Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr"

500 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Velodyne DD-15 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
SVS PB13-Ultra (Subwoofers) 4 9.642856 (13) Inga priser
Cerwin Vega HFA-21SX (Subwoofers) 2 7.5 (1) Inga priser
XTZ 99 W12.18 ICE (Subwoofers) 6 9.458332 (23) Inga priser
SVS PC13-Ultra (Subwoofers) 6 8.999998 (6) Inga priser
SVS SB12-NSD (Subwoofers) 4 9.299998 (9) Inga priser
Klipsch SW-110 (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS PB12-Plus (Subwoofers) 6 9.307692 (12) Inga priser
Velodyne DD-15 Plus (Subwoofers) 9 8.75 (3) 69 900:-
REL Acoustics T-7 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
DALI Sub E-12 F (Subwoofers) 2 8.846152 (12) 9 998:-
Anthony Gallo Acoustics Classico CLS-10 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
40 relaterade trådar
Dali E-12F subwoofer, missljud, brummar och vinande (2 inlägg) 1 år sedan
XTZ 99 W12.18 ICE (167 inlägg) 2 år sedan
Velodyne DD plus (7 inlägg) 4 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
SVS PB13-ultra (1020 inlägg) 8 år sedan
SVS SB-12 NSD (119 inlägg) 8 år sedan
SvS Basar (540 inlägg) 8 år sedan
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg) 9 år sedan
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg) 10 år sedan
Någon som hört Dynavoice Thunder T-12 än? (92 inlägg) 10 år sedan
Motvilligt val av sub till musik (1 inlägg) 10 år sedan
Bästa subwoofer för film (398 inlägg) 10 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Musiksub, XTZ 12.18 ICE, Klipsch SW-115, Dynavoice Thunder T-12? (32 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
1 st Velodyne DD-15 Plus eller 2 st Monitor Audio Glod GXW-15? (63 inlägg) 12 år sedan
Utförsäljning SVS PB&SB12-NSD + Nya modeller! (3 inlägg) 12 år sedan
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg) 12 år sedan
Hur kopplar jag REL T7 (36 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
SVS SB12-NSD vs XTZ 99 W12.16 (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ w12.18 till pangpris! (64 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 13 år sedan
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg) 14 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med ny hembio. (4 inlägg) 14 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 15 år sedan
Cerwin Vega HFA-18SX (40 inlägg) 15 år sedan
NYA SVS SUBAR (112 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för pioneerfantast ( inlägg) 15 år sedan
Ett monster från Cerwin-Vega (38 inlägg) 16 år sedan
Velodyne DD-15 vs. DD-18 (51 inlägg) 17 år sedan
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för tommypeters (42 inlägg) 18 år sedan

Postad 27 March 2012 - 15:02

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag har en dd15+ och är grymt nöjd med den. Är som en helt annan sub om man jämför med den gamla dd15,iaf om man kollar till vad dom ändrat i den. Har inte hört den gamla dock. Den fixar allt jag matat den med hittills med bravur,i mitt rum,med mina högtalare och mina krav. Den är MKT bättre än min gamla REL stentor 3. Detta troligen pga möjligheten att integrera den simultant med frontarna. Suben känner av var frontarna faller av o ställer in sig efter det,en klockren funktion.
Men detta kommer väl dementeras som allt annat verkar göra här.

Håller med Karlsson,95 db bas är inte värst. Speciellt inte så lågt som 17 hz. Ju lägre frekvens desto mera måste basen ge om man öht ska märka av det. Örats känslighet faller kraftigt i basen eller hur man ska förklara det.
Sen så har Karlsson ett extremt potent system,som fixar nästintill PA nivåer med ytterst låg dist och samtidigt hög upplösning. Detta säger jag till er som vill se galleri vad han har för prylar.

Postad 27 March 2012 - 16:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag lyssnar inte på referensnivå kan jag nämna. Sök i forumet, finns massor i en diskussion jag hade med Joakim tidigare. Vad har priset med saken att göra?
Men som sagt, de flesta av er vill ha 125 dB 1-200 Hz +\- 0.01 dB låter det som, jag orkar inte.
Svs är bäst, äger allt och alla, alla andra tillverkare kan lägga ned. Nöjd Karlsson ?

Bara så att du vet, Karlsson äger inte ens SVS, han har det där Ino krafset.
Jag tycker det är roligt att du har hittat vad som passar dig, tycker du att dom är bättre så gör du det. Det är ju egentligen inte så mycket att orda om.

Postad 27 March 2012 - 16:10

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Bara så att du vet, Karlsson äger inte ens SVS, han har det där Ino krafset.
Jag tycker det är roligt att du har hittat vad som passar dig, tycker du att dom är bättre så gör du det. Det är ju egentligen inte så mycket att orda om.

+1

Postad 27 March 2012 - 18:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag lyssnar inte på referensnivå kan jag nämna. Sök i forumet, finns massor i en diskussion jag hade med Joakim tidigare. Vad har priset med saken att göra?
Men som sagt, de flesta av er vill ha 125 dB 1-200 Hz +\- 0.01 dB låter det som, jag orkar inte.
Svs är bäst, äger allt och alla, alla andra tillverkare kan lägga ned. Nöjd Karlsson ?

Tycker att 125dB är lite snålt..
Vill nog en bit över 130 i alla fall. :P

Postad 27 March 2012 - 19:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Priset har ju mycket med detta att göra! Om man får två st pb-13ultra för samma pris så får du ännu mindre dist/högre SPL förmåga + fördelen med basen i rummet.

SVS är inte bäst och ingen säger att det passar dig bäst. Men när vi talar om objektiva faktum så är det svårt att komma med felaktiga påståenden. Att du inte kan hålla en god ton säger väl det mesta om källan för dessa påståenden.

Postad 27 March 2012 - 20:58

_marantz_
  • _marantz_
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
bra bas stavas ....... Rockfordfosgate alltanat är diskanter :ph34r: :P

Tycker att 125dB är lite snålt..
Vill nog en bit över 130 i alla fall. :P

+ livet börjar vid 150 db :ph34r:

Postad 27 March 2012 - 22:01

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Rockford är bra men i bilar, har ägt såna men något som tyvärr knäcker dem är Soundstream X-pro12. Fast de knäcker även bilen tyvärr, tillsammans med Alpine mrp 650 om man kör ett sånt per bas då vill säga hehe. Nåja innomhus så vet jag inte är ju inte helt onöjd med mina, men de är klart man jagar ju ständigt efter bättre när pengarna finns. Och i höst/vinter kommer jag byta ut mitt från XTZ. Funderar lite på just SVS eller Sunfire, vilket som gräver djupast vet inte jag. Men enligt andra så ska ju SVS vara rätt bra, men vill nog åka och höra vad jag själv gillar först

mvh

Postad 27 March 2012 - 22:42

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
En dd15+ har några mer dB längst ned men tappar snabbare vid 60+ Hz så den är lägre tune:ad.
Corpsegrinder du säger att 95 dB är lågt vid 15-17 Hz...vad tror du din dd15+ levererar vid 15 Hz egentligen?
Kan upplysa om att det är under 95 dB vid 15 Hz utan room gain...bra så du vet.

Givetvis Karlsson är 4 pb13 ultra bättre än dd15 för film om man har plats....dock är det kraftig overkill...

Dd18+ > dd18 > dd15+ > dd15 > dd12+ osv
2 dd15 = dd18
2 dd12 = dd15
Etc

Lite förenklat men ändå. Det fick jag förklarat för mig av Rob på velodyne.

http://forums.audioh...15-faceoff.html

Redigerat av Daniel_75, 27 March 2012 - 22:46.

Postad 27 March 2012 - 22:54

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Visa det med mätningar, tack,

Det får du söka upp på egen hand ute på nätet, finns hur mkt som helst, bara att googla, det borde du väl klara av?

Postad 27 March 2012 - 23:08

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Sen så diskuterade iaf inte jag enbart SPL och dist, utan baskvalitet isig, och det innefattar inte alls bara SPL och dist siffror.

Tycker man det så varsegod!, men bas, karaktär, rumskoppling och följsamhet, integration är enligt mig absolut viktigast, och det är här jag påstår att SVS har motståndare som lätt kan anses prestera bättre.

@Karlsson, Finns dina egna mätningar att läsa på nätet genom ett enkelt google sök, eller kan du lägga upp dom här så man får se dom?

Postad 27 March 2012 - 23:12

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
@LifeHifiStyle

När du lyssnade på SVS lyssnade du hos Hembiobutiken i Stockholm då?

Sen så får du gärna svara på mina tidigare frågor också naturligtvis. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 27 March 2012 - 23:13.

Postad 27 March 2012 - 23:24

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
@brallson, Jag kallar inte folk som är SVS fanboys för amatörer alls, vart har du fått det ifrån?, jag skrev bara det att "vi, vanliga amatörer" på forum och som privatpersoner kan ta del av information på fel sätt eftersom vi inte är annat än just "amatörer" (sen kanske det finns ngn tex på detta forumet som kan klassas in i facket professionell?, men då kan du väl berätta det, så man slipper kalla dig för amatör :) )

Jag har lyssnat på pb13u på Hembiobutiken och hemma hos två av mina vänner, som numera äger dessa subbar, den ena personen ifråga äger 1st och den andra äger 2st pb 13u, personen som äger 2st ska snart sälja, så om ngn är intresserad så skriv ett PM.

Postad 27 March 2012 - 23:39

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Sen så diskuterade iaf inte jag enbart SPL och dist, utan baskvalitet isig, och det innefattar inte alls bara SPL och dist siffror.

Tycker man det så varsegod!, men bas, karaktär, rumskoppling och följsamhet, integration är enligt mig absolut viktigast, och det är här jag påstår att SVS har motståndare som lätt kan anses prestera bättre.

@Karlsson, Finns dina egna mätningar att läsa på nätet genom ett enkelt google sök, eller kan du lägga upp dom här så man får se dom?

Det som förvånar mig mest är att du gillar Sunfires basar. Dom har ju precis dom egenskaper du inte vill att en bas ska ha. Om du med USA-bas menar en fläskig bas med imponatorljud är det just det som kännetecknar Sunfire.

Svs har jag fortfarande inte lyssnat på, men måste ta mig iväg på en provlyssning snart.

Postad 27 March 2012 - 23:51

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Nja, Sunfires senaste Signature EQ serie går inte av för hackor, vi snackar faktiskt grym kvalitet, med kraft och djup, även väldigt bra rumskoppling.

Dom flesta som dissar Sunfires basar, tänker på texter dom har läst på nätet om dom gamla modellerna som kom på 90-talet, dessa subbar var/är oxå relativt bra, men går inte att jämföra mot den senaste EQ modellen.

Tycker verkligen du ska åka och lyssna på SVS, jag tror fler och fler folk tillslut kommer att inse att SVS faktiskt inte är mer än en vanlig subb som alla andra, vilken man väljer ska öronen avgöra, inte texter och hype på internet.

Kan ju tillägga att även jag står inför subbas köp och har själv inte helt avfärdat SVS, men det troligaste är nog att jag inte går på SVS efter det jag hört hittills.

Postad 28 March 2012 - 01:09

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

@brallson, Jag kallar inte folk som är SVS fanboys för amatörer alls, vart har du fått det ifrån?

Sen att SVS är överhypade är inte så mkt att orda om, så blir det när "amatörer" skriver fritt på forum

Det hade inte så mycket med min poäng att göra iofs. :)

jag skrev bara det att "vi, vanliga amatörer" på forum och som privatpersoner kan ta del av information på fel sätt eftersom vi inte är annat än just "amatörer" (sen kanske det finns ngn tex på detta forumet som kan klassas in i facket professionell?, men då kan du väl berätta det, så man slipper kalla dig för amatör :) )

Precis, det är ju nästan uteslutande amatörer här inne (med några få undantag från säljare och representanter från olika butiker ). Du antydde ju om att det var många som just hade tagit del av informationen om SVS på "fel sätt". Så jag undrade bara varför dina upplevelser skulle väga tyngre än någon med upplevelser utav SVS. :)

Jag har lyssnat på pb13u på Hembiobutiken och hemma hos två av mina vänner, som numera äger dessa subbar, den ena personen ifråga äger 1st och den andra äger 2st pb 13u, personen som äger 2st ska snart sälja, så om ngn är intresserad så skriv ett PM.

Ok, lyssnade nyligen hos Hembiobutiken i Stockholm. Jag vill nästan varna folk för att lyssna där. Det rummet var verkligen gräsligt. Ett utav dom absolut värsta rum jag lyssnat i. Frekvenskurvan måste vara krokigare än Höga Kustens klippor. Extrema resonanser och utsläckningar samt en hemsk efterklang. Den som lyssnar där inne måste verkligen vara medveten om detta.

Grymt bra rum ur bildsynpunkt. Med ljudligt så är det verkligen inte bra. :(

Postad 28 March 2012 - 01:45

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Förstå mig gärna rätt.

Mina upplevelser väger inte tyngre än ngn annans, utan jag säger bara att när en svensson/vanlig amatör för höra/läsa/se VÄLDIGT mkt positiva omdömen (ifrån andra amatörer) om en viss produkt (i detta fallet SVS) så tar nog dessa personer åt sig det "rakt av", utan att faktiskt veta om det verkligen ligger till så, och då även hur SVS isig presterar mot andra märken/subbar.

Det var detta jag menade på, förstår du mig nu? (alltså---> "alla" påståenden på detta forum om hur SVS subbarna presterar kommer ju ifrån amatörer)

Angående Hembiobutikens rum i Sthlm, så tycker jag det är konstigt, för det låter lika illa (rummet, eller just SVS) i Hembiobutikens rum i Göteborg :) )

Tråkigt och dåligt när inte butikerna kan dema produkter på ett mer korrekt sätt.

Redigerat av LifeHiFiStyle, 28 March 2012 - 01:49.

Postad 28 March 2012 - 06:20

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Lustigt att ÄVEN denna tråden blir en SVS vs DD när inte Hemabiotidningen änns testade nån Velodyne.....va det inte hemmabios test denna tråden skulle handla om? finns redan MÄNGDER med SVS vs DD trådar........

Postad 28 March 2012 - 08:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Givetvis Karlsson är 4 pb13 ultra bättre än dd15 för film om man har plats....dock är det kraftig overkill...

:lol:

Postad 28 March 2012 - 12:43

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden ? Så fort någon frågar om subval eller ens nämner ordet "sub" i detta forum så skrivs det SVS alltid av någon ****** oavsett budget, storlek etc. Så varför kan man inte leka lite ****** med DD serien också ? Jag bara lär mig av alla andra och vill nyansera diskussionen lite.
Faktum är att det finns många bra subbar där ute, SVS är inte bäst på något sätt men prisvärd. Dock får man vad man betalar för anser jag och det finns saker som en SVS saknar, liksom att den fysiska storleken inte alltid går att få in i ett rum och integrera den snyggt med övriga möblemanget. Sedan upplever jag den inte lika vass till musik själv.

En SVS PB13U är inget dåligt köp det har jag aldrig sagt men den har sina begränsningar. Jag lyssnade på många subbar innan jag slog till och det fanns flera alternativ som jag listade men det föll på DD för mig av lite olika anledningar.

För att summera min personliga åsikt:

För film: (styrka längst ned och extrem SPL, dist inte "så noga")
4xPB13U

För musik: (snabb, tajt, integrerar bra med frontar, låg dist, bra SPL men inte extrem)
2x DD-18+ alt JL Audios bättre (minns inte namnet nu)

"Budget" alternativ:
Epik Empire
DT Supercube Reference
Sunfire True
SVS SB-13 alt PB12Plus
XTZ 18.12

Har läst att Elemental Design skall vara extrema för film men det är inget man kan provlyssna, liksom Rythmic skall vara hyfsade för musik, inget som säljs här heller tror jag tyvärr.

Postad 28 March 2012 - 13:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är inte bara bättre för film utan så klart även för musik. Det är knappast overkill för någon som vill ha bra med headroom och vill få till en jämn och bra bas i rummet.
Men som jag sa, priset är ju så klart viktigt eftersom om man har en viss mängd pengar så kanske man vill få ut det mesta av det.

Det får du söka upp på egen hand ute på nätet, finns hur mkt som helst, bara att googla, det borde du väl klara av?

Tack, ditt svar gav det jag redan visste, att du inte har någon källa. Det finns flera tidigare mätningar publicerade där SVS smiskar Velodyne, om vi talar objektivt mest för pengarna.

För att summera min personliga åsikt:

För film: (styrka längst ned och extrem SPL, dist inte "så noga")
4xPB13U

För musik: (snabb, tajt, integrerar bra med frontar, låg dist, bra SPL men inte extrem)
2x DD-18+ alt JL Audios bättre (minns inte namnet nu)

Bra att du skrev din personliga åsikt. Jag går inte på myten om "filmbas" och "musikbas". Jag hade valt 4 st pb13 om valet stod mellan de och Velodyne/JL audio.

Postad 28 March 2012 - 13:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Daniel, varför så upprörd?

För jag kan tycka (om vi nu ska ta just SVS vs Velodyne frågan) att båda sidor isåfall är lika hårdnackade fläktpojkar för att vara ärlig. Lite som att båda sidor har varsitt glashus dom kastar stenar i på egen hand.

Man kan ju inte gapa om att SVS är överhypat och att alla som tycker om dom är fläktpojkar och hjärntvättade etc för att sedan klaga på att ni som tycker Velodyne är bättre inte får tycka det här på forumet utan bevis och blir påhoppade...

Kan bara inte alla få tycka som dom tycker utan att det ska bli ett korståg åt ena eller andra hållet?

Sen kan jag inte låta bli att undra hur många ggr du har lagt ner denna diskussion men ändå fortsätter. :rolleyes:

Jag stänger denna diskussion ännu en gång från min sida med att säga att jag lyssnade på sjukt många subbar inkl svs och de jag har nu lät bäst allt sammanvägt. Priset var ingen faktor i mitt beslut denna gång.

Jag har skrivit spaltmeter om det i forumet tidigare och lagt ned nu pga saker jag nämnt tidigare, ger inget att debattera det längre.

Med nästan religös övertygelse hos många är det svårt att diskutera SVS seriöst i detta forum, jag har lagt ned i allafall. //Icke fanboy

Redigerat av masse70, 28 March 2012 - 13:45.

Postad 28 March 2012 - 13:45

mbquart
  • mbquart
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Har frågat förut och gör det igen. Skulle vara jättekul att veta vad du Karlsson har för setup.

Postad 28 March 2012 - 14:05

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag har aldrig sagt att min Dd+ spelar mer än 95 db utan roomgain vid 15 hz,har jag det?
95 db vid 15 hz ÄR lite,oavsett vad den suben jag råkar ha presterar där...
Det jag däremot har sagt,är att den fixar det jag matat den med hittills,finns inte mkt varken musik eller film som har mkt energi vid 15 hz,inte av det jag har hemma iaf. Och skulle jag ha råd skulle jag gärna ha minst 8 st DD18+ här hemma. Det kan aldrig bli overkill i basen anser jag,liksom många andra. Men just i min situation just nu spelar jag aldrig speciellt starkt,så spl-förmågan räcker mer än väl med en DD15+,även om 2 hade varit bättre för att få jämnare bas i hela rummet. Och vad spelar det för roll egentligen utan roomgain? Jag har ju roomgain här eftersom jag bor ju inte på en fotbollsplan...

Skillnaden mellan dd och + är att + har ett helt annat underhängt element,bättre dsp o steg,och bättre stagad låda,samt att lådan inte är kubisk. Enligt Jörgen på ultimate så borde den inte heta dd ÖHT för det är som en helt annan sub om man jämför med gamla.

Hur "tunar" man en sub lägre när lådan är sluten? Det man gör är att puckla på med DSP och effekt i ett extremt element för att kompensera för den lilla lådan,om det är det du menar med tuna så är jag med.
Att den faller vid 15 hz är ju heller inte konstigt,eftersom den har ett högpassfilter vid 15 hz,för att undvika extrema konutslag. Det går dock att välja bort om man vill.

En dd15+ har några mer dB längst ned men tappar snabbare vid 60+ Hz så den är lägre tune:ad.
Corpsegrinder du säger att 95 dB är lågt vid 15-17 Hz...vad tror du din dd15+ levererar vid 15 Hz egentligen?
Kan upplysa om att det är under 95 dB vid 15 Hz utan room gain...bra så du vet.

Dd18+ > dd18 > dd15+ > dd15 > dd12+ osv
2 dd15 = dd18
2 dd12 = dd15
Etc

Lite förenklat men ändå. Det fick jag förklarat för mig av Rob på velodyne.

http://forums.audioh...15-faceoff.html

Postad 28 March 2012 - 14:12

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Det är inte bara bättre för film utan så klart även för musik. Det är knappast overkill för någon som vill ha bra med headroom och vill få till en jämn och bra bas i rummet.
Men som jag sa, priset är ju så klart viktigt eftersom om man har en viss mängd pengar så kanske man vill få ut det mesta av det.

Tack, ditt svar gav det jag redan visste, att du inte har någon källa. Det finns flera tidigare mätningar publicerade där SVS smiskar Velodyne, om vi talar objektivt mest för pengarna.

Bra att du skrev din personliga åsikt. Jag går inte på myten om "filmbas" och "musikbas". Jag hade valt 4 st pb13 om valet stod mellan de och Velodyne/JL audio.

Jodå, det finns mängder utav källor ute på nätet, jag skrev bara det att du får söka upp det själv.

Du säger att det finns en massa tester där SVS smiskar Velodyne, snackar du om SPL förmåga och dist då enbart eller?

Har du själv lyssnat på SVS ens? och då menar jag om du har lyssnat ordentligt på SVS?

Sen så svarade du inte på mina frågor, men du kommer väl skriva att du inte sett ngn fråga?

Har frågat förut och gör det igen. Skulle vara jättekul att veta vad du Karlsson har för setup.

Ja med mätningar tack!

Redigerat av LifeHiFiStyle, 28 March 2012 - 14:16.

Postad 28 March 2012 - 14:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jodå, det finns mängder utav källor ute på nätet, jag skrev bara det att du får söka upp det själv.

Sen så svarade du inte på mina frågor, men du kommer väl skriva att du inte sett ngn fråga?

Nej, mina finns det inga mätningar på, vad jag vet.
Vilka mängder av källor? Visa.

Enligt prisjakt kostar en DD15+ 39,990kr och två st SVS pb13ultra 37,980kr.

Postad 28 March 2012 - 14:25

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Nej, mina finns det inga mätningar på, vad jag vet.

Enligt prisjakt kostar en DD15+ 39,990kr och två st SVS pb13ultra 37,980kr.

Vad är det med det? priset menar jag?

Du kan inte utgå ifrån dig själv hela tiden, en person som tycker att en Velodyne DD15+ presterar bättre än SVS PB13u, värdesätter ju Velodynen mer oxå.

Du verkar enbart utgå ifrån det som är billigast men samtidigt klarar av höga SPL.

Man ser dig aldrig prata om subbens kvalitet i basljudet, hur den kan integreras med övriga högtalare, hur den kopplar rummet osv.

Men detta tror du kanske att SVS pb13u klarar bäst iom att den kan spela djupt och högt?

Spelar dina egna basar bättre än 2st SVS pb13u på papperet?

Redigerat av LifeHiFiStyle, 28 March 2012 - 14:27.

Postad 28 March 2012 - 14:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Får visst återupprepa mig, kanske försvann i "all" text.

Postad 28 March 2012 - 14:29

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Får visst återupprepa mig, kanske försvann i "all" text.

Jasså du vill leka dagis.

Fattar du inte vad jag skriver?, sök upp det själv om du vill se.

Mina frågor vågar du inte svara på eller?

Edit: http://www.hometheat...ew.html?start=2

Kolla in dessa siffror och prestanda på den lilla JL Audio F113, makalöst kompetent även gentemot en pb13u.

Och rent ljudkvalitetsmässigt så slår den SVS på alla punkter.

Redigerat av LifeHiFiStyle, 28 March 2012 - 14:36.

Postad 28 March 2012 - 14:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
F113: 36,900kr

http://www.hometheat...athom-f113.html

SVS PB13ultra: 18,990kr
http://www.hometheat...20-hz-tune.html

För ungefär halva priset så ger SVS ungefär 5dB mer SPL under 50 hz än F113. Och rejält lägre dist i SVS, speciellt under 50 hz.

Redigerat av MKarlsson74, 28 March 2012 - 14:51.

Postad 28 March 2012 - 15:21

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Bra tester han gör Finnen. Speciellt om man läser hans kommentarer också. Han gillar ju verkligen
den där F113. Men fy *** vad dyrt. <_<

Redigerat av Bongo_Mongo, 28 March 2012 - 15:22.

Postad 28 March 2012 - 15:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Juppz, synd att han sluta med det.

Postad 28 March 2012 - 15:45

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
:)

Dock så LÅTER F113 annorlunda gentemot SVS, men det spelar väl ingen roll?

Jaja, jag får oxå lov att lämna tråden tillsvidare iaf.

Postad 28 March 2012 - 15:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Självklart den låter annorlunda, den kommer t ex skapa mer dist som kommer påverkar upplevelsen.

Postad 28 March 2012 - 16:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
En sån här, plus ett EP2500, plus en mini-DSP klarar sej klart under dessa 18.990 som en SVS PB13u kostar. :) Inklusive byggmaterial.
Dom två centimetrarna damm över allting får man på köpet !! :D Bifogad fil  biorum 017.jpg   4.21MB   6 Antal nerladdningar

Redigerat av Bakerman, 28 March 2012 - 16:52.

Postad 28 March 2012 - 17:15

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Dom två centimetrarna damm över allting får man på köpet !! :D Bifogad fil  biorum 017.jpg   4.21MB   6 Antal nerladdningar

Damm? För dåligt ljudtryck i rummet om man inte flyttar damm... :P

Postad 28 March 2012 - 17:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det är ju inga mängder framför elementet... ;)

Postad 28 March 2012 - 18:34

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hur går det för dig bagarn med dina monsterbasar? Blev det nåt bättre med Pl380 stegen? Sen en annan sak,var köper man de basar du har? Finns det återförsäljare i sverige? om man skulle få nåt ryck nån gång o köra lite diy...

Postad 28 March 2012 - 19:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag svara på det i min tråd istället så behöver vi inte fortsätta gå OT i den här. :)

Postad 28 March 2012 - 21:05

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Denna tråd är rätt OT redan... :)

Postad 28 March 2012 - 21:35

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Om vi ska gå till baks till ämnet då? Hur skulle ni velat att testningen skulle genomfört/vilken data hade benhöft vara med för att få en större insikt i hur "bra" subbarna är i jämförelse med varandra?

Postad 29 March 2012 - 06:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"benhöft"?
:) Det är ju så man skulle döpt sin avatar..hehe.

Postad 29 March 2012 - 08:12

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag tycker faktiskt hela testat suger om jag ska vara riktigt ärlig. Jag menar, hur rättvist är det att man jämför 2 subbar mot en, eller XTZ Roomanalyzer tillsammans med 2 subbar osv.. Visst testet handlar ju om bäst bas för 15.000kr och inte bäst subwoofer/woofrar för 15.000, men det blir ändå lite märkligt för det är ju just subbarna dom borde bedömma. Sen undrar jag egentligen vad XTZ room analyzer har med ljudet å göra, den gör väl om jag förstått det rätt endast en analys av rummets akustik och kommer med placeringsförslag.. hade det då inte varit intressant om dom gick in just på den biten hur dom placerat subbarna.. Jag menar, man kan ju få samma resultat utan room analyzer bara man jobbar med placeringen.

Postad 29 March 2012 - 09:13

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Nu var det ju inte så att de använde Room Analyzer för att hitta den bästa placeringen utan den var mer som en bonus, bara för att det rymdes i budgeten. Då var det ju i så fall mycket mer orättvist att de använde en Anti-Mode 8033 tillsammans med Gallo subben, den borde de ha använt till alla subbar så länge den rymdes i budgeten. Mycket märkligt.

Ang, två subbar så borde de även gjort en bedömning med bara 1st också helt klart...

Postad 29 March 2012 - 09:52

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Nu var det ju inte så att de använde Room Analyzer för att hitta den bästa placeringen utan den var mer som en bonus, bara för att det rymdes i budgeten. Då var det ju i så fall mycket mer orättvist att de använde en Anti-Mode 8033 tillsammans med Gallo subben, den borde de ha använt till alla subbar så länge den rymdes i budgeten. Mycket märkligt.

Ang, två subbar så borde de även gjort en bedömning med bara 1st också helt klart...

Jo, det luktar snarare reklam så det stänker om det, för Room Analyzer alltså.. Ja precis, att ha med en Anti-Mode blir ju ännu mer orättvist. Den har man ju hört kan göra enorm skillnad i vissa rum. En sub utan någon form av EQ är ju precis lika placeringskänlig som en del högtalare för att kunna låta optimalt, så för att göra en rättvis bedömning av en sub så borde ju verkligen alla placeras just optimalt i rummet.. Annars kan ju en sub för 50.000kr precis som högtalare för 100.000kr låta som skit.. Dessvärre läser man sällan om det i tidningar..

Postad 29 March 2012 - 10:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nja, det beror ju lite på. Om det var, som du sa, bästa bas för en viss summa, så är det okej. Men då skulle man även kanske funderar över att ta med någon DIY i priset.
Jag tycker det är bra att fler och fler får upp ögonen med fördelen att ha fler än en basmodul.

Postad 29 March 2012 - 11:24

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Kollar man bäst för 15 k är ju testet helt rättvist.
Många här propagerar ju för fler subbar och då är det ju givet att kolla om en för 15 k eller två för 7.5 k styck ger bäst.

Room analyzer är ju en hjälp att mäta vad du får för resultat av möblering och flytt av subbar, det är nog svårt för många att göra med öronen.

Hade jag fått bestämma hade man även slängt in 4-8 billiga subbar för att jämföra, vore kul.

Även som Karlsson säger hade DIY varit kul även om 99% väljer bort det oavsett.

Redigerat av Unregistered7444adce, 29 March 2012 - 11:25.

Postad 29 March 2012 - 11:41

Unregisteredd0294629
  • Unregisteredd0294629
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Kanske hade varit bättre att jämföra de två billigare inte bara mot en ensam dyr, utan också två dyra. På så sätt ryms ju både bäst för priset, och bäst oavsett pris, både kan ju vara intressant.

Postad 29 March 2012 - 11:56

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Ja eller så jämför man helt enkelt endast 2 billiga subbar i ett märke mot en dyr i samma märke, det om något blir väl mer en rättvis jämförelse.. I detta test har man ju slängt in Room analyzer samt Antimode, då kunde man ju lika bra slängt in absorbenter m.m. Nah, halvdant test enligt mig..

Redigerat av Mikael_80, 29 March 2012 - 11:58.

Postad 29 March 2012 - 14:11

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Ingen som tycker det är konstigt att karlsson inte svarade på en enda fråga som ställdes högre upp i tråden, och han ville heller inte beskriva sin egen anläggning i bas-området?

Jag undrar varför karlsson? tunnelseende?

Postad 29 March 2012 - 15:03

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Ingen som tycker det är konstigt att karlsson inte svarade på en enda fråga som ställdes högre upp i tråden, och han ville heller inte beskriva sin egen anläggning i bas-området? Jag undrar varför karlsson? tunnelseende?

Karlsson verkar välja de frågor han svarar på med omsorg, och det är väl knappast första gången han gör så =)

Redigerat av Mikael_80, 29 March 2012 - 15:05.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.