Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem
527 svar till detta ämne
Postad 26 november 2008 - 15:48
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
@ sossen
Hur blir din bas med Dynamic EQ?
Behöver se lite fler filmer och trixa lite med inställningar innan jag kan besvara din fråga Intrycken hittills är positiva. En liten fråga om DTS förresten.... Jag har svårt att bestämma om ajg tycker det är bättre än DD5.1 eller inte. Ljudeffekter och allt det där häftiga låter ju bättre. men vid tal verker det på något sätt bovare och lägre och lite svårare att höra. jag har till och med switchat mellan DTS och vanlig 5.1 några gånger när jag tittat på Kill Bill och Saving Private Ryan. Är det bara jag som tycker att det är så?
Ooops, det ädr blev lite lätt off topic kanske....
DTS ljudspåret ligger ca 4-5 db högre jämfört med DD. Prova att justera volymen när du jämför.
Postad 27 november 2008 - 21:26
Unregisteredb8bcc3ae
-
Unregisteredb8bcc3ae
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag får helt otroligt mycket bas när jag slår på Dynamic EQ. Går nästan inte att använda.
Dock så tycker jag kombinationen Dynamic EQ och Dynamic Volume fungerar mycket bra.
Såg ett avsnitt av Supernatural häromdagen. Dynamic EQ och Dynamic Volume (Evning) inkopplat.
Rejält med tryck även om volymen var måttlig
Postad 27 november 2008 - 21:58
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag håller med. Jag kan dock inte rekommendera Dynamic EQ till film då jag tycker ljudet blir platt och inte alls bra. Till musik kan jag använda det med bättre resultat. Dynamic volume används inte heller mer än vid canal+ sport eller någon annan kanal jag vet använder mycket högre ljud vid reklam.
Jag testade spela musik med Dynamic EQ på vid extremt låg ljudnivå och den fungerar när det gäller basen. Jag vred upp ljudnivån och till min förvåning skiftade inte basen i nivå överhuvudtaget (inte för mig hörbart iaf). Så den funktionen fungerar väl som det är tänkt men som sagt, till film vill jag inte använda den-
Är i övrigt nöjd med XT.
Postad 28 november 2008 - 00:18
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jonas: Du bör ju ha mikrofonen i öronhöjd. Pratar du om en flyttkartong i soffan då?
//Loofy
Jag hittade en bra kartong,men ska snart göra om allt då nya högre stativ kommer till mina surround. Får se hur jag löser det.
Postad 28 november 2008 - 20:14
KriztjanP
-
KriztjanP
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ett litet tips på stativ, jag satte en av lillgrabbens innebandyklubbr mellan dynorna i soffan med micken placerad på toppen, sen la jag på en golvlist, går förmodligen lika bra med något annat och höjde upp änden på ryggstödet med ett Ps2 och tre dosor snus så att det blev vågrätt, flytta golvlisten till andra sidan för dem andra mätpunkterna.  funkar kanon.
Tog en bild för att visa mitt mästerverk, men den blev bara svart, sen hade frugan bråttom att få klart det då Idol började klockan 20.00....
Postad 28 november 2008 - 20:25
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Jädra massa svar här nu men tänkte ställa en och se hur det bemöts.
Borde inte inställningarna för ljudet bli identiskt när jag kör auto eq flera gånger i rad om man inte ändrar något i rummet och micen står på exakt samma plats?
När jag har testat att köra om och om igen så blir det olika inställningar på dB på högtalarna och ibland är det mindre siffor och ibland är det större siffror som ändras, men avståndet till varje högtalare brukar vara likadan.
Postad 29 november 2008 - 12:38
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
ja då har man flashat fw i 3806 och har kört en setup på audyssey och det blev värre tydligen så tycker audyssey inte om bas för lfe blev nerdragen till -11.5db och front högtalarna skall man bara inte diskutera all bas var nerdragen till nästan 0 på eq sen var en högtalre vänster stog 1.97 meter i från mig men mäter man manuellt så står den 3.40 meter i från lyssnings position
tror nästan att det blir en trip i januari med 3806 och en slägga till hifiklubben i stockholm så dom skall få se vad man kan andvända en 5 kilos slägga och en 3806 till.
Postad 29 november 2008 - 13:31
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Basen är väl rätt svår att mäta med "icke-exklusiva" grejjor i ett vanligt, litet rum, har jag för mig. Under 200Hz verkar vara där det finns problem, troligen pga våglängder och tekniska begränsningar etc. Så ställ in grejjorna och sköt basen manuellt om det går, skulle jag testa iaf. Att nivåerna bli olika mellan exempelvis höger och vänster front, att inte avstånd stämmer osv, har nog att göra med väggar och assymetriska speglingar av ljudet när mätningen görs. Det är ju sådant EQn är till för att kompensera. Dessutom är ju inte alla högtalare eller kanaler 100% matchade oftast heller. Sedan verkar det lite underligt att flera (identiska) mätningar ger olika resultat, verkar ju nästan defekt. Hade en Audyssey förut på en Marantz, men den ville aldrig fungera alls. En tidig version av standard EQn. Ett defekt ex Nu har jag MCACC från AIR/Pioneer och den fungerar som det är tänkt, vad jag kan höra. En mycket avancerad och trevlig/användbar funktion när det funkar som det ska har jag märkt Nu är det ju inte alltid man måste använda EQ-funktionerna, men när behöver det så är dom superba. Det går att få det att låta precis hur man vill om man skruvar och optimerar. X-12 - förstår din aggresion, med rätta - dräm till dom från mig också. Nu vet jag ju inte din "historia", men dom (alla säljare) ska fan ta ansvar för produkter som säljs och är felande på ett eller annat sätt. Har jag berättat om min 2000-kronor "James Bond - Philips - Rakapparat" som höll typ 10 rakningar? Och som var in på "Service" 2-3 ggr och till slut fick nytt skärhuvud (som inte säljs separat, och är mycket dyrt som beställningsvara) - efter cirkus 3 rakningar med nytt skärhuvud så sade den intelligenta apparaten åt mig att "byta skärhuvud" för att det jag hade var slut...
Postad 29 november 2008 - 15:11
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
X-12: Ja det låter defekt på något sätt, väldigt skumt. Det kan inte vara micken som e kass då?
Postad 29 november 2008 - 15:23
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
X-12: Ja det låter defekt på något sätt, väldigt skumt. Det kan inte vara micken som e kass då?
vet ej har ingen annan att prova med men jag har upptäck en förbättring av 2 kanals ljudet och basen när man kör manuellt
Redigerat av Unregistered1022, 29 november 2008 - 15:24.
Postad 29 november 2008 - 15:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Om du åker dit du köpte recievern och förklarar problemet så borde de väl kunna hjälpa dig på något sätt?
Postad 29 november 2008 - 15:32
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Om du åker dit du köpte recievern och förklarar problemet så borde de väl kunna hjälpa dig på något sätt?
lite väl långt att åka till stockholm med skiten och risken är att jag blir förbanad och bankar skiten ur någon försäljare . men jag skall skicka dom ett mail i stället och dom snåla ######rna på hifi klubben skall få betalareturfrakten också för det vill dom inte men som sakt har aparaterna i 3806 serien varit behäftade med dåliga chips från audyssey så har väl hifiklubben och andra inportörer en gigantisk garantismäll att vänta för man har ju 1 års fabriksgaranti sen har man 3 års reklamations garanti jag myser . men som vanligt så kommer dom att stå helt oförstående och säga att vi har inte haft fel på någon 3806 men kan man bara över bevisa dom så brukar det bli annat ljud i från dom och det blev det när jag körde med nads förförstärkare som var så dålig att en transistor radio hade varit bättre men det är en annan historia.
Redigerat av Unregistered1022, 29 november 2008 - 15:36.
Postad 29 november 2008 - 17:10
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Jepp, gör du så!
Postad 29 november 2008 - 18:13
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Sedan verkar det lite underligt att flera (identiska) mätningar ger olika resultat, verkar ju nästan defekt.
Vem har gjort IDENTISKA mätningar och fått olika resultat? MVH /Chuck
Postad 29 november 2008 - 18:45
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Själv kör jag Audyssey:Audyssey till film, låter skitbra. Till vanlig 2kanalslyssning kör jag OFF, gillar inte alls audyssey där. Blir platt på något sätt. Till konsertdvds i 5.1 är jag dock lite mer tveksam vad jag gillar, hur kör ni? Vad låter bäst i era öron?
/Genis
Postad 29 november 2008 - 19:55
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Själv kör jag Audyssey:Audyssey till film, låter skitbra. Till vanlig 2kanalslyssning kör jag OFF, gillar inte alls audyssey där. Blir platt på något sätt. Till konsertdvds i 5.1 är jag dock lite mer tveksam vad jag gillar, hur kör ni? Vad låter bäst i era öron?
/Genis
Audyssey(Audyssey) är en självklarhet för BD/DVD och TV för min setup/rum, Allt annat(Byp.L/R, Flat, OFF) är inte att tänka på. Där har vi samma uppfattning. När det sedan gäller 2-kanal så går våra meningar isär, Visst om materialet är av toppklass så är "OFF" att föredra, Men själv lyssnar jag nästan uteslutande på MP3:or med varierande kvalitet och när denna sviktar(som oftast) så är det Byp.L/R som gäller för mig. 5.1 DVD:s har jag ej haft nöjet att lyssna till. Mvh. Mats
Redigerat av Noobman, 29 november 2008 - 20:03.
Postad 29 november 2008 - 22:57
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jopp Audyssey är på hela tiden,men när musik ska lyssnas så kör jag pure direct läget.
Då kopplas allt bort,det blir toppen.
Postad 30 november 2008 - 02:17
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2 416 inlägg
Vem har gjort IDENTISKA mätningar och fått olika resultat?
MVH /Chuck
Nu ska vi se... "Camridge" i inlägg 206 var det ja  Med IDENTISKA menar han, som jag förstår det, att han har gjort flera mätningar i samma position och fått ett flertalet olika resultat tolkade av maskinen.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 30 november 2008 - 02:21.
Postad 30 november 2008 - 02:46
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Noobman: Har inte kört så mycket mp3or så jag kaninte uttala mig men det hade varit super om du får det att låta bättre med audyssey! Kör du audyssey och den här Restorerfunktionen då?
Jonasprivate: Kör också alltid med pure directläget, låter bäst i mina öron till mina cds, även bättre än bara Direct. Själv har jag faktiskt audysseyn på i läget Stereo bara för att ibland slå över och lyssna om det låter bättre än pure direct, lyssnar aldrig i stereoläget annars. Bli inte exakt samma förutsättningar men ändå lite kul.
Har för mig man kunde få Audyssey inkopplat även på direct/puredirect om man ville, fast det vill man inte  .
/Genis
Edit: Väntar med spänning på den här debatten om IDENTISKA mätningar  .
Redigerat av genstruktur, 30 november 2008 - 02:49.
Postad 30 november 2008 - 06:57
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Det jag skrev var följande
Borde inte inställningarna för ljudet bli identiskt när man kör auto eq flera gånger i rad om man inte ändrar något i rummet och micen står på exakt samma plats?
Eller är det vanligt att både avståndet och dB inte alltid ställs in lika så det kan skilja mellan varje test?
Och finns det någon felmarginal i såna fall som man måste tänka på.
Postad 30 november 2008 - 09:41
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
här kommer ett resultat av morgonens mätning och då är det bara mät i lyssnings position så jag har bara andvänt en mät punkt och sedan calkulerat nu har skräpet dragit upp basen till + 1.5 men då har jag ställt ner den mycket på sms 1
sen verkar det som om den fortfarande tror att vänster högtalare står 1.65 meter i från.
Postad 30 november 2008 - 09:51
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Frågan är hur känsligt det är. Det kanske räcker om mikrofonen rubbas någon centimeter jämfört med föregående mätning för ett annorlunda resultat.
Postad 30 november 2008 - 09:55
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Frågan är hur känsligt det är. Det kanske räcker om mikrofonen rubbas någon centimeter jämfört med föregående mätning för ett annorlunda resultat.
tror inte att en cm hit och dit skall påverka så mycket jag skall tesrta att ställa micen på ett annat ställe och se vad som kommer upp
Postad 30 november 2008 - 10:26
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
i den här mätningen så är micen flyttad ca 1 meter till höger om lyssnings platsen och en filt över vänster högtalare
men i den andra fw så var det fas fel på båda fronthöghtalarna men nu har jag bara ett fas fel på höger högtalare och det här blir bara konstigare då jag inte har rört någon av front högtalarna
Postad 30 november 2008 - 10:34
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
sen i den här mätningen så har jag gått tillbaka till ordinarie lyssnings position och här andvände jag 2 filtar över vänster högtalare men sen har det hänt något men delningsfrekvensen på centern och det enda som är gjort är det med vänster högtalare.
Postad 30 november 2008 - 11:39
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Det är känsligt, en mycket liten flytt kommer absolut ge annorlunda resultat. Det är en av anledningarna till att man måste göra en rad mätningar, så att programmet kan vikta resultaten. MVH /Chuck
Postad 30 november 2008 - 11:46
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jonasprivate: Kör också alltid med pure directläget, låter bäst i mina öron till mina cds, även bättre än bara Direct. Själv har jag faktiskt audysseyn på i läget Stereo bara för att ibland slå över och lyssna om det låter bättre än pure direct, lyssnar aldrig i stereoläget annars. Bli inte exakt samma förutsättningar men ändå lite kul. Har för mig man kunde få Audyssey inkopplat även på direct/puredirect om man ville, fast det vill man inte .
/Genis
Jag tycker också det är bättre än Direct,jo i stereo är det på som du har, när jag ibland lyssnar på radio blir det stereo. Då låter jag det vara som det är,ändrar inget tycker det inte behövs.
Postad 30 november 2008 - 14:43
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
x-12: Ser väldigt konstigt ut, crossover 200hz på centern te.x.
Postad 30 november 2008 - 14:55
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
x-12: Ser väldigt konstigt ut, crossover 200hz på centern te.x.
ja det har jag haft hela tiden varför det vet jag inte så det har inte ändrat sig med fw uppdateringen har även provat en annan center och det är likadant
Postad 30 november 2008 - 14:59
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Lutar väl åt att den är paj eller så har du några extrema förutsättningar i ditt rum, verkar väldigt mysko i alla fall.
Postad 30 november 2008 - 15:15
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Noobman: Har inte kört så mycket mp3or så jag kaninte uttala mig men det hade varit super om du får det att låta bättre med audyssey! Kör du audyssey och den här Restorerfunktionen då?
Har för mig man kunde få Audyssey inkopplat även på direct/puredirect om man ville, fast det vill man inte .
/Genis
Restorer är på för jämnan här, Även till TV tittande. Går alldeles utmärkt att köra Audyssey med Direct/Pure Direct lägena(funktionen avslagen som default). Och visst vill man köra så  . Mvh. Mats
Postad 30 november 2008 - 15:15
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Lutar väl åt att den är paj eller så har du några extrema förutsättningar i ditt rum, verkar väldigt mysko i alla fall.
vet ej men det finns en bild i galleriet som visar hur det är uppställt med högtalarna det enda som inte stämmer är att basarna står nu längst ut och frontar innan för dom.
Postad 30 november 2008 - 18:14
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1 423 inlägg
För egen del så är audyssey alltid på eftersom mitt rum är allt annat än optimalt för film och musiklyssnande. Får ljudet att inte vara så kyligt. Sen så har jag ju ganska blygsam utrustning allra helst om man jämför med Noobman...
Postad 17 december 2008 - 16:07
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Gjorde om mätningarna i förra veckan , efter att jag printat ut word-dokumentet med tipsen (tack igen Chuck!).
Jag tyckte inte det var dåligt innan (förutom att basen dominerade som tusan), men i jämförelse med ljudet som blev nu så bleknar det förra... Och basen blev välbalanserad och röster och andra smådetaljer blev tydligare.
Nu kan jag även använda DynamicEQ, vilket var jobbigt/omöjligt innan (fick huvudvärk av basen), nu är det en svettig upplevelse med baskraft som känns i bröstet, på ett sätt det inte gjorde innan (fortfarande Die Hard 4 som jag testar ljudet med)...
I min förra mätning hamnade basen på -12 dB, jag hade volymen på max enligt bruksanvisningen. Nu är basen på -0,5 dB och volymkontrollen på basen är minimalt uppskruvad.
Jag gjorde mätningar enligt det mönster som var med i tipsbladet, sen tog jag även bort nackstödet, vilket gjorde (antar jag) att att mina Dynaudio 72:er delades vid 200 hz!!
Detta motverkade jag genom att plocka bort baspluggarna, vilket gjorde så att de delades vid acceptabla 60 hz, centern delades fortfarande vid 40 hz, vilket jag tror har att göra med att den får basstöd av bakväggen (till skillnad från frontarna som står 0,5 m ifrån närmsta vägg)
Även surrarna påverkades, de bryts nu vid 150 hz, mot 120 hz tidigare, vilket jag inte är helnöjd med, men eftersom mätningarna i sin helhet blev så lyckade (och troligtvis mer korrekta) så tänker jag bortse ifrån det..Inbillar mig att delningsfrekvensen påverkades av att nackstödet förstärkte signalen tidigare, vilket medförde att så gott som alla högtalare fick lägre delning.
Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det mäter!
Ser framemot en härlig filmjul där jag skall beta av The Dark Knight, Transformers, Wall-E, Hancook, AC/DC live at donington + kanske en och annan hyrfilm!
Ha dé
Postad 18 december 2008 - 13:23
Vigilante
-
Vigilante
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Gjorde om mätningarna i förra veckan , efter att jag printat ut word-dokumentet med tipsen (tack igen Chuck!).
Jag tyckte inte det var dåligt innan (förutom att basen dominerade som tusan), men i jämförelse med ljudet som blev nu så bleknar det förra... Och basen blev välbalanserad och röster och andra smådetaljer blev tydligare.
Nu kan jag även använda DynamicEQ, vilket var jobbigt/omöjligt innan (fick huvudvärk av basen), nu är det en svettig upplevelse med baskraft som känns i bröstet, på ett sätt det inte gjorde innan (fortfarande Die Hard 4 som jag testar ljudet med)...
I min förra mätning hamnade basen på -12 dB, jag hade volymen på max enligt bruksanvisningen. Nu är basen på -0,5 dB och volymkontrollen på basen är minimalt uppskruvad. Jag gjorde mätningar enligt det mönster som var med i tipsbladet, sen tog jag även bort nackstödet, vilket gjorde (antar jag) att att mina Dynaudio 72:er delades vid 200 hz!! Detta motverkade jag genom att plocka bort baspluggarna, vilket gjorde så att de delades vid acceptabla 60 hz, centern delades fortfarande vid 40 hz, vilket jag tror har att göra med att den får basstöd av bakväggen (till skillnad från frontarna som står 0,5 m ifrån närmsta vägg) Även surrarna påverkades, de bryts nu vid 150 hz, mot 120 hz tidigare, vilket jag inte är helnöjd med, men eftersom mätningarna i sin helhet blev så lyckade (och troligtvis mer korrekta) så tänker jag bortse ifrån det..Inbillar mig att delningsfrekvensen påverkades av att nackstödet förstärkte signalen tidigare, vilket medförde att så gott som alla högtalare fick lägre delning.
Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det mäter!
Ser framemot en härlig filmjul där jag skall beta av The Dark Knight, Transformers, Wall-E, Hancook, AC/DC live at donington + kanske en och annan hyrfilm!
Ha dé
Finns det word dokumentet i denna tråden? Sen en sak till. Hur i hela friden sätter man på Audyssey i Pure audio och Direct läge?
Postad 19 december 2008 - 07:56
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Audyssey Setup – One Step at a Time
MVH /Chuck
Innanför länken hittar du dokumenten...
Postad 19 december 2008 - 11:39
Vigilante
-
Vigilante
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Innanför länken hittar du dokumenten...
Tack. Hur aktiverar man sen Audyssey när man kör direct eller pure audio, 2 kanal? Trodde det bara gick i stereoläge och surroundlägena.
Postad 19 december 2008 - 12:01
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
När du kör direct eller pure audio,kan du inte aktivera den funktionen.
Då skulle dom funktionerna va helt onödiga.
Postad 19 december 2008 - 12:30
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Du kan visst aktivera dessa lägen, fast inte direkt (direct, huh huh). Om du ställer in att Audyssey ska vara på vid 2-kanal i inställningarna tar Pure-Direct sedan och använder de inställningar som gäller för Direct. Detta inkluderar EQ-kurva, dynamic eq etc.
Postad 19 december 2008 - 12:41
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Du kan visst aktivera dessa lägen, fast inte direkt (direct, huh huh). Om du ställer in att Audyssey ska vara på vid 2-kanal i inställningarna tar Pure-Direct sedan och använder de inställningar som gäller för Direct. Detta inkluderar EQ-kurva, dynamic eq etc.
Japp, så förstod jag manualen också. Finns något som heter 2kanals setup eller så i manual setup har jag för mig.
Postad 19 december 2008 - 14:42
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Okej där ser man
Postad 19 december 2008 - 17:25
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Manual setup -> Audio setup -> EQ Preset -> Direct Mode
Där kan man välja om Audyssey ska fungera vid Direct / Pure Direct mode. Om du väljer nej kan du inte välja EQ läge eller Dynamic EQ.
Självklart tappar man kanske lite av poängen med direct och pure direct lägena när man har audyssey igång samtidigt men det är kul att det GÅR om man vill.
Postad 19 december 2008 - 17:43
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jo man tappar själva iden med pure direct,fast som du skriver kul att det går att fixa.
Postad 19 december 2008 - 18:01
Vigilante
-
Vigilante
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Där har vi det.
Jag har en Onkyo 805:a. Det går inte att aktivera Audyssey vid Direct på den. Inte vad jag kan hitta iaf :/
Postad 19 december 2008 - 20:12
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Jo man tappar själva iden med pure direct,fast som du skriver kul att det går att fixa. 
Visst går själva "iden" med pure direct förlorad, Men resultatet blir kanske bättre? Det är inte alla som lyckats(rättare sagt övertygat det motsatta könet  )att möblera vardagsrummet för en "perfekt" frekvenskurva(diffuser,absorbenter etc.) utan låter rummets funktion förbli i det sociala planet(möblerat, planerat för diverse sammankomster och allmänt välbefinnande), Och det är nu enligt min mening denna "onödiga kompensation" måste ske. I mitt eget fall så är det som natt och dag mellan en "ren" 2 kanals direct/pure direct signal och en som gått igenom Audyssey's alla filter, Fylligheten, Djupet och inte minst dynamiken är som bortblåst utan Audyssey. Mvh. Mats
Redigerat av Noobman, 19 december 2008 - 23:28.
Postad 19 december 2008 - 21:01
Unregisteredd1e47e2b
-
Unregisteredd1e47e2b
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jag håller med er båda. Själv använder jag audyssey vid pure direct lyssning men jag har också förståelse för om man inte använder det om man tycker det låter bättre. Många vill ju trots allt ha en så "ren" signal som möjligt när de lyssnar på musik. Och det är väl det sista man kan kalla signalen efter att audyssey micklat med den...
Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 19 december 2008 - 21:10.
Postad 20 december 2008 - 01:37
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Använder inte Audyssey till musik, basen blir helt enkelt för dominerande.
Kan inte påstå att jag hör någon skillnad på "vanlig" 2ch inställning jämfört med puredirect aktiverad när jag spelar musik.
Postad 20 december 2008 - 11:44
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Hemma hos mig blir det otroligt platt och livlöst med audyssey i 2ch. Kör därav utan den. Bra dock att det går att få in audysseyn även där!
/Genis
Postad 23 januari 2009 - 21:40
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Roade mig med att göra om autosetupen med audyssey idag. Haft lite "problem" med stärkaren och fick tipset att nollställa microprocessorn.
Allt är likadant i rummet som vid sista mätningen(ca 1år sedan). Ok då, inte på millmetern såklart men inga stora förändringar.
Körde en liten mindre spridning på mätställenna, trots allt är det till 95% bara jag som sitter i soffan när det spelas musik/film. Körde 8 mätningar som sist. Fick lite olika mätresultat än förut, det som stack ut mest var.....
Subavstånd, förra mätningen 2.33m har jag för mig. Nu 0.03m, lite skumt tycker jag? Det enda jag kan komma på är att jag inte är säker på om jag pillade på "Phase" bak på subben efter förra mätningens (den står på 0 nu och har gjort så sen sista mätningen för 1år sedan). Det kanske skulle förklara det konstiga mätresultatet? Tyckte jag fick lite mer bas på samma volym än vid förra inställningen. De andra avstånden är ungefär samma, plus minus 5cm.
Högtalarvolym
1 år: FL -1.5, C +1.5, FR - 1.5, SW - 1.5, SR +1.0, SL + 2.0 (db)
Idag: FL - 1.0, C 0.0, FR -0.5, SW - 1.0, SR +1.5, SL + 1.0 (db)
Är högtalarvolymerna kopplade till EQn? Om jag ändrar volymen på dem så "pajjar" man EQn också?
Även fast te.x centerkanalen har minskat i volym jämfört mot frontarna tycker jag talet och andra effekter låter minst lika högt, eller ja det låter lika bra i alla fall. Trodde dialog och sådant skulle vara otydligare.
Är det fler som får olika resultat på RF och LF? Jag har en dörröppning 1.5m ifrån RF, kanske därför den ställs högre. Ljud försvinner ut där? Konstigt att det inte var skillnad på dem vi förra mätningen?
Man kanske inte skall se så mycket på enskilda högtalares volym utan mer se det som att de jobbar ihop och "parerar" varandra tänker jag?
Large, Small och crossover frequency på de olika högtalarna var precis som förr.
Klart det går alltid att pilla på själv och ställa in såklart. Kollade en film precis och det låter inte sämre i alla fall!! Det enda jag tänkter på är till musik, olika volym på RF och LF. Bra? Får väl utforska mer och prova  .
/genis
Redigerat av genstruktur, 23 januari 2009 - 21:59.
Postad 24 januari 2009 - 00:38
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Svårt att jämföra då alla har olika rum och förutsättningar.
Jag kollade min på kul nu.
FL -8-0
Center -4.0
FR -8.0
Surr R -8.0
Surr L -8.5
Sub -15.0
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|