Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 december 2006 - 08:29

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Fick min mottagare igår!
:D

Ser ut att funka bra så långt. Hann inte testa så mycket igår kväll.

Har en Humax VA-FOX T också. Enligt den har jag 75-83% signal och 100% kvalité.
Enligt Topfield:en har jag 45-50% signal och 100% kvalité. Men inga störningar i alla fall.
Humaxen är ju känd för att ha bra mottagardel, men det finns ju glädjemätare också...
Jag bor i ett område med halvtaskig mottagning i Ronneby. Taken på husen runt omkring är fulla av höga antennmaster och jätteantenner. Jag kör en Digiality V-45 och en antennförstärkare inomhus.

Har inte testat komponentkabeln ännu. Kör RGB Scart med dyrare kabel. Bra bild på min Sharp LCD, ungefär som Humaxen. Får se om jag kan testa senare...
TV:n reagerar i alla fall då man slår av och på mottagaren och byter ingång. Det funkade inte med Humaxen...

Kanalbyten är helt ok. Kanske något snabbare än Humax. Humaxen hade lite "glapp-och-sprak-störningar" vid Mux-byte och ibland vid SVTs byte mellan lokal och nationell sändning. Såg inte det på Topfielden.

Den korta loop-kabeln var lite väl stel. Jag har nämligen ett köksöverskåp med frostade glasluckor från IKEA under TV:n. Det är inte så djupt, så jag fick böja den sladden lite mer än jag hade velat. I övrigt en lättplacerad mottagare.

Vet inte om det är för att det är nya batterier i fjärrkontrollen nu, men den funkar mycket bättre än Humax, som var ganska riktningskänslig.

Har inte testat några TAP ännu, men kommer nog att testa MyStuff eller Jag. Är väl en vanesak med hur man vill att EPG ska se ut... Mycket smidigt att kunna se kanalen i en liten ruta medan man skannar igenom EPG.

Manualen är väl ok, men inte den bästa... :D
"Spela in och Spela tillbaka" - Record and Play back...
Refererar till knappar på fjärren med namn jag inte hittar på bilderna. Får nog sätta mig ner och gå igenom dessa instruktioner ett par gånger.

Mjukvaran som låg på var från 27 oktober 2006 om jag minns rätt.

Har bara testat en inspelning än så länge, via EPG på Disney channel. Den funkade, men det är ju bedrövligt med all reklam/trailers som fastnar först på inspelningen eftersom starttiden i EPG inte stämmer med verkligheten. Får testa att trimma timern och klippa i det inspelade senare...

Tack till Göran på digitaltvexperten som hjälpte till med att kolla upp var mitt paket var då leveransen dröjde något.

/Daniel

Postad 07 december 2006 - 08:41

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Har bara testat en inspelning än så länge, via EPG på Disney channel. Den funkade, men det är ju bedrövligt med all reklam/trailers som fastnar först på inspelningen eftersom starttiden i EPG inte stämmer med verkligheten. Får testa att trimma timern och klippa i det inspelade senare...

Hur menar du då? Börjar den ett godtyckligt antal minuter innan det klockslag som EPG:n säger?
Hur är det med stopptiden? Den stoppar väl inte inspelningen några minuter för tidigt??!??!

Postad 07 december 2006 - 08:45

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Nej, nej, nej. Den startar och stoppar då den ska.
Det jag menade var att då inspelningen började pågick fortfarande trailers för andra program.
Men det är väl ett klassiskt i-landsproblem... :D
Inte boxens fels...

Kan tillägga att hårddisken inte alls hörs samt att text-tv funkar klockrent. Den minns en massa sidor och det går blixtsnabbt att bläddra.

/Daniel

Postad 07 december 2006 - 09:53

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Daniel, härligt att du har fått din box :D Vi väntar med spänning på lite mer info när du testat de olika standardfunktionerna i boxen. Skriv så fort du har något.
Har bestämt mig för denna box men väntar på att den ska komma ut till AudioVideo (har ett tillgodo kvitto där).
Jag väntar med spänning på mer info från dig.

/ Niklas

Postad 07 december 2006 - 13:12

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Daniel,

Jag är ny i digital-TV världen men fundera på att skaffa en Topfield 5700 pvr och dessutom två enkla boxar, har fått rekomendationen att Humax VA-FOX skulle vara bra och inte gör livet alltför svårt pga av olika användar gränssnitt etc. Kan du hålla med om detta?

Ser fram emot mer rapporter från dig senare...

Postad 07 december 2006 - 14:42

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
VA-FOX har funkat kanon hemma hos oss.
Inga som helst problem.

Frun och äldsta dottern (7 år) har klarat den galant.
Svärfar gick och köpte en likadan också.

"Usability" är ett fluffigt område... Jag har inte testat några andra mottagare innan.

/Daniel

Postad 07 december 2006 - 23:40

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Trevligt att se fler som har den, testat och är nöjda med funktionaliteten.

Postad 08 december 2006 - 06:41

MiGr
  • MiGr
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Köpte en TF5700PVR på Expert igår.
Har inte hunnit testa så mycket, men installationen var klockren och snabb.

Det jag dock märkte var ett konstant högfrekvent vinande/tjutande från boxen som stör mig.
Jag vet inte om det är fläkt, hårddisk eller något annat ?!

Är det så att det låter om era TF5700PVR också ?

Det som stog i Ljud & Bild att man kan höra hårddisken vid kanalbyte har jag däremot inte noterat.

// Micke

Postad 08 december 2006 - 08:25

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Hör hårddisken bara svagt om jag står riktigt nära. Som ett svagt resonansbrum och sus. Men brummet tror jag att jag kan bli av med genom att sätta den på mjuka tassar.
Eftersom den står i ett skåp hörs det bara då luckorna är öppna och jag är <1m från mottagaren.

Har inte hunnit testa något annat ännu.

Trots regn och blåst så var mottagningen fortfarande bra igår och i morse. Inga störningar.

/Daniel

Postad 08 december 2006 - 10:45

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
MiGR, vilken Expert var det du köpte den på (dvs. vilken stad)? Kan inte hotta den hos min lokala Expert Stormarknad handlare.

Postad 08 december 2006 - 10:49

MiGr
  • MiGr
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Expert Stormarknad Kungens Kurva, Stockholm.
De fick in 1st...

Det var fler på väg och de finns enligt uppgift på deras centrallager - så det borde inte ta mer än någon dag att ta hem till butik.
En annan mindre Expert lovade att de kunde ta hem en på 2 dagar åt mig.

// Micke

Postad 08 december 2006 - 10:52

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Micke, vad kostade den? Både utan abonnemang och med?

Postad 08 december 2006 - 11:12

MiGr
  • MiGr
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Här finns info:
http://www.expert.se...g_digitalTV.pdf

// Micke

Postad 08 december 2006 - 21:15

orjanl
  • orjanl
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det blir nog en TF5700PVRt, men jag har några frågor till er som redan har en:

Hur fungerar det med inspelat material som är krypterat? Kan boxen själv avkryptera detta när kortet är ledigt, eller måste man starta avkrypteringen (kopieringen?) manuellt för varje inspelat program?

Enligt ett tidigare inlägg i denna tråd använder TF5000 båda mottagarna om man spelar in två program även om de är från samma mux, dvs vill man titta på ett tredje program måste det också finnas i samma mux. Gör TF5700PVRt likadant?

Kan man titta på en timer-programmerad inspelning innan den är färdiginspelad?

Tack på förhand
/Örjan

Postad 08 december 2006 - 21:47

El Magico
  • El Magico
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jobbar själv på expert och nästa större leverans till expertbutikerna (som beställt boxen) kommer på onsdag 13/12.Den första leveransen var nästan obefintlig.Så snart är man med o leker själv oxå :wub:

Postad 08 december 2006 - 23:42

LB55
  • LB55
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
[Mich,Dec 6 2006, 15:45 ]
[Notera dock att det (DVR-Studio Pro) inte klarar textning.]

Tack för upplysningen. Då är det inget att ha. Textning är viktigt.

Postad 09 december 2006 - 03:39

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med inspelat material som är krypterat? Kan boxen själv avkryptera detta när kortet är ledigt, eller måste man starta avkrypteringen (kopieringen?) manuellt för varje inspelat program?

Enligt ett tidigare inlägg i denna tråd använder TF5000 båda mottagarna om man spelar in två program även om de är från samma mux, dvs vill man titta på ett tredje program måste det också finnas i samma mux. Gör TF5700PVRt likadant?

Tack på förhand
/Örjan

<{POST_SNAPBACK}>

5700 gör likadant.

Postad 09 december 2006 - 03:48

sinriel
  • sinriel
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Finns det något sätt at sortera kanalerna på i listan, förutom favortitlista?
för gör man en favorit lista så även om man lägger kanalerna i en viss ordning så får de inte de kanal numret dvs går inte trycka på t ex 9 för att komma till t4 film om man nu lagt den där
utan då hamnar man på den kanalen som har kanalplats 9

på min nokia box så fungerar även siffer knapparna bra med favorit lista

Postad 09 december 2006 - 11:52

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Det jag dock märkte var ett konstant högfrekvent vinande/tjutande från boxen som stör mig.

Det som stog i Ljud & Bild att man kan höra hårddisken vid kanalbyte har jag däremot inte noterat.

// Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick min ifrån digitaltvexperten igår. Jag har också ett mycket irriterade högfrekvent vinande från hårddisken. Om jag går ut i köket som är 10 meter från boxen så hör jag fortfarande tjutet. Jag har precis öppnat burken för att se om nån skruv till hårddisken satt löst och skapade vibrationerna men allt satt fast ordenligt. Hårddisken är en Seagate Barracuda 7200-varvare (ST3160212A) och det är i min erfarenhet inte bra i en PVR-box. I min andra TF5000PVR kör jag bara med 5400-varvare via en extern HD-rack och dom är knäpptysta.

Ni andra som har en 5700PVRt eller 5000PVRt har ni också ett högfrekvent ljud från hårddisken samt sitter det 7200-varvare i era boxar?

/Magnus

Postad 09 december 2006 - 15:31

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

// Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick min ifrån digitaltvexperten igår. Jag har också ett mycket irriterade högfrekvent vinande från hårddisken. Om jag går ut i köket som är 10 meter från boxen så hör jag fortfarande tjutet. Jag har precis öppnat burken för att se om nån skruv till hårddisken satt löst och skapade vibrationerna men allt satt fast ordenligt. Hårddisken är en Seagate Barracuda 7200-varvare (ST3160212A) och det är i min erfarenhet inte bra i en PVR-box. I min andra TF5000PVR kör jag bara med 5400-varvare via en extern HD-rack och dom är knäpptysta.

Ni andra som har en 5700PVRt eller 5000PVRt har ni också ett högfrekvent ljud från hårddisken samt sitter det 7200-varvare i era boxar?

/Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inget oljud i min TF5000PVRt. Vet inte vad det är för disk i.

Erik

Postad 09 december 2006 - 15:45

sinriel
  • sinriel
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Låter lite gör ju hårdisken i TF5700pvrt men inte mycket, men har den bakom en glassdörr så bara stänga den om man störs.

däremot blir boxen rätt varm, någon annan som har märkt det?

Postad 09 december 2006 - 16:05

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag har noterat visst oljud från TF5000PVRt men inte från 5700-an. Genom att lossa lite på locket så kan man bli av med oljudet. I mitt fall hjälper det dessutom att placera en enda mjuk tass under en av fötterna, så att chassit skevar lite.

Postad 09 december 2006 - 16:50

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Nu verkar det vara ett antal här på forumet som fått hem sina 5700pvrt. Är det någon som märkt något som kan avskräcka en att införskaffa en? Då menar jag buggar och missar i specar som Sagem ochg Dilog's motsvarande dubbeltuner-pvr'er.

Själv hade jag tänkt ta steget över till digital-TV med denna box, om det är en box man kan lita på. Så är det några som har feedback på hur inspelningar funkat, är det så lätt och bra som det ska vara?

Är bilde bra? Är den snabb vid kanalväxlingar? (skiljer det sig mellan fria kanal och kodade kanaler?)

Postad 09 december 2006 - 16:52

sinriel
  • sinriel
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tycker den är snabbare än sagem boxen jag har provat iallafall.
Inte hunit med prova så mycket men det jag gjort verkar den helt ok, inga problem so far

Undrar dock en Grej, om det går att flytta ner dvb textning längre ner på bilden
den hamnar ganska högt upp högre än på nokia boxen, eller texten som andra kanaler som ej använder dvb textning använder

Postad 09 december 2006 - 20:05

orjanl
  • orjanl
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Tack på förhand
/Örjan

<{POST_SNAPBACK}>

5700 gör likadant.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad innebär det i fallet automatisk avkryptering? Jag hittar ingenting i den engelska manualen för TF5700PVRt att det går att automatisera. Jag har fått för mig att det skall gå på TF5000, men inte heller där hittar jag något sådant i manualen. Det verkar bökigt att behöva starta en manuell kopiering för varje program jag spelar in som råkar bli helt eller delvis krypterat.

Postad 10 december 2006 - 21:02

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Går det att kopiera till och från en extern Dvd/recorder typ via scart,
och hur blir i så fall resultatet??

Redigerat av Dizdaz, 10 december 2006 - 21:04.

Postad 10 december 2006 - 21:04

Sisu
  • Sisu
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej alla!
är en lycklig ägare av 5700 sen i fredags! Tänkte bara ställa några frågor om denna nu...
Kan man bara spela in en kodad kanal åt gången? alltså det går inte spela in från tv3 och tv5 samma tid...
Går det och få snabbare spolning när man kikar på film från hårddisken? har bara upp till 6ggr...
Sen det där med surret från boxen som flera verkar ha...en typ av högfrekvent tjut,kan man göra nåt åt det? reklamera boxen?
tacksam för svar!

Postad 10 december 2006 - 21:07

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Hej alla!
är en lycklig ägare av 5700 sen i fredags! Tänkte bara ställa några frågor om denna nu...
Kan man bara spela in en kodad kanal åt gången? alltså det går inte spela in från tv3 och tv5 samma tid...
Går det och få snabbare spolning när man kikar på film från hårddisken? har bara upp till 6ggr...
Sen det där med surret från boxen som flera verkar ha...en typ av högfrekvent tjut,kan man göra nåt åt det? reklamera boxen?
tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket bra frågeställning. Jag har själv undrat detsamma.

Postad 11 december 2006 - 08:59

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nu har jag bytt ut hårddisken till en 5400-varvare i min 5700 så nu är äntligen vinandet borta. Bortsett från det hårddisken är jag mycket nöjd än så länge. Att byta kanal mellan fria kanaler går lika fort som på en Samsung DTB-9401V, under sekunden. På de kodade kanalerna tar det strax under två sekunder men det är helt ok, den är ändå mycket snabbare än min andra Topfield som jag kör CD-abb på. Perfekt att man kan köra komponent mot LCDn, det blir mycket fina och klara färger. EPGn fungerar klockrent, det är mycket smidigt att kunna markera ett program för timerinspelning, bra är också att den inte byter kanal när man kollar på programtablån för andra kanaler i EPGn.

Naturligtvis går det att spela in två kodade kanaler samtidigt. Som det står skrivit tidigare i tråden blir minst den ena inspelad kodad på disken, även den andra kanalen beroende på vad man ser på mottagaren för tillfället. För att vara säker på att kunna se den kodade inspelningen (om boxer byter kodningsnyckel) måste man dock göra en kopiering av inspelningen då mottagaren inte används till annat. Notera att det går snabbare att hoppa i en uppspelning om den är okodad. Det går också att spela in kodade kanaler helt utan boxer-kortet om man skulle behöva det i en annan mottagare. Lite konstigt är om jag gör en timerinspelning på en kodad kanal och mottagaren står på en fri, t.ex SVT1 så spelar den in kodat trots att boxer-kortet borde vara ledigt.

Vad gäller spolning så måste man lära om när man äger en Topfield pga den dåliga spolningshastigheten. Man får istället lära sig att hoppa eller "scrolla" i tidslisten med >> knappen.
Med t.ex TAPen QuickJump kan man själv ställa in flera olika knappar på fjärren till olika jump-längder. http://www.tapworld....nt/view/231/47/

/Magnus

Postad 11 december 2006 - 12:29

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Vad gäller spolning så måste man lära om när man äger en Topfield pga den dåliga spolningshastigheten. Man får istället lära sig att hoppa eller "scrolla" i tidslisten med >> knappen.

Jaha, nu förstår jag varför endel klagar på spolningshastigheten. Jag har inte förstått varför man vill ha snabbare spolningshastighet. När du skrev "lära om" så förstog jag, man har använt boxar där enda möjlighet att komma snabbare framåt är att spola. Jag själv använder väldigt sällan snabbspolning. Istället trycker jag på gula knappen (hoppa) flera gånger. Dock funkar inte detta om det finns ett bokmärke, för då hoppar gula knappen till bokmärke. Jag använder också hoppa till procent, genom att trycka in lämpligt procent tal på nummer knapparna.

//Michael

Postad 11 december 2006 - 17:46

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Magnus,

När/om man byter hårddisk, ska den förberedas på något speciellt sätt (formateras) eller kan boxen sköta detta? Kan man välja en större hårddisk (om man nu ändå byter). Vilket standard är det på Topfield's hårddisk, SATA?

Har du någon rekomendation om något fabrikat som har extra tyst hårddiskar eller är alla 5400-varvare tystare?

En som snart slår till...

Postad 11 december 2006 - 18:24

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Magnus,

När/om man byter hårddisk, ska den förberedas på något speciellt sätt (formateras) eller kan boxen sköta detta? Kan man välja en större hårddisk (om man nu  ändå byter). Vilket standard är det på Topfield's hårddisk, SATA?

Har du någon rekomendation om något fabrikat som har extra tyst hårddiskar eller är alla 5400-varvare tystare?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör själv en Samsung 160GB SV1604N som jag är mycket nöjd med. Samsungs 5400-varvare är mycket populära i de tyska forumen också. Det är inte så lätt att få tag på dessa diskar längre men om du kollar på prisjakt så finns 200/250GB hos några affärer. Det ska vara gamla hederliga IDE-diskar. Jag vet inte vilken övre gräns det är på storleken men jag har sett att tyskarna kör med över 400GB i sina iaf. Andra märken vet jag inte så mycket om, det satt en Seagate 80GB 5400rpm i min TF5000PVR som jag köpte för tre år sedan och den disken surrar mer än Samsungen.

Du behöver inte förbereda disken på nåt sätt, det finns även en formateringsval i menyn på Topfielden om du vill vara extra säker på att allt är "nollställt".

/Magnus

Postad 11 december 2006 - 19:51

orjanl
  • orjanl
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Magnus,

När/om man byter hårddisk, ska den förberedas på något speciellt sätt (formateras) eller kan boxen sköta detta? Kan man välja en större hårddisk (om man nu  ändå byter). Vilket standard är det på Topfield's hårddisk, SATA?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör själv en Samsung 160GB SV1604N som jag är mycket nöjd med. Samsungs 5400-varvare är mycket populära i de tyska forumen också. Det är inte så lätt att få tag på dessa diskar längre men om du kollar på prisjakt så finns 200/250GB hos några affärer. Det ska vara gamla hederliga IDE-diskar. Jag vet inte vilken övre gräns det är på storleken men jag har sett att tyskarna kör med över 400GB i sina iaf. Andra märken vet jag inte så mycket om, det satt en Seagate 80GB 5400rpm i min TF5000PVR som jag köpte för tre år sedan och den disken surrar mer än Samsungen.

Du behöver inte förbereda disken på nåt sätt, det finns även en formateringsval i menyn på Topfielden om du vill vara extra säker på att allt är "nollställt".

/Magnus

<{POST_SNAPBACK}>

Fast frågan är om inte en surrande box skall reklameras om det är disken som låter. Tittar man i databladen för den Seagate-disk som satt i och för Samsung-disken skall det nog inte gå att höra någon skillnad på dem:

Seagate idle 25-27 dB
Samsung idle 26 dB

Seagate random seek 28-30 dB
Samsung random seek 27 dB

Jag har två Seagate Barracuda 7200-varvare i min dator, som just i detta nu står på skrivbordet 75 cm från mitt öra. Jag hör inte några diskar surra.

/Örjan

Postad 11 december 2006 - 22:16

Davey
  • Davey
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

....

Fast frågan är om inte en surrande box skall reklameras om det är disken som låter. Tittar man i databladen för den Seagate-disk som satt i och för Samsung-disken skall det nog inte gå att höra någon skillnad på dem:

Seagate idle 25-27 dB
Samsung idle 26 dB

Seagate random seek 28-30 dB
Samsung random seek 27 dB

Jag har två Seagate Barracuda 7200-varvare i min dator, som just i detta nu står på skrivbordet 75 cm från mitt öra. Jag hör inte några diskar surra.

/Örjan

<{POST_SNAPBACK}>

Man får kanske ta sådana siffror med lite salt... Det har också en hel del med hur disken är inbyggd att göra och om det finns något löst som "rattlar" när disken vibrerar...

Man kan prova att ställa om "acoustic management" om disken stödjer det. T.ex. med denna TAP! Det har kanske liten eller ingen effekt på vinande ljud, men det göra disken en del tystare över lag. Den TAP:n visar också t.ex. diskens temperatur vilket kanske inte är så jättekul om man vet vad tillverkarna brukar rekommendera :blink:

Postad 11 december 2006 - 23:18

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Bara dessa TAP's gör ju denna boxen till den mest intressanta just nu.

Postad 12 december 2006 - 01:38

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Så, då har man beställt en Topfield i dag måndag. Ska komma in till butiken (Expert Stormarknad i Lund) på onsdag. Nu är man äntligen på gång. ;) Alltid kul med nya prylar.
Återkommer med mina inputs när jag kopplat in den och använt den ett par dagar.

Postad 12 december 2006 - 13:38

marpeto
  • marpeto
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har haft en Topfield TF5700PVRt i en vecka nu, och har följande synpunkter:

1 - Bruksanvisningen är ett hafsverk, men om man titta på den danska (som också kommer med) så brukar man kunna lista ut det man vill göra. Räkna med att det tar dig några dagar att lära dig burken.
2 - Automatiskt sökning blev en katastrof.l Topfielden stog och hoppade mellan de olika sändarna och valde bort fel sändare - och det slutade alltid med att kanalerna försvann. Till slut sökte jag manuellt av de frekvenser som jag vill se från och då blev det riktigt till slut.
3 - Inspelningar fungerar oftast, men ibland så står det markerat i både timerlistan och om man tittar i EPG, men det blir inte inspelat ändå.
4 - Text-TVn fungerar bra och är snabb, men en irriterande sak är multisidorna (dvs flera sidor på en sida) där endast en sida laddas i förväg. Sedan får man stå på sidan tills alla delsidorna har laddats in. Det måste de väl kunna fixa så att det blir riktigt?
5 - Har både SAGEM, Dilog och Humax hemma, och mottagningen på Topfielden är sämre än Dilog och Humax. Enligt Topfieldens mätare är jag nere på ca 50% i styrka men ändå bra kvalité. Räkna med att du behöver bra mottagning alt antenn/antennförstärkare.

Är trots allt mycket positiv, och kan rekommendera den. Ser fram emot att börja använda TAPsen.

Postad 14 december 2006 - 23:40

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Ingen som skruvat av höljet och kollat den tryckta modellbeteckningen på moderkortet på er TF5700PVRt? Jag gjorde det nyss, och fick till min förvåning se att det var feltryckt på min... det stod TF5000PVRt...

Postad 14 december 2006 - 23:58

Davey
  • Davey
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Feltryck :wub:

Det bekräftar väl bara att det är en TF5000PVRt igrund och botten! Vilken revision står det efter TF5000PVRT i trycket på mönsterkortet? Bilden här visar hur det ser ut i en äkta TF5000, cirka ett år gammal. Det är väl inte lika? Bifogad fil  PICT4453d.JPG   30,09K   238 Antal nerladdningar

Vad är typbeteckningen på tunerburkarna? Samsung TDTC9251DV01C(T) ? Men de ska ju inte vara samma i TF5700, så det står väl något annat får vi hoppas? :unsure:

Postad 15 december 2006 - 08:57

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Feltryck  :wub:

Det bekräftar väl bara att det är en TF5000PVRt igrund och botten! Vilken revision står det efter TF5000PVRT i trycket på mönsterkortet? Bilden här visar hur det ser ut i en äkta TF5000, cirka ett år gammal. Det är väl inte lika? Bifogad fil  PICT4453d.JPG   30,09K   238 Antal nerladdningar

Vad är typbeteckningen på tunerburkarna? Samsung TDTC9251DV01C(T) ? Men de ska ju inte vara samma i TF5700, så det står väl något annat får vi hoppas? :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

På min 5700 står det följande på mönsterkortet:
P000-16PVT-416-0
TF5000PVRT Rev 1.6
Alldeles bredvid finns en klisterlapp med följande:
TF5700PVRt
R0682800360

På Samsung tunern står det:
Samsung
DNOS886ZV302A
060815 DBT-LF

Har funderat på om denna mottagare är baserad (eller kanske likadan!) som den modellen som säljs i Finland TF5100PVRt pga att den också har Conax inbyggd. En tanke bara men kanske kan det finnas möjlighet att byta ut hardware ID i 5100 firmware och ladda till 5700 så att man blir kvitt de fasta kanalpositionerna pga Boxer-godkännandet. Som det skrevs tidigare så fungerar ju inte nummerknapparna om man lägger upp egna favoritlistor.

/Magnus

Postad 15 december 2006 - 10:05

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1 053 inlägg
  • 0
Fungerar DD 5.1 på era Canalplus-kanaler, där dom uttryckligen anger att filmen sänds med DD 5.1 ?

Jag kollade nyss på Vinterkyss, där canalplus anger att dom sänder med Dolby Digital, men jag fick bara ut AC3 2 kanal.

Postad 15 december 2006 - 10:43

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Fungerar DD 5.1 på era Canalplus-kanaler, där dom uttryckligen anger att filmen sänds med DD 5.1 ?

Jag kollade nyss på Vinterkyss, där canalplus anger att dom sänder med Dolby Digital, men jag fick bara ut AC3 2 kanal.

Dolby Digital = AC3

Det är nog inget boxen har något att göra med, utan beror på vad Canal Digital sänder ut.

PS. Du tittade väl på vilka olika ljudspår som fanns att välja för tillfället.

//Michael

Postad 15 december 2006 - 13:00

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1 053 inlägg
  • 0

Det är nog inget boxen har något att göra med, utan beror på vad Canal Digital sänder ut.

PS. Du tittade väl på vilka olika ljudspår som fanns att välja för tillfället.

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, kollade. Det fanns 3 spår. Analoga, nått anlogt till. slutligen 3:e.

Postad 15 december 2006 - 13:10

kaptenhaddoc
  • kaptenhaddoc
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse.....1Prodnr=11868

där finns de billigaste just nu, på lager dessutom!

Redigerat av kaptenhaddoc, 15 december 2006 - 13:13.

Postad 15 december 2006 - 18:35

Veric
  • Veric
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Har någon tillgång till Aftonbladet Plus och där läst recensionen av denna box idag?
Eventuellt kanske testet även finns i papperstidningen?

Postad 15 december 2006 - 21:25

El Magico
  • El Magico
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Igår va testet i papperstidningen,Topfield var en av 3 boxar som AB rekommenderade till julhandeln.Fick betyget 4 plus.D va ingen vidare test utan bara tips om julklappar.

Postad 15 december 2006 - 21:36

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Feltryck  ;)

Ja, det är väl konstigt ;-) . Tog ett par foton på innehållet, men lade upp dem i mitt eget toppy.se-forum eftersom de blev så himla stora. http://www.toppy.se/frm för den som är intresserad.

Postad 16 december 2006 - 12:30

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Feltryck  ;)

Ja, det är väl konstigt ;-) . Tog ett par foton på innehållet, men lade upp dem i mitt eget toppy.se-forum eftersom de blev så himla stora. http://www.toppy.se/frm för den som är intresserad.

<{POST_SNAPBACK}>

Var någonstans på forumet?

Postad 16 december 2006 - 15:31

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Någon som vet nått om Pinoeer DVR-545HX-S?
Den verkar ju var i samma klass som topfiled men har även DVD-recorder och HDMI.

Redigerat av jasell, 16 december 2006 - 15:32.

Postad 16 december 2006 - 16:01

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Någon som vet nått om Pinoeer DVR-545HX-S?
Den verkar ju var i samma klass som topfiled men har även DVD-recorder och HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>

Samtidigt så får man inte se den som en mottagare utan som en recorder. Det finns mer information om den i den officiella tråden. Kolla i den och ställ frågar som har med den att göra i den tråden.

Edit: Stavningsfel.

Redigerat av Aztecface, 16 december 2006 - 22:35.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.