Min TV stödjer tyvärr inte det, så varje gång jag försöker få igång TViX:en säger min TV:E att det är ett Ej tillgängligt läge. Kan man reseta TViX:en på något sätt. Har en ny TV:E på ingång, får den dock först på torsdag.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 augusti 2010 - 19:29
Min TV stödjer tyvärr inte det, så varje gång jag försöker få igång TViX:en säger min TV:E att det är ett Ej tillgängligt läge. Kan man reseta TViX:en på något sätt. Har en ny TV:E på ingång, får den dock först på torsdag.
Postad 02 augusti 2010 - 19:34
Känns inte så troligt. Min router borde känna igen N1:an som en 100mbit-enhet och dra ner på hastigheten automatiskt. Hittade inga inställningar för att sätta portar i routern till 100mbit tyvärr men testade för säkerhets skull att koppla in en 100mbit-switch i mellan men utan resultat.Problemet är nog att du kör Gigabit, vilket Tvix inte stödjer. Pröva att gå ned till 100Mbit, och du lär se en förbättring.
Ska försöka låna en usb-disk och testa att spela upp från den.
Postad 03 augusti 2010 - 07:04
Fått ett rätt segt problem. Köpte mig en TViX i helgen och testa den sedan hos min syster kille som har en TV som stödjer 1080P, så vi lekte med maskinen lite.
Läste lite i manualen (har ingen själv ännu, ska hämta den imorn), men det stod nåt om att man skulle trycka på knappen "tv out". Den gissar jag väljer vilken utgång som ska gälla? Värt att testa i allafall.
Redigerat av Unregistered6e02676c, 03 augusti 2010 - 07:42.
Postad 03 augusti 2010 - 09:37
- Det sägs att chipsetet i WD TV Live är starkare än i Tvix N1? Stämmer detta fortfarande? Och vad gör det för skildnad?
- Stämmer det att Tvix:en endast klarar 5 MB/s medan WD TV Live fixar 9-11 MB/s? Och vad gör det för skildnad
Postad 03 augusti 2010 - 10:26
https://www.minhembi...s...t&p=2961715
Det fungerade riktigt bra via USB men hackade fortfarande väldigt mycket över nätverket. Med andra ord är det något fel med nätverket eller med N1:ans sätt att ta in information via detsamma. Testade även att spela upp klippet från en annan dator på nätverket och det blev märkbart bättre, dock fortfarande alldeles för hackigt för att vara sebart.
Irriterande problem det här, om jag kunde lösa det hade ju N1:an varit en fantastisk spelare och med ens löst alla mina media-problem.
Postad 03 augusti 2010 - 10:35
http://www.komplett....aspx?sku=592601
Sen undrar jag igen, blir det bättre/samma kvalite i bilden som genom streaming genom ps3? Jag får inte 24hz genom ps3an tyvärr... och om jag hoppar fram o tillbaka flera gånger när jag kollar på konserter, så stänger playstation media server programmet av sig, för att den får ju transcoda i realtid...
Postad 03 augusti 2010 - 12:12
Kvalitên blir samma som på PS3:an. Snabbspolning är tusen ggr bättre på N1:an då den inte behövar transkoda så som media servern gör. Jag snabbspolar eller hoppar fram till en exakt tidpunkt som jag anger precis hur jag vill utan minsta problem. 24 hz funkar kalas med.
Postad 03 augusti 2010 - 17:24
Postad 03 augusti 2010 - 18:01
Någon som har fått youtube att fungera? det går att söka efter klipp men inte att spela upp dem? varför?
Det är samma problem på 6600. Slutade fungera förra helgen. Har varit i kontakt med Dvico och det verkar som att Youtube gjort vissa ändringar, så det kommer att vara fixat i framtida FW uppgradering.
Tror att det drabbade även andra mediaspelare, Xtreamer etc.
Postad 03 augusti 2010 - 19:43
Har ingen USBdisk inkopplad och testat med både SMB och NFS, samma sak.
Nån som kan hjälpa mig här?
Postad 04 augusti 2010 - 10:53
Har du ändrat något på nätverket? Gå in på nätverksinställningarna i Tvixen och definiera om alla nätverksdiskar. Pinga alla för säkerhets skull. Jag får exakt samma fel om jag ändrat något nämligen...Så fort jag går in i nåt bibliotek (filmer, bilder mm) så blir det helt svart i rutan och TViXen svarar inte på nåt, enda sättet är att dra ut sladden och starta om.
Har ingen USBdisk inkopplad och testat med både SMB och NFS, samma sak.
Nån som kan hjälpa mig här?
Postad 04 augusti 2010 - 11:25
Har du ändrat något på nätverket? Gå in på nätverksinställningarna i Tvixen och definiera om alla nätverksdiskar. Pinga alla för säkerhets skull. Jag får exakt samma fel om jag ändrat något nämligen...
Enheten är utbytt. Så fort nätverkskabeln va i så dog den? Hoppas att nästa funkar bättre, ska pilla inatt när barnen sover.
Edit: Kunde inte vänta tills barnen sover

Har inte vågat uppdatera till senast FW, kör med 1.98 tillsvidare.
Kanske kan rekommendera denna lilla sak, om den nu funkar som den gör just nu.
PS. Ps3 media server funkar även till tvixen....en än något segt.
Redigerat av Unregistered6e02676c, 04 augusti 2010 - 12:57.
Postad 04 augusti 2010 - 16:13
Det är samma problem på 6600. Slutade fungera förra helgen. Har varit i kontakt med Dvico och det verkar som att Youtube gjort vissa ändringar, så det kommer att vara fixat i framtida FW uppgradering.
Tror att det drabbade även andra mediaspelare, Xtreamer etc.
okej! tack! bra att det ordnar sig.
Postad 04 augusti 2010 - 17:27
Postad 04 augusti 2010 - 18:42
Nu har jag fått full BD ISO:s att funka nästan perfekt över nätverket (det hackar fortfarande lite precis efter att man hoppat fram ett kapitel t.ex.) - jag bytte till min gamla 100mbit-router. Det verkar vara något med gbit som N1:an inte klarar av. Nu återstår bara att försöka få samma funktionalitet på min D-link DIR-655. Någon som vet något om detta? Det verkar inte gå att ställa in hastigheten på enskilda portar.
Skriv gärna i tråden om du hittar en lösning då jag sitter med samma problem (har oxå en D-link DIR-655)
Postad 04 augusti 2010 - 18:52
Är BD ISO det som "jäklas" mest vid överföring. Använder Tvix egna N-wifi adapter och vilket lyft jag gjorde från förregående tvix jag hade, 4100. På den gamla gick det inte att köra iso filmer alls, dvd speciellt då det bara hackade men nu funkar det prima med N1 och N-adapter. Men man kanske skulle prova en BD ISO innan man ropar för högt. Finns det någon test fil man kan köra kanske?Nu har jag fått full BD ISO:s att funka nästan perfekt över nätverket (det hackar fortfarande lite precis efter att man hoppat fram ett kapitel t.ex.) - jag bytte till min gamla 100mbit-router. Det verkar vara något med gbit som N1:an inte klarar av. Nu återstår bara att försöka få samma funktionalitet på min D-link DIR-655. Någon som vet något om detta? Det verkar inte gå att ställa in hastigheten på enskilda portar.
Postad 04 augusti 2010 - 19:08
Det spelar ingen roll om det är iso eller mkv, det är bitraten som krånglar. Den här testfilen som länkades tidigare laggar t.ex. järnet på min:Är BD ISO det som "jäklas" mest vid överföring. Använder Tvix egna N-wifi adapter och vilket lyft jag gjorde från förregående tvix jag hade, 4100. På den gamla gick det inte att köra iso filmer alls, dvd speciellt då det bara hackade men nu funkar det prima med N1 och N-adapter. Men man kanske skulle prova en BD ISO innan man ropar för högt. Finns det någon test fil man kan köra kanske?
Postad 04 augusti 2010 - 19:21
Det spelar ingen roll om det är iso eller mkv, det är bitraten som krånglar. Den här testfilen som länkades tidigare laggar t.ex. järnet på min:
Testfilen fungerade utmärkt på 6600 efter att jag ändrade till Native Framerate.
Även vid Samba. Behövde inte ens köra NFS.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 04 augusti 2010 - 19:23.
Postad 04 augusti 2010 - 19:57
Postad 04 augusti 2010 - 20:29
Postad 04 augusti 2010 - 20:32
Okej, så den filen skal vara något alldeles extra då eller? kan inte prova den nu, är på jobbet. Men klarar nätverket den så allt tip top?
Det finns värre filer,, men den här är rätt tung med några tåg som kör förbi i ett vackert landskap. (i HD)
Tågen ryckte rätt mycket för mig, tills jag ändrade inställningarna på TVIX till native framerate.
När det gäller nätverket så finns det lika många felmöjligheter som det finns märken på routers..
En del måste ställa om GB router till 100 Mbit för att allt ska flyta.
För vissa så fungerar det bättre med SAMBA än NFS, även om det teoretiskt ska vara tvärtom.
etc.
Själv kör jag en 5 år gammal Netgear 100Mbit router, allt fungerar klockrent med nätverket.
Postad 04 augusti 2010 - 23:15
Hej!Har en snabb fråga. Jag testa koppla in mina högtalare till min N1 igenom det vanliga röd/vit kabel kanske heter analogt, men iaf jag får ett brusande ljud ifrån högtalarna hela tiden. Vad kan detta bero på? Hjälper det om jag skaffar mig en Receiver och kör igenom optisk kabel istället?
Har du satt volymen på TViX:en (via dess fjärrkontroll) till 25? Justera volymen på din förstärkare istället och använd inte TViX:ens fjärrkontroll för att ändra volymen. Du "stryper" eller "boostar" bara ljudet och för att det ska passera "orört" så bör den alltså stå på 25 (mitten).
Hjälper det?

Postad 05 augusti 2010 - 00:02
Det hjälper knappast om det inte är högtalare med inbyggd förstärkare - att koppla in ett par vanliga högtalare direkt till en TViX, utan förstärkare, lär inte fungera så bra på någon volyminställning.Hej!
Har du satt volymen på TViX:en (via dess fjärrkontroll) till 25? Justera volymen på din förstärkare istället och använd inte TViX:ens fjärrkontroll för att ändra volymen. Du "stryper" eller "boostar" bara ljudet och för att det ska passera "orört" så bör den alltså stå på 25 (mitten).
Hjälper det?
Postad 05 augusti 2010 - 05:55

Postad 05 augusti 2010 - 09:38
Va?Det hjälper knappast om det inte är högtalare med inbyggd förstärkare - att koppla in ett par vanliga högtalare direkt till en TViX, utan förstärkare, lär inte fungera så bra på någon volyminställning.

Det här är ju ett "klassiskt" problem för alla TViX:ar då många brukar höja och sänka volymen med TViX:en istället för att göra det på sin TV eller förstärkare. Det har inget att göra med högtalare direkt anslutna till TViX:en, varken med eller utan inbyggd förstärkare. Eller missförstod jag något du skrev Tommy?

http://canman.se/pro.../1/default.aspx ("Ljudet distar på min TViX").
Postad 05 augusti 2010 - 10:43
Jag har en Netgear wifi adapter som jag tänkte använda till min Tvix HD N1, men det händer ingen när jag har den itryckt i tvixen. Den hittar inte den. Vad kan det bero på.
Postad 05 augusti 2010 - 19:30
Är sugen på en N1, och vissa här verkar ha goda kunskaper om den.
Har kollat runt lite på nätet efterhur stora möjligheter det finns att själv påverka användargränssnittet i den men inte blivit riktigt klok på det. Kan man själv välja hur filmerna på nätverksdisken visas upp i N1:an vid bläddring? Alltså kan man ha fanart, covers, textinformation om filmen etc och går detta att styra till olika utseenden?
Finns det bara officiella firmwares till maskinen eller går den att "modda"?
Jag skulle även gärna vilja få den att kunna skicka magic packets för att väcka min NAS från vila, men den funktionen verkar inte finnas i några media extenders, vilket jag tycker är lite konstigt...
Postad 05 augusti 2010 - 20:35
Hej!
Är sugen på en N1, och vissa här verkar ha goda kunskaper om den.
Har kollat runt lite på nätet efterhur stora möjligheter det finns att själv påverka användargränssnittet i den men inte blivit riktigt klok på det. Kan man själv välja hur filmerna på nätverksdisken visas upp i N1:an vid bläddring? Alltså kan man ha fanart, covers, textinformation om filmen etc och går detta att styra till olika utseenden?
Jag skulle även gärna vilja få den att kunna skicka magic packets för att väcka min NAS från vila, men den funktionen verkar inte finnas i några media extenders, vilket jag tycker är lite konstigt...
Det går att välja om filmerna och "cd skivorna" ska visas i list mode (typ filhanterare) eller som covers, där du kan lägga in omslagsbild, och även textinformation med fanart etc. Du kan själv välja bilderna, även om det finns hjälpmedel som Tvixie som hjälper att plocka ned officiell information om filmerna från nätet.
Några ex på hur det kan se ut ser du här.
[url="http://www.mpcclub.c...=24692&page=3"]
Sen kan man även ändra utseendet/bilderna på huvudgränssnittet efter eget tycke, utifall att man inte tycker om orginalbilderna för musik, movie etc.
Tror inte det finns någon moddad mjukvara ute. Och ja, NFS mjukvaran är inte den bästa för att väcka upp någonting som somnat in. Kör själv Samba då NFS inte lyckas skaka liv i min PC om den somnat in.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 05 augusti 2010 - 20:39.
Postad 05 augusti 2010 - 22:21
Nu funkar det av någon konstig anledning. Jag har tre datorer, samtliga kör win7 x64. Jag hade testat att "skicka iväg" filmerna med WS och laptopen och fått ryckig bild. Men när jag i brist på annat testade även den nybyggda filservern så funkade det plötsligt. Det måste vara någon felinställning hos de första två maskinerna, frågan är vad...Skriv gärna i tråden om du hittar en lösning då jag sitter med samma problem (har oxå en D-link DIR-655)
BD iso full-rippar flyter på fint i 24Hz nu men testfilen med tågen tidigare nämnd i tråden laggar fortfarande. Spelar mindre roll så länge alla filmer funkar.
Postad 05 augusti 2010 - 22:46
Tror inte det finns någon moddad mjukvara ute. Och ja, NFS mjukvaran är inte den bästa för att väcka upp någonting som somnat in. Kör själv Samba då NFS inte lyckas skaka liv i min PC om den somnat in.
Menar du att jag kan få N1:an att väcka min PC om jag kör samba?
Tack för infon för övrigt, det såg snyggt ut på det sätt jag vill ha det på bilderna du länkade till. Kommer närmare och närmare ett köp...
Postad 06 augusti 2010 - 05:38
Vad skall man göra åt dett problem!!! Kan man instalera några drivrutiner för USB adapterna på något sätt eller vad skall man ta sig till????
Postad 06 augusti 2010 - 06:06
Menar du att jag kan få N1:an att väcka min PC om jag kör samba?
Ja jösses du.

Jag har två USB HDD (2TB+1TB) anslutna till min gamla XP maskin.
Efter en stunds inaktivitet på min PC så går dessa in i någon typ av viloläge (nej går inte att ändra i poweroptions, eftersom det bara styr PCns interna HDD) och när jag har NFS, så startar de inte upp när TVIX gör anrop till HDD.
Men vid SAMBA så surrar de till liv när TVIX gör anropet.
Och åtminstone i min konfiguration så ger samba tillräckig hastighet för att köra Blueray backups via lan, utan problem.
Postad 06 augusti 2010 - 06:07
Vad gör jag för fel? Har valt 6600N som modell i TViXie
Länkar en bild här iaf.

Redigerat av Haziza, 06 augusti 2010 - 06:09.
Postad 06 augusti 2010 - 06:08
Nu funkar det av någon konstig anledning. Jag har tre datorer, samtliga kör win7 x64. Jag hade testat att "skicka iväg" filmerna med WS och laptopen och fått ryckig bild. Men när jag i brist på annat testade även den nybyggda filservern så funkade det plötsligt. Det måste vara någon felinställning hos de första två maskinerna, frågan är vad...
BD iso full-rippar flyter på fint i 24Hz nu men testfilen med tågen tidigare nämnd i tråden laggar fortfarande. Spelar mindre roll så länge alla filmer funkar.
Testade du att ändra settings i TVIX till Native Framerate ?
Gjorde hela skillnaden på min burk.
Postad 06 augusti 2010 - 08:27
Försökt få min nya N1 att fixa fanart, handling osv när man går in på filmens mapp, får dock inget att visas alls.
Vad gör jag för fel? Har valt 6600N som modell i TViXie
Länkar en bild här iaf.TViX.jpg 350,79K 2 Antal nerladdningar
Kanske en dum fråga, men har du ändrat settings i TVIX till covertart ?
Sen minns jag inte nu på rak arm, men undrar om inte filstrukturen måste starta med "movie".
"movies" har isåfall ett s för mycket. (Yep, det måste vare exakt enligt regelboken, annars funkar det inte..

Redigerat av Unregistered04df7d78, 06 augusti 2010 - 08:34.
Postad 06 augusti 2010 - 08:39
Hej,
På min 6500, med moddad FW så kör jag ett script som "väcker" min unRAID server, och jag kör över NFS.
Redigerat av Peter_sm, 06 augusti 2010 - 08:42.
Postad 06 augusti 2010 - 09:51
Nu funkar det av någon konstig anledning. Jag har tre datorer, samtliga kör win7 x64. Jag hade testat att "skicka iväg" filmerna med WS och laptopen och fått ryckig bild. Men när jag i brist på annat testade även den nybyggda filservern så funkade det plötsligt. Det måste vara någon felinställning hos de första två maskinerna, frågan är vad...
Låter intressant. Jag själv kör från en WHS-Server (Scaleo 2205) och från en Win 7 x64 dator med både interna diskar och usb-diskar. Tyvärr så hackar bilden och ljudet försvinner oavsett vilken av dem jag kör från, så om du finner vilken inställning som "skiljer sig" mellan dina datorer så är jag tacksam.
Postad 06 augusti 2010 - 11:31
Hej,
På min 6500, med moddad FW så kör jag ett script som "väcker" min unRAID server, och jag kör över NFS.
Det blir väl till att experimentera lite då när jag fått den (har nästan bestämt mig nu) och flytten är klar. Verkar ju inte omöjligt iaf. Men kan man köra script på N1:an eller är den för enkel för såna saker?
Postad 06 augusti 2010 - 12:27
Finns ingen moddad FW för N1:an, så det blir svår att få till WOL på N1:an och 6600:an-Det blir väl till att experimentera lite då när jag fått den (har nästan bestämt mig nu) och flytten är klar. Verkar ju inte omöjligt iaf. Men kan man köra script på N1:an eller är den för enkel för såna saker?
Postad 06 augusti 2010 - 13:39
Postad 06 augusti 2010 - 15:38
Om det är så, hur kan jag veta att det är en version med plus chippet i när jag köper? Och det är väl knappast lönt att fråga de olika butikerna för dom har väl ingen aning?
Postad 06 augusti 2010 - 15:58
Jag har förstått att det i vissa N1:or numera sitter Realtek 1073+ chips istället för bara 1073. Krävs det plus varienten för att kunna bitstreama hd-ljud?
Om det är så, hur kan jag veta att det är en version med plus chippet i när jag köper? Och det är väl knappast lönt att fråga de olika butikerna för dom har väl ingen aning?
Ja, plus varianten krävs för HD-Ljud.
Enligt svenska återförsäljaren Canman så har endast plus varianten av N1 importerats till Sverige.
(Om någon sedan har direktimporterat från någon annanstans i Europa... kanske inte så troligt, men.)
Postad 06 augusti 2010 - 18:11
Kanske en dum fråga, men har du ändrat settings i TVIX till covertart ?
Sen minns jag inte nu på rak arm, men undrar om inte filstrukturen måste starta med "movie".
"movies" har isåfall ett s för mycket. (Yep, det måste vare exakt enligt regelboken, annars funkar det inte..
Tack det funka

Men det verkar som allt verkar vara lite för stort för TV:en trots att jag kör på 1080P i N1? Alltså när man går in och ska se all info om filmen.
Postad 06 augusti 2010 - 19:00
Redigerat av kusen, 06 augusti 2010 - 19:00.
Postad 06 augusti 2010 - 21:20
Postad 06 augusti 2010 - 22:33
Det finns säkert någon bra anledning till att välja Tvix N1 framför WD TV Live förutom då utseendet?
Postad 06 augusti 2010 - 22:43
33mbps? I vissa sekvenser visar mitt PS3 på ~80-120 mbps på Planet Earth. Är det PS3an som har fel?Råkat ut för någon annan mindre extrem 1080p mkv som den inte klarar? Fågelsekvensen är på 33.8Mbps, vilket nog inte så många filmer är.
(ärlig fråga

Postad 07 augusti 2010 - 08:47
Nej, filmen börjar direkt och så får man välja subs och ljud med knapparna på fjärren. För subs får man upp en lista med tillgängliga alternativ. Vet ej om det ska finnas någon lite-variant av meny för att välja kapitel osv, kan tyvärr inte kolla förrän på måndag (bortrest).Ni som har testat Blu-Ray-ISO-filer - fungerar det med menyer och allt?
Postad 07 augusti 2010 - 13:00
har även problem med syncen ljudet är lite lite före bilden...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar