Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII

535 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2012 - 21:03

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Kul att du blev nöjd med mina "gamla" högtalare......, vill du betala mer är jag inte svår.....,
Du kan lugnt köra på XTZ subb, riktigt bra dom också.

Men mongo :blush: !
Nu har väl du syndat vännen :blink:
<_< DLS M60 hmm... Är de stor skillnad?

Postad 04 January 2012 - 21:21

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Den är brutal!! Fick hem min i förrgår och den låter riktigt bra redan från första början, även fast mitt rum är så pass litet som 4x4m!
Den är riktigt snygg också..
Hett tips nu när det är mellandagsrea som sagt!

De e ungefär mina mått på rummet med ;)
Hur bor du? Hus eller lägenhet?
Hur mycket hörs basen i andra rum? :huh:
Mitt rum är i gillestugan så man undrar om frugan kommer å flagga med skilsmässa när denna bäst flyttar in :unsure: ...
Tänker Fixa å dåna med all möjlig renovering, basfällor, ljud dämpning, ljudabsorbenter, diffusorer mm. B)
Får se vad man behöver fixa men jag är ganska säker att all bas ej går isolera i ett rum men man får ju göra så gott man kan. :D

Postad 08 January 2012 - 13:03

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Men mongo :blush: !
Nu har väl du syndat vännen :blink:
<_< DLS M60 hmm... Är de stor skillnad?

99.26 är en förbaskat bra högtalare, men M60 är faktiskt bättre på alla punkter, mera allround, framförallt mellanregistret är grymt bra och ljudet släpper från dom på ett helt annat sätt.

Postad 17 January 2012 - 02:57

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Har beställt MKII filter till mina 99.25, har jag tur får jag paket idag.
Återkommer i den här tråden med lyssningsintryck när jag har skruvat färdigt och hunnit lyssna.

Postad 17 January 2012 - 18:42

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Kan bara säga såhär, efter att ha uppgraderat min 99.25 så tappade jag hakan i golvet.
Har tidigare varit lite avundsjuk på min polares Monitor Audio Silver RX8, Det är jag inte längre :wub:

Hårdheten som fanns i övre mellanregistret och låga diskanten är helt borta och högtalaren låter nu precis hur bra som helst, silkeslent luftigt ljud med MYCKET bättre separation mellan registren.

Ni som funderar på att upgradera till MKII med en filteruppgradering, GÖR DET!!
Sitter och flinar som ett litet barn och njuter av gåshuden som infinner sig :wub:

Postad 17 January 2012 - 20:17

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Kan bara säga såhär, efter att ha uppgraderat min 99.25 så tappade jag hakan i golvet.
Har tidigare varit lite avundsjuk på min polares Monitor Audio Silver RX8, Det är jag inte längre :wub:

Hårdheten som fanns i övre mellanregistret och låga diskanten är helt borta och högtalaren låter nu precis hur bra som helst, silkeslent luftigt ljud med MYCKET bättre separation mellan registren.

Sitter och flinar som ett litet barn och njuter av gåshuden som infinner sig :wub:

Kul att du blev nöjd :)

Postad 19 January 2012 - 09:40

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Jag tycker det redan är jättefint ljud i mina 99.26. Och nån hårdhet har inte jag märkt av. Men däremot skulle jag gärna se att ljudet blir luftigare och mer släpp från högtalaren. Blir det några sånna för
bättringar?

Redigerat av Lovsta, 19 January 2012 - 09:43.

Postad 19 January 2012 - 10:55

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Jag tycker det redan är jättefint ljud i mina 99.26. Och nån hårdhet har inte jag märkt av. Men däremot skulle jag gärna se att ljudet blir luftigare och mer släpp från högtalaren. Blir det några sånna för
bättringar?

Det var därför jag avyttrade mina..., ljudet vill inte släppa ordentligt oavsett placering och elektronik.
Tyvärr måste man hosta upp lite till för att det ska ske.
Det finns inga genvägar..., Farbro Barbro......

Postad 19 January 2012 - 20:08

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Det var därför jag avyttrade mina..., ljudet vill inte släppa ordentligt oavsett placering och elektronik.

Jag kan inte tänka mig att det bara är lite till för att få till det utan att det blir sämre på andra punkter, det fina ljud mina 99.26 levererar tillsammans med mina nya nordost-kablar är helt otroligt. 99.26 är helt sjukt kompetenta högtalare. Och med nya kablarna så blev det helt klart luftigare, men det får gärna bli ännu mer. Kan filtren hjälpa till med detta vore det toppen. Och genvägar måste jag då visst säga att det finns, för det blev skaplig skillnad med Nordost i systemet.

Redigerat av Lovsta, 19 January 2012 - 20:11.

Postad 19 January 2012 - 20:58

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Det där handlar nog snarare om akustiken i rummet. Har aldrig lyssnat på den tidigare versionen av 99serien men mina 36or mkII släpper ljudet definitiv ifrån !

Postad 20 January 2012 - 09:28

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Jag kan inte tänka mig att det bara är lite till för att få till det utan att det blir sämre på andra punkter, det fina ljud mina 99.26 levererar tillsammans med mina nya nordost-kablar är helt otroligt. 99.26 är helt sjukt kompetenta högtalare. Och med nya kablarna så blev det helt klart luftigare, men det får gärna bli ännu mer. Kan filtren hjälpa till med detta vore det toppen. Och genvägar måste jag då visst säga att det finns, för det blev skaplig skillnad med Nordost i systemet.

Kabelbyte är som en piss i Nilen jämnfört med filterbyte.....

Det där handlar nog snarare om akustiken i rummet. Har aldrig lyssnat på den tidigare versionen av 99serien men mina 36or mkII släpper ljudet definitiv ifrån !

Jämnfört med vadå?

Ni pratar precis som XTZ var världens bästa?, Dom är grymt bra, i sin PRISKLASS!
Givetvis finns det högtalare som kör i åttor runt dessa, men till ett dyrare pris.
Allt handlar om hur mycket man är beredd att spendera.

Jag bytte till ett par DLS M60, som är klart bättre på alla punkter.
Reas numera för typ 8000:-
Gick sen vidare till ett par Dynaudio Focus 140, dessa krossar båda ovanstående fullständigt.
Dessa kostar numera 13000:-

JAG är villig att betala merkostnaden för den skillnaden.

Postad 20 January 2012 - 10:36

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Jämnfört med vadå?

Ni pratar precis som XTZ var världens bästa?, Dom är grymt bra, i sin PRISKLASS!
Givetvis finns det högtalare som kör i åttor runt dessa, men till ett dyrare pris.

Gick sen vidare till ett par Dynaudio Focus 140, dessa krossar båda ovanstående fullständigt.

Kabelbyte? Enorm skillnad, annars har du aldrig hört nordost. Men det låter bra att filterbyte gör massor det också.

M60, Dynaudio Focus? Ska jag vara ärlig så tror jag inte jag skulle tycka detta. Tror inte någon av dessa högtalare tar 99.26 i rent och fint, klart ljud. Har hört t.ex Dali Mentor och den kommer knappt upp i 99.26 rena, fina ljud, däremot är Mentorn bättre på massa andra punkter.

Redigerat av Lovsta, 20 January 2012 - 10:36.

Postad 20 January 2012 - 10:49

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Jämnfört med vadå?

Tycker du ja men kanske inte andra !

Postad 20 January 2012 - 12:26

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Kabelbyte? Enorm skillnad, annars har du aldrig hört nordost. Men det låter bra att filterbyte gör massor det också.

M60, Dynaudio Focus? Ska jag vara ärlig så tror jag inte jag skulle tycka detta. Tror inte någon av dessa högtalare tar 99.26 i rent och fint, klart ljud. Har hört t.ex Dali Mentor och den kommer knappt upp i 99.26 rena, fina ljud, däremot är Mentorn bättre på massa andra punkter.

TRO gör man i kyrkan....

Har man inte ens lyssnat och ännu mindre jämnfört sida vid sida ska man definitivt vara tyst.

Postad 20 January 2012 - 17:02

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

TRO gör man i kyrkan....

Har man inte ens lyssnat och ännu mindre jämnfört sida vid sida ska man definitivt vara tyst.

Du ska veta att jag tror vart fan jag vill. Men en sak jag vet är att jag hört betydligt dyrare högtalare som inte är i närheten av det Fina ljud 99.26 presterar. Det är inget fel att tro vissa saker även om det är bättre att veta. Och vet du vad, jag tror inte jag skulle tycka att M60 eller Focus kommer upp 99.26ans fina ljud. Det är väl inget fel att tro det.

Postad 20 January 2012 - 17:24

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Okej grabbar nu tar vi och taggar ner oss lite granna innan det smäller ordentligt här. Respektera varandras åsikter tack!

Postad 20 January 2012 - 20:20

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Okej grabbar nu tar vi och taggar ner oss lite granna innan det smäller ordentligt här. Respektera varandras åsikter tack!

+1

Postad 21 January 2012 - 02:31

HecoNad
  • HecoNad
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Kul att du blev nöjd med mina "gamla" högtalare......, vill du betala mer är jag inte svår.....,
Du kan lugnt köra på XTZ subb, riktigt bra dom också.

Åfan, då var det du ändå... Tänkte väl ;) Då får jag be att få tacka för en kanonaffär! Är fruktansvärt nöjd med dem, precis såhär ska högtalare vara! Blir nog till att tjacka ett par 10.17p-basar sen, de verkar fantastiska :)

+1

+2, nu tar vi det lilla lugna ;)

Postad 21 January 2012 - 16:17

HecoNad
  • HecoNad
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Detta har säkert sagts innan, men till den som planerar att köpa ett par 99.26: De borde absolut köras med separat slutsteg, de kräver ganska mycket för att komma till sin rätt. Tror min Yamaha RXA-1010 ger 7x110w och det räcker inte riktigt. Tror ett XTZ AP-100 matchar helt perfekt. Ligger på samma watt-antal @ 8 ohm men det är säkerligen strömstarkare.

Postad 21 January 2012 - 16:23

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 2
Med all respekt till er alla här. Allt är en smak sak och alla gillar inte alltid samma sak därför finns det så stort sortiment av allt!. Under min korta tid på en massa trådar har jag lärd mig att vi upplever ljud olika. Sen finns det olika uppfattningar, teorier, tester, specifikationer, förhållanden osv osv osv. Men dom flesta är i regel är överens om en sak "Utgå alltid från vad DU hör, vad DU tycker och vad DU upplever" Tror inte man kan bråka om det. Det är VÄLDIGT individuellt. Till exempel JAG. Jag vet att 99 serien är bra på många sätt och vis + att dom är riktigt läckra. Bestämde mig för att köpa 99.xx + sub mm men efter att jag vid två tillfällen provlyssnade 95.44 tyckte jag att dom lät bättre (upplevde ljudbilden mer mjuk, öppen och varm jämfört mot 99:ornas mer vassa och rakt på )... Frågade säljaren hur detta kunde bli så lustigt. Jag vet att 99:orna (99.26 och 99.36 MKII) är bättre och att jag intalade mig att det är det jag ska ha. Han skrattade och sa att han anade att jag skulle uppleva skillnaden på de viset. 95:orna är mer lämpade till min musiksmak och film ljud och det är just därför jag vill uppgradera mitt nuvarande ljudsystem eftersom jag känner att jag vill ha mer. Frågan är sen när jag växer ifrån det kommande ljudsystemet hmmm? Tycker att 99:orna är grymt bra men föll mer för dom andra, synd bara att de inte finns samma finish :(
Min slutsats: Alla vi upplever saker och ting på olika sätt.
Istället för att bevisa motsatsen bör vi dela med oss av våra erfarenheter och ge varandra tips sen är det upp till var och en och skapa sig en egen uppfattning om det passar en själv eller inte. Vad är RÄTT och Vad är FEL. Det är individuellt anser jag.

Postad 22 January 2012 - 16:20

HecoNad
  • HecoNad
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Med all respekt till er alla här. Allt är en smak sak och alla gillar inte alltid samma sak därför finns det så stort sortiment av allt!. Under min korta tid på en massa trådar har jag lärd mig att vi upplever ljud olika. Sen finns det olika uppfattningar, teorier, tester, specifikationer, förhållanden osv osv osv. Men dom flesta är i regel är överens om en sak "Utgå alltid från vad DU hör, vad DU tycker och vad DU upplever" Tror inte man kan bråka om det. Det är VÄLDIGT individuellt. Till exempel JAG. Jag vet att 99 serien är bra på många sätt och vis + att dom är riktigt läckra. Bestämde mig för att köpa 99.xx + sub mm men efter att jag vid två tillfällen provlyssnade 95.44 tyckte jag att dom lät bättre (upplevde ljudbilden mer mjuk, öppen och varm jämfört mot 99:ornas mer vassa och rakt på )... Frågade säljaren hur detta kunde bli så lustigt. Jag vet att 99:orna (99.26 och 99.36 MKII) är bättre och att jag intalade mig att det är det jag ska ha. Han skrattade och sa att han anade att jag skulle uppleva skillnaden på de viset. 95:orna är mer lämpade till min musiksmak och film ljud och det är just därför jag vill uppgradera mitt nuvarande ljudsystem eftersom jag känner att jag vill ha mer. Frågan är sen när jag växer ifrån det kommande ljudsystemet hmmm? Tycker att 99:orna är grymt bra men föll mer för dom andra, synd bara att de inte finns samma finish :(
Min slutsats: Alla vi upplever saker och ting på olika sätt.
Istället för att bevisa motsatsen bör vi dela med oss av våra erfarenheter och ge varandra tips sen är det upp till var och en och skapa sig en egen uppfattning om det passar en själv eller inte. Vad är RÄTT och Vad är FEL. Det är individuellt anser jag.

+1, 'nuff said!

Postad 18 April 2012 - 21:14

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0

Jag bytte till ett par DLS M60, som är klart bättre på alla punkter. Reas numera för typ 8000:- Gick sen vidare till ett par Dynaudio Focus 140, dessa krossar båda ovanstående fullständigt. Dessa kostar numera 13000:- JAG är villig att betala merkostnaden för den skillnaden.

Dynaudio Focus 140 krossar alltså 99.26 enligt dig? Jag säger tvärtom, 99.26 MKII Krossar Dynaudio Focus 140. Smaken är som baken :)

Postad 22 April 2012 - 17:14

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Säljer nu mitt XTZ paket som består av 99.26 mkII+ 10.17P basmoduler+ SUB amp1.

PM om du är intresserad!

Även ett par 99.21 finns om någon är intresserad!

Redigerat av tollen88, 22 April 2012 - 17:15.

Postad 22 July 2012 - 21:47

mathias85
  • mathias85
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
God afton.
Sitter och funderar på ett par 99.26 och undrar om nån har koll på hur dom mår ihop med marantz?
Har läst mig till att dom gillar effekt och frågan är då om marantzens 100w/8ohm räcker eller är det steg som gäller?
Tackar//Mathias

Postad 27 August 2012 - 22:02

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på om jag ska lägga 2700kr på att uppgradera filterna i mina frontar+centern av XTZ 99.26 för att få MKII. Synd att det inte går att veta innan uppgraderingen hur det låter ;)

Postad 28 August 2012 - 00:37

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
i helgen va det offert helg på fyndborsen jag fick 300:- rabatt på 2st MKII filter 1500:- med frii frakt helt ok...

ska bli skoj men tycker mina nyinköpta MKI låter helt galet bra redan tillsammans med 2st 12.16 left right ice

tidigare haft ergo rcl i 10 år riktigt nöjd med dom under lång tid men vart sugen att uppgradera till slut...

och vilken skillnad det vart ojojoj nu är det skoj att lyssna på musik igen nytändning utan dess like

även kört canton karat 795 men xtz riggen låter så mycket bättre och roligare...

hoppas mina filter kommer imorn för enligt polaren så är skillnaden ganska stor till det bättre...

och han har innan haft ergo rcl, karat 795, MA gold gx300, heco celan xt 901 under senaste året men vart aldrig riktigt nöjd

men nu sitter han nöjd med 99.26mkII och 2st 12.18ice...

inte illa med en stativare för 8k med denna byggkvalite och fina element...

fattar inte hur xtz lyckas sälja dom till detta priset bara bas/mellan elementen kostar 1700:- st och diskanten 1000:- st 5400:- för bara elementen löst

sen ska det till terminaler, låda, dämpning och filter mm galet prisvärda lär jag säga...

Redigerat av Rumpnisse, 28 August 2012 - 01:00.

Postad 30 August 2012 - 18:09

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Sitter och funderar på om jag ska lägga 2700kr på att uppgradera filterna i mina frontar+centern av XTZ 99.26 för att få MKII. Synd att det inte går att veta innan uppgraderingen hur det låter ;)

har nu satt i mina mkII filter och det blir stor skillnad större bredare ljudbild...

och mycket lugnare och mjukare ljud så dom blir förlåtande på dåliga inspelningar vilket jag tycker är skönt för det finns för mycket skivor av den varan

ljudbilden hamnar lite längre bak som man flyttat scen 2 meter bakåt..

med MKI så hamnar sången ofta i linje eller framför högtalaren medans mkII flyttar den bakåt...

men MKI känns kanske lite roligare i viss musik tex infected mushrooms eller annan elektronisk musik mer pang på och distinkt vid samma volym...

medans MKII låter så mjukt å fint så man vill bara dra på mer å mer...

men volymen kanske är bra mycket högre igentligen en vad man brukar köra på MKI bara det att ljudet är så mycket lugnare och mer sammanhållet

Postad 30 August 2012 - 20:11

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
"Sitter och funderar på ett par 99.26 och undrar om nån har koll på hur dom mår ihop med marantz?">---EXAKT vad jag funderar över. Tror inte "brist på kraft" ska vara något problem; i o m att marantz är ä'rligare, än måpnga, vad gäller effektangivelse (har jag hört). Funderar på ett par Linn Keidehl, som jag tyckte lär underbart ärligt o bra. Hur låter xtz 99.26? Hur är karaktären? Transparent ljudbild?

Postad 30 August 2012 - 22:17

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

"Sitter och funderar på ett par 99.26 och undrar om nån har koll på hur dom mår ihop med marantz?">---EXAKT vad jag funderar över. Tror inte "brist på kraft" ska vara något problem; i o m att marantz är ä'rligare, än måpnga, vad gäller effektangivelse (har jag hört). Funderar på ett par Linn Keidehl, som jag tyckte lär underbart ärligt o bra. Hur låter xtz 99.26? Hur är karaktären? Transparent ljudbild?

marantz låter bra tycker jag frågan är ju vilken modell det är för 99.26 kräver sin förstärkare för att blomma ut ordentligt...

jag har en onkyo 3008 som lämnar 2x140w ftc 20-20khz och runt 200w i 4ohm vilket 99.26 ligger mer eller mindre men endå så får min onkyo jobba hårt...

99.26 MK1 ska tydligen kunna dippa ner enda till 1,8ohm runt 170hz vilket kan få vilken reciever som helst att knäa...
MKII ska tydligen va lite snällare inte dippa lika hårt men har istället en något lägre impedans overall...

förövrigt låter dom gudomligt helt makalöst bra för pengarna...
som sagt polaren min har ägt en hel del högtalare senaste året men det va mkII han tillslut fastna och satt nöjd med...

och kan säga att det är ett GIGANTISKT kliv upp från mina gamla canton ergo rcl eller 795 vilka kostade bra mycket mer...

kör mina tillsammans med ett par 12.16 ice och nu är det ljudnirvana här hemma =)

Postad 30 August 2012 - 22:21

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Coolt :). Det är en Marantz 8001. Ganska många år gammal men har 5x125w.

Okejokej... fast jag funderade mer över hur de låter. Inte bra/dåligt eller lättdrivna/svårdrivna utan...hmm - svårt o beskriva. Hör man allt som ´pågår i inspelningen? Jag vill höra precis allt som hände i rummet. Typ så.

Postad 30 August 2012 - 22:37

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
svårt att tala om för nån annan hur man upplever ett ljud... andra kan ju uppleva det på ett helt annat sett...

läs tester osv... eller framför allt lyssna själv...

men hur som helst ja alla detaljer finns där diskanten är underbar högupplöst utan att bli vass mängder med skivor som går att lyssna på nu som låter hyggligt i 99.26 men som man duckade för när man körde dom på tex cantonarna för diskanten va olidlig...

närvaron är total lyssnade tidigare idag på ett blues spår kommer inte ihåg va det heter men det va tamefan som man satt i inspelningsstudion med på repningen minsta detalj avslöjas och live känslan är helt underbar...
pukor och cymbaler lät så bra så man bara satt med ett dumt flin å stampade med va länge sedan jag hade så här roligt när jag lyssnar på musik

Postad 30 August 2012 - 23:32

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Rumpnisse: Härligt att du blev nöjd.
Hur lång tid tog själva installationen av nya filtret? Känner mig inte tillräkligt teknisk för att göra det själv. Så blir isf. att lämna det till en kompis.

Postad 30 August 2012 - 23:49

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Rumpnisse: Härligt att du blev nöjd.
Hur lång tid tog själva installationen av nya filtret? Känner mig inte tillräkligt teknisk för att göra det själv. Så blir isf. att lämna det till en kompis.

som amatör och dåliga verktyg så tog det några timmar men det va inte så svårt faktiskt det va första högtalaren som tog tid innan man visste riktigt hur dom satt ihop och hur man skulle lösa problemen med kassa verktyg improviserade en hel del...

sen va nya filtren mycket större och i en redan trång låda så vart det riktigt klurigt att dra fast filtren i botten svårt att skruva i mdf och det va sjukt tight att få in näven med en hammare och syl och göra skruvhål...
och ennu svårare att försöka dra fast skruven sen med handkraft med en nyckel och få kraft nog att få den att ta gäng men det gick tillslut...

satt filtret för långt bak först så jag fick lossa två skruvar och flytta fram det lite till för att komma åt å dra fast skruven vilket tog mest tid...

att lossa på elementen och kablarna osv... går på några sekunder inge problem...

men efter misstagen på första lådan så visste man hur man skulle göra på andra så gick det fort typ 20-30 minuter max...

tänk på att komma ihåg hur dämpvadden satt och kan vara bra att märka ut kablarna på gamla filtret så man vet hur dom ska sitta ifall man vill köra MKI filtren igen...

jag skrev små lappar som jag tejpade fast på respektive kabel...

nästa månad ska jag köpa mkII filter till min mkI center oxo och så ska jag vrida på diskanten på den så jag kan ha den stående istället för liggande

Redigerat av Rumpnisse, 31 August 2012 - 00:03.

Postad 31 August 2012 - 07:09

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

som amatör och dåliga verktyg så tog det några timmar men det va inte så svårt faktiskt det va första högtalaren som tog tid innan man visste riktigt hur dom satt ihop och hur man skulle lösa problemen med kassa verktyg improviserade en hel del...

sen va nya filtren mycket större och i en redan trång låda så vart det riktigt klurigt att dra fast filtren i botten svårt att skruva i mdf och det va sjukt tight att få in näven med en hammare och syl och göra skruvhål...
och ennu svårare att försöka dra fast skruven sen med handkraft med en nyckel och få kraft nog att få den att ta gäng men det gick tillslut...

satt filtret för långt bak först så jag fick lossa två skruvar och flytta fram det lite till för att komma åt å dra fast skruven vilket tog mest tid...

att lossa på elementen och kablarna osv... går på några sekunder inge problem...

men efter misstagen på första lådan så visste man hur man skulle göra på andra så gick det fort typ 20-30 minuter max...

tänk på att komma ihåg hur dämpvadden satt och kan vara bra att märka ut kablarna på gamla filtret så man vet hur dom ska sitta ifall man vill köra MKI filtren igen...

jag skrev små lappar som jag tejpade fast på respektive kabel...

nästa månad ska jag köpa mkII filter till min mkI center oxo och så ska jag vrida på diskanten på den så jag kan ha den stående istället för liggande

Håller med om det mesta ovan.
Här finns ett inlägg som jag skrev efter byte av mina LR 99.26 plus en 99.26 center med lite bilder så man vet vad som väntar: http://www.avforums....997-post22.html

Redigerat av rickardl, 31 August 2012 - 07:11.

Postad 31 August 2012 - 10:38

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
"pukor och cymbaler lät så bra så man bara satt med ett dumt flin å stampade med va länge sedan jag hade så här roligt när jag lyssnar på musik "<---låter ju inte helt fel. Nä det blir nog ett par såna här :)

Postad 31 August 2012 - 12:35

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Håller med om det mesta ovan.
Här finns ett inlägg som jag skrev efter byte av mina LR 99.26 plus en 99.26 center med lite bilder så man vet vad som väntar: http://www.avforums....997-post22.html

tjena kommer du ihåg om det går att vrida på diskanten på centern så man kan köra den ståendes som frontarna?

Postad 31 August 2012 - 14:10

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

tjena kommer du ihåg om det går att vrida på diskanten på centern så man kan köra den ståendes som frontarna?

Jag tittade inte på det, men det verkar vara olika avstånd mellan skruvarna vertikalt jämfört med horisontellt...
Det kan du ju iofs kolla redan nu med att skruva loss den och pröva.

Postad 31 August 2012 - 17:54

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Någon har med erfarenhet att driva XTZ 99.26 med Xtz´s egna AP-100 slutsteg eller Class-förstärkare?
Driver dem idag med en Pioneer Receiver i VSX-LX serien (tror det är lx60), och undrar hur stor skillnad till det bättre det kan bli. Kör dem bi-ampade idag. då jag kör med 5.1 och inte 7.1.

//Daniel

Postad 01 September 2012 - 12:03

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Någon har med erfarenhet att driva XTZ 99.26 med Xtz´s egna AP-100 slutsteg eller Class-förstärkare?
Driver dem idag med en Pioneer Receiver i VSX-LX serien (tror det är lx60), och undrar hur stor skillnad till det bättre det kan bli. Kör dem bi-ampade idag. då jag kör med 5.1 och inte 7.1.

//Daniel

polaren har xtz förstärkaren och den låter grymt bra passar som handen i handsken...

min förstärkare onkyo 3008 har lite problem med 99.26 då impedansen som sagt dyker under 2ohm...
men nu har jag provat dela dom redan vid 200hz och slipper tokdippen och låter subbarna ta över under med gott resultat...
så tror många reciervers har problem med 99.26 och inte gör dem rättvisa riktigt...

men din lx60 kanske är bra på laster under 4ohm...

men det är bara att försöka prova lyssna å jämföra själv dom har ju buy & try om du skall ha nytt...

annars går det att göra fynd på dom då och då 3-3,5k har jag sett dem för...
mycket för pengarna det och lätt att sälja igen för samma peng om man inte skulle vara nöjd

Redigerat av Rumpnisse, 03 September 2012 - 07:43.

Postad 02 September 2012 - 05:49

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Sant, man kan alltid testa och sälja vidare.
En annan fråga, har någon testat med jumperkablar mellan högtalarterminalerna?

//Daniel

Postad 02 September 2012 - 08:15

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Sant, man kan alltid testa och sälja vidare.
En annan fråga, har någon testat med jumperkablar mellan högtalarterminalerna?

//Daniel

jag har inga biwire kablar för tillfället så jag satt ihop diskant å bas/mellan kablarna på insidan av lådan och använder bara nedre terminal nu å slipper blecken gjorde i samband med filter byte

Postad 02 September 2012 - 10:39

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

min förstärkare onkyo 3008 har lite problem med 99.26 då impedansen som sagt dyker under 2ohm...
men nu har jag provat dela dom redan vid 200hz och slipper tokdippen och låter subbarna ta över under med gott resultat...

Hmm, jag har inga märkbara problem med min 3008 och mina 99.26 mkII LCR...
Receivern inställd på 6ohm och 50Hz som crossover för LCR.

Postad 02 September 2012 - 11:42

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hmm, jag har inga märkbara problem med min 3008 och mina 99.26 mkII LCR...
Receivern inställd på 6ohm och 50Hz som crossover för LCR.

inte jag heller i den mesta musiken men finns vissa låtar den får stora problem konen börjar flaxa som besatt även när man delar vid 80hz

Postad 02 September 2012 - 12:12

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

inte jag heller i den mesta musiken men finns vissa låtar den får stora problem konen börjar flaxa som besatt även när man delar vid 80hz

Har du den satt på 4ohm eller 6ohm? 4ohm gör att du bara får ut ca 1/3 av din receiver jfrt med 6ohm.

Postad 02 September 2012 - 12:48

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Har du den satt på 4ohm eller 6ohm? 4ohm gör att du bara får ut ca 1/3 av din receiver jfrt med 6ohm.

självklart 6ohm

Postad 03 September 2012 - 19:28

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
det gick utmärkt att vrida på diskanten på centern och ha den ståendes till och med i samma skruvhål...

nu hamnar den precis i underkant av duken kanske max 1,5dm under frontarna vart riktigt bra

Postad 05 September 2012 - 09:56

Unregistered4e124847
  • Unregistered4e124847
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag kanske kan få synpunkter från forumets XTZ-fantaster? Jag skall flytta inom några månader och kommer att få ett vardagsrum till, vilket innebär att det kommer att finnas ett 2-kanalsrum och ett flerkanalsrum. 2-kanalsuppsättning har jag redan, men flerkanalsbiten kommer att inhandlas. Efter att ha ratat flera andra märken har jag fastnat för XTZ och vill gärna prova dem, men ser så många alternativ. Det är här ni kommer in med era synpunkter :)

Prioritering: det skall fungera lika bra till både film och musik (50/50 i mitt liv) samt ha ett snabbt och klart ljud i alla kanaler och frekvenser (det lyssnas nämligen på DVD-A och SACD).

Alt 1: F 99.36 MkII, C 99.25/26 MkII, S 99.25/26 MkII, SW W10.16 (2st)
Alt 2: Som 1, men 2st W12.16 som SW
Alt 3: Som 1, men 2st W10.17P som SW
Alt 4: F 99.26 MkII, C 99.25/26 MkII, S 99.25/26 MkII, SW W10.17P (2st)

Ytterligare huvudbry 1: de svängda respektive raka varianterna av 99.25/26 MkII och 99.36 MkII kan ju omöjligen låta exakt likadant, men är skillnaden överhuvudtaget märkbar - och vari består skillnaden i så fall? Det vore ju bra om man kunde välja det man tycker är snyggast.

Ytterligare huvudbry 2: om man kör passiva subbar, är det ett "måste" att ha sub amp då? Jag skulle föredra att dra ut sub 1 och 2 från receivern till en Class AP-100 och göra inställningar i receivern (en Yamaha RX-A3020). Blir det omöjligt att kontrollera kombinationen av subbar och rummet då?

Ytterligare huvudbry 3: det har diskuterats en del om separat slutsteg till frontarna när man kör flerkanaligt, vilket verkar rekommenderas av XTZ på olika forum. Räcker verkligen inte en Yamaha RX-A3020, utan måste man lägga på extra kraft?

Ja...vad säger ni?

Postad 06 September 2012 - 07:00

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
jag hade nog tagit alt:4.. för den kombon är så ******** snygg sen ska w10.17p spela otroligt fint...
men skulle nog ta sub amp för tror inte du har alla inställningar i förstärkaren som man kan behöva men kolla upp det först

polaren säger att han inte kan höra nån direkt skillnad mellan sina gloss svarta och mina matt svarta...
men gloss svarta är lite jobbigare då det lätt blir finger avtryck på dom och man ser damm direkt....

din yamaha kanske klarar låg impedans bra, under 2ohm men klart det kommer gå spela hyggligt endå men högtalarna kräver sin förstärkare...
så ge dom en bra förstärkare/slutsteg så vinner man mycket i välljud

Postad 07 September 2012 - 21:05

Unregistered4e124847
  • Unregistered4e124847
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tack för synpunkter! Det har dykt upp en till intressant möjlighet: 100.33 front och center + 2st 12.18 ICE + 99.25/26 eller 93.22 bak. Då det riskerar att glida ifrån trådens huvudprodukter skall jag dock inte utveckla den tanken mer här. Det finns onekligen många kombinationer att beakta i XTZs sortiment...

Postad 18 September 2012 - 08:06

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Är det någon som har några bilder,på det nya dämpmaterialet,som tydligen sitter i MKII modellen?

Samt även någon bra närbild på nya filtret?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.