* Officiell tråd - Panasonic PT-AE3000E *
515 svar till detta ämne
Postad 21 December 2008 - 07:48
Tumme
-
Tumme
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
För att fylla ut lite, så beror det på vilket bildläge man visar ochså. Kan du mörklägga bra och inte har alltför varmt hemma så tycker jag den är riktigt tyst. Hade en Epson TW1000 innan denna och Panan är tystare.
Projektorn kommer att vara placerad 80cm från sittplatsen och ca 30cm högre upp än öronhöjd så den kommer ganska nära. Synd att dom valt att placera insug och utblås framtill på projen hadde dom placerat dom baktill så tror jag att ljudet skulle bli mindre störande. Mörklägga kan jag göra men värmen blir svårt på sommaren och kanske svårt även på vintern beroende på hur mycket projen värmer och om man kan få ut luften på något sätt. På sommaren är det ca 26-27 grader konstant. På vilken sida sitter utblåset om man tittar på projektorn framifrån in i linsen? Thomas
Postad 21 December 2008 - 10:08
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Hade en Epson TW1000 innan denna och Panan är tystare.
Upplever du en stor skillnad i bildkvalitet jämfört med epsonen? Vad är skillnaderna?
Postad 21 December 2008 - 12:02
Unregistered1391
-
Unregistered1391
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
På vilken sida sitter utblåset om man tittar på projektorn framifrån in i linsen?
Thomas
Det sitter utblås på båda sidor om linsen.
196.jpg 16.94K
1 Antal nerladdningar http://www.cine4home.de/tests/projektoren/...TAE3000test.htm
Postad 21 December 2008 - 13:55
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
På vilken sida sitter utblåset om man tittar på projektorn framifrån in i linsen?
Thomas
Insugen sitter på baksidan, utblåsen på båda sidor om linsen. Ni som har denna proj, vad har ni för mått? Och är det någon som har en 114" 2,35:1 duk? Och som vill skriva ut sina mått?
Jag har exakt 4 meter mellan lins och 114" 2:35.1 duk. Upplever du en stor skillnad i bildkvalitet jämfört med epsonen? Vad är skillnaderna?
Ja, det vill jag nog påstå. Men framförallt är den ljusstarkare och det gjorde mycket i mitt rum där det är vita väggar och vitt tak. Tycker att HD-filmer flyter bättre och är ett snäpp skarpare än på TW1000.Gillar verkligen Frame Creation funktionen som gör att bilden flyter bättre. Tycker att färgerna är korrektare på denna men TW1000 går att få till riktigt bra också om man kalibrerar den vilket jag aldrig gjorde. Man bör ha ett ordentligt mörkt rum för att TW1000 ska funka bra.
Postad 21 December 2008 - 17:30
Unregistered08511788
-
Unregistered08511788
-
Användare
-
-
233 inlägg
Ajdå det där med utblåsen var inte bra i mitt fall den ska stå bakom en vägg, får hitta på en lösning med slang och kanske en extra fläkt
Postad 21 December 2008 - 18:50
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Hur funkar Panasonic Pta-ae3000e när man ändrar bilden mellan lägena 16:9 och 2:35.1.
1: Är det samma antal pixlar i bredd på duken i bägge lägena?.Eller blir det lite sämre upplösning i bildbredden på duken?
2: Ändras bilden på något sätt,tex om man går från 16:9 till 2:35.1 blir bilar m.m bredare då?.
3: När man ändrar bilden från 16:9 till 2:35.1 utökas den lika mycket uppåt som neråt/samt höger vänster?.
Postad 21 December 2008 - 18:58
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Det är bara en zoom-funktion precis som på alla projektorer, det enda skillnaden från alla andra är att den är motoriserad och har tre minnen att spara på så den gör inget annat än att zoomar in och ut samt ställer in fokus.
Redigerat av chrillebn, 21 December 2008 - 18:59.
Postad 21 December 2008 - 21:54
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Det är bara en zoom-funktion precis som på alla projektorer, det enda skillnaden från alla andra är att den är motoriserad och har tre minnen att spara på så den gör inget annat än att zoomar in och ut samt ställer in fokus.
Ok!. Då vet jag. Tack för svaret.
Postad 22 December 2008 - 00:23
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Då sätter jag nog projen på 4 meters avstånd till min 114" duk. En annan fråga, passar Sms's takfästen bra på denna proj? Skulle denna passa? http://www.dustinhom...5010196012.aspx ? Samt, vad är det för elkontakt på den? Är det en sån där vanlig, alltså en sån här: ?  hoppas ni kan hjälpa till
Postad 22 December 2008 - 13:03
Unregistered33861
-
Unregistered33861
-
Lärjunge
-
-
469 inlägg
vad är det för elkontakt på den?
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=495806&luring=.jpg
Postad 22 December 2008 - 21:01
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=495806&luring=.jpg
Perfekt, då kan man ju förbereda lite kabledragning. Nu måste jag bara hitta ett projektorfäste som fungerar och som jag helst kan sätta dit utan att jag fått projen ännu. Eller är det tekniskt omöjligt? jag funderar på denna fast svart: http://img523.images...layimagerb6.jpgSMS PROJEKTORSTATIV CL V300-350 SVART + UNISLIDEhttp://www.dustinhom...5010196012.aspx
Redigerat av Walkhome, 22 December 2008 - 21:02.
Postad 27 December 2008 - 14:26
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
ingen som vet svar på ovanstående om takfästet passar? jag funderar på denna fast svart: http://img523.images...layimagerb6.jpg SMS PROJEKTORSTATIV CL V300-350 SVART + UNISLIDE http://www.dustinhom...5010196012.aspx
Postad 27 December 2008 - 22:40
Unregisteredad6af67d
-
Unregisteredad6af67d
-
Rookie
-
6 inlägg
Hade en pt-ae2000e innan jag köpte denna pt-ae3000e... måste säga att jag är ganska besviken på resultatet.
Köpte den främst pga kontrasten och inte minst för att jag skulle slippa dessa förbannade laggningar och ryckningar i blu-ray filmerna när kameran sveper över tex berg eller i ett rum..... och det ser ut som 5-8 berg eller tex 4 klockor på väggen tills bilden stannat då man ser att det bara är 1 klocka eller ett berg, samt att konturerna skulle vara skarpare vid kamera svepningar.... vilket inte finns tillstymmelse till att vara bättre
Ringde panasonic o pratade med dom om detta problem INNAN jag köpte den nya pt-ae3000e för typ 1 månad sen, och förklarade att jag INTE ville ha det så, vilket inte heller skulle finnas enligt dem.
kommer hem o koppar in den o lika förbannat är det likadant med denna, kontrasten e ju sjukt mycket bättre även bättre skärpa o mer tryck i bilden... men inte laggningarna,,, eller vad man kallar det.
Sålde min gammla 2000e för 15.000 och köpte denna för 26.000..... 11.000 i onödan för mej om jag inte får ordning på detta.
är det någon som vet vilka inställningar mn skall ha från ett ps3 med skalning o allt de där samt på projektorn för att få det att flyta i bilden??
Postad 27 December 2008 - 22:46
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Hade en pt-ae2000e innan jag köpte denna pt-ae3000e... måste säga att jag är ganska besviken på resultatet.
Köpte den främst pga kontrasten och inte minst för att jag skulle slippa dessa förbannade laggningar och ryckningar i blu-ray filmerna när kameran sveper över tex berg eller i ett rum..... och det ser ut som 5-8 berg eller tex 4 klockor på väggen tills bilden stannat då man ser att det bara är 1 klocka eller ett berg, samt att konturerna skulle vara skarpare vid kamera svepningar.... vilket inte finns tillstymmelse till att vara bättre
Ringde panasonic o pratade med dom om detta problem INNAN jag köpte den nya pt-ae3000e för typ 1 månad sen, och förklarade att jag INTE ville ha det så, vilket inte heller skulle finnas enligt dem.
kommer hem o koppar in den o lika förbannat är det likadant med denna, kontrasten e ju sjukt mycket bättre även bättre skärpa o mer tryck i bilden... men inte laggningarna,,, eller vad man kallar det.
Sålde min gammla 2000e för 15.000 och köpte denna för 26.000..... 11.000 i onödan för mej om jag inte får ordning på detta.
är det någon som vet vilka inställningar mn skall ha från ett ps3 med skalning o allt de där samt på projektorn för att få det att flyta i bilden??
Aktivera 24Hz ut från PS3an till att börja med. Om du redan har det så är du nog för känslig. Filmerna har bara 24 bilder per sekund och det blir ryckigt emellanåt hur man än gör.
Postad 28 December 2008 - 00:29
Unregistered0dfdee08
-
Unregistered0dfdee08
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tänk på vad det är för garantier om ni köper pannan!!!!
Kan vara nog så viktigt!!!
I de flesta butiker Produktgaranti: 3 år
Lampgaranti: 6 mån 500 timmar
På Dustin tex: Produktgaranti: 1 år
Lampgaranti: 90 dagar
Redigerat av Unregistered0dfdee08, 28 December 2008 - 00:29.
Postad 28 December 2008 - 16:34
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag jämförde just Panasonic AE-3000 med Epson EH-TW3800. Båda var tydligen out of the box. Givet detta föredrog jag Epson. Skillnaden var inte stor, men Epsonen återgav hudtoner bättre och gav ett något större djup i bilden. Då pannan är dyrare, svart och har mycket sämre lampgaranti är mitt val Epson. Just lampgarantin blir nog avgörande för mig. Tre år eller 1 700 h är kalas, därest sex månader eller 500 h hos pannan inte är något att hänga upp i julgranen.
Postad 28 December 2008 - 22:16
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Jag jämförde just Panasonic AE-3000 med Epson EH-TW3800. Båda var tydligen out of the box. Givet detta föredrog jag Epson. Skillnaden var inte stor, men Epsonen återgav hudtoner bättre och gav ett något större djup i bilden. Då pannan är dyrare, svart och har mycket sämre lampgaranti är mitt val Epson. Just lampgarantin blir nog avgörande för mig. Tre år eller 1 700 h är kalas, därest sex månader eller 500 h hos pannan inte är något att hänga upp i julgranen.
Har läst att Epson tw-3800 har 3år eller 2000tim.Det är höjt med 300timmar både på 3800 och 5000 modellen.
Postad 28 December 2008 - 22:21
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Slå på frame creation på mode 2 så försvinner det problem du beskriver.
Postad 29 December 2008 - 13:14
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
Slå på frame creation på mode 2 så försvinner det problem du beskriver.
Japp finns i Advance menyn.
Postad 30 December 2008 - 18:04
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
Har det hjälpt med bild interpoleringen ?
Postad 30 December 2008 - 18:12
Unregisteredad6af67d
-
Unregisteredad6af67d
-
Rookie
-
6 inlägg
nej det har inte hjälpt.. det vart bättre när jag slog på frame creation mode 2.. men finns fortfarand klart o tydligt kvar... dags att reklamera?
Postad 30 December 2008 - 20:04
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Enligt tester jag läst på Projektor rewiev/projektor central,så ska Panasonic pt-ae 3000 funka ypperligt med sin frame interpolation.
Det ska inte uppträda några ryckigheter i bilden vid panoreringar.
Postad 31 December 2008 - 10:08
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Jag har ingen ryckighet i min bild alls när jag kör på frame creation mode 2.
Du har inte ändrat några inställningar på utsignalen efter det att du bytte projektor?
Har du väldigt lång hdmi-kabel?
Kör själv med ps3 som bluray-spelare med en 10m hdmi-kabel, funkar bra.
Postad 04 January 2009 - 04:45
Unregisteredad6af67d
-
Unregisteredad6af67d
-
Rookie
-
6 inlägg
.. jag tror inte ni förstår vad jag menar.... eller så är det bara ett faktum att jag suger på att försöka förklara... :-)
Bilden rycker inte, som tex ett spel till pc kan göra med ett för dåligt grafikkort... inte ryckningar på det viset, ok?
Dom ryckningar jag pratar om är ghostliknande.. (suger verkligen på att försöka förklara), själva bilden flyter vid kamera svep o liknande, men objekten i bilden blir ghostade så att säga. tog ett exemplel förra inlägget tror jag de var eller om det var i första...
Ett mer konkret exempel då...
"du ser på transformers... händelsen är ombord på planet när stereon förvandlas till en elak liten robbot.. ok?... i en filmsekvens där ligger presidenten i sin säng och man ser bara fötterna på han som han viker isär och säger att han vill ha en bulle eller vad det är, sen går kameran ut bakåt ur rummet och sveper åt höger tror jag det är..... om man då håller ögonen på den stora runda tavlan direkt ovanför presidentens säng, samtidigt som kameran sveper.. så ser du att det ser ut som om det skulle vart 5 st tavlor på väggen i rörelsen.. mao ghost..
MAO objekt i den flytande bilden laggar eller ghostar. bättre än så kommer jag inte kunna beskriva det
Postad 04 January 2009 - 09:57
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
.. jag tror inte ni förstår vad jag menar.... eller så är det bara ett faktum att jag suger på att försöka förklara... :-)
Bilden rycker inte, som tex ett spel till pc kan göra med ett för dåligt grafikkort... inte ryckningar på det viset, ok?
Dom ryckningar jag pratar om är ghostliknande.. (suger verkligen på att försöka förklara), själva bilden flyter vid kamera svep o liknande, men objekten i bilden blir ghostade så att säga. tog ett exemplel förra inlägget tror jag de var eller om det var i första...
"du ser på transformers... händelsen är ombord på planet när stereon förvandlas till en elak liten robbot.. ok?... i en filmsekvens där ligger presidenten i sin säng och man ser bara fötterna på han som han viker isär och säger att han vill ha en bulle eller vad det är, sen går kameran ut bakåt ur rummet och sveper åt höger tror jag det är..... om man då håller ögonen på den stora runda tavlan direkt ovanför presidentens säng, samtidigt som kameran sveper.. så ser du att det ser ut som om det skulle vart 5 st tavlor på väggen i rörelsen.. mao ghost..
MAO objekt i den flytande bilden laggar eller ghostar. bättre än så kommer jag inte kunna beskriva det
Det låter som det skulle vara bildhanteringen i projektorn som inte hinner med att uppdatera bildflytet.Men jag vet inte om det är ett problem som är specifikt för Panasonic Pt-Ae 3000 eller om det är just ditt exemplar som felar. Har läst att nya Epson tw-5000 också har det problemet på en del exemplar,men jag vet inte om dom har det på alla exemplar. Är själv på jakt efter en projektor som inte ghostar eller rycker,men det verkar nästan som alla märken gör det (rätta mig gärna någon om det är fel!).
Postad 04 January 2009 - 13:08
Greve_G
-
Greve_G
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Går det att slå av eventuell bildbehandling, som t.ex framecreationjoxet eller om det finns nå annan bildbehandling.
??
Postad 05 January 2009 - 16:41
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Går det att slå av eventuell bildbehandling, som t.ex framecreationjoxet eller om det finns nå annan bildbehandling.
??
Ja för frame creation finns 3 lägen; off, mode 1 och mode 2. För övrigt finns "normal" och "fast" frame response - där "fast" betyder att bildbehandlingen är minimerad för att minska input lag.
Postad 05 January 2009 - 16:44
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Jag har redan ägt 2 olika ex av PT-AE3000 och inte upplevt vad du beskiver. Om jag förstår dig rätt är det inte normalt judder som uppstår i bakgrunden vid sidelds panoreringar - utan snarare ett fenomen som mer liknar eftersläpningar på gamla LCD-tv:s... har jag fattat rätt? I så fall är nog något fel på din projje o0m du uteslutit andra komponenter i din set up.
Postad 05 January 2009 - 21:26
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Jag har redan ägt 2 olika ex av PT-AE3000 och inte upplevt vad du beskiver. Om jag förstår dig rätt är det inte normalt judder som uppstår i bakgrunden vid sidelds panoreringar - utan snarare ett fenomen som mer liknar eftersläpningar på gamla LCD-tv:s... har jag fattat rätt? I så fall är nog något fel på din projje o0m du uteslutit andra komponenter i din set up.
Har du haft problem med någon av projektorerna?. Är själv väldigt sugen på just Panasonic PT-AE 3000.Vad tycker du om den?.Fördelar/nackdelar.
Postad 05 January 2009 - 23:52
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Javisst, jag hade problem med mitt första ex som visade sig vara av måndagstypen. Den hade en blå pixel som fastnat och senare dog (inget jätteproblem då man inte såg det om man inte visste var man skulle titta), samt en mindre dammfläck som fanns början. Lite mer konvergensfel än man skulle önskat sig när man studerade testbilder, men i praktiken oerhört bra bild ändå.
Mitt andra ex av projjen är än så länge felfri och har minimalt med konvergensfel ( som mer eller mindre finns på alla lcd-projjar och är helt naturligt). Enda "problemet" som blev uppenbart för mig efter en tids mycket noggrant tittande var att hudfärgerna lite väl ofta tenderade att dras med gulstick, men detta har jag lyckats kalibrera bort och på kuppen fått en fantastisk bild med oerhört fina och naturliga färger.
Bortsett från detta kan jag inte se att den har några nämnvärda nackdelar för priset.
Vad jag gillar:
+ Färgerna är bra ootb men går att få till än bättre med fingertoppskänsla och DVE.
+ Skuggdetaljer - rätt kalibrerad är det inte mycket detaljer som undgår denna projje.
+ Svärtan - mycket bra svärta även med tydliga skuggdetaljer, men inte den bästa djupsvärtan totalt sätt.
+ Grym ansikontrast, i mitt tycke, där ljuskällor kan lysa starkt i utan att svärtan blaskar ur.
+ Ljustrycket, i projjens starkaste lägen, är fullt tillräckligt för att kunna se på sport i ett ljust vardagsrum med persennnerna uppdragna en gråmulen dag. Och då tycker jag att färgerna är tillräckliga för ändamålet även om de är långt från perfekta.
+ Frame interpolation - fungerar mycket bra på denna projje och jag har knappt märkt några artefakter i bilden. Kör i "mode 1" som standard och ibland även "mode 2" när källan är animerad.
+ Placeringsvänlig med bra zoom och lensshift. Jag har 100 tum 16:9 på ca 3,2 meter mellan projje och duk. Den är inte heller så djup och den lämpar sig därför även för hyllplacering.
Postad 06 January 2009 - 00:36
Unregistered95ac8a8d
-
Unregistered95ac8a8d
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Tack så mycket!.
För ett bra och innehållsrikt svar.
Gick det bra att få den fixad på garantin?.
Har Panasonic pixelgaranti?.
Vad innebär konvergensfel?.
Om man har aktiverat frame iterpolation,funkar lipsync då?.(har en gammal reciver som inte har hdmi ingång).Så jag kommer att använda analoga ingångarna,och kan ju därför inte ställa någon lipsync.
Många frågor på en gång  ,men funderar på att köpa denna projektor snart .så man vill gärna veta en del innan.
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 06 January 2009 - 09:40.
Postad 06 January 2009 - 12:00
Frostbitaren
-
Frostbitaren
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Tack så mycket!. För ett bra och innehållsrikt svar.
Gick det bra att få den fixad på garantin?.
Har Panasonic pixelgaranti?.
Vad innebär konvergensfel?.
Om man har aktiverat frame iterpolation,funkar lipsync då?.(har en gammal reciver som inte har hdmi ingång).Så jag kommer att använda analoga ingångarna,och kan ju därför inte ställa någon lipsync.
Många frågor på en gång ,men funderar på att köpa denna projektor snart .så man vill gärna veta en del innan.
Jag fick projjen utbytt på garantin hos Hembiobutiken. De har ju egen pixelgaranti som jag utnyttjade och eftersom felen fanns vid leverans så krävde jag ett byte av projjen vilket de accepterade. Tyvärr hade jag mycket strul med min order, som låg utanför hembiobutikens kontroll, men jag måste ände ge dem en stor eloge för utmärkt service. Konvergensfel uppstår när de tre lcd-panelerna i projektorn inte överlappar varandra pefekt. Kan synas på en testbild med vita linjer att de, vid en nära granskning, har en mindre "skugga" eller paralellel linje (vet inte hur jag ska beskriva det) i antingen röd, grön eller blå. Frameinterpolation påverkar lipsync, men i mitt fall var det enbart positivt då min reciever (en onkyo 805) dras med en bugg som innebär att dess ljudprocessing laggar så att ljudet kommer efter bilden. Frame interpolation löste det för mig. Jag tror att fördröjningen ligger mellan ca 50 - 100 ms beroende på vilket "mode" som används.
Postad 19 January 2009 - 13:18
RichardM3
-
RichardM3
-
Användare
-
-
175 inlägg
Någon som vet om Vogels EPW 6565 väggfäste fungerar till AE3000?
Postad 20 January 2009 - 11:46
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Fick min ae3000 från HBB igår & han se 2.a halvlek i handbolls VM i hd sändning med bigscreens inställningar från "normal" läget.
Tycker det verka bra efter att lirat lite cod5 på småtimmarna & vet att lampan bör gå 100 tim. innan seriös justering men ni andra vilka inställningar har ni?
Så man får en fingervisning...
Använder: ps3 - ae3000 - kingpin crown vit
Kan få hyffsat mörkt men en bra bit kvar till batcave...
//Johnny
Postad 21 January 2009 - 12:22
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Jag kan inte ställa sharpness på +10!, (max +9?) utgår från "normal-läget" /JB
Postad 27 January 2009 - 23:35
hdready
-
hdready
-
Användare
-
-
125 inlägg
Var på shootout idag mellan pt ae 3000,sony hw-10 och mitsu hc 7000,alla med riktigt bra bild, men sonyn gick bort direkt då svärtan var märkbart sämre än både pannan och mitsun, såg till slut alla fördelar med pannan plus den underbara bilden så jag gick hem med den  är en riktigt nöjd ägare till denna pjäs.
Postad 28 January 2009 - 18:10
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Fotade två instälningar idag. Orginal Color 1 VS Naturlig justerad efter BigScreenBild 3 & 4 i mitt "InWall" galleri, klarar inte av att koppa dom som bild direkt hit Något mittimellan dessa vore perfekt för min smak //JB
Postad 28 January 2009 - 18:43
Merkurius
-
Merkurius
-
Användare
-
-
150 inlägg
JB, kollade i ditt galleri och undrar lite varför du satt din AE3000 upp-och-ner? Lens-shiften lär väl fixa justeringen även i rättvänt läge?
Verkar vara en fin projektor. Har så smått börjat fundera på vad som ska ersätta min nuvarande Sanyo Z4.
Postad 28 January 2009 - 19:14
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Var på shootout idag mellan pt ae 3000,sony hw-10 och mitsu hc 7000,alla med riktigt bra bild, men sonyn gick bort direkt då svärtan var märkbart sämre än både pannan och mitsun, såg till slut alla fördelar med pannan plus den underbara bilden så jag gick hem med den wub.gif är en riktigt nöjd ägare till denna pjäs.
Har haft denna ett tag nu och kan bara hålla med, är skitnöjd med denna speciellt med en 2:35.1 duk. Kommer alldrig kunna gå ifrån detta formatet längre så urvalet lär väl bli enkelt i framtida uppgradering, för mig finns 16:9 formatet inte längre som allternativ för det är så här film ska beskådas. JB, kollade i ditt galleri och undrar lite varför du satt din AE3000 upp-och-ner? Lens-shiften lär väl fixa justeringen även i rättvänt läge?
Verkar vara en fin projektor. Har så smått börjat fundera på vad som ska ersätta min nuvarande Sanyo Z4. smile.gif
Har inte studerat hans galleri ingående men det beror på hur långt ner duken hänger, linsen måste vara inom bildytans ramar för att kunna använda auto-zoom utan att använda manuell lens-shift. Dessutom samlas det mindre damm mot filterna när man monterar som han gjort så det, tycker jag är lyckad montering. Mvh
Postad 28 January 2009 - 20:29
hdready
-
hdready
-
Användare
-
-
125 inlägg
Det är en sak jag funderar över, jag har som sagt ae 3000 och funderar på att köra med en 2:35.1 duk, har en ps3 som källa för dvd och bd och jag tycker att den fungerar ypperligt.Hur blir det med vanliga dvd filmer när man kör dom mot en sån duk? hur blir det med texten osv, kan man fylla ut hela duken med dom precis som det går med bd filmer och behålla texten där det ska vara? med andra ord, kommer vanliga dvd filmer att fungera som vanligt?
Postad 28 January 2009 - 21:02
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
I två filmer av tre får du offra texten tyvärr (alternativt köra text på maskningen vilket inte är nån höjdare men funkar med filmer som du inte förstår språket på), det är en stor nackdel för många. Du kan också zooma ner till 16:9 bild som passar 2:35.1 duken om du känner att det är bättre än text på maskningen men då har du sorg-kanter både på sidorna och över/under. I vilket fall så tycker jag filmupplevelsen är grym med 2:35.1 och nu efter jag vant mig är det helt otänkbart att gå tillbaka.
Ca 80-90% av nya dvd-filmerna är också i det formatet (eller 2:40.1 för den delen) så det är inte många filmer som är 16:9
Postad 29 January 2009 - 09:16
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Merkurius,
förr innan lensshift så blev det alltid uppåner & av gamal vana även denna gången 
Nja, tycker som chrille att det är snyggare & så håller man dammet lite mera borta.
LS går mera uppåt än neråt & jag har projjen högt & bilden lågt (något lägre än THX rek.) så i mitt fall blev det perfekt så här
Chrille,
tack.
Vad för inställningar har du?
Har snart 40 tim. på G & labbar lite men i nuläget är jag inte helt nöjd med varken bigscreen eller color 1. Testar i bio 1 just nu...
Lutar åt att ta hem en ISF men det svider ju lite i plånboken...
//Johnny
Postad 29 January 2009 - 10:00
hdready
-
hdready
-
Användare
-
-
125 inlägg
I två filmer av tre får du offra texten tyvärr (alternativt köra text på maskningen vilket inte är nån höjdare men funkar med filmer som du inte förstår språket på), det är en stor nackdel för många. Du kan också zooma ner till 16:9 bild som passar 2:35.1 duken om du känner att det är bättre än text på maskningen men då har du sorg-kanter både på sidorna och över/under. I vilket fall så tycker jag filmupplevelsen är grym med 2:35.1 och nu efter jag vant mig är det helt otänkbart att gå tillbaka. Ca 80-90% av nya dvd-filmerna är också i det formatet (eller 2:40.1 för den delen) så det är inte många filmer som är 16:9
Tackar ödmjukast för svaret, det är nästan som jag trodde, jag har tittat på pannan plus 2:35.1 duk med och det var utan tvekan en grym upplevelse.Men eftersom jag mestadels tittar på vanliga dvd filmer så vet jag inte om det är så smart att skaffa en sån duk för mig, har ju ifs en massa bd filmer också, men det visar sig
Redigerat av hdready, 03 February 2009 - 20:55.
Postad 29 January 2009 - 18:24
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Chrille, tack. Vad för inställningar har du? Har snart 40 tim. på G & labbar lite men i nuläget är jag inte helt nöjd med varken bigscreen eller color 1. Testar i bio 1 just nu...
Lutar åt att ta hem en ISF men det svider ju lite i plånboken...
Mina inställningar är nog rätt så ointressant för dig för jag har ett väldigt ljust vardagsrum med vita väggar o tak, så jag kör faktiskt just nu mest på normal-läget (men när familjen gått o lagt sig och jag kan släcka ner ordentligt går jag över på cinema1 el.colour1) . Var också helt inne på ISF-kalibrering men kommer flytta inom kort så det är meningslöst att göra det innan dess.
Postad 01 February 2009 - 23:12
Unregistered29fddce7
-
Unregistered29fddce7
-
Användare
-
-
172 inlägg
jag har köpt min panasonic nu i helgen... men kan inte bestämma mej för vilken duk ja ska ha men det lutar åt grandview.. vad har ni i tråden köpt för duk till eran pt-ae3000?
Postad 02 February 2009 - 10:16
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Ingen särskild för just AE3000 imitt fall!
Kör min gamla Kingpin Crown tills vidare...
Har nått 50 timmar nu snart & gillar BIO1 riktigt bra
//Johnny
Postad 02 February 2009 - 17:16
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Jag köpte Grandview:s 114" 2:35.1 duk, är riktigt nöjd med denna duk.
Ser riktigt trevlig ut även utan bild på duken.
Postad 02 February 2009 - 19:20
Unregisteredc2ba912d
-
Unregisteredc2ba912d
-
Användare
-
-
175 inlägg
Postad 02 February 2009 - 21:51
Lunna
-
Lunna
-
Användare
-
-
114 inlägg
Var och tittade på denna på HBC och efter mycket jämnförelse så känns det verkligen som ett bra alternativ. Jämnförde mycket mot Sony HW10 då den känns som en likvärdig motståndare och själv känner jag att det är värt det lilla extra. 2:35 läget och ljusstryrkan och även kontrasten upplevde jag som bättre.
Nu till det intressanta, har hört efter med en vän på en åtförsäljare och det går att göra ett bra pris på en sambeställning från dom. Frågan är om det finns något intresse? Finns ju en speciell avdelning för detta men kul att bara höra efter här först om det är värt att lägga ner energin.
Postad 05 February 2009 - 13:50
packer_76
-
packer_76
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har köpt en pt-ae3000 och en Grandview TAB Tension 16:9 106"
mitt problem är att duken åker upp när jag trycker på fjärrkontrollen till projjan.
Någon som har ett bra svar på vad man ska göra?
eller måste jag köpa ett auto trigger kit?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|