Epson lanserar nya projektorer
1011 svar till detta ämne
Postad 21 oktober 2011 - 22:40
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Jag blir galen!!!! Ska bli med projje igen men vilken ska man köpa??? 3200/3600/5900/6000.....känns ju som att man får mkt bild för pengarna om man köper 3200 men jag blir rädd när jag läser om alla som har problem med den....tror ju knappast det extra man får i bildväg är värt 6-7 lax (3200 vs 6000) 3d är för mig bara en bonus grej....så vad göra?
Hehe, skönt med någon annan som också håller på att bli galen Jag funderar precis som du, men hade det funnits något företag som säljer Benq W700 hade jag nog köpt en sådan idag. Vet det är en DLP, och att den inte har full HD. Men jag har bara en duk som är ca 90" och tänkte slänga bort min TV och bara köra projektor. W700 har en lamptid på upp till 6000h, och kostar bara 5000:- Ursäkta att det blev lite OT här, men kolla gärna in i tråden som finns för w700 istället... hoppas jag inte gav dig ännu mer att grubbla på nu
Postad 21 oktober 2011 - 22:58
yrrol2
-
yrrol2
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Jag är nyfiken på den där Panasonicen som snart släpps. avvaktar nog tills de testar samt jämför. iofs tror jag den va dyrare dock
Postad 22 oktober 2011 - 10:45
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Har då hämtat upp min w6000 och packat upp den. Helnöjd än så länge, prova den lite mot en strukturtapet. Kommer bli bättre sen när man får dit duken. 
Blue, fick du men några glasögon och i så fall hur många? (I USA för motsvarande 3010 är det 2 par, i Tyskland verkar det vara 1 par, "hembiobutiken" vet inte.) TiA /next
Postad 22 oktober 2011 - 11:35
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Blue, fick du men några glasögon och i så fall hur många? (I USA för motsvarande 3010 är det 2 par, i Tyskland verkar det vara 1 par, "hembiobutiken" vet inte.) TiA /next
Som jag förstått det så medföljer det inga glasögon till TW5900 och ett par(1st) till TW6000. Källan är Svenska distributören, Projektorsystem. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 22 oktober 2011 - 14:20
Borked
-
Borked
-
Användare
-
-
214 inlägg
Postad 22 oktober 2011 - 15:39
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
I USA är allt större och mer så det är klart dem får TVÅ glasögon:
http://youtu.be/NyY_EWiv8Is
Postad 22 oktober 2011 - 16:03
Ringarn
-
Ringarn
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ursäkta om detta må vara en dum fråga, men kan man även köra projektorn ( EH-TW6000) utan dess 3D-funktion? Har en Pj TX-300 som gått igenom ett par lampor vars panel inte riktigt är på topp längre.
Postad 22 oktober 2011 - 16:38
Robban-GBG
-
Robban-GBG
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jo, jag går i samma tankar. 3D är inget för mig, har kollat ett par gånger och tycker det sticker i ögonen och är allmänt jobbigt att titta på, vet inte om det är relaterat till att jag är rätt känslig för RBE också eller om jag bara är allmänt knäpp. Velar dock mellan 3200 och 5900 ändå, har ett ljust vardagsrum så lite extra skuts i ljuset vore ju inte så dumt då jag ska skaffa högkontrastduk (BD, Firehawk eller Black Screen som verkar extremt extrem och cool  ). Ska dock gå på hembiobutikens mässa här i Gbg, får se om de har nåt erbjudande jag inte kan säga nej till  ... Eller så skaffar jag en Sony HW-20 istället Jag blir galen!!!! Ska bli med projje igen men vilken ska man köpa??? 3200/3600/5900/6000.....känns ju som att man får mkt bild för pengarna om man köper 3200 men jag blir rädd när jag läser om alla som har problem med den....tror ju knappast det extra man får i bildväg är värt 6-7 lax (3200 vs 6000) 3d är för mig bara en bonus grej....så vad göra?
Postad 22 oktober 2011 - 17:11
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Ursäkta om detta må vara en dum fråga, men kan man även köra projektorn (EH-TW6000) utan dess 3D-funktion?
Ja.
Postad 22 oktober 2011 - 17:29
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ursäkta om detta må vara en dum fråga, men kan man även köra projektorn (EH-TW6000) utan dess 3D-funktion? Har en Pj TX-300 som gått igenom ett par lampor vars panel inte riktigt är på topp längre.
Visst, men varför betala extra för något du inte tänker använda? Varför inte lägga pengarna på extra 2D-kvalitet istället om du inte bara vill spara pengarna. Vet inte om man får länka till andra forum men sök på google efter forum som diskuterar Epson 3010. Kan du mörklägga helt och dessutom premierar kvalitet mer än att kunna ha partybelysning så varför inte den gamla 3600 som enligt de som kan har bättre kvalitet och dessutom har "lensshift" och bättre zoom (bättre optik?). För billigare penning kan du köpa 3200 som enligt många i princip är samma maskin (sök i detta forum). Kan du tänka dig andra märken bör du få ett ännu större urval (nu när de nya 3D-modellerna kommer). /next
Postad 22 oktober 2011 - 17:34
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
editerat.
Redigerat av spuj, 22 oktober 2011 - 17:35.
Postad 22 oktober 2011 - 22:48
Ringarn
-
Ringarn
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Visst, men varför betala extra för något du inte tänker använda? Varför inte lägga pengarna på extra 2D-kvalitet istället om du inte bara vill spara pengarna. Vet inte om man får länka till andra forum men sök på google efter forum som diskuterar Epson 3010. Kan du mörklägga helt och dessutom premierar kvalitet mer än att kunna ha partybelysning så varför inte den gamla 3600 som enligt de som kan har bättre kvalitet och dessutom har "lensshift" och bättre zoom (bättre optik?). För billigare penning kan du köpa 3200 som enligt många i princip är samma maskin (sök i detta forum). Kan du tänka dig andra märken bör du få ett ännu större urval (nu när de nya 3D-modellerna kommer). /next
Bra att 3D-funktionen kan stängas av. Eftersom jag haft projektor innan så vet jag att jag inte ska köpa förrän jag sett pjäsen live och i olika miljö. 3D kan ju vara roligt att ha, inte för att jag ser mig själv använda 3D speciellt mycket men yngre vänner kan nog tycka om sådant och mörkt har jag absolut inte hemma hos mig. Har visserligen 5 meter takhöjd men det avsedda rummet där Tx300 är idag har jag 6 riktigt stora fönster men eftersom man kommer hem ifrån jobbet efter 17 och därefter lagar middag så blir klockan alltid efter 19 innan man faller ner i reclinern och då brukar mörkläggning aldrig vara ett problem. Tack för påpekandet dock får jag se hur jag prioriterar och lägger det lilla som består efter de hårda skatterna.
Redigerat av Ringarn, 22 oktober 2011 - 22:51.
Postad 23 oktober 2011 - 21:31
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Som jag förstått det så medföljer det inga glasögon till TW5900 och ett par(1st) till TW6000. Källan är Svenska distributören, Projektorsystem.
Hmm, har du någon info om när extra glasögonen kan köpas och till vilket pris? Svårt att föklara för frugan och barnen varför bara en i taget kan se film. ("Hembiobutiken" har ingen info. "Projektor System AB" har inget på sin hemsida.) /next
Postad 23 oktober 2011 - 23:59
Challe777
-
Challe777
-
Användare
-
-
126 inlägg
Någon som vet när det kommer en review på TW6000 modellen, dom skulle släppas lite aningen senare väl?
Postad 24 oktober 2011 - 00:23
yrrol2
-
yrrol2
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Två reviews, http://www.projector...-3010/index.phphttp://www.projector...tor_review.htm Sistnämnda borde vara tw6000 med tanke på att de nämner 2200 lumen. Har dock inte tänk på att båda modellerna kallas 3010 så inte detaljläst så noga om det i de två testen. Lite lurigt att de kallar både tw5900 och tw6000 för 3010 Epson EH-TW5900 = Home Cinema 3010 with 2000 lumen and contrast ratio 20.000:1 1.6 x zoom keystone correction £999.00 1149 Euro get the flyer Epson EH-TW6000 = Home Cinema 3010 with 2200 lumen and contrast ratio 40.000:1 1.6 x zoom keystone correction 0.61-inch wide panel with MLA (D9.8, C2Fine, 12Bit)
Redigerat av yrrol2, 24 oktober 2011 - 00:25.
Postad 24 oktober 2011 - 07:38
Zulan
-
Zulan
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Attans att dem ska va så förbenat stora,kommer se ut som man har en mindre resväska uppsatt i taket 
Hehe, precis min tanke. Desto mer jag tänker på det desto mer tror jag att en ny 60" samsung tv nog är mer rätt.
Postad 24 oktober 2011 - 16:41
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Marcus @ The Rock - Jag räknar med att ni får hem TW6000 snarast och gör ett test av den jämfört med bland annat 32/3600 maskinerna!
Postad 24 oktober 2011 - 16:52
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Marcus @ The Rock - Jag räknar med att ni får hem TW6000 snarast och gör ett test av den jämfört med bland annat 32/3600 maskinerna! 
De kommer nog nu i veckan, vad det verkar. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 24 oktober 2011 - 19:01
Borked
-
Borked
-
Användare
-
-
214 inlägg
Underbart! Kanske man ska komma ner och ta sig en titt igen.. Det blir tredje gången gillt att störa TheRock. :\ Det är bara så jävla svårt att välja. :-|
Postad 25 oktober 2011 - 09:09
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Jaha, nu har min landat och jag har packiterat upp den samt kört den första 2D och 3D kollen!  Lagt upp lite bilder samt så som jag upplever den första kollen med denna. skrev även ner lite reflectioner mot TW3200an i mitt album. Välkomna! https://www.minhembio.com/MrLelle
Postad 25 oktober 2011 - 11:04
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Grattis lelle. Kan du fota lite när projen är igång. Inte för att det säger så mycket men jag vill ändå se.
Postad 25 oktober 2011 - 11:43
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Grattis lelle. Kan du fota lite när projen är igång. Inte för att det säger så mycket men jag vill ändå se.
Det kommer en hel del mera bilder inom kort, måste ha tag i en Längre HDMI kabel till bara  Så blir det TW3200 och TW6000 "side by side" bilder
Postad 25 oktober 2011 - 12:02
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
903 inlägg
Mr Lelle grattis till en fin projektor, jag var inne på din sida och läste om vad du tyckte om bilden. du verkar inte helt nöjd med bilden vad var det du inte gillade. om man kollar 2,35:1 bild på denna går det bra.
Postad 25 oktober 2011 - 15:24
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Mr Lelle grattis till en fin projektor, jag var inne på din sida och läste om vad du tyckte om bilden. du verkar inte helt nöjd med bilden vad var det du inte gillade. om man kollar 2,35:1 bild på denna går det bra.
Har uppdaterat "min mini test" i mitt album lite! Sen skall det göras mera tester med bilder så klart! Lägger även nuvarande album text här oxå: Igår den 25/10-11 lev Hifi-Punkten min TW6000.. eller jag fick ta deras första exemplar som igentligen var tänk som deras demo ex i butiken, Mycket skysst av dom. Här följer lite bilder och en jämförelse mot TW3200 (har jag tänkt mig). Har lite första intryck här som tex. infästningen för takfästet har exakt samma mått som TW3200/3600, alltså passar alla de fästena. Fick även låna hem ett par 3D glasögen av märket Pansonic från HIFI-punkten. för detta hade jag läst skulle funka och det gjorde det, Ingen skillnad alls mot medföljande orginal glassögonen. Snabbt slängt upp TW 6000 i mitt nuvarande färste (ca 8cm Fel mot duken) Stora frågan, hur är bilden nu då? Bilden i 2D är ljusstarkare jämfört mot 3200 men i samma klass (som jag upplever det, möjligt lite softare) Tittar man nära på menyerna så "flyter pixlarna" ihop mera på TW6000. konvengens problemen är svaga om man gämför mot TW3200ans som är klart kraftigare. Då jag starta titta var det lite ljus i rummet och det märktes att den var kraftigare (mera lumens) än 3200an för bilden vart riktig bra med det lilla släpljuset som kom in i rummet. Senare när det var mörkt i rummet så behövdes en justering på ljussidan. (minskade) Kanske mest för jag är van vid 3200ans bild? "Out off the box" så var jag inte riktigt supernöjd med TW6000 men detta var jag inte heller med TW3200.. Nåja efter justering av Kontrast,Ljus och gamma så vart jag nöjd...efter denna justering så tycktes svärtan bli klart bättre än TW3200 oxå. För "Out of the box" fanns ett svagt grå skimmer över hela ytan, men nu får man oxå ta i akt att jag kör med en duk som är helvitt och gain på 1.0. (vilket kanske TW6000 inte trivs bäst med) Bildmässigt på 2D sidan så är den väl klart jämförbar med 3200an, men om du har lite ljus i rummet så vinner den solklart över 3200! 3D var riktigt fint.. här blir det svårt för jag har lite dåliga refernser eller rättare sagt har ruskigt bra referenser! svårt att slå de som är sverigest senaste och mordenaste bio, nämligen den i Trollhättan (rekomenderar alla att se film där, Underbart ljud och bild) Helt klart så presterade den ej så fin bild, men helt ruskigt sevärt, jag är riktigt nöjd med 3D bilden. Den var ganska så ljusstark om jag jämför med min Samsung 50" tv (som visserligen är mörk i 3D läget) Men 3D skall upplevas på stor bild enligt mig, så nu gör sig 135 tums duken riktigt bra! Så för 15000:- och såpas bra 2D och 3D så tror jag inte man kan kräva mera, det finns alltid sådant som är bättre! Men enligt mig så skall jämförelse alltid göras mot likvärdiga produkter och i samma ca prisklass. Bilder på TW6000 vs TW3200 i menyläget har jag tänk lägga upp när jag får tid! Mera kommer..
Redigerat av MrLelle, 25 oktober 2011 - 15:25.
Postad 25 oktober 2011 - 15:58
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Kan du inte filma genom glasögonen i 3D läget? Äntligen en bra proj i min prisklass som är svart, hade den haft lensshift så hade jag panikköpt den å slängt ut min 3500
Postad 25 oktober 2011 - 16:38
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Idag fick vi upp en TW5900 i vårt demorum. Ska först låta den rulla några timmar innan jag sätter igång med kalibrering. Lite förhandsinfo kan jag däremot bjuda på. Som tidigare sagts så är den rejält mycket ljusstarkare än föregångaren TW3200, men med en rejält försämrad svärta som "bi-effekt". Den trivs därför allra bäst i en ej optimal miljö ihop med en högkontrastduk och ger då en stark bild, även i lite ljusare rum.
Färgerna verkar ligga helt ok direkt ur låda i cinemaläget och skärpan ser ut att vara något pinnhål över TW3200. Eftersom lensshift saknas så är också konvergensproblemen som tidigare varit ett litet problem på 3200 klart mindre. Problem blir det iställt med monteringen, där 5900 ska sitta i linje med under eller ovankant av bildhöjden. Detta gör att de flesta kommer att behöva en "stång" i taket för att projektorn ska komma ner i rätt höjd. En hylla på andra sidan rummet går helt bort, om man inte vill försämra bilden drastiskt.
Ljudnivån verkar ligga på ungefär samma nivå som TW3200 (möjligen något tystare) och det är ett bra betyg med tanke på att den är så mycket ljusstarkare.
Mer om bilden och hur den står sig mot konkurrenterna följer efter kalibrering. Men som vanligt så bör man titta själv på vad som passar.
Välkomna!
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 25 oktober 2011 - 16:39.
Postad 25 oktober 2011 - 17:58
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Idag fick vi upp en TW5900 i vårt demorum. Ska först låta den rulla några timmar innan jag sätter igång med kalibrering. Lite förhandsinfo kan jag däremot bjuda på. Som tidigare sagts så är den rejält mycket ljusstarkare än föregångaren TW3200, men med en rejält försämrad svärta som "bi-effekt". Den trivs därför allra bäst i en ej optimal miljö ihop med en högkontrastduk och ger då en stark bild, även i lite ljusare rum. Färgerna verkar ligga helt ok direkt ur låda i cinemaläget och skärpan ser ut att vara något pinnhål över TW3200. Eftersom lensshift saknas så är också konvergensproblemen som tidigare varit ett litet problem på 3200 klart mindre. Problem blir det iställt med monteringen, där 5900 ska sitta i linje med under eller ovankant av bildhöjden. Detta gör att de flesta kommer att behöva en "stång" i taket för att projektorn ska komma ner i rätt höjd. En hylla på andra sidan rummet går helt bort, om man inte vill försämra bilden drastiskt. Ljudnivån verkar ligga på ungefär samma nivå som TW3200 (möjligen något tystare) och det är ett bra betyg med tanke på att den är så mycket ljusstarkare. Mer om bilden och hur den står sig mot konkurrenterna följer efter kalibrering. Men som vanligt så bör man titta själv på vad som passar. Välkomna! MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Hur menar du att det inte skulle fungera att ha dn på en högt monterad hylla på andra sidan rummet?
Postad 25 oktober 2011 - 18:03
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Hur menar du att det inte skulle fungera att ha dn på en högt monterad hylla på andra sidan rummet?
Den skjuter då bilden upp i taket och om man inte är tandläkare så är det ju inte optimalt Annars får du lägga projektorn upp och ned på hyllan, men då får du tillverka egna fötter. Ett väggfäste fungera så klart också. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 25 oktober 2011 - 18:06
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Hänvisar även till inlägg 92, den har en fast offset och bilden kan inte förflyttas, eftersom den saknar lensshift som sagt.
Postad 25 oktober 2011 - 18:36
frass3
-
frass3
-
Veteran
-
-
1 521 inlägg
Marcus.. kommer ni få in 6000 också så man kan få höra om skillnader mellan de båda... iom att det bara följde med ett par glasögon till 6000 så vart ju 5900 lite intressant också... vill gärna höra vad du tycker skillnaderna är bildmässigt innan jag ger mig iväg för en egen uppfattning...
Postad 25 oktober 2011 - 18:48
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Marcus.. kommer ni få in 6000 också så man kan få höra om skillnader mellan de båda... iom att det bara följde med ett par glasögon till 6000 så vart ju 5900 lite intressant också... vill gärna höra vad du tycker skillnaderna är bildmässigt innan jag ger mig iväg för en egen uppfattning...
Självklart kommer vi att göra det. Vi fick in några TW6000 också men avser att packa upp en 6000-w (för att kunna utvärdera den trådlösa funktionen också) och den kommer först nästa vecka. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 25 oktober 2011 - 19:32
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Den skjuter då bilden upp i taket och om man inte är tandläkare så är det ju inte optimalt  Annars får du lägga projektorn upp och ned på hyllan, men då får du tillverka egna fötter. Ett väggfäste fungera så klart också. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Ja men då är jag ju med  Trodde det gick att "spegla runt" bilden i projektorn trodde det var en "standard"-funktion. Men det kvittar ju det går ju att sätta på undersidan av en vägghylla då ffs
Postad 25 oktober 2011 - 21:34
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Har nu kopplat upp båda och riggat fotoutrustningen, resultatet är tyvärr ej så kul!
TW3200 har klart bättre skärpa enligt mina tester! Har lagt ut bilder på menyerna där projjarna står exakt lika långt från duken! Bilderna finns i mitt album!
Postad 25 oktober 2011 - 21:48
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Har nu kopplat upp båda och riggat fotoutrustningen, resultatet är tyvärr ej så kul! TW3200 har klart bättre skärpa enligt mina tester! Har lagt ut bilder på menyerna där projjarna står exakt lika långt från duken! Bilderna finns i mitt album!
I all välmening, MrLelle, men jag tror tyvärr du vilseleder mer än du hjälper med dina försök att fotografera bilden från dina projektorer. Jag jobbar som fotograf, bredvid att jag driver The Rock, och det du försöker med nu är tyvärr en helt omöjlig uppgift. Mitt tips till er som läser här är att bortse från sådan information och istället försöka gå och titta på projektorerna själv. Förstår att du bara vill väl, men ack så fel det blir ibland. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 25 oktober 2011 - 22:50
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
I all välmening, MrLelle, men jag tror tyvärr du vilseleder mer än du hjälper med dina försök att fotografera bilden från dina projektorer. Jag jobbar som fotograf, bredvid att jag driver The Rock, och det du försöker med nu är tyvärr en helt omöjlig uppgift. Mitt tips till er som läser här är att bortse från sådan information och istället försöka gå och titta på projektorerna själv. Förstår att du bara vill väl, men ack så fel det blir ibland.  MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Jag tycker att MrLelle gjorde ett bra jobb att fota menyn tw3200 vs 6000. Det man kunde konstatera var en mkt tydligare pixelstruktur på 3200an. 6000an såg ut mera som panasonics smoothscreen som dom kört med ett tag. Är man man vid bilden på 3200an så upplevs nog bilden från 6000an som något oskarp.
Postad 25 oktober 2011 - 22:57
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jag jobbar som fotograf, bredvid att jag driver The Rock, och det du försöker med nu är tyvärr en helt omöjlig uppgift. Mitt tips till er som läser här är att bortse från sådan information och istället försöka gå och titta på projektorerna själv. Förstår att du bara vill väl, men ack så fel det blir ibland.  MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Intressant, du får gärna beskriva varför detta är omöjligt. Själv arbetar jag som forskare i bildanalys men lyssnar gärna på kloka råd angående detta
Postad 26 oktober 2011 - 06:51
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Jag tycker att MrLelle gjorde ett bra jobb att fota menyn tw3200 vs 6000. Det man kunde konstatera var en mkt tydligare pixelstruktur på 3200an. 6000an såg ut mera som panasonics smoothscreen som dom kört med ett tag. Är man man vid bilden på 3200an så upplevs nog bilden från 6000an som något oskarp.
Det är just detta som är problemet, att folk tror att den skillnaden finns, men det är inte på något sätt representativt för verkligheten. Jag har både TW3200 och TW5900 i butiken och du är välkommen att komma och titta själv hur de upplevs. Om din TW6000 ser ut så där, MrLelle, så är det nog läge att reklamera den. MVH Marcus
Postad 26 oktober 2011 - 07:00
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Det är just detta som är problemet, att folk tror att den skillnaden finns, men det är inte på något sätt representativt för verkligheten. Jag har både TW3200 och TW5900 i butiken och du är välkommen att komma och titta själv hur de upplevs. Om din TW6000 ser ut så där, MrLelle, så är det nog läge att reklamera den. MVH Marcus
Tyvärr stämmer detta.. kanske kunde fått till skärpan lite,lite bättre.. men jag skruvad och skruvade och skruvade..tyvärr inget större lyft i skärpa! Jag kanske fått en måndag ex..vem vet! Tw6000 är dessutom monterad här utan att någon Keystone är använd. TW3200 är prefekt placerad utan att lensshiften är använd! alltså det ultimata för båda! Håller med Dafve här angånde foto.. detta med att du jobbar som fotograf är kul, för jag har själv hållt på med foto och systemkameror sedan tidigt 80-tal och anser mig nog kunna fotografera en meny! Men helt klar skall min TW6000 tillbaka...Just pga taskig skärp, Måndags exemplar??? Vore riktigt kul om fotografen Marcus_TheRock kunde fotografera sina menyer och lägga här så vi får ett bättre exemplar!
Redigerat av MrLelle, 26 oktober 2011 - 07:01.
Postad 26 oktober 2011 - 07:10
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Intressant, du får gärna beskriva varför detta är omöjligt. Själv arbetar jag som forskare i bildanalys men lyssnar gärna på kloka råd angående detta 
Det går inte att bedöma upplevd skärpa i rörlig bild baserat på en meny. Därför går det inte heller att fotografera den för att visa upp skärpan, om det inte är en skarp meny man är ute efter, förstås. Men jag är tämligen säker på att de flesta ska använda sina projektorer till rörlig video. Vissa saker går så klart att fotografera men det finns väldigt många osäkra moment och det går mycket enkelt att vinkla en sådan test åt något håll så därför är jag stark emot den typen av jämförelser. Var och en till sitt... MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 26 oktober 2011 - 07:59
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Hmmm.. med min DVE kalibrerings skiva så är de mesta matrialet "ej rörliga bilder" som används just för kalibrering av projjen!
Utan alla justeringar görs med fasta bilder..liknade just menyn!
Att jag tog fram kameran var för att jag tyckte att rent bildmässigt (vid filmvissning) så var den sämre än just TW3200.
Jag är absolut ej inne på att vinkla testen på något vis helller, utan detta är ren fakta!
Må hända att jag fått ett Måndax exemplar! (Är själv besviken på prestandan därför skall den tillbaka)
släng gärna ut några bilder på ditt exemplar TW5900 VS TW32000 så vet vi alla om jag har fått ett sämmre X...
Redigerat av MrLelle, 26 oktober 2011 - 08:01.
Postad 26 oktober 2011 - 08:15
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Tyvärr stämmer detta.. kanske kunde fått till skärpan lite,lite bättre.. men jag skruvad och skruvade och skruvade..tyvärr inget större lyft i skärpa! Jag kanske fått en måndag ex..vem vet!
Du hade vetat...om du hade tittat på den innan köp. Men det är förstås svårt om du köpte det exet som de skulle haft som visningsex... Tw6000 är dessutom monterad här utan att någon Keystone är använd. TW3200 är prefekt placerad utan att lensshiften är använd! alltså det ultimata för båda!
Det är ju bra. Riktigt så bra har jag inte haft när jag har tittat på våra ex. Ställde TW5900 så jag fick tilta den en aning, men givetvis utan keystone. Men de är ändå skarpa och fina båda två, i menyn. Vore riktigt kul om fotografen Marcus_TheRock kunde fotografera sina menyer och lägga här så vi får ett bättre exemplar!
Det blir över min döda kropp  Men eftersom jag driver en butik som är öppen för allmänheten så är det bara att traska in och kika själv och jämföra dem. Inom kort också professionellt kalibrerade så att jämförelsen utan tvivel blir säkerställd. Skärpan i meny är däremot redan nu möjlig att bevittna till 100% Mr Lelle, hoppas det löser sig med din proj. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 26 oktober 2011 - 08:22
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Hmmm.. med min DVE kalibrerings skiva så är de mesta matrialet "ej rörliga bilder" som används just för kalibrering av projjen! Utan alla justeringar görs med fasta bilder..liknade just menyn!
Absolut, men det är inte upplevd skärpa i bilden som du kalibrerar med testmönsterna, bortsett från reglaget skärpa som ska ställas lågt(oftast noll eller motsvarande) Så de har inte så mycket med varandra att göra. Att jag tog fram kameran var för att jag tyckte att rent bildmässigt (vid filmvissning) så var den sämre än just TW3200.
Jag förstår att du upplever det så om din meny är så suddig som på bilden. Men det är ju något som inte står rätt till. Jag är absolut ej inne på att vinkla testen på något vis helller, utan detta är ren fakta!
Det har jag inte sagt, jag skrev ju att du säkert menade väl. Jag skrev att man kan vinkla det om man vill... släng gärna ut några bilder på ditt exemplar TW5900 VS TW32000 så vet vi alla om jag har fått ett sämmre X...
Som sagt, det kommer inte att hända. Du får ta mitt ord för att den ska vara skarp och fin i menyn om du inte kan komma och titta själv. Din butik ska givetvis kunna hjälpa dig med detta. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 26 oktober 2011 - 09:58
nilo
-
nilo
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Självklart kommer vi att göra det. Vi fick in några TW6000 också men avser att packa upp en 6000-w (för att kunna utvärdera den trådlösa funktionen också) och den kommer först nästa vecka. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Marcus. Kan man utgå från att bilden på tw6000 och tw6000w kommer var identiska?
Postad 26 oktober 2011 - 10:50
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Vore riktigt kul om fotografen Marcus_TheRock kunde fotografera sina menyer och lägga här så vi får ett bättre exemplar!
Är nu tillbaka i butiken och har vittjat maskinerna lite mer ingående gällande just den här punkten. Några bilder kommer jag inte att bjuda på, men väl en beskrivning. Om vi bortser från bilden och enbart tittar på meny så har den en mjukare karaktär även på vårt ex, precis som på dina bilder MrLelle. Pixelstrukturen syns mycket tydligare på TW3200, precis som på dina bilder. Vårt exemplar upplevs däremot inte alls så luddigt som på din bild, men jag håller ändå med dig om att TW3200 upplevs något bättre i skärpan. Men sen har TW3200 betydligt mer konverfensfel, vilket så klart äter på skärpan också. Eftersom TW5900 är så mycket ljusstarkare så påverkar det också intrycken av skärpa. Jag är inte helt säker på att det är ett fel på ditt exemplar, men helt klart står att om den är lika blurrig som på bilderna så har du inte fått ett exemplar med lika bra skärpa som vi har. Men det kan ju finnas skillnader på detta från ex till ex + vi har lite olika förutsättningar med zoom, duk, rum etc. Bästa vore om du hade haft möjlighet att få ditt exemplar jämfört med ett annat på samma plats. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Marcus. Kan man utgå från att bilden på tw6000 och tw6000w kommer var identiska?
Kopplade med kabel så kan man nog utgå ifrån det. Sen skiljer det alltid lite i prestanda mellan olika exemplar, men det kan likväl vara lika stora skillnader mellan två stycken TW6000 som mellan -W modellen. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 26 oktober 2011 - 12:05
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Det går inte att bedöma upplevd skärpa i rörlig bild baserat på en meny. Därför går det inte heller att fotografera den för att visa upp skärpan, om det inte är en skarp meny man är ute efter, förstås. Men jag är tämligen säker på att de flesta ska använda sina projektorer till rörlig video. Vissa saker går så klart att fotografera men det finns väldigt många osäkra moment och det går mycket enkelt att vinkla en sådan test åt något håll så därför är jag stark emot den typen av jämförelser. Var och en till sitt... MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Skärpan i rörlig video handlar mkt om projektorns förmåga ang. frameinterpolation mm och har säkerligen väldigt litet med en stillastående meny som du säger. Dock innehåller rörlig video mycket stillastående, tex bakgrunder, också, vilket gör att statiska bilder faktiskt har en poäng. Att fota av en projektorbild och sedan anlysera denna map pixelstruktur/skärpa är möjligt. För att jämföra olika projektorer på detta sätt måste förhållandena vara normaliserade, tex map på bländartal, avstånd, exponering, ljusflöde från projektorn mm. Normaliserar man förhållandena så går det att utföra reprodcerbara försök, dvs man får alltid samma resultat varje gång man analyserar en viss projektor. Den kritik man kan rikta mot lelles bilder är att två undersökta projektorer inte motsvarar ett representativt urval, man vet inte med säkerhet att övriga tw3200/tw5900 beter sig på det sättet. Och jag förstår att du reagerar mot detta. Dock är ju detta något som de flesta recensioner på nätet lider av, det är ju först när man undersökt ett tillräckligt antal av en viss produkt som man vet säkert dess egenskaper. Jag tycker i övrigt att publicering av bilder generellt är bra och borde uppmuntras eftersom det gör forumet så mycket levande. Finns det brister i testet man gjort är det bra att det påtalas, men kanske inte på ett sätt som gör att personen inte vågar lägga upp några fler bilder...
Postad 26 oktober 2011 - 12:14
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Jag tycker i övrigt att publicering av bilder generellt är bra och borde uppmuntras eftersom det gör forumet så mycket levande. Finns det brister i testet man gjort är det bra att det påtalas, men kanske inte på ett sätt som gör att personen inte vågar lägga upp några fler bilder...
Point taken, bra inlägg förövrigt. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 26 oktober 2011 - 12:40
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Lelle: du ska inte använda komposit-ingången på din TW6000 när du jämför ;-) (obs. skämt)
Postad 26 oktober 2011 - 12:48
Borked
-
Borked
-
Användare
-
-
214 inlägg
Innebär lanseringen av de nya modellerna att ni kommer sänka priset på tw3200, the rock?
Postad 26 oktober 2011 - 12:54
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Är det någon av er som kommer vara med på Hembibutikens demo i Göteborg idag där de (bör?) testa någon av de nya från Epson? Ni kan väl även berätta om de har något bra erbjudanden. Jag ska gå på den som är imorgon i Stockholm men det är ju flera timmar kvar.
Postad 26 oktober 2011 - 12:57
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Du får ta mitt ord för att den ska vara skarp och fin i menyn om du inte kan komma och titta själv. Din butik ska givetvis kunna hjälpa dig med detta. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Självklart är HIFI-punkten en riktigt bra butik, så det är inga problem, Vi har disskuterat problemet och vi skall testköra/kolla min TW6000 i butiken. (Riktigt service mind, personal där) Men helt klart så är TW3200 vassare i 2D läget (vid mörkare rum) Allefall mitt exemplar! Lelle: du ska inte använda komposit-ingången på din TW6000 när du jämför ;-) (obs. skämt)  Lovar!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|