Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson's nya hemmabioprojjar år 2012.

340 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 December 2012 - 19:27

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Jorå svenska manualer följer med vid köpet , dock endast på cd så det blir att printa 100 sidor om man vill ha det på papper

Postad 04 December 2012 - 20:00

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Trodde inte det fanns Svenska manualer att ladda ned men det gjorde det tydligen.
http://www.epson.se/...atesite/support

Postad 14 December 2012 - 00:44

zamson
  • zamson
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Funderar på att uppgradera till TW8100 från min nuvarande TW700. Vore intressant att höra fler intryck från er som köpt hem den!

Postad 14 December 2012 - 09:59

Hampan
  • Hampan
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag tycker den är bra.

Min första proj. Kör ca 95" mot vit vägg då jag inte köpt duk ännu, men jag tycker det blir väldigt bra bild.

Tyst är den också... väldigt tyst.
Eftersom jag kör mot väggen så har jag inte pillat något på inställningarna utan kör den i bio läget.

Ska köpa duken i januari lär bli ännu bättre då.

3D har jag inte testat alls.

Lycka till!

Postad 14 December 2012 - 10:54

Unregistered2edc792e
  • Unregistered2edc792e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kan bara nämna att vi har kört en del 3D på min react III med goda vänner och till och med guldfiskarna undrar varför våra gäster sitter med öppna munnar i 2 timmar. :D

Postad 14 December 2012 - 11:16

Hampan
  • Hampan
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Skönt att höra Christian då det är en react duk jag ska köpa

Vilket märke är de på din duk?

Postad 14 December 2012 - 11:18

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Kan säga till alla som funderar på att byta från TW700 till TW5910 att oj oj vilket lyft!

Har ganska mörkt rum ändå och nu då det är vinter här uppe så är mörkläggning det minsta man behöver fundera på!

Den är ljusstark men på ett bra sätt skulle jag vilja säga! Gämförde för skoj skull med min TW700 innan jag skickade iväg den och då såg man verkligen skillnad på skärpan samt att den ger ett mer tryck i färgerna!

Nu brukar vi ha någon lampa på så jag kommer nog aldrig helt mörklägga mer då det inte behövs.

Har även tak monterat den nu!

Kör den på 4,2 meters avstånd på en 104" kingpin duk och tycker det funkar ypperligt!

Gick dock fram igår och började inspektera pixlarna, och då jag har framme menyn ( Vit text ) så upptäckte jag en grejj, vet ej om det har med fokusen att göra men får då inte till det med fokus, det urartar sig som så att då man tittar på pixlarna så kan man se att det vita flyter ut åt ena sidan ( vänster sida ), är det jag upplever en bieffekt av att den är så pass ljusstark eller är det något annat som jag missat då jag monterade den i taket?

Vet ej om jag hade det problemet innan jag takmonterade den, ska plocka ner den sen och kolla.

Detta upplever jag inte då jag sitter i soffan utan enbart då jag går fram och ser på duken.

Tacksam för tips på detta! :)

Postad 14 December 2012 - 14:21

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0
såg nån video om 6100 eller 6000 som dom hade ställt på en hylla i axelhöjd, visste inte att det gick med dom att ha så. trodde man var tvingad till takmontering av dom. det är väl ingen lensshift på dom.

Postad 14 December 2012 - 14:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

såg nån video om 6100 eller 6000 som dom hade ställt på en hylla i axelhöjd, visste inte att det gick med dom att ha så. trodde man var tvingad till takmontering av dom. det är väl ingen lensshift på dom.

Det går inte heller, så videon du har sett är i så fall missvisande. Om du inte har en tandläkarmottagning och vill ha bilden i taket förstås :huh:

Sen kan man förstås tilta projektorn och keystonekorrigera, men det blir en rätt kraftig försämring av både bild och proportionerna om man ligger så mycket fel.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 14 December 2012 - 14:59.

Postad 14 December 2012 - 15:31

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Inte helt säkert, jag har också sett proj Epson utan lensshift i axelhöjd då bildens överkant ligger där också, men då har man lagt den upp o ner i en "vagga" eller fixerat den med formad frigolit så den ligger rakt

Postad 14 December 2012 - 17:27

Unregistered2edc792e
  • Unregistered2edc792e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Skönt att höra Christian då det är en react duk jag ska köpa

Vilket märke är de på din duk?

Euroscreen react III från Draper ramspänd 113" är som att titta ut genom ett fönster
Med vänlig hälsning, C.

Postad 14 December 2012 - 21:00

Hampan
  • Hampan
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Euroscreen react III från Draper ramspänd 113" är som att titta ut genom ett fönster
Med vänlig hälsning, C.

Nice!

Hur långt ifrån duken har du projen för att få ut 113"?

Trevlig helg!

Postad 14 December 2012 - 23:12

Unregistered2edc792e
  • Unregistered2edc792e
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Runt 3,8m
Trevlig helg själv !

Postad 14 December 2012 - 23:44

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Runt 3,8m
Trevlig helg själv !

Hur mycket kostade den tro?

Postad 15 December 2012 - 09:51

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 1
Tråden handlar om Epsons nya projar, starta nya trådar när ni disk dukar, tack

Postad 19 December 2012 - 10:03

ergun
  • ergun
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Den största skillnaden mellan 6000-serien och 6100-serien är glassögon...De nya glasögonen har en ökad uppdateringsfrekvens från 240Hz till 480Hz....mjukare och finare bild i 3d

Redigerat av ergun, 21 December 2012 - 08:44.

Postad 19 December 2012 - 13:25

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 1
Nopp även 480 på 6000,däremot är skillnaden ir och radio

Postad 21 December 2012 - 08:45

ergun
  • ergun
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
dem nya glassögon rf skulle inte passa på 6000-serien eller hur??

Redigerat av ergun, 21 December 2012 - 08:45.

Postad 21 December 2012 - 09:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

dem nya glassögon rf skulle inte passa på 6000-serien eller hur??

Nej.

Mvh

Postad 21 December 2012 - 12:36

fattaren
  • fattaren
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Kan säga till alla som funderar på att byta från TW700 till TW5910 att oj oj vilket lyft!

Har ganska mörkt rum ändå och nu då det är vinter här uppe så är mörkläggning det minsta man behöver fundera på!

Den är ljusstark men på ett bra sätt skulle jag vilja säga! Gämförde för skoj skull med min TW700 innan jag skickade iväg den och då såg man verkligen skillnad på skärpan samt att den ger ett mer tryck i färgerna!

Nu brukar vi ha någon lampa på så jag kommer nog aldrig helt mörklägga mer då det inte behövs.

Har även tak monterat den nu!

Kör den på 4,2 meters avstånd på en 104" kingpin duk och tycker det funkar ypperligt!

Gick dock fram igår och började inspektera pixlarna, och då jag har framme menyn ( Vit text ) så upptäckte jag en grejj, vet ej om det har med fokusen att göra men får då inte till det med fokus, det urartar sig som så att då man tittar på pixlarna så kan man se att det vita flyter ut åt ena sidan ( vänster sida ), är det jag upplever en bieffekt av att den är så pass ljusstark eller är det något annat som jag missat då jag monterade den i taket?

Vet ej om jag hade det problemet innan jag takmonterade den, ska plocka ner den sen och kolla.

Detta upplever jag inte då jag sitter i soffan utan enbart då jag går fram och ser på duken.

Tacksam för tips på detta! :)

Har du provat 2d till 3d funktionen. omdömme på det.

Postad 21 December 2012 - 19:17

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Har du provat 2d till 3d funktionen. omdömme på det.

Har tyvärr inte skaffat mig 3d glasögon ännu.

Tänkte dra upp mitt problem igen med projektorn då jag montera den i taket
Får ju inte till skärpan! Har jag den rättvänd på en bänk på samma avstånd så
har jag inte detta problem!

Bifogar en bild för att höra om någon mer varit med om detta bekymmer, har
även skickat frågan till Epson så får man se vad dom säger annars.

Inte den bästa bilden men det syns iaf.

Bifogad fil(er)

Postad 21 December 2012 - 19:23

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Det är nog när du använder mycket lensshift som det blir lite oskarpt. Projektorn behöver monteras längre ned, gärna inom bildens höjd, för att prestera optimal skärpa.

Mvh

Postad 21 December 2012 - 23:48

isjakt
  • isjakt
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Tänkte dra upp mitt problem igen med projektorn då jag montera den i taket
Får ju inte till skärpan! Har jag den rättvänd på en bänk på samma avstånd så
har jag inte detta problem!

Bifogar en bild för att höra om någon mer varit med om detta bekymmer, har
även skickat frågan till Epson så får man se vad dom säger annars.

Inte den bästa bilden men det syns iaf.

Intressant. Jag är också ägare av en 5910 och upplever liknande problem med skärpan, som är väldigt ojämn över bilden (syns tydligast när man projicerar svart text på vit bakgrund, typ utforskaren i Windows).
Jag har en pågående mailkonversation med Epsons support ang detta.

Min misstanke är att lampan belyser lcd-panelen ojämt (lampor är runda, paneler rektangulära). Då lampan är så pass ljusstark så påverkar detta kontrasten, som ger en spökskugga på vissa delar av bilden, medans skärpan är perfekt på andra, mindre belysta delar av bilden.

Bara en teori än så länge. Inväntar svar från Epson och hoppas på att jag har fel och att min projektors optik är defekt.

Men stämmer min teori så åker den tillbaks omedelbart.

Projektorn är takmonterad, horisontellt centrerad och i nivå med dukens överkant. Använder därför såklart ingen keystone-justering.

Någon med storebröderna som upplevt liknande problem?

Postad 22 December 2012 - 00:29

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Det är nog när du använder mycket lensshift som det blir lite oskarpt. Projektorn behöver monteras längre ned, gärna inom bildens höjd, för att prestera optimal skärpa.

Mvh

Använder ingen keystone justering alls har projektorn monterad i samma höjd som överkant av duken, har stängt av all keystone alternativ som finns!
Det som är intressant är att den upplevs som suddig bilden och jag stör mig nått kopiöst på detta.. provade
även montera ner den och ställa den på en kartong på samma avstånd som när jag har den i taket och
då får jag till en helt annan skärpa! Det är som att jag sätter på mig ett par glasögon. Det är den skärpan jag upplevde då jag skrev mitt utlåtande här, så jag
undrar om det är nått med att den inte går att ha upp å ner eller vad?? blir fan inte klok på det.

Eller att den själv gör nån keystone i läget när man takmonterar...vad vet jag.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 22 December 2012 - 00:34.

Postad 22 December 2012 - 00:37

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Intressant. Jag är också ägare av en 5910 och upplever liknande problem med skärpan, som är väldigt ojämn över bilden (syns tydligast när man projicerar svart text på vit bakgrund, typ utforskaren i Windows).
Jag har en pågående mailkonversation med Epsons support ang detta.

Min misstanke är att lampan belyser lcd-panelen ojämt (lampor är runda, paneler rektangulära). Då lampan är så pass ljusstark så påverkar detta kontrasten, som ger en spökskugga på vissa delar av bilden, medans skärpan är perfekt på andra, mindre belysta delar av bilden.

Bara en teori än så länge. Inväntar svar från Epson och hoppas på att jag har fel och att min projektors optik är defekt.

Men stämmer min teori så åker den tillbaks omedelbart.

Projektorn är takmonterad, horisontellt centrerad och i nivå med dukens överkant. Använder därför såklart ingen keystone-justering.

Någon med storebröderna som upplevt liknande problem?

Det är som du säger att det blir en spökskugga...Provat ha din på ett bord?

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 22 December 2012 - 00:38.

Postad 22 December 2012 - 09:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Använder ingen keystone justering alls har projektorn monterad i samma höjd som överkant av duken, har stängt av all keystone alternativ som finns!
Det som är intressant är att den upplevs som suddig bilden och jag stör mig nått kopiöst på detta.. provade
även montera ner den och ställa den på en kartong på samma avstånd som när jag har den i taket och
då får jag till en helt annan skärpa! Det är som att jag sätter på mig ett par glasögon. Det är den skärpan jag upplevde då jag skrev mitt utlåtande här, så jag
undrar om det är nått med att den inte går att ha upp å ner eller vad?? blir fan inte klok på det.

Eller att den själv gör nån keystone i läget när man takmonterar...vad vet jag.

Jag skrev lensshift, inte keystone...Prova att justera upp bilden mot taket med lensshiften när projektorn är takmonterad för att se om problemet minskar.

Blir det ingen skillnad så prova att lägga projektorn upp o ned på bordet som du testade innan för att testa om det gör någon skillnad.

Prova att skjuta bilden med olika vinklar mot duken.

Felet kan ligga på flera ställen så du måste använda uteslutningsmetoden. Jag har sett detta många ggr tidigare o det brukar alltid vara vid användning av mycket lensshift det uppkommer, sen försvinner det om man placerar projektorn i centrum av bildhöjden.

Mvh

Postad 22 December 2012 - 09:26

kloakdrutt
  • kloakdrutt
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag skrev lensshift, inte keystone...

Mvh

TW-5910 har väl inte nån lensshift?

Postad 22 December 2012 - 09:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

TW-5910 har väl inte nån lensshift?

Sorry, fick för mig att första frågeställaren hade en TW8100.

Mvh

Postad 22 December 2012 - 10:25

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Sett både 5910 och 6100 takmonterade utan skärpeförluster,stäng av all extra superskärpa t
unna linjet skärpa och tjockalinjer skärpa

Postad 22 December 2012 - 16:15

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Allt lull lull är av! Har idag igen provat ha den på ett bord både vanligt och upp och ner! Så fort jag sätter den upp och ner så blir det som utdragen text till vänster, vanligt ståendes är det hur bra som helst! eller kanske inte nu 100 men det är helt klart så skarpt som jag tror det kan bli, har provat projecera bilden snett och luta den upp och ner det gör ingen skillnad alls!

Måste ju vara nå fel på den!!?? hel mysko och det är över hela bilden inte bara på kanten även i mitten!

Postad 22 December 2012 - 16:45

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Den projen skall tillbaka till affären !

Postad 22 December 2012 - 17:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Ja, det låter konstigt. Jag har aldrig stött på att skärpan blir sämre av takmontering. Inte för att jag har letat specifikt efter det, men det är ofta vi börjar med att ställa upp en modell på vår hylla i butiken och sen takmonterar den strax därefter.

Du bör nog få maskinen testad i din butik och gärna jämförd med ett annat exemplar.

MVH

Postad 22 December 2012 - 18:55

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Får se vad Epson säger som sagt, tänker ta det med dom.

Lär väll inte få ett svar från dom nu under jul helgerna.

Postad 22 December 2012 - 20:17

isjakt
  • isjakt
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Det är som du säger att det blir en spökskugga...Provat ha din på ett bord?

Inte än. Har ett tak som rör sig när någon går på ovanvåningen så min takmontering är lite speciell; monterad i en låda, som står på en hylla :)
Så det är ingen enkel operation att plocka ut och in den ur lådan, men det ska såklart testas efter julhelgen.

Fast, går det inte att ha den takmonterad så lär den inte få stanna länge i mitt hem. Jag menar, hur smidigt är det med bordsplacerade projektorer?
Testade förresten en 5900 tidigare och den hade inte denna defekt. Så jag håller tummarna, för i övrigt är den inte helt usel, med tanke på vad den kostar.

Postad 22 December 2012 - 22:23

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Defekt bild när man vände o takmontera var vanligt i mitten 90.talet på kontorsprojar, bilden kunne dela på mitten,hade själv en sån

Postad 23 December 2012 - 10:46

kloakdrutt
  • kloakdrutt
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
testa att ha den i taket utan att vända bilden då så att bilden är vänd på samma sätt som om den stod på bordet, bara att den är upp och ned. samma fel då?

Jag har en TW5910 takmonterad och jag kan inte säga att jag har några problem med skärpan.

Redigerat av kloakdrutt, 23 December 2012 - 10:46.

Postad 27 December 2012 - 20:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Vet inte om detta e direkt rätt forum men jag slänger ut frågan ändå och hoppas någon kanske kan hjälpa mig. Jag ska köpa mig en ny projektor och jag har tänkt mig antingen Sony hw30 eller Epson tw8100 eftersom dom ligger inom min budget..vilken lämpar sig bäst till ett vardagsrum? jag kommer använda den till att kolla på sport 10% och till spel 10% och 80% kommer gå till filmtittande hade gärna velat veta lite för och nackdelar?

Postad 27 December 2012 - 21:08

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Vet inte om detta e direkt rätt forum men jag slänger ut frågan ändå och hoppas någon kanske kan hjälpa mig. Jag ska köpa mig en ny projektor och jag har tänkt mig antingen Sony hw30 eller Epson tw8100 eftersom dom ligger inom min budget..vilken lämpar sig bäst till ett vardagsrum? jag kommer använda den till att kolla på sport 10% och till spel 10% och 80% kommer gå till filmtittande hade gärna velat veta lite för och nackdelar?

Det är båda två väldigt fina projektorer, men med lite olika för/nackdelar. Epson är ljusstarkare, vilket du har nytta av i ett ljust rum om du vill kunna kolla när du har någon lampa tänd. Epson har också mer flexibel zoom och lensshift, vilket gör den mer lättplacerad till en del installationer. Sonyn är i sin tur tystare, har en lite lugnare bild och är lite mer färgkorrekt. Sonyn har också ett spel-läge som ger mindre inputlag.

Vilken som passar dig måste du se själv, går inte att läsa sig till. Valet kan dessutom påverkas av vad du slutligen väljer för duk(storlek och typ) samt hur ditt rum ser ut.

Glöm för all del inte bort duken, för i ett rum som ditt, är det kanske den produkt du bör lägga mest krut på att hitta rätt om du har tänkt att köpa en så fin projektor som du beskriver. Även här behöver du förstås titta, för det går ju inte på något sätt att beskriva vad du kommer att se.

MVH

Redigerat av Marcus_TheRock, 27 December 2012 - 21:10.

Postad 27 December 2012 - 21:43

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Det är båda två väldigt fina projektorer, men med lite olika för/nackdelar. Epson är ljusstarkare, vilket du har nytta av i ett ljust rum om du vill kunna kolla när du har någon lampa tänd. Epson har också mer flexibel zoom och lensshift, vilket gör den mer lättplacerad till en del installationer. Sonyn är i sin tur tystare, har en lite lugnare bild och är lite mer färgkorrekt. Sonyn har också ett spel-läge som ger mindre inputlag.

Vilken som passar dig måste du se själv, går inte att läsa sig till. Valet kan dessutom påverkas av vad du slutligen väljer för duk(storlek och typ) samt hur ditt rum ser ut.

Glöm för all del inte bort duken, för i ett rum som ditt, är det kanske den produkt du bör lägga mest krut på att hitta rätt om du har tänkt att köpa en så fin projektor som du beskriver. Även här behöver du förstås titta, för det går ju inte på något sätt att beskriva vad du kommer att se.

MVH

jJag kommer sitta 3m från väggen, duken jag hade tänkt är en Grandview Velvet 3D ca 100"...tankar och råd? har ni på the Rock någon av projektorna uppe så att man kan komma in o kolla?

Postad 27 December 2012 - 22:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

jJag kommer sitta 3m från väggen, duken jag hade tänkt är en Grandview Velvet 3D ca 100"...tankar och råd? har ni på the Rock någon av projektorna uppe så att man kan komma in o kolla?

Grandviews högkontrastväv är rätt så extrem och det är många som stör sig på shine. Om man inte är känslig för det så ger den en ordentlig kontrastökning och kan då vara ett vettigt val. Eftersom du ska sitta rätt nära så är du i högriskzonen, och du bör verkligen titta innan du köper. Den är ju dock väldigt prisvärd just nu eftersom det är -30% månaden ut på dem, men det är kanske just därför du har kikat mer på den? Den finns inne för visning oavsett vilket.

På vår hemsida kan du se exakt vilka projektorer som finns för visning. Epson TW8100 och HW50 är två av dem. HW30 har vi inte inne för visning eftersom den är utgången, men jag kan förstås sälja den om det blir aktuellt. HW30 o 50 är rätt lika så den går att ha som utgångspunkt, vid en visning.

Välkommen
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 27 December 2012 - 22:51

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Grandviews högkontrastväv är rätt så extrem och det är många som stör sig på shine. Om man inte är känslig för det så ger den en ordentlig kontrastökning och kan då vara ett vettigt val. Eftersom du ska sitta rätt nära så är du i högriskzonen, och du bör verkligen titta innan du köper. Den är ju dock väldigt prisvärd just nu eftersom det är -30% månaden ut på dem, men det är kanske just därför du har kikat mer på den? Den finns inne för visning oavsett vilket.

På vår hemsida kan du se exakt vilka projektorer som finns för visning. Epson TW8100 och HW50 är två av dem. HW30 har vi inte inne för visning eftersom den är utgången, men jag kan förstås sälja den om det blir aktuellt. HW30 o 50 är rätt lika så den går att ha som utgångspunkt, vid en visning.

Välkommen
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

visste inte ni hade 30% på dom,som du säger så blir de bäst att komma in o kolla själv nu när jag ändå bor så nära..tack för dina bra svar..mvh

Postad 30 December 2012 - 21:08

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag funderar på denna istället för en TW9100. Jag har försökt studera på nätet vad som skiljer dom åt, och har kommit fram till detta:

- Det medföljer inga 3D glasögon till TW8100
- TW8100 finns inte i en version med Trådlös Hdmi.
- TW8100 kan inte ISF kalibreras.

Förutom detta ska dom vara likadana. Stämmer det? Är det samma optik? Är det samma 3D hantering? osv...

Marcus nämnde i sin sammanfattning ovan att TW8100 hade något sämre svärta än 9100. Vad beror det på om dom är likadana?

Kan man använda andra än Epsons glasögon till denna?

/MrStarhouse

Postad 03 January 2013 - 02:13

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Köpte en 9100 och fick hem den idag. Hunnit köra lite och jämför med min gamla z700.
Jävlar i mig vilken skillnad. Svärtan är miltals bättre och trycket i bilden går inte att jämföra :) Dessutom ser jag nu när jag kör dem sida vid sida att min z700 har en väldigt blå bild i riktigt mörka scener. Nästan åt det lila hållet. Har inte sett det innan men i jämförelse med 9100 så var det uppenbart :)

Ja kanske inte så konstigt att den spöar en ett par år gammal mellanklass proje men ändå. Känns skönt att man ser såna uppenbara förbättringar efter en uppgradering :)
Kör 9100 mer eller mindre OOB för tillfället. Ska justera in den lite med hjälp av DVE senare.

Det enda jag kan klaga på är att LCD panel alignmenten inte var riktigt 100, men det går ju att justera in i menyn så det funkar ju ändå.

Postad 03 January 2013 - 12:15

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

- Det medföljer inga 3D glasögon till TW8100

Korrekt.

- TW8100 finns inte i en version med Trådlös Hdmi.

Korrekt.

- TW8100 kan inte ISF kalibreras.

Fel, det går alldeles utmärkt att kalibrera TW8100. Faktum är att de reglagen som finns att tillgå i TW9100, som inte finns i TW8100, behövs normalt inte. Det finns möjlighet att välja tre olika lägen på färgrymden på TW9100, men det är ändå den som finns på TW8100 som är den mest korrekta. Båda har CMS.

Förutom detta ska dom vara likadana.

TW9100 är svart, TW8100 är vit. ;) Det är nog STÖRSTA skillnaden.

Är det samma optik? Är det samma 3D hantering? osv...

Troligen är det exakt samma, ja.

Marcus nämnde i sin sammanfattning ovan att TW8100 hade något sämre svärta än 9100.

Så är det på våra exemplar. Det beror mest troligt på att TW8100 har justerats upp något i ljusflöde och det försämrar svärtan något. Den är också något ljusstarkare. Skillnaderna är dock små, men sebara.

Kan man använda andra än Epsons glasögon till denna?

Det vet jag inte, men Epsons fungerar mycket bra :)

MVH

Postad 03 January 2013 - 15:22

kibbe
  • kibbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ställde en fråga i en ny tråd som kanske kunde ha landat här inne. Någon som kan förklara skillnaderna på TW6000, TW6000w och 6100?

Postad 03 January 2013 - 15:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Sitter och är precis i stånd att köpa en projektor. Har kikat på Epson EH-TW6000, TW6000W och TW6100 men blir inte riktigt klok på vad den stora skillnaden mellan dessa olika modeller är vad gäller bild och optik etc.
Någon som kan förklara det på ett "enkelt" sätt?

TW6000 och TW6000W är förra generationen. W innebär att den har en trådlös HDMI ingång.

TW6100 är efterföljaren till TW6000 och aktuell modell. Nyheter är framförallt förbättrad 3D med RF(tidigare IR).

Hur stor roll spelar för övrigt en vit eller en svart projektor för rummet som helhet?

För bilden, nästan ingenting. Estetiskt får du nog bedöma själv, men det är enligt mig snyggast med en projektor i samma färg som taket.

(har ett helt mörklagt rum i källaren med mörkt tak, väggar etc.

Då är ju alla tre modeller som du nämner helt fel, om du inte kör en jäääättebild. De är alla tre väldigt ljusstarka projektorer, med sin största brist i förmågan att släcka sitt ljus för att göra svart svart. Precis de egenskaperna som man normalt inte är ute efter i ett så mörkt rum. Vad man eftersträvar i ett rum som ditt är precis tvärtom, inte för högt ljusflöde men istället en riktigt bra svärta.

MVH

Redigerat av Marcus_TheRock, 03 January 2013 - 15:28.

Postad 03 January 2013 - 15:39

kibbe
  • kibbe
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Snabbt svar. Tack.

Hade nog inte uppfattat dem som så otroligt ljusstarka baserat på det man kan utläsa av siffror :-)

Får bli fortsatta funderingar här då. Några spontana tips på vilka jag kan leta efter?
Här i Linköping är utbudet lite väl sparsmakat att gå och provtitta tyvärr...

Postad 03 January 2013 - 15:43

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
tw8100, tw9100 om du vill gå på de senaste projektorerna från Epson. Annars är väl inte tw9000 långt efter tw9100 förutom skillnaden mallan IR och RF för glasögonen då. Samt något högre kontrast till tw9100 fördel. Annars har JVC och Sony bra projektroer med i liknande prisklasser.

Postad 03 January 2013 - 15:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
De flesta maskiner idag är väldigt ljusstarka, framförallt för att de ska klara 3D. För att du ska få en bra svärta krävs då en väldigt hög kontrast och det är inte förrän du kommer upp i pris/prestanda nivå någon klass som du får det. Det är även trevligt med en iris som kan strypa överflödigt ljus och samtidigt förbättra svärtan. Inte minst i ett rum som ditt.

Maskiner med sådana egenskaper är tex Sony VPL-HW50 och JVC DLA-X35, men de är båda dubbelt så dyra som den Epson du hade kikat på. Föregångaren från Sony, HW30, säljs just nu för under 20.000kr och den kan du kolla in.

Epsons dyrare maskiner(TW8100/TW9100) har också fin svärta, men saknar manuell iris, vilket medför att du inte kan kontrollera ljuset på samma sätt som med Sony och JVC.

Ett bra budgetalternativ är Optoma HD33, som i sin klass har fin prestanda. Det är dock en DLP maskin och då finns alltid risken för RBE(färgflimmer till följd av färghjulet).

MVH

Redigerat av Marcus_TheRock, 03 January 2013 - 16:00.

Postad 03 January 2013 - 17:01

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tack för ett bra svar Marcus,

Jag funderar nog faktiskt på att det får bli en TW8100. Min setup är:

- Vardagsrum som kan mörkläggas, beige till brun färgskala, bara taket vitt.
- 117" Vit kingpin duk, 4300mm mellan duk och lins
- Linsen 2-300mm off från dukens center, både i sida och höjd.
- Använder en Yamaha RX-V773 som bildväxel.
- Kör idag med en TW3200

Så jag tycker TW8100 borde bli OK.

Vad tror du?

/MrStarhouse

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.