CANTON RC-L
308 svar till detta ämne
Postad 19 October 2008 - 10:41
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Med beslutsångest i några veckor har jag nu tagit mig i kragen å mailat tyskland igår att jag accepterat priset för RC-L i körsbär och väntar nu svar om tillvägagångsättet att få hem leveransen
Därmed är mina 2 aktiva subbar till salu inkl mina surroundhögtalare.
Tanken att RC-L i viss mån ersätter subbarna och mina nuvarande frontar flyttas bak
Jag har en Yamaha receiver RX-V1000 med pre-out och pre-in vilket jag får klara mig tills vidare tills jag investerar ett slutsteg eller kraftigare receiver i framtiden
Postad 19 October 2008 - 14:08
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
http://www.hifimagas...p?annonsID=9069
5800 för ett par vita RC-L
Det där är riktigt prisvärt om det är vit pianolack. Vita RC-L är bland de vackraste som jag har skådat bland högtalare i en human prisklass. Ta en titt i Glen Bentons galleri så ska ni få se vad jag pratar om.
Redigerat av Unregistereda73534df, 19 October 2008 - 14:09.
Postad 19 October 2008 - 14:17
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Hej alla RC-L freaks...jag är nära att lämna mina gamla DALI-109 (109.pdf) som jag förvisso är väldigt nöjd med men är sugen på att byta och jag skall hem till polaren och lyssna på hans RC-L. Var länge sedan nu jag gjorde det. Hoppas att att min gamla Denon PMA1315R (bild på 1315R)orkar driva dem, 2x115W i 8ohm, Ampere vet jag inte men den är 1000ggr bättre/fetare/renare ljud än min nysålda NAD T753 V2 (bild).
Denon borde klara RC-L bra, polaren har oxo en 1315R som han köpte efter att ha jämfört min med hans dåvarande AVM Evolution-1.
DALI spelar grymt bra, mjukt (lite laidback-aktigt ljud) och aldrig vasst oavsett volym som de Canton jag annars har lyssnat på (vet ej modeller). Mina gamla sunk-högtalare i studion (JWS url="http://erikhall.mine... Gold.htm"]SX80[/url]) låter bra med 1315R likaså mina gamla QLN-313 Dessa QLN är till salu.
Vill helst ha ett par vita RC-L finns det? Mina DALI har jag målat om till silver med silver-tyg. Om jag köper RC-L blir dessa DALI till salu...
Är lite rädd att Canton är vassa i ljudet, men med boxen kan man nog justera det.
Ingen mer som kört Denon och RC-L..och riktig PMA nu och ingen bio-förstärkare?
Ja har kört de på Denons 6600 och det fungerar utan problem. Jämfört med mitt Vincent 331 så blir ljudet aningen dovare/mulligare.
Postad 19 October 2008 - 20:53
synthetic
-
synthetic
-
Amatör
-
-
72 inlägg
http://www.hifimagas...p?annonsID=9069
5800 för ett par vita RC-L
Just dessa jag spanat in, men 60mil x2 är lite långt att köra, finns ett par här istan men då måste jag lacka om dem. Sen har jag ganska litet rum nuförtiden så mina 109 + RCL kan vara i största laget, då man kan spela så väggen flyttas...vill inte riktigt ha super-hifi för jag lyssnar bara på elektronisk musik och då märks inte så stor skillnad på hifi och super-hifi. Spanat in XTZ 99.36 men tvekar lite efter vissa recensioner, sen att drömhögtalarna blev Elac FS247 efter provlyssning men de kostar ju runt 18000, så mkt vill jag inte lägga med 3 barn rännandes runt.
Postad 20 October 2008 - 20:05
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
har sett att många har betong plattor under sina rc-l utseende eller kvalite funktion?????????
Postad 21 October 2008 - 09:36
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
har sett att många har betong plattor under sina rc-l utseende eller kvalite funktion?????????
betongplattor gör att högtalarna inte kopplar sig till gulvet och på så sätt ger mullrig bas. Tar bort eventuel resonans. personligt använder jag superspikes istället, då jag inte tycker betongplattor är speciellt snygga
Postad 21 October 2008 - 09:40
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
betongplattor gör att högtalarna inte kopplar sig till gulvet och på så sätt ger mullrig bas. Tar bort eventuel resonans. personligt använder jag superspikes istället, då jag inte tycker betongplattor är speciellt snygga 
Instämmer helt och använder faktiskt också likadana spikes
Postad 21 October 2008 - 09:45
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Vart hittar man dessa spikes? Några tips på vart man kan köpa billiga puckar att ha under?
Postad 21 October 2008 - 09:48
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Vart hittar man dessa spikes? Några tips på vart man kan köpa billiga puckar att ha under?
Hockeypuckar? I så fall kostar de ca 20:- på Stadium. Superspikes - http://www.hifihuset...sgq9rul7bc6e4e5
Postad 21 October 2008 - 09:55
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Tackar så mycket! Jag visste inte att superspikes såg ut så. Ska testa dem. =)
Postad 21 October 2008 - 18:16
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hej gott folk.. Även jag är snart ägare av Canton RC-L..
Nyligen gjort transaktion till tyskland som innebär en viss olustkänsla skicka iväg nästan 8000 i sajberrymden i förskott..
Så nu är det bara invänta bekräftelse att dom har emottagit stålarna å levererat...innan dess?... störd nattsömn
Nu är det bara att förbereda innan ankomst...kablar o dyl.
Ni som är ägare till RC-L:
Vilka högtalarkablar använder ni...duger EKK...vilken dimenschang i så fall.. 1,5, 2,5mm?
Biwira ni dessa RC-L?
"Boxen" vilka RCA-kablar rekommenderas?
Slutligen...visst levereras RC-L med spikes?
Postad 21 October 2008 - 18:29
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Ni som är ägare till RC-L:
Vilka högtalarkablar använder ni...duger EKK...vilken dimenschang i så fall.. 1,5, 2,5mm? Jag kör biwire 2,5mm2
Biwira ni dessa RC-L?
"Boxen" vilka RCA-kablar rekommenderas? Jag kör kraftigt moddade lonworks
Slutligen...visst levereras RC-L med spikes? Ja, mina i alla fall.
Postad 21 October 2008 - 18:43
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
hur står sig rc-l,en mot canton karat s 8dc?????????
Postad 21 October 2008 - 18:53
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Ni som är ägare till RC-L: Vilka högtalarkablar använder ni...duger EKK...vilken dimenschang i så fall.. 1,5, 2,5mm? Jag kör biwire 2,5mm2 Biwira ni dessa RC-L? "Boxen" vilka RCA-kablar rekommenderas? Jag kör kraftigt moddade lonworks Slutligen...visst levereras RC-L med spikes? Ja, mina i alla fall.
Lonworks med neutriks rcapluggar?  Provat RG-62? Jag gjorde analoga kablar mellan dvd och receiver av RG-62 för musikavlyssning... Det blev hästlängder mycket bättre med RG-62 än optisk ansl. Mer dynamiskt ljud och mer hörbara detaljer i skivspåren men skillnaden beror nog på daccarna i dvd och receivern
Postad 21 October 2008 - 19:16
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jag undrar lite vad ni tror om kombinationen Onkyo TX-SR706 och dessa juveler. Har kört med Mirages omnisat system länge nu och vill prova att bara anväda dom som surrounder. Den tillhörande Miragesubben gillar ja dock så den får fortfarande leverera lite extra tryck på djupet.
Postad 28 October 2008 - 07:07
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hej gott folk.. Även jag är snart ägare av Canton RC-L.. Nyligen gjort transaktion till tyskland som innebär en viss olustkänsla skicka iväg nästan 8000 i sajberrymden i förskott.. Så nu är det bara invänta bekräftelse att dom har emottagit stålarna å levererat...innan dess?... störd nattsömn Nu är det bara att förbereda innan ankomst...kablar o dyl.
Nu kan jag sova vackert.. fick bekräftelse igår att dom emottagit pengar och RC-L levereras från Köln
Redigerat av xxmannen, 28 October 2008 - 07:09.
Postad 28 October 2008 - 08:59
hbenke
-
hbenke
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Nu kan jag sova vackert.. fick bekräftelse igår att dom emottagit pengar och RC-L levereras från Köln 
Ja skönt det. Klart man är lite orolig när man skickar iväg pengar. Men de har kanon service så det ska inte vara några problem. det jobbiga är bara och vänta nu tills de kommer. Men hoppas du kommer bli nöjd då det är kanon högtalare för det priset.
Postad 28 October 2008 - 10:13
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Ni som är ägare till RC-L: Vilka högtalarkablar använder ni...duger EKK...vilken dimenschang i så fall.. 1,5, 2,5mm? Jag kör biwire 2,5mm2 Biwira ni dessa RC-L? "Boxen" vilka RCA-kablar rekommenderas? Jag kör kraftigt moddade lonworks Slutligen...visst levereras RC-L med spikes? Ja, mina i alla fall.
Hej wader, Kör EKK 4 X 2,5 single-wire, två kardeler per kanal och belden 7703NH med Neutrik RCA-kontakter till och från boxen. Mina kom inte med spikes. Har Valhalla dämpfötter från Hifiklubben. Låter bra.
Postad 28 October 2008 - 17:18
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Beställde från "elektrowelt24" beställde även Canton Ergo 605 och ett par Canton Ergo 602
hej.. har beställt från elekrowelt 24.. hur lång tid tog det att få ditt"paket" från Köln? Kunde du spåra paketet var den befann sig? Mvh Niklas
Postad 28 October 2008 - 17:23
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Vilken är egentligen den rätta centern till RC-L? Jag har för närvarande CM 500 DC. Den går dock inte att biampa/biwira och jag tycker ärligt talat att den låter lite burkig. Hade en center från JM-lab innan och den lät mycket öppnare.
Några tips?
Postad 28 October 2008 - 18:13
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Ja skönt det. Klart man är lite orolig när man skickar iväg pengar. Men de har kanon service så det ska inte vara några problem. det jobbiga är bara och vänta nu tills de kommer. Men hoppas du kommer bli nöjd då det är kanon högtalare för det priset. 
Man får bra ljud för rimliga slantar dessutom... Få se om min receiver orkar driva dom bara
Postad 29 October 2008 - 09:25
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Hej wader,
Kör EKK 4 X 2,5 single-wire, två kardeler per kanal och belden 7703NH med Neutrik RCA-kontakter till och från boxen. Mina kom inte med spikes. Har Valhalla dämpfötter från Hifiklubben.
Låter bra.
Samma högtalarkabel koncept som mig då fast jag har lött på kontakter men det visste du ju redan  . Samma signalkabel i grunden som jag har men jag köpte och provade kontakter i flera omgångar, har ju även modifierat kabeln en del oxo. Jag har så korta kablar det på något vis går att få och är nöjd med det. Har ju även andra kontakter i högtalarna men det är ju en annan sak det. Det här med dämpning har jag provat en del olika varianter men inte hittat något jag är nöjd med, mest på grund av att jag inte kan mäta mig till om det gör någon skillnad. Tills vidare sitter orginal plast/gummi fötter där. Låter bra? Uhm, så bra att jag inte har tagit mig tid att pilla över kortet från boxen till nya strömdelen.
Redigerat av wader, 29 October 2008 - 09:26.
Postad 31 October 2008 - 17:16
vazzen
-
vazzen
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej! Har under en tid varit ute efter nya högtalare till datorn och har (efter mycket läsning) beställt(och fått hem) ett par Canton RC-L från http://www.hifi-fabrik.de/. Fungerade fint. Tänker nu uppgradera förstärkaren till nått nytt och har även där läst mycket men inte riktigt bestämt mig än.. Lyssnar mest på hårdrock/metal och vill gärna kunna "dra på" lite ibland så man skall väl inte välja en för svag förstärkare misstänker jag... En förstärkarkombination jag överväger är: 1st NAD C162 + 2st bryggkopplade NAD C272. Om man köper ovanstående förslag - är impedanskurvan för RC-L ok för C272 i bryggat läge? Har även läst mycket positiva kommentarer om Cambridge 840A v2..funkar RC1-boxen ok på den? I framtiden skall även en DAC provas.... tycker Cambridge DacMagic ser intressant ut. Har ni några ytterligare förslag till förstärkarlösningar är jag mycket intresserad att höra dom.
Postad 02 November 2008 - 00:49
Unregistered765e6ebc
-
Unregistered765e6ebc
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Vilken är egentligen den rätta centern till RC-L? Jag har för närvarande CM 500 DC. Den går dock inte att biampa/biwira och jag tycker ärligt talat att den låter lite burkig. Hade en center från JM-lab innan och den lät mycket öppnare. Några tips?
Hej jag kör med CM 502 den funkar utmärkt ihop med RC-L. / widde
Postad 04 November 2008 - 07:07
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Jippi... fick mina Canton RC-L från elektrowelt24.de igår. Ringde från Jetpack på morgonen att dom skulle köra ut 3 paket...snacka om måndagar kan även vara trevliga
Tog exakt en vecka från Köln till malmfälten att få dom levererade när elektrowelt mottagit betalning, SERVICE
Kopplat in dom provisoriskt på befintliga högtalarsladdar utan box att kolla om dom var ok...vilket sound jämnfört med mina gamla NS150 som tjänstgjort som frontar  .
Det följde med spikes... så idag ska jag fixa EKK 4x2,5 för biwire och fara till lokala stenhuggeriet för att tigga till mig granit-plattor. Det följde även med plast/siliconfötter vilket jag ska ha under granitskivorna.
Såg att det fanns lakris-snören som följde med boxen, men ska bytas ut mot RG-62 med neutrik-pluggar istället
Redigerat av xxmannen, 04 November 2008 - 07:09.
Postad 04 November 2008 - 10:33
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Hej!
Har under en tid varit ute efter nya högtalare till datorn och har (efter mycket läsning) beställt(och fått hem) ett par Canton RC-L från http://www.hifi-fabrik.de/. Fungerade fint.
Tänker nu uppgradera förstärkaren till nått nytt och har även där läst mycket men inte riktigt bestämt mig än..
Lyssnar mest på hårdrock/metal och vill gärna kunna "dra på" lite ibland så man skall väl inte välja en för svag förstärkare misstänker jag...
En förstärkarkombination jag överväger är: 1st NAD C162 + 2st bryggkopplade NAD C272. Om man köper ovanstående förslag - är impedanskurvan för RC-L ok för C272 i bryggat läge?
Har även läst mycket positiva kommentarer om Cambridge 840A v2..funkar RC1-boxen ok på den?
I framtiden skall även en DAC provas.... tycker Cambridge DacMagic ser intressant ut.
Har ni några ytterligare förslag till förstärkarlösningar är jag mycket intresserad att höra dom. 
Jag har kört med 2*nad 216 och det fungerade utan problem, bra drag och full kontroll på alla element. Dock skulle jag nog kolla på ett annat försteg med lite mer detaljerat ljud, tx vincent eller likn. NAD färgar mellanregistert ganska kraftigt. Alternativt var mycket nogrann med att välja en bra signalkälla som kan "lösa upp" NAD-ljudet lite. Men impedansmässigt, inget problem alls, tvärtom  Cambridge 840A kan användas om du vill köra monitor-loop med boxen, dock har inte jag hört hur den spelar.
Postad 04 November 2008 - 17:53
Unregistered1836450d
-
Unregistered1836450d
-
Användare
-
-
205 inlägg
Jag körde först med min XTZ som drivning till RC-L ... men insåg väll snabbt att de fanns mycket mer att hämta ur hagtalarna så jag köpte mig ett vincent sp331 och då vaknade verkligen allting till liv!
Är fruktansvärt nöjd med kombon, å det var faktiskt Gekados som tipsade mig som steget så!  Kan inte bli mer nöjd hehe!
Annars kör jag med Bi-wire till högtalarna, Audiquest Bedrock. Spikes medfäljde för mig! Men funderar på att uppgradera till Soundcares modell....
Vad tror du om det uppbytet Gekedos ?
MVH
Postad 04 November 2008 - 21:36
Caramba
-
Caramba
-
Användare
-
-
123 inlägg
Hej jag kör med CM 502 den funkar utmärkt ihop med RC-L.
/ widde
Någon som har nån kommentar om Canton Ergo 605 CM ?? Passar denna bra med RC-L ?
Postad 05 November 2008 - 11:00
gekados
-
gekados
-
Användare
-
-
163 inlägg
Jag körde först med min XTZ som drivning till RC-L ... men insåg väll snabbt att de fanns mycket mer att hämta ur hagtalarna så jag köpte mig ett vincent sp331 och då vaknade verkligen allting till liv!
Är fruktansvärt nöjd med kombon, å det var faktiskt Gekados som tipsade mig som steget så! Kan inte bli mer nöjd hehe!
Annars kör jag med Bi-wire till högtalarna, Audiquest Bedrock. Spikes medfäljde för mig! Men funderar på att uppgradera till Soundcares modell....
Vad tror du om det uppbytet Gekedos ? 
MVH
Superspikes fungerade kanon för mig, men du har jo betongplattor som dämper, så jag vet inte hur mycket vinst du skulle få på det...
Postad 06 November 2008 - 16:31
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
hej har en fråga ang inkoppling av rc-l boxen....
har köpt mig en thule kombo ....pr150b som försteg...... pa150b som slutsteg..
nu är det så här att man kan köra signalen balanserad mellan för-slutsteg, men kan man koppla in boxen då?
men sen såg jag att det finns tape in/out på boxen och likaa så på försteget....
kan jag koppla in boxens tape utgångar på tape ingångarna på försteget och köra balanserat mellan för/slutsteg med bra resultat??????
eller måste jag köra på rca?
extremt tacksam för svar
Postad 12 November 2008 - 16:37
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
hej har en fråga ang inkoppling av rc-l boxen....
kan jag koppla in boxens tape utgångar på tape ingångarna på försteget och köra balanserat mellan för/slutsteg med bra resultat?????? eller måste jag köra på rca?
extremt tacksam för svar
Kör både på tape-loopen och mellan för- slutstegen, jämför resultaten. RC-A-modellen gillades inte alls av mig. Snacka om lurendrejeri... Här hemma så lider jag svårt av alldeles för låg WAF. Mitt ljud är numera ett audiofilt missfoster! Funderar på att skaffa in mig på större modell av ergostativare för jämna ut plågotiden innan flytt till villa om något år. Jag har mina föraningar om att ergo 302 med AS2 sub skulle göra susen här. Hur många här är singel eller låter sig tro att det är herren i huset som bestämmer? *skratt* Synes
Postad 14 November 2008 - 20:41
7.1
-
7.1
-
Användare
-
-
112 inlägg
Fick mina nya HDMI-kablar idag som jag väntat på i över en vecka. Nu i helgen tänkte jag byta ut den gamla Denon 3802:an som fungerat utmärkt ihop med Cantons Ergo-serie. Har de gamla RCL:orna som frontar tillsammans med Ergos center, stativare och dipoler som surround samt sist men inte minst den mäktiga AS2-subben som står för de låga bastonerna.
Jag funderar på hur jag skall koppla boxen när jag har endast har HDMI-HDMi mellan BluRay-spelaren [Pioneer BDP-LX71] och förstärkaren [Pioneer SC-LX81]??
Skall f ö bli intressant och höra hur 'DTS-HD Master Audio' tar sig ut med Ergo högtalarna. Kanske läge för Hifi-Nirvana i helgen ...
PML73 >> "Jag har mina föraningar om att ergo 302 med AS2 sub skulle göra susen här" => Yepp
Redigerat av 7.1, 14 November 2008 - 20:44.
Postad 15 November 2008 - 09:12
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Fick mina nya HDMI-kablar idag som jag väntat på i över en vecka. Nu i helgen tänkte jag byta ut den gamla Denon 3802:an som fungerat utmärkt ihop med Cantons Ergo-serie. Har de gamla RCL:orna som frontar tillsammans med Ergos center, stativare och dipoler som surround samt sist men inte minst den mäktiga AS2-subben som står för de låga bastonerna.
Jag funderar på hur jag skall koppla boxen när jag har endast har HDMI-HDMi mellan BluRay-spelaren [Pioneer BDP-LX71] och förstärkaren [Pioneer SC-LX81]??
Skall f ö bli intressant och höra hur 'DTS-HD Master Audio' tar sig ut med Ergo högtalarna. Kanske läge för Hifi-Nirvana i helgen ... 
PML73 >> "Jag har mina föraningar om att ergo 302 med AS2 sub skulle göra susen här" => Yepp 
har du läst tråden så har du fått svar på din fråga
Postad 15 November 2008 - 16:39
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
Hej..
Äntligen fått mina Canton rc-l och dom låter underbara.
Bor i lgh i ett trähus och har fixat sten-plattor från lokala stenhuggeriet. Angav måtten på djupet å bredden så fixade dom 2 st granitplattor. Blev hur snyggt som helst och högtalarna står på medföljande spikes.
Jag fixade EKK 5g 2,5mm som högtalarkabel och trodde i min fantasi att jag hade hål för bananpluggar på min reciever  så det var bara försöka dra fast tåtarna ordentligt å det var inte lätt.. dom ville glida ut igen  Väl på plats.. vilken skillnad på ljudet mellan EKK och vanlig högtalarkabel
Provade Bi-Wira men tyckte basen blev sämre konstigt nog, och upplevde att basen generellt ville inte infinna sig varken med eller med vanliga högtalarkablar. EKK gav ändå klarare ljudbild.
Jag har en yamma rxv-1000 som receiver och på papper levererar 130w/kanal vid 6 ohm och jag är en sån där som inte vill förstärka basen med ton-kontrol eller loudness utan vill att materialet från cd ska gå igenom utan påverkan..
Är det så att min receiver inte orkar driva i hela registret på ett tillfredställande sätt och måste börja fundera på ett slutsteg?? För det känns som Canton har mycket att ge, men min anläggning är begränsad..Visst.... om jag drar på så kommer basen fram men biverkningarna blir att grannarna kommer å ringer på dörren annars
Summan av kardemumman ÄR att basen är "tunn" på rimlig lyssningsnivå.
Ni som investerat i nytt slutsteg upplevde ni samma fenomen med RC-L att det krävs mer muskler för att dom ska låta bra?
Mvh Nicke
Postad 15 November 2008 - 16:52
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Hej.. Äntligen fått mina Canton rc-l och dom låter underbara. Bor i lgh i ett trähus och har fixat sten-plattor från lokala stenhuggeriet. Angav måtten på djupet å bredden så fixade dom 2 st granitplattor. Blev hur snyggt som helst och högtalarna står på medföljande spikes.
Jag fixade EKK 5g 2,5mm som högtalarkabel och trodde i min fantasi att jag hade hål för bananpluggar på min reciever så det var bara försöka dra fast tåtarna ordentligt å det var inte lätt.. dom ville glida ut igen Väl på plats.. vilken skillnad på ljudet mellan EKK och vanlig högtalarkabel Provade Bi-Wira men tyckte basen blev sämre konstigt nog, och upplevde att basen generellt ville inte infinna sig varken med eller med vanliga högtalarkablar. EKK gav ändå klarare ljudbild.
Jag har en yamma rxv-1000 som receiver och på papper levererar 130w/kanal vid 6 ohm och jag är en sån där som inte vill förstärka basen med ton-kontrol eller loudness utan vill att materialet från cd ska gå igenom utan påverkan..
Är det så att min receiver inte orkar driva i hela registret på ett tillfredställande sätt och måste börja fundera på ett slutsteg?? För det känns som Canton har mycket att ge, men min anläggning är begränsad..Visst.... om jag drar på så kommer basen fram men biverkningarna blir att grannarna kommer å ringer på dörren annars Summan av kardemumman ÄR att basen är "tunn" på rimlig lyssningsnivå.
Ni som investerat i nytt slutsteg upplevde ni samma fenomen med RC-L att det krävs mer muskler för att dom ska låta bra? Mvh Nicke
Tjena Nicke, ett tips innan du springer iväg och köper ett slutsteg. Försök att placera högtalarna lite olika för att få fram rätt, din typ av bas. Annars är RC-L väldigt kända för att få fram bra bas med små förstärkare. Sedan så är ju dina burkar nya och behövs garanterat spelas in. Mata dem med basrikt ljud och lyssna kritiskt först efter minst en månad. Jag rekommenderar också nyttjandet av medföljande box. Den gör susen för anpassning till olika rumstyper. Och NEJ det är ingen EQ utan ett avanserat paralellfilter som till skillnad av en EQ inte ger fasförskjutningar vid användning. Lycka till /Micke
Postad 15 November 2008 - 16:58
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
[quote name='PML73' date='Nov 15 2008, 16:52 ' post='2168521'] Tjena Nicke, ett tips innan du springer iväg och köper ett slutsteg. Försök att placera högtalarna lite olika för att få fram rätt, din typ av bas. Annars är RC-L väldigt kända för att få fram bra bas med små förstärkare. Sedan så är ju dina burkar nya och behövs garanterat spelas in. Mata dem med basrikt ljud och lyssna kritiskt först efter minst en månad. Jag rekommenderar också nyttjandet av medföljande box. Den gör susen för anpassning till olika rumstyper. Och NEJ det är ingen EQ utan ett avanserat paralellfilter som till skillnad av en EQ inte ger fasförskjutningar vid användning. Lycka till /Micke [/quote Tjena micke.. tack för infon och jag använder "boxen" med medföljande lakriskablar.. basförlusten sitter väl inte i dessa kablar eller?? Jag har pre out och pre in på min rec som jag nyttjar till "boxen" Mvh Nicke
Postad 15 November 2008 - 18:13
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
[/quote
Tjena micke.. tack för infon och jag använder "boxen" med medföljande lakriskablar.. basförlusten sitter väl inte i dessa kablar eller?? Jag har pre out och pre in på min rec som jag nyttjar till "boxen"
Mvh Nicke
[/quote]
Jag tror verkligen inte att din saknad av basljud ligger i kablarna. Lakritssnören är inte helt fel i brist på annat gott... ;-)
Jag tror nog att gummiupphängningen kring baskonerna inte har hunnit med att bli mjuka än. Jag hade samma tankar när jag köpte mina burkar. Och för mig tog det nästan ett år att spela in högtalarna. Än värre var det med gamla cd-spelaren. Jag tror inte du behöver tänka på kabelbyte än. De svarta snörena är grymt förlåtande mot vass elektronik, enkare grejer som pressas i högre volym.
Jag använder Nordost Blue Heaven som signalkabel. Är grymt nöjd men de kräver ordning på källan för de döljer ingenting utan förmedlar det som kommer ut från nål eller cd´n.
Lycka till.
/Micke
Postad 15 November 2008 - 20:19
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
[/quote
Tjena micke.. tack för infon och jag använder "boxen" med medföljande lakriskablar.. basförlusten sitter väl inte i dessa kablar eller?? Jag har pre out och pre in på min rec som jag nyttjar till "boxen" Mvh Nicke
Jag tror verkligen inte att din saknad av basljud ligger i kablarna. Lakritssnören är inte helt fel i brist på annat gott... ;-)
Jag tror nog att gummiupphängningen kring baskonerna inte har hunnit med att bli mjuka än. Jag hade samma tankar när jag köpte mina burkar. Och för mig tog det nästan ett år att spela in högtalarna. Än värre var det med gamla cd-spelaren. Jag tror inte du behöver tänka på kabelbyte än. De svarta snörena är grymt förlåtande mot vass elektronik, enkare grejer som pressas i högre volym.
Jag använder Nordost Blue Heaven som signalkabel. Är grymt nöjd men de kräver ordning på källan för de döljer ingenting utan förmedlar det som kommer ut från nål eller cd´n.
Lycka till. /Micke
Japp...ska ge dom lite tid för inspelning och inte dra några förhastade slutsatser som kan sluta som en stor svart håli plånkan Däremot går jag i köpatankar att investera i en ny reciever som orkar driva duktigt RC-L.. har sneglat åt pios lx-60.. både för att jag har en pio-plasma då man kan köra KURO-LINK och är pio-frälst men finns det bättre alt max 10 lökar.. eller lägga ribban kring 5 för en receiver som klarar nya formaten och försöka få loss en beggad Vincent sp 331a som tydligen lovordas bla i denna tråd?
Postad 15 November 2008 - 21:00
7.1
-
7.1
-
Användare
-
-
112 inlägg
RCL:orna låter bättre och bättre ju mer de får arbeta, vilket innebar att jag efter ett par månaders speltid var mycket nöjd med vad de presterade. Drygt 8 år senare har jag fortfaranade inga planer på att byta ut dem. Naturligtvis skall Du tillse att det medföljande filtret används för det krämar ur avsevärt mer dynamik ur RCL:orna.
Skullle det förmodan inte räcka till, så får Du komplettera med en Canton-sub och då har får Du garanterat ett fläskigt ljud därhemma både till film & 2-kanals spelande
Jag vill påstå att RCL är den absolut bästa högtalaren världen i sin prisklass idag om Du köpt dem hos exempelvis HiFi-regler, så det är bara å lyfta på hatten.
Postad 17 November 2008 - 19:15
xxmannen
-
xxmannen
-
Användare
-
-
185 inlägg
RCL:orna låter bättre och bättre ju mer de får arbeta, vilket innebar att jag efter ett par månaders speltid var mycket nöjd med vad de presterade. Drygt 8 år senare har jag fortfaranade inga planer på att byta ut dem. Naturligtvis skall Du tillse att det medföljande filtret används för det krämar ur avsevärt mer dynamik ur RCL:orna.
Skullle det förmodan inte räcka till, så får Du komplettera med en Canton-sub och då har får Du garanterat ett fläskigt ljud därhemma både till film & 2-kanals spelande
Jag vill påstå att RCL är den absolut bästa högtalaren världen i sin prisklass idag om Du köpt dem hos exempelvis HiFi-regler, så det är bara å lyfta på hatten.
Tycker redan att dom låter bättre och basen fått upp "ångan" lite Såg att du har sc-lx81an..(avis.. en annan försöker hitta en billig lx60 hehe) Biwira du dina rc-l? Isåfall vid förstärkan eller högtalaren?
Postad 18 November 2008 - 19:38
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
hej vill du ha ut vad dessa rc-l har att ge finns det tyvärr inga omvägar verkar det som...
hade innan en pioneer vsx909rds med 2st vincent sp996 block(120 ampere st) på kopplade och visst...
det spelade bra men jag jag hade väntat mig mer av rc-l,en med tanke på lovord här på forumet och med tanke på priset när dom kom 1998.....sålde av elektroniken genast och införskaffade mig ett thule för/slutsteg, pr150b samt pa150b ... det blev som om jag hade öron proppar som släppte jämnfört med pioneer-vincent - ljudet blev helt fantastiskt,och drar man på lite får man ont i bröstet av bastrycket.....rc-l kan leverera bas oj oj.....
så ett tips.... skaffa ett riktigt fint försteg med hemmabio funktion och ett kraftigt slutsteg....
Postad 20 November 2008 - 18:16
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
hej vill du ha ut vad dessa rc-l har att ge finns det tyvärr inga omvägar verkar det som... hade innan en pioneer vsx909rds med 2st vincent sp996 block(120 ampere st) på kopplade och visst... det spelade bra men jag jag hade väntat mig mer av rc-l,en med tanke på lovord här på forumet och med tanke på priset när dom kom 1998.....sålde av elektroniken genast och införskaffade mig ett thule för/slutsteg, pr150b samt pa150b ... det blev som om jag hade öron proppar som släppte jämnfört med pioneer-vincent - ljudet blev helt fantastiskt,och drar man på lite får man ont i bröstet av bastrycket.....rc-l kan leverera bas oj oj.....
så ett tips.... skaffa ett riktigt fint försteg med hemmabio funktion och ett kraftigt slutsteg....
tråkigt och sant, men inge kedja är starkare än dess svagaste länk.... ;-)
Postad 09 June 2009 - 01:23
palle39
-
palle39
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
uppgraderat lite o det var fan på tiden =D bytt ut musical fidelity x24k mot dacmagic oj vilket lyft det blev. sen har jag köpt balanserad kabel,Eichmann 6 som jag hittade på blocket för 700kr =) bytade ut skitkablarna som jag hade mellan boxen och amplifixen till vad jag fick tag i blev ett par cloucable red jaspis och någon 800 kr monster som jag fick av en kompis. det hörs som jag köpt en helt ny stereo. ska byta ut mina högtalarkablar snart har något på gång =) kör med spikes just nu fast hur pass mycket bättre blir det med mjuka fötter? givetvis har jag mina gamla xbox1 som jag streemar flac med från datorn hehe.. ful som stryk fast ack vad xbmc är bra .. i  RC-L
Postad 09 June 2009 - 08:35
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Canton ock det finns även andra tillverkare kör med lite udda tum angivelser på sina basar ,ex canton uppger sina basar till 9" i sina rcl . Konen är inte större än en vanlig 8" bas ,bara chassit som har större diameter .Obs ingen kritik ,undrar bara om nån mer lagt märke till det
Postad 11 August 2009 - 17:11
Fibostop
-
Fibostop
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nån som vet hur mycket dessa högtalare stör andra i ett lägenhetshus?
Jag är rädd för att jag blivit nästan våningens värsting i huset, nån som kollat hur mycket basen går igenom och stör grannarna?
Man märker ju inte av detta själv på annat sätt men börjar misstänka grannarna verkar lite snea på mig efter jag flyttat hit, men dom säger inget, deras kroppsspråk säger väl mer....
Postad 26 August 2009 - 15:03
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Nån som vet hur mycket dessa högtalare stör andra i ett lägenhetshus?
Jag är rädd för att jag blivit nästan våningens värsting i huset, nån som kollat hur mycket basen går igenom och stör grannarna?
Man märker ju inte av detta själv på annat sätt men börjar misstänka grannarna verkar lite snea på mig efter jag flyttat hit, men dom säger inget, deras kroppsspråk säger väl mer....
Hehe, jodå. Jag har fått höra en del. Men det verkar som om ju renare ljud desto mindre sk störningar till grannarna. När hade musikrummet på bottenplanet så anmärkte(ej klagomål) min grannar högst upp(3tr) på att deras vinglas skakade som om de var ombord på en finlandsbåt. Inget ljud hördes med det gick infravågor hela vägen upp. Och hus fungerar ju som så. Att basen söker sig längst ned samt högst upp. Men annars har jag faktiskt aldrig fått klagomål om störande ljud. Däremot hör man alltid grannars skitlådor som står och studsar mellan tapeterna när de spelar upp film... :-( Lycka till
Postad 27 August 2009 - 07:39
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Hehe.. Att en sämre högtalare skulle höras mer genom väggar än en högtalare med mindre distorsion tycker jag verkar föga troligt (vid samma ljudtryck). Däremot tror jag faktiskt att dina hörs mer än skräphögtalare då dina troligtvis går djupare i basen än de flesta skräphögtalare.
Men man kan ju alltid intala sig att rent ljud inte sprider sig i huset lika mycket, då får man ju inte samma ågren när man krämar på lite extra
Postad 29 August 2009 - 09:44
Fibostop
-
Fibostop
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Dessa högtalare går djupt, dvs under 20hz vilket jag tror sprider sig enormt med tanke på att det sitter dubbla basar i varje högtalare
Det är bara en tunn gipsvägg mellan grannen och mitt vardagsrum så jag tror nu efteråt att deras rum är rena mardrömmen när jag drar på och jag kör med levererade spikes direkt på golvet så dom under har nog inte så lätt heller.
Redigerat av Fibostop, 29 August 2009 - 09:45.
Postad 31 August 2009 - 17:39
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Dessa högtalare går djupt, dvs under 20hz vilket jag tror sprider sig enormt med tanke på att det sitter dubbla basar i varje högtalare
Det är bara en tunn gipsvägg mellan grannen och mitt vardagsrum så jag tror nu efteråt att deras rum är rena mardrömmen när jag drar på och jag kör med levererade spikes direkt på golvet så dom under har nog inte så lätt heller.
Grannar är till för att störas. Annars hade de inte varit grannar. Nu ska vi äntligen bjuda på att radhus med riktigt bra vardagsrum för mina RC-L.... ÄNTLIGEN!!!
Postad 31 August 2009 - 17:46
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Hehe.. Att en sämre högtalare skulle höras mer genom väggar än en högtalare med mindre distorsion tycker jag verkar föga troligt (vid samma ljudtryck). Däremot tror jag faktiskt att dina hörs mer än skräphögtalare då dina troligtvis går djupare i basen än de flesta skräphögtalare.
Men man kan ju alltid intala sig att rent ljud inte sprider sig i huset lika mycket, då får man ju inte samma ågren när man krämar på lite extra 
Njae, är nog lite lustigt framställt som så. Min helt ovetenskapliga tro är att distortionen gör att mer/fler vibrationer drar fram uppmärksamheten. Ju renare ljud desto högre kan man ju spela utan att lida pin. Och dessa stackare som använder sk streaming med mp3 och kör via datorn rakt in i en minimikrobox tycker ju att det är högt fastän de knappast spelar över 20watt. Hur kan dessa stackars småförstärkare/lådor störa så mycket? När de helt enkelt inte har kräm att dra på med. Snart ny lya...... JIPPIE
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|