LG 42LC55
497 svar till detta ämne
Postad 08 juni 2007 - 20:02
Shute
-
Shute
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag tar förgivet att du kör med senaste forceware 94.24. Är det inte fullscreen alls. Vid uppstart av windows eller när skrivbordet och fönster visas?? Eller är det bara vid uppspelning av film det bökar. Kör du 1360*768. I såfall i vilket mode?? Vad använder du för codec och vilken spelare använder du? Vad kör du för koppling imellan dator och lcd. VGA eller DVI-HDMI??
Edit
Jag kör i 60hz på både data och lcd......vet ej om det gör någon skillnad för dig. Har du växlat renderare från overlay till vmr7/9 +renderless +exclusive renderless i t.e.x. zoomplayer 5 proff. eller teatertek.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Fasen vad jobbig jag är  . Jag har nyaste drivrutinerna till mitt kort (formaterade förra veckan). Jag ändrade från overlay och testade alla andra alternativ såsom rendlerless och windowed i dx9c. Jag har full screen när jag använder datorn annars såsom nu när jag skriver. Det är endast vid filmuppspelning som den vägrar. Som sagt blir det wide när jag kör genom S-video men det är ju lite jobbigt att växla anslutning i datorn hela tiden. Kabeln är en dvi->hdmi-kabel Kan det ge nåt att testa den andra hmdi-kontakten på tv:n kanske. Tack för all din hjälp, har du några sista desperata idéer?  EDIT: Nu får jag wide när jag spelar upp wmv-fil men inte på avi! Hade bara tetat avi först och upptäckte av en slump att jag fick rätt format när jag spelade upp en annan sorts fil.. hmm
Redigerat av Shute, 08 juni 2007 - 20:07.
Postad 09 juni 2007 - 11:30
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
använder du ffdshow till dina avi filmer. Om du gör det så gå in till inställningarna för ffdshow-video-decoder. Där letar du upp resize i filter-menyn. Längst ner har du en ruta som heter aspect ratio. Prova med -NO ASPECT RATIO CORRECTION- . Starta om och se hur det blir nu.....
Blir det likadant när du spelar upp filmer ifrån andra källor dvd (mpeg2) eller 720p (x264,matroska)???
Personligen tycker jag att allt lågupplöst material som divx/xvid ger en på tok för dålig bild. Och tro mig, jag har trixat och fixat med filter och ffdshow LÄNGE!!!!!
Kör minst dvdr på denna tv med purevideo eller dscaler 5 som decoder. Zoomplayer använder jag till Mpeg 2. WMR9 renderless + Vmr9 exlusive ikryssat.
Till h264 använder jag coreAVC 1.3 då datorn har ett gäng år på nacken. FFdshow funkar utmärkt till detta om man har lite klös i datorn.
Redigerat av masterlink, 09 juni 2007 - 12:45.
Postad 09 juni 2007 - 14:44
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag har nu bytt min LC51:a mot en ny. Vad jag kan se verkar backlighten bättre på denna, dock inte tittat i så mörkt rum än, så man vet aldrig...
Har någon av er knäppande ljud? Både denna och den förra knäpper ganska högt både när den är på och av med jämna mellanrum. Vet inte vad det kan bero på, men har liknande elektroniska knäppande ljud från min datorskärm, dock inte lika höga. Lite störigt eftersom jag har den i sovrummet...
Postad 09 juni 2007 - 16:51
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
min knäpper ibland vid avstängning, vid start har jag inte märkt något ännu.
Postad 09 juni 2007 - 17:03
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Min knäpper oxå vid av och på stängning. 30 sek. till någon minut. Tror inte det är någon fara alls. Tror det har med värmeskillnader att göra och att det försvinner med tiden. Ren gissning dock!!!!!!
Men det stör mig inte........
Postad 09 juni 2007 - 23:30
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Kan nu efter att ha studerat tv:n i mörker bekräfta att bakgrundsbelysningen på detta exemplar är PERFEKT! Jämnt och fint över hela ytan, STOOR skillnad. Känner mig nöjd nu!
Knäppande ljud har jag dock varken vid PÅ eller AV, utan det är konstant. Kanske dock försvinner med tiden som sagt!
Vet inte om det skiljer nånting mellan 32" och andra storlekar under skalet?
För övrigt kan jag passa på att fråga er om vad ni kör för inställningar. Själv kör jag enlig följande:
Kontrast: 80
Brightness: 68 (Känns lite högt, men tycker detaljer i mörka scenter försvinner helt annars.)
Färg: 48
Skärpa: 43
XD-engine har jag allting inaktiverat. Känns som det blir sämre bild med det påslaget...
Postad 10 juni 2007 - 20:18
Unregistereda11b6999
-
Unregistereda11b6999
-
Rookie
-
7 inlägg
Har en liten fundering,
kommer inte in i de avancerade inställningarna i bildmenyn, några idéer?
Postad 10 juni 2007 - 20:38
Shute
-
Shute
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
använder du ffdshow till dina avi filmer. Om du gör det så gå in till inställningarna för ffdshow-video-decoder. Där letar du upp resize i filter-menyn. Längst ner har du en ruta som heter aspect ratio. Prova med -NO ASPECT RATIO CORRECTION- . Starta om och se hur det blir nu.....
Blir det likadant när du spelar upp filmer ifrån andra källor dvd (mpeg2) eller 720p (x264,matroska)???
Personligen tycker jag att allt lågupplöst material som divx/xvid ger en på tok för dålig bild. Och tro mig, jag har trixat och fixat med filter och ffdshow LÄNGE!!!!!
Kör minst dvdr på denna tv med purevideo eller dscaler 5 som decoder. Zoomplayer använder jag till Mpeg 2. WMR9 renderless + Vmr9 exlusive ikryssat.
Till h264 använder jag coreAVC 1.3 då datorn har ett gäng år på nacken. FFdshow funkar utmärkt till detta om man har lite klös i datorn.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack älskling. No aspect ratio gjorde susen! Hade inte klarat det utan dig.
Postad 10 juni 2007 - 21:11
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Har en liten fundering, kommer inte in i de avancerade inställningarna i bildmenyn, några idéer?
<{POST_SNAPBACK}>
Det beror på vilken inställning du har. DVS har du dynamisk så går det inte, men väljer du en egen, tex. användare 1 så ska det fungera, är så för mig i alla fall.
Postad 11 juni 2007 - 12:47
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Tack älskling. No aspect ratio gjorde susen! Hade inte klarat det utan dig. 
<{POST_SNAPBACK}>
Varsågod..........ffdshow är faktiskt ganska krångligt och just den där inställningen har de gömt tämligen hårt. Kul att du fick det att funka iallafall!!!! Ha det bra /henke
Postad 11 juni 2007 - 17:46
Unregistereda11b6999
-
Unregistereda11b6999
-
Rookie
-
7 inlägg
Har en liten fundering, kommer inte in i de avancerade inställningarna i bildmenyn, några idéer?
<{POST_SNAPBACK}>
Det beror på vilken inställning du har. DVS har du dynamisk så går det inte, men väljer du en egen, tex. användare 1 så ska det fungera, är så för mig i alla fall.
<{POST_SNAPBACK}>
Ställde om till användare 1 direkt jag fick den och ställde om de inställningarna. Men menyn är fortfarande avaktiverad.
Postad 11 juni 2007 - 17:54
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Ställde om till användare 1 direkt jag fick den och ställde om de inställningarna. Men menyn är fortfarande avaktiverad.
<{POST_SNAPBACK}>
mystiskt, jag använder också användare 1, samt att jag har xd färg av men xd kontrast på. Jag kommer in i menyn men jag kan inte ställa in svart nivå, bara cinema på eller av.
Postad 11 juni 2007 - 17:57
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Om du kör ifrån PC med digital signal via dvi-hdmi så har du begränsad tillgång till menyerna. Alla XD-funktioner funkar bara ifrån min dator om jag skickar ut analog signal + lite annat. Det du kan styra när du kör digital-signal är kontrast,ljus och i viss mån färg!!! Men sen kan man ju ändra en hel del ifrån datorn. Kör du vanlig tv så är användare 1 och 2 styrda på detta vis Användare 1 = XD funktioner på Användare 2 = Välja XD funktioner av/på -edit- svart nivå har jag endast kunnat välja när jag kört analog signal ifrån dvi-i grafikkort. ALDRIG ANNARS WHATSOEVER..............
Redigerat av masterlink, 11 juni 2007 - 18:00.
Postad 11 juni 2007 - 18:03
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Om du kör ifrån PC med digital signal via dvi-hdmi så har du begränsad tillgång till menyerna. Alla XD-funktioner funkar bara ifrån min dator om jag skickar ut analog signal + lite annat. Det du kan styra när du kör digital-signal är kontrast,ljus och i viss mån färg!!! Men sen kan man ju ändra en hel del ifrån datorn. Kör du vanlig tv så är användare 1 och 2 styrda på detta vis
Användare 1 = XD funktioner på Användare 2 = Välja XD funktioner av/på
-edit-
svart nivå har jag endast kunnat välja när jag kört analog signal ifrån dvi-i grafikkort. ALDRIG ANNARS WHATSOEVER..............
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan välja att slå av/på mina XD funktioner även som användare 1, ingen skillnad i menyerna mellan anv. 1/2, inte för mig iaf.
Postad 11 juni 2007 - 19:42
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Inte heller nån skillnad för mig mellan användare 1 och 2.
Postad 11 juni 2007 - 21:31
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Testat och upptäckte att jag borde kollat bättre innan jag skrev mitt förra inlägg  !!!
Användare 1, samt 2 är givetvis för att -ANVÄNDAREN- själv bestämmer inställningarna.
Postad 12 juni 2007 - 09:57
Unregistered5808189c
-
Unregistered5808189c
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Nu är jag lite ledsen =(
Har precis köpt en DVI->HDMI-kabel, men får skittaskig bild med den. Får bara bra bild om jag kör 1280x720.. har lyckats få till det med 1360x768 ett par gånger, men Nvidias kontrollpanel strular så mycket att jag vill slänga skiten. Bilden blir alldeles suddig och skakig, går inte att se på för fem öre, och 1280 vill jag inte köra med... funderar på att skicka tillbaka kabeln och köpa en längre VGA-kabel istället =/ Testat både att ha den aktiverad som "HDTV" och utan. Även ställt in så att panelen ska sköta skalningen, inte Nvidia. Det hjälpte ett tag, men nu är den "speciell" igen.
Tankar? Skulle uppskattas!
//blinken
Postad 12 juni 2007 - 10:50
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Jag har en billig dvi-hdmi kabel ifrån kabelgiganten.......typ 200:-. Antar att du inte har en billigare/sämre. Vad kör du med för forceware?? Om det inte funkar med den senaste prova med en äldre eller en alternativ ifrån denna sida Nvidia Optimized Drivers. Har du en längre dvi-hdmi kabel än 10 m?
Postad 12 juni 2007 - 12:13
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Är det någon som testat 1080p/24? Några ryckigheter? Undrar också om det är matt yta på skärmen eller om den är högblank typ Samsung M8?
Postad 12 juni 2007 - 17:36
Shute
-
Shute
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Nu är jag lite ledsen =( Har precis köpt en DVI->HDMI-kabel, men får skittaskig bild med den. Får bara bra bild om jag kör 1280x720.. har lyckats få till det med 1360x768 ett par gånger, men Nvidias kontrollpanel strular så mycket att jag vill slänga skiten. Bilden blir alldeles suddig och skakig, går inte att se på för fem öre, och 1280 vill jag inte köra med... funderar på att skicka tillbaka kabeln och köpa en längre VGA-kabel istället =/ Testat både att ha den aktiverad som "HDTV" och utan. Även ställt in så att panelen ska sköta skalningen, inte Nvidia. Det hjälpte ett tag, men nu är den "speciell" igen. Tankar? Skulle uppskattas! 
//blinken
<{POST_SNAPBACK}>
Notera att jag hade en defekt dvi-hdmi-kabel först. Dock hade jag inte problem med bilden utan med olika färglager. Ett alternativ är att låna nån kompis kabel och se. Vad har du för grafikkort?
Postad 12 juni 2007 - 17:40
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Är det någon som testat 1080p/24? Några ryckigheter? Undrar också om det är matt yta på skärmen eller om den är högblank typ Samsung M8?
<{POST_SNAPBACK}>
Ramen runt tv är högblank, inte lackad utan plasten är redan färgad vid tillverkning, i förhållande till detta är och verkar själva ytan matt. Jag ser ingen som jag kan jamnföra med "blankheten" hos samsungserien, inte alls som en plasma om det är sådana reflektioner som du är rädd för.
Postad 12 juni 2007 - 18:21
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Den enda LCD som har frontglas ala plasma är Samsung M8 vad jag vet. Aldrig sett någon annan. Är det någon som testat 1080p/24? Några ryckigheter? Undrar också om det är matt yta på skärmen eller om den är högblank typ Samsung M8?
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 12 juni 2007 - 18:29
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hallå alla glada. Äntligen har jag fått min DVI -> HDMI kabel som jag har väntat på, sitter och skriver vid datorn nu som är ungefär 3.8 meter bort.Fungerar alldeles utmärkt, ska försöka ta lite kort och lägga upp, både på surfning och på nått spel, jag har dock ett gammalt grafikkort, lite drygt 3 år, ett Radeon 9800XT, men hittils fungerar det bra.
Postad 13 juni 2007 - 09:13
Unregistered5808189c
-
Unregistered5808189c
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har en billig dvi-hdmi kabel ifrån kabelgiganten.......typ 200:-. Antar att du inte har en billigare/sämre.
Vad kör du med för forceware?? Om det inte funkar med den senaste prova med en äldre eller en alternativ ifrån denna sida Nvidia Optimized Drivers. Har du en längre dvi-hdmi kabel än 10 m?
<{POST_SNAPBACK}>
Notera att jag hade en defekt dvi-hdmi-kabel först. Dock hade jag inte problem med bilden utan med olika färglager. Ett alternativ är att låna nån kompis kabel och se.
Vad har du för grafikkort?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en billig 350kr kabel ifrån Dustin, 5m. Kör ett 8800GTS med 158.18 innan, kör nu 158.22. Fanns mer alternativ i nya drivaren, men hjälpte inte mycket. Eftersom jag inte fick pixelmappat när jag körde med HDMI så struntar jag i det. Har beställt retur från Dustin, och ska beställa en längre VGA istället. Kan tyvärr inte köra allt för mycket med äldre drivare, eftersom jag spelar rätt mycket också, så då förlorar jag oftast prestanda.  Tack för hjälpen iaf, hoppas att ni lyckas bättre än mig
Redigerat av blinken, 13 juni 2007 - 09:14.
Postad 13 juni 2007 - 11:28
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Tråkigt bara när du har ett sådant gryyyymt graffe-kort att köra med VGA koppling även om den bilden må vara bra som sådan. Men SJÄLVKLART måste du köra digitalt med prestandan på ditt kort. Annat vore slöseri på resurser även om du bara ser på film.
Felsökningslitstan borde väl se ut som denna
*Drivisar+kolla tänkbara inställningar i forceware
*Inställningar i Spelare samt de -codecs- som används vid den specifika filmuppspelningstillfället. Lättast är att använda zoomplayer eller Media Player Classic och via filter managment ställa in vilket som ska användas till vad.
*Låna en kabel av någon du känner och se om effekten blir detsamma
Magkänslan säger mig att du ska prova en annan kabel som steg 1.
Redigerat av masterlink, 13 juni 2007 - 11:30.
Postad 13 juni 2007 - 12:04
Unregistered5808189c
-
Unregistered5808189c
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Ingen att låna kabel av, annars vore det givet  Kör Zoomplayer & mediaplayer classic nu, samma inställningar vid film för både VGA och DVI, så inte codecfel. Är nvidiafel eller kabelfel
Redigerat av blinken, 13 juni 2007 - 12:06.
Postad 13 juni 2007 - 14:56
e96oj
-
e96oj
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hur är responsen på denna lCD? Kommer ha boxer och kollar mycket på fotboll & hockey. Jag har läst att plasma är bättre. Stämmer det eller funkar det med lcd oxå? Nån som har erfarenhet?
Postad 13 juni 2007 - 18:11
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag har inte märkt några eftersläpningar.
Men oavsett så är LCD:er i allmänhet mycket känsligare om sändningen är dålig. Alltså om foboll och hockey sänds med dålig bitrate blir det inget vidare. Sändningar på vissa kanaler är extremt dåliga och det blir suddiga ben på spelare och auror runt om spelarna.
Där är plasman mer förlåtande, men tycker även den har problem med detta ibland, och där är nog en hederlig CRT fortfarande svårslagen.
Är det bra sändningskvalité tycker jag inte det är några som helst problem och både fotboll och hockey ser bra ut även på LCD.
Jag skulle alltså välja en Plasma om jag var extremt kräsen och ett extremt fotbollsfreak, samt om jag skulle sitta väldigt nära TV:n, och inte ha några som helst planer på att använda den till annat än film och sport.
Men LCD:er har andra fördelar om man ska ansluta dator, spelkonsoll osv. så jag hade inte valt bort en LCD bara för att jag skulle se fotboll och hockey ibland, för så stor skillnad är det inte.
Postad 13 juni 2007 - 18:20
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag har en billig dvi-hdmi kabel ifrån kabelgiganten.......typ 200:-. Antar att du inte har en billigare/sämre.
Vad kör du med för forceware?? Om det inte funkar med den senaste prova med en äldre eller en alternativ ifrån denna sida Nvidia Optimized Drivers. Har du en längre dvi-hdmi kabel än 10 m?
<{POST_SNAPBACK}>
Notera att jag hade en defekt dvi-hdmi-kabel först. Dock hade jag inte problem med bilden utan med olika färglager. Ett alternativ är att låna nån kompis kabel och se.
Vad har du för grafikkort?
<{POST_SNAPBACK}> Jag har en billig 350kr kabel ifrån Dustin, 5m. Kör ett 8800GTS med 158.18 innan, kör nu 158.22. Fanns mer alternativ i nya drivaren, men hjälpte inte mycket. Eftersom jag inte fick pixelmappat när jag körde med HDMI så struntar jag i det. Har beställt retur från Dustin, och ska beställa en längre VGA istället. Kan tyvärr inte köra allt för mycket med äldre drivare, eftersom jag spelar rätt mycket också, så då förlorar jag oftast prestanda. 
Tack för hjälpen iaf, hoppas att ni lyckas bättre än mig 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan inte heller pixelmappa med min DVI -> HDMI kabel, lite irriterande, märker dock inte att bilden är dålig/sämre än på skärmen på något sätt. När jag testade tv med VGA så var bilden också övertygande men då fanns det även fler inställningar för hur "stor" eller rättare sagt hur bilden togs emot i tv. Kunde även konfigurera tv till rådande signal, detta kan jag dock inte med digitalsignal. Lite synd, funderar på att byta till VGA men är lite fundersam i vad man rent specifikt missar med att gå till analog signal från en digital. Gärna något exemple med om det finns...
Postad 13 juni 2007 - 18:32
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Vilken upplösning pratar vi om?? 1360*768??? På min lcd fungerar detta ypperligt!!! Är helst övertygad om att det måste ha med drivrutiner ifrån datorn att göra.
Postad 14 juni 2007 - 03:35
Unregistereda11b6999
-
Unregistereda11b6999
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag kör DVI->VGA och kan säga att enligt mig duger detta ypperligt.. Tycker bilden är klockren och kommer inte köpa till någon hdmi kabel.
Hoppas bara på att jag får in min antennkabel snart så jag får testa tv sändning och inte bara dator
(Har en 32LC51:a)
Postad 14 juni 2007 - 10:24
Unregistered5808189c
-
Unregistered5808189c
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag kan inte heller pixelmappa med min DVI -> HDMI kabel, lite irriterande, märker dock inte att bilden är dålig/sämre än på skärmen på något sätt. När jag testade tv med VGA så var bilden också övertygande men då fanns det även fler inställningar för hur "stor" eller rättare sagt hur bilden togs emot i tv. Kunde även konfigurera tv till rådande signal, detta kan jag dock inte med digitalsignal. Lite synd, funderar på att byta till VGA men är lite fundersam i vad man rent specifikt missar med att gå till analog signal från en digital. Gärna något exemple med om det finns...
<{POST_SNAPBACK}>
Du är i samma sits som jag då. Känner också att jag hellre kör VGA, eftersom jag inte fick pixelmappning med någon av dem, medans jag får tillgång till alla XGA-alternativ under menyn när jag kör VGA. Bildwise känner jag ingen skillnad mellan VGA och HDMI mao. Har fått retursedeln av Dustin nu, så nu blire tillbaka med HDMI:n, så beställer jag en VGA i samma veva.
Postad 14 juni 2007 - 18:57
Unregisteredaf2f5611
-
Unregisteredaf2f5611
-
Användare
-
-
113 inlägg
Låter onekligen som om att vi sitter i samma båt. Väntar på att få höra vad du tycker om VGA då
Postad 15 juni 2007 - 06:21
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Igår var jag iväg och inhandlade mig en 42LC55 på Euronics. Efter att ha provkört några timmar dyker följande frågor upp.
Det blir ganska varmt precis framför panelen, är detta ett vanligt LCD-fenomen?
Angående svärtan. Jag tycker bilden är en aning för ljus. I de lägen när TVn inte får någon signal så verkar det som panelen tonas ner till något slags vänteläge. När sedan signal/bild kommer på vald ingång så tänds panelen upp och bilden visas. Den svärta som är i väntläget känns som det svärta jag skulle vilja ha.
Går det att ställa in så att TVn automatiskt kopplar om till den ingång där en ny signal kommer? Ex. Om jag tittar på TV via marknätet och sedan slår på DVD-spelaren så skulle jag vilja att TVn själv kopplar om till tex AV-2 (Eller vilket uttag DVD-spelaren är inkopplad på). Det klarade min gamla Sony.
I övrigt så känner jag mig nöjd med köpet. Min första LCD, betydligt bättre än min gamla tjocka Sony. Testade att köra lite HD-material via dator och VGA och det såg grymt bra ut. Hade kanske hoppats på lite svartare svärta, men då kanske det kostar betydligt mer?
Postad 15 juni 2007 - 07:34
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag kan hålla med, det är svärtan utan signal man hade velat ha. Tycker det är svårt uttala sig om svärtan mellan olika lcd:er förrän man ser alla i ett mörkt rum, vilket det aldrig är i affären.
Den enda LCD jag sett som har en GRYM skillnad i svärta är Samsung M86.
Jag har bestämt för mig att min förra LG LC2R inte hade denna stora skillnad med signal och utan i svärta.
Angående automatisk avkänning så gör min detta automatiskt. Slår jag på min xbox som är kopplad i AV2 så byter tv:n automatiskt till den källan. Har inte gjort några inställningar för detta, men när jag kör digitaltv så har jag valt AV1, vilken efter det blir inputen TV under Source. Sedan
Postad 15 juni 2007 - 08:26
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Det känns som fast att man bottnar brightnes i minimun så är bilden fortfarande för ljus. Vänteläget är det som vore önskvärt, men då kanske bara svärtan är bra istället
Postad 15 juni 2007 - 09:08
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hehe japp.
Det känns inte som att brightness gör så stor skillnad neråt, uppåt däremot kan det bli hur ljust som helst!
Postad 15 juni 2007 - 12:29
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Precis, och det är det som känns lite störande. Frågan är hur mycket det kostar att gå upp till en modell som har bättre svärta och om det är värt det per krona i förhållande till LGn.
Måste nog iväg och kolla in lite fler LCD:er och se vad det kostar att hoppa upp ett eller några snäpp i svärta.
Postad 15 juni 2007 - 13:43
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Ja, jag vet inte om LG är sämre än några andra i den här aspekten. Svårt när mani nte får se dem i mörkt rum. De enda jag sett som jag tydligt sett är bättre är Sharp XD1E och Samsung M86.
Annars är det enkelt, köpa en plasma istället, typ PV70. Samma pengar ungefär.
Har själv aldrig haft nån plasma. Skickade tillbaka min 42" LG LC2R, och funderar på vad jag ska köpa nu. Kanske Panasonic PZ700...full-hd plasma.
Postad 15 juni 2007 - 13:57
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag har problemet med fönster på motstående vägg, så för mig är nästan LCD ett måste för att undvika blänk.
Jag har också tittat på Sharp XD1E och den är betydligt bättre i svärta, problemet då är att jag tycker Full-HD känns lite onödigt för min del och skulle helst vilja slippa betala för det. Kanske borde titta på Sharp LC-42RD1E eller ännu hellre uppföljaren, Sharp LC-42RD2E när den nu kommer.
Postad 15 juni 2007 - 15:07
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Jag upplever inte dessa problem med svärtan på denna modell. Det känns helst enkelt helt främmande, som om vi inte pratar om samma tv överhuvudtaget. Visst att LCD i kolsvart rum lyser upp -LITEGRANN- har ju med dess teknik att göra. Resten för att hålla bilden,svärtan och färger är ju mycket inställningsfrågor. Har sunkigt comhem som tv med vanlig antenn-kabel. Tycker bilden är i stort sett lika bra som min gamla philips 28 wide CRT.
Sen när jag kollar ifrån dator på divx/dvdr,x264 osv. så får man med rätt datorkonfugiration en HELT ENASTÅENDE BILD med en suverän svärta,kontrast och färg.
Jag ångrar inte en sekund att jag valde denna tv i vart fall. Speciellt inte att jag valde denna framför en erkänt bra plasma med de användningområden som jag använder mest, d.v.s. kopplad till dator med digitalsignal för att titta på filmer. Det är denna tv gjord för anser jag!!!!
Postad 15 juni 2007 - 16:09
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag har som sagt inte hunnit test och utvärder TVn så mycket ännu, har haft den i ca 1 dygn  Har kollat lite mer nu under eftermiddagen och jag tycker att jag får bättre svärta/djup om jag drar ner kontrasten. Låter lite avigt, men så upplever jag det.
Testade som sagt lite HD-material via dator igår och det gav, precis som du säger masterlink, en helt enastående bild. Perfekt svärta och skärpa.
Min DVD-spelare är inte vad den borde vara, en gammal kombinerad DVD/VHS av LG som jag inte tror gör TVn rättvisa, så när prisbilden blir den rätta blir det nog en ny högupplöst DVD-spelare.
masterlink, vilka bildinställningar kör du med? XD på/av osv?
Postad 15 juni 2007 - 19:01
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Om man kör med xd-funktionerna igång (auto) så är ett kontrast värde på ca 50-55 lämpligt. Detta med en något högre ljusstyrka, har min på 58. Färgen kör jag på 42 och skärpan på 64.
Utan xd tycker jag att ett kontrastvärde på 85, ett ljusvärde på 50, färg på 40-45 och skärpan på 60. Dock har jag alltid xd-färg aktiverat oavsett!!! Tycker det gör för mycket bra när det gäller färggivning för att vara utan!!!
Ifrån data digitalt kör jag väl en 75-80 i kontrast och 45-50 i ljus för bästa prestanda, + en massa inställningar ifrån dator, mycket av dessa i ffdshow (dock ett sabla trixande för optimal prestanda)!!!!!
Postad 15 juni 2007 - 22:19
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Testade lite mer nu angående detta med svärta. Om jag har TVn inställd på AV1 där jag har min digitalbox och väljer en kodad kanal som jag inte kan se (Bilden är svart). Då går det inte att få en svart/mörk bild. Är detta normalt för LCD, eller klarar tex. Samsungs M86 eller Sharps LC 42XD1E att få en mörk/svart bild? Måste nog iväg och undersöka detta i någon butik
Postad 16 juni 2007 - 10:41
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag kör med XD helt av. Men jag tycker att det försvinner väldigt mkt detaljer om man inte har hög ljusstyrka. Får jag ha den upp mot 65 om inte en svart kavaj ska bli helsvart, utan att man ser några detaljer på den. Ska labba lite till med det. Visst är det så att svärtan har med tekniken att göra till viss del, men det händer ju saker på det området. Ser man M86:an t.ex. Om man kör med xd-funktionerna igång (auto) så är ett kontrast värde på ca 50-55 lämpligt. Detta med en något högre ljusstyrka, har min på 58. Färgen kör jag på 42 och skärpan på 64. Utan xd tycker jag att ett kontrastvärde på 85, ett ljusvärde på 50, färg på 40-45 och skärpan på 60. Dock har jag alltid xd-färg aktiverat oavsett!!! Tycker det gör för mycket bra när det gäller färggivning för att vara utan!!!
Ifrån data digitalt kör jag väl en 75-80 i kontrast och 45-50 i ljus för bästa prestanda, + en massa inställningar ifrån dator, mycket av dessa i ffdshow (dock ett sabla trixande för optimal prestanda)!!!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 16 juni 2007 - 11:26
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
blizzet, jag har också stängt av XD helt. Tycker att bilden blir betydligt bättre utan det. Den blir mörkare och mer detaljrik. XD-kontrast på ger på tok för skarp högdager i mitt tycke.
Postad 16 juni 2007 - 12:33
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
Ett tips är följande. Efter att ha tweakat upp användare 1 med XD funktionerna och användare 2 utan XD så kan man sitta och byta snabbt imellan användare 1 och 2 för att se skillnader i kontrast,färger,svärta m.m.
Var oxå fett emot Xd-funktionerna tills jag hittade (efter typ 3 månader) rätt inställningar. Sitter jag nu och bläddrar emellan användare 1 och 2 så ser jag solklart vilken som ger bäst bild sammantaget!!!!
Postad 16 juni 2007 - 16:38
Unregistered8e065576
-
Unregistered8e065576
-
Användare
-
-
116 inlägg
Vet inte om det skiljer mellan 32" och 42"....men har jag bara 50 i ljusstyrka blir allting väldigt mörkt. Känns alltså inte som att jag kan ha alls samma typ av inställningar som Du masterlink.
Jag har inte tweakat användare 2 med XD, men det är smart för att jämföra. Ska fixa det.
Av det jag märkt hittills tycker jag dock XD mest göra onytta, känns inte naturtroget med färger osv. Men ska pilla lite mer!
Postad 16 juni 2007 - 17:00
Shute
-
Shute
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ett tips är följande. Efter att ha tweakat upp användare 1 med XD funktionerna och användare 2 utan XD så kan man sitta och byta snabbt imellan användare 1 och 2 för att se skillnader i kontrast,färger,svärta m.m. Var oxå fett emot Xd-funktionerna tills jag hittade (efter typ 3 månader) rätt inställningar. Sitter jag nu och bläddrar emellan användare 1 och 2 så ser jag solklart vilken som ger bäst bild sammantaget!!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Exakt vilka inställningar har du om du orkar skriva det? Hade varit kul att testa lite.
Postad 17 juni 2007 - 09:25
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Såg just på LGs hemsida över 42LC55 att dom lagt till ett märke med "Bästa bild, rekomenderas", från tidningen Ljud&Bild. Någon som läst/sett testet? http://nordic.lge.co...s&model=NOTHINGEn annan sak, under specifikation står det att en scart är fullscart och den andra halvscart, är det AV1 som är fullscart? Den scart som har fullscart, har den stöd för RGB-signal? Är det bättre att mata bilden från min digitalbox via Component in (Y,Pb,Pr) eller blir det lika bra bild med fullscart? På digitalboxen har jag bara en scartutgång, så jag funderar på om det kanske blir bättre resultat med en scart->Component sladd istället för som nu, scart->scart.
Redigerat av gost, 17 juni 2007 - 09:58.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|