Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim Nait 5i (Förstärkare) 2 9.607142 (27) Inga priser
Hegel H200 (Förstärkare) 1 9.315788 (18) Inga priser
Bladelius Tyr (Förstärkare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Förstärkare) 4 8.833332 (5) Inga priser
Naim Nait XS (Förstärkare) 4 8.75 (3) Inga priser
Hegel H100 (Förstärkare) 3 9.533332 (14) Inga priser
42 relaterade trådar
Hegel (3551 inlägg) 3 mån sedan
Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga. (1179 inlägg) 1 år sedan
Bladelius-klubben! (76 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 4 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 6 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 11 år sedan
Min Bladelius TYR brann! (14 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr balansproblem (2 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 12 år sedan
Naim nait 5i - problem med brummande ljud och IR lockup (3 inlägg) 12 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 12 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 13 år sedan
Bladelius Tyr (50 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (6 inlägg) 14 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 14 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 14 år sedan
Jordbrum Naim Nait 5i (13 inlägg) 15 år sedan
Berätta mer om Naim för mig (52 inlägg) 15 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 15 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 15 år sedan
Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp (22 inlägg) 16 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (44 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 16 år sedan
Naim Nait XS - ny integrerad förstärkare (36 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Focal 1007Be (9 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Stilren stereoförstärkare med remote volymkontroll (7 inlägg) 18 år sedan
Stereoförstärkare (14 inlägg) 18 år sedan
Tips på integrerad förstärkare (13 inlägg) 18 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 04 January 2010 - 18:21

Chrno
  • Chrno
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Inte för att det spelar någon roll för dig längre Glidtassen, men Tyr'en går också att köra som försteg genom att trycka på en knapp :)

Slås lite av det faktum att alla som ägt/lyssnat seriöst på Bladelius säger att den/dom INTE låter illa i diskanten, och alla som bara provlyssnat säger att dom inte har lyssnat på dom varma. Men ändå drar slutsatsen att dom låter just "illa"

Borde ni inte ta och som man alltid bör göra: Låna hem och göra rätt innan ni lämnar er dom?
Ingen högtalare/förstärka/rumskombo är den andra lik.

Sen är det ju väldigt kul att höra att du hittat rätt för vad du gillar Glidtassen. Men till alla som funderar på Tyr/Bladelius i framtiden så har den ju fått lite oförskämt dålig kritik här. Även om allas åsikter får stå för dom, och respekteras av iallafall mig.

Hälsningar,

Daniel

Postad 05 January 2010 - 00:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Inte för att det spelar någon roll för dig längre Glidtassen, men Tyr'en går också att köra som försteg genom att trycka på en knapp :o

Slås lite av det faktum att alla som ägt/lyssnat seriöst på Bladelius säger att den/dom INTE låter illa i diskanten, och alla som bara provlyssnat säger att dom inte har lyssnat på dom varma. Men ändå drar slutsatsen att dom låter just "illa"

Borde ni inte ta och som man alltid bör göra: Låna hem och göra rätt innan ni lämnar er dom?
Ingen högtalare/förstärka/rumskombo är den andra lik.

Sen är det ju väldigt kul att höra att du hittat rätt för vad du gillar Glidtassen. Men till alla som funderar på Tyr/Bladelius i framtiden så har den ju fått lite oförskämt dålig kritik här. Även om allas åsikter får stå för dom, och respekteras av iallafall mig.

Hälsningar,

Daniel

Du har fullständigt rätt Chrno, rättvist skall vara rättvist!

Jag bokade för ett halvår en provlyssning av Bladelius Tyr på Reference Audio i Stockholm. Jag bad expediten att låta den stå på några timmar innan jag anlände, så när jag lyssnade var den uppvärmd. Den var helt underbar, speciellt i bas och mellanregister. Men sedan blir den lite väl ljus i diskanten, vilket kan för många ses som en smaksak.

Valet föll för mig på Hegel H1 pga design, ljudkarakär. Men då jag saknar körkort hade det blivit för kostsamt för mig att låna hem maskinerna om jag hade varit tvungen att ringa taxi. Men även återförsäljaren på Best Sound påtalade själva att Bladelius produkter överlag är ljusare i klangen, något som enligt honom blev märkbart vid de dyrare modellerna.

Jag har aldrig påstått att Bladelius Tyr låter illa, den har verkligen imponerat på mig i speciellt i hur den återger de nedre registren. Men den går desvärre inte att få i svart, vilket hade varit tacksamt när resten av min anläggning går i mörkare färger.

Jag vet att jag hade varit nöjd med Tyr också.

Redigerat av Glidtassen, 05 January 2010 - 12:01.

Postad 11 January 2010 - 21:15

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
är på jakt efter mina nyinköpta monitor audio rx 6 or, och funderar på hegel H100 eller H1 MK4, någon som ev har lyssnat på dessa tillsammans med monitor audio rx 6 ?

Postad 12 January 2010 - 10:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har inte prövat med Monitor Audio.

Men jag är övertygad om att Hegel har kraft så att det blir över för dina högtalare. Båda förstärkarna är helt underbara, tror dock att Hegeln är lite billigare.

Redigerat av Glidtassen, 13 January 2010 - 08:16.

Postad 23 January 2010 - 08:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hegel H1 har en enorm startström.

Jag undrade i början om jag skulle skaffa andra säkringar i lägenheten? Om min kyl/frys arbetar för att reglera temperaturen som jag tänder min Hegel så går en säkring. Det går lätt att höra om kylskåpet står och brummar.

Efter jag köpte min Hegel H1 så slogs jag av samma känsla som när jag köpte mina senaste högtalare, nu är jag klar
med denna biten. Jag kan inte tänka mig varken bättre högtalare eller förstärkare än vad jag äger idag. Visst finns det bättre men jag känner mig mer än nöjd och resten skulle bara vara överflödigt.

Redigerat av Glidtassen, 23 January 2010 - 08:43.

Postad 23 January 2010 - 13:24

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Det är intressant att läsa dina rapporter om Hegeln. Den står högst på min egen lista för förstärkaruppgradering. Det vore också intressant att se en jämförelse mellan H1 och nya H70. Frågan där är om man kan få en fördel med den digitala ingången till den kommande Squeezebox Touch, eller om skillnaden blir marginell relativt en analog koppling.

Postad 24 January 2010 - 10:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har inte läst om den nya H70 men den verkar spännande.

Hegel H1 är en av de bästa förstärkarna som jag lyssnat till för dessa pengar. Jag provlyssnade även NAD M3 tillsammans med B&W, men det lät bara hårt och oinspirerade.

Hegeln har en torr bas, en neutral ljudbild och accentuerar inte något speciellt register. Den är underbar i specifikationerna med lagom med kraft, många linjeingångar och möjligheten att använda som ett separat slutsteg i en hembio. Det enda som jag kan tänka mig som inte talar för den är designen, den är inte ful men inte så spännande att se på heller.

:unsure:

Redigerat av Glidtassen, 01 February 2010 - 12:52.

Postad 01 February 2010 - 19:46

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Så här skrev jag tidigare i tråden om Bladelius Tyr.

Jag kan nämna att jag tidigare har ägt en Thor
Mk2 och att jag numera äger en Tyr :D

Hej!
Jag kan inte hålla med om att Tyren skulle ha en vass diskant på något sätt,
javisst den är neutral men det beror väl på vad man kopplar in för högtalare,
om du kopplar in ett par Canton till en Tyr givetvis får du ett vasst ljud men det beror inte på Tyren,
Canton är ju vassa från början likadant om du skulle hänga på ett par Focal.
Det är ju så med alla förstärkare om det inte är rätt högtalare till så låter det inte kul.
Det är därför Hifi Consult demar sina produkter för det mesta med QRS.
Dessa är aningen varma i ljudet, det låter ej vasst kan jag lova.
Sedan är det så med alla Bladelius att dom låter aningen tråkigt innan dom är uppvärmda.
för dom behöver ungefär 30minuter innan dom låter som dom skall.
Det gäller alla Bladelius produkter.

Mvh Per

Redigerat av Unregistered2141, 01 February 2010 - 19:53.

Postad 06 February 2010 - 11:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Om man lämnar in sin Hegel H1 för att byglas om dvs. så att den kan användas som ett slutsteg, vad mister man då?

Betyder det att man då inte längre kan använda den som en vanlig integrerad?

Måste man välja antingen eller?

Redigerat av Glidtassen, 06 February 2010 - 11:28.

Postad 07 February 2010 - 15:36

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har inte läst om den nya H70 men den verkar spännande.

Hegeln har en torr bas, en neutral ljudbild och accentuerar inte något speciellt register. Den är underbar i specifikationerna med lagom med kraft, många linjeingångar och möjligheten att använda som ett separat slutsteg i en hembio. Det enda som jag kan tänka mig som inte talar för den är designen, den är inte ful men inte så spännande att se på heller.

Har kört H200:an med en lätt modifierad Marantz SA-7001 och ett par Quad ESL-57 ett tag. Det var först en märklig upplevelse med ett dovt och diskantfattigt ljud. Jag tänkte byta tillbaka till vanliga boxhögtalare - men efter ett tag så kröp kvaliteterna inpå en. Instrument, sång, melodi och atmosfär blev bara helt naturligt återgivet.

Mycket är subjektivt i ljudåtergivningsträsket - men ett är säkert, en H200 kan utan problem driva ett par av världens mest svårdrivna högtalare där impedanskurvan går ner till 1 ohm över 15kHz. En amplitudmätning jag gjorde på ingången till högtalarna visar en 0.5dB dämpning först vid 25kHz !!

Postad 07 February 2010 - 21:19

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Om man lämnar in sin Hegel H1 för att byglas om dvs. så att den kan användas som ett slutsteg, vad mister man då?

Ja det är en intressant fråga som även gäller för H70. Drömmen vore ju om man enbart kunde "bygla" om en ingång och använda det som slutsteg, övriga ingångar som integrerad.

Postad 07 February 2010 - 21:32

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Du mister en ingång, AUX.
När AUX väljs fungerar Hegeln som ett slutsteg i t.ex en hembio. Volymratten har ingen funktionalitet i detta läge.
Väljer du sedan CD, Balanserad eller någon av de andra ingångarna fungerar den som en helt vanlig integrerad.
Du kan bygla om den själv. Det tar inte många sekunder. Tror inte det ska påverka garantin heller.....

Min Hegel H1 är kopplad som slutsteg till en Marantz 5003. Pre-out -> AUX. Fungerar galant!
Vinylspelaren är kopplad till CD-ingången och Tvix + CD via en Hegel HD10 DAC till den balanserade ingången.

/ Nandayo

Postad 07 February 2010 - 23:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det tål att tänkas på i framtiden.

Men att sedan skaffa sig en Focus center är inte gratis det heller. Det jag är orolig för är att hitta en surroundförstärkare som kan driva centern med pondus. Nu blir visserligen receivern avlastad om Hegeln driver
frontarna. Det enda receivern behöver arbeta med är center och bakkanalerna. Roligt att man kan behålla den som en integrerad förstärkare.

Men jag kommer förmodligen inte lägga dessa pengar, kanske en billigare center från Dynaudio. Detta var bara en tanke ifall jag skulle bli sugen på hembio någon gång i framtiden.

Redigerat av Glidtassen, 07 February 2010 - 23:08.

Postad 09 February 2010 - 10:27

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Söker lite efter en begagnad H1.
Verkar ju inte finnas en djungel av dem direkt.
Någon som vet hur mycket de brukar ligga på?

Postad 09 February 2010 - 11:06

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Finns en på blocket för 10k. Är det mkt, lagomt eller billigt ? :(

Postad 09 February 2010 - 11:43

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Söker lite efter en begagnad H1.
Verkar ju inte finnas en djungel av dem direkt.
Någon som vet hur mycket de brukar ligga på?

H1 dyker upp ganska ofta på hifimagasinet.com tycker jag. Själv letar jag efter en H100 eller H200. Dels vill jag gärna ha en display som visar volymen vilket jag tycker är praktiskt, och dels är H1 alldeles för djup för att passa in hemma. Effektmässigt hade den säkert räckt till så det är lite synd att behöva gå upp i pris, men man kanske kan få aningen bättre ljud också med H100/H200 och det skadar ju inte.

Postad 09 February 2010 - 15:54

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Finns en på blocket för 10k. Är det mkt, lagomt eller billigt ? ;)

Hade de sålts nya i Sverige för det pris som prisjakt anger så är det väl ett okej pris. Men jag har sett ett par säljas i Norge för 5.5kNOK, och då tycker jag att ett svenskt pris närmare 8kkr verkar rimligare. Ska det vara ett fynd så ska väl priset ner ytterligare någon tusenlapp eller 2. Jag har också spanat lite efter en H1a men har inte sett någon på den svenska begagnatmarknaden på ett par månader (undantaget den du nämner). Någon får väl rätta mig om jag har en skev bild av priset.

Postad 09 February 2010 - 16:17

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Hade de sålts nya i Sverige för det pris som prisjakt anger så är det väl ett okej pris. Men jag har sett ett par säljas i Norge för 5.5kNOK, och då tycker jag att ett svenskt pris närmare 8kkr verkar rimligare. Ska det vara ett fynd så ska väl priset ner ytterligare någon tusenlapp eller 2. Jag har också spanat lite efter en H1a men har inte sett någon på den svenska begagnatmarknaden på ett par månader (undantaget den du nämner). Någon får väl rätta mig om jag har en skev bild av priset.

Det finns en MK1 på hifimagasinet för 6.500 (minus prutmån). Vet inte alls vad som skiljer mellan MK1 och MK4 dock.

Jag tycker också att 10.000 verkar något dyrt, jag har sett utförsäljningar där man kunnat köpa H1 MK4 helt ny för 10.000 så 8.000 låter mer rimligt ja.

Postad 09 February 2010 - 18:01

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Det finns en MK1 på hifimagasinet för 6.500 (minus prutmån). Vet inte alls vad som skiljer mellan MK1 och MK4 dock.

Nytt från mk4 mk3 är att den har fjärrkontroll. Övriga skillnader kan jag inget om.

Edit: rätt ska vara rätt, det verkar som om fjärrkontrollen kom på version mk3.

Redigerat av Sisko, 19 August 2010 - 20:21.

Postad 09 February 2010 - 22:08

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Så runt 8k är rimligt att betala då alltså. 10 känns lite i överkant + att den är i arvidsjaur och skickas inte.

Postad 15 February 2010 - 08:58

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0
Hur snabbt går Hegel-förstärkarna igång? Jag lånade hem en Bladeliys Tyr och tyckte det var en skön känsla att ljudet börjar strömma ur högtalarna i samma ögonblick som man trycker på Amp-knappen på fjärren.

Eller hur var det nu, finns det ens någont standby-läge på Hegel-förstärkarna?

Postad 15 February 2010 - 13:08

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Jag har för mig att dom inte har någon stanby knapp, tror inte att dom klarade EUs riktlinjer för hur mycket en apparat får dra i standby läge.
Så de blir till att ha den på för Hegel låter betydligt bättre varm.

Postad 15 February 2010 - 17:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Både Tyr och Hegel H1 bör köras varma.

Om jag vet att jag är ledig dagen därpå så låter jag min Hegel ibland stå på över natten. Ljudbilden blir mer sammanhållen och mindre stel på så sätt. Det finns ingen stand-by funktion på H1:an, bara en stor power knapp i mitten. Den har en hög startström så det händer någon gång ibland att en säkring går. Men det är mest om
kylskåpet arbetar för fullt med nedkylning, det verkar som om de går på samma lina.

Innan jag köpte min Hegel H1 så ringde jag tom till Norge där de har firman och ställde frågor beträffande effekt
och Dynaudio. Jag var lite skeptiskt för huruvida jag skulle förstå dialekten eller inte, men det var inga problem.

Redigerat av Glidtassen, 17 February 2010 - 08:21.

Postad 19 February 2010 - 10:46

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0
Upptäckte till min stora glädje att det just nu går att köpa Hegel-produkter till bra pris. Jag beställde en H200 från Malmsjö HiFi (Helsingborg), vet inte om det bara är de som har kampanj eller om det är Hegel själva som står för det, men 15% rabatt får man hur som helst. Så jag ger 21.250 kr för en H200.

Velade lite mellan H100 och H200 men när det nu blir så pass "billigt" så slår jag till på den dyrare så slipper jag fundera och få ångest över om jag borde lagt de där extra kronorna. :D

Postad 19 February 2010 - 20:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Upptäckte till min stora glädje att det just nu går att köpa Hegel-produkter till bra pris. Jag beställde en H200 från Malmsjö HiFi (Helsingborg), vet inte om det bara är de som har kampanj eller om det är Hegel själva som står för det, men 15% rabatt får man hur som helst. Så jag ger 21.250 kr för en H200.

Velade lite mellan H100 och H200 men när det nu blir så pass "billigt" så slår jag till på den dyrare så slipper jag fundera och få ångest över om jag borde lagt de där extra kronorna. :D

Vilket innebär att det blir 16.056:- för en Hegel H1 istället för 18.890:-

Det låter helt suveränt, men just nu har jag min rigg ganska komplett och känner inte att jag saknar någonting.
Efter Hegel H1 tog mitt suktande efter nya förstärkare slut, det finns ingen anledning att leta längre.

Postad 19 February 2010 - 20:45

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Vilket innebär att det blir 16.056:- för en Hegel H1 istället för 18.890:-

Det låter helt suveränt, men just nu har jag min rigg ganska komplett och känner inte att jag saknar någonting.
Efter Hegel H1 tog mitt suktande efter nya förstärkare slut, det finns ingen anledning att leta längre.

En HD10-DAC kanske? :D

Postad 19 February 2010 - 20:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

En HD10-DAC kanske? :D

Well, det är för mycket pengar för så små subtila skillnader. Att lägga 10 000:- på en DAC när många människor inte ens är eniga huruvida en DAC gör skillnad i en anläggning?

Vad får man om man beger sig till Ving Resor med 10 000:- ?

Postad 19 February 2010 - 21:04

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Det här tycker jag är bland det roligaste med hifi och allt där omkring, nästan alla har olika åsikter :D .
Jag har lånat hem både H100, H200 samt Hd10, det enda jag behöll var faktiskt HD10:an. Jag hörde skillnad på stärkarna i butiken men inte hemma, (min Pioneer receiver Lx60 stod sig väldigt bra mot dessa hos mig :D ) dock var det en enligt mig fantastiskt ljud förbättring på de flesta plan när dacen kom in i bilden. Jag har Audiovector S3 och allt sånt här har ju otroligt mycket med rum o övrig utrustning att göra. Nu ska jag inte prata mer om något som inte hör till tråd ämnet=).

Postad 19 February 2010 - 21:57

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Well, det är för mycket pengar för så små subtila skillnader. Att lägga 10 000:- på en DAC när många människor inte ens är eniga huruvida en DAC gör skillnad i en anläggning?

Vad får man om man beger sig till Ving Resor med 10 000:- ?

Jetlag och salmonella i bästa fall, knivsår och HIV i värsta fall? B)

Skämt åsido så förstår jag precis vad du menar. Jag har en DAC för 2.800 (Cambridge) och jag tycker den låter utmärkt. Har inte märkt någon nämvärd skillnad mot t.ex Primare och Bladelius CD-spelare i 20k-klassen.

Å andra sidan har nog mina trumhinnor varit på lite för många hårdrockskonserter för att snappa upp de minsta detaljerna... :D

Det här tycker jag är bland det roligaste med hifi och allt där omkring, nästan alla har olika åsikter :D .
Jag har lånat hem både H100, H200 samt Hd10, det enda jag behöll var faktiskt HD10:an. Jag hörde skillnad på stärkarna i butiken men inte hemma, (min Pioneer receiver Lx60 stod sig väldigt bra mot dessa hos mig :unsure: ) dock var det en enligt mig fantastiskt ljud förbättring på de flesta plan när dacen kom in i bilden. Jag har Audiovector S3 och allt sånt här har ju otroligt mycket med rum o övrig utrustning att göra. Nu ska jag inte prata mer om något som inte hör till tråd ämnet=).

S3 finns väl i typ 5-6 olika prisklasser så att man har ett par S3 säger inte så mycket :P

Postad 19 February 2010 - 22:20

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
ursäkta mig, S3 Super :D

Postad 20 February 2010 - 08:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
En förstärkare är anläggningens hjärta.

När jag köpte mina Focus 140 så slutade jag titta efter andra högtalare, situationen är densamma med Hegeln.
Den enda lilla nackdel jag kan komma på min Hegeln är att den ger ifrån sig ett litet svagt brum när den är igång.
Men det är knappt hörbart om man inte står lutad över maskinen. Vidare har den en starkt start stöm som kan ställa till problem om man har svaga säkringar i hemmet.

Att jag valde H1mk4 före H100 berodde på: priset, spelar mer vinyl än jag spelar digitalt från datorn.

Jag resonerade som så att: om jag skulle behöva en bra DAC i framtiden så fick det bli en extern sådan.
Jag skulle då välja märket själv, få tillgång till fler ingångar för digitala källor.

Skillnaden mellan H100 och H1mk4 sitter i: H100 har lite bättre kondningar, inbyggd DAC.

Situationen var absurd för bara några månader innan mitt köp krängde Ljudmakarn H1mk4 för 9990:- då Hegel prisdumpade sina maskiner då den nya modellen var på väg. Jag fick sedan ett paketpris för runt 17.000:-
för Hegel H1 och HEED Questar (RIAA).

Postad 20 February 2010 - 10:14

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

En förstärkare är anläggningens hjärta.

När jag köpte mina Focus 140 så slutade jag titta efter andra högtalare, situationen är densamma med Hegeln.
Den enda lilla nackdel jag kan komma på min Hegeln är att den ger ifrån sig ett litet svagt brum när den är igång.
Men det är knappt hörbart om man inte står lutad över maskinen. Vidare har den en starkt start stöm som kan ställa till problem om man har svaga säkringar i hemmet.

Att jag valde H1mk4 före H100 berodde på: priset, spelar mer vinyl än jag spelar digitalt från datorn.

Jag resonerade som så att: om jag skulle behöva en bra DAC i framtiden så fick det bli en extern sådan.
Jag skulle då välja märket själv, få tillgång till fler ingångar för digitala källor.

Skillnaden mellan H100 och H1mk4 sitter i: H100 har lite bättre kondningar, inbyggd DAC.

Situationen var absurd för bara några månader innan mitt köp krängde Ljudmakarn H1mk4 för 9990:- då Hegel prisdumpade sina maskiner då den nya modellen var på väg. Jag fick sedan ett paketpris för runt 17.000:-
för Hegel H1 och HEED Questar (RIAA).

Lite konstigt att de dumpade priserna redan då, H70 finns väl fortfarande inte att köpa.

Jag tänker ungefär som du, jag har helst en förstärkare utan DAC eller andra finesser som man kan köpa till separat. H100 är på sätt och vis den minst prisvärda av förstärkarna. Om jag hade köpt H100 hade jag betalat flera tusen enbart för att få en display och för att få en förstärkare som inte är så djup (H1 är alldeles för djup för mitt möblemang).

Jag tänkte som så att om jag lägger några tusen extra så har jag en förstärkare som jag troligen aldrig kommer att behöva uppgradera ifrån, och jag behöver aldrig fundera över om jag skulle lagt de extra pengarna när jag hade chansen. När bara ekonomin ger utrymme för det så tycker jag det är en logisk väg att gå.

Postad 20 February 2010 - 11:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Lite konstigt att de dumpade priserna redan då, H70 finns väl fortfarande inte att köpa.

Jag tänker ungefär som du, jag har helst en förstärkare utan DAC eller andra finesser som man kan köpa till separat. H100 är på sätt och vis den minst prisvärda av förstärkarna. Om jag hade köpt H100 hade jag betalat flera tusen enbart för att få en display och för att få en förstärkare som inte är så djup (H1 är alldeles för djup för mitt möblemang).

Jag tänkte som så att om jag lägger några tusen extra så har jag en förstärkare som jag troligen aldrig kommer att behöva uppgradera ifrån, och jag behöver aldrig fundera över om jag skulle lagt de extra pengarna när jag hade chansen. När bara ekonomin ger utrymme för det så tycker jag det är en logisk väg att gå.

Prisdumpen var mellan H1mk4 och när H100 kom.

Det var några månader innan H100 lanserades som jag inte minns fel.

:(

Redigerat av Glidtassen, 20 February 2010 - 11:19.

Postad 20 February 2010 - 13:06

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Prisdumpen var mellan H1mk4 och när H100 kom.

Det var några månader innan H100 lanserades som jag inte minns fel.

:(

Ah okej, ja det låter ju mer logiskt. Tänker mig H70 som efterföljare eftersom den ser identisk ut, har ungefär samma mått och kostar ungefär lika mycket.

Postad 20 February 2010 - 15:11

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Les senaste nummret av Fidelity (43) test av nye H100 :( forøvrigt se på Norska beg marknaden efter Hegel
hifisentralen.no

Postad 21 February 2010 - 18:28

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Läste Fidelity 43. Jag tror Hegel, även när man dragit bort nationalismen
i testet (Bladelius å Hajfaj & Muzak annat exempel), har en riktig kioskvältare
i H100án. Den har FET-transistorer. Nåt jag tror Hegel började med i H4SE
och sedan i H10/P10. Hegel´s rykte om att vara lite hårda i toppen bör
då vara helt väck.

En Hegelioit som mig skulle jag inte tacka nej till H10/P10 :(

Postad 22 February 2010 - 09:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag lyfter oftast Hegel i denna tråd, men Bladelius Tyr är en riktigt fin pjäs det med.

Jag tror att jag hade varit glad oavsett vilken av de två som jag fick hem. Tyr görs dessvärre inte i svart, det var en av anledningarna till att det blev Hegel. Vidare har Hegeln fler linjeingångar om jag inte minns fel. Men jag har sällan hört en sådan jekla fas pistong-bas som i Bladelius Tyr.

Postad 22 February 2010 - 10:33

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag lyfter oftast Hegel i denna tråd, men Bladelius Tyr är en riktigt fin pjäs det med.

Jag tror att jag hade varit glad oavsett vilken av de två som jag fick hem. Tyr görs dessvärre inte i svart, det var en av anledningarna till att det blev Hegel. Vidare har Hegeln fler linjeingångar om jag inte minns fel. Men jag har sällan hört en sådan jekla fas pistong-bas som i Bladelius Tyr.

Tyr görs numera i svart enligt de uppgifter jag fått.

Angående basen i Tyr så tycker jag inte den var märkbart bättre än i min Rotel-kombo för totalt ungefär halva priset...

Postad 24 February 2010 - 10:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag kan inte svara för hus basen lät på din gamla Rotel kombo.

Men jag kan varmt rekommendera alla som vill ägna sig åt dedikerad tvåkanal att lyssna på båda dessa förstärkare.
Jag har hört Rotels nya 1520 som var helt suverän för pengarna, men som sagt Tyr och Hegel är några prislappar dyrare.

Postad 25 February 2010 - 00:59

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Bladelius kanske skulle vara något för mina Dynaudio X12:or? Gillar designen på deras apparater, så de är välkomna in :)

Bladelius Tyr stryker längst toppen på max budgeten, så det kan vara en kandidat...

Edit: Glidtassen, lyssningsintrycket från Naim kommer under helgen skulle jag tro.

/Andreas

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 25 February 2010 - 01:04.

Postad 25 February 2010 - 08:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Du får även tänka på att Bladelius Tyr där väldigt djup och tung den med.

Men den har en bas som är helt suverän, den drev mina Focus 140 galant och helt oansträngt. Men jag liksom många andra tycker att den har lite ljusare toppar. Den har en mer framfusig spelstil än Hegeln och driver på med järnhand.

Postad 25 February 2010 - 10:24

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Ajdå :unsure:
Jag har mer eller mindre exakt 38,2cm i djup att gå på invändigt. Placerar jag den ovanpå bänken är det 40cm. Men det är ju inte snyggt med 3cm överlapp på förstärkaren...Tyr läste jag var 43,5cm

Naim passar mig perfekt när det gäller måtten då dom är minimaliska. 30cm djupa.
Men sen när man sneglar på Naim XS-2 vs Bladelius Tyr så är det en viss skillnad i effekt. Priset är detsamma.
Nu när jag är på Ljudstudion ska jag passa på att lyssna till Naims Uniti (allt i ett förstärkare) med cd, radio, internet streamning. Priset är lite smått skräckslaget, men åt andra sidan får man både förstärkare, cd, radio, wireless internet för cirkus 27 000:-
Det är mycket pengar att lägga på en och samma gång.

Vart kan man provlyssna Bladelius i närheten av Växjö? Behöver svar snabbt då jag åker dit tidigt imorgon förmiddag.

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 25 February 2010 - 10:27.

Postad 25 February 2010 - 11:09

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Vart kan man provlyssna Bladelius i närheten av Växjö? Behöver svar snabbt då jag åker dit tidigt imorgon förmiddag.

Görans Hifi har Bladelius + en massa annat givetvis...

Postad 25 February 2010 - 13:03

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Ajdå :unsure:
Jag har mer eller mindre exakt 38,2cm i djup att gå på invändigt. Placerar jag den ovanpå bänken är det 40cm. Men det är ju inte snyggt med 3cm överlapp på förstärkaren...Tyr läste jag var 43,5cm

Naim passar mig perfekt när det gäller måtten då dom är minimaliska. 30cm djupa.

Tyr har dessutom ganska långt utstickande högtalarterminaler (gissningsvis 3 cm) medan de på XS-2 i stort sett inte sticker ut alls. Lägg till 3 cm för bananer om sådana används.
Om man kör balanserat får man också räkna med att XLR-kontakterna sticker 6-7cm bakåt.

Postad 25 February 2010 - 13:38

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Låter verkligen inte bra :unsure:

Har nämligen inte lust att slänga ut den precis nybyggda media-bänken...
Jag får hoppas Naim låter tillräckligt bra till mina X12:or, vilket det säkerligen kommer göra. Ska jämföra Nait 5i, XS-2:an och deras Uniti, HDX fanns också. Men, det är LITE över min budget om vi säger så :D

Som sagt, imorgon tar jag med mina X12 till Ljudstudion för demo med Naim. Återkommer!

Postad 25 February 2010 - 14:00

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Låter verkligen inte bra :D

Har nämligen inte lust att slänga ut den precis nybyggda media-bänken...
Jag får hoppas Naim låter tillräckligt bra till mina X12:or, vilket det säkerligen kommer göra. Ska jämföra Nait 5i, XS-2:an och deras Uniti, HDX fanns också. Men, det är LITE över min budget om vi säger så ;)

Som sagt, imorgon tar jag med mina X12 till Ljudstudion för demo med Naim. Återkommer!

Hegel H100 är inte så djup annars, en sådan får du säkert in med lite vilja :unsure:

Postad 25 February 2010 - 14:22

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Mjo det är sant, hela 1,2 cm över där bak då med andra ord :D
Hegeln är kraftfull, och jag tror den skulle passa mitt ljudideal bra. Men det estetiska tilltalar inte mig ett skvatt tyvärr :unsure:
Egentligen borde jag inte basera ett förstärkarinköp på hur apparaten ser ut, men det väger ganska stort 50/50 för mig. Bladelius är helt klart mer tilltalande, men stryks pga djupet. Likaså, Hegeln får inte plats. Vill helst undvika att pressa sönder högtalarterminaler, rca-ingångar mm ;)

Postad 25 February 2010 - 15:40

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Mjo det är sant, hela 1,2 cm över där bak då med andra ord ;)
Hegeln är kraftfull, och jag tror den skulle passa mitt ljudideal bra. Men det estetiska tilltalar inte mig ett skvatt tyvärr :D
Egentligen borde jag inte basera ett förstärkarinköp på hur apparaten ser ut, men det väger ganska stort 50/50 för mig. Bladelius är helt klart mer tilltalande, men stryks pga djupet. Likaså, Hegeln får inte plats. Vill helst undvika att pressa sönder högtalarterminaler, rca-ingångar mm :P

Aha, ja grejerna måste ju funka utseendemässigt också, det håller jag med om. Då är det nästan bara Naim kvar, men deras prylar är ju verkligen gräsligt fula, ser ut som någon slags barnleksaker från 80-talet... :unsure:

Har du kollat något på Rotel? T.ex deras RA-1520 är 364 mm djup.

Postad 25 February 2010 - 16:00

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag gillar 80-talet :unsure: Roligt att se att smaken verkligen kan vara så olika!

Jajjemen jag har kikat in 1520, likaså försteg + slutstegskombination i samma 15-serie. Men det blir tajt på djupet alltså, det är precis så att själva luckan till bänken går att stänga. Och då har jag förstärkaren intryckt till max med tillknycklade kablar som jag inte gillar riktigt. Inget jag vill göra med nya grejer, förstärkaren är trots allt 28 år gammal :D

Låter Naim bra blir det en sådan. Gör det inte det, då åker media-bänken ut och börjar provlyssna de redan nämnda förstärkarna.

Postad 25 February 2010 - 16:13

kapiim
  • kapiim
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Om du ska ha något som är snyggt borde du kika in CX3-systemet från Denon! Borde kunna driva dina X12 bra. Såg att det fanns som demo-ex för 19998kr eller något liknande på Hifiklubben i Göteborg.

http://www.hifiklubb...mium-silver.htm

EDIT: Såg iofs att den kombinationen också var djupare än Naim, 34 cm eller något sådant.

Redigerat av solstolen, 25 February 2010 - 16:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.