SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10
Velodyne DD-10
(Subwoofers)
|
5
|
(11)
|
Inga priser | |
Velodyne DD-12
(Subwoofers)
|
3
|
(9)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra
(Subwoofers)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
Velodyne DD-12 Plus
(Subwoofers)
|
7
|
(2)
|
48 790:- | |
SVS PC13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
Postad 04 August 2012 - 19:21
Postad 05 August 2012 - 00:08
Postad 01 December 2013 - 15:08
Har precis skaffat en DD15+ till mina Pioneer. Klockren kombo må jag säga! Nu känns det komplett när man fick det sista i basen också.
Nästa grej o spara till blir nog... En till DD15+..
2 DD 15 + är helt enormt för det har jag så jag hoppas att du får till en extra snart.
jag kör mina ihop med Canton Reference 3.2 och det låter väldigt bra.
Postad 01 December 2013 - 15:59
Hade själv tidigare canton ref 9.2 dc och måste säga att ref serien är grym.
dd15+ lär inte va så dåliga dom heller
Postad 08 December 2013 - 16:02
Jag har 2 stycken Velodyne DD15 plus och dom spelar jättebra oavsett om det är till film eller musik.
Det är mycket snack om SVS men jag anser att i mitt rum behövs det inte mer bas vad jag menar är
att om jag skulle köpa en eller 2 till så skulle det bli overkill utan dess like.
Vad gäller priset så tycker jag att det funkar bra speciellt eftersom jag fick dessa till ett mycket bättre
pris än vad dom egentligen kostade.
Postad 08 December 2013 - 16:08
Postad 14 December 2013 - 00:02
Postad 14 December 2013 - 01:11
velodyne gör (som jag nog skrivit högre upp här eller i en annan tråd) i nischad produkt som är till för en speciell marknad. dd-subbarna har fjärr, inbyggd (grafisk?) eq och väldans massa sånt. vilka andra gör såna subbar? jag känner på rak arm inte till en enda tillverkare som gör en sub som velodynes dd-serie.
men det kommer med ett pris. när man ser till priset (OM det är en faktor) så kan velodyne inte mäta sig med andra alternativ.
det är ungefär som för någon eller några månader sedan, alla trådar, oavsett vad som efterfrågades, slutade i DIY, mest prisvärt. ja, det stämmer. ingen köpessub kan mäta sig med ett bra designat DIY-projekt. så enkelt är det.
vi höjer inte svs för att det inte finns konkurrens. vi höjer svs eftersom majoriteten av trådarna som startas i tipsa mig om en subwoofer har en väldigt enkel grundpelare: jag vill spendera x antal kr.
så länge den grundpelaren existerar så kommer svs alltid att talas om i mycket varmare termer än velodyne, det är den väldigt nakna och enkla sanningen. prismässigt kontra ljudmässigt, en dd10 kostar betydligt mer än en svs pc13u, men ljudmässigt så behövs det flera stycken dd10 för att den ska komma upp i svs'ens kvaliteter.
jag vill dra ett ännu bättre exempel. dom basar som jag personligen tror är dom absolut bästa, värsta man kan köpa (räknar inte med saker som magicos nya eller thors hammer då) är procellasubbar. men det är INGEN NÅGONSIN som har rekommenderat en procellasub i det här forumet tror jag. iaf inte när någon sagt att priset spelar roll.
vonka som finns i dessa trådar har ju en procella. jag misstänker att den skulle imponera på majoriteten av personerna som är i det här forumet, oavsett vad man har hemma. men ändå rekommenderas ALDRIG procella. märket tas inte ens upp i förbifarten. detta är av samma anledning som velodyne får kritik, för att priset inte motsvarar prestandan när man ser till konkurrenter.
kommer man till frågan om man behöver mer, ja, då säger nog många att det inte behövs. det är overkill med väldigt mångas system här. men samtidigt så går det att jämföras med att köpa en ferrari och bara kunna köra inne i stadstrafik, eller att köpa en vanlig bil i stadstrafik. den vanliga bilen (här svsen) gör jobbet bra. tom bättre än ferrarin eftersom den vanliga bilen har saker som komfort och möjlighet att köra över fartgupp. ferrarin kostar mer och kan förvisso också göra det du kan med den vanliga bilen, men inte lika passande, rent logiskt.
den var kanske svår att se, men poängen är att velodyne är en ferrari som inte gör sitt jobb lika bra som den vanliga bilen (svsen). så kommer det alltid att vara, och därför är det ärligt att säga det också. hur många rekommenderar en 10"-sub för 25 papp? det är extrempriser! det börjar ju påminna om sunfires nya sexa eller åtta som kostar typ 20 papp.
utöver det så var vi fortfarande fysiska lagar som gäller:
"150dB inre ljudtryck ger 1% tillkommande dist.
150dB får man om lådvolymen är 60ggr elementets p-p volym" (snott från mattiasa som snott det någon annanstans.).
man märker hur stor låda man ska ha till element som flyttar mycket luft. annars distar det. 15ggr p-p-volym ger över 160db inre lådtryck och därmed över 3% extra dist rakt av.
det går inte att göra hur mycket som helst med ett så begränsat utrymme. man behöver en frysbox om man vill undvika distande bas i höga volymer.
så så är det. velodynekritiken tolkas fel. tänk hur mycket skit procella hade fått om det ens hade kommit på tal om subbar för x antal kr.
Postad 14 December 2013 - 15:06
Det går absolut tolka skriverier på forumet som att Velodyne är kass (många har nog bara anammat den tolkningen och sprider den vidare utan att själva veta), Zartoks beskrivning ovan är mer rättvisande och måste alltid ses emot vad som efterfrågas/vad man nöjer sig med/om man måste kompromissa/om budget är en faktor m.m. m.m.
Svs har sina sidor de också (både bra och dåliga) men ofta påtalas bara de bra, bara för att ta ett exempel. Att jämföra produkter är inte så enkelt som många tycker sig tro.
Måste man kompromissa (vilket de flesta av oss måste/vill) och inte kan/vill ha stooora lådor överallt i vårt boende och budgeten inte är fullt så begränsad så finns det massa annat att rekommendera. Procella har nämnts (vilka jag tycker är supergrymma men visst kostar de), Velodyne, JL audio m.fl. Det finns en uppsjö av bra subbar, men sätter man en budget så reglerar ju det vad som kan rekommenderas. Regleras inte budgeten i någons förfrågan så skulle jag lätt kunna rekommendera t.ex Procella. Man måste ju fråga sig: vad vill jag uppnå, till vad skall jag ha den till (basstöd i vardagsrummet/dedikerad biograf etc)? Olika subbar är skapta för olika bruk.
Jag har lyssnat på xtz subbar som gjort sig bra till det dom var ämnade till, jag har lyssnat på Velodyne subbar som gjort sig bra för vad de var ämnade till, likaså avseende svs, ino, procella m.m. m.m. Jag dömer ut få så länge de uppnår vad de är ämnade för i respektive system (förutom ploppade "allt-i-ett system som oftast låter skit").
Så ser jag på saken!
Redigerat av Unregistered95265801, 14 December 2013 - 17:00.
Postad 14 December 2013 - 16:40
Men detta kan ju självklart bero på olika rum också. Jag hade till 99% bestämt mig för svs innan jag ens provlyssnade, och hade förväntat mig att ta med en hem, men så blev det alltså inte. Lyssnade också på Def tec super cube, som jag också tyckte lät bättre än pb13.
Tror däremot att pb13 hade gjort sig betydligt bättre i ett annat rum, och jag hade säkert blivit nöjd med en sån också i hemmamiljö.
Men men, nu sitter man här och är sugen på en till eller bygga två egna
Postad 14 December 2013 - 22:56
Postad 15 December 2013 - 17:19
Jag köpte en begagnad DD 18 efter att ha lyssnat på svs pb13. Enligt min mening så integrerade velodynen betydligt bättre i övriga systemet och spelade mycket tightare är pb13.
Jag gjorde samma sak (till vardagsrummet).
SVS PB13 Ultra är mycket bra, men kräver extra utrustning för att vara jämförbar med DD18 om man ser till ljudkvalitet och inte bara maximalt ljudtryck.
En bra EQ, mic osv är ett måste för att få ner rumsresonanserna i ett vanligt vardagsrum.
I källaren (biorummet) funderar jag däremot på två PB13 Ultra ihop med en EQ. Frågan är bara hur man ska justera med samma precision som den inbyggda rumskorrigeringen i Velodynes DD-subbar.
När Stereophile testade PB13 Ultra så använde de en DD18 till kalibreringen, så det kanske blir att bära ner den i källaren när det ska ställas in...
Postad 15 December 2013 - 17:59
Postad 15 December 2013 - 18:18
Micen till Pro-varianten av Room Analyzer ser ut att vara en Behringer, dvs likadan som den till DD18.
Redigerat av Ageve, 15 December 2013 - 18:21.
Postad 15 December 2013 - 19:13
jag vill dra ett ännu bättre exempel. dom basar som jag personligen tror är dom absolut bästa, värsta man kan köpa (räknar inte med saker som magicos nya eller thors hammer då)
Det där förstod jag inte alls..
Thors Hammer är två medelmåttiga 15" i i en fånigt överdriven låda som inte fyller någon funktion som är bättre än välstagad MDF.
Den lådan får man betala ganska mycket för kan jag lova.. Pris/prestanda på den är ju bara fånigt... Hela den lådan är bara fånig.
Magicos baslåda har ju i alla fall fina element. En snabb titt på bilderna så är jag nästan säker på att det är ett element från Aurasound.
Jag var lite sugen på Aurasound innan jag köpte LMS, men backade på slaglängden. Jag har två av exakt samma element, fast 12" ligger här hemma, och kan lova att dom elementen låter grymt bra. I princip obefintligt med mekaniska ljud. Det är ovanligt.
Fast även där betalar man ju löjliga pengar för en låda som inte fyller större funktion än välstagad MDF.
Om man leker med tanken att man köper två Aurasound NS 18 för någonstans runt 800 dollar styck, låter en professionell snickarfirma bygga lådan, lämnar in den på en riktig lackfirma, och sen driver det hela med ett iNuke 6000, och tweakar det man behöver med en mini-DSP, så hamnar hela kalaset på någonstans mellan 20 och 30k. För exakt samma prestanda. Istället för en kvarts miljon...
O då behöver man inte ens kunna DIY:a...
Postad 15 December 2013 - 23:30
still, det verkar då iaf vara så att magicos sub är rätt bra, om än inte värd sina pengar alls. men det är väl rätt få subbar om man ser till vad man kan göra själv också. poängen var väl fö snarare den att jag säger att man inte nämner dessa subbar pga priset, ungefär som att vi sällan hyllar dd-subbarna eftersom dom är dyra i förhållande till vad dom presterar =)
Postad 15 December 2013 - 23:49
Postad 16 December 2013 - 00:13
Redigerat av Unregistered9dec5957, 16 December 2013 - 00:15.
Postad 16 December 2013 - 11:03
Postad 16 December 2013 - 14:33
Postad 16 December 2013 - 15:00
Redigerat av Unregistered9dec5957, 16 December 2013 - 15:02.
Postad 12 January 2014 - 14:16
SVS PC-13 cyl sub passade in väldigt bra i möbleringen och det nedåtriktade elementet fick basen att verkligen låta i rummet utan att höra var subben står. Frontarna blev minst ett nummer större, allrahelst tillsammans med musik.
SVS PC13-Ultra ett billigt alternativ till Velodyne DD-15 som mitt rum annars krävt. Hur den smälter in ljudmässigt vet jag ej.
Annars så är ju REL's dyrare subbar erkänt bra till musik.
Har man ett mindre rum (slutet max 20m2) finns säkert ett större antal alternativ.
Redigerat av Per_We, 12 January 2014 - 18:29.
Postad 16 January 2014 - 11:15
Funderar på att sälja min sub och dspeaker antimode 2.0 för att istället ge mig på någon av svs:n! Har endast audyssey xt och inte 32 som ni rekommenderar! Vet att det är stor skillnad på dem! Det är ju frågan om jag inte behöver min antimode för att få ut det bästa av subben i mitt rum eller om jag ska satsa på en ny receiver före jag går på en bättre sub? Men om jag säljer som sagt säljer subben och antimoden så har jag kommit en bra bit på priset på svs pb13u
Redigerat av babben33, 16 January 2014 - 11:19.
Postad 16 January 2014 - 15:48
Jag kör min PC13Ultra med en Antimode Cinema, plus manuellt finlir med PEQ i förstärkaren och på subben. Alla delarna gör sitt för att tighta till ljudet.
Är man uppe i den här prisklassen på subwoofer så tycker jag det är lite bortkastade pengar att bara köra den okalibrerad ur lådan. Inte för att 13u är dålig från början precis men rummet sabbar ljudet mer eller mindre och man missar vad subwoofern verkligen är kapabel till.
Postad 16 January 2014 - 16:27
För att spara pengar var ju tanken då att sälja antimoden och subben för att snabbare spara ihop till den. Tror ni inte att 2 peq:n i subben + audyssey i recievern kompenserar varandra något? Audyssey eqXT då. Vill gärna ha 32bit men men, senare fram (eller?). Oavsett om jag skaffar en ny reciever så kommer subben fortfarande lacka i prestation.
Sen så kanske är 13u något onödigt överkvalificerad för mitt rum. Men på sikt kan den få komma till sitt rätta jag!
Postad 16 January 2014 - 17:21
Postad 16 January 2014 - 17:25
Jag försöker hitta alla anledningar !
Postad 16 January 2014 - 17:40
Tack för ett mycket bra inläggjag tror ärligt talat att det här med att velodyne rackas ner på är ett stort missförstånd och en gigantisk feltolkning.
velodyne gör (som jag nog skrivit högre upp här eller i en annan tråd) i nischad produkt som är till för en speciell marknad. dd-subbarna har fjärr, inbyggd (grafisk?) eq och väldans massa sånt. vilka andra gör såna subbar? jag känner på rak arm inte till en enda tillverkare som gör en sub som velodynes dd-serie.
men det kommer med ett pris. när man ser till priset (OM det är en faktor) så kan velodyne inte mäta sig med andra alternativ.
det är ungefär som för någon eller några månader sedan, alla trådar, oavsett vad som efterfrågades, slutade i DIY, mest prisvärt. ja, det stämmer. ingen köpessub kan mäta sig med ett bra designat DIY-projekt. så enkelt är det.
vi höjer inte svs för att det inte finns konkurrens. vi höjer svs eftersom majoriteten av trådarna som startas i tipsa mig om en subwoofer har en väldigt enkel grundpelare: jag vill spendera x antal kr.
så länge den grundpelaren existerar så kommer svs alltid att talas om i mycket varmare termer än velodyne, det är den väldigt nakna och enkla sanningen. prismässigt kontra ljudmässigt, en dd10 kostar betydligt mer än en svs pc13u, men ljudmässigt så behövs det flera stycken dd10 för att den ska komma upp i svs'ens kvaliteter.
jag vill dra ett ännu bättre exempel. dom basar som jag personligen tror är dom absolut bästa, värsta man kan köpa (räknar inte med saker som magicos nya eller thors hammer då) är procellasubbar. men det är INGEN NÅGONSIN som har rekommenderat en procellasub i det här forumet tror jag. iaf inte när någon sagt att priset spelar roll.
vonka som finns i dessa trådar har ju en procella. jag misstänker att den skulle imponera på majoriteten av personerna som är i det här forumet, oavsett vad man har hemma. men ändå rekommenderas ALDRIG procella. märket tas inte ens upp i förbifarten. detta är av samma anledning som velodyne får kritik, för att priset inte motsvarar prestandan när man ser till konkurrenter.
kommer man till frågan om man behöver mer, ja, då säger nog många att det inte behövs. det är overkill med väldigt mångas system här. men samtidigt så går det att jämföras med att köpa en ferrari och bara kunna köra inne i stadstrafik, eller att köpa en vanlig bil i stadstrafik. den vanliga bilen (här svsen) gör jobbet bra. tom bättre än ferrarin eftersom den vanliga bilen har saker som komfort och möjlighet att köra över fartgupp. ferrarin kostar mer och kan förvisso också göra det du kan med den vanliga bilen, men inte lika passande, rent logiskt.
den var kanske svår att se, men poängen är att velodyne är en ferrari som inte gör sitt jobb lika bra som den vanliga bilen (svsen). så kommer det alltid att vara, och därför är det ärligt att säga det också. hur många rekommenderar en 10"-sub för 25 papp? det är extrempriser! det börjar ju påminna om sunfires nya sexa eller åtta som kostar typ 20 papp.
utöver det så var vi fortfarande fysiska lagar som gäller:
"150dB inre ljudtryck ger 1% tillkommande dist.
150dB får man om lådvolymen är 60ggr elementets p-p volym" (snott från mattiasa som snott det någon annanstans.).
man märker hur stor låda man ska ha till element som flyttar mycket luft. annars distar det. 15ggr p-p-volym ger över 160db inre lådtryck och därmed över 3% extra dist rakt av.
det går inte att göra hur mycket som helst med ett så begränsat utrymme. man behöver en frysbox om man vill undvika distande bas i höga volymer.
så så är det. velodynekritiken tolkas fel. tänk hur mycket skit procella hade fått om det ens hade kommit på tal om subbar för x antal kr.
Redigerat av Unregisteredc9e4f56a, 16 January 2014 - 17:40.
Postad 16 January 2014 - 21:59
Postad 16 January 2014 - 22:11
Postad 16 January 2014 - 22:28
Att du har dd15 skrev du jubett tag i alla trådar du var inne i, så det vet hela forumet sedan länge
Postad 16 January 2014 - 22:36
Men det är ok , jag gillar Velodyne och det gör Daniel också så kan vi inte komma överens om att antingen gillar man SVS eller så gillar man Velodyne och ingen är speciellt dålig, kan det vara ett alternativ.
Postad 16 January 2014 - 23:39
läs mitt långa inlägg ovan. det är inte på något sätt att ingen inte gillar dd-modellerna. det finns väl inte så många som inte gör det, dom låter väldigt bra. problemet kommer när man ser till priset. jag får två sb13 ultra för priset av en dd10+. det går inte att försvara prisskillnaden oavsett hur mycket man vill slicka på sitt eget märke.
Postad 17 January 2014 - 15:11
Jag har alltid haft Velodyne för att dom integrerar så underbart i systemet,basen bara finns där.
Och när jag har letat bas så fanns det ingenstans att provlyssna SVS, men det kanske hade blivit Velodyne i alla fall,
för som en kille sade här tidigare att han hade bestämt sig för SVS men det blev en Velodyne DD18 istället för att han
tyckte att den spelade tightare och integrerade bättre i systemet sedan att DD plus serien har en 8 bands eq också plus mikrofon och en oändligt massa inställningsmöjligheter gör ju inte saken sämre (eller hur)
Och mina DD 15 plus skall ju efter uppdateringen matcha DD18 och till och med spela bättre och starkare än DD18.
Sedan att jag fick fabriksnya basar för 8000:- per styck under listpris alltså totalt 16000:- billigare och det berodde på lång leveranstid och sedan när dom kom hem så var det fel färg, en ren kompensation alltså, och jag kan ju säga att jag var inte direkt ledsen för det eller hade du tackat nej Zartok, jag är i alla fall jättenöjd med mina DD plus basar.
Och som du också säger att SVS ger mer bas för pengarna, och där kan jag väl hålla med, men när jag skulle köpa basar, och det gällde förresten resten också så var priset inte det stora problemet upp till en viss nivå, därför blev det dom grejerna jag har, jag vet inte om du har tittat men jag är nöjd i alla fall det spelar väldigt bra, och jag kan lova dig att när jag till exempel tittade på Godzilla så märktes det i rummet.
Ha det bra så länge
Postad 17 January 2014 - 16:50
Så, det är absolut inga dåliga subbar, det är bara priset som avskräcker. Men det är ju samma med procellas subbar, eller varför inte magicos nya fetmonster. Priset avskräcker!
Postad 28 January 2014 - 21:36
PC 13ultra med audessy xt32
PB 13ultra med audessy xt32
Velodyne DD15
Låtsas att dom kostar exakt samms
Postad 28 January 2014 - 21:46
och sist kommer dd15 då den är lite för liten för sitt element, orkar inte spela lika högt, kan inte spela lika djupt och distar betydligt mer vid högre volymer.
Postad 28 January 2014 - 22:35
vill du ha djupbas och extra volym så är det pb13ultra. pc13 ultra presterar likvärdigt dock, så det har mer att göra med vilken du har plats för. rekommenderar en minidsp med roomanalyzer ELLER en väldigt enkelt antimode. antimoden ställer in basen själv och gör att basen blir väldigt jämn och fin för någon som inte orkar mäta en jävla massa =)
och sist kommer dd15 då den är lite för liten för sitt element, orkar inte spela lika högt, kan inte spela lika djupt och distar betydligt mer vid högre volymer.
Är inte ute efter att spela så jätte högt (spl)
Vill att det ska låta så bra som möjligt till musik. Till film duger vilken som åt mig.
Fortfarande samma rangordning?
Postad 28 January 2014 - 23:01
jag skulle personligen inte köpa dd eftersom det är en för stor kompromiss med lådan i förhållande till elementet. elementet är helt enkelt för stort. skulle dom ta sin 12" dd-driver och köra in den i 15" så hade det nog låtit bättre.
Postad 29 January 2014 - 17:00
beror nog lite på musiken. spelar du elektronisk musik eller annan musik som går under 25-30hz så är svs det självklara valet. vid bas runt 40 hz eller över så misstänker jag att det är ganska dött lopp mellan subbarna. så svsen är fortfarande mer mångsidig och absolut det bättre valet, men med en anti mode i bagaget.
jag skulle personligen inte köpa dd eftersom det är en för stor kompromiss med lådan i förhållande till elementet. elementet är helt enkelt för stort. skulle dom ta sin 12" dd-driver och köra in den i 15" så hade det nog låtit bättre.
Fast dd15 har ju större låda än sb 13ultra. Visst DD är 15" men ultran är väl 13.5 " inte så stor skillnad.
DD har ju 133L om man räknar yttermått
Och SB 13ultra har 86.3L
DD är i yttermått 46.4 L större.
Redigerat av Unregistered49e83b02, 29 January 2014 - 17:05.
Postad 29 January 2014 - 17:00
Postad 29 January 2014 - 17:38
Har du platsen så jämför i så fall pb13u och dd15Fast dd15 har ju större låda än sb 13ultra. Visst DD är 15" men ultran är väl 13.5 " inte så stor skillnad.
DD har ju 133L om man räknar yttermått
Och SB 13ultra har 86.3L
DD är i yttermått 46.4 L större.
Envisa rykten!Jag har hört att SVS PC13 Ultra är en Proson Rumble 8 i annat format?
Förstår väl vem som helst som mätt elementet att det rör sig om en rumble 13?
Postad 29 January 2014 - 17:38
Du kan ju gå på DD18 annars. DD spelar riktigt snyggt, men SVS spelar lite högre. Man kan ju köpa en begagnad DD15 för samma pris som en ny PB13 U, och en begagnad DD18 kostar lite mer, men inte mycket.
Postad 29 January 2014 - 19:02
Har inte så mycket plats. 1 dd15 är på smärtgränsenHar du platsen så jämför i så fall pb13u och dd15
Envisa rykten!
Förstår väl vem som helst som mätt elementet att det rör sig om en rumble 13?
Nämnde det eftersom du menade att sb 13 var så bra men DD hade för liten låda.
Vill bara hitta rätt bas oavsett pris.
Postad 29 January 2014 - 19:08
har du plats för en pb13 ultra så kommer du absolut inte att bli besviken, det är en MONSTERSUB minst sagt. det spelar värre än dd15, lägre dist framför allt. det här har avhandlats massor av gånger i såna här trådar, men objektivt sett till mätningar så är pb13 ultra bättre. så enkelt är det. sätt en antimode på den så har du vansinnesbas för 20.000 kr.
Postad 29 January 2014 - 20:17
jag har hört dd10 och den spelar fint och sånt, men jag tycker att sb13 utklassar den på alla parametrar (om än att det är svårt att jämföra i två olika rum).
har du plats för en pb13 ultra så kommer du absolut inte att bli besviken, det är en MONSTERSUB minst sagt. det spelar värre än dd15, lägre dist framför allt. det här har avhandlats massor av gånger i såna här trådar, men objektivt sett till mätningar så är pb13 ultra bättre. så enkelt är det. sätt en antimode på den så har du vansinnesbas för 20.000 kr.
Har ju inte plats för pb tyvärr.
Sen kan man ju inte jämföra dd10 med sb 13 känns det som.
Dom jag vill jämföra är sb 13 ultra och DD 15plus
Postad 29 January 2014 - 20:31
För den kostar ju bra mycket mer än sb13.
men dd15 går bra?
Jag skulle nog hellre ta en dd15 än en sb13 om jag kunde köpa dom nya för samma pris
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Velodyne DD plus
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?