Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beckhoff Embedded PC - Hemautomation

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 August 2007 - 08:41

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Ok, själv vet jag inte så mycket om dessa grejor, och vet ärligt talat inte heller var jag ska posta om dessa.. nu blev det under HTPC för det var där det startades genom ett inlägg i denna tråden av hasslof.

Det är alltså de produkter som du hittar under http://www.beckhoff.se (och främst Embedded PC) jag pratar om.

Små modulPC's som är små och inte drar just någon ström.
Produkterna kan alltså användas till att göra ditt hem till ett "smart hem"

Building Automation på deras sida >> http://www.beckhoff....ing/default.htm

De har några pdf:er med exempel på konceptet under Applications och Building Automation: http://www.beckhoff....cat/default.htm
Exvis denna: http://www.pc-contro...5/pcc_hdg_e.pdf

Det är allt jag vet så länge, så jag hoppas på att någon som har erfarenhet av dessa prylar kan posta lite, eller någon (hasslof?) som tänkt bygga hus med lite av dessa prylar postar en byggtråd och länkar in bilder och förklarar lite löst hur det funkar.

Redigerat av BulanS, 09 August 2007 - 07:27.

Postad 08 August 2007 - 08:47

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Mailade Beckhoff och fick lite prislistor på de saker som gäller Home Automation:

Bifogar prislistor över Embedded PC samt BusTerminaler.

Har Ni frågor eller funderingar, står undertecknad till Er tjänst.

Med vänlig hälsning
Håkan Brandt

Bifogad fil  Fieldbus_Components_Swedish_122007.pdf   2.06MB   112 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Industrial_PC_Swedish_012007.pdf   5.24MB   53 Antal nerladdningar

Är väl inte direkt några billiga prylar.. men inte helt jäkla dyra heller.. :D

Postad 08 August 2007 - 19:18

metalworker
  • metalworker
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Mycket intressant! :)

Postad 08 August 2007 - 20:15

hasslof
  • hasslof
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Ok, själv vet jag inte så mycket om dessa grejor, och vet ärligt talat inte heller var jag ska posta om dessa.. nu blev det under HTPC för det var där det startades genom ett inlägg i denna tråden av hasslof.

Just det ja...
För att ytterligare få det att vattnas i munnen på er teknikfreaks så överlåter jag härmed denna länk till er:

Lattjolajbans grejjer
Bläddra runt lite där på siten så ser ni lite saker man kan ha dessa tingestar till...

Sen är det väl som så här att jag mest har kännedom om cx-modulerna. Vi har använt dom i jobbet sedan 2002. SoftPlc´t är jag ingen världsmästare på men det finns säkert andra här som kan programmera TwinCat.

Men prislistorna talar ju för sig själva. Det finns hur mycket kul grejjer som helst att leka med.
Mitt eget lilla husprojekt kommer jag snart att redovisa. Måste utnyttja bonustiden jag har för tillfället (diskbråck) till att få igång prylarna...

(5 st Beckhofff´s, RS232-styrd högt.switch, Logitechs DJ Wireless, D-link DSM-G600 Trådlös NAS-server, 16 takögtalare + sub, LG 15" pekskärm, t.amp 450 förstärkare... m.m. m.m. he he)

Postad 08 August 2007 - 22:13

metalworker
  • metalworker
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Det enda som jag ser som lite kasst med dessa produkter är att dem kör windows vilket jag inte är så imponerad av.

BulanS: Du får berätta mer om ditt projekt, vad som är rimligt att börja med, vad man ska ha till vad etc. Tror många inte förstår vad det är man ska ha och hur de ska användas här. Jag bla :)

Redigerat av metalworker, 08 August 2007 - 22:18.

Postad 09 August 2007 - 07:26

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Ärligt talat har jag själv inget projekt på gång just nu, då jag bor i hyresrätt och inte kan leka runt så mycket. Så orsaken till denna tråden är helt enkelt att få lite input från såna som vet lite mer.

Lite har jag väl iofs själv lyckats snappa upp genom åren.
Men iaf Home Automation är väl ett begrepp som de flesta vet ungefär vad det rör sig om, även om det är ganska brett begrepp då det kan vara allt från att tända en lampa till att automatiskt släcka alla lampor och stänga av alla onödiga elgrejor i hela huset när det inte finns personer i det, för att sen när någon kommer hem tappa upp badvattnet till exakt 37,3 grader och tända mysbelysning och stillsam musik... :)

Iaf så tycker jag man ska kika på PDF:en som jag länkade i första inlägget:
http://www.pc-contro...5/pcc_hdg_e.pdf
Där får man en liten överblick på ett "smart hus", i slutet på pdf:en så finns det ett förenklat "kopplingsschema" man kolal på för att se vilka grejor de använt.

Som jag har uppfattat det hela så har du alltså flera sådana här mini-modul-pc:s runt om i huset där du vill ha en styrcentral, dessa kopplas sen till sen central burk som har koll på alla anslutningar till olika apparater. Dessa kopplas in genom ett BUS-system med massa in/ut-gångar som du kan ansluta till diverse saker. Inte bara till lampor, som kanske är det första man tänker på.
Du kan ex koppla in temp-avkännare, rörelsedeckare, etc etc.
Detta kan du sen styra alltihopa från lite strategiskt utplacerade pekskärmar.. en i köket kanske?
Så du dessutom kan surfa på internet och visa recept på skärmen och slippa ha kokboken framme ?
Det finns väl inga begränsningar eg, utan nästan bara fantasin som begränsar det hela.

Vilket operativsystem som körs på själva burkarna känns lite sekundärt för mig, då det främst är själva systemet för styrning man kommer använda som "frontend", så vad som ligger i botten och skvalpar vet jag inte om man behöver fundera så mycket på..
Ev när man ska ha server etc då.. För mig är det väl då ett litet plus med windows då jag inte är så haj på Linux. (dessutom programmerar jag i Delphi för windows, så enklare göra ngt hack eller så..)
Men som sagt, det är själva konceptet i sig som är det viktiga för mig, ingen OS-diskussion.. <_<

Vi får väl i den här tråden (och alla andra som berör samma saker) se till att utbilda varandra lite.
Jag tycker iaf att det är ett helcoolt koncept som jag vill veta (mycket) mer om.. :angry:

Redigerat av BulanS, 09 August 2007 - 07:35.

Postad 09 August 2007 - 15:04

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ja det här är hur stort som helst, HA -HemAutomatition. Vill så gärna som jag efterlyste helst se ett eget underforum för det. Finns så mycket och det spretar åt alla håll så det blir lite rörigt. Sitter inne med en hel del info men först underforumet. Blir så annars att det skrivs både här och där och långt mellan inläggen. Bra också för den som vill sätta sig in i det och få inspiration om allt är samlat. Detta område är minst lika stort som HTPC och hur skulle det se ut om vi plockar bort det och sprider ut trådarna lite här och var?

Postad 22 September 2007 - 21:41

Bjorn_f
  • Bjorn_f
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej
Jag har börjat fundera på vardagsrumsdator och klickat runt på nätet.
Hur jag kom dit vet jag inte men någonstans hamnade jag på krister_I :s hemsida med länk hit.

Anledningen var att jag såg att han användt X-10 som jag också "amatör" leker med.
När jag tittade vidare i tråden såg jag till min förvåning Beckhoff.
Saken är den att jag började sälja Beckhoff nångång 88-89, blev VD när Beckhoff Automation startade. Nu har jag dragit mig tillbaka och jobbar bara med support på Beckhoff.

Hoppas på ett lungnare arbetstempo och därmed tid att lära/göra mer med PC och hemautomation.
Jag är delvis sjukskriven så jag vet inte hur frekvent jag kommer att titta in på forumet även om det just nu känns som att jag vill göra det dagligen :)
Har ingen vana (än) av forum men är det någon som vill ha info eller hjälp med Beckhoff så hör av er.

Postad 28 October 2007 - 21:04

sjolof
  • sjolof
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har nu några Beckhoff CX1000-moduler som jag ska göra mig av med. Kolla in köp/sälj-forumet: Annons

Mvh
Magnus

Bifogad fil  070820_031.jpg   140.96K   3 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.