//Tjompan
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 september 2008 - 11:40
//Tjompan
Postad 28 september 2008 - 12:09
Om jag var i din sits, och hade bildbehandlingen och de andra bitarna på plats, skulle jag inte tveka en endaste sekund på att köpa en 805 istället för en 806.Det var det jag undrade i mitt sista inlägg i tråden, är det inte bättre att köpa 805 (som nu sjunker i pris) om jag nu ändå fårbra bildbehandling i mina andra prylar. 805 har väl bildväxel med förlustfritt genomsläpp av 1080p?
//Tjompan
De har tom "nedgraderat" fjärrkontrollen som är samma som 606 och 706, förra året var det samma som 875/905.
MVH
/Chuck
Postad 28 september 2008 - 12:12
Om jag var i din sits, och hade bildbehandlingen och de andra bitarna på plats, skulle jag inte tveka en endaste sekund på att köpa en 805 istället för en 806.
De har tom "nedgraderat" fjärrkontrollen som är samma som 606 och 706, förra året var det samma som 875/905.
MVH
/Chuck
Ok. Tack. Då lägger jag en beställning på en 805.
//Tjompan
Postad 28 september 2008 - 13:32
Ok. Tack. Då lägger jag en beställning på en 805.
//Tjompan
Ja nu är det bra pris på den också .
Postad 28 september 2008 - 16:24
Antar att 876 och 906 är äkta uppgraderingar då eller?
Vad menar du ?
Postad 28 september 2008 - 16:56
De har fått en del förbättringar avseende mjukvaran (ISF-menyer för bild på HQV-chipet, ny zoomfunktion, nya Audysseyfurnktioner, THX Volume Plus osv).Antar att 876 och 906 är äkta uppgraderingar då eller?
Annars tror jag de är identiska hårvarumässigt.
MVH
/Chuck
Postad 28 september 2008 - 19:12
Har 876:an och har inte märkt av lipsync problem ännu med DVD eller HDTV men kan inte lova 100%
att det inte är några problem med det, bara att jag inte upplevt det...
Har en del HDMI-handskakningsproblem ibland men det kanske är mer relaterat till mina andra
komponenter, exvis min Humax HD-box som är ökänd för problem med HDMI-switchning.
HEJSAN !
Satt o letade efter om det fanns fler som har problem med HDMI-switching med Humaxen , kanske fel o fråga så här mitt i men är så nyfiken på vad andra har för erfarenheter.
Köpte en HK 355 i veckan o pluggade i Humaxen '' blnkande blå skärm '' stopade HDMI kabel direkt i tv'n inga problem.
Hur har Ni upplevt det med Okyon ?
Tacksam för svar då man fått gråa hår redan meed alla andra fel på boxen inte ännu ett hoppas jag.
Mvh
Matte C Västerås
Postad 28 september 2008 - 19:55
Om jag var i din sits, och hade bildbehandlingen och de andra bitarna på plats, skulle jag inte tveka en endaste sekund på att köpa en 805 istället för en 806.
MVH
/Chuck
Nedgraderat fjärrkontrollen? 805:s fjärrkontroll fick rätt mycket kritik under året och då är frågan om 606, 706 och 806 inte är bättre än vad 805 har? Utseendemässigt råder det ingen tvekan om att årets fjärrkontroller ser bättre ut än fjolårets........
Postad 28 september 2008 - 20:09
det är lite bingolotto om det funkar direkt eller inte med 876:an och humax-boxen,HEJSAN !
Satt o letade efter om det fanns fler som har problem med HDMI-switching med Humaxen , kanske fel o fråga så här mitt i men är så nyfiken på vad andra har för erfarenheter.
Köpte en HK 355 i veckan o pluggade i Humaxen '' blnkande blå skärm '' stopade HDMI kabel direkt i tv'n inga problem.
Hur har Ni upplevt det med Okyon ?
Tacksam för svar då man fått gråa hår redan meed alla andra fel på boxen inte ännu ett hoppas jag.
Mvh
Matte C Västerås
ibland funkar det klockrent och dessutom flera gånger i rad men det kan likaväl
vara motsatsen: blåskärm flera gånger i rad innan den synkar ihop.
Edit: kanske skall tillägga att när det funkar så blir det kanonbild! Jag kör Humaxen på Original (576p oftast)
och låter 876:an skala upp det till 1080p med Edge Enhancement: Low. Suveränt!
Redigerat av rickardl, 28 september 2008 - 20:50.
Postad 28 september 2008 - 20:14
Vrid och vänd på det hur du vill, 806 har i år samma fjärr som 606 och 706, förra året hade 805 samma som 875 och 905.Nedgraderat fjärrkontrollen? 805:s fjärrkontroll fick rätt mycket kritik under året och då är frågan om 606, 706 och 806 inte är bättre än vad 805 har? Utseendemässigt råder det ingen tvekan om att årets fjärrkontroller ser bättre ut än fjolårets........
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 28 september 2008 - 20:14.
Postad 28 september 2008 - 20:21
806:ans saknar ju tom belysta knappar och ser hemsk ut med "pianolack"...Nedgraderat fjärrkontrollen? 805:s fjärrkontroll fick rätt mycket kritik under året och då är frågan om 606, 706 och 806 inte är bättre än vad 805 har? Utseendemässigt råder det ingen tvekan om att årets fjärrkontroller ser bättre ut än fjolårets........
jfr med 805:ans, jag hade tagit 805:ans direkt!
Bifogad fil(er)
Postad 29 september 2008 - 07:33

Men det som är roligt är att folk dissar 806 och jämför den med 805 enbart genom att jämföra specen, och utan att egentligen ha en aning om hur 806 låter eller presterar så rekommenderar man till andra att man ska köpa 805 istället.
När 805 kom fick man jävligt mkt föär pengarna, inget snack om saken. Fanns ju inte en enda receiver som mätte sig med Onkyon när det gällde "så mkt för så lite". Och det är som många skriver att steget mellan 805 och 875 var för litet för att Onkyo ska kunna tjäna pengar på 875:an. Nu när 806 är släppt så tycker många att den är en nedgradering av 805 baserat på specen. "Det är lite som att säga att den gamla bilen hade mer hästrakfter för den drog mer soppa".
Jag köpte en 806 baserat på följande saker:
-806 väger mindre
-806 genererar mindre värme
-806 har fler hdmi ingångar
-806 har THX Ultra2 Plus
-806 har THX Loudness Control
-806 har nyare mjukvara
-806 har (förhoppningsvis) inte lipsync problem. Det finns en del 805 som har problemet fast det nyaste firmware är installerat
- köper jag en receiver för ca 10 000 kr vill jag ha den nyaste och inte fjolårets
- alla jämförelse jag har läst mellan 805 och 806 säger att man inte märker någon skillnad mellan de två
Sen som sagt, vilket som är bättre mellan 805 och 806, kan säkert diskuteras flitigt

Postad 29 september 2008 - 07:36
För övrigt min största fjärr i samlingen...
En annan fråga om 876.
Eftersom jag kör ps3 & HDTV vill jag låta signalen passera orört men när jag ser på DVD skall man ändra i setup eller hur löser man det så man kan njuta av uppscalningen på ett smart sätt?
//JB
Postad 29 september 2008 - 08:08
Jag tog dem från onkyo's site utan att modifiera dem men visst, proportionernaOBS - propertionerna stämmer inte, 806, 876, 906 (den högra) är säkert 5-6 cm längre än lillebror & snäppet bredare också.
För övrigt min största fjärr i samlingen...
är nog inte korrekta...
på inställningarna för Monitor Out så anger du 'Source' för Resolution och ställer sen inEn annan fråga om 876.
Eftersom jag kör ps3 & HDTV vill jag låta signalen passera orört men när jag ser på DVD skall man ändra i setup eller hur löser man det så man kan njuta av uppscalningen på ett smart sätt?
//JB
Source Setup->Picture Adjust->Resolution till 'Through' för PS3 och typ 1080p för DVD.
På så sätt gör du in olika inställningar för resp input källa.
Postad 29 september 2008 - 08:57

Så nu har jag beställt en 876, den har ju onekligen ett par "nödvändiga" features, HQV-bildchip samt inställningsmöjlighet för varje källa, helt suveränt! Så skönt att konstatera att det faktiskt var fel på min 875, trots att jag kört in alla de senaste mjukvara.
Postad 29 september 2008 - 14:33
Jag kör nämligen med bordsantenn för att få de digitala kanalerna. Med andra ord har jag en antennkabel från antennen som går direkt till tv:n. Finns det något sätt att göra om de signalerna så att de går in i Onkyon (SR 806) som sen i sin tur skickar det vidare som 1080p till tv:n? Onkyon själv har ju ingen antenningång.....vilket är synd och i min mening lite förvånande. Iofs har jag inte sett en hemmabioreceiver som har den heller.
Någon som kan hjälpa mig?
Postad 29 september 2008 - 15:02
Kom på en fråga som jag har undrat över ett tag men ännu inte tagit tag i.
Jag kör nämligen med bordsantenn för att få de digitala kanalerna. Med andra ord har jag en antennkabel från antennen som går direkt till tv:n. Finns det något sätt att göra om de signalerna så att de går in i Onkyon (SR 806) som sen i sin tur skickar det vidare som 1080p till tv:n? Onkyon själv har ju ingen antenningång.....vilket är synd och i min mening lite förvånande. Iofs har jag inte sett en hemmabioreceiver som har den heller.
Nja, en RF-modulator vore väl overkill. Hur skall du någonsin får en bra build uppskalad till 1080p med en analog antennsignal, jag är ledsen med det är omöjligt.
Ett sätt är ju att köra en extern RF-modulator (kostar inte många pengar) och ta ut en s-videosignal och köra genom receivern. Glöm inte den gamla regeln: skit in = skit ut, det oavsett hur bra bildschip du har tillgång till

Postad 29 september 2008 - 15:06
Kom på en fråga som jag har undrat över ett tag men ännu inte tagit tag i.
Eh.... du måste ha en extern digitalbox och som skickar LJUD och BILD till receivern...
Receivern kan inte göra om digitala tv-signaler till 1080p via HDMI...
Postad 29 september 2008 - 15:34
Nja, en RF-modulator vore väl overkill. Hur skall du någonsin får en bra build uppskalad till 1080p med en analog antennsignal, jag är ledsen med det är omöjligt.
Ett sätt är ju att köra en extern RF-modulator (kostar inte många pengar) och ta ut en s-videosignal och köra genom receivern. Glöm inte den gamla regeln: skit in = skit ut, det oavsett hur bra bildschip du har tillgång till. Så rådet är tveklöst att skaffa dig en digitalbox!
Postad 29 september 2008 - 16:16
Vem har gjort det (dissat och rekomenderat 805 istället för 806)?Men det som är roligt är att folk dissar 806 och jämför den med 805 enbart genom att jämföra specen, och utan att egentligen ha en aning om hur 806 låter eller presterar så rekommenderar man till andra att man ska köpa 805 istället.
Har du någon aning om hur 806 låter i förhållande till något annat?
MVH
/Chuck
Postad 29 september 2008 - 16:17
Postad 29 september 2008 - 18:22
Ooops.... Det va inte meningen att trampa nån på tårna.... Nej dåMen det som är roligt är att folk dissar 806 och jämför den med 805 enbart genom att jämföra specen, och utan att egentligen ha en aning om hur 806 låter eller presterar så rekommenderar man till andra att man ska köpa 805 istället.
Det var aldrig min mening att någon skulle dissa någonting, frågan va ju bara om det var värt extrapengarna...
Jag har bara haft lite för stora ljud/bildutgifter nu och tänkte att jag kunde spara några kronor.
Chuck hade vänligheten att svara på ett sånt sätt att t.o.m. jag förstod.
Jag köpte då en 805 baserat på följande saker:
Priset!!!! Följde ett tips att vända mig till Paus Ljud&Bild. Skulle kosta 9200:- Fick den för 7360:- Inte dumt!!!!
Då bestämde jag mig direkt, inget att fundera på...
Tack för mig
//Tjompan
Postad 29 september 2008 - 20:16

Och ja, jag har jämfört 806 mot flera andra receivers, tom 875 och kan utan att ljuga säga att jag inte hörde någon som helst skillnad mellan 806 och 875. Har även jämfört mot AVR 355 och där kan jag lugnt säga att 806 lät bättre. Den enda som jag tyckte lät likvärdigt var Pioneer LX70.
Tjompan: Hade jag fått 805 för det priset hade jag inte tvekat en sekund

Vem har gjort det (dissat och rekomenderat 805 istället för 806)?
Har du någon aning om hur 806 låter i förhållande till något annat?
MVH
/Chuck
Postad 29 september 2008 - 21:34
Priset!!!! Följde ett tips att vända mig till Paus Ljud&Bild. Skulle kosta 9200:- Fick den för 7360:- Inte dumt!!!!
Tack för mig
//Tjompan
Jäklar vilket schyst pris

Postad 30 september 2008 - 02:09
Tack för mig
//Tjompan
Hur fick du den till det priset? Prutade du?
Postad 30 september 2008 - 04:42
Spelar ingen roll.... Billig va den iallafall, hämtar den på torsdag.
//Tjompan
Postad 30 september 2008 - 09:11
//Tjompan
Postad 30 september 2008 - 19:06
Jävligt less på att vänta på att canseda ska skicka min till Expertbutiken jag ska köpa den. förbokade min för över en månad sen,canseda fick in dom förra tisdagen, min skulle skickas samma dag blev lovade Canseda ,avsade mig jobb i helgen just för att jag skulle få den. Hyffsat förbannad blev man när den inte kom i fredags. Mailade Canseda då som skyllde på leveransproblem av Onkyon. Det konstiga är att de flesta nätbutiker som säljer Onkyo och tar från Canseda inte verkar ha haft "leveransproblem",dom hade dessa till försäljning redan ons och inte heller fått mindre antal än dom beställt (haft mailkontakt med 2 stycken).
Med facit i hand så skulle jag inte varit trogen min lokala butik. för övrigt blev min 806 nu 1500 kr dyrare pga förlorad arbetsinkomst nu i helgen jag avsade mig jobb....
Postad 30 september 2008 - 20:28
Tjompan: så du väljer mellan 805 och 806 ?
Jävligt less på att vänta på att canseda ska skicka min till Expertbutiken jag ska köpa den. förbokade min för över en månad sen,canseda fick in dom förra tisdagen, min skulle skickas samma dag blev lovade Canseda ,avsade mig jobb i helgen just för att jag skulle få den. Hyffsat förbannad blev man när den inte kom i fredags. Mailade Canseda då som skyllde på leveransproblem av Onkyon. Det konstiga är att de flesta nätbutiker som säljer Onkyo och tar från Canseda inte verkar ha haft "leveransproblem",dom hade dessa till försäljning redan ons och inte heller fått mindre antal än dom beställt (haft mailkontakt med 2 stycken).
Med facit i hand så skulle jag inte varit trogen min lokala butik. för övrigt blev min 806 nu 1500 kr dyrare pga förlorad arbetsinkomst nu i helgen jag avsade mig jobb....
Tja.
Beställde min från Mediamarkt förra måndag. De har också Canseda som leverantör. Ringde MM idag och frågade vart receivern är och fick också svaret att Onkyo har problem med sina leveranser och de jobbar för fullt med att få in dem. Frågan är om problemet ligger hos Onkyo eller Canseda?
Postad 30 september 2008 - 20:48
Skulle det va så svårt att tex restat en 806;a till en en butik som redan fått väldigt många iom att jag förbokat i god tid. Sen att jag blev lovad ett ex av Canseda så fort den kom in.
Men dom ger väl förtur till dom butiker som tar in fler än en som bara tar in en och då på beställning.
Har redan betalat min annars hade jag definetivt köpt recievern från ett ställe som har "förtur" på 806:orna.
hade jag oxå vetat att jag inte skulle få den i helgen hade jag jobbat och då kunnat köpa tex 876:an....
Postad 30 september 2008 - 21:28

Postad 01 oktober 2008 - 11:36
Postad 01 oktober 2008 - 14:04
Tänkte göra det ikväll eftersom jag "bara" kör 5:1

Sedan är jag lite konfunderad över bästa bildkopplingen!
Har CD HDbox, ställd på 720p & pass thru genom 876 & in i plasman 50" 1366x768.
Samma visa med ps3.an
Har CD HDbox, ställd på 720p & pass thru genom 876 & in i projjen 1280x720
Samma även här med ps3.an
Vad blir bäst?
Skall man kanske låta ps3.an lev. 1080p... en jädra djungel det här nu när man har flera olika uppscalare på samma snöre så att säga

//JB
Redigerat av Unregistered55c65f14, 01 oktober 2008 - 14:40.
Postad 01 oktober 2008 - 15:08
Någon som bryggkopplat sin 876 ännu?
Tänkte göra det ikväll eftersom jag "bara" kör 5:1
Sedan är jag lite konfunderad över bästa bildkopplingen!
Samma visa med ps3.an
Vad blir bäst?
Skall man kanske låta ps3.an lev. 1080p... en jädra djungel det här nu när man har flera olika uppscalare på samma snöre så att säga![]()
//JB
Jag kör min 906a i bryggat läge iallafall... det fungerar bra...

Postad 01 oktober 2008 - 16:10
Från de som behövs på baksidan för att få i vanliga högtalarknappar till knappen på framsidan, dvs vilkent mått har den för att på så kompakt sätt som möjligt få in den i ett skåp?!
Postad 01 oktober 2008 - 17:11
Jag skulle testa med att ha källorna i orginal upplösning så mycket som möjligtSedan är jag lite konfunderad över bästa bildkopplingen!
Samma visa med ps3.an
Vad blir bäst?
Skall man kanske låta ps3.an lev. 1080p... en jädra djungel det här nu när man har flera olika uppscalare på samma snöre så att säga
och låta 876:ans Reon sköta uppskalningen så mycket som möjligt.
Postad 02 oktober 2008 - 08:45
Låter det dubbelt så bra eller dubbelt så mycket
Hehe, jag har visserligen inte provat den utan att brygga så jag ska kanske prova det först. Men man märker att den har resurser. Den ger sig inte det minsta ens på riktigt höga volymer. I surroundläge dessutom, där tappade min tidigare Denon kraften direkt.
Postad 02 oktober 2008 - 09:31
Slutar tidigare idag så det blir snabbt hem & tok köra samma test CD trio (som igår innan bryggkopplandet) & det blir ett sant nöje oavsett hörbar förändring eller inte, samt att det känns bra att ha det bryggat

Postad 03 oktober 2008 - 16:43
Postad 03 oktober 2008 - 17:25
Nu har jag äntligen fått min,nästan ståndvarning. En dum fråga, hur gör man för att koppla in högtalarkablarna med bananer el är det så illa att 806:an inte tar det? konstigt i sånafall... jag lyckas iallafall inte klura ut hur.
Du får te en kniv och pilla bort skyddsplasten

Postad 03 oktober 2008 - 18:52
Där du vill koppla in banankontakten (i mitten av terminalen) sitter det en "plastplupp", peta ut den med
lämpligt föremål (liten skruvmejsel tex.).
Förmodligen är denna "plupp" en säkerhetsåtgärd från tillverkarnas sida för att slippa ta hand om kortslutna apparater när överentusiastiska användare börar koppla hejvilt .....
/Percy
Redigerat av PGalm, 03 oktober 2008 - 18:54.
Postad 03 oktober 2008 - 19:19
Postad 03 oktober 2008 - 20:13
Bryggat å klart igårkväll, men inte hör jag någon skillnad på rak arm...
Slutar tidigare idag så det blir snabbt hem & tok köra samma test CD trio (som igår innan bryggkopplandet) & det blir ett sant nöje oavsett hörbar förändring eller inte, samt att det känns bra att ha det bryggat
Hej när man bryggkopplar så kan man bara ha 2.1, eller funkar det o driva alla 5.1 högtalare ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar