Ärligt talat har jag själv inget projekt på gång just nu, då jag bor i hyresrätt och inte kan leka runt så mycket. Så orsaken till denna tråden är helt enkelt att få lite input från såna som vet lite mer.
Lite har jag väl iofs själv lyckats snappa upp genom åren.
Men iaf Home Automation är väl ett begrepp som de flesta vet ungefär vad det rör sig om, även om det är ganska brett begrepp då det kan vara allt från att tända en lampa till att automatiskt släcka alla lampor och stänga av alla onödiga elgrejor i hela huset när det inte finns personer i det, för att sen när någon kommer hem tappa upp badvattnet till exakt 37,3 grader och tända mysbelysning och stillsam musik...
Iaf så tycker jag man ska kika på PDF:en som jag länkade i första inlägget:
http://www.pc-contro...5/pcc_hdg_e.pdfDär får man en liten överblick på ett "smart hus", i slutet på pdf:en så finns det ett förenklat "kopplingsschema" man kolal på för att se vilka grejor de använt.
Som jag har uppfattat det hela så har du alltså flera sådana här mini-modul-pc:s runt om i huset där du vill ha en styrcentral, dessa kopplas sen till sen central burk som har koll på alla anslutningar till olika apparater. Dessa kopplas in genom ett BUS-system med massa in/ut-gångar som du kan ansluta till diverse saker. Inte bara till lampor, som kanske är det första man tänker på.
Du kan ex koppla in temp-avkännare, rörelsedeckare, etc etc.
Detta kan du sen styra alltihopa från lite strategiskt utplacerade pekskärmar.. en i köket kanske?
Så du dessutom kan surfa på internet och visa recept på skärmen och slippa ha kokboken framme ?
Det finns väl inga begränsningar eg, utan nästan bara fantasin som begränsar det hela.
Vilket operativsystem som körs på själva burkarna känns lite sekundärt för mig, då det främst är själva systemet för styrning man kommer använda som "frontend", så vad som ligger i botten och skvalpar vet jag inte om man behöver fundera så mycket på..
Ev när man ska ha server etc då.. För mig är det väl då ett litet plus med windows då jag inte är så haj på Linux. (dessutom programmerar jag i Delphi för windows, så enklare göra ngt hack eller så..)
Men som sagt, det är själva konceptet i sig som är det viktiga för mig, ingen OS-diskussion..
Vi får väl i den här tråden (och alla andra som berör samma saker) se till att utbilda varandra lite.
Jag tycker iaf att det är ett helcoolt koncept som jag vill veta (mycket) mer om..
Redigerat av BulanS, 09 August 2007 - 07:35.