Sharp Aquos LC-52XD1E
(TV)
Rapporterad
|
0
|
(14)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-46XL1E
(TV)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Sharp Aquos LC-52XL1E
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser |
4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien (4053 inlägg)
|
14 år sedan |
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
15 år sedan |
Sharp XL2E serien (862 inlägg)
|
16 år sedan |
Död pixel på Sharp 46" XD1E (16 inlägg)
|
17 år sedan |
Har du haft problem med din Sharp XD1E? (197 inlägg)
|
17 år sedan |
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg)
|
17 år sedan |
Sharp LC-52XD1E el Samsung LE-52M87BD (3 inlägg)
|
18 år sedan |
radera denna tråd... (0 inlägg)
|
18 år sedan |
Vilken LCD >50" ska jag välja? (18 inlägg)
|
18 år sedan |
Sharp LC-52XD1E & Pixelgaranti (2 inlägg)
|
18 år sedan |
SHARP LC-52XD1E - Har den pixel mapping? (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Sharp LC-52XD1E (5 inlägg)
|
18 år sedan |
Sharp LC-52XD1E (0 inlägg)
|
18 år sedan |
Vad ska jag välja och varför? (7 inlägg)
|
19 år sedan |
Dagens och morgondagens TV? (14 inlägg)
|
19 år sedan |
Sony X2000 46" eller Sharp 52" (6 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 02 October 2007 - 21:28
Postad 02 October 2007 - 23:14
Är nu mest lite nervös eftersom jag inte vet till 100% att Sharp har lyckats bota alla sjukdomar i denna modell tycker ju dock det borde vara löst vid detta laget. Jag kommer med mer info så snart jag fått hem den.
Postad 04 October 2007 - 13:21
En polare köpte!
Postad 04 October 2007 - 15:28
XL2:an kommer snart och det är väl sannolikt att den inte blir mycket dyrare, iaf inte på lite sikt.46 tummaren fanns på mediamarkt i Lund för 22.000 kr iaf under öppningshelgen.
En polare köpte!
Den har dessutom 24p, 10bitars, 3 HDMI 1.3 och är slimmare
Frågade Sharp supporten om bandning och buzzning på XL1 och han hade inte hört något om detta iaf. Verkar ju lovande
Postad 06 October 2007 - 01:41
Hur ser ni som jämfört svärtan på XL1:an jämfört med Samsungs nya paneler, dom är ju garanterat bättre men hur mycket i "verkligheten"?
Redigerat av TheRoggan, 06 October 2007 - 01:42.
Postad 07 October 2007 - 11:04
Två Stockholmsbutiker, Reference Audio och Lars Bengtsson, sänkte den 6/10 46XL1 till 22 900 sek – en sänkning med 6000 sek.
Det verkar som XL2 är på väg ut i butik och att huvudstadens butiker är först med en justering - fler lär följa.
Postad 07 October 2007 - 12:00
står INGET på Sharps svenska sida alls.
Postad 07 October 2007 - 13:27
Högt pris pga höga service kostnader kanske?
Men 52xl2e:an var misstänkt billig där tyckte jag? eller?
Fick i förra veckan bekräftat från sharp sverige att ALLA deras 52"xd1e led av banding "mer eller mindre" och eftersom jag tyvärr upptäckt detta på min och störde mig på det så var det bara pengarna tillbaka som gällde...
Så snart postas den tilbaka och jag blir utan tvMen 33 000kr rikare! och hade TV:n i 6 månader gratis...
MEN jag vet fortfarande inte vad för TV jag ska köpa istället... finns inte så många full hd i 52" att välja på... har inte så mycket mer pengar heller?
Så hittade jag philips 52PFL7762D som ska stödja 24p samt ha 6ms responstid (är 8ms på samsungen om jag inte mins fel).
men det verkar inte finns någon info om denna TV!?
Nån som kan ge lite råd? börjar bli ont om tid...
Det finns ju Sonys nya serie X serie som verkar riktigt bra... sen finns det ju ett gäng 50" plasmor som verkar riktigt bra dom oxå... så nog finns det tv apparater även till dig...!!
Postad 08 October 2007 - 14:09
Såg precis också att Sharp UK har helt tagit bort XL1 ifrån deras produkt lista och att motsvarande XL2 finns tillgänglig att beställa (det står inte "out of stock" iallafall längre)...En annan intressant iaktagelse när man jämför XL1 med XL2 är att XL2 är ca 15% billigare i listpris för samma storlek jämfört med XL1!? Varför ska man köpa en XL1??
Hur ser ni som jämfört svärtan på XL1:an jämfört med Samsungs nya paneler, dom är ju garanterat bättre men hur mycket i "verkligheten"?
Svenska Sharp brillierar med att inte ha ett ord om XL2 och endast ha XL1 i sin produktlista... Hur svårt är det att göra sitt jobb när man jobbar med att sälja skärmar?? Det är ju inte som dom lanserar en ny skärm i veckan direkt, det borde ju inte vara nån överaskning... (antar att dom väntar för att sälja ut dom XL1:or som finns innan dom byter över till XL2...)
/Roger
Postad 14 October 2007 - 13:55
Är det någon som vet om denna TV finns att se i Göteborg?
Edit: Svarar mig själv: Den finns på MediaMarkt
Postad 17 October 2007 - 06:08
Postad 17 October 2007 - 12:05
Enligt min butik så kommer den i november. Men du kan ha rätt ... var har du hört det?Då det verkar som om det dröjer till början av nästa år innan XL2E släpps i Svergie så funderar jag på XL1E istället. Men jag måste veta om Sharp lyckats lösa 24fps 5:5 pulldown på XL1E med SW-uppdatering än, är det någon som vet?
Postad 17 October 2007 - 18:13
De uppgifter jag hört är att den kommer till Sverige "officellt" mitten av januari. Import tidigare. Dock gäller nog inte noll fels pixelgaranti och Sharps 3 års garanti vid import....Enligt min butik så kommer den i november. Men du kan ha rätt ... var har du hört det?Då det verkar som om det dröjer till början av nästa år innan XL2E släpps i Svergie så funderar jag på XL1E istället. Men jag måste veta om Sharp lyckats lösa 24fps 5:5 pulldown på XL1E med SW-uppdatering än, är det någon som vet?
Postad 17 October 2007 - 21:37
Vaaaa, det vore ju totalkasst! Den finns ju redan att beställa i UK? Har dessutom sett att dom börjat sälja X20 modellerna i Tyskland... Om dom inte börjar sälja XL2:an innan mitten på Dec så importerar jag ifrån UK, finns hyggliga priser där och garantin MÅSTE ju vara inom EU, det är ju Sharp själva som måste garantera att deras grejer funkar, speciellt när det måste vara exakt samma maskin som kommer till sverige!?De uppgifter jag hört är att den kommer till Sverige "officellt" mitten av januari. Import tidigare. Dock gäller nog inte noll fels pixelgaranti och Sharps 3 års garanti vid import....Enligt min butik så kommer den i november. Men du kan ha rätt ... var har du hört det?Då det verkar som om det dröjer till början av nästa år innan XL2E släpps i Svergie så funderar jag på XL1E istället. Men jag måste veta om Sharp lyckats lösa 24fps 5:5 pulldown på XL1E med SW-uppdatering än, är det någon som vet?
Såg numera att dom har en länk till Sharps lanseringsreklam av XL2:an på svenska Sharp websiten, dock fortfarande ingen modell information på svenska siten... Så det är nog minst en månad innan vi lär se XL2:or i Svenska butiker.
/Roger
Postad 18 October 2007 - 12:37
Men så kikade jag lite närmare på appraten och ser att den inte har något uttag för bioljud?!
I väggen har jag ju redan förberett med tre dosor, el, antenn samt en med tomrör för att dra bort ljudsignalen till förstärkaren.
Hur plockar ni andra ut signalen?
Bifogad fil(er)
Postad 18 October 2007 - 18:50
De uppgifter jag hört är att den kommer till Sverige "officellt" mitten av januari. Import tidigare.
Ja det är klart att detta är det officiella budskapet, he he. Sharp vill ju sälja slut lagret på XL1:or i höst...
Mitt tips är att 46XL2 och 52XL2 finns i butik i mitten av november så att de hinner sätta på extraprislapparna kring andra advent
Postad 19 October 2007 - 21:17
Är det läge att imprtera en xl2e från UK? landar väl på runt 29 000 med frakt...
MEN ingen pixelgaranti eller liknande (måste tillbaka till UK för det och frkaten är svindyr)
Postad 21 October 2007 - 23:47
Redigerat av toler, 22 October 2007 - 08:50.
Postad 22 October 2007 - 07:29
Ni som har XL1E, är det några av er som uppfattar bilden som väldigt oskarp och i det närmaste "smutsig" (om jag nu ska försöka förklara)? Mitt exemplar går inte att få riktigt skarp och färgerna, framförallt i ansikten, känns utsmetade. Ibland är det en känsla av att bilden är tredimensionell och att vissa saker rör sig i bilden. Hade en XD1E innan och denna var mycket skarpare i bilden (men fick lämnas tillbaka pga annat. I affären såg jag dessa 2 bredvid varandra och XL1E tyckte jag hade en skarpare och renare bild då i alla fall.
Som sagt, problemet syns framför allt i ansikten, men hela bilden känns konstig. Problemet uppstår med olika bildkällor som Boxer, från PC och även DVD (även om det är något mindre).
Kan några vara hyggliga att svara så jag har lite på benen om jag ska börja gnälla även på denna TVn./ Mvh K
Postad 26 October 2007 - 09:42
Hallå!
Ni som har XL1E, är det några av er som uppfattar bilden som väldigt oskarp och i det närmaste "smutsig" (om jag nu ska försöka förklara)? Mitt exemplar går inte att få riktigt skarp och färgerna, framförallt i ansikten, känns utsmetade. Ibland är det en känsla av att bilden är tredimensionell och att vissa saker rör sig i bilden. Hade en XD1E innan och denna var mycket skarpare i bilden (men fick lämnas tillbaka pga annat. I affären såg jag dessa 2 bredvid varandra och XL1E tyckte jag hade en skarpare och renare bild då i alla fall.
Som sagt, problemet syns framför allt i ansikten, men hela bilden känns konstig. Problemet uppstår med olika bildkällor som Boxer, från PC och även DVD (även om det är något mindre).
Kan några vara hyggliga att svara så jag har lite på benen om jag ska börja gnälla även på denna TVn./ Mvh K
Jag har en 52XL1E och känner inte igen några av dina problem. Allt är skarpt. PC, DVD genom Scart, Boxer genom HDMI.
/P
Postad 26 October 2007 - 21:37
trinitron_94.JPG 1.15MB
5 Antal nerladdningar
DSCN0491.JPG 1.29MB
3 Antal nerladdningar
DSCN0497.JPG 1.12MB
2 Antal nerladdningarbytte precis upp mej från sony trinitron 29" från 1994 mot en 46xl1 med ps3 som tillbehör.
sonyn kostade faktist 18 000kr 1994, nu knastrar den lite. sharpen e riktigt vass.
Redigerat av goba, 26 October 2007 - 23:06.
Postad 29 October 2007 - 09:12
Postad 29 October 2007 - 09:40
Min XD1 hade 20lyspixlar och pixelcloúdig och buzz, ingen banding.
Sharp support sa specifikt att banding-problemet är fixal till XL1. När det blir uppenbart att det är ett problem så kommer de säga det om HD1 osv. Fan så avkåtad jag blir på detta. Ska jag vänta ut XL2E då? Med mediamarkt så ser sharp-pris lovande ut.
Postad 29 October 2007 - 11:45
Heder till Pause Ljus & Bild som dock ordnar med utbyte (efter utbyte), men jag funderar ändå på att häva köpet och byta fabrikat helt efter alla turer.
Postad 31 October 2007 - 01:20
Om inte försäljaren var en mytoman e.d. - så betyder det att mediamarkt kommer ta in mer xl1 från tyskland som där börjat sälja xl2. Kanske mediamarkt gör detta prisdropp för att även XL2 ska komma - det visste han inget om. Sharp är stort märke i styskland såmediamarkt kan säkert få bra pris - toppen! Håll alltså ögonen på mediamarkt som ska droppa priset från 23000kr snart (elgiganten 26000kr). Billigast nu är fb 20000kr. Jag tänkte beställa en XL1 av dem för XD1-krediteringen, men ska nu vänta några veckor på priset - men XL1 ska det bli nog. XL1 har ju inte DVB-C så det får inte bli för dyrt som 2a hands tv.
XL1 har 100hz, men inte 120hz/24p, detta måste finnas i hårdvaran. XL2 har detta.
Med 100hz får du fin bild speciellt på SDTV, men du slipper inte pulldown-juddret på fin film.
Har sett på XL1 - mycket fin bild med 100hz. 100hz gör stor skillnad - tar bort hackiga kanter och lagg. XL1 är bättre än X20 pga 100hz. Fin kontroll med (ej X20).
Nackdel med XL1 är att den är XD-tjock oxh saknar 120/24p och vissa ingångar. Jag hörde inget buzz.
Kom ihåg att XL1 troligen redan slutat tillverkas, och att det kommer inte Boxer-anpassad modell - du får därför stå ut med att trycka fram textning på canal+ discovery animal planet och silver oftast, kanske fler kanaler.
Aquos-link funkar bara garanterat med Sharps bluray, men kan funka med andra märken med.
Detta PM från 13 mars är borttaget från tyska sidan, finns inget PM om XL1, bara detta PM är borta av de TVs som släpptes då, HD1 står inget om 24p, alltså har de tagit bort PMet för XL1 bara för den felaktiga meningen med 24P. PMet finns på österrikiska sidan...Det vore ju sjukt om Sharp år 2007 släpper en 120Hz skärm UTAN 24p signalhantering. 120Hz är ju en direkt multipel av 24p (24x5=120).
Allt vad jag läst pekar på att den stödjer 24p. Även ett releasemeddelande från sharp på tyska talade om 24p:
"Filme, die in 24p Qualität aufgezeichnet sind, erkennt das Gerät automatisch und stellt diese in der noch konturschärferen 120Hz-Technologie dar"
Home Entertainment in XL - Sharp presented Full-HD LCD TVs with 100 Hertz . . . PM 13.03.2007
Rapid HD-Heimkinofilme and detailed video games in large format, which is their profession. At 52 or 46-inch display diagonal, the new Sharp AQUOS LCD TVs from the XL1E series a Full-HD-Auflösung with 1,920 times 1,080 pixels and 100Hz-Bildtechnologie. Zugespieltes HD-Material can in 1.080p full image quality with four millisecond response time will be played. Also, the numerous AQUOS comfort features and carefully processed refined design make it clear that the XL1E-Serie Sharp especially friends of the great home cinema entertainment fun will bring. At CeBIT 2007 first introduced, the new High-End-Geräte already starting in June 2007 in the trade.
The AQUOS XL1E-Serie is in the current portfolio of the top Sharp and demonstrated with the two High-End-Geräten impressive the technology leadership of the electronics group in this market. The screen diagonals of the AQUOS LC-52XL1E and AQUOS LC-46XL1E are all 132 or 117 centimeters (52 or 46 inches). A well equipped with tuners, connectors and comfort features elicits the new AQUOS TVs great home theater entertainment.
"With the new XL1-TVs push us not only the trend of large LCD TVs with full HD-Auflösung," commented Gunter Kürten, Division General Manager at Sharp Electronics Germany / Austria the upcoming product launch of XL1E-Serie. "Just bear with the new AQUOS models, the trend toward high-quality branded products processed with future technologies," said Kürten.
The first presents the Japanese technology group as the mother of all LCD TVs his new 1.080p Full-HD devices in combination with the 100Hz-Bildverbesserungstechnologie. The short pixel switching from four milliseconds provide for the clear display of running headlines, as in news channels. To the frame rate of 50 Hz to 100Hz to double, from two consecutive original images both real and intermediate images calculated in the original image sequence. This results in liquid image paths with the highest brilliance. Films that have 24p quality is recorded, the device automatically detects and provides them with the still konturschärferen 120Hz-Technologie dar.
The dynamic contrast ratio of LCD displays is 10,000:1, and the devices XL1E-Serie show thus clear differences in brightness - contrast image scenes. For strong and natural shades, Sharp LCD panels behind the XL1E-TVs his four-wavelength backlight (RGBplus). Especially with the often difficult representation of skin tones provided by the addition to the standard red, green and blue added Karmesin-Rot for natural color nuances.
The XL1E-TVs convince addition to the high-quality optical design in contemporary black piano lacquer-look with an allocation of the upper class. Over two HDMI-Schnittstellen the devices can be easily attached to other home entertainment equipment. Because the interfaces are already the new HDMI 1.3 transmission standard to meet, audio and audio signals of high Definition-Zuspielgeräten, as Blu-ray-Playern or HD-Spielekonsolen without kompressionsbedingte loss of quality play.
Satten cinema surround sound in quality, the XL1E-TVs over a high-quality sound system, which deals with digital amplifier, and two 15-watt power music discreetly hidden behind the display. During commercial breaks reduced the automatic volume adjustment (AVC) of the audio level even at the volume level of the film.
Too comfortable control centers of modern home entertainment, the new AQUOS TVs with the help of AQUOS link function. With their help can be via HDMI affiliates AUQOS players, as the new Sharp Blu-ray Player BD-HP10S, centrally and conveniently via the remote control of XL1E-TVs operate. As part of the Sharp One-of-a-Kind product strategy ensures quality of this feature that new home entertainment products from the Sharp home cooperate technically perfect and the operation of the simple features.
About the DVB-T and analog integrated tuner can XL1E-TVs digital and conventional TV signals without a set-top box to receive additional. Thanks RS-232C-Schnittstelle can easily TVs on the PC. Computer images are used over the analog RGB-PC-Eingang on the screen.
From June 2007 are the Sharp AQUOS LC-46XL1E and Sharp AQUOS LC-52XL1E for 2,799 or 3,799 euros in trade.
Bifogad fil(er)
Redigerat av toler, 31 October 2007 - 02:07.
Postad 31 October 2007 - 12:05
Technically perfect, jo jo...
Förutom banding kors och tvärs över skärmen har jag noterat nya defekter som inte fanns på XD1:an. När något rör sig väldigt snabbt blir ett zick-zack/randigt-mönster synligt ett kort ögonblick efter det rörliga objektet (en sorts "tracer" som mer ser ut som en dataglitch av något slag). Såg det vid flera tillfällen under uppspelning av en HD-DVD igår under actionscener.
Någon annan som noterat detta märkliga fenomen på XL1:an?
Såg även rapporter på amerikanska forum (AVS) och någonstans här att XD1:an ibland får en mini-blackout tillsammans med xbox 360:n (ljudet hörs,men bilden försvinner i ca 1-3 sekunder). Kan dock inte hitta inläggen igen, men fenomenet finns även på XL1, kan jag rapportera. Det drabbade mig tidigare på XD1:an ungefär var tredje gång vid spel eller film via 360 HD-DVD. Jag misstänker dock att det har mer att göra med 360:ns utsignal. Någon som har har samma problem på sin Xl1?
Hatar att vara gnällfarbror på forum, men vill ha mer kött på benen innan en eventuell hävning/ARN-reklamation. Vid tidigare diskussioner med support på Sharp, säljare etc har det varit bra att hänvisa till ca 9000 inlägg (nu 24000) om Sharpbanding på AVSforum och de nästan 2 miljoner Googleträffar man får på Sharp LCD banding, när motparten påstår att de inte hört talas om fenomenet.
Postad 31 October 2007 - 19:17
Postad 01 November 2007 - 00:59
Postad 01 November 2007 - 15:17
Det är tydligen 100 Hz-funktionen som bidrar till "artefakter" vid bildrörelser i HD-miljö... Om man slår av funktionen slipper man tydligen fenomenet. Det var tydligen ett problem på 32-tummarna från Sharp som lanserades med 100 Hz förra året också, vilket framgår av recensioner. Rekommendationen var att slå av funktionen.
Är det inte anmärkningsvärt att en TV lanseras med denna "funktion" som främsta säljande argument, och så bör/kan man inte använda den vid när man tittar HD-material!
Någon annan ägare som har en kommentar?
/Snart f.d Sharp-ägare
Postad 01 November 2007 - 15:32
Möjliga förklaringar:
-Gäller bara nämnda filmer.
-Alla 100hz Tvs lider av detta.
-XL-exet är defekt.
-XL1 har denna svaghet. XL2 som är modernare med 10bit-skärm kanske inte har detta problem.
Måste jämföra med annan 100hz-TV. Men det är klart att det inte går ha det så som du beskriver. Denna info gör mig än mer tveksam och jag vill ha XL2, men jag vet ju inte hur den funkar. Fan Mojo, tack mojjo. Nu ska jag inte rusa efter TV, men kommer en prisdropp så blir det XL1 iaf. 100hz funkar fint på SDTV som jag skrivit här och i XD/XL2-tråden bl.a., och jag har inte HD-material. Men fruktansvärt att höra såna problem. Hoppas mer skriver här. Den som har duglig recension på XL1 ska genast lägga upp denna åt oss tack.
Redigerat av toler, 01 November 2007 - 15:35.
Postad 01 November 2007 - 17:02
Har själv varit med i 100Hz racet lite från början och beställde en 47LGLB2RF där man drog tilölbaka 100Hz pågrund av att man inte hade någon processor som var kraftig nog för 1080P. Nu har man lovat komma ut med en, genom sammarbete med Intel. Återstår att se vad det blir med det.
Själv köpte jag istället en LG42LB2R sålänge, som dock är alltförliten till vardagsrummet och har sedan dess jagat en 52 el. större. Däribland XL2 och Xl1, som jag sett live. Har även studerat flera av dom andra 100Hz skärmarna.
Hade lite problem LB2R med inst. från början, men är numera helnöjd med bildkvalite på alla matr. Vad jag menar är att här är ett måste att slå ifrån alla bilödförbättringar, utom MPEG.NR. Har numera en suverän bildkvalite och därför tror jag på 100Hz.
Hoppas nu bara på att hitta någon som man fixat 100Hz bra på...kanske XL2E el.Toshiba Z3030. F86 F96 är bra, men uteslutna pågrund av reflektioner.
Postad 01 November 2007 - 19:28
Eftersom XL2 fixar 1080/24fps så ska ovanstående problem inte behöva inträffa, åtminstone inte vid visning av HD-material. Har själv en XL1:a som inte visar några som helst eftersläpingar när jag kör blueray. Fantastisk bild. Lite ryckighet vid vid panoreringar i enstaka filmer dock. Om det beror på bristen på 24fps eller filmkvalitén kan jag in avgöra.ojdå, så 100hz lämnar spår i HD-material. Det är ju lagg som 100hz ska ta bort!
Möjliga förklaringar:
-XL-exet är defekt.
-XL1 har denna svaghet. XL2 som är modernare med 10bit-skärm kanske inte har detta problem.
Måste jämföra med annan 100hz-TV. Men det är klart att det inte går ha det så som du beskriver. Denna info gör mig än mer tveksam och jag vill ha XL2, men jag vet ju inte hur den funkar. Fan Mojo, tack mojjo. Nu ska jag inte rusa efter TV, men kommer en prisdropp så blir det XL1 iaf. 100hz funkar fint på SDTV som jag skrivit här och i XD/XL2-tråden bl.a., och jag har inte HD-material. Men fruktansvärt att höra såna problem. Hoppas mer skriver här. Den som har duglig recension på XL1 ska genast lägga upp denna åt oss tack.
Postad 01 November 2007 - 21:00
Såna här svar gillar vi. Troligen har stackars mojo ett defekt ex igen då.Eftersom XL2 fixar 1080/24fps så ska ovanstående problem inte behöva inträffa, åtminstone inte vid visning av HD-material. Har själv en XL1:a som inte visar några som helst eftersläpingar när jag kör blueray. Fantastisk bild. Lite ryckighet vid vid panoreringar i enstaka filmer dock. Om det beror på bristen på 24fps eller filmkvalitén kan jag inte avgöra.ojdå, så 100hz lämnar spår i HD-material. Det är ju lagg som 100hz ska ta bort!
Möjliga förklaringar:
-XL-exet är defekt.
Tror dock inte tracing ska minska med 1080/24, bara lite då (på NTSC).
Jag hoppas du har möjlighet att testa dina skivor på en 1080/24 för att se om panorycken försvinner. Säkerligen så dämpar 24p detta.
Lagg= en aura runt det som rör sig, gör objektet oklart.
Märks även i stora ansikten som delar rör sig olika i vid minsta rörelse.
Trace= ett spår lämnas när objektet rör sig snabbt, påverkar mindre själva objektet.
Postad 01 November 2007 - 21:32
XL1:an eller har bara Humax-HD-boxen en dålig dag?
Nu skall jag kolla på HD-material med Demo-knappen igång, dvs halva bilden 50 och den andra 100 Hz för att se hur det ter sig.
Postad 02 November 2007 - 11:03
Ja, jag skulle ju inte räkna bort Humax-boxen riktigt ännu. Jag brukar skylla det mesta på denSåg precis ett reseprogram på SVT på min en vecka gamla XL1 (nästan det första Tv-programmet jag ser på en längre stund). Döm om min förvåning när ansikten och naturbilder visade klara exempel på "lagg", typ som när man ser på tv utan digitalboxen (ansiktssjok som rör sig oberoende av varandra, ser ut som om man fått synfel)... Såg inga sådana tendenser på mina två XD1:or.
XL1:an eller har bara Humax-HD-boxen en dålig dag?
Nu skall jag kolla på HD-material med Demo-knappen igång, dvs halva bilden 50 och den andra 100 Hz för att se hur det ter sig.
Postad 02 November 2007 - 11:37
Som jag skrivit tidigare tänkte jag byta ut min 3:e och sista defekta 46" XD1E till en XL1E istället. Har nu blivit lovad detta av butiken där jag köpt den, vilket är glädjande efter allt besvär man haft med banding och buzzing m.m.
Är nu mest lite nervös eftersom jag inte vet till 100% att Sharp har lyckats bota alla sjukdomar i denna modell tycker ju dock det borde vara löst vid detta laget. Jag kommer med mer info så snart jag fått hem den.
Hur gick det, SlowCheetah?
Fullt nöjd med XL1:an?
Postad 02 November 2007 - 11:57
Hallå!
Hej Krill,
Håller med efter TV-tittande igår. Samma orena bild, under Packat och Klart, som du verkar ha upplevt. Har själv haft 2 XD1:or och liknande dåliga bild fick jag bara innan digitalboxen var på plats. Är riktigt tveksam till XL1 nu, efter att ha sett tunna bandlinjer vid DVD-visning och 360-spelande, haft miniblackouts precis som på Xd1:an, haft motsvarande 100 Hz-laggproblem som TrustedReviews upplevde i nedanstående recension av Sharps 32RD2E 100 Hz (PC Mag m fl forumiter har rapporterat samma sak om XL1:an, dvs stäng av 100 Hz för bra bild (!?):
"While this should be great news, though, the effect is taken too far. For actually on the 32RD2E moving objects seem quite preternaturally sharp and fluid, standing out from backgrounds in a way that makes the picture look distractingly odd. In fact, the potency of Sharp’s 100Hz effect actually made us feel slightly queasy over time – a sensation we really only want to feel when watching a something like Hostel or Wolf Creek, not an episode of the Tellytubbies!
There’s another problem, too, that reinforces the sense that moving objects are somehow divorced from the picture as a whole: edge shimmering. For instance, as the Locust advances towards us during another tense session on Gears of War on the Xbox 360, their extremities seem to glimmer and glitch, presumably as the processing engine struggles to keep up with the rapid changes in image content. The more motion there is in a shot, the more obvious this problem becomes."
Postad 02 November 2007 - 15:07
buzz, trace, lag, shimmer, unclean, kluster-move, banding, off/on-power.
Whats the chance - what its worth?
Postad 05 November 2007 - 12:21
Känns så där att ha lagt ca 30000 SEK på en TV där bildförbättringsfunktionerna skall vara av för att kunna användas som tänkt.
Testar inte Sharp sina apparater innan de skickas ut?
Har någon mer samma problem med 100 Hz, eller är det bara jag som har en XL1e och orkar gnälla?
Om man vill ha Sharps bild och LCD, men inte band, buzz, lagg, blackouts; vad skall man köpa då?
Postad 10 December 2007 - 09:32
46" 20.990:-
52" 26.990:-
Och det går säkert att göra ännu bättre pris om man ringer dem!
Postad 13 December 2007 - 16:48
Har någon lyckats köra 1080p60 från en dator (eller någon annan källa, för all del)?
Över HDMI-porten då, eftersom VGA-porten inte stödjer det.
Redigerat av Ree, 13 December 2007 - 16:51.
Postad 01 January 2008 - 23:44
Postad 03 January 2008 - 08:41
Köpte igår en sharp xl1e 52".. Fick den för 26000 kr inkl sharps tv bänk med högtalare..
Det jag har kopplat till den nu är playstation 3 och min onkyo dvd spelare.. kollade på star wars 3 på min dvd spelare och spiderman 3 på playstationet.. måste säga att jag var grymt nöjd med bilden.. såg inga tendenser till banding eller buzzning.. nu sitter jag 3,3 m från tv:n så snacka om skillnad från min förra 32".. känns så mycket roligare nu och kolla på film..
Bifogad fil(er)
Postad 05 January 2008 - 17:36
Postad 09 January 2008 - 20:22
Förlåt, men om jag räknat rätt så har du fått 4(!) bandningsex nu!Har ett nytt ex nu. Fortfarande banding men väldigt svag. Bara ett lodrätt streck som syns väldigt sällan vid användning. Dock har jag problem med att komponentingången blir svart då och då och detta tillsammans med bandingen gör att tvn kommer att återlämnas för att sedan aldrig återvända.
Verkar ju helt sanslöst...
Det kan ju knappast vara slumpen om nu inte alla Sharp har bandning? Jag har dock inte sett det på någon XL1 (eller XD1) ute i affärerna. Vilken iof kanske skulle plockas bort av affären då.
Eller finns det något annat skäl att du fått "fyra på raken"?
- Kommer alla från samma serie?
- Är det något annat problem med tekniken? (t ex kommer det från en speciell, film, spelaren, kablar, dålig mottagning etc)
- Är du extremt känslig? Som sagt jag har inte tänkt på det men tittar man tillräckligt noga hittar man nog fel överallt
Skulle vara intressant att veta, för det verkar ju som Sharp har helt sanslös dålig kvalitet om de har dessa fel på XD1, XL1 och nu oxå XL2...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien
116 bilder
15 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?