar på film och tända dem igen när man pausar/stoppar. Har man några Ikea Koppla-mottagare så finns också stöd för dimning.
http://forum.team-me...e-plugin-38400/

Redigerat av MrMad, 20 april 2008 - 09:58.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.