Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic's PT-AE2000U *

480 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2008 - 16:40

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tjenare
Lite osäker på en del saker inför ev köp av denna proj.
Funderar på att köpa= proj + anamorfisk lins + 2.35:1 duk.
PT-AE2000, Prismasonic H-FE1500M lins och Screen Research SolidPix Ramspänd 2.35:1 vanlig eller CineCurve modell.
Kan bli lite off topic men jag samlar frågorna på ett ställe :lol:

Nån som kör med anomorfisk lins på denna proj?

Är scalern i projektorn bra på att sträcka ut bilden vertikalt?
(nån som kan testa denna funktion på vanlig duk med en 2.35:1 film så man kan få en hint om scalningens kvalite?)
Ännu bättre förståss om nån med 2.35:1 setup kan ge svar ;)

Jag kommer ha 2,55m från projektorlins till duken och undrar om en anamorfisk lins klarar det korta kastavståndet?
(vill ha ca: 240cm bred 2.35:1 duk, höjden blr ca: 101cm) (sitter på ca: 3m avstånd)
Funderar på kurvad duk om det blir problem med skärpan i kanterna.
Men undrar då om det blir problem med en kurvad duk ganska högt upp på väggen? (ögonhöjd nedre dukramskanten)
kan man vinkla ner en kurvad duk?

Väldigt tacksam för svar :)

Enligt vad jag förstår så funkar det inte alls med stor duk från så kort avstånd.
Kolla kalkylatorn på deras hemsida: http://www.prismason.../calculator.php

Postad 01 January 2008 - 16:45

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Jag tror tyvärr inte vi har den kompetensen här än.

Har du kollat runt lite på AVS? Där finns det några bra matnyttiga trådar om AE2000 och CIH:

Comments requested on potential CIH setup
Pt-ae2000 In Cih System.

MVH
/Chuck

Postad 01 January 2008 - 17:00

2351
  • 2351
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Som jag har föstått det så blir bilden lika hög som när man kör utan anamorfisk lins som med,
180cm bredd blir 240cm med anamorfisk lins men som sagt så kanske kastavståndet är för kort..
ska ringa prismasonic och fråga imorgon.

(jag kör med en hitachi PJ-TX200 nu med 2,55m kastavstånd på en 180cm bred duk,
den projen har bara 1,6x zoom och jag behöver inte zooma fullt ut.. PT-AE2000 har 2,0x zoom)

Redigerat av 2351, 01 January 2008 - 17:12.

Postad 01 January 2008 - 17:43

2351
  • 2351
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
kanske kan nöja mig med en bättre "vanlig" duk och köpa en JVC DLA-HD1 istället... :lol:
vill dock ha en 2.35:1 duk... ;)

Redigerat av 2351, 02 January 2008 - 00:08.

Postad 11 January 2008 - 11:50

Unregistered22987de9
  • Unregistered22987de9
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej..

Är det någon som vet ett bra takfäste till denna proj (förutom panasonics egna)?

Tacksam för svar
Mvh Martin

Postad 20 January 2008 - 19:10

daywalker
  • daywalker
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Funderar att inhandla en sådan här nästa vecka, priset har dock varit oförändrat i Sverige sen den kom i November, någon som tror eller vet att den kommer att gå ned i pris inom kort. ;) man vill inte åka på en nitlott när man bestämt sig = betala 26250:- nästa vecka och veckan efter kostar den xx.xxx:- eller något roligt som ingår ex en Ps/3a som till Sanyo projen.

Postad 20 January 2008 - 20:04

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Skaffa dig swedbanks mer tjäns så har du 90 dagars prisgaranti på master/amex korten. + förlängd garanti med ett år.

Postad 24 January 2008 - 08:00

Unregistered9d8d5784
  • Unregistered9d8d5784
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Då är man medlem i 2000-klubben...

Börjar med att köra tillsammans med en Toshiba HD-A20 och en 15 m Supra HDMI-kabel. Förhoppningsvis ska 1080p funka.

Nästa steg är en BD-spelare, men frågan är om man ska ha en PS3 eller en renodlad spelare.

Postad 24 January 2008 - 08:41

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Då är man medlem i 2000-klubben...

Börjar med att köra tillsammans med en Toshiba HD-A20 och en 15 m Supra HDMI-kabel. Förhoppningsvis ska 1080p funka.

Nästa steg är en BD-spelare, men frågan är om man ska ha en PS3 eller en renodlad spelare.

Kul. :P

Vad kör du med för duk? Dela med dig av hur du tycker den presterar samt om du hittar några guldkorn bland inställningarna.

MVH
/Chuck

Postad 24 January 2008 - 12:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Tjenare
Lite osäker på en del saker inför ev köp av denna proj.
Funderar på att köpa= proj + anamorfisk lins + 2.35:1 duk.
PT-AE2000, Prismasonic H-FE1500M lins och Screen Research SolidPix Ramspänd 2.35:1 vanlig eller CineCurve modell.
Kan bli lite off topic men jag samlar frågorna på ett ställe :D

Nån som kör med anomorfisk lins på denna proj?

Är scalern i projektorn bra på att sträcka ut bilden vertikalt?
(nån som kan testa denna funktion på vanlig duk med en 2.35:1 film så man kan få en hint om scalningens kvalite?)
Ännu bättre förståss om nån med 2.35:1 setup kan ge svar :)

Jag kommer ha 2,55m från projektorlins till duken och undrar om en anamorfisk lins klarar det korta kastavståndet?
(vill ha ca: 240cm bred 2.35:1 duk, höjden blr ca: 101cm) (sitter på ca: 3m avstånd)
Funderar på kurvad duk om det blir problem med skärpan i kanterna.
Men undrar då om det blir problem med en kurvad duk ganska högt upp på väggen? (ögonhöjd nedre dukramskanten)
kan man vinkla ner en kurvad duk?

Väldigt tacksam för svar :D

Snacka med Jakob (colamannen) på The Rock, kan nästan lova dig att han kan svara på alla dina frågor... Han brinner ju som bekant oxå för CHI! :P

Postad 26 January 2008 - 07:23

Unregistered9d8d5784
  • Unregistered9d8d5784
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Nu har jag kört ca 4 timmar med projektorn och inte finjusterat nåt märkvärt. Min slutsats är att den här projektorn är "tillräckligt" bra. Dvs, jag skulle kunna leva med bilden som den var out of the box men efter en egen finjustering så kommer den att vara så bra att jag inte ha behov av att fundera på om en annan projektor i samma prisklass skulle kunna ge en något bättre bild.

Den är flexibel i placering med sitt zoomomfång och möjlighet att förskjuta bilden i fall att man inte hamnar perfekt i höjd. I sidled ser jag så klart till att ha den rätt. Den är tillräckligt tyst, hörs knappt inte alls.

Jag hade säkerligen kunnat leva med en Sanyo, Epson eller Mitsubishi också och till alla spekulanter kan jag bara säga, köp vilken som och var sedan nöjda i flera år. Njut av filmer istället för att grubbla över om det kan blir liiiiite bättre. För 2 år sedan hade alla tyckt att en sådan bild för 100 000 varit rena fyndet, idag får man det för runt 20 000.

Jag kan bara rekommendera, precis som jag rekommenderat de övriga alterntiven lika mycket. Ni spekulanter kommer att bli toknöjda.

Det är min femte proja hittills sedan 1995 (började med en Sharp 320) och jag har varit lika nöjd med alla. Från de ynkliga 300*200 nånting i den 320n, via en 640*480, 800*600, en 720p och så denna.

Köp en full HD och njut.

Postad 29 January 2008 - 19:15

Unregistered39a85909
  • Unregistered39a85909
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Jag har inte läst hela AVS-tråden men det verkade som att två personer hade haft strul?
Med tanke på hur många som borde ha sålts så är det ingenting.
Att sitta projlös under julhelgen är nog värre än att göra det efter jul... jag orkar inte kalkylera på vad som kan hända och jag är Panasonic-anhängare på projektor sen starten. De har nog lärt sig ett och annat.
Troligtvis inom felmarginalen ändå. Alla projjar har ju något negativt att berätta i trådarna så länge de inte kostar 100-tusen+ (och även där händer det att fel uppkommer).

Jag är en ex Panasonic anhängare, efter att ha prioriterat Panasonics produkter i drygt två decennier innan jag fick smaka på svenska panasonics kundsupport, är jag som sagt en ex Panasonicanhängare.
Visst är jag sugen på en PT-AE2000 men med det fruktansvärda mottagande med vilket jag bemötts är det riktigt riktigt svårt att ta steget.

Här är en mer detaljerad tråd om min erfarehet av svenska Panasonic,
bör tilläggas - ifall det har någon betydelse så står det fel brinntid i tråden, lampan hade gått drygt 600 timmar och inget annat. (men jag såg inte att det blev fel förrän efter jag postade recensionen och det fanns ingen edit funktion där)
http://www.pricerunn...ndarrecensioner

Är det någon som har koll på det här med att projjan fimpar ned när den når 2000 timmar?

Kan man nolla den i någon form av servicemeny och trolla igång den igen?

Hoppas att ni klarar er bättre grabbar ifall ni har osis o måste tackla garantin mot svenska P...

Och det skulle vara kul ifall ngn hade svar på min fråga om nedstängningsfunktionen?

Simma lugnt,

/Silverbullit

Postad 29 January 2008 - 21:51

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Läste igenom allt Silverbullit, mycket intressant. Så, hur gick det med din ARN-anmälan då?

Dessvärre tycker jag alla större företag är på det viset, särskilt Sony har jag dåliga erfarenheter av (pixelfel, konsumentsombudsman och hela balletten :) ).

Postad 30 January 2008 - 01:56

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag är en ex Panasonic anhängare, efter att ha prioriterat Panasonics produkter i drygt två decennier innan jag fick smaka på svenska panasonics kundsupport, är jag som sagt en ex Panasonicanhängare.
Visst är jag sugen på en PT-AE2000 men med det fruktansvärda mottagande med vilket jag bemötts är det riktigt riktigt svårt att ta steget.

Här är en mer detaljerad tråd om min erfarehet av svenska Panasonic,
bör tilläggas - ifall det har någon betydelse så står det fel brinntid i tråden, lampan hade gått drygt 600 timmar och inget annat. (men jag såg inte att det blev fel förrän efter jag postade recensionen och det fanns ingen edit funktion där)
http://www.pricerunn...ndarrecensioner

Är det någon som har koll på det här med att projjan fimpar ned när den når 2000 timmar?

Kan man nolla den i någon form av servicemeny och trolla igång den igen?

Hoppas att ni klarar er bättre grabbar ifall ni har osis o måste tackla garantin mot svenska P...

Och det skulle vara kul ifall ngn hade svar på min fråga om nedstängningsfunktionen?

Simma lugnt,

/Silverbullit

Korkade säljare finns det gott om speciellt på stora kedjor.
Otur kan man så klart ha och det händer med lampor då och då, men jag har aldrig missförstått vad som gäller om lampgarantierna (troligtvis p.g.a. av bra återförsäljare och mycket forumläsande) på mina tre Panasonic-projjar.
Jag har faktiskt ingen aning ifall de stänger av vid 2000 timmar utan jag hoppas bara man kommer dit på en lampa.

Har haft garantiproblem med min första AE100 som jag köpte från Tyskland på nätet.
Lämnade den hos min lokala Panasonicreparatör och de fixade iväg den till Japan där den till sist byttes ut.
Inga som helst konstigheter alltså.
Alla rescensioner på de bästa av prylar innehåller en eller flera som har haft otur som du hade, tyvärr.

Som en jämförelse kan man säga att däcken på en ny bil har samma avsaknad av garanti som proj-lampor.
Bedöms individuellt i varje fall, men blir sällan garanti.
Precis som anarkizt tror jag att detta kunde ha hänt med vilket märke som helst faktiskt.
På www.hembiobutiken.se har jag fått så bra service vid problem att jag inte skulle kunna önska bättre.

Postad 30 January 2008 - 09:45

Almis
  • Almis
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med EnzoF1 ovan. Jag är helt nöjd med bilden out-of-the-box. Jag hade väntat mig att jag skulle bli sittande med fippla på alla bildinställningar själv, alternativt att köpa professionell kalibrering. Jag har inte känt behov av någotdera. Det enda jag har gjort är att ställa lampan på eco mode. Jag använder Normal inställningen och har ganska ljust i rummet som är vårt vardagsrum med gott om ljusinsläpp från angränsande rum. Bluray är fantastiskt och uppskalad DVD från PS3 ser mycket bra ut.

Postad 30 January 2008 - 09:56

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Någon som gjort en seriösare inställning av bilden och tycker att det blev stor skillnad? Behöver kanske inte vara ISF men lite pill med Digital Video Essentials och blå/grön/röd-färgfilter, vore kul att höra om den bilden som är bra "out-of-the-box" kan bli mycket eller bara lite bättre!

Postad 01 February 2008 - 10:16

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Hej! Tänkte ställa en smålurig fråga :) Jag har en Panasonic AX-100 som är min första projektor. Det är en bra projektor för pengarna tycker jag, men jag trillar definitivt inte av stolen av bildkvalitén. Spec blueray ser givetvis fint ut, men inte så jag blir impad. Tror ni AE2000 är så pass mycket bättre så "nöjdhets-flinet" när man kollar infinner sig eller?

Postad 01 February 2008 - 11:29

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Hej! Tänkte ställa en smålurig fråga :) Jag har en Panasonic AX-100 som är min första projektor. Det är en bra projektor för pengarna tycker jag, men jag trillar definitivt inte av stolen av bildkvalitén. Spec blueray ser givetvis fint ut, men inte så jag blir impad. Tror ni AE2000 är så pass mycket bättre så "nöjdhets-flinet" när man kollar infinner sig eller?

Ja!

Postad 01 February 2008 - 11:32

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Låter mycket najs! Får kolla om min lokala handlare fått in den och åka dit och kolla.

Postad 01 February 2008 - 11:37

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Låter mycket najs! Får kolla om min lokala handlare fått in den och åka dit och kolla.

Det tycker jag du skall göra. Du kommer bli imponerad. Bara du går till en seriös handlare så den visas i korrekt miljö.

Postad 01 February 2008 - 11:53

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Någon som gjort en seriösare inställning av bilden och tycker att det blev stor skillnad? Behöver kanske inte vara ISF men lite pill med Digital Video Essentials och blå/grön/röd-färgfilter, vore kul att höra om den bilden som är bra "out-of-the-box" kan bli mycket eller bara lite bättre!

Undrar också de.

Postad 12 February 2008 - 20:55

Unregistered14e418df
  • Unregistered14e418df
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Har fått ett problem med min AE2000 nu !
Vid uppstart respektive avstängning för den ett himla oväsen. Låter precis som den skrapar mot något
inuti. Vet inte vad det är men vågar knappt köra igång den. Vid drift funkar den helt felfritt. Nu är
den köpt i US så garantin gäller ej här, tyvärr. Kan den ha blivit för varm vid något tillfälle?

Vad kan det vara för fel? o till vem kan man lämna den för service/koll?

Tacksam för råd o tips... :rolleyes:

Postad 13 February 2008 - 00:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Vid uppstart respektive avstängning för den ett himla oväsen. Låter precis som den skrapar mot något
inuti. Vet inte vad det är men vågar knappt köra igång den. Vid drift funkar den helt felfritt. Nu är
den köpt i US så garantin gäller ej här, tyvärr. Kan den ha blivit för varm vid något tillfälle?

Tacksam för råd o tips... :rolleyes:

Irisen jobbar en del när man startar upp den, men den borde höras under användning också tycker jag.
Eller tror du att det är fläkten? Det måste nästan vara något av de alternativen eftersom det inte finns något annat som jobbar och kan låta av sig självt (vad jag vet).
Jag vet bara ett vettigt ställe i Malmö-området, men vet inte var du bor...

Postad 13 February 2008 - 15:56

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Är de någon som ställt in denna med proffesionell kalibrering eller gjort en genomgående kalibrering själv?

Vad fick ni för inställningar? Är lite nyfiken för ska själv ta tag i detta nu när jag har flyttat och är lite nyfiken.

Postad 13 February 2008 - 17:00

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Lothar, vi får jämföra med varandra sen. ;)

Vad kommer du köra på för duk? Jag kommer köra direkt på väggen (Gesso-historia jag fixade för ett tag sen), om det inte blir bra skaffar jag någon ramspänd variant.

Postad 13 February 2008 - 22:24

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Ja vi får göra de. Egentligen så ska man väl lägga lite mer pengar än vad jag gör när man köpt denna projektor men ja kommer skaffa Grandview Fantasy tänkte jag. Verkar schyst i den prisklassen (2600kr). Men som sagt borde man kanske egentligen lägga mer pengar på duk.

Postad 14 February 2008 - 22:15

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Ingen som kan lägga upp vad de har för inställningar?

Vad har ni som kalibrerat HD bild använt för programm eller kalibreringsskiva?

Postad 15 February 2008 - 01:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Måste erkänna att jag använder två färdiga lägen sen oktober.
Normal och Color1 beroende på hur filmens färgkomponering ser ut...

Postad 16 February 2008 - 18:19

Unregistered2530e964
  • Unregistered2530e964
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Såg denna proj hos hembioconsult för ett par veckor sedan. Körde denna och en Optoma hd-80 tillsammans. Gillade framför allt skärpan och färgerna i denna. Dock levererade den inte lika mycket detaljer som Optoman i dom mörka områdena. Båda projjar var kalibrerade men stod ca 6m från duk. Kan hända man får fram mer detaljer ur pannan om den kommer närmare duken så ljusflödet ökar. Tycker denna tråd är ovanligt lugn trots pris/prestanda hos denna fina apparat.

Redigerat av Unregistered2530e964, 16 February 2008 - 18:20.

Postad 16 February 2008 - 18:28

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Kan också bero lita på om de har kört med någon lens shift. Då tappar man lite i skärpa.

Postad 17 February 2008 - 16:43

Unregisterede12048a7
  • Unregisterede12048a7
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Tacksam för råd o tips... :)

Irisen jobbar en del när man startar upp den, men den borde höras under användning också tycker jag.
Eller tror du att det är fläkten? Det måste nästan vara något av de alternativen eftersom det inte finns något annat som jobbar och kan låta av sig självt (vad jag vet).
Jag vet bara ett vettigt ställe i Malmö-området, men vet inte var du bor...

Jag har samma erfarenhet, Gabbe.
Det låter inte som fläkten utan som om den går in/ur i ett transportläge eller något liknande.
Tror inte det är allvarligt.

En undran:
Lampan kan ju gå sönder om man drar ur sladden istället för att man låter fläkten kyla en stund.
Vad händer med garantin om det blir ett strömavbrott? Kommer hemförsäkringen pynta en ny lampa + ev. rep?
Jag kommer nog koppla in min UPS till Projen, måste göra en snygg kabeldragning bara.

Postad 17 February 2008 - 16:50

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Det är inte de att lampan automatiskt går sönder om strömmen försvinner och fläkten itne får jobba klart när man stänger av projektorn men de drar ner livslängden på lampan. Jag skulle tro att de är inget som går på nån försäkring om inte lampan går innan de antal timmar man har garanti på. Är ju rätt svårt att bevisa att de blev strömavbrott och inte att man drog ur sladden själv.

Postad 17 February 2008 - 18:21

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Nja, lampan är väl det tåligaste i hela projektorn, lyser svinstarkt hela tiden. Fläktarna är till för att kyla övrig elektronik från lampans värme. Stänger man av strömmen kommer det byggas upp för mycket värme inuti projektorn som kan skada elektroniken, men själv lampan ska nog klara sig. :)

Kan ha fel, men så har gurus förklarat det för mig.

Postad 17 February 2008 - 18:57

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Okej fast lampans livslängd påverkas om den inte får kylas av. Den blir ju så otroligt varm eftersom den är så stark. Tror till och med att de står i manualen att man ska låta fläkten gå för att kyla ner lampan. Kan också ha fel men är ändå hyffsat säker.

Ingen som kan dela med sig av sina inställningar eller vad de använt för verktyg för kaliberirngen?

Redigerat av Lothar, 17 February 2008 - 18:58.

Postad 17 February 2008 - 19:06

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
En lampa som är avstäng (inte längre brinner) kommer nog aldrig att generera så pass mycket värme att det skulle vara farligt för själva lampan. Har du sett några andra lampor med fläkt? :) Men visst, better safe than sorry, varför chansa?

Postad 18 February 2008 - 10:42

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Nej där har du en poäng att andra lampor inte har fläkt. Men dessa lampor är ju väldigt speciella, de är ju ingen vanlig glödlampa som sitter i. De är inte de att lampan går sönder om man inte låter fläkten göra sitt jobb, de är mer att den slits mer (och då inte har lika lång livslängd) om den inte får kylas ner ordentligt utan kylas ner på egen hand. Jo man får ju vara på den säkra sidan.

Ska kolla i manulaen när ja har packat upp min projektor. Håller på att flytta så den är än så länge nerpackad.

Redigerat av Lothar, 18 February 2008 - 10:42.

Postad 18 February 2008 - 13:22

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
När lampan har slocknat blir den bara kallare och kallare i förhållande till hur varm den var precis innan den stängde av sig. Fläkten behövs alltså INTE för att kyla en avstängd lampa. Det troliga är att fläkten behövs för att föra bort den värme som fanns i lampan när den stängdes av så att den värmen inte tas upp av andra känsligare delar av projjen.

Postad 18 February 2008 - 14:03

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Tack för infon Niklas!

Googlade runt lite efter detta och hittade någon som sade att fläkten är till för att kyla av lampan efter avstängning pga att man inte bör tända en redan varm lampa utan alltid vänta tills den nått rumstemperatur. Enligt denna person (har inte kvar länken) så arbetar elektroniken i projektorn utefter hypotesen att lampan hade rumstemperatur från början och att det då kan gå sönder saker om lampan fortfarande är supervarm...

Rätt eller fel? :blink:

Postad 18 February 2008 - 14:54

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Tack för infon Niklas!

Googlade runt lite efter detta och hittade någon som sade att fläkten är till för att kyla av lampan efter avstängning pga att man inte bör tända en redan varm lampa utan alltid vänta tills den nått rumstemperatur. Enligt denna person (har inte kvar länken) så arbetar elektroniken i projektorn utefter hypotesen att lampan hade rumstemperatur från början och att det då kan gå sönder saker om lampan fortfarande är supervarm...

Rätt eller fel? :blink:

Låter logiskt men med dagens teknik finns det väll sensorer som skall kunna läsa av det.
Därför borde elektroniken kunna klara en omstart innan lampan är v-rum-varm.
Om en projektor blir för varm i dag börjar det ofta blinka någonstans och sedan gör han väl
en 'shutdown'. Men det är kanske olika på olika maskiner. Min IN81:a stod det något sodant om i manualen
om jag minns rätt.

Postad 26 February 2008 - 13:21

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Hej tråden!

Jag kör idag med en AE700 som jag fått byta optikpaketet på pga dassiga polarisatorer. Jag fick då höra att LCD-projjar inte är avsedda att användas på det sätt som jag gör, nämligen till allt. Det är min enda bildvisare och den står påslagen ca 1730-0100 varje dag. Jag har 4100h på lampan.

Är detta påstående fortfarande sant, dvs ska jag med min användning köpa en annan typ av projje, LCOS eller DLP? Vill inte hamna i samma sits igen.

Postad 26 February 2008 - 15:04

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Hej tråden!

Jag kör idag med en AE700 som jag fått byta optikpaketet på pga dassiga polarisatorer. Jag fick då höra att LCD-projjar inte är avsedda att användas på det sätt som jag gör, nämligen till allt. Det är min enda bildvisare och den står påslagen ca 1730-0100 varje dag. Jag har 4100h på lampan.

Är detta påstående fortfarande sant, dvs ska jag med min användning köpa en annan typ av projje, LCOS eller DLP? Vill inte hamna i samma sits igen.

Tjena.
Har precis samma erfarenhet som du när det gäller 'hur man skall använda den till' ;)
D.v.s en LCD klarar inte av att stå på så länge som du och jag vill. Därför köpte jag en
DLP som enligt fler klarar detta bättre. Min står i regel på 4-5 timmar per dag eftersom jag
också använder den till allt.

Trots detta eller vad man skall säga...så har jag idag problem med en DLP iallfall.
Fast det kanske inte hör till dessa problem. Dock säger Panasonic att om man har
på AE2000 6 timmar varje dag så får man inom ett år räkna med att byta 'optiken'
Vad dom nu menar med det...

Postad 26 February 2008 - 22:38

Jonez
  • Jonez
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej tråden!

Någon som vet vad det kostar att byta polarisatorer? Har en ae900 som behöver nya (det brukar väl vara den blå som blir sämre, eller?)...

Postad 27 February 2008 - 09:52

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Med risk för att låta som någon ordningsman, men ska vi inte försöka hålla oss till tråden, dvs PT-AE2000.

//Ch

Postad 27 February 2008 - 10:04

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Ja, jag har nu haft min sen strax före jul. Vilken maskin, helt underbar. jag både spelar och ser på mycket film på min ae2000e och den presterar helt underbart. Jag blir nästa tårögd av glädje varje gång jag sätter på en HD-film då både färg, skärpa, detaljrikedom, tryck, djup och ja... allt. den är helt enkelt underbar. :) :) :P

Postad 27 February 2008 - 13:17

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Låter bra det! :) Ska få min idag, är som ett barn på julafton! :)

Postad 27 February 2008 - 13:20

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Grattis :)

Postad 27 February 2008 - 13:28

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Ja, jag har nu haft min sen strax före jul. Vilken maskin, helt underbar. jag både spelar och ser på mycket film på min ae2000e och den presterar helt underbart. Jag blir nästa tårögd av glädje varje gång jag sätter på en HD-film då både färg, skärpa, detaljrikedom, tryck, djup och ja... allt. den är helt enkelt underbar. :) :) :P

Kan knappt bärga mig tills jag får upp min.

toska, vad har du för inställningar på din? Hur ställde du in din AE2000, med vilken kaliberirngsskiva? Om du använde en sådan.

Postad 27 February 2008 - 13:33

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Kan knappt bärga mig tills jag får upp min.

toska, vad har du för inställningar på din? Hur ställde du in din AE2000, med vilken kaliberirngsskiva? Om du använde en sådan.

ja måste erkänna att jag faktiskt bara använder Normal och Color1 mest Color1 som dom är inställda out of the box.
Som jag ser det nu så finns det inget större behov av att ändra dom inställningarna.

Redigerat av toska, 27 February 2008 - 13:33.

Postad 27 February 2008 - 13:43

Bo Mellberg
  • Bo Mellberg
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Med risk för att låta som någon ordningsman, men ska vi inte försöka hålla oss till tråden, dvs PT-AE2000.

//Ch

Sorry, jag borde förtydligat att jag funderar på en AE2000 men är osäker på om den gillar att stå på 1730-0100 varje dag.

Postad 27 February 2008 - 14:03

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Är det inte de organiska LCD-panelerna som är problemet med de tidigare modellerna och som gjorde att dessa tappade färg m.m.? Vad det paketet sen kallas vid bytet är ju en annan sak.
På AE1000 och 2000 ska det ju vara icke-organiska paneler.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.