Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EH-TW3600

327 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2010 - 18:36

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Det enda som stör mig än så länge är ljudnivån. Jag hade väntat mig ett mycket angenämare ljud (vilket jag tycker att jag hört vid provtittningar). Min projektor låter mer 'rrrrrrrrrrrrrrrrrr' än 'sssssssssssss'. Ljudet påminner mycket om en XBOX 360 (gamla sorten) i karaktär. Detta är förstås mest störande när ljudet är avstängt.
Jag i Cinema-läge just nu, och om jag sätter lampan till Eco- mode blir ljudnivån lägre men mer störande, dvs mer lågfrekvent 'RRRRR'.

Exakt samma beskrivning stämmer in på min. Jag är nöjd på alla punkter förutom just detta "ljud". Att luft strömmar ut från fläkten och hörs lite är inget jag störs av med att det låter "rrrrrrr" om den med gör att jag blir lite skeptiskt till om allt står rätt till. Jag har min upphängd upp och ner i taken men funderar starkt på att fixa en hylla istället så att den står upprätt. Om det hjälper eller ej, vete katten men jag är är nog villig att testa. Är det fler som har upplevt detta samt vet ifall "rättvänd projektor" blir tystare?

Postad 18 November 2010 - 18:45

bruse
  • bruse
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har min i taket dvs upp och ner och upplever också ett rrrrrr ljud. Tycker ändå ljudet är helt klart acceptabelt. Går ju inte att jämföra med en xbox 360 som låter som ett flygplan i jämförelse. Men du kanske menade att det var samma karaktär av ljud. Bilden är ju som sagt strålande!

Postad 18 November 2010 - 19:55

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Någon decimeter ovanför överkanten. Varför undrar du?

Jag har fått duken och hyllan, men inte projektorn. Tänkte sätta upp grejorna innan jag fått projektorn, men är lite osäker på hur nära taket jag kan sätta den på grund av värme mm.

Postad 18 November 2010 - 20:15

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Exakt samma beskrivning stämmer in på min. Jag är nöjd på alla punkter förutom just detta "ljud". Att luft strömmar ut från fläkten och hörs lite är inget jag störs av med att det låter "rrrrrrr" om den med gör att jag blir lite skeptiskt till om allt står rätt till. Jag har min upphängd upp och ner i taken men funderar starkt på att fixa en hylla istället så att den står upprätt. Om det hjälper eller ej, vete katten men jag är är nog villig att testa. Är det fler som har upplevt detta samt vet ifall "rättvänd projektor" blir tystare?

Jag har hört tidigare att det ska vara så. Men jag trodde mest det var själva hyllan som spred ljudet uppåt istället för nedåt. Hör av dig om du testar!

Jag har min i taket dvs upp och ner och upplever också ett rrrrrr ljud. Tycker ändå ljudet är helt klart acceptabelt. Går ju inte att jämföra med en xbox 360 som låter som ett flygplan i jämförelse. Men du kanske menade att det var samma karaktär av ljud. Bilden är ju som sagt strålande!

Precis, karaktären menar jag. Det är inte ett susande, mer ett surrande. ECO-mode gav ett ännu värre surrande. Men det kanske bara är en vanesak! Första projektorn det här...

Postad 18 November 2010 - 21:18

bruse
  • bruse
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag tycker att i bioläget med ecoläget så är ljudet från projektorn helt klart acceptabelt. DEN ÄR TYST! Sätter man dåremot på normalläget på fläkten så blir den ganska högljudd. Men trycket är tillräckligt för att slppa gå över till normalt så INGA BEKYMMER..

Postad 18 November 2010 - 23:16

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Det var värst vad ni stör er på fläkten. Har ni inget annat som låter i hemmet? Typ filmen åtminstone? ;)

Jag har inte en chans att höra mina projektor under en film. Både dator och PS3 (en tyst variant) som står en bit bort låter mer än projektorn rättvänd i eco- och cinemamode.

Kör ni era på normal och ett av de högre lamplägena? Om så är fallet, kolla över era mörkäggningsmöjligheter. Nog kan man gilla en ljusstarkare bild, men det är klart svårare att uppnå en riktigt BRA bild i de lägena (även om de är praktiska ibland).

Jag har min upphängd upp och ner i taken men funderar starkt på att fixa en hylla istället så att den står upprätt. Om det hjälper eller ej, vete katten men jag är är nog villig att testa. Är det fler som har upplevt detta samt vet ifall "rättvänd projektor" blir tystare?

Testade ikväll att köra ceiling på min för att höra om det var någon skillnad, och jodå, precis som på föregående modeller går den upp i fläktvarv då. Det kan du ju lätt själv testa genom att välja "front" istället för "front/ceiling". Att tänka på då är att den går UPP i varv direkt när man går från front till front/ceiling, men inte tvärtom (den behöver väl varva ner emellan eller något). Om du däremot byter mellan de olika färglägena och sen går upp till ceiling igen så hör du skillnaden.

Tycker för övrigt inte att min låter "rrrr". Mer "sssss".

Jag har fått duken och hyllan, men inte projektorn. Tänkte sätta upp grejorna innan jag fått projektorn, men är lite osäker på hur nära taket jag kan sätta den på grund av värme mm.

Då säger det ju inte så mycket om hur pass nära duken vi har den? En decimeter ovanför duken för min del innebär fortfarande en halvmeter upp till taket. :P
Blir du osäker på värmen så kan du ju alltid sätta på höghöjdsläget på projektorn. Då går fläkten automatiskt upp i varv för att kyla bättre.

Postad 19 November 2010 - 13:46

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag har nu kommit överrens med mig själv om att inte störa mig på fläkten...

Har just fixat vattenkylning på datorn, så den låter ingenting. Och tidigare när jag såg på film hade jag förstås inget oljud alls från tv:n. Mina tystnadspreferenser är lite väl hårda för projektorinnehav alltså!

Jag kör mot en vit halvblank vägg just nu som är långt ifrån optimal. Med en vit duk och mer mörkläggning ska jag nog kunna köra lampan i ECO-mode (och Cinema-läge). Problemen med mörkläggning är det gamla vanliga: Flickvännen som tycker att det ska se ut som ett vardagsrum och inte en bio. Skum inställning. :unsure:

B8: Det måste väl vara så att projektorn i Ceiling-läge går upp i fläktvarv för att den då "vet" att den placeras högre upp? Kör man den rättvänd på samma höjd borde den behöva exakt samma kylning! Om nu inte ovansidan är bättre än undersidan på att stråla värme.

Jag är också lite extra påverkad av ljudet eftersom projektorn sitter max 1 m direkt ovanför mitt huvud.

Postad 19 November 2010 - 22:29

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Problemen med mörkläggning är det gamla vanliga: Flickvännen som tycker att det ska se ut som ett vardagsrum och inte en bio. Skum inställning. :unsure:

*suck*... är i precis samma situation. Är precis påväg in i det här med projektor och tror att Epson 3600 är en projektor som skulle passa mig; dvs. bra kvalitet i någon form av mellanklass. Är fortfarande ganska mycket på projektstadiet, vilket kommer vara ett tag då jag gillar att vara väl förberedd.

Postad 19 November 2010 - 22:42

leif35
  • leif35
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har du vita väggar och tak så funkar den billigare 3200 precis lika bra, du får inte någon användning av den högre kontrasten.

Postad 20 November 2010 - 00:35

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

B8: Det måste väl vara så att projektorn i Ceiling-läge går upp i fläktvarv för att den då "vet" att den placeras högre upp?

Japp, självklart. :)

Kör man den rättvänd på samma höjd borde den behöva exakt samma kylning!

Japp igen. Det blir ju en "chansning" från respektive innehavare. Jag har t.ex min ganska högt upp, men fortfarande en bra bit från taket. Har dessutom inte överdrivet varmt i min lägenhet, så jag tror inte det är någon big deal för mig.

Jag är också lite extra påverkad av ljudet eftersom projektorn sitter max 1 m direkt ovanför mitt huvud.

SAmma här. Hör den i stort sett aldrig. :)

Postad 20 November 2010 - 09:46

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

B8: Det måste väl vara så att projektorn i Ceiling-läge går upp i fläktvarv för att den då "vet" att den placeras högre upp? Kör man den rättvänd på samma höjd borde den behöva exakt samma kylning! Om nu inte ovansidan är bättre än undersidan på att stråla värme.

Nja, värme stiger ju uppåt. Sätter du den upp och ner så hamnar ju komponenterna "i taket" inne i projektorn. Jag vet inte om det är därför, men det är flera projektorer som beter sig på samma sätt när man vänder på dem.

Postad 20 November 2010 - 12:22

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Har faktiskt aldrig reflekterat över det där med komponenterna inne i projektorn. Kan ju ligga en del i det också. Dock har jag läst på någon tillverkares hemsida (inte nödvändigtvis Epson) att det är just för att kompensera den högre temperaturen vid taket som den går upp i varv. Kan ju vara en kombo kanske?

Postad 21 November 2010 - 12:50

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Någon som kan tipsa om ett bra takfäste till 3600, som är lätt att ställa och fixera, samt stabilt. Får helst inte kosta över 1000 spänn. Provade Kjell o co takfäste för 299 kr, det var absolut inte stabilt och fixerat.
Sedan undrar jag om det är meningen att man ska använda alla fem fästpunkterna på 3600? Det finns ju många takfästen som har bara tre "armar" att fästa i.

Postad 21 November 2010 - 13:12

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Att luft strömmar ut från fläkten och hörs lite är inget jag störs av med att det låter "rrrrrrr" om den med gör att jag blir lite skeptiskt till om allt står rätt till.

Det slog mig precis, det är inte irisen du menar när du syftar på ett "rrr"-ljud? Dvs att det inte är konstant "rrrr" utan till och från? I så fall är det garanterat irisen. Det testar du lätt genom att stänga av den (vilket, om man ska vara noga, är det bästa för att kunna åstadkomma en korrekt kalibrering ändå).

Postad 21 November 2010 - 16:04

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Nja, värme stiger ju uppåt. Sätter du den upp och ner så hamnar ju komponenterna "i taket" inne i projektorn. Jag vet inte om det är därför, men det är flera projektorer som beter sig på samma sätt när man vänder på dem.

Kan ju vara något med komponenterna i projektorn att göra men rent allmänt är det varmare ju närmare taket man kommer (nya revolutionerande rön jag kommer med, eller hur :) ). Så jag skulle också tro att det är därför fläkten har ett högre varvtal.
Vid hyllplacering är det risk att luftintaget på baksidan hamnar taskigt till, dvs om inte hyllan är tillräkligt djup. SÅ högt placerad och dåligt djup på hyllan, innebär ju sämre kylning. Då mår kanske projektorn bättre av att vara upphängd med högre varvtal på fläkten, även om det kan vara lite störande för en själv.

R-ljudet upplever jag också vid takplacering, alltså inte bara ett susande ljud.

Postad 21 November 2010 - 16:41

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Har lite svårt att se varför man väljer att kompensera extra för position om det inte är något annat som skiljer. Fläktarna är ju temperaturstyrda, och som jag ser det så skulle ju det enkelt hantera eventuellt varmare luft vid taket.

Postad 21 November 2010 - 17:00

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Nej fläktarna är inte temperaturstyrda. De har "fasta" lägen så att säga.

Från lägsta vid låg lampstyrka bordsplacerat till högsta vid hög lampstyrka takplacerat. Finns i och för sig ett ännu högre läge vid användning på hög höjd.

Man kompenserar ju som sagt för den varmare luften vid taket, precis som det finns ett höghöjdsläge.

Postad 21 November 2010 - 18:13

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Någon som kan tipsa om ett bra takfäste till 3600, som är lätt att ställa och fixera, samt stabilt. Får helst inte kosta över 1000 spänn. Provade Kjell o co takfäste för 299 kr, det var absolut inte stabilt och fixerat.
Sedan undrar jag om det är meningen att man ska använda alla fem fästpunkterna på 3600? Det finns ju många takfästen som har bara tre "armar" att fästa i.

Kingpin Screens VPM140-B, är det någon som har erfarenhet av ett sånt fäste. Det jag först och främst undrar är om det är bra fixering, så att inte projjen rör sig vid minsta beröring. Vill ju bara ställa in det en gång.

Sen var det undrade jag om man klarar sig med bara tre fästpunkter. Borde vara många som har erfarenhet av det med tanke på tidigare modeller av epson har snarlikt format.

Postad 21 November 2010 - 18:29

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

Nej fläktarna är inte temperaturstyrda. De har "fasta" lägen så att säga.

Från lägsta vid låg lampstyrka bordsplacerat till högsta vid hög lampstyrka takplacerat. Finns i och för sig ett ännu högre läge vid användning på hög höjd.

Man kompenserar ju som sagt för den varmare luften vid taket, precis som det finns ett höghöjdsläge.

Alla jag har haft har ökat när det har blivit varmt i rummet, särskilt på sommaren.

Postad 21 November 2010 - 18:46

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Aha. Ja jag kanske har fel. Min förra Epson var inte sådan så jag utgick från att den här inte heller var det, men jag kan ha fel. Faktum kvarstår dock att jag läst på någon tillverkares hemsida att den ökande fläkten var just därför. Kan tyvärr inte ge någon länk. Det var ca 4 år sedan jag läste det. :/

Postad 21 November 2010 - 20:04

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Nä, jag vet, mycket tro och lite insikt =D.

Höghöjd kan jag delvis förstå då densiteten minskar, högre lampeffekt kan ju också kräva högre grundläge pga mer effekt. Varför upp och ner ger samma effekt är i alla fall från min sida ren spekulation.

Postad 21 November 2010 - 20:25

bruse
  • bruse
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har ett Kingpin Screens VPM140-B yill min 3600. Fungerar utmärkt och är stabilt med 3 fästningspunkter. Köp!

Postad 21 November 2010 - 20:36

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag har ett Kingpin Screens VPM140-B yill min 3600. Fungerar utmärkt och är stabilt med 3 fästningspunkter. Köp!

Det låter bra!
- Hur fixerad är inställningen av fästet? Om du t ex ska ta av linslocket eller trycker på någon knapp, rubbas inte inställningen?
- Hänger projektorn rakt t i fästet, så projektorn inte lutar framåt?

Postad 22 November 2010 - 00:09

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Nä, jag vet, mycket tro och lite insikt =D.

Hehe njae tr och tro. Snarare antaganden baserade på empiriska studier av de projektorer jag haft i min ägo. Uppenbarligen alldeles för få för ett statistiskt säkerställande dock. :P I kombination med att jag faktiskt har läst den där uppgiften en gång.

Jag förstår att du tycker det verkar konstigt (jag menar, även om det kan vara många grader varmare vid taket så vet man ju inte hur varmt folk har det hemma så att säga), men vad skulle förklaringen annars vara? Jag tror ju tex inte din komponentteori är fullgod heller. Har svårt att se att det skulle skilja så mycket i temperatur inne i den förhållandevis lilla lådan med den lilla mängden luft beroende på om den står eller hänger...

Postad 22 November 2010 - 01:06

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Idag har jag varit på hembiomässa och kikat på följande modeller:

TW 5000
TW 4400
TW 3600
TW 3200

Killen som demonstrerade produkterna var mkt bra. Rummet var mörklagt och projektorerna vara bara sporadiskt inställda dvs ej fullt kalibrerade.

Mina reflektioner:

TW3600: Demonstrationens klart sämsta bild, tom sämre än lillebror trots identiska inställningar?

TW3200: Helt ok bild tills dess att man såg skillnaden i de två lite dyrare projjarna.

TW4400: Den här projjen kommer jag utan tvekan att köpa framöver när jag uppgraderar min TW700. Det skiljer inte speciellt många tusenlappar mellan TW3600 och TW4400, men bildskillnaden är enorm minst sagt.

TW5000: Helt klart lite bättre bild än TW4400, framförallt svärtan. Dessvärre måste rummet vara totalt kolsvart för att man ska få ut allt av den här projjen. I annat fall räcker det med modellen under menade Epsons representant.

Nästa år, närmare bestämt till sommare kommer Epson med ytterligare projektorer, vilka ska ha Wifi stöd? Vad man nu ska med det till i en hembio proj?

Värt att notera är även att Epson själva menar på att de två mindre modellerna TW3200 och 3600 är i första hand avsedd att använda vid tv-spel. För bio är det 4400 och uppåt som gäller, enligt Epson.

Själv har jag varit inne på en TW3200/TW3600, men när jag såg TW4400 och vilken enorm skillnad det är på kontrasten har jag helt tappat intresset för TW3600.

Mvh

G

Postad 22 November 2010 - 11:13

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

TW4400: Den här projjen kommer jag utan tvekan att köpa framöver när jag uppgraderar min TW700. Det skiljer inte speciellt många tusenlappar mellan TW3600 och TW4400, men bildskillnaden är enorm minst sagt.

Inte många tusenlappar? TW4400 är ju faktiskt 6000:- dyrare än 3600. Så det vore konstigt om den inte var en hel del bättre.

Många har dessutom köpt TW3600:- för 12000-13000:- när Netonnet har haft sänkt pris. Och då snackar vi 8000-9000:- skillnad. Det är en helt annan prisklass.

Att många projektorer över 20000:- strecket är i en helt annan division prestandamässigt tror jag dom flesta är fullt medvetna om.

Redigerat av belzebubb, 22 November 2010 - 11:21.

Postad 22 November 2010 - 11:36

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Jag har själv uppgraderat till en TW3600 från en Hitachi PJ TX-200 (vilken inte är så långt ifrån Epson 700) och tycker att skillnaden är grymt stor. Att det skiljer i bildkvalitet jämfört med en maskin som går loss på nästan 10.000 kr mer är väl knappast förvånande för någon (varför skulle någon annars köpa den dyrare).

Att de 3200 och 3600 främst skulle vara för tv-spel får nog tas med en nypa salt (även om det kom från en representant från Epson). Den marknadsförs ju som perfekt för den som gillar film och sport...

Oavsett så ger TW3600 otroligt bra bild/krona - att det finns bättre projektorer - självklart, men då kostar de mer...

Postad 22 November 2010 - 12:27

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0

Idag har jag varit på hembiomässa och kikat på följande modeller:

TW 5000
TW 4400
TW 3600
TW 3200

Killen som demonstrerade produkterna var mkt bra. Rummet var mörklagt och projektorerna vara bara sporadiskt inställda dvs ej fullt kalibrerade.

Mina reflektioner:

TW3600: Demonstrationens klart sämsta bild, tom sämre än lillebror trots identiska inställningar?

TW3200: Helt ok bild tills dess att man såg skillnaden i de två lite dyrare projjarna.

TW5000: Helt klart lite bättre bild än TW4400, framförallt svärtan. Dessvärre måste rummet vara totalt kolsvart för att man ska få ut allt av den här projjen. I annat fall räcker det med modellen under menade Epsons representant.

Nästa år, närmare bestämt till sommare kommer Epson med ytterligare projektorer, vilka ska ha Wifi stöd? Vad man nu ska med det till i en hembio proj?

Värt att notera är även att Epson själva menar på att de två mindre modellerna TW3200 och 3600 är i första hand avsedd att använda vid tv-spel. För bio är det 4400 och uppåt som gäller, enligt Epson.

Själv har jag varit inne på en TW3200/TW3600, men när jag såg TW4400 och vilken enorm skillnad det är på kontrasten har jag helt tappat intresset för TW3600.

Mvh

G

Låpter som en tveksam demonstration där man försöker få ut lite tw 4400 till kund, en modell som hamnade i kläm förra året.

Intressant att man demar 5000-modellen som ersattes av 5500 för ett år sen ellet nåt.

Sen reagerar jag på " sporadiskt inställda" då kan man ju få en proj att visa vad som helst. samt på 3600 " tom sämre än lillebror trots identiska inställningar "

Tyvärr så verkar få förstå, även etablerade butiker, att jämförelse mellan okalibrerade produkter inte funkar bra. Det enda det säger är att typ betalar du 10000:- till så ser bilden ut så här.
Det kan vara så att du totalt sett får en bättre bildupplevelse med den billigare projen kalibrerad än med den dyrare okalibrerad.

edit: och med kalibrerad menar jag inte inställd med DVE eller liknande.

Redigerat av macman, 22 November 2010 - 12:29.

Postad 22 November 2010 - 13:27

janro
  • janro
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Min TW3500 hänger i ett Vogels EPC 6545. Det bygger inte ner mer än ca 7 cm från taket, och är dunderstabilt. Jag kan dra ur nätkabeln, plocka ur dammfiltret, pilla på lensskiften osv utan att projektorns läge rubbas. Den sitter med 2 skruv taket, och 3 punkter i projen. En annan fördel är att den har snabbfäste som gör att du kan plocka ner projjen utan verktyg. (Men då rubbas förstås läget :P

Gav ca 700:- på inet.se i maj. Idag får man tydligen ge runt 1000:-

Postad 22 November 2010 - 14:49

bruse
  • bruse
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Det låter bra!
- Hur fixerad är inställningen av fästet? Om du t ex ska ta av linslocket eller trycker på någon knapp, rubbas inte inställningen?
- Hänger projektorn rakt t i fästet, så projektorn inte lutar framåt?

Nej den sitter stadigt och lutar inte framåt. Linslocket använder jag inte av den anledningen att jag inte vill ställa in skärpan varje gång.

Postad 22 November 2010 - 15:26

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Låpter som en tveksam demonstration där man försöker få ut lite tw 4400 till kund, en modell som hamnade i kläm förra året.

Intressant att man demar 5000-modellen som ersattes av 5500 för ett år sen ellet nåt.

Sen reagerar jag på " sporadiskt inställda" då kan man ju få en proj att visa vad som helst. samt på 3600 " tom sämre än lillebror trots identiska inställningar "

Tyvärr så verkar få förstå, även etablerade butiker, att jämförelse mellan okalibrerade produkter inte funkar bra. Det enda det säger är att typ betalar du 10000:- till så ser bilden ut så här.
Det kan vara så att du totalt sett får en bättre bildupplevelse med den billigare projen kalibrerad än med den dyrare okalibrerad.

edit: och med kalibrerad menar jag inte inställd med DVE eller liknande.

My mistake, det ska givetvis vara TW 5500, den senaste i raden.

Beträffande sporadiskt inställda ska man vara medveten om att det även gällde för de två dyrare projektorerna. Tänk då vad de skulle kunna briljera om de hade varit fullt kalibrerade.
Jämförelsen var alltså inte mellan två kalibrerade och två okalibrerade.

Och med tanke på hur priset är nu ser jag inte 6000 som ngt stort hinder. Om TW3600 sjunker en del tror jag det även gäller för TW4400 och då är saken biff så at säga då bildkvalitén är som natt och dag vid jämförelse.

G

Postad 22 November 2010 - 20:56

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Tråkigt med en såpass oseriös visning. 3200 ska naturligtvis inte se bättre ut än 3600 och "Värt att notera är även att Epson själva menar på att de två mindre modellerna TW3200 och 3600 är i första hand avsedd att använda vid tv-spel." är ju en ganska konstig och missvisande kommentar. Alla är såklart inriktade på film i första hand.

Fattas dock bara annat om inte 4400 och 5500 spöar 3200 och 3600- Såklart! :(

Sen är ju 6k olika mycket pengar för olika människor och allt är relativt. I mitt fall hade en 4400 varit 50% dyrare och en 5500 nästan 100% dyrare.

Jag var själv på väg att skrapa ihop till en 5500, eller möjligtvis en 4400, först men spontanköpte 3600 och kommer nu lägga den ganska stora mellanskillnaden på en riktigt bra duk. Tror jag tjänar mest på det.

Postad 22 November 2010 - 21:37

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

My mistake, det ska givetvis vara TW 5500, den senaste i raden.

Beträffande sporadiskt inställda ska man vara medveten om att det även gällde för de två dyrare projektorerna. Tänk då vad de skulle kunna briljera om de hade varit fullt kalibrerade.
Jämförelsen var alltså inte mellan två kalibrerade och två okalibrerade.

Och med tanke på hur priset är nu ser jag inte 6000 som ngt stort hinder. Om TW3600 sjunker en del tror jag det även gäller för TW4400 och då är saken biff så at säga då bildkvalitén är som natt och dag vid jämförelse.

G

Med det resonemanget så borde du ju istället gå på Sony HW20, som "bara" är 6000:- dyrare än TW4400. Den springer med säkerhet åttor runt TW4400.

Med en bättre projektor krävs också en bättre duk i en annan prisnivå för att projektorn ska kunna prestera till max. För annars är det ju helt meningslöst att köpa en så bra projektor. Vips så är vi uppe i dubbla priset.

Redigerat av belzebubb, 22 November 2010 - 21:40.

Postad 22 November 2010 - 22:10

bruse
  • bruse
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Köp Epson 3600. Riktigt prisvärd!

Postad 22 November 2010 - 22:47

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Tråkigt med en såpass oseriös visning. 3200 ska naturligtvis inte se bättre ut än 3600 och "Värt att notera är även att Epson själva menar på att de två mindre modellerna TW3200 och 3600 är i första hand avsedd att använda vid tv-spel." är ju en ganska konstig och missvisande kommentar. Alla är såklart inriktade på film i första hand.

Fattas dock bara annat om inte 4400 och 5500 spöar 3200 och 3600- Såklart! :(

Sen är ju 6k olika mycket pengar för olika människor och allt är relativt. I mitt fall hade en 4400 varit 50% dyrare och en 5500 nästan 100% dyrare.

Jag var själv på väg att skrapa ihop till en 5500, eller möjligtvis en 4400, först men spontanköpte 3600 och kommer nu lägga den ganska stora mellanskillnaden på en riktigt bra duk. Tror jag tjänar mest på det.

Ja eller varför inte lägga ett bud på Bergakungen i Göteborg??? Get real!!!

G

Postad 22 November 2010 - 23:06

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Get real? Förstår inte riktigt liknelsen med Bergakungen. Förklara gärna. Och varför den dryga attityden?

Jag har ett vitt vardagsrum med vita väggar och vitt tak. Att spara ihop pengar till en Black Diamond eller en Stewart Firehawk är jag väldigt övertygad om kommer ge mig bäst valuta per krona just nu. Sen blir det kanske en då motsvarande tw5500 eller liknande nästa gång det är dags att uppgradera själva projektorn istället-

Postad 22 November 2010 - 23:22

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Fick min 3600 i fredags och är väldigt nöjd med den. Kanske inte så konstigt, med tanke på att jag bytte upp från min 6 är gamla panna ae700!
Upptäckte dock idag en 2 mm smal grön rand längs, vänstra bildkanten. Syns tydligast i ljusa scener meddans den inte alls syns i mörka scener. Är det någon annan som har samma problem med 3600?
I och för sig Inget större problem men ändå.

Postad 23 November 2010 - 09:36

tollsjo
  • tollsjo
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Har för närvarande en Panasonic PT-AX100 som jag är väldigt nöjd med, lampan behöver dock bytas snart.
Har därför börjat fundera på att köpa ny projje istället för ny lampa. Den jag har nu saknar ju bl.a. Full-HD och en till hdmi port hade inte varit fel. Någon som har lite åsikter ifall Epson EH-TW3600 kan vara ett bra val för mig?

Postad 23 November 2010 - 13:57

Unregistered2684c35c
  • Unregistered2684c35c
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag bytte precis från en AE900 till en TW3600 och märkte stor skillnad. Till och med min sambo kunde se skillnaden :)
Fläktljudet tycker jag är en bit lägre än panasonicen. Det som verkligen lät mycket var irisen som surrade en del hela tiden, så den fick vara avstängd. Nu har jag projektorn ganska nära sittpositionen för tillfället för storleken kom som en förvåning för mig och den fick såklart inte plats på den gamla hyllan.

Prisbilden verkar aningen förvirrad just nu... Jag köpte min för 12990 på netonnet och dagen efter sänkte de till 11990, efter ett telefonsamtal dit fick jag istället ett presentkort på mellanskillnaden. Nu är den uppe på 14990 igen?!?

Fick min 3600 i fredags och är väldigt nöjd med den. Kanske inte så konstigt, med tanke på att jag bytte upp från min 6 är gamla panna ae700!
Upptäckte dock idag en 2 mm smal grön rand längs, vänstra bildkanten. Syns tydligast i ljusa scener meddans den inte alls syns i mörka scener. Är det någon annan som har samma problem med 3600?
I och för sig Inget större problem men ändå.

Kanske är konvergensfel som syns där. Finns ingen grön kant på andra övergångar mellan färgfält?
Har du overscan på, om det nu finns nån sån på denna?

Postad 23 November 2010 - 14:23

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Det slog mig precis, det är inte irisen du menar när du syftar på ett "rrr"-ljud? Dvs att det inte är konstant "rrrr" utan till och från? I så fall är det garanterat irisen. Det testar du lätt genom att stänga av den (vilket, om man ska vara noga, är det bästa för att kunna åstadkomma en korrekt kalibrering ändå).

Det är inte irisen som låter, den har jag stängt av. Irisen låter ju mer som en hårddisks knattrande.

Jag är säker på att det är fläkten som låter. Med läget inställt på Cinema + ECO blir det tillräckligt tyst. Sätter man sedan också orienteringen Front blir ljudet så gott som ohörbart. Men jag skulle aldrig våga placera projektorn högt upp på en hylla nära taket, det skulle nog vara dåligt för lampan att få så lite kylning.

Mindre fläktar som inte är av så hög kvalitet har just denna "rrr"-karaktär. Att jag ställde frågan från första början var väl att jag hade hoppats på ett mer susande ljud och trodde att fläkten i min var defekt. Men det verkar som att (o)ljudet är sådant i denna projektor.

Postad 23 November 2010 - 17:56

Chris CR
  • Chris CR
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Halloj....

Är den 3D ready?? Ett måste för mitt nya köp...Har kikat på Acer H 7530 D innan jag hitade denna tråd.

Redigerat av Dreadlock, 24 November 2010 - 07:18.
Signatur borttagen

Postad 23 November 2010 - 18:12

leif35
  • leif35
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nej, den är inte 3D ready, Epson kommer nog inte på den banan förrän nästa år.

Postad 23 November 2010 - 18:55

Chris CR
  • Chris CR
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Synd....

Redigerat av Dreadlock, 24 November 2010 - 07:18.
Signatur borttagen

Postad 23 November 2010 - 22:30

Unregisteredf8739e91
  • Unregisteredf8739e91
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Ni som nu kört era ett vilken setup kör ni??

Postad 23 November 2010 - 23:00

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Upptäckte igår att jag har en grönt lodrätt streck längst ut i vänster bildkant på min nya 3600. Tog kort av nedre delen av duken, är ca 95 tum stor. Sedan började jag titta mer noga, upptäckte liknade gröna kanter till vänster på text och då även lila kanter på höger sida på text. Kan ju inte vara normalt, eller?

Redigerat av Torra Björnen, 05 March 2011 - 15:04.

Postad 24 November 2010 - 08:42

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Så där der det ut när panelerna inte är perfekt alignade, väldigt vanligt på LCD, du verkar dock ha mer än vanligt så prova att reklamera

elis

Postad 24 November 2010 - 10:26

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Torra Björnen: Svårt att av avgöra på bilderna hur många pixelrader det diffar på. 1 pixelrad brukar vara vanligt i denna prisklass och "acceptabelt" enl tillverkarna. Är det mer än 1 rad och synligt från sittposition så tycker jag att du skall reklamera.

Redigerat av Palle, 24 November 2010 - 10:27.

Postad 24 November 2010 - 19:13

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Var idag i kontakt med Epson, angående problemet med grön och lila miss färgningar. Ska skicka kort till dem, så får jag se vad dom säger. Verkar ju vara panelerna som inte är rätt justerade. Har tagit nya kort med stativ, för att slippa suddiga kort.
Tog och jämförde med min 6 år gamla panna ae700, den var inte alls lika kraftiga miss färgningar.
På 3600 så syns miss färgningarna som skuggor, jag sitter ca 3,5 meter från en 90 tums duk.

Postad 25 November 2010 - 17:48

Torra Björnen
  • Torra Björnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Det har löst sig med min något defekta projektor! Epson hörde av sig idag och dom tyckte inte heller att bilden såg bra ut. Så jag kommer att få den utbytt mot en ny projektor. :D

Postad 25 November 2010 - 21:02

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
That's the way to go, Epson! Det är sådan support vi vill ha :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.